Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 158
Offentligt
2543878_0001.png
Januar 2022
Sri Lanka
Notat om adopti-
onsformidlingen
til Danmark i
1980’erne
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0002.png
2
Indholdsfortegnelse
KAPITEL 1
INDLEDNING
3
3
1.1 Afgrænsning
KAPITEL 2 OPLYSNINGER FRA DEN
HOLLANDSKE RAPPORT
2.1 Generelle mistanker og identificerede svagheder i
formidlinge n fra Sri Lanka til Holland
2.2 Relevante problemstillinger i forhold til
formidlinge n til Danmark
6
6
6
KAPITEL 3 FORMIDLINGEN FRA SRI LANKA
TIL DANMARK
3.1 Danmarks samarbejde med Sri Lanka
8
8
KAPITEL 4 ANALYSE AF FORMIDLINGEN FRA
SRI LANKA TIL DANMARK
11
4.1 De konkrete forhold i den danske formidling
sammenholdt med oplysningerne i den hollandske
rapport
4.2 gennemgang af sage r fra Te rre des Hommes
4.3 Ge nnemgang af materialet fra DIA
4.4 Beskrivelse af de danske myndigheders
oplysninger
11
11
15
18
KAPITEL 5 RESULTATER AF
UNDERSØGELSEN
21
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0003.png
3
KAPITEL 1
Indledning
1.1 AFGRÆNSNING
I 1973-2012 blev der adopteret i alt 996 børn fra Sri Lanka til
Danmark via AC Børnehjælp, DanAdopt og Terre des Hommes.
Langt de fleste børn blev adopteret i perioden 1979-1986.
Ankestyrelsen tog allerede i 2017 selvstændigt initiativ til at
afdække rammerne for formidlingen fra Sri Lanka på baggrund
af oplysninger i en hollandsk dokumentarudsendelse. Ifølge
udsendelsen var de hollandske adoptioner behæftet med mis-
tanke om ulovlig adfærd. I udsendelsen blev Danmark, Tysk-
land og England nævnt som konkrete lande, hvortil der var
adopteret børn fra Sri Lanka i samme tidsperiode som til Hol-
land.
Styrelsen konkluderede i 2017, at man på daværende tids-
punkt ikke havde tilstrækkelige oplysninger til at vurdere, om
der var sket ulovlige handlinger i de danske sager og i det dan-
ske formidlingssamarbejde. DIA foretog ligeledes en afdæk-
ning af formidlingen og kortlagde blandt andet, hvilke børne-
hjem børnene, der blev formidlet af de tidligere formidlende
organisationer, kom fra.
1
Ifølge den hollandske rapport fra 2021 er der forekommet ek-
sempler på ulovlig praksis i formidlingen fra Sri Lanka til Hol-
land såsom baby farms, trafficking og tyveri af børn, doku-
mentforfalskning samt hemmeligholdelse af børns virkelige
status og andre uredeligheder. Ankestyrelsen fokuserer i
denne undersøgelse på de oplysninger i den hollandske rap-
port, der vurderes at have særlig relevans for formidlingen til
Danmark. Det drejer sig om en rapport fra en undersøgelses-
kommission på Sri Lanka i 1987, og oplysninger om en lokal
kontaktperson, der var genstand for efterforskning i Holland og
Storbritannien mistænkt for at være involveret i ulovligheder.
Begge dele er beskrevet yderligere i kapitel 2.
I den aktuelle undersøgelse sammenholde r Ankestyrelsen
ovennævnte oplysninger fra den hollandske rapport med bag-
grundsoplysningerne fra 2017. Formålet er at vurdere, om de
nye informationer giver anledning til at ændre styrelsens kon-
klusion fra 2017. Samtidig gennemgår Ankestyrelsen materiale
1
I 2 0 1 9 vedtog c entralmyndigheden i Sri L anka og en række europæis ke c entralmyn-
digheder en protokol til brug for s øgen efter biologisk s lægt. A nkestyrelsen er ikke
bekendt med, at arbejdet med protokollen s kulle have ført til nye oplys ninger om
adoptioner til D anmark fra Sri L anka.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0004.png
4
indkaldt fra DIA om de daværende organisationers formidling
fra Sri Lanka samt generelle sager fra de danske myndigheder
i den relevante periode. Afdækningen retter sig mod adoptio-
ner i 1980’erne, fordi oplysningerne i den hollandske rapport
vedrører dette årti.
Oplysningsgrundlag
Undersøgelsen er baseret på de dokumenter og oplysninger,
der er tilgængelige, om AC Børnehjælps og Terre des Hommes’
formidling fra Sri Lanka i 1980’erne. Den er også baseret på
oplysninger fra de daværende danske tilsynsmyndigheder på
adoptionsområdet, som var Justitsministeriet med tilhørende
adoptionsmyndigheder og Adoptionsnævnet.
Oplysningerne om AC Børnehjælp er tilvejebragt via arkiver i
Danish International Adoption (DIA).
2
DIA har indsendt alle ge-
nerelle sager og oplysninger, herunder korrespondance, om
formidlingen fra Sri Lanka i 1980’erne. Oplysningerne om Terre
des Hommes’ formidling er baseret på Ankestyrelsens gen-
nemgang af 10 stikprøvesager fra Terre des Hommes, som
styrelsen lavede i 2017 i forbindelse med det daværende fokus
på formidlingen fra Sri Lanka. Disse er indhentet fra styrelsens
egne arkiver. Det har ikke været muligt at tilvejebringe Terre
des Hommes Danmarks generelle sager om formidlingen fra
Sri Lanka.
Ankestyrelsen har indhentet generelle sager, som vedrører for-
midlingen fra Sri Lanka, fra Justitsministeriets og Adoptions-
nævnets arkiver. Justitsministeriet og Adoptionsnævnet førte
på daværende tidspunkt tilsyn med den internationale adopti-
onsformidling.
Oplysningerne, som de daværende adoptionsmyndigheder var i
besiddelse af, er tilvejebragt via Rigsarkivet. Der er tale om
sager fremfundet i fysiske arkiver via journalplaner. Det drejer
sig om sager om det generelle formidlingssamarbejde i
1980’erne.
