Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 257
Offentligt
UDKAST
Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del - Bilag 257
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J.nr. 2021-4727
Forslag
til
Lov om ændring af kildeskatteloven og selskabsskatteloven
(Begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive
økonomiske zone)
§1
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 824 af 28. april 2021, som æn-
dret senest ved § 5 i lov nr. 902 af 21. juni 2022, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
I
§ 2, stk. 1, nr. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »her i landet«: », herunder i
Danmarks eksklusive økonomiske zone, når det personlige arbejde vedrører
etablering, drift og benyttelse af kunstige øer, installationer og anlæg«.
2.
I
§ 2, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»1. pkt. finder dog kun anvendelse på personligt arbejde vedrørende kabler
og rørledninger i Danmarks eksklusive økonomiske zone, som fortsætter ind
på Danmarks land- og søterritorium eller har forbindelse med efterforskning
eller udnyttelse af den danske kontinentalsokkels ressourcer eller driften af
kunstige øer, installationer og anlæg på dansk kontinentalsokkel.«
3.
I
§ 2, stk. 1, nr. 1, 5. pkt.,
der bliver 6. pkt., ændres »4. pkt.« til: »5. pkt.«
4.
I
§ 2, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter 1. pkt. som nye punktummer:
»1. pkt. omfatter også vederlag for personligt arbejde for en virksomhed
vedrørende etablering, drift og benyttelse af kunstige øer, installationer og
anlæg i Danmarks eksklusive økonomiske zone. 1. pkt. finder dog kun an-
vendelse på virksomhed vedrørende kabler og rørledninger i Danmarks eks-
klusive økonomiske zone, som fortsætter ind på Danmarks land- og søterri-
torium eller har forbindelse med efterforskning eller udnyttelse af den dan-
ske kontinentalsokkels ressourcer eller driften af kunstige øer, installationer
og anlæg på dansk kontinentalsokkel.«
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
UDKAST
5.
I
§ 2, stk. 3,
indsættes som
3.
og
4. pkt.:
»Ved fast driftssted efter stk. 1, nr. 4, forstås også aktiviteter, der udøves
gennem et fast forretningssted i Danmarks eksklusive økonomiske zone, når
de pågældende aktiviteter vedrører etablering, drift og benyttelse af kunstige
øer, installationer og anlæg. 3. pkt. finder dog kun anvendelse på aktiviteter
vedrørende kabler og rørledninger, som fortsætter ind på Danmarks land-
eller søterritorium eller har forbindelse med efterforskning eller udnyttelse
af den danske kontinentalsokkels ressourcer eller driften af kunstige øer, in-
stallationer og anlæg på dansk kontinentalsokkel.«
6.
I
§ 2, stk. 14, 1. pkt.,
og
nr. 2, 2. pkt.,
ændres »1.-5. pkt.« til: »1.-6. pkt.«
§2
I selskabsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 251 af 22. februar 2021, som
senest ændret ved § 1 i lov nr. 905 af 21. juni 2022, foretages følgende æn-
dring:
1.
I
§ 2, stk. 2,
indsættes som
3.
og
4. pkt.:
»Ved fast driftssted efter stk. 1, litra a, forstås også aktiviteter, der udøves
gennem et fast forretningssted i Danmarks eksklusive økonomiske zone, når
de pågældende aktiviteter vedrører etablering, drift og benyttelse af kunstige
øer, installationer og anlæg. 3. pkt. finder dog kun anvendelse på aktiviteter
vedrørende kabler og rørledninger, som fortsætter ind på Danmarks land-
eller søterritorium eller har forbindelse med efterforskning eller udnyttelse
af den danske kontinentalsokkels ressourcer eller driften af kunstige øer, in-
stallationer og anlæg på dansk kontinentalsokkel.«
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive
økonomiske zone
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Li-
beral Alliance og Alternativet indgik den 22. juni 2020 Klimaaftale for
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
UDKAST
energi og industri m.v. (herefter Klimaaftale 2020) med henblik på at ud-
vikle, udbygge og integrere grønne teknologier i energisektoren og indu-
strien.
Det indgår bl.a. i Klimaaftale 2020, at der skal etableres en energiø med
tilhørende havvindmøllepark i Nordsøen, og at der skal etableres faciliteter
til fangst og lagring af CO
2
(CCS
Carbon Capture and Storage). Ved tillæg
af 4. februar 2021 til Klimaaftale 2020 blev det aftalt, at energiøen i Nord-
søen skal konstrueres som en inddæmmet ø ca. 80 km fra den jyske vestkyst.
Derudover har aftalepartierne ved principaftale af 30. juni 2021 om en kø-
replan for lagring af CO
2
og aftale af 14. december 2021 om en køreplan for
fangst, transport og lagring af CO
2
besluttet, at der skal igangsættes en pro-
ces med henblik på meddelelse af tilladelser til CO
2
-lagring i den danske
undergrund bl.a. i Nordsøen.
De danske skatteregler finder som udgangspunkt kun anvendelse inden for
12-sømilegrænsen regnet fra den danske kyst. Uden for 12-sømilegrænsen
finder de danske skatteregler kun anvendelse, i det omfang internationale
traktater og aftaler har tildelt Danmark ret til at udnytte de pågældende om-
råder, og Danmark konkret har udnyttet denne kompetence ved at etablere
lovhjemmel til beskatning. De almindelige regler i kildeskatteloven og sel-
skabsskatteloven om beskatning af indkomst indeholder ikke en sådan
hjemmel.
Lovforslaget har til formål at indføre hjemmel til indkomstbeskatning af
udenlandske selskaber m.v. og personer hjemmehørende i udlandet af akti-
viteter, som disse måtte udøve i Danmarks eksklusive økonomiske zone,
dvs. uden for 12-sømilegrænsen, hvis de pågældende aktiviteter vedrører
etablering, drift og benyttelse af kunstige øer, installationer og anlæg. For-
slaget omfatter f.eks. aktiviteter knyttet til etablering, drift og benyttelse af
havvindmølleparker og energiøer og aktiviteter knyttet til lagring af CO
2.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eks-
klusive økonomiske zone
2.1.1. Gældende ret
Selskaber og foreninger m.v., der er fuldt skattepligtige her til landet efter
selskabsskattelovens § 1, beskattes efter et modificeret territorialprincip.
