Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 295
Offentligt
UDKAST
Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del - Bilag 295
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J.nr. 2022-5066
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der
anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el
til opladning på arbejdspladsen)
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1735 af 17. august 2021, som æn-
dret senest ved § 3 i lov nr. 906 af 21. juni 2022, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
I
§ 16, stk. 4,
indsættes efter 17. pkt., som nye punktummer:
»For indkomstårene 2023-2026 indføres et fradrag i bilens værdi efter 15.
og 16. pkt. for elbiler og andre nulemissionsbiler, jf. registreringsafgiftslo-
vens § 5 b, på 15.000 kr. årligt. For indkomstårene 2023-2026 indføres et
tillæg til bilens værdi efter 15. og 16 pkt. for pluginhybridbiler og andre
lavemissionsbiler, jf. registreringsafgiftslovens § 5 c, på 30.000 kr. årligt.«
2.
I
§ 16, stk. 4, 21. pkt.,
der bliver 23. pkt., ændres »19. pkt.« til: »21. pkt.«
3.
I
§ 16, stk. 4, 22. pkt.,
der bliver 24. pkt., ændres »1.-19. pkt.« til: »1.-21.
pkt.«
4.
I
§ 16, stk. 4, 23. pkt.,
der bliver 25. pkt., ændres »1.-21. pkt.« til: »1.-23.
pkt.«
5.
I
§ 16, stk. 4, 24. pkt.,
der bliver 26. pkt., ændres »1.-21. pkt.« til: »1.-23.
pkt.«
6.
I
§ 16
indsættes som
stk. 18:
»Stk. 18.
Værdien af helt eller delvis vederlagsfri privat benyttelse af la-
destandere, der er stillet til rådighed af arbejdsgiveren på arbejdspladsen til
opladning af egen bil, beskattes ikke i indkomstårene 2023-2026. Skattefri
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
UDKAST
opladning efter 1. pkt. påvirker ikke den skattepligtiges mulighed for skat-
tefri godtgørelse af erhvervsmæssig befordring i bilen.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Stk. 2.
Ved opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for ind-
komståret 2023 efter § 16 i lov om kommunal indkomstskat korrigeres den
opgjorte slutskat for den beregnede virkning af de ændringer i udskrivnings-
grundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2023, der følger af denne lov.
Stk. 3.
Den beregnede korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat
efter stk. 2 fastsættes af indenrigs- og boligministeren på grundlag af de op-
lysninger vedrørende indkomståret 2023, der foreligger pr. 1. maj 2025.
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Enhedslisten har i juni 2022 indgået aftale om justering af beskatningen
af elbiler (nulemissionsbiler) og pluginhybridbiler (lavemissionsbiler), der
anvendes som fri bil, samt skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til oplad-
ning af egen bil på arbejdspladsen. Samtidig blev det aftalt at afsætte en
pulje til medfinansiering af ladestandere i boligforeninger og en pulje til op-
rettelse af et Videnscenter for ladeinfrastruktur.
Med Aftale om grøn omstilling af vejtransporten (december 2020) indgik
Regeringen (Socialdemokratiet) sammen med Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti og Enhedslisten aftale om
justering af beskatningen af fri
bil, så miljøtillægget vægtes højere og anskaffelsesprisen mindre. Formålet
med justeringen var at tilpasse beskatningen, så den tager højde for nye tek-
nologier som f.eks. elbiler og pluginhybridbiler med relativt høje anskaffel-
sespriser i forhold til de løbende omkostninger til bl.a. brændstof og el til
opladning.
For at sætte yderligere skub i udbredelsen af elfirmabiler er aftalepartierne
enige om at give et årligt fradrag på 15.000 kr. i bilens værdi, for elbiler der
af arbejdsgiveren stilles frit til rådighed for medarbejderen. Fradraget gæl-
der også andre nulemissionsbiler f.eks. brændselscelledrevne biler. Aftale-
partierne er endvidere enige om, at der i samme periode indføres et årligt
tillæg på 30.000 kr. til bilens værdi for pluginhybridbiler og andre lavemis-
sionsbiler. Fradraget for nulemissionsbiler og tillægget for lavemissionsbi-
ler skal gælde for indkomstårene 2023-2026.
Desuden er aftalepartierne enige om at skattefritage værdien af arbejdsgi-
verbetalt el til opladning på arbejdspladsen. Dermed vil medarbejdere skat-
tefrit kunne tilbydes opladning af deres private bil på arbejdspladsen. Skat-
tefritagelsen skal gælde for indkomstårene 2023-2026.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
UDKAST
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Lavere beskatning af elbiler og brændselscelledrevne biler samt hø-
jere beskatning af pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil
2.1.1. Gældende ret
Får en person som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om
ydelse af personligt arbejde stillet en bil til rådighed, som kan anvendes pri-
vat, er der tale om et skattepligtigt personalegode (fri bil) jf. ligningslovens
§ 16, stk. 1. Efter gældende regler, jf. ligningslovens § 16, stk. 4, 1.-8. pkt.,
sættes den skattepligtige værdi af en bil, der er stillet til privat rådighed for
den skattepligtige af en arbejdsgiver m.v., til en årlig værdi på 25 pct. af den
del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten.
Bilens skattepligtige værdi beregnes dog mindst af 160.000 kr. I indkomst-
året 2022 sættes den årlige værdi til 24,0 pct. af den del af bilens værdi, der
ikke overstiger 300.000 kr., og 21,0 pct. af resten. I indkomståret 2023 sæt-
tes den årlige værdi til 23,5 pct. af den del af bilens værdi, der ikke oversti-
ger 300.000 kr., og 21,5 pct. af resten. I indkomståret 2024 sættes den årlige
værdi til 23,0 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr.,
og 22,0 pct. af resten. I indkomståret 2025 og efterfølgende indkomstår sæt-
tes den årlige værdi til 22,5 pct. af bilens værdi.
Efter ligningslovens § 16, stk. 4, 15. pkt., skal der ved opgørelsen af bilens
værdi skelnes mellem, om arbejdsgiveren har anskaffet bilen højst tre år ef-
ter bilens første registrering eller ej. Den første indregistrering er den dato,
bilen første gang blev indregistreret i Køretøjsregisteret.
