Notat
1. december 2021
J.nr. 2020 - 6014
Afrapportering fra arbejdsgruppe om ubevidste fejl
Som led i Aftalen
En styrket skattekontrol
fra april 2020, som blev indgået af alle Folketin-
gets partier, blev der nedsat en arbejdsgruppe, der skulle kortlægge, hvilke ubevidste fejl
virksomheder typisk laver og opstille forslag til reduktion af ubevidste fejl. Arbejdsgrup-
pen har færdiggjort sit arbejde og opstillet 14 forslag til nye løsninger. I denne afrapporte-
ring orienteres der om arbejdsgruppens arbejde, og de opstillede forslag uddybes, idet for-
slagene dog vil skulle belyses nærmere i det videre forløb.
Baggrund
I Aftalen
En styrket skattekontrol
blev der nedsat en arbejdsgruppe, der skulle opstille for-
slag til mulige initiativer, der mindsker antallet af virksomheders ubevidste fejl.
Af aftaleteksten fremgår det, at:
”Partierne
noterer sig desuden, at den primære årsag til manglende
skattebetaling blandt virksomheder er fejl og ikke bevidst snyd. Det indikerer, at skattereglerne kan være
vanskelige at forstå for virksomhederne. Derfor er aftalepartierne enige om, at en højere regelefterlevelse
forudsætter, at Skattestyrelsen i tillæg til en styrket kontrolindsats gør det nemmere for virksomhederne at
overholde reglerne, blandt andet via nye digitale værktøjer samt bedre vejledningsindsatser.
Partierne noterer sig, at Skatteministeriet vil nedsætte en arbejdsgruppe, der skal kortlægge, hvilke fejlty-
per der er de mest hyppige og på den baggrund præsentere mulige initiativer, der mindsker antallet af ube-
vidste fejl, herunder mulighederne for øget brug af tredjepartsindberetninger, digitale værktøjer samt mulige
regelforenklinger af eksempelvis moms- eller regnskabsregler.”
Arbejdsgruppen har været forankret i Skatteministeriets departementet med deltagelse fra
Skattestyrelsen. Nedenfor gennemgås hvilken metode, der er lagt til grund for arbejdet, en
præsentation af fejltyperne samt forslag til løsninger.
Metode
Med henblik på at afdække de typiske fejl, som virksomhederne begår, er der taget ud-
gangspunkt i Skattestyrelsens undersøgelser af regelefterlevelsen for små og mellemstore
virksomheder med under 250 medarbejdere.
Arbejdet har primært fokuseret på virksomhederne frem for borgerrettede initiativer. En
del af de foreslåede lovtiltag, vejledningsinitiativer eller it-initiativer vil dog også gøre det
nemmere for borgere, der har en mindre erhvervsindkomst, fx ved boligudlejning.