Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 283
Offentligt
2616092_0001.png
MindwayAI Solutions
Empower gambling operators to enhance player protection
‹nr.›
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616092_0002.png
GameScanner
Opsporing, analysering og spillerprofilering 24-7-365
Mindway AI’s GameScanner sikrer tidlig og præcis opsporing af mulige
problemspillere og ludomaner gennem spillerprofilering og analyse af
spilmønstre 24-7-365.
Individuelle risikoprofiler af hver eneste spiller i hele databasen, uanset
størrelse, hos spilleudbyderen analyseres og kan vurderes nemt, hurtigt og
med tilsvarende nøjagtighed som menneskelige psykologer. GameScanner
fungerer bogstavelig talt som en spilleudbyders ‘Virtuelle Psykolog’.
Valideret af GLI
Mindst 99% af de spillere,
der manuelt blev
identificeret som potentielle
problemspillere af eksperter,
blev af GameScanner
klassificeret som enten
potentielle problemspillere
eller som spillere, der er i
risiko for at udvikle adfærd
som en problemspiller*
Mindst 88,5% af de spillere,
der manuelt blev vurderet til
at være mulige problem-
spillere blev identificeret
som mulige problemspillere
GameScanner*
Testet og valideret af det
internationalt anerkendte testbureau
Gaming Laboratories International
(GLI) i en prøvetest af GameScanner,
august 2020
Kompleksiteten indkapslet
Teknologien bag GameScanner er baseret på kunstig intelligens kombineret
med menneskelige psykologers ekspertvurderinger. Derfor kan GameScanner
identificere problemspilsadfærd på trods af, at dette er en meget kompleks
øvelse.
Teknologien er skræddersyet til langt tidligere og mere individualiseret op-
sporing af potentielle problemspillere og ludomaner, hvilket giver spiludby-
deren mulighed for tidligere, personlig, og potentielt bedre automatisk
indgriben. Den åbenlyse fordel er, at man undgår de værste tilfælde af
ludomani, hvilket samtidig muliggør at spiludbyderen kan udnytte sine
ressourcer til håndtering af problemspil og ludomani bedre. Dette er et resultat
af at GameScanner fortæller spiludbyderen, netop hvor indsatsen skal sættes
ind først.
GameScanners centrale oversigts- og analyseværktøj, Analytics, er centreret
omkring den individuelle spillers profil. I spillerprofilen indgår en lang række
risikofaktorer, som foreksempel ændringer i mængden og frekvensen af
spillene, beløbene der bruges, forsøg på at genvinde tabte beløb osv.
Interaktionen mellem risikofaktorerne er interegeret i algoritmen, hvilket sikrer
en præcis og differentieret vurdering af forskellige spilmønstre.
‹nr.›
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616092_0003.png
Gamalyze
Den objektive selvtest
Gamaly e er en prisvindende selvtest der baseret p neurovidenskab er designet til at opn reel indsigt i en
spillers beslutningstagning mens der spilles. Selvtesten er opbygget som et kortspil vor kort fra fire
foruddefinerede bunker skal vendes. M let er at maksimere gevinsten i kortspillet.
Mens spilleren vender de kort vil den bagvedliggende software analysere beslutningstagning ved brug af
validerede neurovidenskabelige principper. Analysen giver en risikoscore samt indsigt i ens spilm nster vilket
tillige identificerer n glekarakteristika associeret med problemspil.
Hvordan differentierer Gamalyze sig fra andre selvtests?
Med Gamaly e undg r man den bias som ofte opst r ved tests som PGSI der kræver et jt niveau af
selvbevidst ed om ens spillem nster og –adfærd for at selvtesten kan give et reelt billede.
erudover bliver spillere ikke konfronteret med ube agelige eller f lsomme sp rgsm l
svare for positivt for ikke at tabe ansigt.
vor man kan fristes til at
Gamaly e tager i stedet skridtet videre og m ler beslutningstagning imens spilleren g r det de i forvejen kom
for nemlig at gennemf re et spil. ette spil vil dog i stedet vurdere spillerens spilm nster og adfærd samt give
resultat af selvtesten p en mere engagerende proaktiv og identificerende og action orienteret m de end de
typiske sp rgeskemaer og endda med individuelle r d og opmærksom edspunkter til den enkelte spiller baseret
p spillerens egen spilleadfærd.
Mange anvendelsesmuligheder
Gamaly e kan benyttes p utallige m der. ogle eksempler kunne være
ffentlig tilgængelig p websider vor spillere kan tage testen anonymt
ilgængelig ed gennem kundekonti os spilleudbyderen vilket giver udbyderen mulig indsigt i spilm nstre
Som en del af interventionsprogrammet os en spiludbyder eller i ludomanibe andling vilket skaber
selvbevidst ed os spilleren og basis for en samtale ved intervention eller f r under og efter be andling
il selvtest af medarbejdere os spiludbydere der generelt er mere eksponeret for problemspil end resten af
befolkningen
‹nr.›
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616092_0004.png
Fordele for spiludbydere og spillere
en tidlige og præcise opsporing af mulige problemspillere og ludomaner er til fordel for b de
spiludbydere og spillere
Fordele for spiludbydere
emmere urtigere og mere
præcis opsporing af problemspil og
ludomani
Sikre at spillernes spilniveau er
mere bæredygtig ved tidligere og
mere individualiseret kundedialog
orstærke S profil
eve op til gældende lovgivning og
vejledninger vedr. opsporing og
intervention p problemspil og
ludomani
”Blinde vinkler” i kundedatabasen
undg s
Fordele for spillerne
En slags ”vejbaneassistent”
sikker edssystemer implemen
teret os spiludbydere
idligere opmærksom ed og
selvbevidst ed om risikoen for at
udvikle problemspiladfærd
Potentielle problemspillere kan
stoppes af spiludbyderen endda
inden de bliver problemspillere
eller ludomaner
ilbud om jælp baseret p
resultaterne af dataanalyser
International udbredelse og anerkendelse
Mindway AI arbejder sammen med en række af de f rende spiludbydere i ind og udland
GameScanner:
Entain brands som bwin og adbrokes
og
andre lande inkl. anmark meget snart.
lutter Group brands som ombola PaddyPower Betfair og Pokerstars orskellige brands
anmark I alt danske spiludbydere anvender GameScanner
vrige lande Spiludbydere i yskland olland Sverige
SA og Polen
I alt analyseres ca.
mio. aktive spilleres adfærd total set med GameScanner ver m ned
Gamaly e
en nationale jælpelinje i olland drives af ekstern privat leverand r for
spillemyndig eden
Better ollective Selvtest p alle deres brand sites globalt samt internt p intranet til medarbejdertest
Gamaly e anvendes i alt i lande og er oversat til forskellige sprog.
Mindway AI ar vundet utallige priser for vores innovative software
EGR Nordics Rising Star 2021
Compliance Innovator or
Innovation of the Year 2020
Paddy Power Betfair
Innovation Competition 2018
‹nr.›
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616092_0005.png
‹nr.›