Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 43
Offentligt
2482575_0001.png
Analyse
November 2021
Danskernes
skattebetaling
Forskudsopgørelsen
i en coronatid
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
Danskernes skattebetaling
Side 1
Indholdsfortegnelse
Indledning ............................................................................................................................ 2
Nøgletal om danskernes skattebetaling ................................................................... 4
Personskatteprovenuet rammer 576 mia. kr.............................................................................
5
Danskerne bliver bedre til at betale korrekt skat ................................................................. 8
Danskerne efterlever i høj grad skattereglerne................................................................. 10
Flest fejl med fradrag for rejseudgifter ................................................................................. 12
Forskudsopgørelsen i en coronatid ..........................................................................13
Forskudsopgørelsen: Danskernes skattebudget
.............................................................. 14
Kampagne nåede mere end 2 mio. personer
.................................................................... 15
Danskerne bruger TastSelv til at indberette ændringer
................................................. 16
18 pct. flere ændringer i forskudsopgørelsen....................................................................
18
Kørselsfradrag faldt med 3 mia. kr.
........................................................................................ 19
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
Danskernes skattebetaling
Side 2
Indledning
5,3 mio. skattepligtige borgere i Danmark bidrager til finansieringen af det danske
velfærdssamfund. Tilsammen betalte de knap 576 mia. kr. i personskatter i 2019.
Provenuet fra personskatterne udgør mere end halvdelen af det samlede årlige
skatte- og afgiftsprovenu på ca. 1.100 mia. kr.
Skattestyrelsen er ansvarlig for at sikre, at borgerne betaler de korrekte skatter til
tiden. Det skal være trygt og nemt for borgerne at betale deres skat. Det sikrer Skat-
testyrelsen ved at have effektive vejlednings- og kontrolmekanismer integreret i alle
dele af skattebetalingen.
Danskernes skattebetaling
er en årligt tilbagevendende publikation, der sætter fo-
kus på borgernes skattebetaling. Det gøres i to dele – faste nøgletal og et udvalgt
tema.
I nøgletallene præsenteres udviklingen i borgernes skattebetaling for indkomståret
2019. Det gælder provenu fra forskellige skattearter, borgernes præcision i skatte-
betalingen og deres regelefterlevelse.
I temaet sættes fokus på forskudsopgørelsen i en coronatid. COVID-19 har haft stor
betydning for danskernes liv og økonomi – og dermed for deres skatteforhold. I te-
maet ses derfor nærmere på Skattestyrelsens indsats for at få borgerne til at for-
holde sig til forskudsopgørelsen og de ændringer, som borgerne har foretaget.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
2482575_0004.png
Danskernes skattebetaling
Side 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
2482575_0005.png
Danskernes skattebetaling
Side 4
Nøgletal om danskernes
skattebetaling
1
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
2482575_0006.png
Danskernes skattebetaling
Side 5
Personskatteprovenuet rammer 576 mia. kr.
Skatteborgere i Danmark betaler hvert år forskellige typer af personskatter af
deres indkomst, fx bund- og topskat samt arbejdsmarkedsbidrag. Personskat-
terne er den største indtægtskilde for den danske stat.
I 2019 udgjorde det samlede personskatteprovenu ca. 576 mia. kr. Det svarer til
over halvdelen af det samlede skatte- og afgiftsprovenu på ca.1.100 mia. kr.
Personskatteprovenuet er steget med ca. 23 mia. kr. siden 2018. Stigningen fra
2018 til 2019 udgjorde 43 pct. af den samlede stigning på i alt 53 mia. kr. siden
2015,
jf. figur 1.
Udviklingen i personskatterne følger den generelle økonomiske udvikling. Hvis
beskæftigelsen øges, eller lønningerne på arbejdsmarkedet stiger, så øges skat-
tegrundlaget også. Derfor skal stigningen på de godt 53 mia. kr. ikke mindst ses i
lyset af den generelle fremgang i samfundsøkonomien i perioden.
Figur 1. Udvikling i personskatteprovenu,
2015 – 2019
Mia. kr
700
600
500
400
300
200
100
0
553
576
23 mia.
523
Stigning i personskatter
Fra 2018 til 2019 steg personskatte-
provenuet med ca. 23 mia. kr.
2015
2016
2017
2018
2019
Kilde: Skatteministeriet.
Foreløbige opgørelser af personskatteprovenuet for 2020 tyder på, at der på
trods af COVID-19 er sket en yderligere stigning i provenuet i 2020. Denne stig-
ning skyldes primært den ekstraordinære udbetaling af indefrosne feriemidler.
Disse nøgletal vil fremgå af næste års udgave af
Danskernes skattebetaling.
De statslige indkomstskatter er den største post i danskernes skattebetaling og
udgjorde ca. 279 mia. kr. i 2019. Provenuet fra de statslige indkomstskatter er
steget med ca. 10 mia. kr. fra 2018 til 2019,
jf. tabel 1.