Hvis arbejdsgiveren har anskaffet bilen højst tre år efter bilens første indre-
gistrering (”ny bil”), fastsættes beregningsgrundlaget med udgangspunkt i
nyvognsprisen. Nyvognsprisen bruges i de første 36 måneder fra bilens før-
ste indregistrering, dog beregnes den skattepligtige værdi mindst af 160.000
kr. Herefter nedsættes værdien til 75 pct. af nyvognsprisen, jf. ligningslo-
vens § 16, stk. 4, 15. pkt., dog beregnes den skattepligtige værdi mindst af
160.000 kr. Hvis arbejdsgiveren har anskaffet bilen mere end tre år (36 må-
neder) efter bilens første indregistreringsdato (”gammel bil”), fastsættes be-
regningsgrundlaget ud fra arbejdsgiverens købspris inklusive moms og
eventuelle istandsættelsesudgifter, jf. ligningslovens § 16, stk. 4, 16. pkt.
Beregningsgrundlaget for bilens skattepligtige værdi er dog mindst 160.000
kr.
Reglerne i ligningslovens § 16, stk. 4, gælder også for biler, som firmaet har
leaset. Den skattepligtige værdi fastsættes, som om bilen var erhvervet til
eje af firmaet på leasingtidspunktet.
4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
UDKAST
Reglerne gælder alle biler, der er stillet til rådighed for den skattepligtiges
private benyttelse af en arbejdsgiver, herunder eldrevne biler, pluginhybrid-
biler og brændselscelledrevne biler.
2.1.2. Den foreslåede ordning og Skatteministeriets overvejelser
Det foreslås, at der indføres et fradrag i bilens værdi, jf. ligningslovens § 16,
stk. 4, 15. og 16. pkt., for eldrevne biler og andre nulemissionsbiler, der
stilles til rådighed for privat benyttelse af en arbejdsgiver m.v. (fri bil). Fra-
draget foreslås at udgøre 15.000 kr. årligt for indkomstårene 2023-2026.
Formålet er at gøre eldrevne biler og andre nulemissionsbiler mere attraktive
som fri bil og styrke markedet for klima- og miljøvenlige biler.
Efter den foreslåede ændring indføres der et fradrag i bilens værdi for nule-
missionsbiler, der i perioden stilles til rådighed for privat benyttelse af en
arbejdsgiver m.v. (fri bil).
Det foreslås samtidig, at der indføres et tillæg til bilens værdi, jf. lignings-
lovens § 16, stk. 4, 15. og 16. pkt., for lavemissionsbiler (pluginhybridbiler),
der i samme periode stilles til rådighed for privat benyttelse af en arbejdsgi-
ver m.v. (fri bil). Tillægget foreslås at udgøre 30.000 kr. årligt for indkomst-
årene 2023-2026.
De foreslåede ændringer vil ud over medarbejdere i et ansættelsesforhold
omfatte personer, der har bil til rådighed som valgt medlem af eller med-
hjælp for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd, nævn eller andre kollek-
tive organer, og personer, der har fri bil til rådighed som led i en aftale om
ydelse af personligt arbejde uden for ansættelsesforhold.
Derudover vil ændringerne efter lovforslaget § 1, nr. 1-5, også have virkning
for hovedaktionærers beskatning af fri bil som udbytte, jf. ligningslovens §
16 A, stk. 5, idet denne bestemmelse henviser til ligningslovens § 16, stk. 4.
2.2. Midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til privat elbil
og pluginhybridbil på arbejdspladsen
2.2.1. Gældende ret
Vederlag i form af formuegoder af pengeværdi eller sparet privatforbrug,
der modtages som led i et ansættelsesforhold, skal medregnes ved opgørel-
sen af den skattepligtige indkomst, jf. ligningslovens § 16, stk. 1.
Efter gældende ret vil der således
for de medarbejdere, der benytter sig af
muligheden
være tale om et skattepligtigt personalegode, hvis arbejdsgi-
veren opstiller ladestandere på arbejdspladsen, som giver medarbejderne
5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
UDKAST
mulighed for at oplade deres private elbiler og pluginhybridbiler gratis eller
til nedsat pris.
Det personalegode, som den fri adgang til el repræsenterer, vil være omfattet
af den særlige bagatelgrænse for mindre personalegoder. Det indebærer, at
personalegodet vil være skattepligtigt for en medarbejder, hvis den samlede
værdi af medarbejderens personalegoder, herunder julegaver i form af natu-
ralier, årligt overstiger 1.200 kr. (2022-niveau). Udgangspunktet for værdi-
ansættelsen af goderne er markedsværdien, dvs. den værdi, det må antages
at koste den ansatte at erhverve godet i almindelig fri handel. Omkostninger
til opladning af en elbil vil i langt de fleste tilfælde overstige bagatelgræn-
sen, og derfor vil den fulde værdi af opladningen være skattepligtig, ligesom
eventuelle andre mindre personalegoder vil blive skattepligtige.
2.2.2. Den foreslåede ordning og Skatteministeriets overvejelser
Den nuværende beskatning kan udgøre en barriere for, at arbejdsgivere op-
stiller ladestandere på arbejdspladsen, som kan benyttes af medarbejderne
til gratis opladning af deres private elbil eller pluginhybridbil.
Det foreslås på den baggrund at skattefritage værdien af arbejdsgiverbetalt
opladning af private elbiler og pluginhybridbiler i indkomstårene 2023-
2026.
For en elbil med et årligt forbrug af el svarende til en udgift på f.eks. 6.000
kr. vil skattefritagelsen medføre en skattebesparelse på 2.000-3.000 kr. for
en topskatteyder.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
3.1
Økonomiske
konsekvenser
for
det
offentlige
3.1.1. Lavere beskatning af elbiler og brændselscelledrevne biler
samt højere beskatning af pluginhybridbiler, der anvendes som fri
bil
Den del af forslaget, der vedrører lavere beskatning af elbiler og brændsels-
celledrevne biler samt højere beskatning af pluginhybridbiler, skønnes at
medføre et årligt merprovenu målt i umiddelbar virkning på ca. 40 mio. kr.
i 2023, ca. 30 mio. kr. i 2024 og i 2025 og ca. 20 mio. kr. i 2026. Efter
tilbageløb og adfærd skønnes et årligt merprovenu på ca. 30 mio. kr. i 2023
og i 2024 og ca. 20 mio. kr. i 2025 og i 2026. Det varige merprovenu efter
tilbageløb og adfærd skønnes til ca. 1 mio. kr., jf. tabel 1.
6
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
2621069_0007.png
UDKAST
Provenuudviklingen til og med 2026 afspejler forventede ændringer i salget
af elbiler og andre nulemissionsbiler samt pluginhybridbiler og andre lave-
missionsbiler.
