Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 98
Offentligt
UDKAST
Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del - Bilag 98
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J.nr. 2021-6814
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Afskaffelse af fradragsret for håndværksydelser efter boligjobordningen)
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1735 af 17. august 2021, som ændret ved § 8 i lov nr. 1179
af 8. juni 2021, § 3 i lov nr. 1181 af 8. juni 2021, § 3 i lov nr. 2193 af 30. november 2021 og senest
ved § 2 i lov nr. 2194 af 30. november 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 8 V, stk. 2, nr. 5,
indsættes som
2. pkt.:
»Arbejde i form af grøn istandsættelse, tilslutning til bredbånd og installation af tyverialarm skal dog
være udført senest den 31. marts 2022.«
2.
I
§ 8 V, stk. 4,
indsættes som
3.
og
4. pkt.:
»Der kan ikke foretages fradrag for arbejde omfattet af stk. 2, nr. 5, 2. pkt., der betales den 1. juni
2022 eller senere. For personer, hvis indkomstår ikke følger kalenderåret, og hvis indkomstår 2023
begynder inden den 1. april 2022, henføres fradrag for arbejde omfattet af stk. 2, nr. 5, 2. pkt., udført
i marts 2022 til indkomståret 2022.«
3.
Bilag 1
affattes som bilag 1 til denne lov.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2022.
Stk. 2.
Ved opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for indkomståret 2022 efter § 16 i lov
om kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede virkning af de æn-
dringer i udskrivningsgrundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2022, der følger af denne lov.
Stk. 3.
Den beregnede korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat efter stk. 2 fastsættes af
indenrigs- og boligministeren på grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret 2022, der fo-
religger pr. 1. maj 2024.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 98: Orientering om høring af lov om ændring af ligningsloven (boligjobordningen), fra skatteministeren
2507307_0002.png
UDKAST
Bilag 1
»Bilag 1. Ydelser omfattet af boligjobordningen fra og med den 1. april 2022
Serviceydelser i hjemmet eller i en fritidsbolig
Almindelig rengøring
Vask og aftørring af flader i boligen
Rengøring af toilet og bad
Støvsugning, gulvvask og boning
Opvask, tøjvask og strygning
Rensning eller vask af tæpper, gardiner, persienner m.m.
Vinduespudsning
Indvendigt
Udvendigt
Børnepasning
Børnepasning i hjemmet eller i en fritidsbolig
Aflevering og afhentning af børn til og fra daginstitution, skole, fritidsklub og fritidsaktiviteter
Almindeligt havearbejde m.m.
Græsslåning
Klipning af hæk
Lugning
Beskæring af buske og træer
Snerydning«
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 98: Orientering om høring af lov om ændring af ligningsloven (boligjobordningen), fra skatteministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Med aftalen om finansloven for 2022 er regeringen (Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne bl.a. enige om en permanent afskaf-
felse af håndværksdelen i boligjobordningen.
Det følger af aftalen, at afskaffelsen skal træde i kraft med virkning fra 1. april 2022. Afskaffelsen af
håndværksdelen kan ses i sammenhæng med den aktuelle situation med høj efterspørgsel efter hånd-
værkere.
Afskaffelsen skønnes at indebære et umiddelbart merprovenu på 450 mio. kr. i 2022. Efter tilbageløb
og adfærd skønnes merprovenuet at udgøre 260 mio. kr. i 2022. Fra 2023 skønnes det umiddelbare
merprovenu at udgøre 600 mio. kr. og 370 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Aftalepartierne er enige
om, at i lyset af konjunktursituationen udmøntes provenuet i 2022 fra afskaffelse af ordningen ikke.
Med dette forslag foreslås den del af aftalen om finansloven for 2022, der vedrører boligjobordningen,
udmøntet. Det foreslås således at afskaffe fradragsret for håndværksydelser efter boligjobordningen
med virkning fra den 1. april 2022.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Afskaffelse af fradragsret for håndværksydelser efter boligjobordningen
2.1.1. Gældende ret
Efter gældende ret er der efter boligjobordningen, jf. ligningslovens § 8 V, fradragsret for visse typer
private udgifter til bl.a. serviceydelser og grøn istandsættelse af hjemmet eller en fritidsbolig.