Arkiverne har været i forskellige myndigheders varetægt, og
da der er begrænsede søgemuligheder, kan det ikke udeluk-
kes, at der findes andre sager af betydning.
Ankestyrelsen har ikke gennemgået generelle sager fra perio-
den efter 1990 og kan dermed ikke udelukke, at der i denne
periode kan forekomme sager af relevans for denne undersø-
2
D I A opbevarer alle internationale adoptionssager undtage n adoptionssager fra organi-
s ationen T erre des H ommes. D isse opbevares i A nkestyrelsen.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0005.png
5
gelse. Ankestyrelsen har ikke søgt i andre myndigheders arki-
ver og kan dermed ikke udelukke, at der i sådanne kunne
være oplysninger af relevans for denne undersøgelse.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0006.png
6
KAPITEL 2
Oplysninger fra den holland-
ske rapport
2.1 GENERELLE MISTANKER OG IDENTIFICE-
REDE SVAGHEDER I FORMIDLINGEN FRA SRI
LANKA TIL HOLLAND
Ifølge den hollandske rapport var lovgivningen og procedu-
rerne i Sri Lanka fra 1979 i teorien gearet til at sikre en etisk
og faglig forsvarlig adoptionsformidling. Men i praksis funge-
rede systemet ikke efter hensigten og ulovligheder fandt sted.
Ud over de nævnte eksempler med baby farms, trafficking og
tyveri af børn, dokumentforfalskning samt hemmeligholdelse af
børns virkelige status og andre uredeligheder, beskrives også
egentlige systemsvagheder.
Flere ting ved systemet var utilstrækkeligt og kan betegnes
som svagheder, der ikke i tilstrækkeligt omfang forhindrede
ulovlige forhold. For eksempel fungerede fødselsregist ret ikke
efter hensigten i en årrække, så oplysningerne om fødselsda-
toer og –steder ofte var forkerte. Mangel på gennemsigtighed
hos de srilankanske myndigheder og børnehjem var reglen
frem for undtagelsen, og destruktion af dokumenter var et
normalt fænomen. Dette faktum gør det ifølge den hollandske
rapport svært at søge efter sine biologiske rødder som adopte-
ret fra Sri Lanka.
2.2 RELEVANTE PROBLEMSTILLINGER I FOR-
HOLD TIL FORMIDLINGEN TIL DANMARK
2.2.1. Rapport fra kommission i Sri Lanka 1987
I midten af 1987 udgav en srilankansk undersøgelseskommis-
sion en rapport, der konkluderede, at de fleste internationale
adoptioner var ulovlige (illegal). Ud af 1.670 sager i 1986 blev
kun 37 adoptioner gennemført via de officielle kanaler.
Den srilankanske regering besluttede på denne baggrund den
3. juni 1987 at stoppe for alle ansøgninger om international
adoption. I september 1988 blev formidlingen genoptaget un-
der skærpede forhold. Det var nu alene børn fra statslige bør-
nehjem, der kunne adopteres internationalt, og de srilankan-
ske myndigheder afgjorde, hvor de enkelte børn blev placeret.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0007.png
7
2.2.2 Efterforskning i Holland og Storbritannien af lokal
kontaktperson
I 1991 blev en srilankansk advokat mistænkt af de hollandske
og britiske myndigheder for at være involveret i handel med
børn og for at drive baby farms i samarbejde med to personer
fra de srilankanske myndigheder.
Ifølge det hollandske Justitsministerium var advokaten involve-
ret i omkring 300 adoptioner til vestlige lande. Det fremgår
dog ikke af rapporten, hvilke lande der er tale om.
Advokaten havde arbejdet for internationale adoptionsorgani-
sationer, bl.a. den hollandske organisation Flash siden
1970’erne, og blev i 1986 kontaktperson for en hollandsk orga-
nisation, der formidlede børn til britiske ansøgere. Advokaten
var også genstand for den efterforskning, der lå bag undersø-
gelseskommissionens konklusioner i 1987.
De britiske og hollandske myndigheder mistænkte advokaten
for at hjælpe med at formidle børn fra baby farms. Advokaten
modtog angiveligt 2.250 amerikanske dollars på stedet fra bri-
tiske ansøgere som gebyr for at færdiggøre procedurerne i Sri
Lanka. Den hollandske ambassade i Sri Lanka rapporterede i
1991, at efter otte måneders graviditet blev srilankanske
mødre bragt til et hjem, der var drevet af advokaten, hvor de
blev overtalt til at overgive deres børn til adoption efter føds-
len. Ambassaden rapporterede også, at man fandt to nyfødte
babyer med ukendte mødre i forbindelse med en ransagning af
hjemmet. Det kunne ikke afvises, at der var tale om tyveri af
børn.
Der blev dog aldrig rejst tiltale mod advokaten i hverken Hol-
land eller Storbritannien. Det fremgår af den hollandske rap-
port, at det hollandske Udenrigsministerium bad Justitsmini-
steriet om at rejse en strafferetlig sag ved anklagemyndighe-
den i Holland mod den hollandske organisation, men det ses
ikke af arkivalierne, at denne efterforskning blev iværksat. Ad-
vokaten fortsatte som kontakt person for den hollandske orga-
nisation indtil 1995.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0008.png
8
KAPITEL 3
Formidlingen fra Sri Lanka til
Danmark
3.1 DANMARKS SAMARBEJDE MED SRI LANKA
3.1.1. Antallet af adoptioner
I 1973-2012 blev der adopteret i alt 996 børn fra Sri Lanka til
Danmark via AC Børnehjælp, DanAdopt og Terre des Hommes.
Langt de fleste børn blev adopteret i perioden 1979-1986.
I 1980’erne formidlede de to tidligere organisationer AC Børnehjælp
og Terre des Hommes adoptioner fra Sri Lanka.
I perioden 1980-89 gennemførte AC Børnehjælp 389 formidlinger fra
Sri Lanka, mens Terre des Hommes gennemførte 137 adoptioner i
perioden 1980-1987 (ingen formidlinger i 1988 og 1989).