For finansåret 2023 skønnes et merprovenu på ca. 35 mio. kr. Den resterende
del af merprovenuet for indkomståret 2023 vil fremkomme i finansåret 2024
som mindre overskydende skat eller større restskat hos borgerne i forbin-
delse med årsopgørelsen for 2023.
Lavere beskatning af elbiler og brændselscelledrevne biler og højere beskat-
ning af pluginhybridbiler skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu
for kommunerne på 15 mio. kr. i 2023. Forslaget får dog ingen umiddelbare
økonomiske virkninger for kommunerne for indkomståret 2023, da det af
tidsmæssige grunde ikke har været muligt at indarbejde virkningen af for-
slaget i det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2023. I den forbin-
delse vil der, for så vidt angår indkomstskatterne for de kommuner, der væl-
ger at selvbudgettere deres udskrivningsgrundlag for 2023, ske en neutrali-
sering af lovens virkning i forbindelse med afregningen af de kommunale
skatter vedrørende indkomståret 2023 i 2026.
Den lavere beskatning af elbiler og brændselscelledrevne biler har karakter
af en skatteudgift, mens den højere beskatning af pluginhybridbiler har ka-
rakter af en skattesanktion. Samlet set er der tale om en skattesanktion sva-
rende til den umiddelbare provenuvirkning. Skattesanktionen vil indgå i
Skatteministeriets oversigt over skatteudgifter.
Forslaget skønnes at medføre en stigning i salget af konventionelle biler på
ca. 550, en stigning i salget af elbiler på ca. 400 og et fald i salget af plugin-
hybridbiler på ca. 950.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved lavere beskatning af elbiler og brænd-
selscelledrevne biler samt højere beskatning af pluginhybridbiler, der anvendes
som fri bil
Mio. kr. (2022-niveau)
Umiddelbar virkning
- Heraf elbiler
- Heraf pluginhybridbiler
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Umiddelbar virkning for kommune-
skatten
2023
40
-10
50
30
30
15
2024
30
-20
50
30
30
15
2025
30
-20
50
20
20
10
2026
20
-30
50
20
20
10
Varigt
1
-1
2
1
1
-
Finansår
2023
35
-
-
-
-
-
7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
UDKAST
3.1.2. Midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til pri-
vat elbil og pluginhybridbil på arbejdspladsen
Den del af lovforslaget, der vedrører en midlertidig skattefritagelse af ar-
bejdsgiverbetalt el til privat elbil og pluginhybridbil på arbejdspladsen,
skønnes at medføre et årligt mindreprovenu målt i umiddelbar virkning på
ca. 10 mio. kr. i 2023 og 2024, ca. 20 mio. kr. i 2025 og ca. 30 mio. kr. i
2026. Efter tilbageløb og adfærd skønnes et årligt mindreprovenu på ca. 20
mio. kr. i 2023 og 2024, ca. 40 mio. kr. i 2025 og ca. 70 mio. kr. i 2026. Det
varige mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd skønnes til ca. 1 mio. kr.,
jf. tabel 2.
Mindreprovenuet stiger til og med 2026 dels som følge af en forventet sti-
gende udvikling i antallet af elbiler og pluginhybridbiler og dels i takt med
en forventet stigende udbredelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning af
egen elbil og pluginhybridbil på arbejdspladsen som følge af forslaget.
Det vurderes, at en del af den samlede umiddelbare provenuvirkning i 2023
udmøntes som ændringer i forskudsopgørelsen og dermed indkomstskat-
terne i løbet af 2023, da skattefritagelsen af arbejdsgiverbetalt el til oplad-
ning af egen elbil og pluginhybridbil på arbejdspladsen ikke automatisk æn-
dres i forskudsregistreringen. Den resterende del vil blive opgjort i forbin-
delse med årsopgørelsen for 2023 i foråret 2024. På den baggrund skønnes
forslaget i finansåret 2023 at medføre et umiddelbart mindreprovenu i stør-
relsesordenen 5 mio. kr. Den resterende del af mindreprovenuet for ind-
komståret 2023 vil fremkomme i finansåret 2024 som overskydende skat
eller reduceret restskat hos borgeren i forbindelse med årsopgørelsen for
2023.
Skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til privat elbil og pluginhybridbil på
arbejdspladsen skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu for kom-
munerne på 5 mio. kr. i 2023. Forslaget får ingen umiddelbare økonomiske
virkninger for kommunerne for indkomståret 2023, da det af tidsmæssige
grunde ikke har været muligt at indarbejde virkningen af forslaget i det stats-
garanterede udskrivningsgrundlag for 2023. I den forbindelse vil der, for så
vidt angår indkomstskatterne for de kommuner, der vælger at selvbudgettere
deres udskrivningsgrundlag for 2023, ske en neutralisering af lovens virk-
ning i forbindelse med afregningen af de kommunale skatter vedrørende
indkomståret 2023 i 2026.
Forslaget medfører, at der indføres en skatteudgift svarende til den umiddel-
bare provenuvirkning. Skatteudgiften vil indgå i Skatteministeriets oversigt
over skatteudgifter.
8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
2621069_0009.png
UDKAST
Forslaget skønnes i perioden 2023-2026 at medføre et fald i salget af kon-
ventionelle biler på ca. 300, en stigning i salget af elbiler på ca. 400 og en
stigning i salget af pluginhybridbiler på ca. 50.
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser ved midlertidig skattefritagelse af arbejds-
giverbetalt el til privat elbil og pluginhybridbil på arbejdspladsen
Mio. kr. (2022-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Umiddelbar virkning for kommune-
skatten
2023
-10
-10
-20
-5
2024
-10
-10
-20
-5
2025
-20
-10
-40
-5
2026
-30
-20
-70
-10
Finansår
Varigt
2023
-1
-5
0
-
-1
-
-
-
3.2 Implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at de foreslåede ændringer ikke vil medføre implementerings-
mæssige konsekvenser for det offentlige.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være
relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at den foreslåede ændring vil medføre beskedne administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet, idet arbejdsgiverne i perioden fra og
med den 1. januar 2023 til og med medarbejdernes indkomstår den 31. de-
cember 2026 vil skulle tage højde for den foreslåede nedsættelse af den skat-
tepligtige værdi af en fri eldrevet bil eller brændselscelledrevet bil samt det
foreslåede tillæg for pluginhybridbiler i forbindelse med indberetningen og
indeholdelse af skatten af værdien af fri bil for den ansatte.
