19. september 2022
J.nr. 2022 - 7031
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 – København K
Telefon +45 33 92 33 92
www.skm.dk
Til Folketinget - Skatteudvalget
Til Skatteudvalgets orientering vedlægges Borger- og retssikkerhedschefens beretning for
2021. Det følger af orientering
Retssikkerhedspakke II
–
retssikkerhedschefens beretning for
Til Skatteudvalgets aftalen om vedlægges Borger- og
Borgeren skal stå stærkere,
at der skal
skabesDet følger af aftalen åbenhed om Borger- og retssikkerhedschefens arbejde ved en
2020. større synlighed og om
Retssikkerhedspakke II
–
Borgeren skal stå stærkere,
at der skal
fast oversendelse af Borger- og retssikkerhedschefens beretninger til Folketinget.
skabes større synlighed og åbenhed om Borger- og retssikkerhedschefens arbejde ved en
fast oversendelse af Borger- og retssikkerhedschefens beretninger til Folketinget.
Borger- og retssikkerhedschefen har i sin beretning valgt at fokusere på tre emner, som
har givetog retssikkerhedschefen har i fra borgere ogvalgt at fokusereog somemner, somin-
Borger- anledninger til henvendelser sin beretning virksomheder, på tre har almen
teresse: anledninger til henvendelser fra borgere og virksomheder, og som har almen in-
har givet
teresse.
•
Sagsbehandlingstid
• •
Vejlednings- og notatpligt
Skatteforvaltningens kommunikation
•
Digitalisering
•
Sammenhængskraften i Skatteforvaltningen
•
Notat- og journaliseringspligten
Herudover viser beretningen, at Skatteforvaltningen modtog 186 indsigelser over forvalt-
ningens sagsbehandling til 1. behandling i 2021. Det modtog 145 indsigelser over forvalt-
Herudover viser beretningen, at Skatteforvaltningen er en stigning på 41 indsigelser i for-
hold til 2020. Beretningen viser også, at Borger- Detretssikkerhedschefen modtogforhold
ningens sagsbehandling til 1. behandling i 2020. og er et fald på 23 indsigelser i 39 ind-
sigelser Beretningen viser også, at Borger- og retssikkerhedschefen modtog fordobling i
til 2019.over Skatteforvaltningens sagsbehandling til 2. behandling. Det er en21 indsigelser
forhold til 2020.
over Skatteforvaltningens sagsbehandling til 2. behandling. Det er et lille fald på 2 indsi-
gelser i forhold til 2019.
Henvendelserne understreger, at Borger- og retssikkerhedschefen er en vigtig brik i Skat-
teforvaltningen, fordi funktionenviser vigtigheden af, at skattevæsenet har en funktion
Jeg er glad for beretningen, som fastholder fokus på borgere og virksomheders retssik-
kerhed. Ikke kun for borgere og virksomheder spiller Borger- borgere og virksomheders
som Borger-og retssikkerhedschefen, som fastholder fokus på og retssikkerhedschefen en
vigtig rolle. Det gør Borger- og retssikkerhedschefen også indadtil i Skatteforvaltningen,
retssikkerhed. Langt de fleste borgere og virksomheder vil gerne følge reglerne, men
da funktionen begå fejl, fordi det kan være svært. Målet er, at vi får skabt et skattevæsen,
kommer til at er en god og konstruktiv medspiller, når det kommer til at værne om rets-
sikkerheden i nemt som arbejde, hvilket er i der følger interesse.
der gør det så det daglige muligt for alle dem, vores alles reglerne. Et skattevæsen, der hjæl-
per og vejleder alle dem, der har svært ved at forstå reglerne. Og et skattevæsen, som ben-
Beretningen kan tillige læses på bryder og retssikkerhedschefens hjemmeside. Borger- og
hårdt går efter dem, der bevidst Borger-reglerne.
retssikkerhedschefens notat om telefonbetjening i Skatteforvaltningen fra juli 2021 vil li-
geledes blive vil være den sidste fra Borger- og retssikkerhedschef Nicolai Pii, som fratræ-
Beretningen offentliggjort på Borger- og retssikkerhedschefens hjemmeside.
der sin stilling ved udgangen af august og tiltræder en stilling som fagdirektør i Advokat-
Med venlig Beretningen kan tillige læses på Borger- og retssikkerhedschefens hjemmeside.
samfundet. hilsen
Jeppe Bruus
Med venlig hilsen
Kære [navn]