Den nuværende boligjobordning er gjort permanent i den forstand, at der efter gældende regler ikke er
fastsat en udløbsdato for ordningen. Efter ordningen kan personer over 18 år fradrage lønudgifter, som
de har afholdt til hjælp (serviceydelser), grøn istandsættelse, tilslutning til bredbånd og installation af
tyverialarm (håndværksydelser).
Fradraget er todelt således, at der kan opnås fradrag på op til 6.400 kr. (2022) pr. person for service-
ydelser og fradrag på op til 12.900 kr. (2022) pr. person for håndværksydelser. Udnyttes begge kate-
gorier fuldt ud, kan der således opnås et samlet fradrag på 19.300 kr. pr. person i 2022. Fradraget er et
ligningsmæssigt fradrag, dvs. det har en skatteværdi på ca. 25 pct. i 2022 (gennemsnitskommune ekskl.
kirkeskat).
For indkomståret 2021 gælder et forhøjet loft for serviceydelser på 25.000 kr. pr. person og et forhøjet
loft for håndværksydelser på 25.000 kr. Skatteværdien af fradraget for serviceydelser er endvidere øget
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 98: Orientering om høring af lov om ændring af ligningsloven (boligjobordningen), fra skatteministeren
UDKAST
til ca. 35 pct. Denne lempelse af boligjobordningen i 2021 indgik i aftalen om finansloven for 2021 og
blev indført ved lov nr. 533 af 27. marts 2021. Formålet var at støtte serviceerhvervet og fremme
private grønne investeringer.
Det er for arbejde vedrørende helårsboliger en betingelse, at det omhandlede arbejde er udført i eller
på en helårsbolig, hvor den skattepligtige person har fast bopæl, jf. ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 2.
Der er mulighed for at opnå fradrag, uanset om man bor i ejendommen som ejer, lejer eller andelshaver.
Det er dog en forudsætning, at personer, der bor i en lejebolig, andelsbolig eller ejerlejlighed, har en
individuel råderet over den del af boligen, som arbejdet bliver udført på.
Der kan tillige opnås fradrag for lønudgifter ved vedligeholdelse m.v. af fritidsboliger, som er omfattet
af ejendomsværdiskatteloven, jf. ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 2. Alle former for fritidsboliger, hvor
ejeren betaler ejendomsværdiskat af fritidsboligen, er omfattet af boligjobordningen.
De fradragsberettigede ydelser omfatter både serviceydelser og håndværksydelser (grøn istandsæt-
telse, tilslutning til bredbånd og installation af tyverialarm). De fradragsberettigede ydelser fremgår af
ligningslovens Bilag 1. Ydelser omfattet af boligjobordningen i 2018 og frem.
Det er desuden en betingelse, at arbejdet er udført af en virksomhed, der er momsregistreret i Danmark.
For arbejde i form af rengøring, vinduespudsning, børnepasning og almindeligt havearbejde må arbej-
det dog tillige være udført af en person, der er fyldt 18 år inden udgangen af det pågældende ind-
komstår, og som er fuldt skattepligtig til Danmark, jf. ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 3.
For fritidsboliger beliggende i udlandet gælder der tilsvarende regler, hvor der dog er taget hensyn til,
at arbejdet udføres i udlandet, jf. ligningslovens § 8 V, stk. 8. Kravene til virksomheder eller personer,
der udfører arbejdet, er derfor afpasset til de udenlandske forhold og regler. Tilsvarende gælder for de
såkaldte »grænsegængere«, dvs. personer med fast bopæl uden for Danmark, som erhverver mindst 75
pct. af den skattepligtige indkomst i Danmark.
Der kan ikke tages fradrag for udgifter, der er ydet tilskud til efter andre offentlige støtteordninger,
eller udgifter, som er fradraget ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter andre regler i skat-
telovgivningen, jf. ligningslovens § 8 V, stk. 6.
Der kan kun fradrages udgifter til arbejdsløn inkl. moms. Udgifter til materialer kan ikke fradrages.
