Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2505419_0001.png
AutocamperGruppen 19. december 2021
Hr. Skatteminister Morten Bødskov –
[email protected]
Folketingets Skatteudvalg –
[email protected]
Stærkt s(gende registreringsafgi0 for autocampere og campervans i 2022 samt s(gende vægt-, ejer- og
CO2 afgi0er over en årrække frem mod 2026 på ikke mindre end 36,9%
Priss%gninger på især autocampere giver store registreringsafgi5s%gninger, hvadenten der betales
vægtafgi5, grøn ejerafgi5 eller CO2-afgi5, står den %l at s%ge de kommende år.
A5alepar%erne var i Grøn oms%lling for motorkøretøjer enige om, at der for autocampere skal findes
løsninger, hvor køretøjerne så vidt muligt overgår %l nye regler, dog således at afgi5sændringerne bliver
omtrent uændret.
A5alepar%erne er enige om, at autocampere bliver fuldt omfaGet af de nye regler for personbiler, og at
reglen om, at beboelsesdelen er uden registreringsafgi5, bevares. Desuden bevares reglen om, at afgi5en
ikke kan komme under 45 pct. af den del af campingbilens samlede værdi inkl. beboelsesdelen, der
overs%ger 12.100 kr.
Desuden foreslås det, at autocampere fortsat har særregler, således at der i registreringsafgi5en kun
beregnes CO2-%llæg e5er laveste trin for CO2-%llæg for personbiler, mens der ikke gives bundfradrag i
registreringsafgi5en. Derved vil registreringsafgi5en i gennemsnit være omtrent uændret for autocampere.
Autocampere er meget dyre køretøjer. Derfor har selv prisforhøjelser på bare 5-6%, store effekter på
registreringsafgi5en, når s%gningen er nået igennem den danske afgi5smølle og kan derved true det ellers
stærkt s%gende salg af køretøjer, der også skulle bidrage %l øget dansk turisme.
I Danmark har nedsæGelsen af minimumsafgi5en fra 60% %l 45% i 2017 sat skub i det danske salg af
fabriksnye autocampere, hvor prisen på mere end en million kroner inkl. afgi5 ikke længere er en
sjældenhed. Provenyet %l den danske stat er derfor også af en størrelse, der ligger en hel del over
gennemsniGet for person køretøjer, men autocampere er %l forskel for personbiler primært skabt %l ferie/
fri%dsbrug og høre %l blandt den mest grønne ferieform, set i forhold %l andre ferieformer ifølge tysk
analyse. Kilde:
hGps://www.civd.de/en/ar%kel/caravannings-climate-footprint/
S%gende priser på autocampere sæGer et stort a5ryk på slutprisen og dermed også registreringsafgi5 %l
staten og løbende årlige afgi5er med s%gninger på 36,9% i 2026, kan derfor vise sig som en stopklods for for
salget af autocampere og dermed også mindre indtægter for statens afgi5provenue.
Danmark (11.000) har ikke overraskende det tredje mindste antal autocampere i Europa, kun overgået af
Portugal (10.000) og Slovenien (6.076). Til sammenligning er der i Tyskland mere end 800.000 autocampere
og i hele Europa er der ca 2,6 millioner autocampere. Kilde:
hGps://www.e-c-f.com/wp-content/uploads/
2021/08/europabestand_C-RM.pdf
2017 var det sidste år med 60% registreringsafgi5 for autocampere og campervans, der fra 2018 blev nedsat
%l 45%. I det sidste år med 60% afgi5 blev der solgt 347 fabriksnye autocampere i Danmark. Det antal er
med 45% afgi5 %l og med de 3 første kvartaler af 2021 steget %l 1.479 fabriks nye autocampere og
campervans, hvilket er en s%gning på ikke mindre end 424% på knap 4 år. Tallet for hele 2021 forventes at
lande på omkring 1.850 fabriksnye autocampere. Se graf nederst.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 19/12-21 fra AutocamperGruppen vedrørende stigende registreringsafgift for autocampere og campervans i 2022
2505419_0002.png
S(gende autocamper og campervan priser
Denne, set med danske øjne, store s%gning har ligeledes givet SKAT en afgi5s provenue på flere hundrede
millioner kroner. Fra 2022 kommer der malurt i bægeret fra flere sider. Priserne er steget over hele linjen og
det i en grad, der næppe er set før.
1. Større priss%gninger pga. forstyrrelser i forsyningskæderne og materialemangel bla.
2. I euroområdet steg infla%onen %l 3,4 pct. fra 3,0 pct. i august.
3. Storme, brand i en halvleder fabrik i Asien og containerskibet Ever Given der blokkerede Suezkanalen,
mangel på containere og Corona-pandemien.
