Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Spørgsmål 157
Offentligt
2501608_0001.png
Skatteudvalget
Til:
Dato:
Skatteministeren
15. december 2021
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
SAU alm. del
Spørgsmål 157
Finansministeriet anbefaler, at ressortministeriernes analyser baserer sig på en række
nøgletal, jf. notatet ”Nøglekatalog” af 2. marts 2021 offentliggjort på Finansministeriets
hjemmeside. I kataloget henvises der til andre ressortministerier m.v. for oplysninger om
gældende ressortspecifikke nøgletal. Det gælder bl.a. transportøkonomiske enhedspriser
fra DTU. Trængselsomkostningen (pr. km) i de Transportøkonomiske Enhedspriser blev
i august 2020 opdateret på baggrund af et arbejde i Vejdirektoratet. Trængselsomkostnin­
gerne er generelt højere end tidligere.
Af Skatteøkonomisk Redegørelse fra oktober 2021 fremgår det på s. 268 af boks 8.3, at
Skatteministeriet i deres analyse tager udgangspunkt i de eksterne omkostninger, som
Billkommissionens delrapport 1 byggede på. Af bilag 10 i ”Delrapport 1 Veje til en grøn
bilbeskatning” fra september 2020 fremgår det, at Bilkommissionen ikke havde tid til at
indarbejde de nyeste trængselsomkostninger fra august 2020.
Vil ministeren bekræfte, at Skatteministeriet i analyserne i Skatteøkonomisk Redegørelse
ikke har anvendt de nye og generelt højere trængselsomkostninger fra august 2020. I
forlængelse heraf bedes skatteministeren redegøre for, om Skatteministeriet generelt i
analyser m.m. fremover vil basere sine analyser på de senest opdaterede transportøko­
nomiske enhedspriser?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Henning Hyllested
(EL).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
På udvalgets vegne
Anne Paulin
formand
1/1