Det er en betingelse for fradragsret, at den skattepligtige har betalt for det udførte arbejde via en elek-
tronisk betalingsform, dvs. enten ved overførsel via bank, herunder netbank og mobilbank, eller post-
hus, ved kortbetaling via leverandørens hjemmeside eller kortterminal, eller ved brug af indbetalings-
kort (girokort). Betaling med check eller kontanter giver ikke ret til fradrag.
Derudover stiller boligjobordningen krav om, at den skattepligtige skal foretage indberetning af op-
lysninger om det fradragsberettigede arbejde til Skatteforvaltningen via et elektronisk indberetnings-
modul i TastSelvsystemet.
4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 98: Orientering om høring af lov om ændring af ligningsloven (boligjobordningen), fra skatteministeren
UDKAST
Fradraget bliver henført til det indkomstår, hvor arbejdet betales. Fradraget henføres dog til det ind-
komstår, hvor arbejdet er udført, hvis betalingen sker inden for 2 måneder efter dette indkomstårs
udløb.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med aftalen om finansloven for 2022 er regeringen (Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne bl.a. enige om en permanent afskaf-
felse af håndværksdelen i boligjobordningen.
Det følger af aftalen, at afskaffelsen skal træde i kraft med virkning fra den 1. april 2022.
Lovforslaget udmønter den del af aftalen om finansloven for 2022, der vedrører boligjobordningen.
Det foreslås således med lovforslaget at ændre ligningslovens § 8 V, således at fradragsretten for hånd-
værksarbejde udført efter den 31. marts 2022 afskaffes.
Der foreslås ikke ændringer i fradragsretten for serviceydelser eller de generelle betingelser for at
kunne tage fradrag efter boligjobordningen. Det betyder, at der ikke ændres på den hidtil omfattede
personkreds eller de generelle betingelser for at opnå fradrag. Det vil f.eks. fortsat være en betingelse,
at det omhandlede arbejde skal være udført vedrørende en helårsbolig, hvor den skattepligtige har fast
bopæl (folkeregisteradresse), eller være udført vedrørende en fritidsbolig, hvor den skattepligtige er
ejer, og som er omfattet af ejendomsværdiskatteloven.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Forslaget om afskaffelse af boligjobordningens håndværksdel fra den 1. april 2022 skønnes at medføre
et umiddelbart merprovenu på 450 mio. kr. i 2022. Efter tilbageløb og adfærd skønnes merprovenuet
med en vis usikkerhed at udgøre ca. 260 mio. kr. i 2022. Der er indregnet en effekt af, at det forventes,
at der i et vist omfang vil være arbejde, der fremrykkes til første kvartal af 2022. I 2023 og frem
skønnes merprovenuet at udgøre ca. 370 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Den varige virkning skøn-
nes ligeledes til ca. 370 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
For finansåret 2022 skønnes en provenuvirkning på 225 mio. kr.
Afskaffelse af boligjobordningens håndværksdel skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu for
kommunerne på 435 mio. kr. i 2022 og 575 mio. kr. fra og med 2023.
Afskaffelsen af boligjobordningens håndværksdel indebærer en reduktion af den eksisterende skatte-
udgift, svarende til forslagets umiddelbare virkning.
5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 98: Orientering om høring af lov om ændring af ligningsloven (boligjobordningen), fra skatteministeren
2507307_0006.png
UDKAST
Tabel 1. Afskaffelse af fradragsret for håndværksydelser efter boligjobordningen pr. 1. april
2022
Mio. kr. (2022-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Umiddelbar virkning for kommuneskatten
2022
450
345
260
435
2023
600
465
370
575
2024
600
465
370
575
2025
600
465
370
575
2026
600
465
370
575
Varigt
600
465
370
-
Finansår
2022
225
-
-
-
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at medføre administrative udgifter for Skatteforvaltningen på samlet set 1,0 mio.
kr. i 2022 og en mindreudgift på 0,1 mio. kr. i 2023, 5,4 mio. kr. årligt i 2024-2025, 5,5 mio. kr. i 2026,
5,7 mio. kr. i 2027 og 6,8 mio. kr. varigt fra 2028. Udgifterne følger af systemtilpasninger og vejled-
ning, mens mindreudgiften følger af et mindre behov for kontrol med boligjobordningen.
Lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes at reducere efterspørgslen efter håndværksydelser. Virkningen kan dog ikke kvan-
tificeres nærmere.
OBR vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Det vurderes, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er relevante for lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Forslaget vurderes at have negative klimamæssige konsekvenser, der dog ikke umiddelbart kan kvan-
tificeres nærmere.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Med forslaget foreslås at afskaffe fradrag for håndværksydelser efter boligjobordningen, mens det ikke
foreslås at ændre på fradragsretten for serviceydelser efter ordningen. Forslaget viderefører således
boligjobordningen i sin grundform.
Der er fortsat tale om en generel skatteordning med en bred afgrænsning af de fradragsberettigede
ydelser, hvor den skattemæssige fordel tilfalder private borgere. Det vurderes derfor, at ordningen ikke
indebærer statsstøtte.
6
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 98: Orientering om høring af lov om ændring af ligningsloven (boligjobordningen), fra skatteministeren
2507307_0007.png
UDKAST
På baggrund heraf vurderes lovforslaget at være i overensstemmelse med EU-retten.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. december 2021 til den 18. januar 2022 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatsamfundet, Akademikerne, Andels-
boligforeningernes Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Boligselskabernes
Landsforening, borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Business Denmark, Børsmæg-
lerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks Evalueringsinstitut, Dansk Aktionærforening, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Told og
Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Regioner, DI, Digitaliseringsstyrelsen, DTL, EjendomDan-
mark, Erhvervsstyrelsen
Område for Bedre Regulering, FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Finans Danmark, Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, FOA, For-
eningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring og Pension, Frie Funk-
tionærer, FSR
danske revisorer, HK-Kommunal, HK-Privat, HORESTA, Justitia, KL, Kraka, Land-
brug & Fødevarer, Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation, Lejernes Landsorganisation i Dan-
mark, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Parcelhusejernes Landsorganisation, RockwoolFonden, SEGES,
Skatteankeforvaltningen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening, VELTEK og Ældre Sagen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser
for stat, kom-
muner og regi-
oner
Negative konsekvenser/merudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Forslaget skønnes at medføre et mer- Ingen
provenu på 260 mio. kr. i 2022 efter
tilbageløb og adfærd. Den varige
virkning skønnes til ca. 370 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd.
Forslaget skønnes at medføre et
umiddelbart merprovenu for kom-
munerne på 435 mio. kr. i 2022 og
575 mio. kr. fra og med 2023.
Implemente-
ringskonse-
kvenser for
stat, kommuner
og regioner
Forslaget vurderes at medføre admi- Ingen
nistrative udgifter for Skatteforvalt-
ningen på samlet set 1,0 mio. kr. i
2022 og en mindreudgift på 0,1 mio.
kr. i 2023, 5,4 mio. kr. årligt i 2024-
2025, 5,5 mio. kr. i 2026, 5,7 mio. kr.
i 2027 og 6,8 mio. kr. varigt fra 2028.
7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 98: Orientering om høring af lov om ændring af ligningsloven (boligjobordningen), fra skatteministeren
2507307_0008.png
UDKAST
Udgifterne følger af systemtilpasnin-
ger og vejledning, mens mindreud-
giften følger af et mindre behov for
kontrol med boligjobordningen.
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Ingen
Forslaget vurderes at reducere ef-
terspørgslen efter håndværksydel-
ser. Virkningen kan ikke kvantifi-
ceres nærmere.
Ingen
Administrative Ingen
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Administrative Ingen
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Forslaget vurderes at have negative
klimamæssige konsekvenser, der
dog ikke umiddelbart kan kvantifi-
ceres nærmere.
Ingen
Miljø- og na-
turmæssige
konsekvenser
Forholdet til
EU-retten
Ingen
Udformningen af boligjobordningen er sket under hensyntagen til en
række EU-retlige aspekter. På baggrund heraf vurderes forslaget at være i
overensstemmelse med EU-retten.