Det følger således af selskabsskattelovens § 8, stk. 2, at de ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst ikke skal medregne indtægter og udgifter,
som vedrører et fast driftssted eller en fast ejendom, der er beliggende i en
fremmed stat, på Færøerne eller i Grønland. Indkomst ved aktiviteter, som
4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
UDKAST
sådanne selskaber og foreninger m.v., udøver i Danmarks eksklusive øko-
nomiske zone, dvs. uden for 12-sømilegrænsen, er derfor skattepligtig her
til landet.
Fysiske personer, der er fuldt skattepligtige her til landet, beskattes efter
globalindkomstprincippet. Det vil sige, at de ved opgørelsen af den skatte-
pligtige indkomst skal medregne alle indtægter, hvad enten de hidrører her
fra landet eller ej.
Udenlandske selskaber og foreninger m.v. er skattepligtige efter selskabs-
skattelovens § 2, stk. 1, litra a (begrænset skattepligt), hvis de udøver et
erhverv med fast driftssted her i landet. Tilsvarende er fysiske personer, der
ikke er omfattet af fuld skattepligt her til landet, begrænset skattepligtige her
til landet, hvis de udøver et erhverv med fast driftssted her i landet, jf. kil-
deskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4.
Når der foreligger fast driftssted her i landet, skal der opgøres en indkomst
for det faste driftssted svarende til den indkomst, som ville være blevet op-
gjort for et selvstændigt foretagende, der i øvrigt havde udøvet aktiviteterne
under tilsvarende vilkår, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 7, og kildeskatte-
lovens § 2, stk. 8.
Den begrænsede skattepligt som følge af fast driftssted indtræder, når to
grundlæggende forhold foreligger, nemlig dels at den fysiske eller juridiske
person udøver et erhverv, dels at dette erhverv udøves gennem et fast drifts-
sted her i landet. For at der foreligger et fast driftssted, skal det udenlandske
selskab eller den udenlandske fysiske person som udgangspunkt have et fast
forretningssted her i landet, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 2-4, og kilde-
skattelovens § 2, stk. 3. Der kan dog også foreligge et fast driftssted, hvor
der alene er tale om, at et selskab eller en person her i landet handler på
vegne af det udenlandske selskab m.v. eller personen fra udlandet, jf. sel-
skabsskattelovens § 2, stk. 4, og kildeskattelovens § 2, stk. 5.
For fysiske personer, der ikke er omfattet af fuld skattepligt her til landet,
gælder endvidere, at de er begrænset skattepligtige her til landet af vederlag
for personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet, jf. kildeskattelo-
vens § 2, stk. 1, nr. 1.
Efter kildeskattelovens § 2, stk. 14, nr. 2, er fysiske personer dog ikke un-
dergivet begrænset skattepligt af vederlag for personligt arbejde i tjeneste-
forhold udført her i landet, hvor vederlaget udbetales af en udenlandsk ar-
bejdsgiver m.v., medmindre vederlaget erhverves af en person, der opholder
sig her i landet i en eller flere perioder, der tilsammen overstiger 183 dage
5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
UDKAST
inden for en 12-månedersperiode, eller vederlaget udbetales af en arbejds-
giver m.v. med fast driftssted her i landet.
Fysiske personer, der ikke er omfattet af fuld skattepligt her til landet, er
desuden begrænset skattepligtige her til landet, når de modtager vederlag
for personligt arbejde i forbindelse med at være stillet til rådighed for at
udføre arbejde for en virksomhed her i landet, og arbejdet udgør en integre-
ret del af virksomheden, jf. kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3. Bestemmel-
sen omfatter såkaldt arbejdsudleje.
Som udgangspunkt gælder dansk lovgivning kun inden for en grænse på 12
sømil (22,224 km) fra den danske kyst, dvs. på det danske land- og søterri-
torium. Det gælder også i forhold til de danske skatteregler. Uden for 12-
sømilegrænsen har dansk ret kun gyldighed, hvis internationale traktater og
aftaler har tildelt Danmark ret til at udnytte de pågældende ressourcer på det
relevante geografiske område, og Danmark har etableret en konkret lov-
hjemmel hertil.
Efter artikel 56 og 60 i
FN’s havretskonvention har kyststaten uden for 12-
sømilegrænsen, men inden for den såkaldte eksklusive økonomiske zone, en
eksklusiv ret i forhold til bl.a. udnyttelse af havbundens naturlige ressourcer
og udvinding af vindenergi, og en eneret til at etablere og regulere opførel-
sen, driften og brugen af kunstige øer, installationer og anlæg. Kyststaten
har en eksklusiv jurisdiktion i skatte- og afgiftsmæssig henseende i tilknyt-
ning til disse rettigheder.
Danmarks eksklusive økonomiske zone omfatter hele den danske kontinen-
talsokkel.
Når der f.eks. er tale om etablering, drift og brug af kunstige øer, installati-
oner og anlæg som nævnt
i artikel 56 og 60 i FN’s havretskonvention, har
Danmark dermed som udgangspunkt ret til at beskatte udenlandske selska-
ber m.v. og personer, der er hjemmehørende i udlandet, af indkomst fra ak-
tiviteter og personligt arbejde, der udføres på den danske kontinentalsokkel
uden for 12-sømilegrænsen, hvis der er indført en konkret lovhjemmel her-
for.
Som en undtagelse fra artikel 56 og 60 i FN’s havretskonvention
gælder det
dog efter konventionens artikel 79, stk. 1, at alle stater er berettiget til at
udlægge undersøiske kabler og rørledninger på kontinentalsoklen, idet kyst-
staten i givet fald skal godkende linjeføringen, jf. artikel 79, stk. 3. Af artikel
79, stk. 4, i FN’s havretskonvention følger, at kyststaten
i relation til sådanne
undersøiske rørledninger og kabler dog fortsat har en eksklusiv jurisdiktion
6
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
UDKAST
i bl.a. skatte- og afgiftsmæssig henseende, når der er tale om kabler eller
rørledninger, som fortsætter ind på dens land- eller søterritorium, eller kab-
ler eller rørledninger bygget eller benyttet i forbindelse med efterforsknin-
gen af dens kontinentalsokkel eller udnyttelsen af dens ressourcer eller drif-
ten af kunstige øer, installationer og anlæg under dens jurisdiktion.