Bundskatten udgjorde omtrent halvdelen af det samlede provenu fra statslige
indkomstskatter i 2019. Bundskatten betales af alle skattepligtige borgere over
18 år med en indkomst, der overstiger personfradraget på 46.200 kr.
Bundskatteprovenuet er steget fra ca. 84 mia. kr. i 2015 til ca. 143 mia. kr. i
2019,
jf. tabel 1.
Det er en stigning på 71 pct. Udviklingen afspejler effekterne af
et politisk tiltag om at hæve bundskatten gradvist samtidig med, at sundhedsbi-
draget tilsvarende er blevet udfaset. Satsen for bundskat var således ca. 4 pct. i
2011, mens den var godt 12 pct. i 2019.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
2482575_0007.png
Danskernes skattebetaling
Side 6
Sundhedsbidraget er faldet med 1 procentpoint hvert år indtil 2019, hvor bidra-
get var fuldt udfaset, og bundskatten hævet tilsvarende. Det forklarer, hvorfor
provenuet fra sundhedsbidraget er faldet fra knap 36 mia. kr. i 2015 til 0 kr. i
2019,
jf. tabel 1.
Derudover er udligningsskatten blevet afskaffet med virkning
fra 2018.
Topskatten vedrører borgere, der har skattepligtig indkomst, som overstiger
topskattegrænsen. Af det beløb, der overstiger topskattegrænsen, skal borgeren
betale 15 pct. ekstra i skat. Fra 2018 til 2019 blev topskattegrænsen hævet fra
498.900 kr. til 513.400 kr. Det samlede provenu fra topskatten var i 2019 på
knap 18 mia. kr., hvilket er på niveau med 2018,
jf. tabel 1.
Alle danske lønmodtagere betaler en særskilt skat på 8 pct. af al arbejdsind-
komst. Dette kaldes arbejdsmarkedsbidrag. Det gælder fx løn, honorarer, ferie-
penge og overskud af selvstændig virksomhed. I modsætning til andre typer af
skatter betales der ikke arbejdsmarkedsbidrag af overførselsindkomster. Prove-
nuet fra arbejdsmarkedsbidrag er steget støt siden 2015 og udgjorde i 2019
over 100 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Dette er i tråd med den generelle vækst i beskæfti-
gelsen i samme periode
1
.
Tabel 1. Samlet personskatteprovenu, 2015 - 2019
Mia. kr. (løbende priser)
2015
2016
2017
2018
2019
Samlet personskatteprovenu
Statslige indkomstskatter
- Bundskat
- Topskat
- Udligningsskat
- Sundhedsbidrag
- Begrænset skattepligtige
- Ejendomsværdiskat
- Arbejdsmarkedsbidrag
Kommunale indkomstskatter mv.
Kirkeskat
Aktieskat
Pensionsbeskatning
Øvrige indkomstskatter
522,9
239,8
84
16,4
0,3
35,8
2,3
13,6
87,4
220,8
6,1
21
34
1,20
519,8
248,9
97,2
17
0,2
27,9
2,4
13,9
90,3
229,1
6,3
26,2
8,2
1,10
539,5
259,2
111,3
17,5
0,2
19,2
2,6
14,2
94,2
236,9
6,4
27,3
7,9
1,80
553,1
269,5
126,9
17,5
0
9,7
2,6
14,5
98,3
239,3
6,4
28,2
7,9
1,80
575,8
279,1
143,4
17,6
0
0
2,5
14,8
100,8
247,6
6,6
30,3
8
4,20
Anm.: Kategorien Øvrige indkomstskatter indeholder statslig og kommunal dødsboskat, skat fra
virksomhedsordningen, grøncheck mm. Kategorien Kirkeskat er medtaget for at synliggøre alle personlige
indkomstskatter til stat, kommune og kirke. Det bemærkes, at kategorien ikke indgår i
nationalregnskabsopgørelsen af de samlede skatteindtægter.
Kilde: Skatteministeriet.
De kommunale indkomstskatter er den næststørste post i det samlede persons-
katteprovenu og udgjorde ca. 248 mia. kr. i 2019. Siden 2015 er kommuneskat-
teprovenuet steget med ca. 27 mia. kr. i takt med den almindelige fremgang i
indkomsterne i samme periode. Alene fra 2018 til 2019 er
1
Danmarks Statistik: Fakta om arbejdsmarkedet
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
2482575_0008.png
Danskernes skattebetaling
Side 7
kommuneskatteprovenuet steget med ca. 8 mia. kr.,
jf. tabel 1.
I 2019 varierede
kommuneskatteprocenterne fra 22,5 pct. til 27,8 pct. på tværs af landet.
