Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 246
Offentligt
2593578_0001.png
Juni 2022
Redegørelse om sager om omkost-
ningsgodtgørelse i 2021
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 246: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Side 1
Skatteministeren afgiver årligt i henhold til skatteforvaltningslovens § 59 en redegørelse til
Folketinget om den udgiftsmæssige udvikling m.v. i de sager, hvortil der kan ydes omkostnings-
godtgørelse.
Formålet med ordningen om omkostningsgodtgørelse er at sikre, at borgere, selvstændigt er-
hvervsdrivende, skattepligtige selskaber og fonde med flere får godtgjort deres udgifter til sag-
kyndig bistand m.v. i klage- og retssager over skatter, told og afgifter, så de ikke af økonomiske
grunde undlader at klage, hvis de er utilfredse med en afgørelse.
Redegørelsen viser udviklingen i regnskabstallene, som udgør de samlede udbetalinger af om-
kostningsgodtgørelse i 2021 samt udviklingen i omkostningsgodtgørelse i sager, som er ende-
ligt afsluttet i 2021. Godtgørelsen pr. afsluttet sag indeholder også eventuelle acontoudbeta-
linger, som er udbetalt i tidligere år. I redegørelsen opdeles udgifterne på instanser, sagstyper,
emner, klagesagens udfald og sagkyndig erhvervsgruppe.
Sammenfatning af redegørelsens resultater
Hovedresultaterne fra redegørelsen er sammenfattet nedenfor og uddybes efterfølgende i re-
degørelsens enkelte afsnit. Redegørelsen er derudover vedlagt 8 bilag med uddybende oplys-
ninger.
Mindre fald i udbetalingen af omkostningsgodtgørelse:
Der blev i 2021 netto udbetalt
171,3 mio. kr. i omkostningsgodtgørelse, hvilket er et fald på 7,4 pct. i forhold til 2020, hvor
der blev udbetalt 184,9 mio. kr., heraf var dog 11,5 mio. kr. afskrivning af tab. Faldet i net-
toregnskabstallet fra 2020 til 2021 skyldes blandt andet, at der i 2021 blev afsluttet flere
sager med fuldt afslag.
Ansøgninger om omkostningsgodtgørelse:
Skattestyrelsen modtog i 2021 i alt 3.251 an-
søgninger om omkostningsgodtgørelse, inklusive acontoansøgninger, svarende til et fald på
12,5 pct. i forhold til 2020. Hertil kommer sager med besvarelse af henvendelser samt sager
på Skattestyrelsens initiativ om rimelighedsvurdering
1
samt øvrige sager, fx kontrolsager.
Omkostningsgodtgørelse i afsluttede sager:
I 2021 var der 1.413 afsluttede sager
2
, hvor
der blev udbetalt omkostningsgodtgørelse. Det er et fald sammenlignet med 2020, hvor
der var 1.579 afsluttede sager, hvor der blev udbetalt omkostningsgodtgørelse.
Gennemsnitlig udbetalt godtgørelse:
Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse pr. afslut-
tet sag var 86.597 kr. i 2021 mod 78.092 kr. i 2020.
1
Med sager om rimelighedsvurdering menes Skattestyrelsens foreløbige eller efterfølgende vurdering af størrelsen af hono-
rarkravet.
2
Med afsluttede sager menes endeligt afsluttede pr. instans, idet acontosager, som oprettes og afsluttes ved udbetaling af
aconto-godtgørelse, ikke er medregnet. I nogle tilfælde er der flere sager pr. klagesag, blandt andet når flere rådgivere har
ydet bistand, ligesom sagsomkostninger registres særskilt.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 246: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Side 2
Dyreste sager:
I 2021 var der 22 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. med en samlet
udbetaling på 25,3 mio. kr. Den gennemsnitlige udbetaling i disse 22 sager var 1,1 mio. kr.