Indkomst, som fysiske og juridiske personer, der er skattemæssigt hjemme-
hørende i udlandet, oppebærer i forbindelse med etablering (nedlægning) og
drift af undersøiske kabler og rørledninger på den danske kontinentalsokkel
uden for 12-sømilegrænsen, vil
således efter FN’s havretskonvention
ikke
kunne undergives dansk beskatning, når de pågældende kabler eller rørled-
ninger udelukkende benyttes til transit gennem Danmarks eksklusive øko-
nomiske zone.
Kulbrinteskatteloven udgør et eksempel på en udvidelse af dansk beskat-
ningsret til også at gælde uden for 12-sømilegrænsen. Med kulbrinteskatte-
loven er der indført en hjemmel til beskatning af enhver form for indkomst
i forbindelse med forundersøgelse, efterforskning og indvinding af kulbrin-
ter og dertil knyttet virksomhed m.m., når indtægterne er erhvervet ved en
sådan virksomhed eller arbejde udført i Danmark, herunder søterritoriet,
samt dansk kontinentalsokkelområde, jf. kulbrinteskattelovens § 1, stk. 1,
nr. 1.
Hverken kildeskatteloven eller selskabsskatteloven indeholder imidlertid
regler, der giver mulighed for at beskatte aktiviteter, som fysiske eller juri-
diske personer, der ikke er fuldt skattepligtige her til landet, udelukkende
udøver i Danmarks eksklusive økonomiske zone, dvs. på dansk kontinental-
sokkel uden for 12-sømilegrænsen.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser
Ved lov nr. 2379 af 14. december 2021 om projektering af anlæg af en ener-
giø i Nordsøen er der givet en bemyndigelse til klima-, energi- og forsy-
ningsministeren til at foretage forberedelse og projektering, herunder afhol-
delse af udbud, og de øvrige dispositioner, som er nødvendige for anlæg af
energiøen. Det fremgår af loven, at energiøen forventes placeret i Danmarks
eksklusive økonomiske zone ca. 100 km fra den jyske vestkyst og dermed
uden for 12-sømilegrænsen.
Faciliteter til CO2-lagring i Nordsøen og yderligere havvindmølleparker vil
ligeledes kunne forventes etableret uden for 12-sømilegrænsen.
7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
UDKAST
Det er opfattelsen, at selskaber m.v. og personer, der er skattemæssigt hjem-
mehørende i udlandet,
i det omfang det er muligt efter FN’s havretskonven-
tion, bør betale skat til Danmark af indkomst, der oppebæres ved udøvelse
af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone gennem et fast drifts-
sted knyttet til etablering, drift og benyttelse af kunstige øer, installationer
og anlæg, herunder CO
2
-lagring, på lige fod med danske selskaber m.v. og
personer, der er skattemæssigt hjemmehørende i Danmark. Det er også vur-
deringen, at udenlandske fysiske personer bør være omfattet af skattepligt
til Danmark, når de oppebærer vederlag for personligt arbejde udført i Dan-
marks eksklusive økonomiske zone, og det personlige arbejde vedrører etab-
lering, drift og benyttelse af kunstige øer, installationer og anlæg.
På den baggrund er det vurderingen, at der bør indføres hjemmel til en sådan
beskatning, således at beskatningen af sådanne aktiviteter uden for 12-sø-
milegrænsen i videst muligt omfang svarer til beskatningen af fysiske og
juridiske personer, der er skattemæssigt hjemmehørende i udlandet, og som
udfører aktiviteter på dansk land- eller søterritorium.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ændre reglerne om begrænset skattepligt for selskaber m.v.
og fysiske personer, således at reglerne om begrænset skattepligt ved udø-
velse af erhverv med fast driftssted her i landet udvides til også at omfatte
sådanne aktiviteter, der udøves gennem et fast driftssted på den danske kon-
tinentalsokkel uden for 12-sømilegrænsen.
Dog foreslås udvidelsen begrænset til aktiviteter, der vedrører etablering,
drift og benyttelse af kunstige øer, installationer og anlæg.
Endvidere foreslås udvidelsen, for så vidt angår kabler og rørledninger, be-
grænset til aktiviteter, der vedrører etablering, drift og benyttelse af kabler
og rørledninger, som fortsætter ind på Danmarks land- eller søterritorium
eller har forbindelse med efterforskning eller udnyttelse af den danske kon-
tinentalsokkels ressourcer eller driften af kunstige øer, installationer og an-
læg på dansk kontinentalsokkel.
Begrænsningerne af den foreslåede udvidelse af skattepligtsreglerne har til
formål at sikre, at forslaget overholder reglerne i FN’s
havretskonvention
om, i hvilket omfang kyststaten kan udøve sin beskatningskompetence på
aktiviteter uden for 12-sømilegrænsen.
Det foreslås endvidere, at den begrænsede skattepligt for fysiske personers
vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold her i landet også skal om-
fatte vederlag for personligt arbejde i Danmarks eksklusive økonomiske
8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
UDKAST
zone, når det personlige arbejde vedrører etablering, drift og benyttelse af
kunstige øer, installationer og anlæg.
I lighed med de foreslåede regler om udvidelse af den begrænsede skatte-
pligt for indkomst fra et fast driftssted foreslås det, at udvidelsen af den be-
grænsede skattepligt for vederlag for personligt arbejde ikke skal omfatte
personligt arbejde i forbindelse med etablering, drift og benyttelse af under-
søiske kabler og rørledninger, der udelukkende benyttes til transit gennem
Danmarks eksklusive økonomiske zone, dvs. uden for 12-sømilegrænsen.
Efter kildeskattelovens § 2, stk. 14, nr. 2, forudsætter den begrænsede skat-
tepligt for vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold, at personen har
opholdt sig her i landet i en eller flere perioder, der tilsammen overstiger
183 dage inden for en 12-månedersperiode, eller at vederlaget udbetales af
en arbejdsgiver m.v. med fast driftssted her i landet. Denne forudsætning for
den begrænsede skattepligt vil også skulle gælde vederlag for personligt ar-
bejde i Danmarks eksklusive økonomiske zone.
