Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 137
Offentligt
2531606_0001.png
Status for anvendelse af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184 pr. 31. december
2021
1. Igangværende forsøg pr. 31. december 2021
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
Området for udsatte
børn
Huslyindsats ved
selvvisitation.
Joannahuset fremsendte
en ansøgning d. 6. juli
2020.
Joannahuset ønsker at fravige
servicelovens bestemmelser,
således at de som et forsøg kan
modtage unge i
ungekrisecentret, hvor der ikke
er truffet en forudgående
afgørelse om anbringelse af
barnet eller den unge på stedet
efter servicelovens § 52, stk. 3,
eller § 75. Det betyder i
forlængelse heraf, at der heller
ikke i disse tilfælde skal
foreligge en børnefaglig
undersøgelse efter § 50 i
serviceloven eller en
handleplan efter servicelovens
§ 140. Joannahuset kan således
visitere unge til at overnatte i
ungekrisecentret efter dialog
med den unge og efter
samtykke fra
forældremyndighedsindehaver.
Joannahuset har som
baggrunden for
ansøgningen anført, at
ungekrisecentret
ønsker at etablere 8
selvvisiterende
sengepladser med
forældresamtykke.
Barnet eller den unge
kan overnatte i op til
fem dage med
mulighed for
forlængelse i op til
yderligere 2 dage.
Målgruppen er børn og
unge i alderen 14 – 17
år. Det er en
forudsætning for at
yde den påtænkte
”huslyindsats”, at
ungekrisecentret
godkendes som et
anbringelsessted af
Socialtilsynet – denne
7. september 2020 -
1. september 2023.
Ministeriet skal
modtage
evalueringen fra
Joannahuset
senest den 1.
november 2023.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 137: Status på forsøg efter serviceloven § 184 for 2021, fra social- og ældreministeren
2531606_0002.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
godkendelse er opnået
i december 2020.
Området for
personer med
funktionsnedsættelse
Forsøg med
Aktivitetspas.
Aarhus Kommune sendte
9. marts 2020 ansøgning
om forsøgsordning med
aktivitetspas og har
efterfølgende sendt
uddybninger af forsøget
per mail.
Aarhus Kommune ønsker med
forsøgsordningen at tilbyde et
aktivitetspas til borgere, der
har været/er tilknyttet et
kommunalt trænings- eller
rehabiliteringsforløb. Dette
med formål om at understøtte
denne gruppe af borgeres
sundhed og livskvalitet ved at
nedbryde barrierer for
deltagelse i fritids- og
foreningsaktiviteter.
Kommunen ønsker at
fravige målgruppen for
servicelovens § 11, stk.
6, sådan at der kan
tilbydes økonomisk
støtte til fritids- og
foreningsaktiviteter til
borgere i alle
aldersgrupper, der har
været/er tilknyttet et
kommunalt trænings-
eller
rehabiliteringsforløb,
og som har behov for
økonomisk støtte for
at deltage i fritids- og
foreningsaktiviteter.
Kommunen ønsker,
som en del af
forsøgsordningen med
Aktivitetspas, at
tilbyde ledsagelse ud
til aktiviteten gennem
”foreningsbrobyggere”.
Foreningsbrobygning
er et særskilt,
eksisterende tilbud i
1. maj 2020 – 30.
april 2024
Ministeriet har
anmodet om at
modtage en
evaluering af
forsøget senest 1.
august 2024
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 137: Status på forsøg efter serviceloven § 184 for 2021, fra social- og ældreministeren
2531606_0003.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
Området for
personer med
funktionsnedsættelse
Forsøg med aflønning af
personer i aktivitets- og
samværstilbud. Billund
Kommune sendte den 15.
november 2019 en
revideret ansøgning i
forhold til Billund
Kommunes ansøgning til
det tidligere Børne- og
Socialministerium af 28.
maj 2019, som
ministeriet i brev af 15.
september 2019 afviste
med henvisning til, at der
er hjemmel til den
ønskede praksis i de
gældende regler.
Forsøget har til formål at give
kommunen mulighed for at
udbetale vederlag til personer
visiteret til aktivitets- og
samværstilbud efter
servicelovens § 104.
