Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 34
Offentligt
2475911_0001.png
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
9. november 2021 13:03
Til:
Tina Grønlund <[email protected]>
Emne:
I 35 år har man i transportbranchen brugt Diæter til at nedsætte lønomkostninger Til trods for at
man ikke må bruge Diæter til dette.
Til Medlemmer af Skatteudvalget
Henvendelsen må gerne videreformidles som offentligt omdelt, hvormed den er offentligt tilgængelig på
Folketingets hjemmeside.
I 35 år har man i transportbranchen brugt Diæter til at nedsætte lønomkostninger Til trods for at
man ikke må bruge Diæter til dette.
Det var så i 1986 da Isi Foighel (K) var skatteminister At SID og Vognmandsfagets Arbejdsgiverforening
Indgik en overenskomst hvor man blander løn og Diæter sammen for at nedsætte lønnen så danske
vognmænd kunne være konkurrencedygtige overfor deres udenlandske kolleger
Så man kan jo godt sige at transportbranche har kørt med tilskud fra den Danske stat siden. Siden 1986.
Uden nogen har reageret på det
Endvidere fremgår følgende af den juridiske vejledning
afsnit C.A.7.2.1: • En rejsegodtgørelse kan ikke
udbetales skattefrit, hvis den fragår i en forud bestemt bruttoløn. Det fremgår af ligningslovens§ 9, stk. 4, 3.
pkt og § 1, stk. 4 i bekendtgørelse nr. 173 af 13. marts 2000 om rejse- og befordringsgodtgørelse.
• Det vil
sige at: Lønnen løbende bliver, parterne imellem, nedsat i overensstemmelse med antallet af rejsedage,
dvs. med den udbetalte rejsegodtgørelse, som er kr. 532,00 per dag (skattefri).
Det gælder både Krifa overenskomst om døgnbetaling og 3F eksportkørsel
Denne kreative lønafregning er for nuværende meget ”populær” –
desværre er det staten og lovlydige
danskere der betaler for denne ”kreative løsning”.
Som bevis for at det er ulovlig at indregne Diæter i bruttolønnen vedhæfter vi en PDF-fil hvor en vognmand
som har overtaget et konkurrerende firma, opdager hvor mange penge han kan spare ved at gå over til
Diætløn. Men for at være sikker på det er lovlig sender han en forespørgsel til skat om det er lovligt og her
får han svar på at det ikke er lovligt
Dette bindende svar er godt nok fra 2008 Så vi har kontaktet Skat og fået oplyst at de samme regler gælder
i 2021.
Som det også fremgår af de regneark vi medsender, er der en lønforskel på op til 2000 kr. om dagen
En chauffør på Diætløn med en arbejdsdag på 15 timer får udbetalt 2.228,35 kr. Brutto inkl. Diæter
Så er
der 1.696,35 kr. til beskatning
En chauffør der kører på 3F normal overenskomst får på en arbejdsdag på 15 timer udbetalt 4.208,89 kr.
Brutto uden Diæter
Her bliver der 4.208,89 kr. til beskatning
Det siger sig selv at det er mange penge der går udenom skat hver dag.
Og så skal man lige huske
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Henvendelse af 9/11-21 fra Per Thuesen om brug af diæter til at nedsætte lønomkostninger i transportbranchen
at EU- Kommissæren for området der blandt andet handler om konkurrence, - for nogen tid siden skrev til
en del Østeuropæiske medlemslande, for at stoppe misbruget af disse "diæter". Her blev det nærmest
bøjet i neon, - at diæter der bliver udbetalt som en del af lønnen, er direkte konkurrenceforvridende, og er
således ulovligt.
Der for spøger Transportmiljoe Skatteudvalget hvor langtid man som folkevalgte politiker kan blive ved
med at accepterer denne form for omgåelse af skattereglerne
Med venlig hilsen
Transportmiljoe.dk
Per Thuesen
TLF 20316812.