Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 52
Offentligt
2484717_0001.png
Notat
22. november 2021
J.nr. 2021-7921
Kontor:
Administration og Kontrol [AKO]
Uddybende notat om TRACE
Indledning
Skatteudvalget fik i forbindelse med udvalgets tur til Paris den 17. september 2021 til-
sendt
et baggrundsnotat om OECD’s model for korrekt indeholdelse af udbytteskat ved
kilden. Modellen går under navnet TRACE, som er en forkortelse for Treaty Relief And
Compliance Enhancement.
Skatteudvalget har efterfølgende anmodet om et uddybende notat om TRACE, herunder
om de danske overvejelser ift. at anvende TRACE og om de finske erfaringer med indfø-
relse af TRACE.
Uddybende beskrivelse af TRACE
TRACE-systemet er
beskrevet i OECD’s ”Trace Implementation Package” af 23. januar
2013.
Det system, der etableres ved en gennemførelse af denne pakke, indeholder overordnet
følgende elementer:
For at en depotfører (typisk en bank) kan deltage i TRACE-systemet, skal vedkommende
godkendes som autoriseret depotfører (Authorised Intermediary) af skattemyndighederne
i det land, hvori det udloddende selskab er hjemmehørende (kildelandet).
En depotfører, der ønsker at optræde som autoriseret depotfører, skal således indgive en
ansøgning til skattemyndighederne i kildelandet, som derefter kan godkende eller afvise
ansøgningen. Det er en betingelse for godkendelse, at depotføreren er underlagt regler
om kundekendskab, der er i overensstemmelse med anerkendte principper for bekæm-
pelse af hvidvask. Det er yderligere et krav, at de autoriserede depotfører underlægges en
uafhængig revision af deres overholdelse af de procedurer, de skal følge efter TRACE.
Autoriseres en depotfører, vil autorisationen efterfølgende kunne inddrages, hvis depot-
føreren ikke har levet op til de pligter, der påhviler autoriserede depotførere.
Status som autoriseret depotfører giver mulighed for, at depotføreren
på vegne af de af
deres kunder, der er porteføljeinvestorer
kan opnå indeholdelse af skatter på udbytter
med den korrekte sats ved kilden i overensstemmelse med dobbeltbeskatningsoverens-
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 52: Uddybende notat om OECD's TRACE-model til håndtering af udbytteskat
2484717_0002.png
komster eller national lovgivning. Dette sker på en sådan måde, at oplysninger om kun-
dens identitet ikke bliver videregivet op gennem den kæde af depotførere, aktierne er regi-
streret gennem. Der videregives alene oplysninger om den skattesats, som skal anvendes.
En depotfører, som ikke er en autoriseret depotfører, kan også sikre sine kunder indehol-
delse af udbytteskat med den korrekte sats ved kilden. Dette forudsætter dog, at depotfø-
reren går via en autoriseret depotfører og giver denne de relevante kundeoplysninger, her-
under oplysninger om kundens identitet.
TRACE er baseret på, at fastlæggelsen af, hvor aktionæren er skattemæssigt hjemmehø-
rende, sker på grundlag af en egenerklæring, som aktionæren indgiver til depotføreren, og
ikke på en hjemstedserklæring udstedt af myndighederne i aktionærens hjemland.
Egenerklæringen kan ikke bruges, hvis den autoriserede depotfører ved eller har grund til
at vide, at investorens egenerklæring er utroværdig.
Afgørelsen af, om den autoriserede depotfører ved eller har grund til at vide, at egener-
klæringen er utroværdig, skal baseres på alle de oplysninger, som depotføreren er i besid-
delse af, herunder oplysninger som depotføreren er i besiddelse af som følge af overhol-
delse af kundekendskabsprocedurer efter reglerne i depotførerens hjemland til bekæm-
pelse af hvidvask.