Provenuet fra aktieskatten afhænger af størrelsen på de udbytter, gevinster og
tab fra handel med værdipapirer, som personer, der ejer aktier, opnår. Prove-
nuet for aktieskatten er steget med ca. 2 mia. kr. fra 2018 til 2019,
jf. tabel 1.
Pensionsbeskatningsprovenuet udgjorde ca. 34 mia. kr. i 2015. Det høje niveau
skyldes, at mange danskere i perioden fra 2013 til 2015 benyttede sig af mulig-
heden for at omlægge deres kapitalpension til en aldersopsparing, da de herved
kunne opnå skattefordele. Siden har provenuet stabiliseret sig på omkring 8 mia.
kr. årligt. Provenuet var i 2019 på dette niveau,
jf. tabel 1.
Langt størstedelen af det årlige personskatteprovenu stammer fra de statslige
og kommunale indkomstskatter, der i 2019 udgjorde henholdsvis 48 pct. og 43
pct. af de samlede personskatteindtægter,
jf. figur 2.
De resterende 9 pct. af per-
sonskatteprovenuet opkræves i kirkeskat, aktieindkomstskat, pensionsbeskat-
ning og øvrige indkomstskatter. Fordelingen er omtrent den samme som i 2018.
Figur 2. Personskatteprovenu fordelt på skattearter, 2019
1,4%
1,1%
5%
0,7%
91 %
Statslige indkomstskatter
Kommunale indkomstskatter mv.
Kirkeskat
Aktieskat
Pensionsbeskatning
Øvrige indkomstskatter
Indkomstskatter
De statslige og kommunale ind-
komstskatter udgjorde tilsammen 91
pct. af det samlede personskattepro-
venu i 2019.
48%
43%
Kilde: Skatteministeriet.
I 2019 bidrog knap 5,3 mio. skattepligtige borgere til statskassen. Det er
160.000 flere personer end i 2015. Fra 2018 til 2019 er antallet af skatteydere
steget med knap 33.000. Samtidig er den gennemsnitlige skattebetaling pr.
skatteyder steget med mere end 3.600 kr. fra 2018 til 2019,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Antal skatteydere og gennemsnitlig årlig skattebetaling, 2015 - 2019
2015
2016
2017
2018
2019
Antal skatteydere
(1.000 personer)
Gennemsnitlig
skattebetaling (kr.)
5.117
5.167
5.200
5.5245
5.278
102.180
100.607
103.743
105.458
109.104
Anm.: Gennemsnitlig skattebetaling er opgjort i løbende priser.
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
2482575_0009.png
Danskernes skattebetaling
Side 8
Danskerne bliver bedre til at betale korrekt skat
Alle skatteydere modtager hvert år en årsopgørelse. Det er en oversigt over
skatteyderens indkomstgrundlag, fradrag og samlede skattebetaling. Det frem-
går af årsopgørelsen, om skatteborgerne har betalt for meget eller for lidt i skat i
det forgangne år. Har man betalt for lidt i skat, skal man betale restskat. Har man
betalt for meget, får man overskydende skat udbetalt.
Siden 2015 er borgerne blevet bedre til at betale den korrekte skat. I 2015 ud-
gjorde summen af den samlede restskat og den samlede overskydende skat for
borgere med enkle skatteforhold fx lønmodtagere, pensionister og SU-modta-
gere over 22 mia. kr. I 2018 og 2019 var det beløb faldet til omtrent 18 mia. kr.
Det er et fald på mere end 4 mia. kr.,
jf. tabel 3 og boks 1.
Tabel 3. Restskat og overskydende skat i alt, 2015 - 2019
2015
2016
2017
2018
2019
4 mia.
Fald i samlet restskat og oversky-
dende skat
Fra 2015 til 2019 er den samlede
restskat og overskydende skat faldet
med mere end 4 mia. kr.
Samlet beløb i restskat og
overskydende skat (mia. kr.)
22,4
20,2
19,1
18,2
18,2
Kilde: Skattestyrelsen.
Forskudsopgørelsen er borgerens skattebudget for det kommende år. Gennem
vejledningsindsatser gør Skattestyrelsen løbende borgerne opmærksomme på
vigtigheden af at tilpasse forskudsopgørelsen, når der sker ændringer i deres
skatteforhold. Samtidig har Skattestyrelsen fokus på at gøre det nemt at kunne
tilpasse forskudsopgørelsen på skat.dk. I temadelen i denne publikation sættes
der yderligere fokus på danskernes brug af forskudsopgørelsen.
Borgernes gennemsnitlige restskattebetaling og udbetaling af overskydende
skat er tilsvarende faldet i perioden fra 2015 til 2019.
I 2015 var den gennemsnitlige restskattebetaling på 6.168 kr., mens den i 2019
var på 4.021 kr. Dermed er den enkelte skatteborgers restskat i gennemsnit fal-
det med mere end 2.100 kr. over fem år. Alene i perioden fra 2018 til 2019 er
den gennemsnitlige restskattebetaling faldet med over 1.000 kr.,
jf. tabel 4.