Området for udsatte
voksne
”Forsøg med midlertidige
omsorgspladser”
Holstebro Kommune ønsker at
oprette to midlertidige
psykiatriske omsorgspladser i
Aarhus Kommune,
gennem hvilket
borgere, der ønsker
det, kan få hjælp til at
tage kontakt til en
forening eller blive
ledsaget ud til
foreningsaktiviteten.
Billund Kommune
ønsker at indføre en
kvalitetsstandard, hvor
der som udgangspunkt
ikke udbetales løn eller
vederlag til borgere,
der er visiteret til
aktivitets- og
samværstilbud efter §
104, men at der i helt
særlige tilfælde kan
udbetales vederlag til
borgere,
som er visiteret til et
tilbud efter § 104, og
som efter en samlet
vurdering ikke kan
opnå visitation, og
dermed løn efter § 103.
Forsøget indebærer, at
borgere, der har været
indlagt i psykiatrien,
1. juli 2020- 1. juli
2024
Senest 1.
september 2024
15. marts 2021 - 30.
september 2022.
Det indgår i
godkendelsen, at
der skal sendes en
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 137: Status på forsøg efter serviceloven § 184 for 2021, fra social- og ældreministeren
2531606_0004.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
Holstebro Kommune
sende ansøgningen den
29. oktober 2020.
samarbejde med Region
Midtjylland.
Området for udsatte
børn
”Helhedsperspektiv på
den iværksatte støtte”
Ikast-Brande Kommune
fremsendte en ansøgning
den 12. juli 2021.
Ikast-Brande Kommune
ønsker med forsøget en
fritagelse fra den nuværende
opdeling mellem de forskellige
foranstaltninger i Lov om
Social Service § 52, stk. 3, nr.
2, 3, 6 og 9, og i stedet samle
dem under en samlet indsats,
som i forsøget kaldes
’familieorienteret indsats’.
Der er med ansøgningen tale
om en genoptagelse af en
tidligere forsøgsordning med
samme formål og under
samme vilkår, som var
men hvor udsigten til
at kunne klare sig i
eget hjem er ringe, kan
komme på en
midlertidig
omsorgsplads.
Tilsvarende for
personer, der bor i
eget hjem, bosted, på
gaden eller
omsorgshjem og
oplever en forværring i
deres tilstand.
Forsøget indebærer, at
hvis et barn eller ung
vurderes at være i
målgruppen for særlig
støtte i form af en
familieorienteret
indsats, så iværksættes
denne indsats på
baggrund af de aftaler,
der er indgået på
netværksmøder i
samarbejde med
barnet, familien og det
øvrige netværk. Hvis
den iværksatte indsats
ikke vurderes at
opfylde de mål, som
midtvejsevaluering
til ministeriet i
januar 2022.
Ministeriet har
godkendt, at
fristen er udskudt
til februar 2022.
1. september 2021 –
31. december 2022
Ministeriet skal
modtage en
evaluering af
forsøget fra Ikast-
Brande Kommune
senest den 1. marts
2023.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 137: Status på forsøg efter serviceloven § 184 for 2021, fra social- og ældreministeren
2531606_0005.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
gældende i perioden fra 15. juli
2018 til og med 30. juli 2020.
barnet og familien har
for indsatsen, så vil det
med forsøget være
muligt at ændre og
korrigere i indsatsen,
uden at
socialrådgiveren først
skal foretage nye
afgørelser og
partshøringer.
2. Forsøg afsluttet i 2021
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
Området for udsatte
Voksne
Forsøgsgodkendelse af
Akuttilbuddet under
Slotsvænget i Lyngby-
Taarbæk Kommune.
Ministeriet godkendte den
3. juli 2014 kommunens
ansøgning, og
godkendelsen løb fra den 1.
august 2014 til den 31. juli
2017 (se også
”forsøgsperiode”).
Det overordnede
formål med
forsøgsordningen er
at finde og afprøve
en måde at tilbyde
en umiddelbar og
kortvarig indsats til
sindslidende i akut
krise.
