Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 253
Offentligt
Spørgsmål til lovforslag L196 om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, selskabsskatteloven og
forskellige andre love
Det kommende lovforslag L196 indeholder en del ændringer i forhold til moms- og afgiftslovgivningen i
forbindelse med opkrævning af renter. På flere punkter fremstår det dog uklart, hvilket krav og
reguleringer, der er omfattet af de kommende ændringer.
Opkrævningsloven omfatter skatter og afgifter, som virksomheder er eller skulle have været registreret for
og betale tilsvar af til Skattestyrelsen; herunder bl.a. moms og punktafgifter.
Af lovforslaget fremgår bl.a. følgende ændringer til opkrævningsloven:
§ 5 affattes således:
»§ 5. Har en virksomhed ikke afgivet en både korrekt og rettidig angivelse eller indberetning af beløb
omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., eller svarer et beløb, der efter § 4, stk. 1, er skønsmæssigt fastsat, ikke
til det korrekte beløb, således at virksomheden har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har
fået udbetalt for meget i negativt tilsvar eller godtgørelse, skal virksomheden betale det skyldige
beløb. For betalingen af det for lidt betalte tilsvar af skatter eller afgifter m.v. og kravet på
tilbagebetaling af for meget udbetalt negativt tilsvar eller godtgørelse finder betalingsfristen, der
anvendes ved en rettidig angivelse eller indberetning, anvendelse.
Det leder os til en række spørgsmål, som vi beder ministeren besvare:
1.
Skal der ved
”det for lidt betalte tilsvar af skatter og afgifter m.v. og (…) for meget
udbetalt negativt tilsvar eller
godtgørelse”
forstås:
a.
at det alene omfatter for lidt betalt punktafgift, i de tilfælde, hvor virksomheden er forpligtet til at
opgøre og indbetale en punktafgift som følge af en registrering som enten oplagshaver eller varemodtager
efter en punktafgiftslov, f.eks. i forbindelse med indberetning af afgift, fradrag ved eksport, fradrag ved spild
eller lignende forhold, eller
b.
omfatter den nævnte passus også en virksomheds godtgørelse af afgifter på momsangivelsen, således
at en almindelig korrektion/efterangivelse af for meget godtgjort energiafgift eller vandafgift også er
omfattet af lovforslaget og vil blive pålagt renter?
2.
I sager påklaget til Landsskatteretten har vi i dag allerede regler, der pålægger virksomheder at betale renter af
krav, som virksomheden har fået henstand med betaling af, indtil sagen er afgjort i Landsskatteretten. Vil
virksomhederne stilles anderledes med L196 end med de gældende renteregler i denne situation?
I forlængelse heraf volder lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse udfordringer. I det omfang
ovennævnte er omfattet af lovforslaget synes det ikke klart, hvilken af bestemmelserne i § 19, der omfatter
de ovennævnte situationer. Hvilke ikrafttrædelses- og virkningstidspunkter indgår i lovforslaget for de
ovennævnte situationer?
Af lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse fremgår bl.a. følgende:
Stk. 6. Opkrævningslovens § 5, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 3, har fra og med den 15. juni
2022 virkning for (…)
2) situationer, hvor en virksomhed indgiver sin første angivelse efter angivelsesfristen for
afregningsperioden, men inden en foreløbig fastsættelse efter opkrævningslovens § 4 er foretaget,
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 253: Anonym henvendelse om lovforslag nr. L 196 modtaget via Louise Schack Elholm
3) situationer, hvor en virksomhed har indgivet sin første angivelse rettidigt, hvorefter virksomheden
ændrer den tidligere angivelse til et højere beløb efter angivelsesfristen for afregningsperioden, men
inden sidste rettidige betalingsdato og inden en foreløbig fastsættelse efter opkrævningslovens § 4 er
foretaget,
4) situationer, hvor en virksomhed indgiver sin første angivelse efter angivelsesfristen for
afregningsperioden, men inden sidste rettidige betalingsdato og inden en foreløbig fastsættelse efter
opkrævningslovens § 4 er foretaget, og
5) situationer, hvor en virksomhed efter at have været drevet uregistreret registreres med
tilbagevirkende kraft og dermed for sent indgiver sin første angivelse.
Stk. 7. Skatteministeren fastsætter, fra og med hvilken dag § 2, nr. 3, har virkning for andre krav og
situationer end de i stk. 6 nævnte. Skatteministeren kan bestemme, at § 2, nr. 3, skal have virkning fra
forskellige tidspunkter for de enkelte krav, situationer og systemer, som skal reguleres af og
understøtte anvendelsen af bestemmelsen.
For så vidt angår virkningstidspunkterne har vi yderligere følgende spørgsmål:
3.
Er følgende krav (hvis omfattet af lovforslaget jf. vores spørgsmål ovenfor) omfattet af § 19, stk. 6 eller stk. 7 eller
en helt anden bestemmelse i lovforslaget?
a.
En virksomhed er registreret for og har løbende angivet og betalt punktafgift af en vare.
Virksomheden har i 2020 angivet et fradrag/godtgørelse af afgiften på den punktafgiftspligtige vare, da
virksomheden har eksporteret en mængde af varen. Ved en kontrol i 2021 konstaterer Skattestyrelsen, at
godtgørelsen ikke har været beregnet korrekt, og at virksomheden har fået godtgjort for meget i punktafgift.
b.
En virksomhed har løbende via momsangivelsen fået godtgjort elafgift af eget elforbrug.
Virksomheden havde ikke iagttaget de tidligere regler om reduceret godtgørelse af elafgift på el til bl.a.
komfortkøling. Virksomheden efterangiver den for høje godtgørelse vedrørende momsperioder i 2019 og
2020 i starten af juni 2022.