Endeligt foreslås det, at det geografiske anvendelsesområde for reglerne om
begrænset skattepligt ved arbejdsudleje udvides på tilsvarende vis. Det fo-
reslås således, at den begrænsede skattepligt for fysiske personers vederlag
for personligt arbejde i forbindelse med at være stillet til rådighed for at
udføre arbejde for en virksomhed her i landet, når arbejdet udgør en integre-
ret del af virksomheden, jf. kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3, også vil skulle
gælde, når virksomheden vedrører etablering, drift og benyttelse af kunstige
øer, installationer og anlæg i Danmarks eksklusive økonomiske zone.
Den begrænsede skattepligt for vederlag for personligt arbejde i arbejdsud-
lejetilfælde skal dog efter forslaget ikke omfatte vederlag for arbejde for en
virksomhed, som vedrører undersøiske kabler og rørledninger, der udeluk-
kende benyttes til transit gennem Danmarks eksklusive økonomiske zone,
dvs. uden for 12-sømilegrænsen.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Bortset fra aktiviteter forbundet med kulbrinteindvinding, der er omfattet af
særlige beskatningsregler, udøver virksomheder, der ikke er hjemmehø-
rende i Danmark, i dag ikke i nævneværdigt omfang indkomstgivende akti-
viteter gennem faste forretningssteder på den danske kontinentalsokkel uden
for 12-sømilegrænsen. Med planerne om etablering af bl.a. energiøer, hav-
vindmølleparker og anlæg til lagring af CO2, forventes der fremtidige akti-
viteter af denne karakter. Ved at skabe hjemmel til beskatning af aktivite-
9
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
UDKAST
terne bevirker lovforslaget, at der kan opstå et merprovenu for staten. Stør-
relsesordenen heraf kan på det foreliggende grundlag dog ikke kvantificeres
nærmere.
Desuden bevirker lovforslaget, at der vil være mulighed for at beskatte ind-
komst forbundet med aktiviteter, som fysiske personer, der ikke er fuldt
skattepligtige her til landet, udøver i Danmarks eksklusive økonomiske
zone. Det vil medføre et yderligere merprovenu for staten, som på det fore-
liggende grundlag dog ikke kan kvantificeres nærmere.
Lovforslaget vurderes isoleret set at medføre administrative udgifter for
Skatteforvaltningen på 0,9 mio. kr. i 2024, 1,5 mio. kr. i 2025 og 2,3 mio.
kr. årligt fra 2026 og frem. Udgifterne kan henføres til registrering og kon-
trol.
Det er vurderingen, at forslaget er udformet i overensstemmelse med de syv
principper for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil betyde, at de dele af erhvervslivet, der ikke er skattemæs-
sigt hjemmehørende i Danmark, og som udøver aktiviteter gennem et fast
forretningssted på den danske kontinentalsokkel uden for 12-sømilegræn-
sen, vil blive underlagt danske skatteregler. I det omfang den danske skat
overstiger den skat, de pågældende virksomheder betaler i hjemlandet, vil
de som følge af lovforslaget opleve en øget beskatning. Størrelsen heraf kan
dog på det foreliggende grundlag ikke kvantificeres.
[Erhvervsstyrelsen
OBR]
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 24. juni 2022 til den 18. august
2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
10
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
2599444_0011.png
UDKAST
3F, Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Borger-
og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Brancheforeningen for Ak-
tive Ejere i Danmark, CEPOS, Cevea, Danmarks Skibskredit, Dansk Akti-
onærforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Solcelleforening, Danske Advokater, Danske
Havne, Danske Rederier, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Energy Innovation
Cluster, Erhvervsstyrelsen
Område for Bedre Regulering (OBR), Finans
Danmark, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen til Søfartens Fremme,
Forsikring & Pension, FSR - danske revisorer, Justitia, Kraka,
Landsskatteretten, Nordsøfonden, Olie Gas Danmark (ODM), SEGES,
Skatteankeforvaltningen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening og
Vindmølleindustrien.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser
for stat, kom-
muner og regi-
oner
Negative konsekvenser/merudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ved at skabe hjemmel til beskatning Nej
af aktiviteter i Danmarks eksklusive
økonomiske zone bevirker lovforsla-
get, at der kan opstå et merprovenu
for staten.
Størrelsesordenen heraf kan på det
foreliggende grundlag dog ikke
kvantificeres nærmere.
Implemente-
Ingen
ringskonse-
kvenser for
stat, kommuner
og regioner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Ingen
Lovforslaget vurderes isoleret set at
medføre administrative udgifter for
Skatteforvaltningen på 0,9 mio. kr.
i 2024, 1,5 mio. kr. i 2025 og 2,3
mio. kr. årligt fra 2026 og frem.
De dele af erhvervslivet, der ikke er
skattemæssigt hjemmehørende i
Danmark, og som udøver aktivite-
ter gennem et fast forretningssted i
Danmarks eksklusive økonomiske
zone, vil blive underlagt danske
11
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
2599444_0012.png
UDKAST
skatteregler. I det omfang den dan-
ske skat overstiger den skat, de på-
gældende virksomheder betaler i
hjemlandet, vil de som følge af lov-
forslaget opleve en øget beskatning.
Størrelsen heraf kan dog på det fo-
religgende grundlag ikke kvantifi-
ceres.
Administrative Ingen
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Administrative Ingen
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og na-
turmæssige
konsekvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med
de principper
for implemen-
tering af er-
hvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav
i EU-regule-
ring (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Det fremgår af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1, at personer, der er skatte-
mæssigt hjemmehørende i udlandet, er skattepligtige til Danmark (begræn-
set skattepligt) af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført her
i landet. Der indtræder dog kun begrænset skattepligt af vederlag for per-
sonligt arbejde, hvis personen har opholdt sig her i landet i en eller flere
perioder, der tilsammen overstiger 183 dage inden for en 12-månedersperi-
ode, eller vederlaget udbetales af en arbejdsgiver m.v. med fast driftssted
her i landet, jf. kildeskattelovens § 2, stk. 14, nr. 2.
Medmindre andet er fastsat, omfatter danske skatteregler ikke aktiviteter ud-
ført i Danmarks eksklusive økonomiske zone. Den begrænsede skattepligt
for vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet gæl-
der derfor kun, hvis det personlige arbejde er udført på land eller på dansk
søterritorium inden for 12-sømilegrænsen.