Arbejdsgiverne vil som hidtil skulle opgøre og indberette værdi af fri bil for
de ansatte og indeholde skatten heraf.
Det vurderes, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er rele-
vante for lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at de foreslåede ændringer ikke vil medføre administrative
konsekvenser for borgerne.
9
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
UDKAST
6. Klimamæssige- og miljømæssige konsekvenser
Forslaget vil medvirke til at forbedre rammevilkårene for udbredelse af el-
og brændselscelledrevne biler. Der er ingen udledning fra disse typer af bi-
ler, og de udgør derfor en lavere klima- og miljøbelastning pr. bil end til-
svarende hybridbiler eller konventionelle benzin- eller dieseldrevne biler.
Det vurderes på den baggrund, at de foreslåede ændringer vil have positive
om end begrænsede klima- og miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 8. september 2022 til den 6.
oktober 2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Au-
toBranchen Danmark, Autobranchens Handels- og Industriforening i Dan-
mark, Auto Camper Rådet, Borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvalt-
ningen, Brintbranchen, Business Danmark, Campingbranchen, Car-ta, Cen-
tralforeningen af Taxiforeninger i Danmark, CEPOS, Cevea, DAKOFA,
Danmarks Frie Autocampere, Danmarks Motor Union, Danmarks Natur-
fredningsforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Auto-Genbrug,
Dansk Automobil Sports Union, Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler
Union, Dansk Elbil Alliance, Dansk Erhverv, Dansk Gasteknisk Center,
Dansk Lokalsyn, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk Metal, Dansk
Methanolforening, Dansk Offshore, Dansk PersonTransport, Dansk Solcel-
leforening, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Re-
gioner, Danske Speditører, Danske Synsvirksomheder, DAN-VA, Datatil-
synet, De Danske Bilimportører, Den Danske Bilbranche, Det Økologiske
Råd, DI, DI Byggeri, DI Transport, Digitaliseringsstyrelsen, DTL, Eksport-
rådet, ERFAgruppen-Bilsyn, Erhvervsstyrelsen
Område for Bedre Regu-
lering, FDL - Frie Danske Lastbilvognmænd, FDM, FH- Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Finans Danmark, Finans og Leasing, FOA, FORCE
Technology, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen Danske
Revisorer, FSE, FSR - danske revisorer, GAFSAM, Green Power Denmark
HK Kommunal, HK-Privat, HORESTA, Ingeniørforeningen i Danmark, In-
ternational Transport Danmark, Justitia, KL, Kraka, Kristelig Arbejdsgiver-
forening, Landsforeningen Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede, Landsskatte-
retten, Ledernes Hovedorganisation, Motorcykel Forhandler Foreningen,
10
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
2621069_0011.png
UDKAST
Motorcykel Importør Foreningen, Motorhistorisk Samråd, Rockwool-fon-
den, SEGES, SKAD
Autoskade- og Køretøjsopbyggerbranchen i Dan-
mark, Skatteankestyrelsen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser
for stat, kom-
muner og regi-
oner
Den del af lovforslaget, der vedrører
justering af beskatningsgrundlaget
for fri bil, skønnes at medføre et mer-
provenu efter tilbageløb og adfærd
på ca. 30 mio. kr. i 2023 og i 2024 og
20 mio. kr. i 2025 og i 2026.
Negative konsekvenser/merudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Den del af lovforslaget, der vedrø-
rer skattefritagelse af arbejdsgiver-
betalt el på arbejdspladsen, skønnes
at medføre et mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd på ca. 20 mio.
kr. i 2023 og i 2024, 40 mio. kr. i
2025 og 70 mio. kr. i 2026.
Implemente-
Ingen
ringskonse-
kvenser for
stat, kommuner
og regioner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Ingen
Ingen
Beskedne administrative konse-
kvenser
Administrative Ingen
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Administrative Ingen
konsekvenser
for borgerne
Ingen
Ingen
11
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
2621069_0012.png
UDKAST
Klimamæssige
konsekvenser
Forslaget skønnes samlet set at med- Ingen
føre en reduktion af CO
2
-emissio-
nen.
De foreslåede ændringer vurderes at Ingen
ville have positive miljø
og natur-
mæssige konsekvenser.
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Miljø- og na-
turmæssige
konsekvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med
de principper
for implemen-
tering af er-
hvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav
i EU-regule-
ring (sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ligningslovens § 16, stk. 4, indeholder bl.a. regler om, at den skattepligtige
værdi af en bil, der er stillet til rådighed for den skattepligtiges private be-
nyttelse af en arbejdsgiver m.v., fastsættes til 25 pct. af den del af bilens
værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten. I indkomståret
2022 sættes den årlige værdi til 24,0 pct. af den del af bilens værdi, der ikke
overstiger 300.000 kr., og 21,0 pct. af resten. I indkomståret 2023 sættes den
årlige værdi til 23,5 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger
300.000 kr., og 21,5 pct. af resten. I indkomståret 2024 sættes den årlige
værdi til 23,0 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr.,
og 22,0 pct. af resten. I indkomståret 2025 og efterfølgende indkomstår sæt-
tes den årlige værdi til 22,5 pct. af bilens værdi. Den skattepligtige værdi
beregnes dog af mindst 160.000 kr.
12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
UDKAST
Til den skattepligtige værdi medregnes et miljøtillæg, der udgør den årlige
afgift eksklusive udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der skal betales
for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. med tillæg af 50 pct., jf. ligningslovens § 16, stk. 4. I
indkomståret 2022 udgør miljøtillægget den årlige afgift eksklusive udlig-
ningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der skal betales for bilen efter brænd-
stofforbrugsafgiftsloven eller efter lov om vægtafgift af motorkøretøjer
m.v., med tillæg af 250 pct. I indkomståret 2023 udgør miljøtillægget den
årlige afgift eksklusive udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der skal
betales for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter lov om
vægtafgift af motorkøretøjer m.v., med tillæg af 350 pct. I indkomståret
2024 udgør miljøtillægget den årlige afgift eksklusive udligningsafgift og
privatbenyttelsestillæg, der skal betales for bilen efter brændstofforbrugsaf-
giftsloven eller efter lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., med tillæg
af 500 pct. I indkomståret 2025 og senere indkomstår udgør miljøtillægget
den årlige afgift eksklusive udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der
skal betales for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter lov om
vægtafgift af motorkøretøjer m.v., med tillæg af 600 pct.