JA
NEJ
X
Er i strid med
de fem princip-
per for imple-
mentering af
erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav
8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 98: Orientering om høring af lov om ændring af ligningsloven (boligjobordningen), fra skatteministeren
2507307_0009.png
UDKAST
i EU-regule-
ring (sæt X)
9
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 98: Orientering om høring af lov om ændring af ligningsloven (boligjobordningen), fra skatteministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende ret er der efter boligjobordningen, jf. ligningslovens § 8 V, fradragsret for visse typer
private udgifter til bl.a. serviceydelser og grøn istandsættelse af hjemmet eller en fritidsbolig.
Det er efter § 8 V, stk. 2, nr. 5, en betingelse, at arbejdet er udført i perioden fra og med den 1. januar
2018. Der er efter gældende regler ikke fastsat en udløbsdato for ordningen.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås at indsætte et nyt punktum efter
§ 8 V, stk. 2, nr. 5, 1. pkt.,
hvorefter arbejde i form af grøn
istandsættelse, tilslutning til bredbånd og installation af tyverialarm (dvs. håndværksydelserne omfattet
af boligjobordningen) skal være udført senest den 31. marts 2022.
Den foreslåede ændrede affattelse af § 8 V, stk. 2, nr. 5, vil indebære, at der ikke er fradragsret efter
boligjobordningen for arbejde i form af grøn istandsættelse, tilslutning til bredbånd og installation af
tyverialarm udført efter den 31. marts 2022.
Forslaget ændrer ikke på fradragsretten for serviceydelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 2
Efter gældende ret er der efter boligjobordningen, jf. ligningslovens § 8 V, fradragsret for visse typer
private udgifter til bl.a. serviceydelser og grøn istandsættelse af hjemmet eller en fritidsbolig.
Det er efter § 8 V, stk. 2, nr. 5, en betingelse, at arbejdet er udført i perioden fra og med den 1. januar
2018. Der er efter gældende regler ikke fastsat en udløbsdato for ordningen.
Det følger af § 8 V, stk. 4, 1. og 2. pkt., at fradraget henføres til det indkomstår, hvor betalingen for
arbejdet er sket. Fradraget henføres dog til det indkomstår, hvor arbejdet er udført, hvis betaling for
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 98: Orientering om høring af lov om ændring af ligningsloven (boligjobordningen), fra skatteministeren
UDKAST
arbejdet er sket inden for 2 måneder efter indkomstårets udløb. Der er tale om en generel periodise-
ringsregel.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 8 V, stk. 4, 3. pkt.,
hvorefter der ikke kan foretages fradrag for arbejde
omfattet af stk. 2, nr. 5, 2. pkt., der betales den 1. juni 2022 eller senere.
Det foreslåede nye § 8 V, stk. 4, 3. pkt., vil indebære, at arbejde i form af grøn istandsættelse, tilslutning
til bredbånd og installation af tyverialarm (dvs. håndværksydelserne omfattet af ordningen) skal være
betalt senest den 31. maj 2022 for at være fradragsberettiget efter ordningen. Det svarer til principperne
i de regler, der tidligere var gældende, da boligjobordningen udløb med udgangen af et indkomstår.
Det foreslås endvidere at indsætte et nyt
§ 8 V, stk. 4, 4. pkt.,
hvorefter fradrag for arbejde omfattet af
stk. 2, nr. 5, 2. pkt. (håndværksydelser), udført i marts 2022, henføres til indkomståret 2022 for perso-
ner, hvis indkomstår ikke følger kalenderåret, og hvis indkomstår 2023 begynder inden den 1. april
2022. Den foreslåede bestemmelse skal tage højde for, at det i princippet er muligt for en person at
påbegynde indkomståret 2023 allerede den 1. marts 2022, jf. kildeskattelovens § 22, stk. 1, 4.-5. pkt.
