Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 282
Offentligt
2615411_0001.png
Spillebranchen
foretræde 31/8 2022
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 282: Henvendelse af 30/8-22 fra Spillebranchen om præsentation til foretræde den 31. august 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2615411_0002.png
Spillebranchens syn på det danske spillemarked anno 2022
Danmark har et
sundt spilmarked
Spillebranchen mener, at vi til trods for stigende udfordringer
med problematisk spilleadfærd, som er vigtige at håndtere, har
et sundt og velreguleret spilmarked i Danmark
Danmark har én af
Danmark er blandt de lande i verden med de højeste
kanaliseringsgrader, hvilket ligger på 89 % af danskernes
verdens højeste
kanaliseringsgrader
onlinespil ifølge seneste undersøgelser (kilde: H2 Gambling Data)
Det danske
spilmarked er ikke i
eksplosiv fremgang
Færre ser
spilreklamer nu
end i 2016
Det danske spilmarked er vækstet med 20% i perioden 2012-
2021, svarende til lidt over 2% årligt (Kilde:
Spillemyndigheden.dk)
Nettodækningen, der viser danskernes eksponering overfor
spilreklamer, er langsomt faldende siden 2016. Altså er der færre
som ser spilreklamer i dag, end der var i 2016
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 282: Henvendelse af 30/8-22 fra Spillebranchen om præsentation til foretræde den 31. august 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2615411_0003.png
udfordringer på det danske spilmarked
Erfaring fra
udlandet viser
bagsiden af
spilregulering
Børn og unge er
udsatte
Højere afgifter
presser allerede
indtægtsgrundlag
Hidtil overset
problem med
ureguleret
gambling i gaming
anmark risikerer at le e faldende kanaliserin s rad li es m
res na lande der ar indført ård re lerin af deres
s ilmarkeder ar le et. talien ste den l li e ms tnin
f.eks. fra €12 mia. til €18 mia. i året efter indførsel af
reklamef r d ilde ensis
t elre leret s ilmarked med ø kanaliserin s rad f k s å
n es il er nød endi t f r at esk tte de mest sår are s illere
å det danske s ilmarked inkl. ørn.
af ørn med
s il r lemer ar de teret med en es il i en alder af 1 år
an e s il d dere er ressede s m føl e af de seneste
af iftssti nin er der ar s nket r fitmar inen fra til
t.
ed derli ere stramnin er er risik en at flere d dere
f rlader landet ta er s illerne med kilde 2 am lin ata
er findes r lematiske am lin k n e ter inden f r l.a.
amin s m der t. er f r lidt f k s å
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 282: Henvendelse af 30/8-22 fra Spillebranchen om præsentation til foretræde den 31. august 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2615411_0004.png
Hvordan forbedrer vi det danske spillemarked
Mere fokus på
indhold af reklamer
frem for forbud
Vi håber, at vi sammen kan drøfte konkrete og evidens-baserede
restriktioner ift. indhold i spilreklamer, jf. Spillebranchens egne
initiativer, frem for at snakke for/imod reklameforbud
Vi skal øge den politiske indsats overfor skjulte
gamblingkoncepter målrettet børn og unge, som f.eks. loot-
boxes, skins, pay-to-win-koncepter med videre
Større fokus på
ureguleret gambling
Mere forskning og
ny teknologi er
vigtig
Indsats skal
skræddersyes til at
hjælpe sårbare
Vi skal i højere grad end nu støtte forskning, deling af data og
nye teknologier, som er videnskabeligt forankrede og kan hjælpe
spiludbydere med at udelukke brugere med usunde spillevaner
Vi skal indføre flere politiske tiltag tilpasset de få, som udviser
en problematisk spilleadfærd
4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 282: Henvendelse af 30/8-22 fra Spillebranchen om præsentation til foretræde den 31. august 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2615411_0005.png
Vigtigt at regulering er videnskabelig evident
Citater: Thomas Marcussen, Forskningsklinikken for Ludomani,
Politiken d. 16. juli 2022 (venstre) og Jyllands-Posten d. 26. august 2022 (højre)
”Hvis man forbyder eller
regulerer spilreklamer
hårdt, frygter jeg, at
selskaber med licens i
Danmark vil trække sig
ud af landet og tage
kunderne med.
r
ere
n
ll nende
t lstande s
an ar
det
r e
der er el
at
rke endnu lere der
ar s l r le er
r e
s ller er al delen
udenlandske tjenester”
eakt n re er n ens
nske
r ud
d
s lrekla er r ndelse
ed s rt t
” s det l er ul t
a andre t n kan det
dt re at det s n
el ed l re en rskel
et er s rt at s are
ent d t
res
er ar n er kan tale r at
det er et rnu t t
rsla
en
an ler
dog konkret viden, for
der er ikke evidens at
støtte sig til”
5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 282: Henvendelse af 30/8-22 fra Spillebranchen om præsentation til foretræde den 31. august 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2615411_0006.png
Konkrete forslag til spilforhandlinger
1
2
3
4
5
6
Spillebranchens medlemmer vil undlade at bruge kendte
personer, personer under 25 år og børnevenlige animationer til
at markedsføre spilprodukter
En spiludbyder kan ikke se om en person tidligere har været
registreret i Rofus. Datadeling herom vil gøre branchen bedre i
stand til at passe på spillerne
Det skal være et krav, at man har en spilscanner og
professionelle ansvarligt spil eksperter til at hjælpe spillere med
problematisk spilleadfærd
Vi vil gerne bidrage til øge forskning på spilområdet, således at vi
får en endnu bedre forståelse af, hvilke initiativer, der virker
Der skal oplyses om sammenhængen mellem gaming og
gambling, så vi undgår at unge får et spilproblem, når de bliver
gamle nok til at spille om penge
Spillebranchen ser gerne, at disse konkrete forslag, der
udspringer af vores adfærdskodeks, ophøjes til lov, så vi
forebygger problematisk spilleadfærd bedst muligt
6