Reglerne gælder alle biler, der stilles til rådighed for privat benyttelse af en
arbejdsgiver m.v., herunder eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændsels-
celledrevne biler.
Det foreslås, at der som
18. pkt.
i ligningslovens § 16, stk. 4, indsættes en
bestemmelse om, at der indføres et fradrag på 15.000 kr. årligt i bilens værdi
jf. ligningslovens § 16, stk. 4, 15. og 16. pkt., for en eldrevet bil eller brænd-
selscelledrevet bil, jf. registreringsafgiftslovens § 5 b, for indkomstårene
2023-2026. Den foreslåede ændring omfatter de eldrevne biler og brænd-
selscelledrevne biler (nulemissionsbiler), der er omfattet af registreringsaf-
giftslovens § 5 b.
Det foreslås samtidig, at der som
19. pkt.
i ligningslovens § 16, stk. 4, ind-
sættes en bestemmelse om, at der indføres et tillæg på 30.000 kr. pr. år til
bilens værdi, jf. ligningslovens § 16, stk. 4, 15. og 16. pkt., for pluginhy-
bridbiler, jf. registreringsafgiftslovens § 5 c, for indkomstårene 2023-26.
Ændringen omfatter pluginhybridbiler og andre lavemissionsbiler, der er
omfattet af registreringsafgiftslovens § 5 c.
Fradraget i bilens værdi på 15.000 kr. årligt for elbiler og brændselscelle-
drevne biler samt det årlige tillæg til bilens værdi på 30.000 kr. for plugin-
hybridbiler foreslås at gælde for indkomstårene 2023-2026.
13
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
2621069_0014.png
UDKAST
Følgende eksempler illustrerer virkningen af forslaget.
Eksempel 1
For en ny elbil med en nyvognspris på 400.000 kr. og en halvårlig ejerafgift
på 370 kr. (svarende til et årligt miljøtillæg i 2023 på 3.330 kr.) er den skat-
tepligtige værdi efter gældende regler 95.330 kr. Med forslaget er der et fra-
drag i bilens værdi på 15.000 kr., således at den skattepligtige værdi bliver
92.105 kr. Den skattepligtige værdi reduceres således med 3.225 kr., sva-
rende til en årlig nedsættelse af skatten på ca. 1.775 kr. for en topskatteyder.
Eksempel 1. Ny elbil
Kr.
Nyvognspris
Tillæg/fradrag
Bilens værdi
Skattepligtig værdi
23,5 pct. af værdi under 300.000 kr.
21,5 pct. af værdi over 300.000 kr.
Miljøtillæg
I alt skattepligtig værdi
Gældende regler
400.000
400.000
70.500
21.500
3.330
95.3
3
0
Forslag
400.000
Forskel
-
15.000
385.000
70.500
18.275
3.330
92.105
-3.225
-15.000
Eksempel 2
For en ny pluginhybridbil med en nyvognspris på 400.000 kr. og en halvår-
lig ejerafgift på 370 kr. er den skattepligtige værdi efter gældende regler
95.330 kr. Med forslaget er der et tillæg til bilens værdi på 30.000 kr., såle-
des at den skattepligtige værdi bliver 101.780 kr. Den skattepligtige værdi
forøges således med 6.450 kr., svarende til en årlig skatteforhøjelse på ca.
3.550 kr. for en topskatteyder.
Eksempel 2. Ny pluginhybridbil
Kr.
Nyvognspris
Tillæg/fradrag
Bilens værdi
Skattepligtig værdi
23,5 pct. af værdi under 300.000 kr.
21,5 pct. af værdi over 300.000 kr.
Miljøtillæg
I alt skattepligtig værdi
Gældende regler
400.000
400.000
70.500
21.500
3.330
95.330
Forslag
400.000
30.000
430.000
70.500
27.950
3.330
101.780
Forskel
30.000
6.450
Eksempel 3
14
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
2621069_0015.png
UDKAST
For en elbil til en nyvognspris på 150.000 kr. og en halvårlig ejerafgift på
370 kr., beregnes den skattepligtige værdi af 160.000 kr., som er den mind-
ste værdi, der kan indgå i beregningen af den skattepligtige værdi. Den skat-
tepligtige værdi bliver dermed 40.930 kr. Med forslaget er der et fradrag i
bilens værdi på 15.000 kr., der dog ikke giver sig udslag i grundlaget for
beregning af den skattepligtige værdi. Den skattepligtige værdi er således
uændret 40.930 kr.
Eksempel 3. Billig elbil
Kr.
Nyvognspris
Tillæg/fradrag
Bilens værdi, dog mindst 160.000 kr.
Skattepligtig værdi
23,5 pct. af værdi under 300.000 kr.
21,5 pct. af værdi over 300.000 kr.
Miljøtillæg
I alt skattepligtig værdi
Gældende regler
150.000
160.000
37.600
0
3.330
40.930
Forslag
150.000
-15.000
160.000
37.600
0
3.330
40.930
Forskel
0
0
Eksempel 4
For en pluginhybridbil til en nyvognspris på 150.000 kr. og en halvårlig
ejerafgift på 370 kr., beregnes den skattepligtige værdi efter gældende regler
af 160.000 kr., som er den mindste værdi, der kan indgå i beregningen af
den skattepligtige værdi. Den skattepligtige værdi bliver dermed 40.930 kr.
Med forslaget er der et tillæg til bilens værdi på 30.000 kr., således at den
skattepligtige værdi bliver 45.630 kr. Den skattepligtige værdi forøges såle-
des med 4.700 kr., svarende til en årlig skatteforhøjelse på ca. 2.600 kr. for
en topskatteyder.
Eksempel 4. Billig pluginhybridbil
Kr.
Nyvognspris
Tillæg/fradrag
Bilens værdi, dog mindst 160.000 kr.
Skattepligtig værdi
23,5 pct. af værdi under 300.000 kr.
21,5 pct. af værdi over 300.000 kr.
Miljøtillæg
I alt skattepligtig værdi
Gældende regler
150.000
160.000
37.600
0
3.330
40.930
Forslag
150.000
30.000
180.000
42.300
0
3.330
45.630
Forskel
20.000
4.700
15
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
2621069_0016.png
UDKAST
Eksempel 5
For en tre år gammel pluginhybridbil med en nyvognspris på 400.000 kr. og
en halvårlig ejerafgift på 370 kr., indgår nyvognsprisen med 75 pct., hvor-
med bilens værdi er 300.000 kr. Efter gældende regler er den skattepligtige
værdi dermed 73.830 kr. Med forslaget er der et tillæg til bilens værdi på
30.000 kr., således at den skattepligtige værdi bliver 80.280 kr. Den skatte-
pligtige værdi forøges således med 6.450 kr., svarende til en årlig skattefor-
højelse på ca. 3.550 kr. for en topskatteyder.