Adoptionerne fra Sri Lanka til Danmark i 1980’erne fordeler sig på
følgende vis:
3
Tabel 1: Adoptioner fra Sri Lanka til Danmark fordelt på formidlende
organisationer og årstal
’80
’81 ’82
’83
’84
’85
’86
’87
’88
’89
TDH 15
32
20
15
11
11
20
13
0
0
AC 43
42
37
39
58
53
59
22
3
37
Ialt 58
74
57
54
69
64
79
35
3
37
3.1.2. Samarbejdsparter
De to danske organisationer havde kontakter i Colombo og i Kandy
District. Kontakterne var private personer, der stod for den løbende
kontakt mellem de danske organisationer og de srilankanske børne-
hjem, advokater og myndigheder.
Den nuværende adoptionsformidlende organisation DIA har gennem-
gået det tidligere AC Børnehjælps sager. De fleste af børnene opholdt
sig på institutionerne Welcome House og Haven i Colombo, men en
del børn kom også fra andre institutioner. I 1988 overtog AC Børne-
hjælp Terre des Hommes’ kontaktperson i byen Kandy.
3
I tabellen er ikke inkluderet internationale adoptioner s om eventuelt er foretaget i peri-
oden uden de adoptions formidlende organisationers bistand (private adoptioner).
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0009.png
9
Ankestyrelsen har Terre des Hommes ’ konkrete sager på arkiv, da
disse blev indsendt til styrelsen (dengang Civilretsdirektoratet) i for-
bindelse med, at organisationens adoptionsafdeling lukkede. Anke-
styrelsen gennemgik i 2017 10 stikprøvesager fra årene 1980-87.
Ifølge Terre des Hommes’ ankomstliste blev der hjemtaget børn indtil
august 1987, hvorefter der var en pause, indtil formidlingen blev gen-
optaget i 1990.
3.1.3. Konteksten i Sri Lanka
Ifølge den hollandske rapport skal adoptionsformidling fra Sri
Lanka ses i lyset af en kontekst præget af krig, fattigdom og
hungersnød, hvilket gjorde det svært for forældre at tage sig
af deres børn. Derfor blev mange børn forladt eller overgivet til
adoption. Samtidig var og er korruption et udbredt og velkendt
fænomen i landet.
Det var tabubelagt at være enlig mor i Sri Lanka, og denne
gruppe var derfor stigmatiseret og blev ofte udst ødt af deres
lokalsamfund. Det samme gjorde sig gældende for deres børn.
Af denne grund så kvinder i denne situation sig ofte nødsaget
til at føde i hemmelighed og opgive at tage sig af deres børn.
Andre årsager til at mødre ikke kunne beholde deres børn
kunne være, at manden var omkommet i krig, eller at parret
var blevet skilt.
3.1.4 Adoptionsprocessen og reglerne i Sri Lanka
Indtil 1979 var international adoption ikke reguleret i loven.
Herefter blev international adoption tilladt i et begrænset om-
fang. Der blev stillet krav om, at alle ansøgere skulle sende
deres ansøgning om adoption til den srilankanske ’Commissio-
ner of Probation and Child Care Services’
sammen med sam-
tykke til adoption fra de biologiske forældre og helbredsoplys-
ninger om barnet. Når ansøgerne ankom til Sri Lanka, blev de
interviewet af en medarbejder fra
Commissioner of Probation
and Child Care Service,
hvorefter sagen blev sendt til domsto-
len med henblik på afgørelse om adoption. I Sri Lanka blev an-
søgerne assisteret af en formidlende organisation og dennes
lokale kontaktperson. De biologiske forældre skulle møde i ret-
ten og bekræfte deres skriftlige samt ykke til adoption. På bag-
grund af afgørelsen om adoption blev der udstedt adoptionsdo-
kumenter og pas til barnet. Herefter var proceduren afsluttet i
Sri Lanka.
Systemets evne til at forebygge ulovlig adfærd blev dog ifølge
den hollandske rapport først reelt forbedret i 1992, hvor inter-
national adoption blev underlagt en årlig kvote, og national
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0010.png
10
adoption fik førsteprioritet. Selvom adoptionsproceduren i teo-
rien rummer en række relevante sikkerhedsforanstaltninger, er
der ifølge den hollandske rapport observeret adskillige eksem-
pler på køb og salg af børn, kidnapning og dokumentfalsk efter
1979.
I 1992 blev myndighederne ansvarlige for matchningen, og
kun børn fra registrerede børnehjem kunne adopteres. I 1992
blev det også forbudt at tilbageholde gravide kvinder og børn
(illegal
retention),
og adoptivforældre måtte ikke længere be-
tale srilankanske mellemmænd for at bistå med adoptionsfor-
midling.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0011.png
11
KAPITEL 4
Analyse af formidlingen fra
Sri Lanka til Danmark
4.1 DE KONKRETE FORHOLD I DEN DANSKE
FORMIDLING SAMMENHOLDT MED OPLYSNIN-
GERNE I DEN HOLLANDSKE RAPPORT
I dette kapitel sammenstilles den danske formidling med de
konkrete mistænkelige forhold beskrevet i den hollandske rap-
port. Indledningsvist beskrives Ankestyrelsens sagsgennem-
gang af konkrete sager fra Terre des Hommes’ formidling i for-
hold til oplysningerne i den hollandske rapport. Dernæst gen-
nemgås materialet indhentet fra DIA og til sidst de danske
myndigheders generelle sager.
4.2 GENNEMGANG AF SAGER FRA TERRE DES
HOMMES
I det følgende afsnit sammenholdes Ankestyrelsens sagsgen-
nemgang med procedurebeskrivelsen fra den hollandske rap-
port. Formålet er at undersøge, om det kan fastslås, om de
danske sager fulgte de officielle procedurer eller ej – jævnfør
beskrivelsen af rapporten fra den srilankanske undersøgelses-
kommission fra 1987.