Den gennemsnitlige udbetaling af overskydende skat er faldet med mere end
1.000 kr. pr. borger i perioden fra 2015 til 2019. I 2015 var det gennemsnitlige
beløb således på 5.483 kr., mens det var 4.408 kr. i 2019. Trods den faldende
tendens over tid ses en mindre stigning på 145 kr. i den gennemsnitlige oversky-
dende skat fra 2018 til 2019,
jf. tabel 4.
Tabel 4. Restskat og overskydende skat (gennemsnitligt beløb, kr.), 2015 - 2019
2015
2016
2017
2018
2019
2.100 kr.
Restskat
Det gennemsnitlige beløb skattebor-
gerne betaler i restskat er fra 2015 til
2019 faldet med mere end 2.100 kr.
Restskat
6.168
5.341
5.138
5.061
4.021
Overskydende skat
5.483
4.955
4.592
4.263
4.408
Kilde: Skattestyrelsen.
En af årsagerne til den stigende præcision i danskernes skattebetaling er, at
flere og flere skatteoplysninger indberettes automatisk fra tredjeparter såsom
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
2482575_0010.png
Danskernes skattebetaling
Side 9
arbejdsgivere, banker og pensionskasser. I langt de fleste tilfælde er det således
yderst begrænset, hvad den enkelte borger skal foretage af ændringer.
Derudover er den stigende præcision i borgernes skattebetaling et resultat af
Skattestyrelsens øgede fokus på at vejlede borgerne og forbedre forskudsopgø-
relsen og de oplysninger, som indberettes. Det indebærer også udviklingen af di-
gitale hjælpe- og kontrolværktøjer, der forhindrer fejlindtastninger eller forsøg på
snyd.
Boks 1. Sådan er tallene for restskat og overskydende skat opgjort
Alle tal og data, der danner grundlag for analysen om danskernes restskat og oversky-
dende skat, er indhentet fra borgere med enkle skatteforhold, fx lønmodtagere, pensioni-
ster og SU-modtagere, i perioden 2015-2019. Borgere med mere komplicerede skatte-
forhold, fx selvstændige erhvervsdrivende og borgere med udlandsforhold, indgår ikke i
analysen.
Alle oplysninger for 2015 til 2018 er indhentet med 30. april som skæringsdato i året ef-
ter det indkomstår, som tallene vedrører. Alle oplysninger for 2019 er indhentet med 1.
september 2020 som skæringsdato. Under COVID-19 blev borgerens frist for at ændre i
årsopgørelsen rykket til 1. september. Alle beløb er omregnet til 2020-niveau for at sikre
sammenlignelighed årene imellem.
Årsopgørelsen er dynamisk, da det er muligt at foretage ændringer tre år tilbage i tiden.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
2482575_0011.png
Danskernes skattebetaling
Side 10
Danskerne efterlever i høj grad skattereglerne
Skattestyrelsen har siden 2011 gennemført stikprøvekontroller af borgernes ef-
terlevelse af skattereglerne for at afdække borgernes evne og vilje til at følge
skattereglerne,
jf. boks 2.
Undersøgelserne viser, at langt de fleste danskere ef-
terlever skattereglerne. Alligevel er der risiko for fejl, ligesom nogle få begår
grove fejl og bevidst forsøger at snyde med skattebetalingen.
I undersøgelserne af danskernes regelefterlevelse inddeler Skattestyrelsen fejl i
to typer; simple fejl og grove fejl. Simple fejl begås uagtsomt og kan fx skyldes
misforståelser. Grove fejl begås groft uagtsomt eller forsætligt og kan være
strafbare.
Undersøgelserne af borgernes regelefterlevelse indgår i Skattestyrelsens ar-
bejde med at identificere særligt risikofyldte områder, hvor der ofte bliver begået
fejl eller snydt, og hvor vejlednings- og kontrolarbejdet skal styrkes.
I den seneste undersøgelse af danskernes regelefterlevelse af skattereglerne er
der foretaget en metodeændring, da der ikke længere er en bagatelgrænse for
fejl. Det betyder, at flere fejl afdækkes i undersøgelsen,
jf. boks 3.
Undersøgelsen
for 2019 giver således et mere retvisende billede af regelefterlevelsen.
Skattestyrelsens undersøgelser viser, at borgernes regelefterlevelse er på et højt
niveau. Andelen af borgere, som efterlever skattereglerne, har konstant været
over 84 pct. siden 2011,
jf. figur 3.
Den høje regelefterlevelse skyldes, at knap 92
pct. af skatteoplysningerne i årsopgørelsen indberettes automatisk til Skattesty-
relsen fra tredjeparter, som fx arbejdsgivere, pensionsselskaber og banker. Skat-
testyrelsen arbejder løbende på at udvide antallet og typen af automatiske ind-
beretninger til fx at gælde udlejning af sommerhuse, huse og lejligheder gennem
blandt andet Airbnb.
