Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 290
Offentligt
2620045_0001.png
Spil med måde
9 forslag til forebyggelse af spilafhængighed
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 290: Orientering om regeringens udspil på spilleområdet
2620045_0002.png
Spil med måde
2
Forord
Mange danskere hygger sig med pengespil. Det kan være væddemål om udfaldet af en landskamp, ved
at købe lottokuponer eller noget helt andet. Det er der intet i vejen med.
I Danmark har vi grundlæggende et velfungerende spilmarked, som både er attraktivt for spiludbydere
og spillere. Fx foregår langt størstedelen af danskernes onlinespil på danskregulerede sider, hvor der
stilles krav til spiludbyderen og forbrugerbeskyttelsen er høj.
Desværre er der også væsentlige udfordringer knyttet til at spille for penge. Næsten 500.000 voksne
danskere havde i en eller anden grad et pengespilsproblem i 2021. Det er en fordobling siden 2016.
Heraf havde ca. 29.500 voksne alvorlige pengespilsproblemer. Det er en meget bekymrende udvikling.
Samtidig ser vi, at omtrent 24.500 børn og unge har problemer med pengespil, hvoraf ca. 2.600 børn og
unge har alvorlige problemer. Det er fuldstændig uacceptabelt. Særligt set i lyset af, at det for de fleste
spil slet ikke er lovligt for personer under 18 år at købe spil for penge.
Udviklingen kalder på politisk handling. Regeringen fremlægger derfor 9 konkrete forslag, der skal
dæmme op for udviklingen af pengespilsproblemer. Forslagene kan inddeles i 3 spor:
Stop for aggressiv markedsføringskultur
Markedsføring af spil skal i langt højere grad reguleres for at sikre et sundt spilmarked, hvor
danskernes spil ikke udvikler sig fra underholdning til en afhængighed.
Større beskyttelse af børn og unge
Krav til spiludbydere skærpes yderligere, når det kommer til at beskytte de helt unge spillere,
som fx kan være mere påvirkelige af reklamer.
Hjælp til behandling af spilafhængighed
Flere midler skal sikre kvalificeret forebyggelse og behandling af spilafhængighed og mere
viden om spilafhængighed.
Regeringen ser frem til at drøfte forslagene med forligskredsen på spilområdet og Folketingets andre
partier. Det er regeringens forhåbning, at der kan opnås en bred politisk aftale om nye tiltag på spilom-
rådet.
Med venlig hilsen
Jeppe Bruus
Skatteminister
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 290: Orientering om regeringens udspil på spilleområdet
2620045_0003.png
Spil med måde
3
1
Stop for aggressiv markedsføringskultur
Antallet af reklamer om spil er steget markant, siden spilmarkedet blev delvist liberaliseret i 2012. I
samme periode er antallet af danskere med pengespilsproblemer også steget markant. Selvom der ikke
nødvendigvis er en direkte sammenhæng mellem reklamer og problemer med pengespil, så er det
uomtvisteligt, at spiludbydere reklamerer for at sælge mere. Regeringen mener, at Folketinget har et
ansvar for at beskytte personer mod at udvikle spilafhængighed. Det kan vi ikke overlade til spiludby-
derne selv.
Udvikling i reklamer for pengespil
1.150
Stigning
430
Antallet af dagligt indrykkede annoncer,
tv-reklamer og radiospots for spilbranchens
produkter er mere end fordoblet fra 2012
til 2021.
2021
2012
Kilde: Kantar Gallup Adfacts
Regeringen foreslår tre tiltag mod aggressiv markedsføringskultur.
Forbud mod reklamer fra fløjt-til-fløjt
Sportsbegivenheder er ofte indhyllet i mange reklamer for spil
både før, under og efter. Det skal få
danskerne til at spille, fx ved at indgå væddemål på den kamp, de ser. Regeringen ønsker at gøre op
med den kraftige sammenblanding af sport og spil ved at indføre et forbud mod reklamer for pengespil,
fra 15 minutter før en sportsbegivenhed går i gang, til 15 minutter efter den slutter.
Forbud mod reklamer for bonusser
Flere spiludbydere forsøger at tiltrække spillere ved at tilbyde fristende velkomstbonusser og andre bo-
nusser, der kan spilles for. Udover at få danskerne til at vælge den ene spiludbyder frem for den anden,
så kan bonusserne virke tillokkende og medvirke til et større spilforbrug. Regeringen foreslår derfor at
indføre et forbud mod brugen af bonusser og lignende i markedsføringen af pengespil.
Forbud mod reklamer i udvalgte tidsrum
For at undgå at friste udsatte personer, vil regeringen undersøge, om der skal indføres et forbud mod
markedsføring for pengespil i udvalgte tidsrum. Det kan fx være i løbet af dagen for at sikre, at børn og
unge under 18 år ikke udsættes for reklamer for spil.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 290: Orientering om regeringens udspil på spilleområdet
2620045_0004.png
Spil med måde
4
2
Bedre beskyttelse af børn og unge
I Danmark er det ikke tilladt for personer under 18 år at spille på de fleste typer af pengespil. Alligevel
viser tal, at 6 pct. af alle danske børn og unge har problemer med pengespil i en eller anden grad. Og at
omtrent 2.600 børn og unge har alvorlige pengespilsproblemer. Det er stærkt bekymrende.