Klageinstanser:
De afsluttede sager i 2021 fordelte sig med henholdsvis 71,7 pct. ved ad-
ministrative instanser og 28,3 pct. ved domstolene. Den gennemsnitlige godtgørelse pr. sag
var 73.809 kr. ved administrative instanser og 118.982 kr. ved domstolene.
Sagstyper:
Flertallet af sager omhandler klage over skatteansættelsen. Den næststørste
sagstype i 2021 omhandler klager vedrørende told, moms eller afgift.
Sagsemne:
Flertallet af sager omhandler personbeskatning, erhvervsbeskatning samt akti-
onær- og selskabsbeskatning. Sager om aktionær- og selskabsbeskatning, moms- og afgifts-
sager samt toldsager havde i 2021 den største gennemsnitlige godtgørelse pr. sag.
Klagesagernes udfald:
I 37,7 pct. af de godtgørelsesberettigede klage- og domstolssager,
som er afsluttet i 2021, er der givet den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller med-
hold i overvejende grad. Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse i afsluttede sager med
fuldt medhold eller medhold i overvejende grad var 115.614 kr. For sager med ikke med-
hold eller medhold i mindre grad var den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse 69.021 kr.
Gennemsnitlige honorarkrav:
Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time i 2021 udgjorde
2.888 kr.
3
For sager med fuldt medhold og medhold i overvejende grad, var den gennem-
snitlige timepris 2.922 kr. og 2.864 kr. for sager med medhold i mindre grad eller ikke med-
hold. Det gennemsnitlige antal anvendte timer pr. sag var 46,3 timer i 2021.
Godtgørelsesberettigede parter:
De godtgørelsesberettigede parter fordelte sig i 2021
med 51,1 pct. personer/lønmodtagere, 23,2 pct. selvstændigt erhvervsdrivende, 24,1 pct.
selskaber samt i alt 1,6 pct. fonde/foreninger, dødsboer og andre.
Rådgiver:
I sager afsluttet i 2021 blev den sagkyndige bistand i 54,3 pct. af sagerne ydet af
en advokat, og i 30,4 pct. af sagerne var bistanden ydet af en revisor. I 2021 blev 63,2 pct.
af godtgørelsen ydet til advokatbistand og 25,0 pct. til revisorbistand.
Rimelighedsvurdering:
Skattestyrelsen kan foretage en rimelighedsvurdering af rådgiver-
honoraret. Efter forelæggelse for Advokatnævnet har Skattestyrelsen i 2021 truffet afgø-
relse i 7 sager. I 2 sager blev honorarkravet på i alt 1,0 mio. kr. godkendt. I 5 sager afviste
Advokatnævnet at tage stilling til honorarkravet på i alt 5,2 mio. kr. Afvisningen skyldtes, at
der ikke fandtes tilstrækkeligt grundlag for at fravige klagefristen på 1 år.
Regulering af godtgørelse:
Skattestyrelsen har i 183 af de 1.413 afsluttede sager givet del-
vist afslag på omkostningsgodtgørelse. Herudover er der givet fuldt afslag på godtgørelse i
831 sager. I 2021 er der i 1.014 sager samlet afvist at yde godtgørelse for honorarkrav på
27,6 mio. kr. Afslagene er begrundet i, at sagen eller udgiften ikke er anset for godtgørel-
sesberettiget. Skattestyrelsen har i 1 afsluttet sag krævet 1,0 mio. kr. tilbagebetalt.
3
Honorarkrav og timepriser er inklusive moms
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 246: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Side 3
Om omkostningsgodtgørelse
Formålet med ordningen om omkostningsgodtgørelse er at sikre, at borgere, selvstændigt er-
hvervsdrivende, skattepligtige selskaber og fonde med flere får godtgjort deres udgifter til sag-
kyndig bistand m.v. i klage- og retssager, så de ikke af økonomiske grunde undlader at klage,
hvis de er utilfredse med en afgørelse.
Regelgrundlaget
Fysiske og juridiske personer, herunder dødsboer, kan få godtgjort omkostninger til sagkyndig
bistand m.v. i forbindelse med klage- og domstolssager over skatter, told og afgifter. I perioden
fra 2009-2017 blev der ikke ydet omkostningsgodtgørelse til skattepligtige selskaber og fonde.
