Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til souschef Marie Louise Linneballe,
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 9132 5718
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 22/00001-6
2. MARTS 2022
ANBEFALINGER TIL BARNETS LOV
Institut for Menneskerettigheder skal indledningsvis takke Social- og
Ældreministeriet for invitationen til workshoppen den 4. februar 2022
og inddragelsen i arbejdet med barnets lov. Det foreliggende lovudkast
giver imidlertid anledning til bekymring for, at barnets lov på en række
punkter vil være et tilbageskridt for beskyttelsen af barnets ret til
familieliv og til beskyttelse og omsorg.
I henhold til sit mandat som national menneskerettighedsinstitution skal
Institut for Menneskerettigheder fremme og beskytte
menneskerettighederne, blandt andet ved at rådgive regering, Folketing og
andre offentlige myndigheder.
Instituttet ønsker derfor med dette brev at fremhæve nogle konkrete
elementer i lovudkastet, som rejser særlige problemer i forhold til
beskyttelsen af børns og forældres ret til familieliv.
1 BARNETS RET TIL FAMI LIELIV BØR BESKYTTES
Institut for Menneskerettigheder er meget bekymret for, at udkastet til
lovforslaget vil medføre disproportionale indgreb i barnets ret til
familieliv med sine forældre. Retten til familieliv er også en rettighed
for barnet. Udkastet til barnets lov lægger imidlertid op til at udvide
mulighederne for at gøre indgreb i denne ret på flere punkter.
Først og fremmest forekommer det disproportionalt, at kommunerne
opfordres til at bruge tvangsadoptionsreglerne mere i en tid, hvor der
allerede er en betydelig stigning i antallet af tvangsbortadoptioner, at
det bliver muligt at tvangsbortadoptere et barn før fødslen, og at en del
af de nye rettigheder, barnet får, jf. bilag 2 til udkastet, handler om at
begrænse barnets familieliv med forældrene. Derudover lægger barnets
lov ikke op til at forbedre forældrenes ret til støtte væsentligt.