Regeringen og et bredt flertal i Folketinget besluttede i november 2021 at indføre et spilkort, som spil-
lerne skal bruge, hver gang de indgår væddemål i fysiske butikker fx på fodboldkampe. Spilkortet er et
vigtigt skridt for at sikre bedre beskyttelse af børn og unge. Når spilkortet er gennemført, vil det ikke
længere være muligt at købe fysiske væddemål anonymt, og hermed bliver det væsentligt sværere for
børn og unge at spille om penge.
Udfordringer med pengespil blandt børn og unge
6 pct.
6 pct. af børn og unge i alderen 12-17 år har pro-
blemer med pengespil i en eller anden grad.
2.600
2.600 børn og unge i alderen 12-17 år har alvorlige proble-
mer med pengespil.
Kilde: Spillemyndigheden
For at sikre en bedre beskyttelse af børn og unge foreslår regeringen 3 tiltag.
Forbud mod brug af autoriteter i markedsføring
Det er udbredt, at kendte mennesker bruges til at gøre reklame for forskellige produkter. Det sammen-
blander populærkultur og pengespil. Og det kan virke tillokkende for børn og unge, når et idol blåstem-
pler at spille for penge. Regeringen vil derfor forbyde brugen af professionelle sportsudøvere og andre
autoriteter i reklamer for pengespil.
Stop pengespil i forklædning
For mange børn og unge er computerspil en underholdende del af hverdagen. Sådan skal det også
være fremover. Mange computerspil gør dog brug af gamblingrelaterede elementer. Eksempelvis kan
børn og unge købe såkaldte loot boxes, som giver mulighed for at få fingrene i sjældne og mere sær-
prægede ting, der fx ændrer udseendet på et våben. Det kan virke harmløst, men det minder om pen-
gespil. Derfor er regeringen ved at undersøge muligheden for at regulere salget af loot boxes.
Begrænset eksponering for markedsføring
Børn og unge er mere ukritiske og uerfarne forbrugere, og derfor kan reklamer have en mere skadelig
effekt på de helt unge spillere. Regeringen vil have afdækket, om der er specifikke begivenheder, steder,
eller kanaler, hvor børn og unge eksponeres for markedsføring af pengespil, som med fordel kan forby-
des eller begrænses, hvor det ikke allerede er forbudt i dag.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 290: Orientering om regeringens udspil på spilleområdet
2620045_0005.png
Spil med måde
5
3
Hjælp til behandling af spilafhængighed
Alt for mange danskere udvikler alvorlige problemer med spilafhængighed. Det gælder særligt unge
mænd. Og det har store og langvarige konsekvenser for spillerne selv og for deres familier. I dag har
over 30.000 danskere frivilligt udelukket sig selv fra onlinespil og spil på fysiske kasinoer.
Regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier har aftalt at afsætte yderligere i alt 30 mio. kr. fra
2023 til 2025 til indsatsen mod ludomani. Regeringen foreslår, at puljen anvendes på at styrke forskning
om spilafhængighed og på at sikre bedre vilkår for forebyggelse og behandling af spilafhængighed.
Tilbud for personer med spilafhængighed
33.600
33.600 privatpersoner har frivilligt udelukket sig
selv fra onlinespil og spil på fysiske kasinoer i
ROFUS (Register over Frivilligt Udelukkede Spil-
lere).
Kilde: Spillemyndigheden
87 %
87 pct. af alle spillere, der benytter hjælpelinjen
StopSpillet, er mænd. Mænd i alderen 18-25 år
udgør godt 35 pct. af alle opkald fra spillere.
Regeringen foreslår tre konkrete tiltag.
Faste bevillinger til behandling af spilafhængighed
I dag bliver både forskning, forebyggelse og behandling af ludomani administreret i én fælles pulje under
Sundhedsministeriet, hvor der kan søges om midler for en to-årig periode. Når der i dag bliver givet
penge til et forskningsprojekt eller en undersøgelse, bliver der ikke tilført flere midler til puljen. Det skaber
en usikker situation for behandlingsstederne, fordi bevillingerne kan svinge. Regeringen ønsker større
stabilitet på området og foreslår derfor, at midler til forebyggelse og behandling fremover fastlægges
uafhængigt af forskningsprojekter og undersøgelser. Samtidig vil regeringen afsøge, om bevillingsperio-
den for hele eller en del af puljen kan udvides til fx fire eller fem år.
Flere midler til undersøgelser
Vi ved relativt lidt om, hvorfor personer udvikler spilafhængighed. Regeringen foreslår derfor, at der af-
sættes midler til flere faglige undersøgelser. Det kan vedrøre sammenhæng mellem spilafhængighed
og reklamer, gaming/gambling, sammenhæng mellem spilafhængighed og selvmord mv.
Inspiration fra lignende områder
Samtidig vil regeringen undersøge, om der er erfaringer fra andre afhængigheder, der kan bidrage til at
styrke den eksisterende indsats med forebyggelse og behandling af spilafhængighed. Det kan fx være
erfaringer fra behandling af alkoholisme.