Frederiksberg C., den 14.10.21
Til
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Notat vedr. psykiske konsekvenser for børn og unges møde med det familieretslige system
Under åbent samråd i Folketingets Social- og Ældreudvalg torsdag den 19. august 2021 nævnte
Social- og ældreminister Astrid Krag (S), at hun havde fået oversendt tal fra Familieretshuset om,
hvor mange sager der har været i første halvår 2021 i Familieretshuset, hvor det har været
overvejet af suspendere eller stoppe barnets samvær med
”samværsforælderen”.
Ministeren
oplyste de tilstedeværende medlemmer af Folketinget om, at der har været 105 §6 sager, men at
kun 3 børn har fået suspenderet eller stoppet deres samvær.
Jeg undres over oplysningerne. Derfor har jeg gennemgået de oversendte tal og sendt ministeren
en række spørgsmål, som er besvaret af Social- og ældreministeriets departement. Tak for svar.
På baggrund af spørgsmål og svar mener jeg i dag at kunne konkludere, at børn og unge, som
enten får suspenderet deres samværsordning eller stoppet denne, de er dårlige stillet end børn og
unge, der bliver tvangsfjernet fra deres hjem. Det skyldes, at det familieretslige system ikke
automatisk tager børn og unges sager op igen, når først en samværsordning er suspenderet eller
stoppet. Det familieretslige system melder tilbage, at der skal startes en ny sag op, der skal
ansøges om en ny samværsordning, eller der skal anlægges en eller flere retssager i det
familieretslige system. Det kan barnet eller den unge ikke gøre selv, og for den mor eller far, som
har oplevet den ultimativ mistillid fra systemet, at få en samværsordning suspenderet eller
stoppet af det familieretslige system, der kan kræfterne, ressourcerne og tilliden være opbrugt.
De mødre eller fædre, som ikke har overskud, ressourcer eller ikke ønsker pga. mistillid til
systemet at starte nye konfliktskabende sagsforløb eller retssager op, de er ikke nødvendigvis
dårlige forældre. Det er ofte gode og velfungerende forældre, der bor sammen med biologiske
søskende til det barn/de børn eller den unge/de unge, som de er afskåret fra at se, og de er iøvrigt
velfungerende samfundsborgere og i beskæftigelse.
De afskårne forældre elsker deres børn, også det barn, også det unge menneske, også de børn,
også de unge mennesker, som det familieretslige system har afskåret dem fra at se i det daglige.
Tilbage er barnet, den unge, de børn eller de unge, som er afskåret fra deres mor eller far samt
evt. biologiske søskende. Det er hårdt psykisk at være det barn eller det unge menneske. Barnet
eller den unge ønsker ikke at tage kontakt til det familieretslige system, fordi det har opdaget, at
her adskiller man mor eller far fra barnet / den unge. Familieretshuset og samværsordninger
betragtes som noget negativt. For det udsatte barn kan det på sigt give psykiske udfordringer.
Konklusion:
børn og unge, som får deres samværsresolution suspenderet eller stoppet, de er mere
udsatte for at pådrage sig psykiske udfordringer som følge af sagsbehandlingen i det familierets-
lige system. Det familieretslige system og kommunerne svigter denne gruppe af børn og unge.
1