Det foreslås, at der i kildeskattelovens
2, stk. 1, nr. 1, 1. pkt.,
indsættes en
tilføjelse til den geografiske afgrænsning, således at bestemmelsen omfatter
arbejde udført her i landet, herunder i Danmarks eksklusive økonomiske
zone, når det personlige arbejde vedrører etablering, drift og benyttelse af
kunstige øer, installationer og anlæg.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at personer, der er hjemmehørende
i udlandet, som udfører arbejde på den danske kontinentalsokkel uden for
12-sømilegrænsen, dvs. i Danmarks eksklusive økonomiske zone, som ud-
gangspunkt vil blive skattepligtige til Danmark af indkomsten fra dette ar-
bejde, når arbejdet vedrører etablering, drift og benyttelse af kunstige øer,
installationer og anlæg.
Etablering, drift og benyttelse skal forstås bredt, således at alle former for
arbejde, der har direkte sammenhæng med kunstige øer, installationer og
anlæg i Danmarks eksklusive økonomiske zone, vil være omfattet. Arbejde,
der f.eks. består i vedligeholdelse eller nedtagning af anlæg, vil derfor også
være omfattet af den foreslåede bestemmelse.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
UDKAST
Det foreslås dog, at der i kildeskattelovens
§ 2, stk. 1, nr. 1,
indsættes et nyt
2. pkt.,
hvorefter den foreslåede tilføjelse til 1. pkt. kun finder anvendelse
på personligt arbejde vedrørende kabler og rørledninger i Danmarks eksklu-
sive økonomiske zone, som fortsætter ind på Danmarks land- og søterrito-
rium eller har forbindelse med efterforskning eller udnyttelse af den danske
kontinentalsokkels ressourcer eller driften af kunstige øer, installationer og
anlæg på dansk kontinentalsokkel.
Denne undtagelse vil indebære, at vederlag for personligt arbejde i tjeneste-
forhold kun vil være begrænset skattepligtigt til Danmark, hvis arbejdet ved-
rører kabler og rørledninger, som fortsætter ind på Danmarks land- eller sø-
territorium eller har forbindelse med efterforskning eller udnyttelse af den
danske kontinentalsokkels ressourcer eller driften af kunstige øer, installati-
oner og anlæg på dansk kontinentalsokkel.
Den foreslåede udvidelse af den begrænsede skattepligt vil f.eks. komme til
at omfatte vederlag for aktiviteter knyttet til etablering, drift og benyttelse
af den planlagte energiø i Nordsøen og havvindmølleparker i forbindelse
hermed. Endvidere vil udvidelsen af den begrænsede skattepligt også skulle
gælde for de aktiviteter, som måtte blive igangsat i forhold til lagring af CO
2
i havområder omkring Danmark, f.eks. i undergrunden i den danske del af
Nordsøen.
Betingelsen i kildeskattelovens § 2, stk. 14, nr. 2, om, at der kun indtræder
begrænset skattepligt af vederlag for personligt arbejde udbetalt af en uden-
landsk arbejdsgiver m.v., hvis personen har opholdt sig her i landet i en eller
flere perioder, der tilsammen overstiger 183 dage inden for en 12-måneders-
periode, eller vederlaget udbetales af en udenlandsk arbejdsgiver m.v. med
fast driftssted her i landet, vil også skulle gælde for vederlag for personligt
arbejde omfattet af den foreslåede geografiske udvidelse.
Begrænset skattepligt af vederlag for personligt arbejde vil således indtræde,
hvor personen har en dansk arbejdsgiver, hvor personen har en udenlandsk
arbejdsgiver og inden for en given 12-månedersperiode tilsammen har op-
holdt sig i mere end 183 dage i Danmark, dvs. inden for 12-sømilegrænsen,
eller personen har en udenlandsk arbejdsgiver med fast driftssted i Danmark.
Det vil følge af den i lovforslagets § 1, nr. 3, og den i § 2 foreslåede ændring
af det geografiske område for fast driftssted, at et fast driftssted i Danmark
vil kunne være beliggende i Danmarks eksklusive økonomiske zone.
Til nr. 3
14
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
UDKAST
Kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1, 5. pkt., fastsætter, at hvis den indkomst,
som er nævnt i 4. pkt., vedrører arbejde udført såvel i som uden for Dan-
mark, omfatter den begrænsede skattepligt kun den del, der forholdsmæssigt
kan henføres til arbejde udført i Danmark. Indkomst som nævnt i 4. pkt. er
fratrædelsesgodtgørelser, løn i en opsigelsesperiode og lignende ydelser, når
sådan indkomst erhverves i forbindelse med ophør af et ansættelsesforhold,
der har omfattet arbejde udført i Danmark, og lønindkomsten har været un-
dergivet dansk beskatning.
Det foreslås at ændre kildeskattelovens
§ 2, stk. 1, nr. 1, 5. pkt.,
der bliver
6. pkt., derved at henvisningen til 4. pkt. ændres, så der henvises til 5. pkt.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, hvorved
der foreslås indsat et nyt punktum som kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1, 2.
pkt. Konsekvensændringen vil ikke indebære en materiel ændring af de gæl-
dende regler.
Til nr. 4
Efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3, 1. pkt., er personer, der er hjemme-
hørende i udlandet, undergivet begrænset skattepligt til Danmark af veder-
lag for personligt arbejde i forbindelse med at være stillet til rådighed for at
udføre arbejde for en virksomhed her i landet, når arbejdet udgør en integre-
ret del af virksomheden. Bestemmelsen omfatter vederlag for personligt ar-
bejde ved såkaldt arbejdsudleje.
Medmindre andet er fastsat, omfatter danske skatteregler ikke aktiviteter ud-
ført i Danmarks eksklusive økonomiske zone. Den begrænsede skattepligt
for vederlag for personligt arbejde i forbindelse med arbejdsudleje til en
virksomhed her i landet gælder derfor kun, hvis virksomheden udføres på
land eller på dansk søterritorium inden for 12-sømilegrænsen.
Det foreslås, at der i kildeskattelovens
§ 2, stk. 1, nr. 3,
efter 1. pkt. indsættes
2 nye punktummer, der bliver 2. og 3. pkt.