Figur 3. Udviklingen i danskernes regelefterlevelse, 2011 – 2019
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2011
2013
2015
Borgere med simple fejl
2017
2019
92,7
93,3
91,0
91,9
84,4
0,2
7,1
0,5
6,2
0,4
8,6
0,6
7,5
0,9
14,7
84 %
Regelefterlevelse
I 2019 efterlevede ca. 84 pct af dan-
skerne skattereglerne.
Borgere der angiver korrekt
Borgere med grove fejl
Kilde: Skattestyrelsen.
Fra 2017 til 2019 er den samlede andel af borgere, der begår fejl, steget fra ca.
8 pct. til knap 16 pct.,
jf. figur 3.
Det vurderes, at halvdelen af stigningen skyldes,
at flere borgere registreres med fejl, fordi der ikke længere opereres med en ba-
gatelgrænse. Den resterende del af stigningen kan tilskrives en ændret adfærd
hos borgerne i form af en stigende tendens til særligt at begå simple fejl.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
2482575_0012.png
Danskernes skattebetaling
Side 11
Boks 2. Sådan måler Skattestyrelsen borgernes regelefterlevelse
Borgernes regelefterlevelse måles ved at kontrollere en stikprøve af tilfældigt udvalgte
skatteydere. Ved kontrollen gennemgås borgerens skattemæssige forhold, eventuelle
fejl registreres og rettes, og borgerens vilje og evne til at angive korrekt vurderes. Idet
der alene måles på borgernes evne til at angive korrekt, er det ikke undersøgt, hvorvidt
tredjepartsoplysninger er korrekte. Således vil en borger, hvis årsopgørelse udelukkende
består af låste felter, som er angivet af tredjeparter, blive registreret som, at borgeren
har efterlevet skattereglerne. At have efterlevet skattereglerne forudsætter således ikke
en aktiv handling fra borgerens side.
Afhængigt af antallet og karakteren af fejlen vurderes det, om borgeren har forsøgt at ef-
terleve reglerne eller omgå reglerne med vilje. Fx vil en borger, der har taget for lille et
fradrag og dermed snydt sig selv, blive vurderet som at have forsøgt at efterleve reg-
lerne. Idet stikprøven er tilfældigt udvalgt, kan resultaterne af kontrollerne bruges til at
estimere regelefterlevelsen for alle borgere og ikke blot de borgere, der blev kontrolleret
i stikprøven.
Undersøgelsen omfatter ikke sort arbejde eller selvstændigt erhvervsdrivende. Informati-
oner om regelefterlevelsen giver Skattestyrelsen indblik i, hvilke fejltyper der er hyppigst
og hvilke forhold, der karakteriserer personer, der begår simple og grove fejl.
Boks 3. Bagatelgrænse
Skattestyrelsen har i tidligere regelefterlevelsesundersøgelser opereret med en bagatel-
grænse på 4.000 kr. I 2019 afskaffede Skattestyrelsen bagatelgrænsen, hvilket har med-
ført et ændret administrationsgrundlag for regelefterlevelsesundersøgelserne. Formålet
med afskaffelsen af bagatelgrænsen har været at sikre en mere præcis opgørelse af bor-
gernes regelefterlevelse.
Ændringen har alt andet lige har medvirket til, at fejlprocenten er steget i forhold til tidli-
gere undersøgelser. Knap halvdelen af stigningen i den opgjorte fejlprocent fra 2017 til
2019 kan efter Skattestyrelsens vurdering forklares med afskaffelsen af bagatelgræn-
sen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
2482575_0013.png
Danskernes skattebetaling
Side 12
Flest fejl med fradrag for rejseudgifter
I 2019 var der i alt 66 felter på årsopgørelsen. De udgør grundlaget for den en-
kelte skatteborgers skattebetaling. Det er fx felterne for lønindkomst, SU og kør-
selsfradrag. For at undgå fejl og forsøg på snyd er 21 af felterne låste. Det bety-
der, at borgeren ikke har mulighed for at ændre værdierne i de felter. For eksem-
pel er feltet for lønindkomst, som indberettes automatisk af arbejdsgivere, låst.
De øvrige 45 felter er åbne og kan udfyldes af borgerne selv. 11 af felterne kan
være forhåndsudfyldte med oplysninger fra tredjeparter. For de resterende 34
felter er det kun borgeren selv, der kender oplysningerne. Det er typisk her, der
findes høje fejlprocenter og forsøg på snyd.
