Fra:
Sendt:
9. februar 2022 16:30
Til:
Cc:
Emne:
Misvisende tal jfr. udvalgets spørgsmål 123 og 124
Til Socialudvalget / Socialministeren,
Foreningen Far skal gøre opmærksom på at tallene som angives i udvalgets spørgsmål og svar 123 og 124
ikke kan betragtes som retvisende.
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/SOU/spm/124/index.htm
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/SOU/spm/123/index.htm
Foreningen Far notere sig at der nu er medtaget §6 sagerne som manglede ved Socialministerens første
redegørelse for Socialudvalget.
Det relevante er dog hvor mange børn der registreres i Familieretshuset med mistet kontakt til en forælder
samt med hvilken årsag og dokumentation. Det er derudover relevant at kigge på den juridiske status
(bopæl/samvær) samt køn for vurdering af direkte eller indirekte forskelsbehandling baseret på
forældrenes juridiske status samt køn.
Socialministeren har nu oplyst:
§7 sager (røde) er tallet 95 ophævelser
§6 sager (gule) er tallet 12 (rettet)
I alt 117 sager med fuldstændig ophævelse / suspenderet samvær fra 1. januar til 30. juni.
Foreningen Far mener at tallet for specielt §6 sagerne er alt for lavt og formentlig slet ikke ordentligt
registreret i Familieretshuset, som oplyser de har foretaget en manuel optælling. Det der f.eks. ikke angives
er hvor mange forældre der ved kontakt til familieretshuset har mistet hel eller delvis kontakt med børnene
f.eks. indledningsvis ved en skilsmisse, hvor anden forælder tager afsted med børnene. Hvis det var til
udlandet ville det ofte betragtes som en børnebortførelse, men når det langt mere udbredt sker i Danmark
sker der ingenting og det registreres ikke.
Det relevante er f.eks. at kigge på er hvor mange forældre der har oplyst om hel eller delvis mistet kontakt i
ansøgningerne hos Familieretshuset samt hvor mange forældre der har anmodet om kontaktbevarende
samvær, midlertidigt samvær eller ikke kan anmode herom, fordi de er eller gerne vil forblive
bopælsforældre. Det er naturligvis muligt i dag med elektroniske ansøgninger at søge på ord i
ansøgningerne og få et langt bedre billede af situationen. Det skylder vi børn og forældrene, da ikke
mindste ventetiderne har kraftigt forværret problemet.
Det er derudover relevant at kigge på hvor mange forældre der har fået nedsat samværet f.eks. fra 7/7 til
9/5 eller mindre i Familieretshuset på anden forælders anmodning i 2020 og 2021, fordi Familieretshuset
har haft en praksis siden 1. april 2019 med at 7/7 ordninger ikke ”var bedst for børn” og ikke blev lavet med
mindre forældrene var enige. Det har gjort at typisk en mor kunne sige nej tak og der herved stort set aldrig
blev lavet 7/7 ordninger og skabt positive situationer med fælles forældreskab som forebyggelse og det
bedste for barnet. Det kan påvises ved forskning at denne praksis og kultur har været forkert i
Familieretshuset og skadelig for børn og familierne som helhed.