Med virkning fra 1. januar 2017 fik skattepligtige selskaber og fonde igen mulighed for at søge
om omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v., afholdt efter 1. januar
2017.
Der ydes 100 pct. godtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v., når den godtgørelsesbe-
rettigede har fået fuldt medhold eller medhold i overvejende grad. Opnår den godtgørelses-
berettigede ikke medhold eller kun medhold i mindre grad, ydes der 50 pct. godtgørelse for
udgifterne til sagkyndig bistand m.v.
Der ydes ikke godtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v., som klager har afholdt i for-
bindelse med sagens behandling i første instans, dvs. de udgifter, der er forbundet med sagens
behandling i Skatteforvaltningen.
Administration af ordningen om omkostningsgodtgørelse
Ordningen administreres af Skattestyrelsen, som på baggrund af en ansøgning fra skatteyder
og dennes rådgiver kontrollerer, om de indsendte oplysninger kan danne grundlag for udbe-
taling af omkostningsgodtgørelse.
I 2021 modtog Skattestyrelsen 3.251 ansøgninger om omkostningsgodtgørelse mod 3.716 året
før, et fald på 12,5 pct. De underliggende klage- og retssager, hvor afgørelser fra Skatteforvalt-
ningen er påklaget til administrative klageinstanser eller indbragt for domstolene, omhandler
et bredt spektrum af emner og sagstyper.
Ansøgninger skal, med få undtagelser, indsendes via den digitale ansøgningsblanket, der un-
derstøtter en nem og smidig indsendelse af ansøgning med dokumentation til Skattestyrelsen.
Ansøgningsblanketten og vejledninger opdateres løbende for at understøtte, at al relevant do-
kumentation indsendes sammen med ansøgningen.
Sammen med ansøgningen skal blandt andet indsendes faktura med specifikation af den ud-
førte bistand, oplysninger om antal anvendte timer samt honoraraftalen i skriftlig form eller,
hvis den ikke er nedskrevet, en skriftlig redegørelse for honoraraftalens indhold.
Er klagesagen ikke afsluttet, udbetales omkostningsgodtgørelsen aconto med forbehold. Ved
sagens afslutning tages der stilling til det endelige beløb ud fra medholdsgraden. Godtgørelse,
der udbetales aconto, udgør 50 pct. af de godtgørelsesberettigede udgifter. Hvis sagen er ind-
bragt af Skatteministeriet, eller der er givet forhåndstilsagn om fuld omkostningsgodtgørelse
til udgifter til syn og skøn i sagen, udbetales 100 pct. aconto.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 246: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Side 4
Omkostningsgodtgørelse er betinget af, at den godtgørelsesberettigede har betalt eller skal
betale rådgiverhonoraret. Det er således en betingelse for at få omkostningsgodtgørelse, at
den godtgørelsesberettigede reelt hæfter for udgifterne til rådgiverbistand.
Er Skattestyrelsen i tvivl om aftalegrundlaget og dokumentationen i en ansøgning om omkost-
ningsgodtgørelse, undersøges og indhentes yderligere oplysninger og dokumentation, før der
træffes en afgørelse. Skattestyrelsen har mulighed for at anmode den godtgørelsesberettigede
eller den sagkyndige om yderligere oplysninger, herunder timesagsregnskab, redegørelser
m.m. Modtager Skattestyrelsen ikke tilstrækkelig dokumentation for de faktiske forhold, gives
der afslag på omkostningsgodtgørelse.
Skattestyrelsen har fortsat forlængede sagsbehandlingstider for behandling af ansøgninger om
omkostningsgodtgørelse, hvilket blandt andet skyldes sagernes stigende kompleksitet og
mange ikke fuldt ud oplyste ansøgninger samt et stort antal klagesager over afgørelser om
omkostningsgodtgørelse. Implementering af et nyt sagsbehandlingssystem har endvidere kræ-
vet en stor investering af ressourcer. Der er tilført yderligere medarbejdere til opgaven, og der
et stort fokus på at nedbringe sagsbeholdningen og sagsbehandlingstiden.