Hvis egenerklæringen anses for utroværdig, skal der indhentes yderligere dokumentation
for at få sagen nærmere belyst, før den autoriserede depotfører kan sikre kunden indehol-
delse af skatter på udbytter med den korrekte sats ved kilden. Kan der ikke opnås en til-
strækkelig afklaring af sagen, vil aktionæren ikke kunne opnå indeholdelse af udbytteskat
med en lavere sats end normalsatsen. Aktionæren vil dermed være henvist til efterføl-
gende at anmode om refusion af evt. for meget indeholdt udbytteskat.
Senest den 30. april i året efter udlodningen skal den autoriserede depotfører indberette
oplysninger til skattemyndighederne i kildelandet om de aktionærer, der har opnået lem-
pelse af kildeskat gennem TRACE-systemet samt om betalinger omfattet af systemet til
andre autoriserede depotførere. De indberettede oplysninger skal omfatte oplysninger om
det modtagne udbytte, navn og adresse på aktionæren, og dennes skatteidentifikations-
nummer eller andre identifikationsoplysninger, som hjemlandet bruger til at identificere
de enkelte skatteydere.
Det følger af TRACE, at en autoriseret depotfører er ansvarlig i tilfælde af for lav inde-
holdelse, hvis indeholdelsen vedrører en aktionær, som den autoriserede depotfører er de-
potfører for, eller hvis aktionæren er kunde hos en depotfører, som ikke er autoriseret,
men som har sikret nettoindeholdelse via den autoriserede depotfører. Ansvaret vil kunne
gøres gældende, selv om den autoriserede depotfører har overholdt de procedurer, der er
indeholdt i TRACE. Dvs. at der er tale om et objektivt ansvar.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 52: Uddybende notat om OECD's TRACE-model til håndtering af udbytteskat
2484717_0003.png
Når kildelandets skattemyndigheder har modtaget indberetningen fra den autoriserede de-
potfører, er det forventningen, at kildelandet automatisk vil udveksle oplysningerne med
skattemyndighederne i aktionærens hjemland efter de aftaler om udveksling af oplysnin-
ger, der eksisterer mellem de to lande. Hvis skattemyndighederne i det land, hvor aktio-
næren angives at være hjemmehørende i de indberettede og udvekslede oplysninger, ikke
mener, at aktionæren er hjemmehørende i landet, vil skattemyndighederne i dette land
ideelt skulle underrette kildelandet herom. Denne udveksling af oplysninger kan være
med til at sikre større regelefterlevelse i såvel kildelandet som aktionærens hjemland.
Selvom de primære midler til at opnå beskatning af udbytte med den korrekte sats efter
TRACE er indeholdelse med den korrekte sats ved kilden, vil der fortsat være situationer,
hvor en investor vil blive genstand for fuld indeholdelse på betalingstidspunktet og heref-
ter vil være henvist til at anmode om refusion. TRACE indeholder derfor også standardi-
serede procedurer for autoriserede depotførere, når disse på vegne af en kunde fremsæt-
ter anmodninger om refusion. TRACE stiller dog ikke krav om, at refusionsanmodninger
skal indsendes gennem autoriserede mellemmænd.
TRACE er blot en model for, hvordan et nettoindeholdelsessystem kan udformes, og det
er derfor muligt for et land at indføre nogle, men ikke alle elementerne i pakken. Det an-
føres imidlertid i Trace Implementation Package, at de enkelte elementer er indbyrdes
forbundne, og der opfordres derfor til, at selv om visse justeringer af pakken er relativt
lette at foretage, bør landene være tilbageholdende hermed.
Skatteministeriets vurdering af TRACE
Den nettoindeholdelsesmodel, Skatteministeriet har udarbejdet i samarbejde med Finans
Danmark og en række banker, er ikke baseret på TRACE. Der er dog nogle lighedspunk-
ter, idet såvel TRACE som nettoindeholdelsesmodellen er baseret på indeholdelse af kil-
deskat med den rigtige sats ved kilden, registrering af banker mv., der deltager i systemet,
at skattemyndighederne efterfølgende får indberetning om de berørte aktionærer, og at
der ud over indeholdelse med den korrekte sats ved kilden er mulighed for refusion, hvis
der indeholdes for meget kildeskat.
I nettoindeholdelsesmodellen er der dog truffet en række valg, som afviger fra TRACE.