Den foreslåede bestemmelse skal sikre, at indkomståret 2022 i alle tilfælde er sidste år med fradrag for
håndværksydelser efter boligjobordningen. Uden bestemmelsen vil en person, hvis indkomstår 2023
ikke følger kalenderåret (person med forskudt indkomstår) og påbegyndes den 1. marts 2022, kunne
få henført fradrag for håndværksarbejde udført i en enkelt måned (marts 2022) til indkomståret 2023,
hvor ordningen er ophørt for håndværksarbejde. Der er således tale om en særlig henføringsregel for
personer med forskudt indkomstår.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 3
Bilag 1 til ligningsloven oplister de fradragsberettigede ydelser efter boligjobordningen i 2018 og frem.
Det foreslås at nyaffatte bilag 1 til ligningsloven. Det foreslåede bilag 1 oplister de fradragsberettigede
ydelser omfattet af boligjobordningen fra og med den 1. april 2022.
Der er tale om en konsekvens af forslaget om at afskaffe fradrag for håndværksydelser pr. 1. april
2022. Fra og med den 1. april 2022 vil der således alene være fradrag for serviceydelser.
Det foreslås ikke at ændre i de hidtil fradragsberettigede serviceydelser. Der vil således som hidtil
være fradragsret for almindelig rengøring, herunder vask og aftørring af flader i boligen, rengøring af
toilet og bad, støvsugning, gulvvask og boning, opvask, tøjvask og strygning, rensning eller vask af
11
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 98: Orientering om høring af lov om ændring af ligningsloven (boligjobordningen), fra skatteministeren
UDKAST
tæpper, gardiner, persienner m.m., indvendig og udvendig vinduespudsning, børnepasning i hjemmet
eller i en fritidsbolig, aflevering og afhentning af børn til og fra daginstitution, skole, fritidsklub og
fritidsaktiviteter, almindeligt havearbejde, herunder græsslåning, klipning af hæk, lugning, beskæring
af buske og træer samt snerydning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. april 2022. Afskaffelsen af muligheden for at få
fradrag for håndværksydelser vil få virkning fra samme tidspunkt, jf. den foreslåede bestemmelse i
ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 5, 2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Ikrafttrædelsestidspunktet fraviger regeringens målsætning om, at erhvervsrettet lovgivning skal træde
i kraft enten den 1. januar eller den 1. juli. Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt følger af aftalen om
finansloven for 2022. Med det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt sikres det, at loven træder i kraft
hurtigst muligt, og at de systemmæssige ændringer kan iværksættes hurtigst muligt.
Det foreslås i
stk. 2,
at de økonomiske virkninger for den personlige indkomstskat for kommunerne og
folkekirken som følge af lovforslaget neutraliseres for indkomståret 2022, for så vidt angår de kom-
muner, der for 2022 har valgt at budgettere med deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget for den
personlige indkomstskat. Neutraliseringen sker med baggrund i aktstykke 320, 2020/21, tiltrådt af Fi-
nansudvalget den 29. juni 2021, hvoraf det fremgår, at skønnet over udskrivningsgrundlaget i 2022
hviler på en forudsætning om i øvrigt uændret lovgivning. Det fremgår endvidere, at ved efterfølgende
ændringer i udskrivningsgrundlaget for 2022 neutraliseres virkningerne for de selvbudgetterende kom-
muner.
Det foreslås i
stk. 3,
at efterreguleringen af indkomstskatten for de selvbudgetterende kommuner for
2022 efter stk. 2, herunder også kirkeskatten, opgøres i 2024. Efterreguleringen afregnes i 2025.
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi den lov, der foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne eller
Grønland.
12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 98: Orientering om høring af lov om ændring af ligningsloven (boligjobordningen), fra skatteministeren
2507307_0013.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1735 af 17. august 2021,
som ændret ved § 8 i lov nr. 1179 af
8. juni 2021, § 3 i lov nr. 1181 af 8.
juni 2021, § 3 i lov nr. 2193 af 30.
november 2021 og senest ved § 2 i
lov nr. 2194 af 30. november 2021,
foretages følgende ændringer:
§ 8 V.
Ved opgørelsen af den skat-
tepligtige indkomst kan fradrages
udgifter, der er betalt og dokumen-
teret, til arbejdsløn for serviceydel-
ser, grøn istandsættelse, tilslutning
til bredbånd og installation af tyve-
rialarm i hjemmet eller i en fritids-
bolig, jf. stk. 2-9 og bilag 1.