Ankestyrelsens gennemgang af de 10 stikprøvesager fra Terre
des Hommes i perioden 1980-1987 blev foretaget i 2017 i
forbindelse med det daværende fokus på formidlingen fra Sri
Lanka. Som nævnt fremgår det af Terre des Hommes’
ankomstliste, at der blev hjemtaget børn indtil august 1987,
hvorefter formidlingen blev genoptaget i 1990. Dette afspejler
formentlig, at de srilankanske myndigheder indførte et stop for
nye ansøgninger i juni 1987, og at formidlingen blev genåbnet
under skærpede forhold i efteråret 1988.
4.2.1. Generelt om sagerne
Børnene er født på regeringshospitaler i bl.a. byerne Kandy,
Teldeniya og Peradeniya. Et enkelt barn er født på hospital i
Colombo. Børnene har opholdt sig på enten St. Bernards Nursing
Home, Padiwatte, Kundasale, eller Mother-Aid Nutrition Centre,
Kandy. Børnene er meget små på adoptionstidspunktet. Et
enkelt barn er dog seks måneder. Enkelte af sagerne omhandler
familier, der har hjemtaget barn to gange fra Sri Lanka. To af
børnene i de gennemgåede sager er hjemtaget i 1980, tre i
1981, et i 1982, to i 1985, to i 1986 samt et i 1987.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0012.png
12
Der er tale om adoptioner, hvor børnene er afgivet med
samtykke fra biologisk mor. Alle biologiske mødre har været
enlige. Børnene har opholdt sig hos moren, fra de var fire dage
gamle, til de var fem-seks uger gamle. I en enkelt sag opholdt
moren og barnet sig sammen på Abeysekera Nursing Home,
Kandy, hvor moren afventede, at ansøgerne skulle komme, så
hun kunne overdrage barnet og rejse. Denne mor kommer fra
en mere velstillet familie og har ifølge oplysningerne været
udsat for voldtægt.
Ellers er alle mødrene fattige, ugifte og med kun ringe eller slet
ingen skolegang. Flere af dem har arbejdet som tjenestepiger,
fra de var små børn, og arbejdsgiver har enten hjulpet dem på
hospitalet eller smidt dem ud, da de blev gravide. Enkelte mødre
har boet samme med faren, men denne er forsvundet efter
graviditeten. Deres egne familier har sendt dem væk, da de blev
gravide, for at andre ikke skulle opdage skammen.
4.2.2. Proceduren i sagerne
Af flere af sagerne fremgår det, at Terre des Hommes sendte
familiens ansøgning til Sri Lankas Ambassade i Sverige.
Ambassaden sendte herefter ansøgningen til The Commissio ner,
Department of Probation and Child Care Services i Colombo, Sri
Lanka. Ambassaden oplyste, at the Commissioner ville kontakte
de pågældende direkte om stillingtagen til ansøgningen.
På alle sager ligger følgende dokumenter,
udfærdiget på Terre des Hommes’ skabelon:
-
som synes at være
”Medical report for adoption in Denmark of a foreign child”
(helbredsmæssige oplysninger om barnet samt fødselsdato,
navn, anbringelse etc.)
”Information for adoption in Denmark of a foreign child”
(oplysninger om barnets mors situation og barnets fødested)
”Information for adoption in Denmark of a foreign child”
(oplysninger om barnets far, hvis oplysningerne findes).
-
-
Dokumenterne er underskrevet af Terre des Hommes’ kontakt-
person, mens anden del af ”medical report” er underskrevet af
en læge.
Dokumenterne indeholder oplysninger om biologisk mors baggrund,
og i nogle tilfælde er der også oplysninger om biologisk far.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0013.png
13
På flere sager er der herudover helbredsmæssige oplysninger fra
forskellige medical centres eller oplysningskort fra børnehjemmet.
Ifølge oplysningerne i dokumenterne er alle børnene frigivet med
samtykke fra biologisk mor. Det fremgår ikke, om biologisk mor
skulle bekræfte sit samtykke over for domstolen.
Der ligger ikke fødselsattester, dom eller andre dokumenter om f.eks.
frigivelsen af barnet fra myndighederne på Sri Lanka på nogen af
sagerne. Det er således ikke muligt at se, hvordan og i hvilket omfang
oplysningerne om barnets baggrund er blevet efterprøvet. Der er på
flere sager oplysninger om en afgørelse om adoption fra en domstol
på Sri Lanka, men der er ikke kopi af dommen på sagerne.
På flere af sagerne har kontaktpersonen udfærdiget match-
ningsbrev og udfyldt barnets papirer. I ét matchningsbrev
fremgår det direkte, at barn og familie er matchet af kontakt-
personen. Ankestyrelsen lægger til grund, at dette også var til-
fældet i de øvrige sager, da der ikke er oplysninger om andet.
Der ligger ikke et matchningsbrev på alle sagerne.
Af en sag (fra 1987) fremgår, at familien har været til møde
hos the Commissioner. Familien har under opholdet skrevet til
Terre des Hommes og oplyst, at ”Mødet hos Commissioner
blev overstået d. 26., men denne gang uden mødre og børn.
Ifølge (kontaktpersonens navn) skal mødre møde hos de lokale
Commissionærer.”
Når samrådet i Danmark havde godkendt matchningen, rejste
familierne kort herefter til Sri Lanka.
Det synes generelt at være sådan, at familierne opholdte sig
ca. fire uger på Sri Lanka. Det fremgår af flere sager, at de har
afventet en afgørelse fra domstolen – Family Court eller Di-
strict Court – om adoption.
Af breve i starten af 1987 fra T erre des Hommes til familier på
Sri Lanka-ventelisten fremgår det bl.a., at ”Fra Kandy har vi
hørt, at disse babyfarme huserer igen. Retterne arbejder meget
langsomt, fordi hver enkelt sag skal undersøges grundigt. …”,
og ”Regeringen har udnævnt en kommission som skal
undersøge sagerne dernede. Den består af folk fra de
involverede ministerier og ledes af en pensioneret dommer…”.
Det fremgår ikke, om henvisningen til Kandy skal forstås sådan,
at det er i det område, at der er baby farms, eller om
oplysningerne kommer fra kontaktpersonen i Kandy.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0014.png
14
Af breve fra oktober 1988 på nogle af sagerne fremgår, at
formidlingen har været lukket, og at der nu er åbnet igen, men
kun fra regeringsbørnehjem, som der var syv af.