Det foreslås i det nye
2. pkt.,
at 1. pkt. også skal omfatte vederlag for per-
sonligt arbejde for en virksomhed udført i Danmarks eksklusive økonomi-
ske zone, når virksomheden vedrører etablering, drift og benyttelse af kun-
stige øer, installationer og anlæg.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at personer, der er hjemmehørende
i udlandet, og som er arbejdsudlejet til en virksomhed, der udfører aktivite-
ter vedrørende etablering, drift og benyttelse af kunstige øer, installationer
15
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
UDKAST
og anlæg i Danmarks eksklusive økonomiske zone, som udgangspunkt vil
blive skattepligtige til Danmark af indkomsten fra dette arbejde.
Etablering, drift og benyttelse skal forstås bredt, således at alle former for
virksomhed, der har direkte sammenhæng med kunstige øer, installationer
og anlæg i Danmarks eksklusive økonomiske zone, vil være omfattet. Virk-
somhed, der f.eks. består i vedligeholdelse eller nedtagning af anlæg, vil
derfor også skulle være omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Den foreslåede udvidelse af den begrænsede skattepligt vil f.eks. komme til
at gælde for vederlag for personligt arbejde for personer, der er arbejdsud-
lejet til virksomheder, der har aktiviteter knyttet til etablering og drift af den
planlagte energiø i Nordsøen og havvindmølleparker i forbindelse hermed.
Endvidere vil udvidelsen af den begrænsede skattepligt også skulle gælde
for eksempelvis vederlag for personligt arbejde for personer, der er arbejds-
udlejet til virksomheder, der har aktiviteter vedrørende lagring af CO
2
i Dan-
marks eksklusive økonomiske zone, f.eks. i undergrunden i den danske del
af Nordsøen.
Det foreslås endvidere i det nye
3. pkt.,
at 1. pkt. dog kun skal finde anven-
delse på virksomhed vedrørende kabler og rørledninger i Danmarks eksklu-
sive økonomiske zone, som fortsætter ind på Danmarks land- og søterrito-
rium eller har forbindelse med efterforskning eller udnyttelse af den danske
kontinentalsokkels ressourcer eller driften af kunstige øer, installationer og
anlæg på dansk kontinentalsokkel.
Indkomst for personligt arbejde, som fysiske personer, der er skattemæssigt
hjemmehørende i udlandet, oppebærer i forbindelse med arbejdsudleje til en
virksomhed, der udøver aktiviteter vedrørende etablering og drift af under-
søiske kabler og rørledninger på den danske kontinentalsokkel uden for 12-
sømilegrænsen, dvs. i Danmarks eksklusive økonomiske zone, vil således
ikke blive undergivet dansk beskatning, når de pågældende kabler eller rør-
ledninger udelukkende benyttes til transit gennem Danmarks eksklusive
økonomiske zone.
Til nr. 5
Det fremgår af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4, at personer, der er hjem-
mehørende i udlandet, er undergivet begrænset skattepligt til Danmark af
indkomst fra erhverv med fast driftssted her i landet.
Det følger af kildeskattelovens § 2, stk. 3, at der foreligger fast driftssted,
når personen udøver erhverv gennem et fast forretningssted her i landet, og
16
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
UDKAST
at bygge-, anlægs- og monteringsarbejde udgør et fast driftssted fra første
dag.
Når der foreligger fast driftssted her i landet, skal der opgøres en indkomst
for det faste driftssted svarende til den indkomst, som ville være blevet op-
gjort for et selvstændigt foretagende, der i øvrigt havde udøvet aktiviteterne
under tilsvarende vilkår, jf. kildeskattelovens § 2, stk. 8.
Det foreslås, at der i kildeskattelovens
§ 2, stk. 3,
indsættes et nyt
3. pkt.,
hvorefter der ved fast driftssted efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4, også
forstås aktiviteter, der udøves gennem et fast driftssted i Danmarks eksklu-
sive økonomiske zone, når de pågældende aktiviteter vedrører etablering,
drift og benyttelse af kunstige øer, installationer og anlæg.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at personer, der er hjemmehørende
i udlandet, og som udøver aktiviteter på den danske kontinentalsokkel uden
for 12-sømilegrænsen, vil blive skattepligtige til Danmark af indkomsten fra
disse aktiviteter, når aktiviteterne vedrører etablering, drift og benyttelse af
kunstige øer, installationer og anlæg, og betingelserne for, at der foreligger
et fast driftssted, er opfyldt.
Den foreslåede udvidelse af den begrænsede skattepligt vil f.eks. komme til
at omfatte aktiviteter knyttet til etablering og drift af den planlagte energiø
i Nordsøen og havvindmølleparker i forbindelse hermed. Endvidere vil ud-
videlsen af den begrænsede skattepligt også skulle gælde for eksempelvis
aktiviteter, som måtte blive igangsat i forhold til lagring af CO
2
i Danmarks
eksklusive økonomiske zone, f.eks. i undergrunden i den danske del af
Nordsøen.
Etablering, drift og benyttelse skal forstås bredt, således at alle former for
aktiviteter, der har direkte sammenhæng med kunstige øer, installationer og
anlæg i Danmarks eksklusive økonomiske zone, vil være omfattet. Aktivi-
teter, der f.eks. består i vedligeholdelse eller nedtagning af anlæg, vil derfor
også være omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Det foreslås endvidere i kildeskattelovens § 2, stk. 3,
4. pkt.,
at den i 3. pkt.
foreslåede bestemmelse ikke vil skulle anvendes på aktiviteter, der vedrører
etablering, drift og benyttelse af kabler og rørledninger, som hverken fort-
sætter ind på Danmarks land- eller søterritorium eller har forbindelse med
efterforskning eller udnyttelse af den danske kontinentalsokkels ressourcer
eller driften af kunstige øer, installationer og anlæg på dansk kontinental-
sokkel.
17
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
UDKAST
Indkomst, som fysiske personer, der er skattemæssigt hjemmehørende i ud-
landet, oppebærer i forbindelse med etablering og drift af undersøiske kabler
og rørledninger på den danske kontinentalsokkel uden for 12-sømilegræn-
sen, dvs. i Danmarks eksklusive økonomiske zone, vil således ikke blive
undergivet dansk beskatning, når de pågældende kabler eller rørledninger
udelukkende benyttes til transit gennem Danmarks eksklusive økonomiske
zone. Dette vil gælde, selv om aktiviteterne udøves gennem et fast forret-
ningssted i den eksklusive økonomiske zone.
