Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 79
Offentligt
UDKAST
Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del - Bilag 79
Offentligt
Skatteministeriet
J.nr. 2021-7561
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af over-
skud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af
spil og lov om spil
(Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S)
Finansministeriet
§1
I lov om Danske Spil A/S, jf. lovbekendtgørelse nr. 985 af 25. maj 2021,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 4, stk. 1,
indsættes efter »af lotteri«: »og klasselotteri«, og »og ud-
bytte« udgår.
Kulturministeriet
§2
I lov nr. 1532 af 19. december 2017 om udlodning af overskud og udbytte
fra lotteri, som ændret ved § 3 i lov nr. 785 af 4. maj 2021, foretages føl-
gende ændringer:
1.
Lovens
titel
affattes således:
»Lov om udlodning af overskud fra lotteri«.
2.
§ 1, nr. 2
og
3,
ophæves, og i stedet indsættes:
»2) Overskud: Det koncernresultat, Danske Spil A/S opnår efter skat ved
udbud af lotteri og klasselotteri i medfør af §§ 6 og 8 i lov om spil, fratrukket
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
reserver, der skal bindes på egenkapitalen, og overskud fra spil udbudt i
Grønland.«
Nr. 4-6 bliver herefter nr. 3-5.
3.
I
§ 1, nr. 5, 2. pkt.,
der bliver nr. 4, udgår to steder »og udbytte«.
4.
I
§ 1, nr. 6,
der bliver nr. 5, indsættes efter »Økonomisk Redegørelse«
til: »eller opgørelse fra Danmarks Statistik«.
5.
§ 2, stk. 1-4,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Udlodningsbeløbet fastsættes årligt som overskud fra Danske Spil A/S på
baggrund af regnskabsperioden, der afsluttes i det forudgående kalenderår,
samt et udligningsbeløb, jf. stk. 3, og eventuelle ekstraordinære statslige
kompensationsbeløb efter stk. 4.
Stk. 2.
Udlodningsloftet fastsættes til 2.046,6 mio. kr. i kalenderåret 2018
og reguleres årligt med forbrugerprisindekset. Indekset anvendes med én
decimal. Det regulerede beløb afrundes opad til nærmeste kronebeløb, der
kan deles med 1.000.000.
Stk. 3.
Udligningsbeløbet fastsættes som 60 pct. af forskellen mellem ud-
lodningsloftet, jf. stk. 2, og overskud, hvis overskud sammenlagt er mindre
end udlodningsloftet. Overstiger overskud sammenlagt udlodningsloftet, jf.
stk. 2, fordeles 40 pct. af forskellen mellem udlodningsloftet og overskud til
udlodningsmodtagerne, og de resterende 60 pct. af forskellen ned til udlod-
ningsloftet tilfalder staten.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
6.
Tre steder i
§ 28, stk. 1,
og i
§ 29
ændres »Moderniseringsstyrelsen« til:
»Økonomistyrelsen«.
7.
I
§ 28, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »marts måned« til: »april måned«.
8.
§ 28, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Overskuddet der opstår som følge af ændringen af regnskabsåret for
Danske Spils udbud af klasselotteri og det deraf selvstændige forkortet regn-
skabsår (fra og med 1. april 2022 til og med 31. december 2022) tilgår ikke
udlodningsbeløbet, jf. § 2, stk. 1.«
§3
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
I folkeoplysningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1115 af 31. august 2018,
som ændret ved § 9 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020, foretages følgende æn-
dring:
1.
I
§ 12
udgår »og udbytte«.
Skatteministeriet
§4
I lov om afgifter af spil, jf. lovbekendtgørelse nr. 1209 af 13 august 2020,
som ændret ved § 4 i lov nr. 2226 af 29. december 2020, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 4
ændres »Det Danske Klasselotteri A/S« til: »Indehaveren af Danske
Spil A/S’ tilladelse til udbud af klasselotteri«.
§5
I lov om spil, jf. lovbekendtgørelse nr. 1303 af 4. september 2020, som æn-
dret ved § 4 i lov nr. 650 af 8. juni 2016 og § 2 i lov nr. 533 af 27. marts
2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 8, stk. 1,
og to steder i
stk. 2,
ændres »Det Danske Klasselotteri A/S«
til: »Danske Spil A/S«.
2.
I overskriften før § 9 udgår »og Det Danske Klasselotteri A/S’«.
3.
I
§ 9, stk. 1,
udgår »og Det Danske Klasselotteri A/S«.
4.
I
§ 9, stk. 2,
ændres »selskaberne, som er nævnt i stk. 1,« til: »Danske
Spil A/S«.
§6
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2022.
Stk. 2.
§ 2, nr. 2, har virkning for det overskud, som tilgår udlodningsbe-
løbet i 2023.
Stk. 3.
Udbytte fra Det Danske Klasselotteri A/S fra regnskabsperioden
fra og med 1. april 2021 til og med 31. marts 2022 tilgår udlodningsbeløbet
i 2023.
3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Ændring af lov om Danske Spil A/S
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Finansministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.2. Ændring af lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.3. Ændring af lov om afgifter af spil
3.3.1. Gældende ret
3.3.2. Skatteministeriets overvejelser
3.3.3. Den foreslåede ordning
3.4. Ændring af lov om spil
3.4.1. Gældende ret
3.4.2. Skatteministeriets overvejelser
3.4.3. Den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alli-
ance har den 30. juni 2021 aftalt at arbejde videre på en sammenlægning af
de to statslige spilselskaber, Danske Spil A/S (herefter Danske Spil) og Det
Danske Klasselotteri A/S (herefter Klasselotteriet) med henblik på at opnå
en række fordele. Parterne lægger dog samtidig vægt på, at Klasselotteriet
bevares med selvstændig identitet, herunder brand, produkter og kunder.
Forud for den foreslåede sammenlægning er Klasselotteriet ejet 100 pct. af
den danske stat, og Danske Spil er ejet 80 pct. af den danske stat, 10 pct. af
DGI (Danmarks Gymnastik- og Idrætsforeninger) og 10 pct. af Danmarks
Idrætsforbund.
Det foreslås, at sammenlægningen af Danske Spil og Klasselotteriet konkret
sker ved, at den danske stats aktier i Klasselotteriet apportindskydes i Dan-
ske Spil. Klasselotteriet vil herved blive et 100 pct. ejet datterselskab under
Danske Spil på samme vis som en række af Danske Spils øvrige dattersel-
skaber.
Vederlaget for indskuddet af aktierne i Klasselotteriet erlægges ved udste-
delse af nye aktier i Danske Spil til den danske stat. Danske Spil vil herefter
være ejet med 80,95 pct. af den danske stat, med 9,52 pct. af DGI og med
9,52 pct. af Danmarks Idrætsforbund.
Der ændres i forbindelse med apportindskuddet af aktierne i Klasselotteriet
i Danske Spil ikke på de to minoritetsaktionærers nominelle ejerandele i
Danske Spil, ligesom der ikke ændres på deres formelle nuværende rettighe-
der i forhold til at modtage udbytter og udlodningsmidler eller til at udpege
to medlemmer af bestyrelsen.
5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
Regeringen forventer, at sammenlægningen vil skabe positive effekter bl.a.
i kraft af, at Danske Spil og Klasselotteriet står over for en fortsat digital
omstilling, der løbende kræver investeringer samt som følge af en række
sammenlægnings- og synergieffekter, herunder driftsbesparelser.