Disse
oplysninger
afspejler
undersøgelseskommissionens
arbejde i 1987 og konsekvenserne heraf.
4.2.3 Proceduren i de danske sager i forhold til den
officielle procedure
I henhold til den officielle procedure, som den er skitseret i
hollandsrapporten (jf. kapitel 3) skulle alle ansøgere sende
deres
ansøgning
om
adoption
til
den
srilankanske
’Commissioner
of Probation and Child Care Services’
sammen
med samtykke til adoption fra de biologiske forældre og
helbredsoplysninger om barnet.
Det fremgår af flere af de gennemgåede sager, at dette er sket
via Sri Lankas ambassade i Sverige. Det ser derfor ud som om,
at de danske sager har fulgt denne procedure, selvom det ikke
fremgår af alle sagerne. Styrelsen kan ikke ud fra
sagsgennemgangen fastslå, om ’Commissioner
of Probation and
Child Care Services’
også har modtaget et samtykke fra de
biologiske forældre og helbredsoplysninger om barnet, da vi
ikke har deres sager til rådighed. Men ifølge oplysningerne i
sagerne er alle børnene frigivet med samtykke fra biologisk mor ,
ligesom der i samtlige sager foreligger helbredsoplysninger om
barnet.
Det næste skridt i proceduren var, at ansøgerne efter
ankomsten til Sri Lanka blev interviewet af en medarbejder fra
Commissioner of Probation and Child Care Service,
hvorefter
sagen blev sendt til domstolen med henblik på afgørelse om
adoption.
Det fremgår kun af en enkelt af sagerne, at ansøgerne har været
til møde hos denne myndighed. Samtidig fremgår det af flere af
sagerne, at ansøgerne har afventet en afgørelse fra domstolen
om adoption, selvom der ikke foreligger kopi af dommen. Flere
af sagerne har også oplysninger om en afgørelse om adoption
fra en domstol på Sri Lanka.
Sidste processkridt var, at de biologiske forældre skulle møde i
retten og bekræfte deres skriftlige samtykke til adoption. På
baggrund af afgørelsen om adoption blev der udstedt
adoptionsdokumenter og pas til barnet.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0015.png
15
Det fremgår ikke af de konkrete sager, om biologisk mor har
bekræftet sit samtykke over for domstolen. Styrelsen kan derfor
ikke på baggrund af sagsgennemgangen fastslå, hvorvidt det er
sket eller ej.
Samlet set er der ikke oplysninger, der dokumenterer, hvorvidt
de officielle procedurer er blevet fulgt eller ej. Ankestyrelsen
kan derfor på baggrund af sagsgennemgangen hverken be- el-
ler afkræfte, om de danske sager har fulgt de officielle proce-
durer eller ej. Dette gør sig også gældende for de gennemgå-
ede sager fra 1986, som vedrører det år, der var fokus på fra
undersøgelseskommissionen fra 1987.
Det bemærkes dog, at der ifølge undersøgelseskommissionen
kun blev gennemført 37 adoptioner fra Sri Lanka via de offici-
elle kanaler ud af i alt 1.670 adoptioner i 1986. Samme år blev
der gennemført 79 adoptioner til Danmark, hvilket i sig selv in-
dikerer, at en andel af dem ifølge kommissionen ikke har fulgt
de officielle kanaler.
Ankestyrelsen kan ikke komme dette nærmere, da vi ikke har
adgang til selve kommissionens rapport
4
og dermed ikke mu-
lighed for at få præciseret og uddybet oplysningerne, herunder
hvad der forstås ved ”de officielle kanaler”. Det samme gælder
hvorvidt undersøgelseskommissionens undersøgelse omfatter
alle gennemførte adoptioner eller et udsnit af adoptionerne i
1986.
4.3 GENNEMGANG AF MATERIALET FRA DIA
I dette afsnit undersøges, om der fremgår oplysninger af de
sager, som er indhentet fra DIA om AC Børnehjælps formidling
fra Sri Lanka, der kan be- eller afkræfte, om de danske sager
var blandt de ulovlige formidlinger, som er beskrevet i den hol-
landske rapport.
DIA har indsendt alle generelle sager og oplysninger, herunder
korrespondance med kontaktpersonerne, om formidlingen fra
Sri Lanka i 1980’erne. Materialet afspejler, at AC Børnehjælp i
alt havde tre kontaktpersoner i perioden. To af dem formidlede
adoptioner fra Colombo, hvor den ene afløste den anden fra
ca. 1987. Den sidste formidlede adoptioner fra Kandy og havde
tidligere været kontaktperson for Terre des Hommes.
4
A nkes tyrelsen er i gang med at unders øge om rapporten kan frems kaffes.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0016.png
16
4.3.1. Undersøgelseskommissionen i Sri Lanka 1987
Af et referat fra en telefonsamtale mellem AC Børnehjælps di-
rektør og kontaktpersonen dateret den 2. februar 1987 frem-
går det, at myndighederne på Sri Lanka har stoppet alle adop-
tioner mere eller mindre. Probation (den relevante tilsynsmyn-
dighed, red.) ”har fået ordre til at undersøge alle adoptioner til
bunds og har ikke nogen tidsgrænse, der skal overholdes.
Mange folk, der er involveret i adoption, er blevet kaldt ind til
afhøring, herunder en svensk dame, der drev et børnehjem, og
alt er simpelthen rent kaos”.
Det fremgår også af et brev fra 20. august 1987 fra AC Børne-
hjælp til en vært for et af de steder, hvor de danske ansøgere
bor i forbindelse med hjemtagelse af et barn, at regeringen i
Sri Lanka har stoppet alle internationale adoptioner for nuvæ-
rende, og at en eventuel genåbning vil afhænge af udfaldet af
en kommissions arbejde.