Til nr. 6
Kildeskattelovens § 2, stk. 14, fastsætter, at en række indkomster ikke er
begrænset skattepligtige, hvis de udbetales af bestemte fysiske eller juridi-
ske personer. Blandt de indkomsttyper, som bestemmelsen vedrører, indgår
blandt andet indkomst omfattet af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, 1.-5.
pkt., dvs. bl.a. indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i tjeneste-
forhold udført her i landet, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, 1. pkt.
Efter kildeskattelovens § 2, stk. 14, nr. 2, er indkomst omfattet af opregnin-
gen i stk. 14, 1. pkt., ikke omfattet af den begrænsede skattepligt, når den
udbetales af en fysisk eller juridisk person, der ikke har hjemting her i lan-
det, medmindre indkomsten optjenes af en person, der opholder sig her i
landet i en eller flere perioder, der tilsammen overstiger 183 dage inden for
en 12-måneders-periode, eller udbetalingen foretages af en fysisk eller juri-
disk person, som har fast driftssted her i landet, jf. kildeskattelovens stk. 1,
nr. 4, eller selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a.
Det foreslås at ændre kildeskattelovens
§ 2, stk. 14. 1. pkt.,
og
nr. 2,
således,
at henvisningerne til stk. 1, nr. 1, 1.-5. pkt., ændres, så der henvises til stk.
1, nr. 1, 1.-6. pkt.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 2,
hvorved der foreslås indsat et nyt punktum som kildeskattelovens § 2, stk.
1, nr. 1, 2. pkt.
Til § 2
Selskaber og foreninger m.v., der har hjemsted i udlandet, er undergivet be-
grænset skattepligt til Danmark, hvis de udøver erhverv med fast driftssted
her i landet, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a.
18
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
UDKAST
Det følger af selskabsskattelovens § 2, stk. 2, at der foreligger fast driftssted,
når der udøves erhverv gennem et fast forretningssted her i landet, og at
bygge-, anlægs- og monteringsarbejde udgør et fast driftssted fra første dag.
Når der foreligger fast driftssted her i landet, skal der opgøres en indkomst
for det faste driftssted svarende til den indkomstopgørelse, som et selvstæn-
digt foretagende ville skulle opgøre, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 7.
Det foreslås, at der i selskabsskattelovens
§ 2, stk. 2,
indsættes et nyt
3. pkt.,
hvorefter der ved fast driftssted også forstås aktiviteter, der udøves gennem
et fast forretningssted i Danmarks eksklusive økonomiske zone, når de på-
gældende aktiviteter vedrører etablering, drift og benyttelse af kunstige øer,
installationer og anlæg.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at selskaber m.v., der er hjemme-
hørende i udlandet, som udøver aktiviteter på den danske kontinentalsokkel
uden for 12-sømilegrænsen, vil blive skattepligtige til Danmark af indkom-
sten fra disse aktiviteter, når aktiviteterne vedrører etablering, drift og be-
nyttelse af kunstige øer, installationer og anlæg, og betingelserne for, at der
foreligger et fast driftssted, er opfyldt.
Etablering, drift og benyttelse skal forstås bredt, således at alle former for
aktiviteter, der har direkte sammenhæng med kunstige øer, installationer og
anlæg i Danmarks eksklusive økonomiske zone vil være omfattet. Aktivite-
ter, der f.eks. består i vedligeholdelse eller nedtagning af anlæg, vil derfor
også være omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Det foreslås endvidere i selskabsskattelovens § 2, stk. 2,
4. pkt.,
at den i 3.
pkt. foreslåede bestemmelse ikke vil skulle anvendes på aktiviteter, der ved-
rører etablering, drift og benyttelse af kabler og rørledninger, som hverken
fortsætter ind på Danmarks land- eller søterritorium eller har forbindelse
med efterforskning eller udnyttelse af den danske kontinentalsokkels res-
sourcer eller driften af kunstige øer, installationer og anlæg på dansk konti-
nentalsokkel.
Indkomst, som selskaber m.v., der er skattemæssigt hjemmehørende i ud-
landet, oppebærer i forbindelse med etablering, drift og benyttelse af under-
søiske kabler og rørledninger på den danske kontinentalsokkel uden for 12-
sømilegrænsen, dvs. i Danmarks eksklusive økonomiske zone, vil således
ikke blive undergivet dansk beskatning, når de pågældende kabler eller rør-
ledninger udelukkende benyttes til transit gennem Danmarks eksklusive
19
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
UDKAST
økonomiske zone. Dette vil gælde, selv om aktiviteterne udøves gennem et
fast forretningssted i den eksklusive økonomiske zone.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Loven gælder hverken for Færøerne og Grønland, fordi de love, der foreslås
ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne og Grønland.
20
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
2599444_0021.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I kildeskatteloven, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 824 af 28. april 2021,
som ændret senest ved § 5 i lov nr.
902 af 21. juni 2021, foretages føl-
gende ændringer:
§ 2.
Pligt til at svare indkomstskat
til staten påhviler endvidere perso-
ner, der ikke er omfattet af § 1, og
dødsboer, der behandles i udlandet,
jf. dødsboskattelovens § 1, stk. 3,
for så vidt de pågældende personer
eller dødsboer:
1) Erhverver indkomst i form af ve-
derlag for personligt arbejde i tjene-
steforhold udført her i landet. Skat-
tepligten omfatter endvidere veder-
lag for påtagelse af indskrænknin-
ger i adgangen til fri erhvervsudø-
velse (konkurrenceklausuler), når
det modtagne vederlag har sam-
menhæng med et nuværende eller
tidligere tjenesteforhold her i lan-
det. Det er uden betydning for skat-
tepligten, hvilken form vederlaget
udbetales i, samt om retten til ind-
komsten eller vederlaget er erhver-
vet efter ophør af arbejdet her i lan-
det. Skattepligten omfatter endvi-
dere fratrædelsesgodtgørelser, løn i
en opsigelsesperiode og lignende
1.
I
§ 2, stk. 1, nr. 1, 1. pkt.,
indsæt-
tes efter »her i landet«: », herunder
i Danmarks eksklusive økonomiske
zone, når det personlige arbejde
vedrører etablering, drift og benyt-
telse af kunstige øer, installationer
og anlæg«.
