Skatteudvalget
Til:
Dato:
Skatteministeren
15. december 2021
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
SAU alm. del
Spørgsmål 157
Finansministeriet anbefaler, at ressortministeriernes analyser baserer sig på en række
nøgletal, jf. notatet ”Nøglekatalog” af 2. marts 2021 offentliggjort på Finansministeriets
hjemmeside. I kataloget henvises der til andre ressortministerier m.v. for oplysninger om
gældende ressortspecifikke nøgletal. Det gælder bl.a. transportøkonomiske enhedspriser
fra DTU. Trængselsomkostningen (pr. km) i de Transportøkonomiske Enhedspriser blev
i august 2020 opdateret på baggrund af et arbejde i Vejdirektoratet. Trængselsomkostnin
gerne er generelt højere end tidligere.
Af Skatteøkonomisk Redegørelse fra oktober 2021 fremgår det på s. 268 af boks 8.3, at
Skatteministeriet i deres analyse tager udgangspunkt i de eksterne omkostninger, som
Billkommissionens delrapport 1 byggede på. Af bilag 10 i ”Delrapport 1 Veje til en grøn
bilbeskatning” fra september 2020 fremgår det, at Bilkommissionen ikke havde tid til at
indarbejde de nyeste trængselsomkostninger fra august 2020.
Vil ministeren bekræfte, at Skatteministeriet i analyserne i Skatteøkonomisk Redegørelse
ikke har anvendt de nye og generelt højere trængselsomkostninger fra august 2020. I
forlængelse heraf bedes skatteministeren redegøre for, om Skatteministeriet generelt i
analyser m.m. fremover vil basere sine analyser på de senest opdaterede transportøko
nomiske enhedspriser?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Henning Hyllested
(EL).
På udvalgets vegne
Anne Paulin
formand
1/1