Eksempel 5. Tre år gammel pluginhybridbil
Kr.
Nyvognspris
75 pct. af nyvognsprisen
Tillæg/fradrag
Bilens værdi
Skattepligtig værdi
23,5 pct. af værdi under 300.000 kr.
21,5 pct. af værdi over 300.000 kr.
Miljøtillæg
I alt skattepligtig værdi
Gældende regler
400.000
300.000
300.000
70.500
0
3.330
73.830
Forslag
400.000
300.000
30.000
330.000
70.500
6.450
3.330
80.280
Forskel
30.000
6.450
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 1, indsættes to nye puntummerefter ligningslo-
vens
§ 16, stk. 4, 17. pkt.,
hvorefter
18.-27. pkt.
bliver
20.-29. pkt.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det som en konsekvens heraf i
§ 16,
stk. 4, 21. pkt.,
der bliver
§ 16 stk. 4, 23. pkt.,
at ændre henvisningerne til
19.
pkt.
til
21. pkt.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 1, indsættes to nye punktummerefter ligningslo-
vens
§ 16, stk. 4, 17. pkt.,
hvorefter
18.-27. pkt.
bliver
20.-29. pkt.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det som en konsekvens heraf i
§ 16,
stk. 4, 22. pkt.,
der bliver
§ 16 stk. 4, 24. pkt.,
at ændre henvisningerne til
1.-
19. pkt.
til
1.-21. pkt.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 1, indsættes to nye punktnumre efter ligningslo-
vens
§ 16, stk. 4, 17. pkt.,
hvorefter
18.-27. pkt.
bliver
20.-29. pkt.
16
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
2621069_0017.png
UDKAST
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det som en konsekvens heraf i
§ 16,
stk. 4, 23. pkt.,
der bliver
§ 16 stk. 4, 25. pkt.,
at ændre henvisningerne til
1.-
21. pkt.
til
1.-23. pkt.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 1, nr. 1, indsættes to nye punktummer efter ligningslo-
vens
§ 16, stk. 4, 17. pkt.,
hvorefter
18.-27. pkt.
bliver
20.-29. pkt.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det som en konsekvens heraf i
§ 16,
stk. 4, 24. pkt.,
der bliver
§ 16 stk. 4, 26. pkt.,
at ændre henvisningerne til
1.-
21. pkt.
til
1.-23. pkt.
Til nr. 6
Vederlag i form af formuegoder af pengeværdi eller sparet privatforbrug,
der modtages som led i et ansættelsesforhold, skal medregnes ved opgørel-
sen af den skattepligtige indkomst, jf. ligningslovens § 16, stk. 1.
Efter gældende ret vil der således
for de medarbejdere, der benytter sig af
muligheden
være tale om et skattepligtigt personalegode, hvis arbejdsgi-
veren opstiller ladestandere på arbejdspladsen, som giver medarbejderne
mulighed for at oplade deres private elbiler og pluginhybridbiler gratis eller
til nedsat pris. Medarbejderen vil således være skattepligtig af det gode, som
den fri adgang til el repræsenterer.
Fri opladning af privat elbil eller pluginhybridbil anses ikke for at være et
gode uden væsentlig økonomisk værdi, der ydes på arbejdspladsen som led
i almindelig personalepleje (som f.eks. kaffe- og frugtordninger), hvorfor
opladning på arbejdspladsen ikke er omfattet af personaleplejefritagelsen,
jf. SKM2011.570.SR.
Opladningen sker med henblik på privat kørsel, f.eks. mellem hjem og ar-
bejde, og er derfor heller ikke omfattet af bagatelgrænsen for særligt ar-
bejdsrelaterede personalegoder (6.600 kr. i 2022), jf. ligningslovens § 16,
stk. 3, 6. pkt.
Det personalegode, som den fri adgang til el repræsenterer, vil være omfattet
af den særlige bagatelgrænse for mindre personalegoder. Det indebærer, at
personalegodet vil være skattepligtigt for en medarbejder, hvis den samlede
værdi af medarbejderens personalegoder, herunder julegaver i form af natu-
ralier, årligt overstiger 1.200 kr. (2022). Udgangspunktet for værdiansættel-
sen af goderne er markedsværdien, dvs. den værdi, det må antages at koste
17
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
UDKAST
den ansatte at erhverve godet i almindelig fri handel. Omkostninger til op-
ladning af en elbil vil i langt de fleste tilfælde overstige bagatelgrænsen, og
derfor vil den fulde værdi af opladningen være skattepligtig.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 16, stk. 18, 1. pkt.,
i ligningsloven, hvorefter
værdien af hel eller delvis vederlagsfri privat benyttelse af ladestander, der
er stillet til rådighed af arbejdsgiveren på arbejdspladsen, ikke beskattes i
indkomstårene 2023-2026.
Det foreslås således at skattefritage værdien af opladning af de ansattes egne
private elbiler og pluginhybridbiler på arbejdspladsen i den nævnte periode.
Ansatte vil således uden skattemæssige konsekvenser kunne benytte lade-
standere på arbejdspladsen til at oplade deres private elbiler og pluginhy-
bridbiler. Den foreslåede skattefritagelse omfatter alene værdien af oplad-
ning af privat elbil og pluginhybridbil på arbejdspladsen, ikke f.eks. instal-
lation af ladestander ved den ansattes bopæl.
Det foreslås desuden at indsætte et nyt
§ 16, stk. 18, 2. pkt.,
i ligningsloven,
hvorefter skattefri opladning efter det forslåede 1. pkt. ikke påvirker den
skattepligtiges mulighed for skattefri godtgørelse af erhvervsmæssig befor-
dring i bilen.