De realiserede månedlige bruttosagsbehandlingstider for alle ansøgningssager i 2021 var 120-
203 dage mod 140-167 dage i 2020. Sagsbehandlingstiderne for acontosager er typisk lidt kor-
tere. Tallene for 2021 er påvirket af afslutningen af et større antal ældre sager i et sagskom-
pleks, der har afventet behandling.
Første del af det nye sagsbehandlingssystem blev sat i drift i november 2021. Formålet er pri-
mært at optimere sagsbehandlingsprocesserne samt at tilvejebringe et bedre datagrundlag
om sager med omkostningsgodtgørelse, fx klagesagstyper, acontosager, ny lovgivning samt
opdeling af sager og udbetalinger for skattepligtige selskaber og fonde og øvrige godtgørelses-
berettigede i redegørelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 246: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
2593578_0006.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Side 5
Resultater fra redegørelsen
Nedenfor præsenteres hovedresultaterne fra redegørelsen om sager om omkostningsgodtgø-
relse i 2021.
Samlede udgifter til omkostningsgodtgørelse i 2021
Regnskabstallet for 2021 viser, at der netto blev udbetalt 171,3 mio. kr. til ordningen om om-
kostningsgodtgørelse.
Figur 1. Årlige udgifter (mio. kr.)
200
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Brutto regnskabstal
Netto regnskabstal
Kilde: Skattestyrelsen, januar 2022
Regnskabstallet på finanslovens konto 09.51.13.10 omfatter udbetalinger ved afslutning af sa-
ger, acontoudbetalinger i ikke-afsluttede sager samt efterreguleringer. Det fremgår af regn-
skabstallet for 2021, at der er sket et fald i udgifterne på 13,7 mio. kr. svarende til 7,4 pct. i
forhold til 2020.
4
Tabel 1. Årlige udgifter til omkostningsgodtgørelse
Mio. kr.
Brutto regnskabstal
Tilbagebetalingskrav i året
Afskrevet tilbagebetalingskrav
Kursværdiregulering
Netto regnskabstal
Ændring i forhold til året før
Kilde: Skattestyrelsen, januar 2022
2017
129,4
-19,6
-
-
109,8
-4,2%
2018
107,7
-30,2
-
-
77,5
-29,5%
2019
135,3
-4,2
-
-
131,1
69,2%
2020
174,7
-1,3
11,5
-
184,9
41,1%
2021
172,3
-1,1
-
0,1
171,3
-7,4%
4
Regnskabstallet omfattet udbetalinger og tilbagebetalinger i 2021 i både acontosager og afsluttede sager og er ikke retnings-
givende for den endelige omkostningsgodtgørelse i de verserende sager. I 2020 omfattede regnskabstallet desuden 11,5
mio. kr. vedrørende afskrivning af krav rejst og indtægtsført i tidligere år.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 246: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
2593578_0007.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Side 6
Faldet i nettoregnskabstallet fra 2020 til 2021 skyldes blandt andet, at der i 2021 blev afsluttet
flere sager med fuldt afslag.
I 2021 blev der udbetalt 76,9 mio. kr. til skattepligtige selskaber og fonde mod 73,7 mio. kr. i
2020. Til de øvrige godtgørelsesberettigede blev der i 2021 udbetalt netto 94,3 mio. kr. mod
99,8 mio. kr. året forinden.
Udgifter til omkostningsgodtgørelse i sager, der er endeligt afsluttet i
2021
Der blev i 2021 afsluttet 1.413 sager om omkostningsgodtgørelse med en samlet udbetaling
på 122,4 mio. kr. Til sammenligning blev der i 2020 afsluttet 1.579 sager med en samlet udbe-
taling på 123,3 mio. kr. Beløbene er eksklusive efterreguleringer.