2. Lovforslagets baggrund
En sammenlægning af Danske Spil og Klasselotteriet kræver en række kon-
sekvensændringer af følgende love: Lov om Danske Spil A/S, lov om ud-
lodning af overskud og udbytte fra lotteri, lov om spil, lov om afgifter af
spil og folkeoplysningsloven.
Konsekvensændringerne skal sikre, at Danske Spil kan udbyde klasselotteri,
og at udlodningsmodtagerne, dvs. modtagerne af de beløb, der i dag udlod-
des i overskud og udbytte fra henholdsvis Danske Spil og Klasselotteriet,
ikke påvirkes negativt af sammenlægningen.
Konsekvensændringerne indebærer, at Danske Spil kan udbyde klasselot-
teri, og dette vil i første omgang ske via datterselskabet Klasselotteriet. Æn-
dringerne tillader dog, at Danske Spil på et senere tidspunkt kan organisere
udbuddet af klasselotteri, som Danske Spil finder det mest fordelagtigt, fx i
andet datterselskab end Klasselotteriet. Danske Spil vil dog være pålagt så-
danne selskabsretlige begrænsninger, at et udbud af klasselotteri via fx et
andet datterselskab end Klasselotteriet bl.a. vil kræve godkendelse fra staten
som medejer af selskabet.
Samtidig med konsekvensændringerne foreslås det endvidere at ændre i lov
om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, således at det fremgår, at
de udlodningsbeløb, der udloddes i henhold til lov om udlodning af over-
skud og udbytte fra lotteri, udloddes til modtagerne af Økonomistyrelsen og
ikke Moderniseringsstyrelsen. Endvidere foreslås det, at Danske Spils for-
pligtelse til at foretage indbetaling af det endelige udlodningsbeløb til Øko-
nomistyrelsen rykkes fra marts måned til april måned for at tilgodese, at den
ordinære generalforsamling i Danske Spil kan afholdes i april måned.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Ændring af lov om Danske Spil A/S
3.1.1. Gældende ret
Det følger i dag af lov om Danske Spil A/S § 4, stk. 1, at overskud fra Dan-
ske Spil og Danske Spils datterselskaber, der fremkommer ved udbud af
lotteri her i landet opgøres og udloddes efter lov om udlodning af overskud
og udbytte fra lotteri.
3.1.2. Finansministeriets overvejelser og d en foreslåede ordning
6
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
De foreslåede ændringer af § 4, stk. 1, i lov om Danske Spil A/S er en kon-
sekvens af, at titlen på lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri
foreslås ændret til lov om udlodning af overskud fra lotteri, samt at Danske
Spil som følge af den foreslåede sammenlægning af Danske Spil og Klasse-
lotteriet også vil udlodde overskud fra klasselotteri, jf. nærmere herom ne-
denfor under punkt 3.2.2.
For nærmere om ændringerne henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og be-
mærkningerne hertil.
3.2. Ændring af lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri
3.2.1. Gældende ret
I henhold til lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri § 2, stk. 1,
jf. § 1, nr. 2 og 3, fastsættes et årligt overskud fra Danske Spil fra udbud af
lotteri i medfør af § 6 i lov om spil samt et årligt udbytte fra Klasselotteriet
fra udbud af klasselotteri i medfør af § 8 i lov om spil.
Overskuddet og udbyttet fra henholdsvis Danske Spil og Klasselotteriet ind-
betales i henhold til lovens § 28 stk. 1 og 2, jf. § 2, til Moderniseringsstyrel-
sen (nu Økonomistyrelsen), der forestår viderebetalingen af beløbene som
en del af det samlede udlodningsbeløb, der skal udloddes til udlodnings-
modtagerne i henhold til loven, jf. lovens § 29, stk. 1, jf. § 2.
Beregningen af udlodningsloftet i de første år efter den gældende lovs ved-
tagelse, dvs. i 2018 og 2019, er specifikt angivet i § 2, stk. 2, ligesom det
fremgår, at disse beregninger vil danne udgangspunkt for fremadrettet fast-
sættelse af udlodningsloftet. Beregningen af udligningsbeløbet i det første
år efter den gældende lovs vedtagelse, dvs. i 2018, er specifikt angivet i den
gældende § 2, stk. 4, hvoraf der fremgår et fastsat beløb pr. 2018, ligesom
det fremgår, at denne beregning vil danne udgangspunkt for fremadrettet
fastsættelse af udligningsbeløbet.
For så vidt angår overskuddet fra Danske Spil, sker indbetaling til Moder-
niseringsstyrelsen (nu Økonomistyrelsen) som to aconto indbetalinger i lø-
bet af regnskabsåret (hver den 30. juni og 31. december) svarende til halv-
delen af det overskud, der forventes at fremkomme for det pågældende regn-
skabsår, og den resterende del af overskuddet indbetales i marts måned efter
regnskabsårets afslutning, jf. lovens § 28, stk. 1.
For så vidt angår udbyttet fra Klasselotteriet, sker indbetalingen til Moder-
niseringsstyrelsen (nu Økonomistyrelsen) som én samlet indbetaling efter
7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
afslutningen af Klasselotteriets regnskabsår, jf. lovens § 28, stk. 2. Da Klas-
selotteriets regnskabsår løber fra den 1. april til den 31. marts, sker indbeta-
lingen i juni måned efter regnskabsårets afslutning.
3.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som følge af den foreslåede sammenlægning af Danske Spil og Klasselot-
teriet vil Klasselotteriet fremadrettet ikke indbetale udbytte fra klasselotteri
til Økonomistyrelsen (tidligere Moderniseringsstyrelsen). I stedet vil Dan-
ske Spil indbetale et fælles koncernoverskud fra lotteri og klasselotteri i
medfør af ændringen af § 1 og § 2 i loven.
Alle indbetalinger vil herved fremadrettet ske fra Danske Spil som
overskud,
idet dette begreb som følge af sammenlægningen foreslås anvendt som sam-
lebetegnelse for indbetalingerne, uanset om indbetalingerne kommer fra ud-
bud af lotteri eller fra udbud af klasselotteri. Begrebet
udbytte
udgår herved
fra loven. Som konsekvens heraf foreslås lovens titel ændret fra ”lov om
udlodning af overskud og udbytte fra lotteri” til ”lov om udlodning af over-
skud fra lotteri”. Det er vurderingen, at disse ændringer ikke vil påvirke det
samlede udlodningsbeløb til udlodningsmodtagerne.
Som konsekvens af sammenlægningen er der foretaget opdateringer af lov-
teksten, herunder ændringen af beskrivelsen af, hvordan udlodningsbeløbet
historisk blev opgjort, idet den gældende beskrivelse er forældet, ligesom
definitionen af forbrugerprisindekset i § 1, nr. 5, er præciseret således, at
også forbrugerprisindekset fra Danmarks Statistik kan anvendes til pris- og
lønregulering. Ændringen er indsat, idet Økonomisk Redegørelse ikke ud-
gives, når der er udskrevet folketingsvalg. De tekniske ændringer har ikke
materiel betydning for beregningen eller størrelsen af udlodningsbeløbet.
Den foreslåede ændring af § 28, stk. 1, vil medføre, at indbetaling af over-
skud fra Danske Spil, der overstiger aconto indbetalingerne, skal ske i april
måned frem for marts måned. Ændringen skyldes, at der ønskes mulighed
for at afholde ordinær generalforsamling i Danske Spil i april måned, hvor
der formelt tages stilling til anvendelse af selskabets overskud, herunder ud-
lodning af overskud fra lotteri og klasselotteri, på baggrund af det forudgå-
ende regnskabsår.