4. Nye EU-krav %l obligatoriske assistancesystemer vil ligeledes gøre basiskøretøjer dyrere.
Basiskøretøjerne bliver dyrere og på et af de mest benyGede basiskøretøjer - Fiat Ducato, skal kunderne op
med 11 og 13 pct mere for deres opgraderede model. Priss%gningerne er kun garanteret i fire måneder ad
gangen, udtaler producenter fra Tyskland.
Branchen i producentlandet Tyskland, taler om priss%gninger på 5-13% for autocampere i 2022.
Kilde: Udsagn fra producenter i ar%kel i det tyske magasin “Promobil”:
hGps://www.promobil.de/
preisentwicklung-wohnmobil-ans%eg-2022/
AutocamperGruppens prischeck på tre gode mellemklasse autocampere fra tyske Dethleffs i begge ender
af prisskalaen:
Dansk prisliste fra Dethleffs 2021:hGps://www.dethleffs.dk/fileadmin/user_upload/dethleffs/dk/PDF_2021/
Prisliste_Dethleffs_autocampere_2021_DK_-_pr._01.08.20_-_2._udgave.pdf
Dansk prisliste fra Dethleffs 2022:hGps://www.dethleffs.dk/fileadmin/user_upload/dethleffs/dk/PDF_2022/
Dethleffs_MOCA_DK_MJ2022_neu.pdf
2021 pris: Dethleffs 90 Just T 7052 EB 2,3 light - 120 hk 622.000,-
2022 pris: Dethleffs 90 Just T 7052 EB 2,2 light - 120 hk 660.000,-
Priss%gning i Danmark…………………………………………..……….38.000,- kr.
S(gning ca 6%
Dethleffs Esprit 2021, I 7150-2 EBL 2,3 maxi - 140 hk 1.063.000,-
Dethleffs Esprit 2022, I 7150-2 EBL 2,2 maxi - 140 hk 1.180.000,-
Priss%gning i Danmark…………………………………………………117.000,- kr
Priss(gning ca 11%
2021 pris: GlobetroGer XXl A 9050-2 3,0 JTD - 180 hk* 1.607.000,-
2022 pris: GlobetroGer XXl A 9050-2 3,0 JTD - 180 hk* 1.829.000,-
Priss%gning i Danmark……………………………..……………………222.000,-
kr
Priss(gning ca 13,8%
Eksempler fra luksus segmentet - Kabe autocampere
Dansk KABE prisliste 2021:
hGps://www.camping-specialisten.dk/media/1355/kabe-autocamper-
prisliste-2021-14-10-20.pdf
Dansk KABE prisliste 2022:
hGps://www.camping-specialisten.dk/media/1860/1633422869_kabe-
autocamper-1-2022-septemberr-med-vaegte-og-ekstraudstyr.pdf
Prisliste 2021 - KABE VAN 690 LB Mercedes………………… 1.153.500,-
Prisliste 2022 - KABE VAN 690 LB mercedes………………… 1.229.900,-
Priss%gning i Danmark…………………………………………………….…76.400,-
kr
Priss(gning ca 6,5%
Prisliste 2021 - KABE CROWN 760 -Mercedes ……………….1.841.000,-
Prisliste 2022 - KABE CROWN 760 -Mercedes ……………….1.963.900,-
Priss%gning i Danmark……………………………………………………..122.900,-
kr
Priss(gning ca 6,7%
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 19/12-21 fra AutocamperGruppen vedrørende stigende registreringsafgift for autocampere og campervans i 2022
2505419_0003.png
Eksempler på Knaus CUV kassebils campere:
Dansk Knaus CUV prisliste 2021:hGps://antonscamping.dk/media/1097/pr-im-knaus-cuv-2021-ac.pdf
Dansk Knaus CUV prisliste 2022:hGps://www.camping-specialisten.dk/media/2039/17-november-knaus-
cuv-kassebiler-boxstar-og-boxlife-prisliste-3-2022-nov_med_logo.pdf
Priseliste 2021 - Knaus Boxstar 540 MQ Fiat X290 (120)……513.000,-
Priseliste 2022 - Knaus Boxstar 540 MQ Fiat X290 (120)……597.100,-
Priss%gning i Danmark………………………………………………………..84.100,-
kr
Priss(gning ca 16,5%
Prisliste 2021 - Knaus Boxlife 630 ME Freeway ………………..682.500,-
Prisliste 2022 - Knaus Boxlife 630 ME Freeway….……………..777.500,-
Priss%gning i Danmark………………………………………………………..95.000,-
kr
Priss(gning ca 14%
Priss%gningerne for forbrugerne stopper ikke her. Satserne for vægtafgi5, grøn ejerafgi5 og CO2-ejerafgi5
s%ger årligt %l og med 2026 med nedenstående procentsats i forhold %l 2021-satserne. Fra 2022 og frem
betales afgi5 e5er 2026-satserne. Satserne s%ger med 3% i 2022, 9,7% i 2023, 16,8% i 2024, 24,4% i 2025
og 36,9% i 2026. Eksempel: Grøn ejerafgi5 2x4480 kr årligt i 2021. I 2026 2x6136 kr.