5
Tabel 2. Indberettet godtgørelse i afsluttede sager
2020
Antal
sager
Omkostnings-
godtgørelse
Efterregulering
I alt
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2022
1.579
34
-
123.306.744
1.392.749
124.636.493
78.092
39.110
-
1.413
25
-
122.360.865
2.948.104
125.308.969
86.597
117.924
-
Godtgørelse
i alt kr.
Gennemsnit
pr. sag kr.
Antal
sager
2021
Godtgørelse
i alt kr.
Gennemsnit
pr. sag kr.
Der var således færre afsluttede sager i 2021 end året før, mens den gennemsnitlige godtgø-
relse pr. sag i sagerne steg med 8.505 kr., svarende til 10,9 pct. I nogle tilfælde er der flere
sager pr. klage- eller retssag, blandt andet når flere rådgivere har ydet bistand i samme sag.
Desuden registreres sagsomkostninger samt syn og skøn særskilt. Se også bilag 5.
Der er i 2021 afsluttet 22 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. med en samlet udbetaling
på 25,3 mio. kr. Den gennemsnitlige udbetaling i disse 22 sager var 1,1 mio. kr. I 2020 var der
26 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. Den samlede udbetaling i disse sager i 2020 var
på 32,8 mio. kr., og den gennemsnitlige udbetaling 1,3 mio. kr. Den gennemsnitlige godtgø-
relse pr. sag, korrigeret for disse dyre sager, var 58.278 kr. i 2020 og 69.791 kr. i 2021.
De dyreste sager omfatter klage- og retssager vedrørende moms og afgifter, aktionær- og sel-
skabsbeskatning samt personbeskatning. I 12 af 22 sager afsluttet i 2021 er der opnået fuldt
medhold eller medhold i overvejende grad, hvor det i 2021 var i 16 af 26 sager.
I de 1.413 afsluttede sager med udbetalinger er der givet delvist afslag i 183 sager. Herudover
er der givet fuldt afslag på godtgørelse i 831 sager. I 2021 er der i 1.014 sager samlet afvist at
yde godtgørelse for honorarkrav på 27,6 mio. kr. I 2020 afviste Skattestyrelsen at yde omkost-
ningsgodtgørelse for honorarkrav på 23,9 mio. kr. i 600 sager.
5
En regulering af godtgørelse ved tidligere instanser vil bero på en vurdering af sagen ved de tidligere instanser i forhold til
udfaldet ved sidste instans, i tabel 2 kaldet efterregulering.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 246: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
2593578_0008.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Side 7
Instanser
De afsluttede sager i 2021 fordelte sig med henholdsvis 71,7 pct. ved administrative instanser
og 28,3 pct. ved domstolene. Der var i 2021 færre afgjorte sager ved de administrative klage-
instanser i forhold til 2020. Af de afsluttede sager i 2021 var 53,2 pct. ved Landsskatteretten
og 19,3 pct. ved byretterne.
Se også bilag 1.
Figur 2. Afsluttede sager 2021 fordelt på instans
Skatteankenævn
Skatteankestyrelsen
Landsskatteretten
Byret
Landsret
Højesteret
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2022.
Den udbetalte godtgørelse i afsluttede sager i 2021 fordelte sig med henholdsvis 61,1 pct. ved
administrative instanser og 38,9 pct. ved domstolene. Den gennemsnitlige godtgørelse pr. sag
i 2021 var 73.809 kr. ved administrative instanser og 118.982 kr. ved domstolene.
Figur 3. Godtgørelse i afsluttede sager 2021 fordelt på instans
Skatteankenævn
Skatteankestyrelsen
Landsskatteretten
Byret
Landsret
Højesteret
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2022
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 246: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
2593578_0009.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Side 8
Sagstyper
Flertallet af sager omhandler klage over skatteansættelsen. Den gennemsnitlige godtgørelse i
disse sager ligger på niveau med det gennemsnitlige beløb i alle afsluttede sager.