Som konsekvens af, at der etableres et koncernforhold mellem Danske Spil
og Klasselotteriet, vil Danske Spil fremadrettet i henhold til reglerne i års-
regnskabsloven skulle aflægge et koncernregnskab, som indeholder Klasse-
lotteriets regnskabstal. Klasselotteriets regnskabsår omlægges derfor fra pe-
rioden 1. april til 31. marts til Danske Spils regnskabsår, der følger kalen-
deråret (1. januar til 31. december). Overskud fra lotteri og klasselotteri vil
8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
herefter fremadrettet blive indbetalt samlet fra Danske Spil i henhold til lo-
vens § 28, stk. 1. Lovens § 28, stk. 2, er herefter ikke længere relevant og
udgår og erstattes af et nyt stk. 2.
Når Klasselotteriets regnskabsår omlægges, så det løber parallelt med Dan-
ske Spils regnskabsår, bevirker det, at de fremadrettede udlodninger fra
overskuddet fra Klasselotteriet fremrykkes, hvormed der opstår en over-
gangsperiode med et overskud fra Klasselotteriets afkortede regnskabsår på
ni måneder (fra 1. april 2022 til 31. december 2022), som forventes at ud-
gøre i størrelsesorden 75 mio. kr.
Omlægningen af Klasselotteriets regnskabsår forventes ikke at indebære et
merprovenu, som løbende kan disponeres. Omlægningen vil derimod være
udgiftsneutral på lang sigt, hvis enten overskuddet fra overgangsperioden
udbetales til udlodningsmodtagerne eller overskuddet fra overgangsperio-
den bliver i Klasselotteriet.
Ud fra et hensyn om ikke at påvirke udlodningsmodtagerne samt at undgå
yderligere økonomiske tilpasninger i Klasselotteriet parallelt med, at selska-
bet overgår til en løbende udbetaling af overskud, vurderes det samlet set
mest hensigtsmæssigt, at Klasselotteriets overskud fra overgangsperioden
(1. april 2022 til 31. december 2022) for nuværende forbliver i Klasselotte-
riet. Når sammenlægningen er gennemført, og regnskabsåret er omlagt, vil
der herefter kunne tages fornyet stilling til spørgsmålet om udbetalingen af
overskuddet fra overgangsperioden, fx som led i statens aktive ejerskabsva-
retagelse og/eller hvis der på et tidspunkt er ønske om at ændre udlodnings-
modellen.
Med denne løsning vil udlodningsmodtagerne i 2023 få udbetalt det forven-
tede overskud fra Klasselotteriet og vil ikke blive påvirket af harmoniserin-
gen af regnskabsperioden mv.
Den foreslåede nye stk. 2 i § 28 bevirker således, at overskuddet fra over-
gangsperioden bliver i Klasselotteriet i forbindelse med sammenlægningen
og ikke udbetales til udlodningsmodtagerne.
Endelig foreslås § 28, stk. 1, og § 29 ændret således, at det fremgår, at ind-
betalinger fra Danske Spil sker til Økonomistyrelsen og ikke (som det frem-
går i dag) til Moderniseringsstyrelsen, der herefter forestår viderebetalingen
af beløbene til udlodningsmodtagerne. Forslaget er en konsekvens af, at Mo-
derniseringsstyrelsen den 3. marts 2020 skiftede navn til Økonomistyrelsen.
9
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
3.3. Ændring af lov om afgifter af spil
3.3.1. Gældende ret
Det fremgår af § 3 i lov om afgifter af spil, at indehaverne af tilladelse til at
udbyde klasselotteri skal betale en afgift på 15 pct. beregnet af den del af
gevinstbeløbet, der overstiger 200 kr. Herudover skal Klasselotteriet, som
den eneste af de tre udbydere af klasselotteri, jf. lov om afgifter af spil § 4,
betale en tillægsafgift på 6 pct. af indskudssummen.
3.3.2. Skatteministeriets overvejelser
Med sammenlægningen af Danske Spil og Klasselotteriet er det ikke hen-
sigten at ændre på beskatningen af spil, hvorfor det, som konsekvens af sam-
menlægningen, er nødvendigt at ændre § 4 i lov om afgifter af spil. Med
ændringen vil Danske Spils datterselskab, der efter sammenlægningen er
tiltænkt at udbyde klasselotteri, betale afgiften på 6 pct. af indskudssummen
for Danske Spils udbud af klasselotteri.
3.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ændre »Det Danske Klasselotteri A/S« til: »Indehaveren af
Danske Spil A/S’ tilladelse til udbud af klasselotteri«, således at Danske Spil
eller det datterselskab under Danske Spil, der udbyder klasselotteri efter
sammenlægningen, pålægges at betale afgiften på 6 pct. af indskudssummen
i forbindelse med Danske Spils udbud af klasselotteri.
3.4. Ændring af lov om spil
3.4.1. Gældende ret
Den 1. januar 2012 trådte en ny spillovgivning i kraft. Den væsentligste æn-
dring var, at væddemål og onlinekasinospil blev liberaliseret, således at alle
spiludbydere, der opfylder en række krav, kan få tilladelse til at udbyde væd-
demål og onlinekasino.
Udbuddet af lotteri og klasselotteri forblev i forbindelse med den delvise
liberalisering under monopolet hos hhv. Danske Spil og de tre klasselotteri-
selskaber – Klasselotteriet, Landbrugslotteriet og Almindeligt Dansk Vare-
og Industrilotteri. Af § 6 i lov om spil fremgår Danske Spils monopol på
lotteri, og af § 8 i lov om spil fremgår de tre selskabers monopol på klasse-
lotteri.
Udover Danske Spils udbud af lotteri, kan der efter § 10 i lov om spil gives
tilladelse til lotteri (som dog ikke må afvikles som klasselotteri), der alene
afholdes til fordel for velgørende eller andre almennyttige formål.
10
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
Et spilmonopol udgør efter EU-retten en restriktion i forhold til den frie ud-
veksling af tjenesteydelser i artikel 56 i Traktaten om Den Europæiske Uni-
ons Funktionsmåde (TEUF). Et sådant monopol kan imidlertid efter EU-
Domstolens faste praksis retfærdiggøres, hvis det er begrundet i tvingende
almene hensyn, og det er den bedst egnede model til at varetage disse al-
mene hensyn.
De tvingende almene hensyn bag den danske spillovgivning er:
-
-
-
-
at holde forbruget af spil om penge på et moderat niveau,
at beskytte unge eller andre udsatte personer fra at blive udnyttet
gennem spil eller udvikle afhængighed af spil,
at beskytte spillerne ved at sikre, at spil udbydes på en rimelig, an-
svarlig og gennemsigtig måde, og
at sikre offentlig orden og forhindre, at spil tjener som støtte til kri-
minalitet.
Disse hensyn kan efter EU-Domstolens praksis lovligt varetages ved fast-
sættelsen af nationale regler på området.
Den danske model på spilområdet indebærer således, at der er et monopol
på lotteri, mens andre spilområder er konkurrenceudsat.
Den danske model er godkendt af Europa-Kommissionen.
3.4.2. Skatteministeriets overvejelser
Hensynene bag monopolet er stadig relevante, og ændringerne til monopolet
for lotteri og klasselotteri i forhold til sammenlægningen af Danske Spil og
Klasselotteriet er alene begrundet i et ønske om at organisere statens ejer-
skab af selskaberne på spilområdet på en hensigtsmæssig måde med henblik
på at opnå en række fordele, herunder sammenlægnings- og synergieffekter
i form af fx driftsbesparelser.
