Juni 2022
Opfølgning på eftersyn af akutte it-problemer i skattevæsenet:
Opkrævningsområdet
Det er en kerneopgave for Skatteforvaltningen at sikre, at borgere og virksomheder betaler
korrekte skatter og afgifter til tiden. Det er Skattestyrelsens opgave at opgøre og opkræve
skatter og afgifter og sikre, at betalingerne sker på et ensartet og korrekt grundlag.
De skatter og afgifter, som borgere og virksomheder skal betale, opgøres som krav i flere sy-
stemer. Afhængigt af kravtypen opkræves kravene efterfølgende gennem ét af Skatteforvalt-
ningens tre opkrævningssystemer, henholdsvis KOBRA, Skattekontoen og SAP38.
Hvis der ikke sker rettidig betaling, igangsættes typisk en rykkerprocedure, og hvis kravet fort-
sat ikke betales, oversendes det til inddrivelse i Gældsstyrelsen.
Opkrævningsområdet har i flere år været udfordret. Flere af de it-systemer, som understøtter
opkrævningen af ubetalte skatter og afgifter, er utidssvarende og skal fornyes.
KOBRA
Anvendes til personrettede
krav, som opstår i forskudsop-
gørelsen og årsopgørelsen. I til-
fælde af stor restskat, som ikke
kan indregnes i forskudsskatten
for næste indkomstår, overgår
restskatten til
KOBRA.
I 2021 blev der opkrævet 2,9
mio. krav til et provenu på ca.
37 mia. kr.
Skattekontoen
Anvendes til virksomhedsret-
tede krav. Her kan alle virk-
somheder få et samlet over-
blik over deres indberetnin-
ger, opkrævninger samt ind-
og udbetalinger til skattemyn-
dighederne. Skattekontoen
udlignes løbende.
I 2021 blev der opkrævet 13
mio. krav til et provenu på ca.
1.058 mia. kr.
SAP38
Anvendes til person- og virk-
somhedsrettede krav, som
ikke kan opkræves gennem
KOBRA eller Skattekontoen, fx
motorkrav og visse bøder.
I 2021 blev der opkrævet 11,3
mio. krav til et provenu på ca.
98 mia. kr.
Det bemærkes, at der et forøget antal krav på Skattekontoen, som følge af genberegning ifm. håndtering af ren-
tefejl.