Som et nyt tiltag har Skattestyrelsen fra indkomståret 2019 indført en skrædder-
syet årsopgørelse. Tidligere kunne borgeren se alle felterne på årsopgørelsen,
selvom en stor del af felterne ikke var relevante for borgeren. Den skræddersy-
ede årsopgørelse viser kun de felter, som Skattestyrelsen vurderer, er relevante
for borgeren. For langt de fleste borgere er der derfor kun ca. 12 synlige felter på
årsopgørelsen. Har borgerne brug for at ændre i de felter, der ikke vises på den
skræddersyede årsopgørelse, skal de kontakte Skattestyrelsen for at få dem vist.
Den seneste undersøgelse af regelefterlevelsen fra 2019 viser, at borgere i høj
grad begår fejl med fradrag for rejseudgifter, kørselsfradrag og håndværkerfra-
drag,
jf. tabel 5.
Tabel 5. Felter på årsopgørelsen hvor der hyppigst er fejl, 2019
Fejltyper
Fradrag for rejseudgifter (rejsefradrag)
Befordringsfradrag (kørselsfradrag)
Udgifter med servicefradrag (håndværkerfradrag)
Fejlprocent
62 pct.
37 pct.
32 pct.
Kilde: Skattestyrelsen.
Næsten to tredjedele af de borgere, som selv indberettede i feltet fradrag for rej-
seudgifter, begik i 2019 fejl,
jf. tabel 5.
Fradraget indbefatter kost og logi i forbin-
delse med arbejdsrejser, hvor det ikke er muligt at rejse frem og tilbage hver
dag. Anvendelsen af fradraget bygger på en individuel vurdering. Fx havde en
borger fratrukket udgifter i forbindelse med et midlertidigt arbejdssted på en
byggeplads, selvom afstanden mellem bopæl og det midlertidige arbejdssted
ikke var tilstrækkelig stor.
37 pct. af de borgere, som selv indberettede i feltet befordringsfradrag, bedre
kendt som kørselsfradrag, begik i 2019 fejl,
jf. tabel 5.
Kørselsfradraget kan an-
vendes, når borgere har mere end 24 km til og fra arbejde. Fx viste en kontrol af
kørselsfradrag, at en bils kørte kilometertal, ikke modsvarede det oplyste kilome-
tertal. Temadelen i denne publikation ser nærmere på udviklingen i kørselsfra-
drag under COVID-19.
Knap hver tredje begik fejl med håndværkerfradraget i 2019,
jf. tabel 5.
Fx havde
en husejer fratrukket udgifter til anlæg af have og flisebelægning, som ikke er om-
fattet af håndværkerfradraget.
Høje fejlprocenter kan indikere, at reglerne kan være komplicerede og svære at
gennemskue, eller at nogle borgere fristes til at omgå dem, når de selv kan an-
give oplysninger i de åbne felter.
62 %
Fejl med fradrag for rejseudgifter
Skattestyrelsens undersøgelse af bor-
gernes regelefterlevelse viser, at der
er fejl i 62 pct. af angivelser for rejse-
fradrag.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
2482575_0014.png
Danskernes skattebetaling
Side 13
Forskudsopgørelsen
i en coronatid
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
2482575_0015.png
Danskernes skattebetaling
Side 14
Forskudsopgørelsen: Danskernes skattebudget
COVID-19 har haft store konsekvenser for danskernes liv og økonomi. Flere blev
hjemsendt fra deres arbejde, fik lønkompensation eller mistede deres job. Det fik
betydning for danskernes skattebetaling.
Skattestyrelsens kerneopgave er at sikre, at alle borgere betaler de korrekte
skatter og afgifter til tiden. Skattestyrelsen skal ligeledes sikre, at det er så nemt
som muligt for borgerne at betale den korrekte skat. Det blev særligt understre-
get under COVID-19, hvor mange danskere oplevede store ændringer i deres
skatteforhold.
Borgerne skal både forholde sig til en forskudsopgørelse og en årsopgørelse.
Forskudsopgørelsen er et budget over den enkelte danskers skat for det kom-
mende år. Årsopgørelsen er regnskabet for det forgangne år, hvor borgeren kan
se, om der udbetales overskydende skat eller skal betales restskat.
Figur 4. Forskudsopgørelsen og årsopgørelsen
Kilde: Skattestyrelsen.
Forskudsopgørelsen udarbejdes af Skattestyrelsen i efteråret før et indkomstår
for samtlige skattepligtige personer over 15 år. Opgørelsen indeholder et skøn
over borgerens indtjeninger og fradrag for det kommende år baseret på det se-
neste år. Forskudsopgørelsen ligger desuden til grund for borgernes trækpro-
center for A-skat og B-skat eller for, om borgeren skal have frikort.
Borgeren har selv mulighed for at ændre i sin forskudsopgørelse og opfordres til
at gøre det løbende, såfremt der sker ændringer i fx indkomst. Skattestyrelsen
har automatiseret store dele af danskernes skattebetaling. Det vil sige, at indbe-
retninger fra tredjeparter sker automatisk. Hvert år modtager Skattestyrelsen
godt 170 mio. automatiske indberetninger.