Bestemmelsen skal sikre, at den ansatte ikke afskæres fra muligheden for at
modtage skattefri godtgørelse for erhvervsmæssig befordring med satser,
som fastsættes af Skatterådet, jf. ligningslovens § 9 B, fordi der på arbejds-
pladsen er mulighed for opladning af de ansattes private biler. Der vil såle-
des kunne modtages skattefri godtgørelse for erhvervsmæssig befordring i
egen bil, jf. ligningslovens § 9 B, selv om den ansatte benytter muligheden
for opladning på arbejdspladsen. Bestemmelsen har således til formål at for-
hindre afledede konsekvenser for skattefri befordringsgodtgørelse, jf. lig-
ningslovens § 9 B. Uden det foreslåede 2. pkt. ville det være vanskeligt at
afgøre, om den ansatte i alle tilfælde kan anses for at have afholdt bilens
driftsudgifter til fremdriftsmiddel i relation til betingelsen for skattefri godt-
gørelse om, at den ansatte skal afholde udgifter til erhvervsmæssig kørsel.
Det bemærkes desuden, at forslaget ikke ændrer på den ansattes mulighed
for at foretage befordringsfradrag efter ligningslovens § 9 C. Medarbejderen
har således fortsat mulighed for at foretage befordringsfradrag efter lig-
ningslovens § 9 C, selv om medarbejderen via den arbejdsgiverbetalte strøm
rent faktisk får dækket en del af udgiften til befordringen i den private bil
skattefrit.
18
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
UDKAST
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. januar 2023. For per-
soner med forskudt indkomstår får § 1, nr. 1, kun virkning fra 1. januar 2023
til og med den 31. december 2026, selv om ændringen ifølge lovteksten gæl-
der for indkomstårene 2023-2026.
Det foreslås i
stk. 2,
at ved opgørelsen af den kommunale slutskat og kirke-
skat for indkomståret 2023 efter § 16 i lov om kommunal indkomstskat kor-
rigeres den opgjorte slutskat for den beregnede virkning af de ændringer i
udskrivningsgrundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2023, der følger
af denne lov.
Bestemmelsen indebærer, at de økonomiske virkninger for den personlige
indkomstskat for kommunerne og folkekirken som følge af lovforslaget
neutraliseres for indkomståret 2023, for så vidt angår de kommuner, der for
2023 har valgt at budgettere med deres eget skøn over udskrivningsgrund-
laget for den personlige indkomstskat. Neutraliseringen sker med baggrund
i aktstykke 318, 2021/22, tiltrådt af Finansudvalget den 23. juni 2022, hvoraf
det fremgår, at skønnet over udskrivningsgrundlaget i 2023 hviler på en for-
udsætning om i øvrigt uændret lovgivning. Det fremgår endvidere, at ved
efterfølgende ændringer i udskrivningsgrundlaget for 2023 neutraliseres
virkningerne for de selvbudgetterende kommuner.
Det foreslås i
stk. 3,
at den beregnede korrektion af den kommunale slutskat
og kirkeskat efter stk. 2 fastsættes af indenrigs- og boligministeren på grund-
lag af de oplysninger vedrørende indkomståret 2023, der foreligger pr. 1.
maj 2025.
Efterreguleringen af indkomstskatten for de selvbudgetterende kommuner
for 2023 efter stk. 2, herunder også kirkeskatten, opgøres i 2025. Efterregu-
leringen afregnes i 2026.
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi den lov, der fore-
slås ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne eller Grønland.
19
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
2621069_0020.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1735 af 17. august 2021, som ændret bl.a.
ved § 15 i lov nr. 565 af 10. maj 2022 og
§ 15 i lov nr. 802 af 7. juni 2022 og se-
nest ved § 3 i lov nr. 906 af 21. juni 2022,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 16, stk. 4,
indsættes efter 17. pkt.,
som nye punktummer:
»For indkomstårene 2023-2026 indføres
et fradrag i bilens værdi efter 15. og 16
pkt. for elbiler og andre nulemissionsbiler,
jf. registreringsafgiftslovens § 5 b, på
15.000 kr. årligt. For indkomstårene 2023-
2026 indføres et tillæg til bilens værdi ef-
ter 15. og 16 pkt. for pluginhybridbiler og
andre lavemissions biler, jf. registrerings-
afgiftslovens § 5 c, på 30.000 kr. årligt.«
2.
I
§ 16, stk. 4, 21. pkt.,
der bliver 23. pkt.,
ændres »19. pkt.« til: »21. pkt.«
3.
I
§ 16, stk. 4, 22. pkt.,
der bliver 24. pkt.,
ændres »1.-19. pkt.« til: »1.-21. pkt.«
4.
I
§ 16, stk. 4, 23. pkt.,
der bliver 25. pkt.,
ændres »1.-21. pkt.« til: »1.-23. pkt.«
5.
I
§ 16, stk. 4, 24. pkt.,
der bliver 26. pkt.,
ændres »1.-21. pkt.« til: »1.-23. pkt.«
§ 16. ---
Stk. 2-3. ---
Stk. 4.
Den skattepligtige værdi af en
bil, der er stillet til rådighed for den
skattepligtiges private benyttelse af
en arbejdsgiver som nævnt i stk. 1,
sættes til en årlig værdi på 25 pct. af
den del af bilens værdi, der ikke over-
stiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten.
Fra og med den 1. juli 2021 sættes den
årlige værdi for resten af indkomst-
året 2021 til 24,5 pct. af den del af bi-
lens værdi, der ikke overstiger
300.000 kr., og 20,5 pct. af resten. I
indkomståret 2022 sættes den årlige
værdi til 24,0 pct. af den del af bilens
værdi, der ikke overstiger 300.000
kr., og 21,0 pct. af resten. I indkomst-
året 2023 sættes den årlige værdi til
23,5 pct. af den del af bilens værdi,
der ikke overstiger 300.000 kr., og
21,5 pct. af resten. I indkomståret
2024 sættes den årlige værdi til 23,0
pct. af den del af bilens værdi, der
ikke overstiger 300.000 kr., og 22,0
pct. af resten. I indkomståret 2025 og
efterfølgende indkomstår sættes den
20
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
2621069_0021.png
UDKAST
årlige værdi til 22,5 pct. af bilens
værdi. Bilens skattepligtige værdi be-
regnes dog mindst af 160.000 kr. Til
den skattepligtige værdi medregnes et
miljøtillæg. Miljøtillægget udgør den
årlige afgift eksklusive udligningsaf-
gift og privatbenyttelsestillæg, der
skal betales for bilen efter brændstof-
forbrugsafgiftsloven eller efter vægt-
afgiftsloven, med tillæg af 50 pct. Fra
og med den 1. juli 2021 udgør miljø-
tillægget for resten af indkomståret
2021 den årlige afgift eksklusive ud-
ligningsafgift og privatbenyttelsestil-
læg, der skal betales for bilen ef-
ter brændstofforbrugsafgiftsloven el-
ler efter lov om vægtafgift af motor-
køretøjer m.v., med tillæg af 150 pct.
