Det Internationale Sekretariat
Notat om Det Miljøøkonomiske Råds efterårsrapport
Klausuleret indtil tirsdag d. 7. december 2021 kl. 12.00
Sammenfatning
Dette notat er udarbejdet til brug for mødet den 8. december 2021, hvor den
nyeste rapport fra Det Miljøøkonomiske Råds formandskab præsenteres for
Miljø- og Fødevareudvalget, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget, Trans-
portudvalget, Skatteudvalget og Finansudvalget. Selve rapporten offentliggø-
res dagens forinden, dvs. kl. 12 d. 7. december. Notatet indeholder en række
forslag til vinkler til spørgsmål til formandskabet til brug for mødet.
I
kapitel 1
viser formandskabet for De Økonomiske Råd, at der er betydelige
samfundsøkonomiske gevinster ved at omlægge bilbeskatningen fra bilkøb
og ejerskab til kørsels- og brændstofafgifter. Det skyldes, at sådanne afgifter
er mere direkte målrettet drivhusgasudledningerne og de øvrige negative
eksterne effekter, der følger med bilisme såsom trængsel, ulykker og støj.
Forslag til vinkler på spørgsmål til kapitel 1, der eventuelt kan stilles til for-
mandskabet:
Vinkel 1: Mens vi venter på udviklingen af kørselsafgifterne, er det så korrekt
forstået, at jeres policy-anbefaling til opnåelse af CO
2
e-reduktioner fra bilkør-
sel er øgede brændstofafgifter?
Vinkel 2: Hvilken betydning har det, at Skatteministeriet og Bilkommissionen
baserer deres analyser på lave trængselsomkostninger?
Vinkel 3: Er I enige med branchen i, at der ikke eksisterer en danskerrabat?
Vinkel 4: Er det ikke administrativt bøvlet at indføre en lejeafgift af egen bil?
Formandskabets analyse i
kapitel 2
skal ses som en uddybning af formand-
skabets miljøøkonomiske rapport fra foråret 2021, der konkluderede, at 70
pct.-klimamålsætning mest omkostningseffektivt opnås ved hjælp af en ens-
artet drivhusgasafgift på 1.200 kr. pr. ton CO
2
e. Analysen viste, at beskæfti-
gelsen vil falde i landbruget og industrien, mens den samlede beskæftigelse
omtrent er uændret. Det skyldes, at beskæftigelsen stiger i serviceerhverv, i
dele af den ikke forurenende industri samt i medicinalindustrien.
Kapitel 2 undersøger nærmere 1) Hvilke arbejdspladser i landbruget og indu-
strien, der er særligt udsatte samt 2) Hvilke personer, der besidder disse job i
dag. Formandskabet påpeger, at der så vidt de ved, ikke er foretaget så-
danne type beregninger før.
6. december 2021
Birgitte Lange
Økonomisk konsulent
+45 3373 3335
Kathrine Lange
Økonomisk Chefkonsulent
+ 45 3373 3323
Side 1 | 9