S(gning 3.306,- kr årligt
i 2026.
Det er voldsomme s%gninger i årene frem mod 2026. Autocampere benyGes især %l ferie/fri%dsbrug og de
fleste egner sig, af forskellige årsager, ikke %l familiens eneste køretøj, hvor alene længden kan give
parkeringsproblemer i båse med parkeringsplads størrelser %l personbiler. Det s%gende antal autocampere
skulle ligeledes, bidrage %l at øge turismen i Danmark, frem mod turismeplanen i 2025.
Vægtafgi0en
for over 35 år gamle biler er kun 25 procent af den normale takst. Der var pr. november 2014
38.374 indregistrerede personbiler, der er 35 år eller derover. Det er ca 3 gange så mange som der er
autocampere i Danmark. Kilde:
hGps://www.fordcc.dk/
AutocamperGruppen hens%ller igen %l at der ses på en sænkning af afgi5er på autocampere, for ikke at
sæGe de, for Danmark; pæne s%gninger i salgstallene på autocampere og dermed også afgi5sprovenuet %l
staten helt over styr.
Disse viste eksempler er standardmodeller uden nogen form for udstyr og mindste motor. Fabriksmonteret
udstyr som bla. komfortpakker, der ikke kan e5ermonteres og solceller %l at lave grøn strøm, markise mv
pålægges ligeledes samme afgi5 som resten af køretøjer ved fabriksmontering, mens selvsamme udstyr
som f.eks markise, paraboler, ekstra baGerier og solceller ikke pålægges afgi5 ved e5ermontering.
Nedsæt afgi0er på autocampere, også for at redde provenue (l staten!
Afgi5snedsæGelse er e5er AutocamperGruppens bedste overbevisning nødvendigt, hvis ikke der for alvor
skal komme gang i mulighederne for autocampere syd for den den dansk-tyske og den dansk-svenske
grænse.
F.eks har Camp gmbh og IMC motorclub ved den dansk- tyske grænse gennem mange år administreret
autocampere for danskere i Tyskland. Alene IMC Motorclub i Flensburg har igennem mange år ha5 mellem
4 og 500 medlemmer, der for de flestes vedkommende er danskere der køre autocampere i Europa, minus
Danmark der kun er %lladt med en transislladelse %l gennemkørsel fra grænse %l grænse. Det er med vores
kendskab %l klubberne langs den dansk tyske grænse, tale om mellem 800 og 1000 køretøjer, der har valgt
Danmark fra som rejseland i kortere eller længere perioder, og ligeledes sparre mange penge på
investeringen i deres autocampere. Nogen kommer aldrig på danske plader, da besparelsen er meget stor
og danske forhandlere har ikke glæde af den trafik, men klubberne yder eksport hjælp %l danskere der
ønsker at få autocamperne på danske plader, som brugte køretøjer med lavere registrerings afgi5 og uden
momsdifference.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 19/12-21 fra AutocamperGruppen vedrørende stigende registreringsafgift for autocampere og campervans i 2022
2505419_0004.png
Besparelser for danske autocamper købere, der minimere provenue indtjeningen (l SKAT.
Hvis ikke rejsemønstret skal falde %lbage %l %den fra før Corona, med lange rejser i fly og krydstogtskibe mv,
har danske forbrugere derfor følgende muligheder, for at lindre på skadesvirkningerne på opsparringen. Det
lægger %lmed også en dæmper på provenue indtjeningen %l den danske stat.
1.Brugte
biler, som har været indregistreret i et andet EU-land, kan moms- og toldfrit indføres %l Danmark.
Importbilen skal være mindst 6 mdr. gammel og have kørt mindst 6.000 km, før Skat anerkender den som
værende brugt. Kilde:
hGps://europa.eu/youreurope/ci%zens/vehicles/cars/vat-buying-selling-cars/faq/
index_da.htm
2.