Det fremgår desuden af et referat fra en telefonsamtale mel-
lem AC Børnehjælp og kontaktpersonen dateret den 7. oktober
1988, at lukningen er blevet ophævet, og at der igen kan for-
midles adoptioner fra private frivillige organisationer, der er re-
gistreret ved myndighederne (fx Haven og Nutrition Center i
Kandy). Kontaktpersonen fortæller, at de nye regler alene har
til formål at standse enkeltpersoner i at formidle privat.
Det fremgår af korrespondancen mellem AC Børnehjælp og
kontaktpersonen, at der blev nedsat en kommission på Sri
Lanka i 1987, der skulle undersøge alle adoptioner. Det frem-
går også, at alle internationale adoptioner i en periode blev
stoppet som konsekvens af kommissionens arbejde. Der er
dog ikke noget i det gennemgåede materiale, der tyder på, at
kommissionen har haft særligt fokus på formidlingen til Dan-
mark, herunder at aktører involveret i den danske formidling
skulle være blevet kaldt til afhøring.
4.3.2. Efterforskning af lokal kontaktperson
Navnet på den advokat, AC Børnehjælp og senere Terre des
Hommes benyttede sig af i Sri Lanka, fremgår af et brev af 28.
marts 1990.
Ud fra styrelsens oplysninger er AC Børnehjælps advokat ikke
den samme person, som den kontaktperson og advokat, der
ifølge den hollandske rapport var mistænkt for at være invol-
veret i handel med børn og for at drive baby farms i samar-
bejde med to personer fra de srilankanske myndigheder.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0017.png
17
Der er ikke noget i det materiale styrelsen har fået fra DIA, der
tyder på, at den omtalte kontaktperson har spillet en rolle i
formidlingen til Danmark.
4.3.3. De økonomiske aspekter af formidlingen
Det fremgår af et brev fra AC Børnehjælp dateret d.13. januar
1987, at kontaktpersonen modtog 40.000 rupees per sag (sva-
rer til 14.000 danske kroner på daværende tidspunkt). AC Bør-
nehjælp betalte også kontaktpersonens husleje. Af en skriftlig
aftale dateret d.4. december 1986 fremgår det, at halvdelen af
beløbet gik til dækning af formidlingsomkostninger for et barn,
og den anden halvdel er et honorar, der gik direkte til kontakt-
personen.
Kontaktpersonen skulle ifølge aftalen tilstræbe at placere fem
børn om måneden, svarende til 60 børn over en periode på et
år (fra maj 86 - maj 87). Hvis vedkommende ikke var i stand
til at placere fem børn i en måned, kompenseres denne med
20.000 rupees per sag op til fem. Hvis kontaktpersonen place-
rede mere end 60 børn i løbet af året, skulle der tilbagebetales
20.000 rupees til AC for hvert placeret barn efter nummer 60.
Det fremgår også af korrespondancen, at AC Børnehjælp lø-
bende donerede beløb af forskellig størrelse til flere af de for-
skellige børnehjem, kontaktpersonen samarbejdede med. For
eksempel fremgår det af et brev fra februar 1987 fra lederen
af børnehjemmet Haven, at AC har doneret 20.000 rupees di-
rekte til børnehjemmet.
4.3.4. Oplysninger der tyder på, at ulovligheder har væ-
ret en del af formidlingen til Danmark
Af et referat fra en telefonsamtale mellem AC Børnehjælps di-
rektør og kontaktpersonen af 6. november 1986 fremgår det,
at direktøren er meget imponeret over, at der nu kommer så
mange børn og spørger, hvordan kontaktpersonen dog gør det .
Kontaktpersonen svarer, at ”det er jo fordi, at de her menne-
sker gik og ventede på, at vi skulle bekræfte at vi ville give
dem ekstra, ellers ville de ikke have bragt børn og dokumenter
eller noget.”
Af et brev fra AC Børnehjælp kontaktperson dateret d.8. de-
cember 1986, fremgår det, at det har været besværligt at få
biologiske mødre til at møde i ret ten, efter de har afleveret de-
res børn på børnehjem, fordi de er rejst tilbage til deres lands-
byer. Der er meget mediebevågenhed omkring adoptionerne,
og kontaktpersonen vil ikke have ry for at være ansvarlig for
børneeksport eller at arbejde med fiktive mødre. Kontaktper-
sonen skriver, at hun derfor næste år ikke vil have noget at
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0018.png
18
gøre med andre end ægte biologiske mødre, som opsøger ”os”
med deres børn og alle papirer. Hun skriver derpå, at hun ikke
længere vil bruge en bekendts hus som ”dumping ground” for
kvinder, hvis identitet og dokumentation, der kan stilles
spørgsmålstegn ved. Hun skriver videre, at den bekendtes hus
skal holdes uden for mediernes søgelys, for ellers risikerer de
en politirazzia på stedet.
I samme brev skriver kontaktpersonen, at aftalen med AC Bør-
nehjælp må laves om efter maj 1987. Hun vil ikke længere
love fem børn om måneden, og hun kan selv afholde hushold-
ningsudgifter. AC Børnehjælp bedes dog stadig betale husle-
jen. Kontaktpersonen vil fremover selv afholde alle adoptions-
og husholdningsudgifter med det gebyr på 40.000 rupees, hun
modtager af familierne per sag. Kontaktpersonen skriver
derpå, at hun ikke længere vil have med tvivlsomme aktører
(dubious characters) at gøre, og ikke længere vil fylde en be-
kendts hus mere op (med mennesker, red.), end stedet har
kapacitet til. Sikkerhedsrisikoen, risikoen for at børn omkom-
mer, eller at huset bliver ransaget , forbundet hermed, er for
stor. Kontaktpersonen skriver, at hun væmmes ved tanken
om, hvad der kunne være sket i løbet af de sidste to måneder,
hvor hun koncentrerede sig om antallet af børn og ignorerede
disse øvrige faktorer.
Af et andet brev fra kontaktpersonen dateret d.15. december
1986 fremgår det, at kontaktpersonen har afbrudt samarbejdet
med den bekendte, eftersom denne har vist sig at være tilfreds
med at fylde sit hus op med ”dubious cases”, og da kontakt-
personen ikke længere kan regne med hans loyalitet.