Forsøget indebærer, at
den sædvanlige
visitationsprocedure
for optagelse i det
midlertidige botilbud i
medfør af
servicelovens § 107
fraviges. Det er i
forsøgsperioden
lederen af
akuttilbuddet, der
tilrettelægger den
Ansøgning om
forsøg blev
godkendt af
ministeriet den 3.
juli 2014 med
udløb den 31. juli
2017.
Da der fortsat var
efterspørgsel efter
tilbuddet, søgte
Lyngby-Taarbæk
Ministeriet har
modtaget evaluering af
forsøget den 29. juni
2021.
Evalueringen viser, at
akuttilbuddet samlet
over perioden 1.
september 2020 til 30.
april 2021 har
modtaget henvendelser
og udført samtaler i alt
2.326 gange. Det svarer
til ca. 9-10
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 137: Status på forsøg efter serviceloven § 184 for 2021, fra social- og ældreministeren
2531606_0006.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
akutte støtte, omsorg
og rådgivning inden
for formålet samt
vejledningen af
borgere, der
henvender sig.
Optagelse på
akuttilbuddet hviler
således
undtagelsesvist ikke
på afgørelse truffet af
kommunalbestyrelsen.
Kommune om
fortsat forlængelse,
hvilket blev
imødekommet i ny
periode med udløb
den 31. juli 2020.
Efter fornyede
anmodninger fra
kommunen blev
kommunens
forsøgsgodkendelse
forlænget til først
den 31. december
2020 og
efterfølgende til
den 1. april 2021
mhp. afsøgning af
mulighederne for
at drive
akuttilbuddet
videre med
hjemmel i
servicelovens
almindelige
bestemmelser.
henvendelser/samtaler
gennemsnitligt i døgnet
og dækker over både
akutte og planlagte
henvendelser/samtaler,
som er en del af et
samlet forløb.
Herudover har der i
perioden været i alt 291
overnatninger i
Akuttilbuddets to
værelser - svarende til
gennemsnitligt 36
overnatninger på
månedsbasis. Tallene
peger på, at begge
værelser i væsentligt
omfang er løbende
belagt.
Mange af borgerne, der
henvender sig, har
tidligere været i
kontakt med
Akuttilbuddet.
Resultatet har været så
godt, at akuttilbuddet
efter endt
forsøgsperiode er
etableret som
permanent socialt
akuttilbud med
aflastningspladser efter
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 137: Status på forsøg efter serviceloven § 184 for 2021, fra social- og ældreministeren
2531606_0007.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
Ældreområdet
”Nænsom flytning ved
nedlæggelse af kommunale
specialboliger efter
serviceloven – delen
vedrørende flytteudgifter”.
Aarhus Kommune sendte
anmodningen den 28.
marts 2019 i regi af
Frikommuneforsøg III.
Behandlingen af
ansøgningen blev i maj
2019 sat i bero i forbindelse
med udskrivelse af valg til
Folketinget, hvorefter det
blev besluttet at behandle
det under
udfordringsretten.
Aarhus Kommune
ønsker at
tilrettelægge en
nænsom
flytteproces i
forbindelse med, at
en række borgere
med demens flyttes
fra et utidssvarende
plejehjem etableret
efter serviceloven til
nyopførte
specialplejeboliger
målrettet
mennesker med
svær demens.
Hensigten er at
tilrettelægge en
flytteproces, hvor en
hel afdeling med
beboere og
personale flytter på
én gang, hvorved
der kan sikres en
nænsom flytning,
der tager hensyn til
beboernes særlige
Aarhus Kommune har
ansøgt om
forsøgstilladelse.
Forsøget indebærer
dækning af borgernes
flytteudgifter i
forbindelse med
fraflytningen af det
utilsvarende
plejehjem etableret
efter servicelovens
regler.
Forsøget trådte i
kraft den 1.
november 2020 og
løb til og med den
31. oktober 2021.
serviceloven §§ 82c og
84, stk. 2.
Evalueringen
fremsendes til
ministeriet senest den
1. januar 2022.
Ministeriet har ikke
modtaget evalueringen
endnu, men har rykket
Århus Kommune
herfor.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 137: Status på forsøg efter serviceloven § 184 for 2021, fra social- og ældreministeren
2531606_0008.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
behov for stabilitet
og genkendelighed.