Klasselotteriet vil indgå som et helejet datterselskab under Danske Spil på
samme vis som Danske Spils øvrige helejede datterselskaber, fx Danske
Lotteri Spil A/S (der udbyder lotteri) og Danske Licens Spil A/S (der udby-
der væddemål og onlinekasino på det konkurrenceudsatte marked).
Henset til, at Klasselotteriet efter sammenlægningen fortsætter som Klasse-
lotteriet, blot som et helejet datterselskab under Danske Spil A/S, er det
umiddelbart vurderingen, at den nuværende tilladelse fra Spillemyndighe-
den til at udbyde klasselotteri kan opretholdes.
11
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
Tilladelsen vil dog skulle justeres i forhold til tekniske ændringer som følge
af fx ny adresse. Endvidere skal evt. nye bestyrelsesmedlemmer godkendes
i overensstemmelse med betingelserne herom i lov om spil.
Henset til Europa-Kommissionens tidligere godkendelse af den danske mo-
del sker sammenlægningen med forbehold for, at Europa-Kommissionen
ikke har indsigelser til sammenlægningen.
For at sikre Danske Spil muligheden for i fremtiden at have mulighed for at
organisere udbuddet af klasselotteri på anden vis, fx ved at placere udbuddet
af klasselotteri i det andet datterselskab, der udbyder monopolspil (lotteri),
Danske Lotteri Spil, bør den foreslåede ændring formuleres, så lovgivnin-
gen ikke låser udbuddet af klasselotteri til Danske Spils datterselskab, Klas-
selotteriet.
En ændring af organiseringen, hvor klasselotteri ikke længere udbydes af
datterselskabet Klasselotteriet, vil dog bevirke, at Spillemyndigheden skal
udstede en ny tilladelse til Danske Spil til udbud af klasselotteri.
3.4.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at tilladelsen til at udbyde klasselotteri, der er udstedt til Klas-
selotteriet, ændres til, at tilladelsen meddeles til Danske Spil med henblik
på, at Danske Spil kan udbyde klasselotteri. Det er tanken, at Danske Spils
klasselotteri (i første omgang) skal udbydes af Klasselotteriet som et helejet
datterselskab under Danske Spil.
Med forslagets formulering skabes der mulighed for, at Danske Spil i frem-
tiden evt. kan organisere udbuddet af klasselotteri, som Danske Spil finder
bedst under hensyn til relevante regler, fx regler ift. krydssubsidiering mel-
lem Danske Spils monopolspil og konkurrenceudsatte spil. En anden orga-
nisering vil forudsætte udstedelse af en ny tilladelse fra Spillemyndigheden,
idet den nuværende tilladelse, der opretholdes, er givet til Klasselotteriet.
En anden organisering vil desuden skulle besluttes på en generalforsamling
i Danske Spil, hvor staten har den afgørende indflydelse.
Med forslaget bevares principperne bag opdelingen af spilmarkedet i en mo-
nopoldel og en liberaliseret del.
Forslaget viderefører dermed gældende ret, og der er ikke i øvrigt tilsigtet
ændringer i retstilstanden eller reguleringen af klasselotterierne.
For nærmere om Danske Spils tilladelse til at udbyde klasselotteri henvises
til lovforslagets § 5, nr. 1 og bemærkningerne hertil.
12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
2497947_0013.png
UDKAST
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Forslaget om at sammenlægge Danske Spil og Klasselotteriet skønnes med
stor usikkerhed at indebære et varigt merprovenu efter tilbageløb og adfærd
på 20 mio. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Det er antaget, at lovforslaget træder i kraft
den 1. april 2022.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af sammenlægning af
Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S
Finansår
Mio. kr. (2022-niveau) 2022 2023 2024 2025 Varigt
2022
Umiddelbar virkning
0
0
0
0
0
0
Virkning efter tilbage-
0
0
0
0
0
-
løb
Virkning efter tilbage-
5
10
20
20
20
-
løb og adfærd
Kilde: Finansministeriet og Danske Spil A/S.
På baggrund af oplysninger fra Finansministeriet er det beregningsteknisk
forudsat, at forslaget om at sammenlægge Danske Spil og Klasselotteriet
fører til et øget spilforbrug af de to datterselskabers lotterier (Danske Lotteri
Spil A/S og Klasselotteriet) og en besparelse på driftsudgifterne i forbin-
delse med udbud af lotterier fra de to datterselskaber. På baggrund heraf
skønnes det samlede resultat før skat fra udbud af lotterier forøget. Dermed
vil statens provenu fra selskabsskat stige. Et højere overskud vil alt andet
lige også føre til, at staten skal tilføre et lavere udligningsbeløb til udlod-
ningsmodtagerne, som modtager det udloddede udbytte fra lotterispil i Dan-
ske Spil og Klasselotteriet. Et øget spilforbrug på lotterier vil desuden føre
til et højere provenu fra gevinstafgiften på lotterier og omsætningsafgift for
udbuddet af klasselotteri. Det er forudsat, at effekten af øget spilforbrug og
besparelserne på driftsudgifterne vil være stigende frem mod 2024.
Lovforslaget har ikke implementeringsmæssige konsekvenser for det of-
fentlige.
Det vurderes, at lovforslaget opfylder de syv principper om digitaliserings-
klar lovgivning, idet lovforslaget er udarbejdet så enkelt og klart som mu-
ligt.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
13
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering vurderer, at lovforslaget
ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Det vurderes, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er rele-
vante for lovforslaget. Digitaliseringsstyrelsen har ingen bemærkninger her-
til.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Den danske model på spilområdet indebærer, at der er et monopol på lotteri
og klasselotteri, mens andre spilområder er konkurrenceudsat.
Den danske model er godkendt af Europa-Kommissionen i forbindelse med
notifikation for Kommissionen i overensstemmelse med Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet), som
ændret ved direktiv 98/48/EF.
EU-Domstolen har i sin praksis fastslået, at spil om penge er omfattet af
artikel 49 og artikel 56 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktions-
måde. EU-Domstolen har endvidere fastslået, at nationale foranstaltninger,
der kan hæmme udøvelsen af disse frihedsrettigheder eller gøre udøvelsen
heraf mindre tiltrækkende, skal være begrundet i tvingende samfundsmæs-
sige hensyn, være egnede til at sikre virkeliggørelsen af det formål, de for-
følger, og må ikke gå ud over, hvad der er nødvendigt for at opnå formålet.
Den danske model sikrer, at de spil, der tillades, foregår på en måde, som er
i overensstemmelse med de hensyn, der generelt varetages ved spillelovgiv-
ningen.
De bærende hensyn bag den danske spillelovgivning er:
-
-
at holde forbruget af spil om penge på et moderat niveau,
at beskytte unge eller andre udsatte personer fra at blive udnyttet af
spil eller udvikle et afhængighedsforhold (ludomani) i forbindelse
med deltagelse i spil,
14
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
-
-
at beskytte spillerne, når de spiller, ved at sikre, at spil udbydes på
en rimelig, ansvarlig og gennemsigtig måde, samt
at sikre offentlig orden og forhindre, at spil forbindes med eller tje-
ner som støtte til kriminalitet.