Nedenstående er de væsentligste eksempler herpå. Listen er dermed ikke udtømmende.
Disse valg er udtryk for, at der har været peget på andre løsninger end dem, der indgår i
TRACE.
Det er vurderet at være en svaghed, at der i TRACE ikke er nogen forudgående registre-
ring af de aktionærer, der opnår indeholdelse med den korrekte sats ved kilden. Herunder
særligt, at der kan opnås indeholdelse ved kilden med satser, som er lavere end den nor-
male sats efter den pågældende dobbeltbeskatningsoverenskomst, herunder evt. en sats
på 0 pct., uden forudgående godkendelse af, at aktionæren er berettiget til denne sats.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 52: Uddybende notat om OECD's TRACE-model til håndtering af udbytteskat
2484717_0004.png
Det kan være administrativt tungt, at der skal ske autorisation af mellemliggende depotfø-
rere i den kæde af depotførere, som en aktionærs aktier er registreret igennem. Denne re-
gistrering af mellemliggende depotførere kan undlades ved at stille krav om, at det konto-
førende institut i den værdipapircentral, hvor aktierne er registreret, indhenter oplysninger
fra de pågældende depotførere og indsender et samlet breakdown til skattemyndighe-
derne.
I forbindelse med drøftelserne mellem Skatteministeriet og repræsentanter for den finan-
sielle sektor har det været vurderet, at et ubegrænsede objektivt ansvar for den autorise-
rede depotfører, som indgår i TRACE, kan ramme hårdt. Dette kan være en hindring for,
at depotførerne vil lade sig autorisere, og dermed en hindring for, at indeholdelsen af ud-
bytteskat sker med den korrekte sats ved kilden.
Desuden er indberetningsfristen efter TRACE, den 30. april i året efter udlodningen, se-
nere end nødvendigt. Først herefter vil kildelandet kunne påbegynde kontrollen. Fristen
kan gøres kortere.
Endelig er brugen af egenerklæring med henblik på at fastsætte aktionærens skattemæs-
sige hjemsted anset for ikke at give samme sikkerhed som en hjemstedserklæring udstedt
af myndighederne i aktionærens hjemland.
Erfaringer fra Finland
Finland har
som det første land i verden
indført et system baseret på TRACE. Det ny
system er trådt i kraft den 1. januar 2021.
Den nye finske model lægger sig tæt op ad TRACE. Som udgangspunkt kildebeskattes
alle udbytter fra finske selskaber med 30 pct. Dog indførtes der samtidigt med TRACE
en regel om, at der skal indeholdes udbytteskat med 35 pct. på udbytter fra børsnoterede
selskaber, medmindre det udloddende selskab eller en autoriseret depotfører har oplys-
ninger om den retmæssige ejer af udbyttet.
Udenlandske aktionærer, som ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomster mv. er berettiget
til en lavere skattebetaling, kan dog opnå den korrekte skattesats på udbyttedagen efter de
procedurer, der indgår i TRACE. Herunder skal den pågældende aktionær indgive en
egenerklæring, som den autoriserede depotfører skal sammenholde med andre tilgænge-
lige oplysninger.
For så vidt angår for lidt indeholdt udbytteskat, hæfter det udloddende selskab herfor.
TRACE tager ikke stilling til evt. hæftelse for det udloddende selskab, så dette kan ikke
anses for en fravigelse af TRACE. Autoriserede depotførere vil efter de finske regler
alene hæfte for for lidt indeholdt udbytteskat, hvis de ikke har udført de procedurer, de er
forpligtet til som autoriseret depotfører. Der er således, for så vidt angår de autoriserede
depotførere, lempet på hæftelsen
i forhold til OECD’s model
med objektivt ansvar.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 52: Uddybende notat om OECD's TRACE-model til håndtering af udbytteskat
2484717_0005.png
Da den Finske TRACE-model først trådte i kraft den 1. januar 2021, har det været vurde-
ret, at det ville være for tidligt at søge at indhente et bidrag fra det finske Finansministe-
rium, for så vidt angår deres erfaringer med TRACE.
Side 5 af 5