I indkomståret 2022 udgør miljøtil-
lægget den årlige afgift eksklusive
udligningsafgift og privatbenyttelses-
tillæg, der skal betales for bilen ef-
ter brændstofforbrugsafgiftsloven el-
ler efter lov om vægtafgift af motor-
køretøjer m.v., med tillæg af 250 pct.
I indkomståret 2023 udgør miljøtil-
lægget den årlige afgift eksklusive
udligningsafgift og privatbenyttelses-
tillæg, der skal betales for bilen ef-
ter brændstofforbrugsafgiftsloven el-
ler efter lov om vægtafgift af motor-
køretøjer m.v., med tillæg af 350 pct.
I indkomståret 2024 udgør miljøtil-
lægget den årlige afgift eksklusive
udligningsafgift og privatbenyttelses-
tillæg, der skal betales for bilen ef-
ter brændstofforbrugsafgiftsloven el-
ler efter lov om vægtafgift af motor-
køretøjer m.v., med tillæg af 500 pct.
I indkomståret 2025 og senere ind-
21
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
2621069_0022.png
UDKAST
komstår udgør miljøtillægget den år-
lige afgift eksklusive udligningsafgift
og privatbenyttelsestillæg, der skal
betales for bilen efter brændstoffor-
brugsafgiftsloven eller efter lov om
vægtafgift af motorkøretøjer m.v.,
med tillæg af 600 pct. For biler, der er
anskaffet af arbejdsgiveren højst 3 år
efter første indregistrering, opgøres
bilens værdi til den oprindelige ny-
vognspris i indtil 36 måneder regnet
fra og med den måned, hvori første
indregistrering er foretaget, og heref-
ter til 75 pct. af nyvognsprisen, dog
således, at hvis der sker genberegning
af bilens afgiftspligtige værdi efter re-
gistreringsafgiftslovens § 9 a, anven-
des en beregnet nyvognspris baseret
på den genberegnede afgiftspligtige
værdi fra genberegningstidspunktet.
For biler, der er anskaffet mere end tre
år efter første indregistrering, og for
tidligere hyrevogne, der anskaffes
uden berigtigelse af registreringsaf-
gift, opgøres bilens værdi til arbejds-
giverens købspris inklusive eventu-
elle istandsættelsesudgifter. Ved vær-
diansættelsen af biler, der ikke indre-
gistreres her i landet, og ved værdian-
sættelsen af biler, der er omfattet
af registreringsafgiftslovens § 1, stk.
4, skal den værdi anvendes, som efter
15. og 16. pkt. ville blive lagt til grund
ved værdiansættelsen af en tilsva-
rende bil, der er anskaffet her i landet
og indregistreret her. Er bilen kun til
rådighed en del af året, nedsættes den
skattepligtige værdi svarende til det
antal hele måneder, hvori bilen ikke
har været til rådighed. Hvis en bil, der
22
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
2621069_0023.png
UDKAST
af arbejdsgiveren mv. er stillet til rå-
dighed for den skattepligtige udeluk-
kende for erhvervsmæssig kørsel, be-
nyttes privat, beskattes værdien af den
private benyttelse i det pågældende år
efter reglerne i 1.-17. pkt., medmindre
der er betalt dagsafgift for privat be-
nyttelse af bilen, jf. § 4 i lov om vægt-
afgift af motorkøretøjer m.v. Er dags-
afgiften som nævnt i 17. pkt. betalt af
arbejdsgiveren, skal den skatteplig-
tige beskattes af værdien heraf, jf. stk.
3. Kørsel mellem hjem og virksomhe-
den højst 1 dag om ugen eller i indtil
60 arbejdsdage inden for de forudgå-
ende 12 måneder anses ved anvendel-
sen af reglerne i 19. pkt. ikke for pri-
vat kørsel for skattepligtige, der som
led i kundeopsøgende arbejde fra
hjemmet i øvrigt udelukkende kører
erhvervsmæssigt. Den skattepligtige
værdi efter 1.-19. pkt. nedsættes med
den skattepligtiges betaling i ind-
komståret til arbejdsgiveren mv. for
råderetten, men nedsættes ikke med
eventuelle beløb, der beskattes efter
reglen i § 9 C, stk. 7. For biler omfat-
tet af § 4, stk. 1, II, A, i lov om vægt-
afgift af køretøjer m.v. finder 1.-21.
pkt. kun anvendelse, såfremt der skal
betales tillægsafgift for privat anven-
delse efter § 2 a i lov om vægtafgift af
køretøjer m.v. For biler, der er indre-
gistreret første gang den 2. juni 1998
eller tidligere finder 1.-11. pkt. ikke
anvendelse på biler, hvor merværdiaf-
gift vedrørende anskaffelsen er fra-
draget ifølge merværdiafgiftsloven §
37, stk. 1, § 38, stk. 1, eller § 41, fordi
bilen udelukkende anvendes er-
hvervsmæssigt. I perioden fra og med
23
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)
2621069_0024.png
UDKAST
den 1. april 2020 til og med den 31.
december 2020 nedsættes den årlige
skattepligtige værdi af eldrevne biler,
pluginhybridbiler og brændselscelle-
drevne biler, jf. registreringsafgiftslo-
vens §§ 5 b-5 d, med 40.000 kr. Vær-
dien af ladestander og installation af
ladestander (ladestik), der er stillet til
privat rådighed af arbejdsgiveren ved
den skattepligtiges bopæl sammen
med privat rådighed over en elbil eller
pluginhybridbil, beskattes ikke. Hvis
den skattepligtige beskattes af fri elbil
eller pluginhybridbil i en sammen-
hængende periode, der er kortere end
6 måneder, medregnes markedsvær-
dien af ladestander og installation til
den skattepligtige indkomst ved peri-
odens ophør, hvis installationen over-
går til privat brug.
Stk. 5-17.---
6.
I
§ 16
indsættes som stk. 18:
»Stk.
18.
Værdien af helt eller delvis ve-
derlagsfri privat benyttelse af ladestander,
der er stillet til rådighed af arbejdsgiveren
på arbejdspladsen, beskattes ikke i perio-
den fra og med den 1. januar 2023 til og
med den 31. december 2026. Skattefri op-
ladning efter 1. pkt. påvirker ikke den
skattepligtiges mulighed for skattefri
godtgørelse af erhvervsmæssig befordring
i bilen.«
24