Stk. 2.
Fradraget er betinget af,
1) at den skattepligtige person ved
indkomstårets udløb er fyldt 18 år,
2) at arbejdet er udført vedrørende
en helårsbolig, hvor den skatteplig-
tige person har fast bopæl på tids-
punktet for arbejdets udførelse, el-
ler at arbejdet er udført vedrørende
en fritidsbolig, hvor den skatteplig-
tige person er ejer og skattepligtig
efter ejendomsværdiskatteloven af
fritidsboligen på tidspunktet for ar-
bejdets udførelse,
3) at arbejdet er udført af en virk-
somhed, der er momsregistreret i
13
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 98: Orientering om høring af lov om ændring af ligningsloven (boligjobordningen), fra skatteministeren
2507307_0014.png
UDKAST
Danmark, eller ved arbejde i form
af rengøring, vask, opvask, stryg-
ning, vinduespudsning, børnepas-
ning og havearbejde tillige af en
person, der ved indkomstårets ud-
løb er fyldt 18 år og er fuldt skatte-
pligtig til Danmark,
4) at den skattepligtige foretager
indberetning af det fradragsberetti-
gede beløb til skattemyndighederne
med angivelse af, hvem der har ud-
ført arbejdet, og
5) at arbejdet er udført i perioden
fra og med den 1. januar 2018.
Stk. 3.
For arbejde vedrørende en
fritidsbolig finder stk. 1, 2 og 4-9
tilsvarende anvendelse for ægtefæl-
len til ejeren af en fritidsbolig, jf.
stk. 2, nr. 2, under forudsætning af
at ægtefællerne var gift og samle-
vende på det tidspunkt, hvor det
fradragsberettigede arbejde blev
udført.
Stk. 4.
Fradraget henføres til det
indkomstår, hvor betalingen for ar-
bejdet er sket. Fradraget henføres
dog til det indkomstår, hvor arbej-
det er udført, hvis betaling for ar-
bejdet er sket inden for 2 måneder
efter indkomstårets udløb.
Stk. 5.
De fradragsberettigede ud-
gifter til serviceydelser kan årligt
højst udgøre et grundbeløb på 5.400
kr. (2010-niveau) pr. person, og de
samlede fradragsberettigede udgif-
ter til grøn istandsættelse, tilslut-
ning til bredbånd og installation af
tyverialarm kan årligt højst udgøre
et grundbeløb på 10.900 kr. (2010-
niveau) pr. person. I indkomståret
1.
I
§ 8 V, stk. 2, nr. 5,
indsættes
som
2. pkt.:
»Arbejde i form af grøn istandsæt-
telse, tilslutning til bredbånd og in-
stallation af tyverialarm skal dog
være udført senest den 31. marts
2022.«
2.
I
§ 8 V, stk. 4,
indsættes som
3.
og
4. pkt.:
»Der kan ikke foretages fradrag for
arbejde omfattet af stk. 2, nr. 5, 2.
pkt., der betales den 1. juni 2022 el-
ler senere. For personer, hvis ind-
komstår ikke følger kalenderåret,
og hvis indkomstår 2023 begynder
inden den 1. april 2022, henføres
fradrag for arbejde omfattet af stk.
2, nr. 5, 2. pkt., udført i marts 2022
til indkomståret 2022.«
14
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 98: Orientering om høring af lov om ændring af ligningsloven (boligjobordningen), fra skatteministeren
2507307_0015.png
UDKAST
2021 kan de fradragsberettigede
udgifter til serviceydelser dog højst
udgøre 25.000 kr. pr. person, og de
samlede fradragsberettigede udgif-
ter til grøn istandsættelse, tilslut-
ning til bredbånd og installation af
tyverialarm kan højst udgøre
25.000 kr. pr. person. Udgifter til
serviceydelser på op til 25.000 kr.,
jf. 2. pkt., medregnes i indkomst-
året 2021 med et beløb svarende til
135 pct. af udgiften. Grundbelø-
bene reguleres efter personskattelo-
vens § 20.
Stk. 6.-9.----
3.
Bilag 1
affattes som bilag 1 til
denne lov.
15