21
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
2599444_0022.png
UDKAST
ydelser, når sådan indkomst erhver-
ves i forbindelse med ophør af et
ansættelsesforhold, der har omfattet
arbejde udført her i landet, og løn-
indkomsten har været undergivet
dansk beskatning. Vedrører en ind-
komst som nævnt i 4. pkt. arbejde
udført såvel i som uden for Dan-
mark, omfatter skattepligten kun
den del, der forholdsmæssigt kan
henføres til arbejde udført i Dan-
mark. Skattepligten omfatter endvi-
dere vederlag omfattet af den mid-
lertidige ordning som nævnt i § 7,
stk. 1, 3.-6. pkt.
2) ---
3) Erhverver indkomst i form af ve-
derlag for personligt arbejde i for-
bindelse med at være stillet til rå-
dighed for at udføre arbejde for en
virksomhed her i landet, når arbej-
det udgør en integreret del af virk-
somheden. Det er uden betydning
for skattepligten, hvilken form ve-
derlaget udbetales i.
4-27) ---
Stk. 2.
---
2.
I
§ 2, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter
1. pkt. som nyt punktum:
»1. pkt. finder dog kun anvendelse
på personligt arbejde vedrørende
kabler og rørledninger i Danmarks
eksklusive økonomiske zone, som
fortsætter ind på Danmarks land-
og søterritorium eller har forbin-
delse med efterforskning eller ud-
nyttelse af den danske kontinental-
sokkels ressourcer eller driften af
kunstige øer, installationer og an-
læg på dansk kontinentalsokkel.«
22
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
2599444_0023.png
UDKAST
Stk. 3.
Fast driftssted efter stk. 1, nr.
4, foreligger, når personen eller
dødsboet udøver erhverv gennem et
fast forretningssted her i landet.
Bygge-, anlægs- eller monterings-
arbejde udgør et fast driftssted fra
første dag.
Stk. 4-13.
---
3.
I
§ 2, stk. 1, nr. 1, 5. pkt.,
der bli-
ver 6. pkt., ændres »4. pkt.« til: »5.
pkt.«
4.
I
§ 2, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter
1. pkt. som nye punktummer:
»1. pkt. omfatter også vederlag for
personligt arbejde for en virksom-
hed vedrørende etablering, drift og
benyttelse af kunstige øer, installa-
tioner og anlæg i Danmarks eksklu-
sive økonomiske zone. 1. pkt. fin-
der dog kun anvendelse på virk-
somhed vedrørende kabler og rør-
ledninger i Danmarks eksklusive
økonomiske zone, som fortsætter
ind på Danmarks land- og søterrito-
rium eller har forbindelse med ef-
terforskning eller udnyttelse af den
danske kontinentalsokkels ressour-
cer eller driften af kunstige øer, in-
stallationer og anlæg på dansk kon-
tinentalsokkel.«
5.
I
§ 2, stk. 3,
indsættes som
3.
og
4. pkt.:
»Ved fast driftssted efter stk. 1, nr.
4, forstås også aktiviteter, der ud-
øves gennem et fast forretningssted
i Danmarks eksklusive økonomiske
zone, når de pågældende aktiviteter
vedrører etablering, drift og benyt-
telse af kunstige øer, installationer
og anlæg. 3. pkt. finder dog kun an-
vendelse på aktiviteter vedrørende
kabler og rørledninger, som fort-
sætter ind på Danmarks land- eller
søterritorium eller har forbindelse
med efterforskning eller udnyttelse
af den danske kontinentalsokkels
ressourcer eller driften af kunstige
øer, installationer og anlæg på
dansk kontinentalsokkel.«
23
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
2599444_0024.png
UDKAST
Stk. 14.
En indkomst omfattes ikke
6.
I
§ 2, stk. 14, 1. pkt.,
og
nr. 2, 2.
af stk. 1, nr. 1, 1.-5. pkt., og nr. 2, 7
pkt.,
ændres »1.-5. pkt.« til: »1.-6.
og 10-27, når den udbetales af:
pkt.«
1) Fremmede magters herværende
diplomatiske repræsentationer og
medlemmer af sådanne samt frem-
mede magters herværende udsendte
konsuler.
2) En fysisk eller juridisk person,
der ikke har hjemting her i landet,
medmindre indkomsten optjenes af
en person, der opholder sig her i
landet i en eller flere perioder, der
tilsammen overstiger 183 dage in-
den for en 12-måneders-periode.
Hvis den, for hvis regning udbeta-
lingen foretages ikke har hjemting
her i landet, men udbetalingen fore-
tages af en fysisk eller juridisk per-
son, som er skattepligtig efter stk.
1, nr. 4, eller selskabsskattelovens §
2, stk. 1, litra a, omfattes indkom-
sten dog af stk. 1, nr. 1, 1.-5. pkt.,
og nr. 2, 7 og 10-27.
§2
I selskabsskatteloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 251 af 22. februar
2021, som senest ændret ved § 1 i
lov nr. 905 af 21. juni 2022, foreta-
ges følgende ændring:
§ 2.
---
Stk. 2.
Fast driftssted efter stk. 1,
litra a, foreligger, når selskabet,
foreningen m.v. udøver erhverv
gennem et fast forretningssted her i
1.
I
§ 2, stk. 2,
indsættes som
3.
og
4. pkt.:
»Ved fast driftssted efter stk. 1, litra
a, forstås også aktiviteter, der ud-
øves gennem et fast forretningssted
i Danmarks eksklusive økonomiske
zone, når de pågældende aktiviteter
24
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 257: Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren
2599444_0025.png
UDKAST
landet. Bygge-, anlægs- eller mon-
teringsarbejde udgør et fast drifts-
sted fra første dag.
Stk. 3-12.
---
vedrører etablering, drift og benyt-
telse af kunstige øer, installationer
og anlæg. 3. pkt. finder dog kun an-
vendelse på aktiviteter vedrørende
kabler og rørledninger, som fort-
sætter ind på Danmarks land- eller
søterritorium eller har forbindelse
med efterforskning eller udnyttelse
af den danske kontinentalsokkels
ressourcer eller driften af kunstige
øer, installationer og anlæg på
dansk kontinentalsokkel.«
25