Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 128
Offentligt
2526881_0001.png
Folketingets Social- og
Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 5356
Doknr.
529069
Dato
10-02-2022
Orientering om sikkerhedshændelse på Tilbudsportalen
Til udvalgets orientering kan jeg oplyse, at der i tidsrummet d. 1. februar kl. 21
til d. 3. februar kl. 9.30 har fundet en sikkerhedshændelse sted på
Tilbudsportalen, som har betydet, at alle via Tilbudsportalens hjemmeside
uberettiget har kunnet tilgå visse oplysninger om plejefamilier, som normalt kun
kan tilgås af kommunale sagsbehandlere.
I alt 293 plejefamilier er i perioden blevet tilgået af 261 unikke brugere. En
bruger kan både være en ansat i en myndighed (for eksempel en kommune, et
socialtilsyn eller ministeriet) eller en privatperson, herunder plejeforælderen
selv. Plejeforældrene i de 293 plejefamilier er blevet orienteret, og der er lagt
en nyhed på Tilbudsportalen om sikkerhedshændelsen.
Der er ikke tale om oplysninger såsom cpr-nummer og hemmelige adresser,
men der kan være tale om personfølsomme oplysninger, hvis der fremgår
sådanne i et fritekstfelt (markeret med en stjerne i den vedlagte boks) eller i
tilsynsrapporten fra socialtilsynet. Det fremgår af vedlagte boks, hvilke
oplysninger der har været adgang til.
Ministeriet blev gjort opmærksom på mistanke om en sikkerhedshændelse d. 3.
februar kl. 7.29. Tilbudsportalen blev lukket d. 3. februar kl. 9.30, hvorved
sikkerhedshændelsen blev stoppet. Fejlen blev løst, og portalen åbnede igen
samme dag kl. ca. 11.30.
Ministeriet har indberettet en sikkerhedshændelse til Datatilsynet, og der er
foretaget flere tekniske og organisatoriske foranstaltninger i Erhvervsstyrelsen
for at forhindre en lignende sikkerhedshændelse i fremtiden.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om databrud på tilbudsportalen, fra social- og ældreministeren
2526881_0002.png
Boks 1
Oplysninger, der har været adgang til i perioden for sikkerhedshændelsen (*selv-formuleret fritekst,
der kan indeholde personfølsomme data)
Kontaktoplysninger:
Andet:
Uddannelsesmæssig baggrund
Tilsynsstatus
Samlet erfaring, som plejeforældre
Antal børn i familien
Erfaring med familiepleje og/eller børn og unge
Godkendelses år
Familiens fritidsinteresser*
Beskrivelse af familien* (Det er bekræftet, at religiøs overbevisning er blevet udfyldt i dette felt, for
nogen plejefamilier)
Målgruppe:
Ydelser:
Pladser:
Ønskede antal børn / pladser
Hvor mange pladser, som plejefamilien er godkendt til
Beskrivelse af særlige forhold, som kan have indflydelse på antal pladser*
Antal
Beskrivelse af barnet: Relation til plejefamilien (eget barn / plejebarn), alder, køn, hjemmeboende
eller ej.
Fysiske forhold:
Beskrivelse af beliggenhed og boligens fysiske rammer*
Dyr i husstanden*
Boligtype
Indikation om separat værelse til plejebarn
Tilsynsstatus
Type af indberetning
Liste af påbud, hvert med opfyldelsesfrist og beskrivelse
Liste af vilkår, hvert med opfyldelsesfrist og beskrivelse
Konklusionen for tilsynet på det samlede tilbud
Begrundelse, udløb og beskrivelse af skærpet påbud
Uddannelse og beskæftigelse
Selvstændighed og relationer
Målgruppe, metode og resultater
Familiestruktur og familiedynamik
Kompetencer
Økonomi
Fysiske rammer
Sundhed og trivsel
Tidligere tilsyn
Valg af ydelsestype
Ydelse beskrivelse*
Plejefamilies ønsker af plejebørn, såsom aldersgruppe og målgruppekategorier
Målgruppe beskrivelse*
Navn
Adresse (Ikke hemmelige adresser)
Alder
Telefonnummer
E-mail
Familieforhold:
Børn i familien:
Tilsyn, kan indeholde tilsynets vurdering af følgende punkter:
2