Hos et antal klubber/foreninger tæt på den dansk tyske grænse og den svensk-danske grænse har man
mulighed for at få administreret sin autocamper og få den indregistreret den på tyske/svenske plader.
DeGe gør at man f.eks. kan køre syd- eller nordpå i hele Europa, %l en væsentlig mindre pris, end det ville
koste i forhold %l at indregistrerer autocamperen med dansk registreringsafgi5.
Udbyderne har stor pladser i Harrislee og Flensburg, som er indhegnet og overvåget døgnet rundt. Her kan
dit køretøj stå med tyske plader. Når man vil benyGe køretøjet, låser man sig ind på pladsen, s%ller sin bil, og
kører af sted i sin tysk indregistrerede autocamper.
Da køretøjet bliver registreret på tyske plader, er det IKKE %lladt at køre i Danmark, med mindre man har en
transit %lladelse fra SKAT, der gælder fra grænse %l grænse og i 24 %mer.
DeGe giver rig%g mange muligheder – og koster et beløb for parkering og for at få sin autocamper
administreret. Forsikring er %l gengæld billigere, da der er tale om en storkunde a5aler. Det er væsentlig
billigere i Kfz-steuer (ejerafgi5) og ikke at glemme flere hundrede tusinde kroner på autocamperen.
hGps://
www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/auto-kaufen-verkaufen/kfz-steuer/wohnmobil/
.
Den største udbyder har konstant 500 medlemmer og ventelister kan forekomme. Anslået benyGer 800 %l
1000 danskere sig af muligheden i mindst 6 mdr og mange kommer aldrig %l Danmark. Vig%gt: Danskere kan
ikke i selv, uden en tysk adresse indregistrere et køretøj i et andet land, derfor er disse udbydere eneste
mulighed.
3.
mulighed er Flexleasing. Flexleasing er det ideelle valg %l leasing af en autocamper, fordi man kun
kommer %l at betale registreringsafgi5 og værditab for den %dsperiode, som leasinga5alen gælder i. Det
giver en langt billigere månedlig ydelse, der ikke er tynget af den fulde danske registreringsafgi5 på
autocamperen.
Er bilen 0-3 måneder betales 2% registreringsafgi5 pr. måned.
Er bilen 3-36 måneder betales 1% registreringsafgi5 pr. måned.
Er bilen over 36 måneder betales 0,5% registreringsafgi5 pr. måned.
Det kan være meget fordelag%gt at importere sin drømmebil fra Tyskland. Der er et stort udvalg af biler i
Tyskland, lavere afskrivning og billigere bilforsikring er nogle af fordelene når der flexleases.
Generelt kan man sige, at jo dyrere køretøjet er, jo mere “sparer” man. Besparelsen ligger i
afskrivningsgrundlaget. Ved flexleasing er deGe 30-50% af en %lsvarende bil med fuld afgi5, da der kun
afskrives på bilens værdi ekskl. afgi5.
Der betales kun den månedlige ydelse på af registreringsafgi5en, når der er nummerplader på bilen. Hvis
ikke der er nummerplader på bilen betales der ikke %l staten, hvilket gør det oplagt at have en sommer/
vinter-bil.
Flexleasing fungere på den måde, at leasingselskabet køber en bil uden afgi5, der passer med de ønsker
som leasingtager har. I leasingperioden registreres leasingselskabet som ejer af køretøjet imens leasingtager
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 19/12-21 fra AutocamperGruppen vedrørende stigende registreringsafgift for autocampere og campervans i 2022
2505419_0005.png
registreres som bruger. Når man flexleaser en bil, afregnes registreringsafgi5en på månedsbasis. Flexleasing
kan forlænges eller nytegnes.
Flexleasing er et finansieringskoncept, der primært anvendes %l dyrere luksusbiler med høj
registreringsafgi5 i Danmark. Økonomisk er flexleasing o5e en fordel, men der er også en vis frihed ved at
vælge en flexleasing a5ale når man skal erhverve en autocamper. Det er således nemmere at udski5e
autocamperen, da der ikke optages et stort lån i banken og de samlede totale omkostninger %l flexleasing
a5alen af autocamperen falder i takt med at du anvender autocamperen og markedsprisen falder.
Danske afgi0sregler
For autocampere betales registreringsafgi5, som for almindelige personbiler, men grundlaget for
afgi5sberegningen er uden udgi5en %l campingindretningen. Afgi5en er 25 pct. af værdien op %l 65.000 kr.,
85 pct. af værdien mellem 65.000-202.200 kr. og 150 pct. af resten (2021). Afgi5en skal dog mindst
udgøre 45 pct. af køretøjets værdi over 12.100 kr. (2021), inkl. udgi5en %l beboelsesindretning, men ekskl.
registreringsafgi5.