Den næststørste sagstype i 2021 omhandler klager vedrørende told, moms eller afgift. Disse
sager er sammen med klager over bindende svar, dobbeltbeskatning samt syn og skøn de sags-
typer med den højeste godtgørelse pr. sag.
Se også bilag 2 og 5.
Sagsemner
Flertallet af sager omhandler personbeskatning, erhvervsbeskatning samt aktionær og sel-
skabsbeskatning. Sager om aktionær- og selskabsbeskatning, moms- og afgiftssager samt told-
sager havde i 2021 den største gennemsnitlige godtgørelse pr. sag.
Se også bilag 3.
Udbetalt godtgørelse og godtgørelsesprocent
Den gennemsnitlige udbetaling af omkostningsgodtgørelse pr. afsluttet sag var 86.597 kr. i
2021, hvor det tilsvarende var 78.092 kr. i 2020.
Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse i afsluttede sager med fuldt medhold eller medhold
i overvejende grad er faldet fra 119.389 kr. i 2020 til 115.614 kr. i 2021. For sager med ikke
medhold eller medhold i mindre grad er den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse steget fra
56.263 kr. i 2020 til 69.021 kr. i 2021.
I 37,7 pct. af de godtgørelsesberettigede klage- og domstolssager, som er afsluttet i 2021, er
der givet den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller medhold i overvejende grad mod
34,6 pct. af sagerne i 2020.
Se også bilag 4.
Tabel 3. Indberettet godtgørelse i afsluttede sager fordelt på udfald
2020
Antal
sager
Fuldt medhold og med-
hold i overvejende grad
Medhold i mindre grad
og ikke medhold
I alt
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2022
1.033
1.579
58.120.109
123.306.744
56.263
78.092
880
1.413
60.738.847
122.360.865
69.021
86.597
546
65.186.635
119.389
533
61.622.018
115.614
Godtgørelse
i alt kr.
Gennemsnit
pr. sag kr.
Antal
sager
2021
Godtgørelse
i alt kr.
Gennemsnit
pr. sag kr.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 246: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
2593578_0010.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Side 9
Godtgørelsesberettigede
De godtgørelsesberettigede parter i de afsluttede sager afsluttet i 2021 fordelte sig med 51,1
pct. personer/lønmodtagere, 23,2 pct. selvstændigt erhvervsdrivende, 24,1 pct. selskaber
samt i alt 1,6 pct. fonde/foreninger, dødsboer og andre.
Figur 4. Afsluttede sager 2021 fordelt på ansøgerkategori
Person/lønmodtager
Selvstændigt erhvervsdrivende
Selskab
Fond/forening
Dødsbo
Andet
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2022
Den udbetalte godtgørelse fordelte sig med 45,5 pct. til personer/lønmodtagere, 14,3 pct. til
selvstændigt erhvervsdrivende, 36,6 pct. til selskaber samt 3,6 pct. til fonde/foreninger, døds-
boer og andre.
Figur 5. Godtgørelse i afsluttede sager 2021 fordelt på ansøgerkategori
Person/lønmodtager
Selvstændigt erhvervsdrivende
Selskab
Fond/forening
Dødsbo
Andet
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2022
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 246: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
2593578_0011.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Side 10
Den sagkyndige bistand og honorarkravet
I sager afsluttet i 2021 var den sagkyndige bistand i 54,3 pct. af de afsluttede sager ydet af en
advokat, og i 30,4 pct. af sagerne var bistanden ydet af en revisor. I 2020 var det henholdsvis
57,0 pct. og 26,4 pct.
Figur 6. Afsluttede sager 2021 fordelt på rådgiverkategori
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Person, der kan ligestilles hermed
Blanding af flere
Ingen bistandsyder
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2022
I sager afsluttet i 2021 blev 63,2 pct. af godtgørelsen ydet til advokatbistand og 25,0 pct. til
revisorbistand. Året før var det henholdsvis 67,9 pct. og 21,3 pct.
Figur 7. Godtgørelse i afsluttede sager 2021 fordelt på rådgiverkategori
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Person, der kan ligestilles hermed
Ingen bistandsyder
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2022
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 246: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
2593578_0012.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Side 11
Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time i 2021 udgjorde 2.888 kr. inklusive moms, hvor det i
2020 udgjorde 2.653 kr. Det gennemsnitlige antal anvendte timer pr. sag var 46,3 timer pr. sag
i 2021 og 47,2 timer pr. sag i 2020. Se også bilag 4 og bilag 7.
Tabel 4. Honorarkrav i afsluttede sager fordelt på udfald
2020
Honorarkrav og timepriser
er inklusive moms
Fuldt medhold
Medhold i overvejende grad
Medhold i mindre grad
Ikke medhold
I alt
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2022
14.240
11.827
5.588
34.586
66.241
Antal timer
Honorarkrav
i alt kr.
Gennemsnit
pr. time kr.
Antal timer
2021
Honorarkrav
i alt kr.
Gennemsnit
pr. time kr.
42.129.892
36.076.122
12.487.456
85.075.235
175.768.705
2.959
3.050
2.235
2.460
2.653
14.868
8.467
5.973
27.346
56.654
43.492.902
24.699.524
18.639.180
76.780.315
163.611.921
2.925
2.917
3.121
2.808
2.888
Tabel 5. Honorarkrav pr. time i endelig sager fordelt på sagkyndig erhvervsgruppe
2020
Honorarkrav og timepriser
er inklusive moms
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Ligestillede
I alt
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2022
47.081
15.275
1.463
2.422
66.241
Antal timer
Honorarkrav
i alt kr.
Gennemsnit
pr. time kr.
Antal timer
2021
Honorarkrav
i alt kr.
Gennemsnit
pr. time kr.
131.836.106
35.746.117
3.110.019
5.076.463
175.768.705
2.800
2.340
2.126
2.096
2.653
38.697
15.799
410
1.748
56.654
114.776.165
43.581.202
809.082
4.445.472
163.611.921
2.966
2.758
1.973
2.543
2.888
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 246: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Side 12
Sager som myndighederne har udtaget til særlig vurdering
Skattestyrelsen kan foretage en rimelighedsvurdering af rådgiverhonoraret. I forbindelse med
den endelige afregning pr. instans vurderer Skattestyrelsen, om der skal tages forbehold for
en efterfølgende rimelighedsvurdering.
Finder Skattestyrelsen, at honoraret ikke er rimeligt, udbetales godtgørelsen som overvejende
hovedregel med forbehold. Herefter foretager Skattestyrelsen en rimelighedsvurdering af ho-
noraret. Der tages ikke forbehold, hvis honoraret efter Skattestyrelsens opfattelse står i rime-
ligt forhold til det udførte rådgivningsarbejde og sagens genstand.
Skattestyrelsen kan desuden helt eller delvis undlade at udbetale omkostningsgodtgørelse, i
de tilfælde, hvor Skattestyrelsen finder, at størrelsen af det ansøgte beløb er åbenbart urime-
ligt. Honoraret anses for åbenbart urimeligt, såfremt det vurderes at være mere end 50 pct.
for højt i forhold til det normale honorar for den pågældende ydelse.
Ved vurderingen af honorarets størrelse ser Skattestyrelsen på en række relevante parametre
som sagsgenstand, sagsemne, kompleksitet og udfald, den sagkyndiges specialviden og den
gennemsnitlige timepris.
Hvis rådgiver er tilknyttet Advokatsamfundet påklages honoraret til Advokatnævnet. Hvis råd-
giver er tilknyttet FSR - danske revisorer eller Foreningen Danske Revisorer indhentes en sag-
kyndig udtalelse om honorarets størrelse fra brancheorganisationens klagenævn. Herefter
træffer Skattestyrelsen sin endelige afgørelse om det godtgørelsesberettigede honorar.
Efter forelæggelse for Advokatnævnet har Skattestyrelsen i 2021 truffet afgørelse i 7 sager. I
2 sager blev honorarkravet på i alt 1,0 mio. kr. godkendt. I 5 sager afviste Advokatnævnet at
tage stilling til honorarkravet på i alt 5,2 mio. kr. Afvisningen skyldtes, at der ikke fandtes til-
strækkeligt grundlag for at fravige klagefristen på 1 år. I 2020 blev honorarkravet i 18 af 26
sager nedsat med i alt 2,3 mio. kr. svarende til gennemsnitligt 60,3 pct. af det fakturerede
honorarkrav.
Er rådgiver ikke tilknyttet en brancheorganisation, vurderer Skattestyrelsen rimeligheden af
honoraret.
I 2021 afgjorde Skattestyrelsen ingen sager med egen rimelighedsvurdering. Året før var der 2
sager, hvor honorarkravet blev nedsat med i alt 1,2 mio. kr. svarende til 93,9 pct. af det faktu-
rerede honorar.
I 2020 og 2021 har arbejdet med rimelighedsvurderinger været påvirket af pandemien, som
blandt andet har givet udfordringer i forhold til oplæring af nye sagsbehandlere i behandling
af sager med rimelighedsvurderinger.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 246: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2021
Side 13
Sager, hvor Skattestyrelsen giver afslag eller rejser tilbagebetalingskrav
Omkostningsgodtgørelse er betinget af, at den godtgørelsesberettigede har betalt eller skal
betale rådgiverhonoraret.
Højesteret har fastslået, at det er en betingelse for at opnå omkostningsgodtgørelse, at den
godtgørelsesberettigede reelt hæfter for udgifterne til rådgiverbistand. Hvis aftalen mellem
skatteyderen og rådgiver er konstrueret således, at skatteyder reelt ikke hæfter for rådgivers
udgifter, er sagen i sin helhed ikke godtgørelsesberettiget.
Skattestyrelsen afslog i 2021 at yde omkostningsgodtgørelse for honorarkrav på i alt 27,6 mio.
kr. i 1.014 sager. Afslagene er begrundet i, at sagen eller udgiften ikke er anset godtgørelses-
berettiget. Den overvejende del af sagerne vedrører sager og sagskomplekser, hvor det viste
sig, at der ikke var reel hæftelse, eller at udgifterne af andre grunde ikke var godtgørelsesbe-
rettigede. I 2020 afviste Skattestyrelsen at yde omkostningsgodtgørelse for honorarkrav på i
alt 23,9 mio. kr. i 600 sager.
Skattestyrelsen har i 2021 krævet 1,0 mio. kr. tilbagebetalt i 1 afsluttet sag, hvor Skattestyrel-
sen fandt, at der ikke var den nødvendige hæftelse. I 2020 blev der i 42 sager samlet krævet
1,3 mio. kr. tilbagebetalt, hvor honoraret ikke var rimeligt, eller der ikke var hæftelse.
Med virkning fra 2017 blev der indført kontrolbestemmelser vedrørende omkostningsgodtgø-
relse i skatteforvaltningsloven. Formålet var at sikre ordningens robusthed.
I Skattestyrelsen er der etableret et samarbejde med kontrol- og straffesagsenheder om sager
og sagskomplekser, hvor der gennemføres kontrolaktiviteter, og hvor strafansvar efter skatte-
forvaltningsloven eller straffeloven kan komme på tale. Skattestyrelsen har siden 2017 gjort
brug af kontrolhjemlen i skatteforvaltningslovens § 58 a, såvel i forbindelse med indhentelse
af yderligere materiale som i egentlige regnskabskontrolsager. Flere af sagerne er fortsat un-
der behandling i Skattestyrelsen og hos politiet, men kontrolindsatsen har foreløbigt medført,
at der er givet flere afslag på omkostningsgodtgørelse samt rejst afledte moms- og skattekrav.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at der fortsat er behov for en øget kontrolindsats vedrø-
rende udbetaling af omkostningsgodtgørelse. En øget kontrolindsats vil kunne forebygge eller
begrænse yderligere tab på tilskudsordningen med omkostningsgodtgørelse.