De nævnte hensyn er efter Skatteministeriets opfattelse i overensstemmelse
med de hensyn, som efter EU-Domstolens praksis samlet lovligt kan vare-
tages inden for EUF-Traktatens rammer i forbindelse med regulering af spil-
leområdet. EU-Domstolen har på spilleområdet givet medlemsstaterne et
betydeligt skøn i forhold til den nærmere udformning af reguleringen.
De foreslåede ændringer af lovgivningen ændrer ikke, efter Skatteministe-
riets opfattelse, på den grundlæggende model, som Europa-Kommissionen
har godkendt. Skatteministeriet finder på denne baggrund, at nærværende
lovforslag er i overensstemmelse med EU-retten. Uagtet dette vil Europa-
Kommissionen få forelagt sammenlægningen af Danske Spil og Klasselot-
teriet henset til, at Europa-Kommissionen tidligere har godkendt den danske
model.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [9. december 2021 til den 6.
januar 2022] været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner m.v.: Advokatsamfundet, Anti Doping Danmark, Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd, Borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen,
Center for Ludomani, CEPOS, Cevea, Dagbehandling Frederiksberg Cen-
teret, Danmarks Idrætsforbund, Dansk Automat Brancheforening, Dansk
Erhverv, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Dansk Misbrugsbehandling, Dansk Skoleidræt, Dansk Trav og Galop
Union, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Datatilsynet, DGI,
DI, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen – Område for Bedre Regule-
ring (OBR), Finans Danmark, Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske
revisorer, Idrættens Analyseinstitut, ISOBRO, Justitia, Kasinoforeningen,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landbased Gambling Association
Denmark, Landsskatteretten, Lokale og Anlægsfonden, Oplysningsforbun-
dets Fællesråd, Parasport Danmark, Skatteankeforvaltningen, SPILLE-
BRANCHEN, Sport Event Denmark, SRF Skattefaglig Forening, Statsad-
vokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet, Sydslesvigs
Danske Ungdomsforeninger, Team Danmark og Videnscenter om handicap.
15
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
2497947_0016.png
UDKAST
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser
for stat, kom-
muner og regi-
oner
Negative konsekvenser/merudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Lovforslaget skønnes samlet set at Ingen
medføre et merprovenu efter tilbage-
løb og adfærd på 5 mio. kr. i 2022,
stigende til 10 mio. kr. i 2023 og 20
mio. kr. årligt i 2024 og fremefter.
Ingen
Implemente-
Ingen
ringskonse-
kvenser for
stat, kommuner
og regioner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Ingen
Ingen
Administrative Ingen
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Administrative Ingen
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og na-
turmæssige
konsekvenser
Forholdet til
EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Udformningen af forslaget er sket under hensyntagen til en række EU-ret-
lige aspekter. På baggrund heraf vurderes forslaget at være i overensstem-
melse med EU-retten.
16
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
2497947_0017.png
UDKAST
Forslaget om at sammenlægge to monopolselskaber indebærer en ændring
til den godkendelse, som Europa-Kommissionen tidligere har meddelt. Eu-
ropa-Kommissionen vil derfor blive forelagt sammenlægningen.
Er i strid med
de principper
for implemen-
tering af er-
hvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav
i EU-regule-
ring (sæt X)
Ja
Nej
X
17
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 4, stk. 1, i lov om Danske Spil A/S, at overskud, der frem-
kommer ved foranstaltning af
lotteri
her i landet, opgøres og udloddes efter
lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri.
Som følge af sammenlægningen af Danske Spil og Klasselotteriet foreslås
det, at bestemmelsen udvides til også at omfatte overskud, der fremkommer
ved foranstaltning af
klasselotteri
her i landet.
Det foreslås endvidere, at henvisningen til lov om udlodning af overskud og
udbytte fra lotteri ændres til lov om udlodning af overskud fra lotteri som
en konsekvens af den foreslåede ændring af titlen på denne lov. Med de
foreslåede ændringer sikres det, at det fortsat er overskuddet fra lotteri og
klasselotteri, der udloddes til udlodningsmodtagerne.
De foreslåede ændringer af § 4, stk. 1, er alene konsekvenser af den foreslå-
ede sammenlægning af Danske Spil og Klasselotteriet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1-4
Det fremgår af den gældende § 2, i lov om udlodning af overskud og udbytte
fra lotteri, at udlodningsbeløbet fastsættes årligt som overskud fra Danske
Spil og udbytte fra Klasselotteriet.
Som konsekvens af, at resultatet fra udbud af klasselotteri bliver en del af
Danske Spils overskud, foreslås det, at begrebet ”udbytte” udgår af lovens
titel og af lovens bestemmelser. Med de foreslåede ændringer i loven sikres
det, at det fortsat er resultatet efter skat ved udbud af lotteri og klasselotteri,
der udloddes til udlodningsmodtagerne. Det er vurderingen, at ændringerne
ikke negativt vil påvirke det samlede udlodningsbeløb til udlodningsmodta-
gerne.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
Det foreslås at definere overskud i lovens § 1, nr. 2, som det resultat, Danske
Spil opnår efter skat ved udbud af lotteri og klasselotteri i medfør af § 6 og
§ 8 i lov om spil, fratrukket reserver, der skal bindes på egenkapitalen, og
overskud fra spil udbudt i Grønland. Bestemmelsen er en konsekvens af den
foreslåede sammenlægning af Klasselotteriet og Danske Spil, der bevirker,
at Danske Spils overskud efter loven både hidrører fra udbud af lotteri og
klasselotteri. Derudover foreslås det, at definitionen af forbrugerprisindek-
set præciseres til også at gælde forbrugerprisindekset fra Danmarks Stati-
stik, da Økonomisk Redegørelse ikke udgives, når der er udskrevet folke-
tingsvalg.
Der henvises i øvrigt til punkt 3.2.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 5
Der fremgår af den gældende § 2, i lov om udlodning af overskud og udbytte
af lotteri, en forældet bestemmelse om fastsættelsen af udlodningsbeløbet i
overgangsperioden efter man ændrede udlodningsmodellen i 2017. Det fo-
reslås, at lovteksten i lovens § 2 opdateres, således at den forældede beskri-
velse af udlodningsbeløbet i overgangsperioden efter ændringen af udlod-
ningsmodellen i 2017 udgår. Udskrivningen har ikke betydningen for be-
regningen af udlodningsbeløbet.
Til nr. 6
Det fremgår af den gældende lovs § 28, stk. 1, at indbetalingerne fra Danske
Spil skal ske til Moderniseringsstyrelsen. Af den gældende lovs § 29, frem-
går det, at Moderniseringsstyrelsen herefter forestår viderebetalingen af be-
løbene.
Bestemmelserne foreslås ændret således, at det fremgår, af indbetalingerne
ikke skal ske til Moderniseringsstyrelsen, men til Økonomistyrelsen, der
herefter forestår viderebetalingen af beløbene. Forslaget er en konsekvens
af, at Moderniseringsstyrelsen den 3. marts 2020 skiftede navn til Økono-
mistyrelsen.
Til nr. 7
19
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
Det fremgår af den gældende lovs § 28, stk. 1, at Danske Spil indbetaler
overskud for det pågældende regnskabsår til Moderniseringsstyrelsen (nu
Økonomistyrelsen) halvårligt hver den 30. juni og 31. december, med ende-
lig afregning efter regnskabet er godkendt i marts.