Der beregnes et %llæg %l registreringsafgi5en på 250 kr. pr. gram CO2, autocamperen udleder.
Epilog
I AutocamperGruppen er vi helt klar over at den grønne oms%lling for køretøjer, er lavet med alterna%ve
fremdri5sformer for øje, som sikre drivhusgasreduk%oner, ro om bilafgi5er og langsigtet regulering af
grønne brændstoffer %l forssile biler.
Ud over at både personbiler og autocampere for de flestes vedkomne er den fælles kategori M1, og
%lgangen %l grøn oms%lling er problema%kkerne vidt forskellige. DeGe ses også ud fra præsenta%on af
muligheder %l autocampere frem for personbiler. Nuværende bud på kassebilstyper der i diesel udgaver
benyGes %l autocampere er %l gengæld ikke brugbare pga. lav rækkevidde og lang oplade%de. Hvor %l
gengæld personbiler fra f.eks Lucid Motor, der allerede i 2023 forventes med op mod 800 km og lave
opladnings%der, er officiele studier fra autocamper producenter yderst begrænset, da producenterne er
udfordret på andre parametre end %l personbiler. På grund af den korte rækkevidde og den høje vægt, der
er forbundet med monteringen af baGeriet, har el-drevet %l autocampere endnu ikke fået en
%lfredss%llende rækkevide. Kun ganske få prototyper har været fremvist og selv udtaler branchen at der kan
gå op %l 10 år før autocampere er klar %l den grønne oms%lling.
Salgstal i Danmark fra 2021 (l og med 3. kvartal 2021 - Kilde: European Caravan Federa(on
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 19/12-21 fra AutocamperGruppen vedrørende stigende registreringsafgift for autocampere og campervans i 2022
2505419_0006.png
Med venlig hilsen
John Ipsen
Max Watson
Gartnervænget 15
3520 Farum
Tlf 4015 7200
E-mail:
[email protected]
Faktaboks: Autocamper Gruppen
John Ipsen
Åkæret 5, 6.sal
7100 Vejle
Tlf 2066 2584
E-mail:
[email protected]
Autocamper Gruppen blev dannet i 2016
Formålet er at sikre autocamperbrugere og autocamperturister bedre forhold i Danmark
Autocamper Gruppen består af et netværk af specialister omkring autocampere, autocamperpladser og
autocamperturisme
Faktaboks:
Max Watson
Byggede sin første ”autocamper” i 1974. Det var i øvrigt før ordet autocamper var opfundet
Har kørt i forskellige typer autocampere lige siden og har besøgt et utal af autocamperpladser, båder
europæiske og oversøiske
Har qua ovenstående mere end 40 års erfaring inden for området
Har med autocamper kørt rundt i stort set alle europæiske lande
Har erfaringer fra kørsel på over 1 mio. km i sådanne køretøjer
Har rejst i mere end 60 lande og har kørt autocamper på 4 kon%nenter, med autocamperkørsel bl.a. i Alaska,
Australien, New Zealand, Sydafrika og USA på kryds og tværs
Var formand for Dansk AutoCamper Forening i 8 år (www.dacf.dk), og har været medlem i DACF gennem 30 år
Var i 6 år præsident for det Nordiske autocampersamarbejde - ”Nordic Motor Caravan”
Var formand for AutoCamperRådet i 2 år (www.autocamperrådet.dk
Bidragsyder %l TourismX 2018
Deltog i 2018 i Danmarks Radios program ”Hjernekassen” med Peter Lund Madsen om autocamperturisme
Faktaboks:
John Ipsen
Startede med at køre autocamper i 2005
Har kørt i de fleste populære turistlande i Europa
Drev Danmarks største autocamperportal (www.autocamper-info.dk) fra 2011 - 2020 med mere end 300.000
besøgende årligt.
Har ved to lejligheder siddet i AutoCamperRådets bestyrelse 2013 og 2015 – 2017
Har deltaget i etablering af flere autocamperpladser i Danmark
Rådgivning %l kommuner og private vedr. autocamper overnatnings%lbud i forhold %l lovgivning
Samarbejder med Europas førende eksperter i autocamperadfærd i Tyskland
Samarbejder med autocamperportaler i Norge
Deltog i 2018 i Danmarks Radios program ”Hjernekassen” med Peter Lund Madsen om autocamperturisme
Ekspertpanel %l Årets autocamper på Ferie for Alle i 6 år med motorjournalist Steen Nielsen
Samarbejdet og sparret med Dansk Kyst- og Naturturisme i 2019-2020