Ovenstående oplysninger tyder på, at AC Børnehjælps kontakt-
person i en periode samarbejdede med folk, der kun ville
bringe børn i forslag med tilhørende dokumentation, efter kon-
taktpersonen havde bekræftet, at de ville modtage ekstra be-
taling. Oplysningerne tyder også på, at kontaktpersonen i en
periode formidlede børn til Danmark i samarbejde med kvin-
der, der udgav sig for at være biologiske mødre, og hvis iden-
titet man ikke kunne fastslå. Endelig tyder oplysningerne på,
at det økonomiske incitament forbundet med kontaktperso-
nens aftale med AC Børnehjælp om at placere fem børn om
måneden indebar samarbejde med tvivlsomme aktører samt
sikkerheds- og helbredsrisici for børnene.
4.4 BESKRIVELSE AF DE DANSKE MYNDIGHE-
DERS OPLYSNINGER
I dette afsnit belyses, om der fremgår oplysninger i de danske
myndigheders generelle sager om formidlingen fra Sri Lanka,
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0019.png
19
der kan be- eller afkræfte, om der har været uregelmæssighe-
der i de danske sager.
4.4.1. Gennemgang af et udvalg af Adoptionsnævnets
generelle sager i 1980’erne
Det fremgår af en sag fra Adoptionsnævnet, at AC Børnehjælp
i december 1987 indberettede, at adskillige personer i Sri
Lanka var blevet fængslet og forhørt vedrørende deres medvir-
ken ved oprettelse og drift af baby farms. Det fremgår ligele-
des, at myndighederne i Sri Lanka i juni 1987 stoppede med
alle adoptioner til udlandet med undtagelse af sager, der på
daværende tidspunkt var modtaget af Commissioner of Proba-
tion i Colombo. AC Børnehjælp oplyste samtidig, at organisati-
onen med sikkerhed kunne sige, at AC Børnehjælps formidling
ikke på noget tidspunkt har været inddraget i myndighedernes
undersøgelser. Endeligt fremgår det af sagen, at AC Børne-
hjælps kontorleder i marts 1987 besøgte Sri Lanka for at få af-
klaret de mange modstridende oplysninger, der fremkom på
dette tidspunkt. I august 1987 besøgte en dommer fra Sri
Lanka Danmark for at høre om betingelserne for adoption.
Denne besøgte også Familieretsdirektoratet. Dommeren skulle
aflægge rapport til en komité, der havde til opgave at overveje
betingelserne for genåbning af international adoption. Der fo-
religger ikke mødereferater eller lignende på sagen, men AC
Børnehjælp fik efter besøget oplyst, at dommerens rapport om
forholdene i Danmark var meget positiv.
4.4.2. Gennemgang af Justitsministeriets generelle sa-
ger i 1980’erne
AC Børnehjælp bekendt med uetiske forhold i andre landes for-
midling
Det fremgår af en sag fra 1984, at Familieretsdirektoratet har
modtaget en årsberetning fra AC Børnehjælp. Af årsberetnin-
gen fremgår det, at ”forøgelse af formidlingstallet fra Sri Lanka
er vanskeliggjort af, at der fra andre lande forsøges gennem-
ført en praksis, hvor uetiske metoder, som AC Børnehjælp ta-
ger afstand fra, forsøges taget i brug.” Det fremgår videre af
årsberetningen, at ”AC undersøger for øjeblikket muligheden
for at forøge formidlingstallet uden at anvende de metoder an-
dre lande angribes for.”
Af en lignende sag om AC Børnehjælps årsberetning fra 1986
fremgår det, at AC Børnehjælp ”beklageligvis må konstatere,
at nogle lande lægger så stor vægt på formidling af børn fra
Sri Lanka, at en del adoptionsformidlinger finder sted på en så-
dan måde, at det må give anledning til overvejelser om, hvor-
vidt det er etisk forsvarligt at fortsætte formidlingen, hvis de
samme situationer skulle opstå med henblik på formidlinger til
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0020.png
20
Danmark”. Af samme årsberetning fremgår det, at AC Børne-
hjælp havde så stor tiltro til deres kontaktperson, at organisa-
tionen påregnede at fortsætte formidlingen af børn med den-
nes hjælp.
Oplysningerne fra AC Børnehjælps kontaktperson, der tyder
på, at ulovligheder har været en del af formidlingen til Dan-
mark, genfindes ikke i Justitsministeriets generelle sager.
Terre des Hommes’ kontaktperson beretter om ulovlige forhold
Det fremgår af et brev fra 1986 fra Terre des Hommes’ kon-
taktperson, som organisationen videresendte til Familieretsdi-
rektoratet, at det er svært at formidle børn på den ”rigtige
måde”, fordi der er så mange private adoptioner, hvor folk i
hemmelighed kontakter mødrene direkte på hospitalerne og
betaler dem for deres babyer. Kontaktpersonen er frustreret
over dette, da antallet af børn formidlet gennem Terre des Ho-
mmes er faldende på grund af dette og ”overvejer” at rappor-
tere det til myndighederne.
Intet sammenfald mellem de danske organisationers kontakt-
personer og den srilankanske advokat under anklage
Af en fortegnelse fra Familieretsdirektoratet over samtlige kon-
taktsteder fremgår det, hvilke kontaktpersoner AC Børnehjælp
og Terre des Hommes havde i 1980’erne i Sri Lanka.
Ankestyrelsen har sammenholdt navnene på kontaktperso-
nerne med navnet på den kvindelige advokat, der ifølge den
hollandske rapport var mistænkt for handel med børn og drift
af baby farms. Baseret på de oplysninger styrelsen har til rå-
dighed, er der ikke noget sammenfald mellem denne advokat
og de danske organisationers kontaktpersoner eller den advo-
kat, de danske organisationer anvendte. Hendes navn fremgår
heller ikke af de sager, Ankestyrelsen har gennemgået.
På baggrund af gennemgangen af de generelle sager fra Adop-
tionsnævnet og Justitsministeriet, kan det konstateres, at de
danske myndigheder har haft oplysninger om, at der ifølge de
danske organisationer var uetiske forhold i andre landes for-
midling fra Sri Lanka.