På baggrund af de automatiske indberetninger sender Skattestyrelsen hvert år i
maj et forslag til en justeret forskudsopgørelse for det indeværende år. Et sådant
forslag kaldes
Autoforskud.
Det sendes til borgere, hvis samlede skattebetaling
har ændret sig mere end 5 pct. i forhold til den seneste forskudsopgørelse. Det
kan fx være en borger, der er gået på pension, men som har glemt at ændre sin
forskudsopgørelse. Hvis forslaget accepteres,
vil sandsynligheden for, at borge-
ren betaler for meget eller for lidt i skat, være markant mindre. I 2021 sendte
Skattestyrelsen et Autoforskud til mere end 400.000 skatteborgere.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
2482575_0016.png
Danskernes skattebetaling
Side 15
Kampagne nåede mere end 2 mio. personer
Skattestyrelsen laver løbende vejledningskampagner til både borgere og virk-
somheder i forbindelse med skatteårets vigtigste begivenheder. Det gælder
blandt andet i forbindelse med frigivelsen af forskudsopgørelsen og årsopgørel-
sen.
Under COVID-19 har det været nødvendigt for mange danskere at ændre deres
forskudsopgørelse. Derfor lancerede Skattestyrelsen i maj 2020 en målrettet
vejledningskampagne, der gjorde borgere opmærksomme på vigtigheden af at
ændre forskudsopgørelsen, hvis borgerens arbejdssituation ændrede sig,
jf. figur
5.
Kampagnen genererede i alt 6,3 mio. digitale visninger på sociale medier og nå-
ede ud til mere end 2 mio. personer. I kampagneperioden åbnede mere end
250.000 borgere deres forskudsopgørelse, og mere end halvdelen af borgerne
ændrede i den.
Figur 5. Eksempler på digital kampagne
Kilde: Skattestyrelsen.
Der blev desuden sendt breve i e-Boks til de 56.000 borgere, der havde et årligt
kørselsfradrag på mere end 40.000 kr. I brevet opfordrede Skattestyrelsen bor-
gerne til at gennemgå deres kørselsfradrag for at sikre, at det stemte overens
med deres hverdag under COVID-19. Over 10.000 borgere åbnede på den bag-
grund deres forskudsopgørelse, og af disse har mere end 90 pct. ændret deres
kørselsfradrag.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
2482575_0017.png
Danskernes skattebetaling
Side 16
Danskerne bruger TastSelv til at indberette æn-
dringer
I 2020 foretog borgerne mere end 3 mio. ændringer på forskudsopgørelsen ef-
ter frigivelsen i november 2019. Ændringerne blev foretaget af borgerne selv på
TastSelv på skat.dk eller gennem Skattestyrelsens kundecenter.
Siden 2010 er borgernes ændringer steget med ca. 48 pct. Det indikerer, at dan-
skerne generelt er blevet bedre til at ændre i deres forskudsopgørelse løbende,
og under COVID-19 har behovet været stigende.
I 2019 blev der foretaget godt 2,8 mio. ændringer mod de knap 3,1 mio. ændrin-
ger, som blev foretaget i 2020,
jf. figur 6.
Figur 6. Samlede ændringer via TastSelv og Kundecenter,
2010 - 2020
Mio.
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
3,1
3,1 mio.
Ændringer i forskudsopgørelsen
I
2020 foretog borgerne 3,1 mio. æn-
dringer på forskudsopgørelsen.
2,1
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Kilde: Skattestyrelsen.
De fleste ændringer foretager borgerne digitalt via TastSelv. Antallet af ændrin-
ger via TastSelv er steget med 80 pct. fra knap 1,5 mio. i 2010 til lidt over 2,7
mio. i 2020,
jf. figur 7.
I samme periode er antallet af ændringer via Skattestyrelsens kundecenter mere
end halveret fra ca. 680.000 i 2010 til ca. 330.000 i 2020,
jf. figur 7.
Udviklingen
indikerer, at danskerne, allerede inden COVID-19, er blevet bedre og bedre til
selv at rette deres forskudsopgørelse på TastSelv.
Under COVID-19 er denne tendens kun blevet tydeligere. Fra 2019 til 2020 steg
antallet af ændringer, som borgerne selv laver via TastSelv, med 10 pct., mens
henvendelserne til kundecentret fortsat ligger på et stabilt niveau,
jf. figur 7.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
2482575_0018.png
Danskernes skattebetaling
Side 17
Figur 7. Ændringer via TastSelv og Kundecenter,
2010 - 2020
Mio. kr.
3,0
2,5
2,0
1,5
1,5
1,0
0,5
0,0
2,7
0,7
0,3
2010
2011
2012
2013
2014
TastSelv
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Kundecenter
Anm.: Afrundinger betyder, at summen af de to grafer afviger fra figur 6.