Der foreslås i stk. 1 en indholdsmæssig videreførelse af de halvårlige ind-
betalinger hver den 30. juni og 31. december. Det betyder, at Danske Spils
overskud fortsat skal indbetales a conto to gange årligt. Det foreslås dog, at
den endelige afregning rykkes fra marts måned til april måned. Ændringen
skyldes, at der ønskes mulighed for at afholde ordinær generalforsamling i
Danske Spil i april måned, hvor der formelt tages stilling til anvendelse af
selskabets overskud, herunder udlodning af overskud fra lotteri og klasse-
lotteri, på baggrund af det forudgående regnskabsår.
Til nr. 8
Det fremgår af den gældende lovs § 28, stk. 2, at Klasselotteriet indbetaler
udbytte til Moderniseringsstyrelsen (nu Økonomistyrelsen) én gang årligt
efter regnskabsårets afslutning.
Som konsekvens af, at der etableres et koncernforhold mellem Danske Spil
og Klasselotteriet, vil Danske Spil fremadrettet i henhold til reglerne i års-
regnskabsloven skulle aflægge et koncernregnskab, som indeholder Klasse-
lotteriets regnskabstal. Klasselotteriets regnskabsår omlægges derfor fra pe-
rioden 1. april til 31. marts til Danske Spils regnskabsår, der følger kalen-
deråret (1. januar til 31. december).
Det forventes, at Klasselotteriet med afsæt i en bestyrelsesbeslutning om-
lægger sit regnskabsår fra 2023. Dermed forventes Klasselotteriets regn-
skabsår i 2022, som normalt ville løbe i perioden fra den 1. april 2022 til
den 31. marts 2023, at blive afsluttet allerede den 31. december 2022, hvor-
med regnskabsåret reduceres til ni måneder (1. april 2022 til 31. december
2022). Fra 1. januar 2023 vil Klasselotteriet påbegynde et nyt regnskabsår,
der følger kalenderåret, og som således harmonerer med regnskabsåret for
Danske Spil.
Som konsekvens af omlægningen af regnskabsåret, og at overskud fra Dan-
ske Spil fremadrettet vil udgøre det samlede resultat efter skat fra udbud af
lotteri og klasselotteri, jf. ovenfor, vil resultatet fra udbud af klasselotteri
fremadrettet blive indbetalt som en del af overskuddet fra Danske Spil i hen-
hold til lovens § 28, stk. 1.
20
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
Den gældende lovs § 28, stk. 2, er herefter ikke længere relevant.
Når Klasselotteriets regnskabsår omlægges, så det løber parallelt med Dan-
ske Spils regnskabsår, bevirker det, at de fremadrettede udlodninger fra
overskuddet fra Klasselotteriet fremrykkes, hvormed der opstår en over-
gangsperiode med et overskud fra Klasselotteriets afkortede regnskabsår på
ni måneder (fra 1. april 2022 til 31. december 2022), som forventes at ud-
gøre i størrelsesorden 75 mio. kr.
Overskuddet fra overgangsperioden opstår som følge af, at påbegyndelsen
af Klasselotteriets regnskabsår fremrykkes i 2023, og at praksis for udlod-
ning for Klasselotteriet harmoniseres med Danske Spil, således at udlodnin-
ger fra Klasselotteriet ikke kun sker efter regnskabsårets afslutning, men
derimod løbende som to a conto udlodninger i løbet af regnskabsåret samt
en endelig restudlodning efter regnskabsårets afslutning.
Med omlægningen af Klasselotteriets regnskabsår vil udlodningsmidlerne
for 2024 og årene frem bestå af overskuddet fra Danske Spils datterselska-
ber Danske Lotteri Spil A/S og Klasselotteriet fra det forudgående regn-
skabsår, dvs. udlodningen for fx 2024 vil basere sig på regnskabsperioden
fra 1. januar 2023 til 31. december 2023 for begge selskaber.
Udlodningsmidlerne i 2023 (regnskabsåret 2022) vil derfor som udgangs-
punkt basere sig på overskud udloddet fra Danske Lotteri Spil A/S for regn-
skabsperioden fra 1. januar 2022 til 31. december 2022 samt overskud fra
Klasselotteriet for regnskabsperioden 1. april 2021 til 31. marts 2022, dvs.
et allerede afsluttet regnskabsår. Derudover vil der være overgangsperiode
med et overskud fra Klasselotteriets afkortede regnskabsår på ni måneder
(fra 1. april 2022 til 31. december 2022).
Med den foreslåede nye stk. 2 i § 28 i loven forbliver overskuddet fra over-
gangsperioden i Klasselotteriet i forbindelse med sammenlægningen og ud-
betales ikke til udlodningsmodtagerne, som fortsat i 2023 og frem vil få ud-
betalt det forventede overskud fra Klasselotteriet.
Det bemærkes, at Klasselotteriets udbyttepolitik er aftalebelagt med ”Bred
aftale om Nordsøens fremtid” (2020), hvormed Klasselotteriets udbyttepo-
litik fra regnskabsåret 2022 er fastlagt til 100 pct. af Klasselotteriets over-
skud.
21
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
Til § 3
Til nr. 1
Det fremgår af folkeoplysningslovens § 12, stk. 1, at kommunalbestyrelsen
varetager administrationen i forbindelse med aflønning mv. fastsat i medfør
af § 52 af ledere og lærere ved virksomhed for de foreninger, der ønsker det,
og som ikke er tilknyttet en landsdækkende organisation, der gennem Op-
lysningsforbundenes Fællesråd modtager tilskud efter lov om udlodning af
overskud og udbytte fra lotteri.
Det foreslås, at henvisningen til lov om udlodning af overskud og udbytte
fra lotteri ændres til lov om udlodning af overskud fra lotteri som en konse-
kvens af den foreslåede ændring af titlen på denne lov.
Til § 4
Til nr. 1
Det fremgår af § 3 i lov om afgifter af spil, at indehaverne af tilladelse til
udbud af klasselotteri (Det Danske Klasselotteri A/S, Landbrugslotteriet og
Almindeligt Dansk Vare- og Industrilotteri (omtalt til dagligt blot som Va-
relotteriet)) skal betale en afgift på 15 pct. beregnet af den del af gevinstbe-
løbet, der overstiger 200 kr.
Efter sammenlægning af Danske Spil og Klasselotteriet, vil det være Danske
Spil eller Danske Spils datterselskab, der udbyder klasselotteri, der skal be-
tale afgiften på 15 pct. beregnet af den del gevinstbeløbet, som overstiger
200 kr.
I henhold til § 4 i lov om afgifter af spil skal Klasselotteriet, som det eneste
selskab af de tre selskaber, der udbyder klasselotteri, betale en tillægsafgift
på 6 pct. af indskudssummen.
Med lovforslagets
§ 4, nr. 1,
skal Danske Spil eller det selskab under Danske
Spil, som benytter Danske Spils tilladelse til at udbyde klasselotteri, betale
tillægsafgiften på 6 pct. af indskudssummen.
I første omgang bliver det Danske Spils nye datterselskab Klasselotteriet,
der vil skulle betale indskudsafgiften, idet det er besluttet, at Danske Spils
udbud af klasselotteri skal udbydes af dette datterselskab. Hvis Danske Spil
på et senere tidspunkt ønsker en ændring af organiseringen af udbuddet af
22
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
klasselotteri, så udbuddet sker under et andet helejet datterselskab, fx Dan-
ske Lotteri Spil A/S, vil det være dette datterselskab, der skal betale tillægs-
afgiften på 6 pct. af indskudssummen.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der ikke sker en ændring af be-
skatningen af spil, og at statens provenu som udgangspunkt ikke bliver min-
dre.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.3.1. i de al-
mindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til § 5
Til nr. 1
Det fremgår af § 8, stk. 1, i lov om spil, at tilladelsen til klasselotteri kun
kan gives til Klasselotteriet, Landbrugslotteriet og Almindeligt Dansk Vare-
og Industrilotteri.
