Spørgsmål til Ministeren
Ombudsmanden skriver ”
Jeg har besluttet ikke at tage stilling til Ankestyrelsens vurdering i
afgørelsen……..
Det skyldes bl.a., at ombudsmanden som udgangspunkt kun kan undersøge spørgsmål af juridisk
karakter. Ombudsmanden har ikke mulighed for at foretage en kvalificeret bedømmelse af
spørgsmål, der forudsætter fagkundskab af eksempelvis socialfaglig, lægefaglig, psykologisk eller
pædagogisk art, da jeg som ombudsmand ikke har en sådan særlig fagkundskab.”
Med hvilken ret kan Ombudsmanden skrive dette, når borgeren ikke har ret til vejledning hos
Ankestyrelsen, kommunerne bakkes op i at tilsidesætte udtalelser fra sundhedspersonale og andre
fagpersoner, som har kendskab til borgeren? Dette spørgsmål afføder de nedenstående spørgsmål.
1. Skal intentionerne i sociallovgivningen følges?
2. Hvor vil Ministeren henvise borgere til, så de reelt kan få vurderet hele deres sag, således at
der tages hensyn til både fysiske, psykiske, kognitive og relationelle behov?
3. Med hvilken ret sker det, at hverken Ankestyrelse eller Ombudsmand beder kommunerne
tage udtalelser fra fagpersoner alvorligt og tage dem til efterretning i deres sager om f.eks.
hjælp efter §§ 84, 85, 95 og 96?
4. Med hvilken ret, kan kommunernes kvalitetsstandarter trumfer sundhedsfaglige oplysninger
i sager om personlig og praktisk hjælp og hjælp til at levet et liv?
5.
På et samråd udtaler Ministeren ”Man må ikke fjerne i hjælpen hos borgeren uden
dokumentation for at borgeren reelt har brug for mindre hjælp (frit efter hukommelsen)”
Dette sker dog dagligt i det lille Danmark, med hjælp fra kvalitetsstandarter, Ankestyrelse
og Ombudsmand. Med hvilken ret sker dette?
6.
Hvad mener Ministeren når hun gang på gang udtaler: ”Det må ikke være en kamp at få den
rette
hjælp” og ”Den rette hjælp skal gives første gang”
7. Med hvilken ret skal borgere landet over frygte de årlige revisiteringsmøder med visitator
og andre fra kommunen?
8. Med hvilken ret kan borgere fratages hjælp på baggrund af de ikke har lukket tidstager som
eks. Focus People ind, da kommunen ikke har indhentet samtykke ej heller inddraget borger
i beslutningen?
9. Med hvilken ret kan kommuner flytter opgaver, som har været varetaget efter § 95 i årevis
over på § 85 med kommunens eget personale, velvidende at det får ordningen til at falde fra
hinanden.