Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 251
Offentligt
2597603_0001.png
Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 623
Offentligt
17. september 2020
J.nr. 2020 - 7166
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 623 af 20. august 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 251: Status på færdiggørelse af TFU-sagskomplekset (udbyttesager)
2597603_0002.png
Spørgsmål
I og med at den eksisterende refusionsordning er den samme som før udbytteskandalen,
og reglerne skal anvendes i en årrække endnu, jf. ministerens svar på SAU alm. del
spørgsmål 459, hvorfor foreslår ministeren ikke, at de eksisterende regler her og nu sikres
mod svindel, ved at skattemyndighederne fremover kan få adgang til hurtig og sikker
verifikation af, at der i de enkelte sager om refusion af udbytteskat rent faktisk er modta-
get udbytte, hvori der er indeholdt skat?
Svar
Udbyttesagen har været gift for den grundlæggende tillid til skattemyndighederne. Sagen
er tegn på en tendens i de seneste år, hvor kriminelle opererer på tværs af landegrænser,
og kynisk forsøger at tømme statskasser over hele Europa. Det er derfor en afgørende
prioritet for mig som skatteminister at styrke bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet.
Derfor ligger det mig også dybt på sinde, at vi får styr på udbytteskatteområdet. Der er
blevet investeret massivt i området, siden den formodede svindel fandt sted i 2015, så der
nu er langt flere medarbejdere og helt andre procedurer på området.
Skatteforvaltningen er ved at forberede en foranalyse, som skal afdække implementerings-
konsekvenser af en ny model for udbytteskat baseret på nettoindeholdelse, som skal gøre
det nuværende system administrativt lettere og med lavere risiko for svindel. De forbed-
ringer af bl.a. processen og sikkerheden, som vil komme med en ny udbyttemodel, forud-
sætter imidlertid omfattende it-udvikling. Reglerne vil derfor først kunne træde i kraft ef-
ter it-udviklingen er gennemført.
Derudover kan jeg henholde mig til følgende, som Skattestyrelsen har oplyst:
”Siden
2015 er der løbende sket en opnormering af årsværk til varetagelse af kontrolopga-
ven med refusion af udbytteskat. I 2020 er der ca. 100 medarbejdere dedikeret til områ-
det. Skattestyrelsen har udarbejdet vejledninger og arbejdsbeskrivelser til at understøtte
kontrolarbejdet. Kontrollen består bl.a. i at sikre dokumentation for:
at der har været udloddet/modtaget udbytte
at skatten er indeholdt
at anmoder om refusion er den, der skattemæssigt er ejer af de bagvedliggende
aktier
at anmoder om refusion har en gyldig fuldmagt, hvis der er anmodet om refusion
på vegne af andre
at anmoder om refusion er berettiget til refusion efter en dobbeltbeskatnings-
overenskomst eller anden aftale
Som led i kontrollen kræver Skattestyrelsen dokumentation for pengestrømmene igennem
de foretagne transaktioner. Skattestyrelsen kræver således, at der skal indsendes doku-
mentation for køb og salg af aktier i en periode før og efter udlodningstidspunktet, her-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 251: Status på færdiggørelse af TFU-sagskomplekset (udbyttesager)
2597603_0003.png
under dokumentation i form af udbyttenotaer for udbetalt udbytte og indeholdt udbytte-
skat. Derudover monitorerer Skattestyrelsen også løbende den samlede refusion af udbyt-
teskat for at sikre, at der samlet set ikke sker mistænkelige udsving i refusion af udbytte-
skat. Kontrolniveauet på udbytteområdet kan generelt karakteriseres som ekstraordinært
højt sammenlignet med andre områder i skatteforvaltningen.”
Side 3 af 3