Af § 8, stk. 2, i lov om spil, fremgår det, at tilladelsen til Klasselotteriet med
skatteministerens godkendelse kan overdrages til et af Klasselotteriets he-
lejet datterselskab.
Med lovforslagets
§ 5, nr. 1,
overdrages tilladelsen til Klasselotteriet til ud-
bud af klasselotteri til Danske Spil og tilladelsen kan, efter skatteministerens
godkendelse, overdrages til et af Danske Spils helejede datterselskaber. Det
datterselskab, som tilladelsen i første omgang ønskes overdraget til, bliver
et nyt datterselskab under Danske Spil, der har samme navn som det nuvæ-
rende (Det Danske Klasselotteri A/S).
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.4.1. i de al-
mindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 2, 3 og 4
Det fremgår af § 9, i lov om spil, at Danske Spil og Klasselotteriet kan an-
søge om tilladelse til at udbyde andre spil i medfør af lov om spil i selvstæn-
dige selskaber. De i § 9 nævnte spil er spil på det konkurrenceudsatte mar-
ked.
Danske Spil har gjort brug af den mulighed, som § 9 tillader, og udbyder fx
væddemål og onlinekasino fra datterselskabet Danske Licens Spil A/S,
mens Klasselotteriet ikke har gjort brug af muligheden.
23
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
UDKAST
Med sammenlægningen, hvor Klasselotteriet bliver et helejet datterselskab
under Danske Spil og dermed ophører med at være et selvstændigt moder-
selskab, bliver ”Det Danske Klasselotteri A/S” i overskriften før § 9 og i §
9, stk. 1, i lov om spil, overflødig. Det foreslås derfor at lade dette udgå.
Det fremgår af § 9, stk. 2, i lov om spil, at
"Spillemyndigheden kan fastsætte
nærmere regler for selskaberne, som nævnt i stk. 1
(Danske Spil og Klasse-
lotteriet),
om konkurrence- og regnskabsmæssige forhold".
Henset til, at
Klasselotteriet udgår af stk. 1, foreslås det, at ”selskaberne, som er nævnt i
stk. 1”, ændres til ”Danske Spil A/S”.
Lovforslagets
§ 5, nr. 2, 3 og 4,
er således redaktionelle ændringer.
Til § 6
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april 2022.
Den foreslåede dato for lovens ikrafttrædelse skyldes, at den nuværende
regnskabsperiode for Klasselotteriet løber til og med den 31. marts 2022 (1.
april 2021 til 31. marts 2022). Med den 1. april 2022, som er den foreslåede
ikrafttrædelsesdato, vil sammenlægningen mellem Klasselotteriet og Dan-
ske Spil finde sted samtidig med, at Klasselotteriet (som et nyt datterselskab
til Danske Spil) påbegynder et nyt regnskabsår (det forkortede regnskabsår
fra 1. april 2022 til 31. december 2022).
I
stk. 2 og 3
præciseres det, at udlodningsmidlerne i 2023 består af Klasse-
lotteriets udbytte fra regnskabsperioden 1. april 2021 til 31. marts 2022 samt
Danske Spils overskud fra lotteri, udbudt af Danske Lotteri Spil A/S, i 2022.
Udlodningsmidlerne for 2024 og årene frem vil bestå af overskuddet fra
Danske Spils udbud af lotteri og klasselotteri (fra datterselskaberne Danske
Lotteri Spil A/S og Klasselotteriet) fra det forudgående regnskabsår, dvs.
udlodningen for fx 2024 vil basere sig på regnskabsperioden fra 1. januar
2023 til 31. december 2023 for begge selskaber.
24
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
2497947_0025.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om Danske Spil A/S, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 985 af 25. maj
2021, foretages følgende ændring:
§ 4.
Overskud, der fremkommer
1.
I
§ 4, stk. 1,
indsættes efter »af
ved udbud af lotteri her i landet, op- lotteri«: »og klasselotteri«, og »og
gøres og udloddes efter lov om ud- udbytte« udgår.
lodning af overskud og udbytte fra
lotteri.
Stk. 2.
---
Stk. 3.
---
§2
I lov nr. 1532 af 19. december 2017
om udlodning af overskud og ud-
bytte fra lotteri, som ændret ved § 3
i lov nr. 785 af 4. maj 2021, foreta-
ges følgende ændringer:
1.
Lovens
titel
affattes således:
Lov om udlodning af overskud
og udbytte fra lotteri
§ 1. ---
1) ---
2) Overskud: Det resultat, Danske
Spil A/S opnår efter skat ved udbud
af lotteri i medfør af § 6 i lov om
spil, fratrukket reserver, der skal
»Lov om udlodning af overskud
fra lotteri«.
2.
§ 1, nr. 2
og
3,
ophæves, og i ste-
det indsættes:
»2) Overskud: Det koncernresultat,
Danske Spil A/S opnår efter skat
25
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
2497947_0026.png
UDKAST
bindes på egenkapitalen, og over-
skud fra spil udbudt i Grønland.
3) Udbytte: Udbyttet fra Det Dan-
ske Klasselotteri A/S, der udbyder
klasselotteri i medfør af § 8 i lov om
spil.
4) ---
5) Udligningsbeløbet: Det beløb,
som staten tilfører det samlede ud-
lodningsbeløb, hvis overskud og
udbytte er mindre end udlodnings-
loftet, eller det beløb, som tilfalder
staten, hvis overskud og udbytte
samlet overstiger udlodningsloftet.
6) Forbrugerprisindekset: Forbru-
gerprisindekset, som det fremgår
af den til enhver tid nyeste udgave
af Økonomisk Redegørelse.
ved udbud af lotteri og klasselotteri
i medfør af §§ 6 og 8 i lov om spil,
fratrukket reserver, der skal bindes
på egenkapitalen, og overskud fra
spil udbudt i Grønland. «
Nr. 4-6 bliver herefter nr. 3-5.
3.
I
§ 1, nr. 5, 2. pkt.,
der bliver nr.
4, udgår to steder »og udbytte«.
4.
I
§ 1, nr. 6,
der bliver nr. 5, ind-
sættes efter »Økonomisk Redegø-
relse« til: »eller opgørelse fra Dan-
marks Statistik«.
5.
§ 2, stk. 1-4,
ophæves, og i stedet
indsættes:
§ 2.
Udlodningsbeløbet fastsættes
årligt som overskud fra Danske Spil
A/S og udbytte fra Det Danske
Klasselotteri A/S på baggrund af
regnskabsperioden, der afsluttes i
det forudgående kalenderår, samt et
udligningsbeløb, jf. stk. 4, og even-
tuelle ekstraordinære statslige kom-
pensationsbeløb efter stk. 5.
Stk. 2.
Udlodningsloftet udgør det
første udlodningsår 2.151 mio. kr.,
som reguleres med forbrugerprisin-
dekset fra 2017 til det første udlod-
ningsår, jf. stk. 3. Det andet udlod-
ningsår fastsættes udlodningsloftet,
således at udligningsbeløbet, jf. stk.