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
2482575_0019.png
Danskernes skattebetaling
Side 18
18 pct. flere ændringer i forskudsopgørelsen
Under COVID-19 har der været flest ændringer i forskudsopgørelsen i felterne
kørselsfradrag, overskud af egen virksomhed, B-indkomst og håndværkerfra-
drag. I 2020 er der i alt foretaget 1,2 mio. ændringer på de fire felter. Det er 18
pct. flere ændringer end i 2019.
Figur 8. Udvikling på de fire mest ændrede felter på forskudsopgørelsen,
2019 - 2020
Antal ændringer
800.000
700.000
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
+10%
+7%
Håndværkerfradrag
B-indkomst
2019
Overskud af egen
virksomhed
2020
Kørselsfradrag
+24%
+18%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
18 %
Ændringer i forskudsopgørelsen
De fire mest ændrede felter på forskuds-
opgørelsen blev ændret 18 pct. flere
gange i 2020 end i 2019.
Anm.: Data er udtrukket for perioderne fra åbningen af forskudsopgørelsen i november t.o.m. 31.
december i indkomståret. Tallene er opgjort, så der findes en ændring pr. dag pr. borger. Har borgere
ændret det samme felt flere gange i løbet af samme dag, opgøres det som en enkelt ændring.
Kilde: Skattestyrelsen.
Feltet for kørselsfradrag er det mest ændrede felt på forskudsopgørelsen i 2020,
hvor der er lavet knap 800.000 ændringer. Det er 18 pct. flere ændringer end i
2019,
jf. figur 8.
Borgerne er berettiget til kørselsfradrag, når de har mere end 24
kilometer til og fra arbejde. Den markante stigning i ændringer i kørselsfradraget
afspejler, at mange var nødsaget til at arbejde hjemmefra.
Feltet for overskud af egen virksomhed er også blevet hyppigt ændret. I 2020
blev der foretaget 24 pct. flere ændringer end i 2019,
jf. figur 8.
Feltet anvendes
primært af selvstændige enkeltmandsvirksomheder, fx frisører, massører og an-
dre liberale erhverv. Liberale erhverv har i perioder været nedlukket under CO-
VID-19. Derfor har ca. 260.000 borgere haft behov for at justere deres forven-
tede overskud.
Feltet for håndværkerfradrag er ændret 7 pct. mere i 2020 sammenlignet med
2019,
jf. figur 8.
Det kan skyldes, at mange danskere har påbegyndt renove-
ringsprojekter under COVID-19.
Der er ligeledes sket en stigning i ændringer i feltet for B-indkomst, der er steget
med 10 pct. fra 2019 til 2020,
jf. figur 8.
Feltet for B-indkomst anvendes af fx
freelancere og kunstnere, der ikke får betalt en fast løn, men bliver betalt i hono-
rarer. Dette skal indberettes i forskudsopgørelsen, så der bliver trukket den kor-
rekte skat. Det stigende antal ændringer i feltet for B-indkomst i 2020 skyldes, at
mange ikke har fået de samme honorarer, som de plejer.
Foreløbige tal tyder på, at tendensen fortsætter ind i 2021. I de første 8 måneder
af 2021 er der allerede lavet mere end 1,1 mio. ændringer på de fire felter. Det
svarer til 95 pct. af alle de ændringer, som blev foretaget i 2020.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
2482575_0020.png
Danskernes skattebetaling
Side 19
Kørselsfradrag faldt med 3 mia. kr.
Danskerne har i 2020 i større udstrækning end normalt arbejdet hjemmefra eller
været hjemsendt med lønkompensation på grund af COVID-19. Det har betydet
mindre transport til og fra arbejde, og dermed et lavere kørselsfradrag.
Siden 2010 har det samlede årlige kørselsfradrag været støt stigende. Fra 2019
til 2020 faldt det samlede kørselsfradrag med godt 3 mia. kr. Det er et fald på
knap 15 pct.,
jf. figur 9.
Der er ligeledes ca. 50.000 færre skatteborgere, der gjorde brug af kørselsfra-
draget i 2020. Det har samlet set betydet, at det gennemsnitlige kørselsfradrag
pr. borger er faldet med ca. 2.000 kr. fra 2019 til 2020.
Figur 9. Udvikling i kørselsfradrag, 2010 – 2020
Mia. kr
25
19,5
16,6
3 mia.
18,2
18,2
18,3
18,8
20
14,3
12,6
15,7
16,7
17,5
Fald i kørselsfradraget
Fra 2019 til 2020 er kørselsfradraget
faldet med 3 mia. kr.
15
10
5
-
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Anm.: Det ekstra kørselsfradrag til lavindkomster indgår ikke i analysen.
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Publikation fra Skattestyrelsen: Danskernes skattebetaling
2482575_0021.png
Danskernes skattebetaling
Side 20
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen