Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 243
Offentligt
2591428_0001.png
8. juni 2022
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 17. juni 2022
Forslag om et fælles europæisk adgangspunkt for virksomhedsoplysninger
(ESAP)
KOM (2021)723, (2021)724 og (2021)725
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
2) Nye indtægtskilder til EU's budget og MMF-revision
KOM (2021) 569 og KOM (2021) 570
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
3) Implementering af dele af OECD-aftale om international beskatning
KOM(2021) 823
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
4) Revision af Solvens II-direktivet
KOM(2021) 581
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
5) Pakke af nye EU-tiltag på hvidvaskområdet
fremskridtsrapport og fælles
EU-hvidvasktilsynsmyndighed
KOM(2021) 420, KOM(2021) 421, KOM(2021) 422 og KOM(2021) 423
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
6) Forslag til ændring af direktiver vedr. forvaltere af alternative investerings-
fonde (FAIF) og kollektive investeringsinstitutter (UCITS)
KOM (2021) 721
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
7) Økonomiske konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
8) ECB's rapport om konvergens og udvidelse af euroområdet
KOM(2022) 282
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
9) Økonomisk genopretning i EU: Rådsimplementerende beslutning vedr. Po-
lens genopretningsplan
KOM(2022) 268
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
10) Kommissionens pakke vedr. det europæiske semester mv
KOM(2022)600-627, KOM(2022)630
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
1)
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 17. juni 2022, som er relevante for Skatteudvalget
2591428_0002.png
Side 2 af 6
Dagsordenspunkt 3:
Implementering af dele af OECD-aftale om
international beskatning
KOM(2021)823
1. Resume
Det er muligt, at ECOFIN 17. juni 2022 vil nå til enighed (evt. som a-punkt og uden videre
drøftelse) om implementering af dele af den aftale om international beskatning, der blev indgået 8.
oktober 2021 i OECD’s
Inclusive Framework.
Det franske formandskab har senest 28. marts 2022 fremsat et kompromisforslag til EU-imple-
mentering af OECD-aftalens spor 2 (om en global standard for effektiv minimumsbeskatning),
der
som Kommissionens forslag
baserer sig på OECD-aftalens modelregler, og som imøde-
kommer udeståender i forhandlingerne.
På baggrund af kompromisforslaget blev sagen senest drøftet på ECOFIN 5. april 2022, hvor
der ikke kunne opnås enstemmighed. Polen ønskede en juridisk kobling mellem OECD-aftalens
spor 1 og spor 2 trods forslag om en fælles erklæring, hvor EU-landene bekræfter deres engagement
i OECD-arbejdets spor 1 (om delvis omfordeling af beskatningsret til markedslande) mhp. at
sikre enighed medio 2022 og ikrafttrædelse i 2023. Rådets Juridiske Tjeneste har vurderet, at en
egentlig juridisk kobling mellem dels direktivet til implementering af spor 2 og dels spor 1 ikke er
mulig. Frem mod ECOFIN 24. maj 2022 var det franske formandskab i tæt dialog med Polen
mhp. at afsøge enstemmighed. Uden udsigt til polsk tilslutning tog man umiddelbart forud for
ECOFIN 24. maj 2022 punktet af dagsordenen.
Frem mod ECOFIN 17. juni 2022 ventes det franske formandskab fortsat at afsøge enstem-
mighed. Det er uklart, om det vil være muligt at opnå støtte fra alle EU-lande. Manglende til-
kendegivelse af støtte til kompromisforslaget kan føre til, at sagen forud for ECOFIN 17. juni
2022 tages af dagsordenen. Omvendt kan tilkendegivelse af støtte betyde, at sagen bliver sat på
ECOFIN-dagsordenen som a-punkt (dvs. til generel indstilling uden videre drøftelse).
Regeringen støtter det aktuelle kompromisforslag, som vurderes i tråd med OECD-aftalens regler
og formål, og arbejder for enstemmighed hurtigst muligt mhp. rettidig implementering.
2. Baggrund
137 af 141 medlemmer af OECD's Inclusive Framework (IF) har tilsluttet sig den
aftale om international beskatning, der blev indgået 8. oktober 2021
1
. Aftalen inde-
bærer delvis omfordeling af beskatningsret (spor 1), som sikrer, at de største og
mest profitable multinationale koncerner fremadrettet skal betale en del af deres
skat på de markeder, hvor de har deres omsætning, samt en global standard for
effektiv minimumsbeskatning af store multinationale koncerner (spor 2), som er et
effektivt tiltag til at bekæmpe global skatteundgåelse og skattespekulation.
OECD-aftalen har karakter af en politisk erklæring og er således ikke juridisk bin-
dende.
1
Uden for aftalen står Nigeria, Kenya, Pakistan og Sri Lanka.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 17. juni 2022, som er relevante for Skatteudvalget
2591428_0003.png
Side 3 af 6
Der henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg 7. januar 2022
forud for ECOFIN 13. januar 2022, samlenotat oversendt til Folketingets Euro-
paudvalg 4. marts 2022 forud for ECOFIN 15. marts 2022, samlenotat oversendt
til Folketingets Europaudvalg 24. marts 2022 forud for ECOFIN 5. april 2022 og
samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg 11. maj 2022 forud for ECO-
FIN 24. maj 2022.
Delvis omfordeling af beskatningsretten til indkomsten i de største og mest profitable globale
koncerner (spor 1)
Omfordelingen af beskatningsretten indebærer, at 25 pct. af residualprofitten (dvs.
profit, som overstiger 10 pct. af omsætningen) i koncerner med omsætning over 20
mia. euro beskattes på de markeder, hvor koncernerne har omsætning, i stedet for
dér, hvor koncernerne er hjemmehørende (omsætningstærsklen kan evt. ændres fra
20 til 10 mia. euro pba. en evaluering efter syv år).
I praksis vil forslaget med al sandsynlighed bl.a. omfatte mange af de store digitale
koncerner som fx Apple, Facebook og Google, da de er blandt verdens største og
mest profitable koncerner.
Udvindingsindustrien og regulerede finansielle tjenester er undtaget omfordelingen
af beskatningsret.
Aftalen indeholder også en såkaldt
'stand still and roll back'-klausul,
som indebærer,
at de deltagende lande skal afvikle og ikke senere indføre digitale omsætningsskatter
og andre relevante lignende tiltag.
Der pågår fortsat tekniske forhandlinger i OECD om den nærmere udmøntning af
aftalens spor 1. Det bemærkes, at OECD lægger op til endelig, juridisk bindende
enighed om spor 1 i løbet af 2022 mhp. ikrafttrædelse i 2023.
Global effektiv minimumsbeskatning på 15 pct. (spor 2)
Den globale effektive minimumsbeskatning indebærer, at indkomsten i alle store
multinationale koncerner med omsætning på mindst 750 mio. euro skal beskattes
op til et minimumsniveau på 15 pct.
2
Spor 2 har til formål at sikre, at ingen multi-
nationale koncerner med aktivitet i bare ét af de lande, som har implementeret
OECD-aftalens spor 2, kan undgå effektiv beskatning på mindst 15 pct. (dvs. den
faktiske beskatning i pct. af det regnskabsmæssige resultat).
Spor 2 vil derfor bidrage til at adressere den udfordring, at koncerner med væsent-
lige immaterielle aktiver, herunder også koncerner, der baserer sig på digitale for-
retningsmodeller, har særligt gode forudsætninger for at flytte aktiver til lavskatte-
lande for at undgå beskatning. Aftalen vil samtidig skabe incitament for lavskatte-
lande til at hæve deres selskabsskattesatser og sikre deres selskabsskattebase, hvor-
ved den skadelige skattekonkurrence mellem landene begrænses.
2
De såkaldte GloBE-regler
(”Global anti-Base Erosion”)
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 17. juni 2022, som er relevante for Skatteudvalget
2591428_0004.png
Side 4 af 6
Efter aftalen skal den globale standard for effektiv minimumsbeskatning på 15 pct.
af indkomsten i de omfattede koncerner ske med udgangspunkt i en opgørelse af
den effektive beskatning af koncernen i hvert af de lande, hvor den er etableret.
Denne opgørelse sker med udgangspunkt i det regnskabsmæssige resultat for kon-
cernens selskaber og faste driftssteder i det enkelte land. Hvis den effektive beskat-
ning af koncernen i det enkelte land ligger under minimumsniveauet, opgøres og
betales en såkaldt 'top-up'-skat mhp. at bringe den effektive beskatning op på 15
pct.
Kommissionen har 22. december 2021 fremsat forslag til
EU-implementering af de
væsentligste elementer af OECD-aftalens spor 2.
Forslaget skal sikre ensartet og konsistent
implementering iht. OECD-aftalen, som anviser, at ikrafttrædelsen af spor 2 er
planlagt at skulle ske i 2023.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 115 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF), der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse i Rådet.
3. Formål og indhold
Forud for ECOFIN 5. april 2022 fremsatte det franske formandskab 28. marts 2022
et lettere revideret kompromisforslag.
For nærværende beskrives alene det emne, hvorom der fortsat ikke er enighed. Det
drejer sig om koblingen mellem spor 1 (omfordeling af beskatningsret) og spor 2
(minimumsbeskatning).
Det franske formandskab fastholder en fælles erklæring med en politisk (men ikke
juridisk) kobling mellem spor 1 og 2. Erklæringen ventes bl.a., at:
Bekræfte EU's engagement i OECD-arbejdets spor 1 mhp. enighed
medio 2022 og ikrafttrædelse i 2023.
Opfordre samtlige EU-lande til at efterleve deres forpligtelser i
begge spor.
Understrege, at erklæringen i denne sag ikke bør danne præcedens
for andre lovgivningsforslag på skatteområdet.
På baggrund af kompromisforslaget blev sagen drøftet på ECOFIN 5. april 2022,
hvor der ikke kunne opnås enstemmighed. Polen henviste
trods forslaget om en
fælles erklæring
til ønsket om en juridisk kobling mellem OECD-aftalens spor 1
og spor 2. Rådets Juridiske Tjeneste har vurderet, at en egentlig juridisk kobling
mellem dels direktivet til implementering af spor 2 og dels spor 1 ikke er mulig.
Frem mod ECOFIN 24. maj 2022 var det franske formandskab i tæt dialog med
Polen mhp. at afsøge enstemmighed. Uden udsigt til polsk tilslutning tog man umid-
delbart forud for ECOFIN 24. maj 2022 punktet af dagsordenen.
Frem mod ECOFIN 17. juni 2022 ventes det franske formandskab fortsat at afsøge
enstemmighed.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 17. juni 2022, som er relevante for Skatteudvalget
2591428_0005.png
Side 5 af 6
Manglende tilkendegivelse af støtte til kompromisforslaget kan føre til, at sagen
forud for ECOFIN 17. juni 2022 tages af dagsordenen. Omvendt kan tilkendegi-
velse af støtte betyde, at sagen bliver sat på ECOFIN-dagsordenen som a-punkt
(dvs. til generel indstilling uden videre drøftelse).
4. Europa-Parlamentets holdning
Forslaget kræver høring af Europa-Parlamentet i overensstemmelse med procedu-
ren i TEUF artikel 115. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en udtalelse fra
Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Fælles EU-implementering af OECD-aftalens spor 2 om en global minimumsbe-
skatning bidrager til hensigtsmæssige tilpasninger til EU's indre marked og ensartet
gennemførelse af reglerne i EU. Forslaget vurderes derfor i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
For beskrivelse af forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser henvises til Skatte-
ministeriets grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg 4.
marts 2022.
7. Økonomiske konsekvenser
For en redegørelse af sagens statsfinansielle, samfundsøkonomiske og erhvervsøko-
nomiske konsekvenser henvises til tidligere samlenotater om sagen oversendt til
Folketingets Europaudvalg 7. januar 2022, 4. marts 2022, 24. marts 2022 og 11. maj
2022.
8. Høring
For høringssvar henvises til Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat oversendt
til Folketingets Europaudvalg 4. marts 2022.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det seneste kompromisforslag vurderes i vid udstrækning at imødekomme de ud-
fordringer, som har været gennemgående i forhandlingerne.
Da sagen senest blev drøftet på ECOFIN 5. april 2022, tog en lang række EU-lande
ordet og udtrykte støtte til det aktuelle kompromis. Polen kunne ikke tilslutte sig
forslaget med henvisning til ønsket om en egentlig
juridisk
kobling mellem OECD-
aftalens spor 1 og spor 2.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen arbejder generelt for at sikre, at alle virksomheder, digitale såvel som
ikke-digitale, betaler deres skat og bidrager til fællesskabet.
Regeringen har arbejdet for at øge ambitionsniveauet i det internationale arbejde
mod brugen af skattely og skattespekulation, herunder i OECD-forhandlingerne.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 17. juni 2022, som er relevante for Skatteudvalget
2591428_0006.png
Side 6 af 6
Derfor er regeringen særligt positiv over for OECD-aftalens spor 2, der har til for-
mål at lægge en effektiv global bund under selskabsskatten, idet alle større multina-
tionale koncerner med aktivitet i bare ét af de lande, der implementerer aftalen, vil
blive omfattet af minimumsbeskatningen på 15 pct. Regeringen vurderer, at det er
et afgørende tiltag til at bekæmpe skatteundgåelse og til at stoppe skadelig skatte-
konkurrence.
Regeringen støtter derfor det aktuelle kompromisforslag, som vurderes i tråd med
OECD-aftalens regler og formål, og arbejder for enstemmighed hurtigst muligt
mhp. rettidig implementering af det mest muligt ambitiøse kompromis.
For en uddybende redegørelse for regeringens generelle holdning henvises til tidli-
gere samlenotater om sagen oversendt til Folketingets Europaudvalg 7. januar 2022,
4. marts 2022 og 24. marts 2022.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget til EU-implementering af dele af OECD-aftalens spor 2 er forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg til orientering 13. januar 2022 forud for ECOFIN 18. ja-
nuar 2022, til forhandlingsoplæg 14. marts 2022 forud for ECOFIN 15. marts 2022,
til orientering 1. april 2022 forud for ECOFIN 5. april 2022, til orientering 19. maj
2022 forud for ECOFIN 24. maj 2022. Der henvises til samlenotater om forslaget
oversendt til Folketingets Europaudvalg 7. januar 2022, 4. marts 2022, 24. marts
2022 og 11. maj 2022 samt til samlenotat om status for OECD-arbejdet med be-
skatning af den digitale økonomi oversendt til Folketingets Europaudvalg 3. marts
2021 forud for ECOFIN 16. marts 2021.