4, 1. pkt., i første udlodningsår ville
have udgjort 60 pct. af forskellen
»Udlodningsbeløbet fastsættes år-
ligt som overskud fra Danske Spil
A/S på baggrund af regnskabsperi-
oden, der afsluttes i det forudgå-
ende kalenderår, samt et udlig-
ningsbeløb, jf. stk. 3, og eventuelle
ekstraordinære statslige kompensa-
tionsbeløb efter stk. 4.
Stk. 2.
Udlodningsloftet fastsættes
til 2.046,6 mio. kr. i kalenderåret
2018, og reguleres årligt med for-
brugerprisindekset. Indekset an-
vendes med én decimal. Det regu-
lerede beløb afrundes opad til nær-
meste kronebeløb, der kan deles
med 1.000.000.
Stk. 3.
Udligningsbeløbet fastsættes
som 60 pct. af forskellen mellem
26
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
2497947_0027.png
UDKAST
mellem udlodningsloftet og over-
skud og udbytte. Resultatet anven-
des til at fastsætte udligningsbelø-
bet de efterfølgende år.
Stk. 3.
Udlodningsloftet reguleres
årligt med forbrugerprisindekset.
Indekset anvendes med én decimal.
Det regulerede beløb afrundes opad
til nærmeste kronebeløb, der kan
deles med 1.000.000.
Stk. 4.
I det første udlodningsår
fastsættes udligningsbeløbet til 28
mio. kr. tillagt et beløb, der svarer
til halvdelen af forskellen mellem
udlodningsloftet efter stk. 2, 1. pkt.,
og overskud og udbytte. De efter-
følgende år fastsættes udlignings-
beløbet som 60 pct. af forskellen
mellem udlodningsloftet, jf. stk. 2,
2. pkt., og overskud og udbytte,
hvis overskud og udbytte sammen-
lagt er mindre end udlodningsloftet.
Overstiger overskud og udbytte
sammenlagt udlodningsloftet, jf.
stk. 2, 2. pkt., fordeles 40 pct. af
forskellen mellem udlodningsloftet
og overskud og udbytte til udlod-
ningsmodtagerne, og de resterende
60 pct. af forskellen ned til udlod-
ningsloftet tilfalder staten.
Stk. 5.
---
§ 28.
Danske Spil A/S indbetaler til
Moderniseringsstyrelsen hver den
30. juni og 31. december a conto
halvdelen af de overskud, jf. § 2,
stk. 1, der forventes at fremkomme
for det pågældende regnskabsår.
Danske Spil A/S indbetaler det en-
delige overskud med fradrag af et
udlodningsloftet, jf. stk. 2, og over-
skud, hvis overskud sammenlagt er
mindre end udlodningsloftet. Over-
stiger overskud sammenlagt udlod-
ningsloftet, jf. stk. 2, fordeles 40
pct. af forskellen mellem udlod-
ningsloftet og overskud til udlod-
ningsmodtagerne, og de resterende
60 pct. af forskellen ned til udlod-
ningsloftet tilfalder staten.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
6.
Tre steder i
§ 28, stk. 1,
og i
§ 29
ændres »Moderniseringsstyrelsen«
til: »Økonomistyrelsen«.
7.
I § 28, stk. 1, ændres »marts må-
ned« til: »april måned«.
27
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
2497947_0028.png
UDKAST
beløb svarende til acontoindbeta-
lingerne til Moderniseringsstyrel-
sen i marts måned efter regnskabs-
årets afslutning. Udgør acontoind-
betalingerne for et regnskabsår et
større beløb end det endeligt op-
gjorte overskud, tilbagebetaler Mo-
derniseringsstyrelsen differencebe-
løbet til Danske Spil A/S.
Stk. 2.
Det Danske Klasselotteri
A/S indbetaler udbytte til Moderni-
seringsstyrelsen efter regnskabs-
8.
§ 28, stk. 2,
affattes således:
årets afslutning.
»Stk.
2.
Overskuddet der opstår
som følge af ændringen af regn-
skabsåret for Danske Spils udbud af
klasselotteri og det deraf selvstæn-
dige forkortet regnskabsår (fra og
med 1. april 2022 til og med 31. de-
cember 2022) tilgår ikke udlod-
ningsbeløbet, jf. § 2, stk. 1.«
§ 29.
Moderniseringsstyrelsen fore-
står viderebetalingen af de beløb,
der efter § 2 skal udloddes til udlod-
ningsmodtagere, jf. §§ 4-24, og re-
gulerer eventuelt efter regnskabs-
årets afslutning beløbene til modta-
gerne.
§3
I folkeoplysningsloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1115 af 31. august
2018, som ændret ved § 9 i lov nr.
1052 af 30. juni 2020, foretages føl-
gende ændring:
§ 12.
Kommunalbestyrelsen vareta-
1.
I
§ 12
udgår »og udbytte«.
ger administrationen i forbindelse
med aflønning m.v. fastsat i medfør
28
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
2497947_0029.png
UDKAST
af § 52 af ledere og lærere ved virk-
somhed for de foreninger, der øn-
sker det, og som ikke er tilknyttet
en landsdækkende organisation,
der gennem Oplysningsforbunde-
nes Fællesråd modtager tilskud ef-
ter lov om udlodning af overskud
og udbytte fra lotteri.
§4
I lov om afgifter af spil, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1209 af 13 august
2020, som ændret ved § 4 i lov nr.
2226 af 29. december 2020, foreta-
ges følgende ændring:
§ 4.
Det Danske Klasselotteri A/S
1.
I
§ 4
ændres »Det Danske Klas-
skal betale en afgift på 6 pct. af ind- selotteri A/S« til: »Indehaveren af
skudssummen.
Danske Spil A/S’ tilladelse til ud-
bud af klasselotteri«.
§5
I lov om spil, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1303 af 4. september 2020, som
ændret ved § 4 i lov nr. 650 af 8.
juni 2016 og § 2 i lov nr. 533 af 27.
marts 2021, foretages følgende æn-
dringer:
§ 8.
Tilladelse til udbud af klasse-
1.
I
§ 8, stk. 1,
og to steder i
stk. 2,
lotteri kan gives til Det Danske ændres »Det Danske Klasselotteri
Klasselotteri A/S og af justitsmini- A/S« til: »Danske Spil A/S«.
steren til Landbrugslotteriet og Al-
mindeligt Dansk Vare- og Industri-
lotteri.
29
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S), fra skatteministeren
2497947_0030.png
UDKAST
Stk. 2.
Tilladelsen til Det Danske
Klasselotteri A/S kan med skatte-
ministerens godkendelse overdra-
ges til et af Det Danske Klasselot-
teri A/S helejet datterselskab.
Danske Spil A/S' og Det Danske
Klasselotteri A/S' udbud af andre
spil
2.
I overskriften før § 9 udgår »og
Det Danske Klasselotteri A/S’«.
§ 9.
Danske Spil A/S og Det Dan-
3.
I
§ 9, stk. 1,
udgår »og Det Dan-
ske Klasselotteri A/S kan søge om ske Klasselotteri A/S«.
tilladelse til at udbyde andre spil i
medfør af denne lov i selvstændige
selskaber med begrænset ansvar på
kommercielle vilkår.
Stk. 2.
---
§ 9.
---
Stk. 2.
Spillemyndigheden kan fast-
4.
I
§ 9, stk. 2,
ændres »selskaberne,
sætte nærmere regler for selska- som er nævnt i stk. 1,« til: »Danske
berne, som er nævnt i stk. 1, om Spil A/S«.
konkurrence- og regnskabsmæs-
sige forhold.
30