Ankestyrelsen har dog ikke fundet oplysninger i de danske
myndigheders generelle sager om undersøgelseskommissionen
fra 1987 eller advokaten, der var under mistanke, der kunne
tyde på, at de danske adoptionssager var omfattet af ulovlig-
heder.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0021.png
21
KAPITEL 5
Resultater af undersøgelsen
Efter nutidige standarder for international adoptionsformidling
har der utvivlsomt ikke været tilstrækkelige sikkerhedsforan-
staltninger i det srilankanske adoptionssystem i 1980’erne, el-
ler i den danske formidling til at sikre, at barnets bedste var
det styrende princip i den enkelte adoption. Dette kommer
blandt andet til udtryk ved, at der ikke eksisterede tilstrække-
lig regulering af international adoption, og at der generelt er
sparsomme oplysninger i de konkrete adoptionssager om bl.a.
barnets baggrund og frigivelse. Samtidig var der i den pågæl-
dende periode ingen regulering af pengestrømmene forbundet
med adoptionerne, hvilket kan have skabt en uhensigtsmæssig
incitamentsstruktur.
I 2017 konkluderede Ankestyrelsen, at styrelsen på davæ-
rende tidspunkt ikke havde tilstrækkelige oplysninger til at
vurdere, om der var sket ulovlige handlinger i de danske sager
og i det danske formidlingssamarbejde med Sri Lanka.
Den aktuelle undersøgelse giver styrelsen anledning til at ud-
bygge og nuancere den tidligere konklusion. Resultaterne af
undersøgelsen er gengivet herunder.
Oplysninger der tyder på, at ulovligheder har været en del af
formidlingen til Danmark
Gennemgangen af generelle sager fra DIA om formidlingen fra
Sri Lanka i 1980’erne viser, at AC Børnehjælps kontaktperson i
en periode samarbejdede med personer, der ifølge kontaktper-
sonen agerede uetisk og kun ville tilvejebringe børn og doku-
menter, efter kontaktpersonen havde bekræftet, at de ville
modtage ekstra betaling.
Oplysningerne tyder på, at kontaktpersonen i en periode for-
midlede børn til Danmark i samarbejde med kvinder, der ud-
gav sig for at være biologiske mødre.
Endelig tyder oplysningerne på, at det økonomiske incitament
forbundet med kontaktpersonens aftale med AC Børnehjælp
om at placere fem børn om måneden indebar samarbejde med
tvivlsomme aktører samt sikkerheds- og helbredsrisici for bør-
nene.
Oplysningerne fra AC Børnehjælps kontaktperson, der tyder
på, at ulovligheder har været en del af formidlingen til Dan-
mark, genfindes ikke i de danske myndigheders generelle sa-
ger.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0022.png
22
Vedr. rapport fra kommission i Sri Lanka 1987
Ankestyrelsens sagsgennemgang fra 2017 viser samlet set, at
der ikke er oplysninger, der dokumenterer, hvorvidt de offici-
elle procedurer er blevet fulgt eller ej. Ankestyrelsen kan der-
for på baggrund af sagsgennemgangen hverken be- eller af-
kræfte, om de danske sager har fulgt de officielle procedurer
eller ej. Dette gør sig også gældende for de gennemgåede sa-
ger fra 1986, som vedrører det år, der var fokus på fra under-
søgelseskommissionen fra 1987.
Det bemærkes, at der ifølge undersøgelseskommissionen kun
blev gennemført 37 adoptioner fra Sri Lanka via de officielle
kanaler i 1986. Samme år blev der gennemført 79 adoptioner
til Danmark, jævnfør tabel 1. Dette indikerer i sig selv, at en
andel af adoptionerne til Danmark ikke har fulgt de officielle
kanaler. Ankestyrelsen kan ikke komme dette nærmere, da vi
ikke har adgang til selve kommissionens rapport og dermed
ikke mulighed for at få præciseret og uddybet oplysningerne,
herunder hvad der forstås ved ”de officielle kanaler”, og om
undersøgelseskommissionens undersøgelse omfatter alle gen-
nemførte adoptioner eller et udsnit af adoptionerne i 1986.
Det fremgår af korrespondancen mellem AC Børnehjælp og
kontaktpersonen, at der blev nedsat en kommission på Sri
Lanka i 1987, der skulle undersøge alle adoptioner. Det frem-
går også, at alle internationale adoptioner i en periode blev
stoppet som konsekvens af kommissionens arbejde. Der er
dog ikke noget i det gennemgåede materiale, der tyder på, at
kommissionen har haft særligt fokus på formidlingen til Dan-
mark, herunder at aktører involveret i den danske formidling
skulle være blevet kaldt til afhøring.
Vedr. efterforskning af lokal kontaktperson
Baseret på de oplysninger, styrelsen har til rådighed, er der
ikke noget sammenfald mellem de danske organisationers kon-
taktpersoner og advokat og den kvindelige srilankanske advo-
kat, der var mistænkt for handel med børn og for at drive baby
farms. Hendes navn fremgår hverken af de konkrete sager,
Ankestyrelsen har gennemgået , eller af det indkaldte materiale
fra DIA.
På baggrund af gennemgangen af de generelle sager fra Adop-
tionsnævnet og Justitsministeriet, kan det konstateres, at de
danske myndigheder har haft oplysninger om, at der ifølge de
danske organisationer var uetiske forhold i andre landes for-
midling fra Sri Lanka. Der er dog ikke noget i de danske myn-
digheders generelle sager, der tyder på, at de danske myndig-
heder havde konkrete oplysninger om, at der var uetiske for-
hold eller ulovligheder forbundet med de danske konkrete
adoptionssager. Ankestyrelsen har således ikke fundet oplys-
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 158: Orientering om Ankestyrelsens fire notater om undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra Colombia, Bangladesh, Indonesien og Sri Lanka, fra social- og ældreministeren
2543878_0023.png
23
ninger i de danske myndigheders generelle sager om undersø-
gelseskommissionen fra 1987 eller advokaten, der var under
mistanke, der kunne tyde på, at de danske adoptionssager var
omfattet af ulovligheder.