Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 224
Offentligt
2579481_0001.png
Energibeskatningsdire
ktivet
Teknisk gennemgang 20. maj
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Plancher til teknisk gennemgang af forslag til revision af energibeskatningsdirektivet v/skatteministeren og klima-, energi- og forsyningsministeren den 20. maj 2022
2579481_0002.png
Dagsorden
Indhold
Indhold i forslaget
Konsekvenser
Videre proces
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Plancher til teknisk gennemgang af forslag til revision af energibeskatningsdirektivet v/skatteministeren og klima-, energi- og forsyningsministeren den 20. maj 2022
2579481_0003.png
Indhold i forslaget
Baggrund og formål
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Plancher til teknisk gennemgang af forslag til revision af energibeskatningsdirektivet v/skatteministeren og klima-, energi- og forsyningsministeren den 20. maj 2022
2579481_0004.png
Baggrund og formål
Energibeskatningsdirektivet
fastsætter minimumssatser
for kul, gas, elektricitet og
mineralolier samt
obligatoriske og frivillige
afgiftsfritagelser
Direktivet giver mulighed for
at anvende differentierede
afgiftssatser på betingelse af,
at direktivets
minimumsafgifter overholdes
Energibeskatningsdirektivet er
forældet
Kommissionen har den 14.
juli 2021 fremsat forslag om
revision af
energibeskatningsdirektivet
Forslaget er en del af Fit for
55-pakken, som indeholder
initiativer, der skal bidrage til at
nå EU’s klimamålsætninger
EU’s klimamålsætninger er
bl.a. at reducere EU’s CO
2
-
udledninger med 55 pct. i
2030 og et klimaneutralt EU i
2050
Et mere ensartet
afgiftssystem på tværs af
Europa vil give mere ens
konkurrencevilkår for
virksomhederne
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Plancher til teknisk gennemgang af forslag til revision af energibeskatningsdirektivet v/skatteministeren og klima-, energi- og forsyningsministeren den 20. maj 2022
2579481_0005.png
Overordnet indhold i forslaget
Omstrukturere
afgiftssatserne
Minimumsafgifterne
forhøjes og indekseres
samt baseres på
energiindhold
Afgifterne grupperes og
rangeres ift.
energiprodukternes
miljøpåvirkning og
anvendelse
Rangeringen mellem
grupperne skal fastholdes
Differentiering af
afgifterne
Muligheden for at
differentiere mellem
erhverv og ikke-erhverv
ophæves
Muligheden for at
differentiere mellem
erhverv begrænses
væsentligt
Ændringer i
anvendelse
Udvidelse af
afgiftsområdet til blandt
andet at omfatte
biomasse
Ophæve
afgiftsfritagelser
De frivillige
afgiftsfritagelser for
energiprodukter og
elektricitet anvendt til intra-
EU luftfart og søfart
ophæves
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Plancher til teknisk gennemgang af forslag til revision af energibeskatningsdirektivet v/skatteministeren og klima-, energi- og forsyningsministeren den 20. maj 2022
2579481_0006.png
Konsekvenser
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Plancher til teknisk gennemgang af forslag til revision af energibeskatningsdirektivet v/skatteministeren og klima-, energi- og forsyningsministeren den 20. maj 2022
2579481_0007.png
Økonomiske konsekvenser af
Kommissionens forslag
Der vil være et stort udfaldsrum for at
indrette afgiftssystemet.
Konsekvenserne af forslaget kan derfor ikke
beskrives entydigt.
Højere minimumsafgifter har stort set ingen
betydning set i dansk kontekst, men vil skabe
mere lige konkurrencevilkår i EU
Gruppering af afgifter kan indebære et
mindreproveu fra særligt elafgiften (6 mia. kr.).
Ensretning af afgifterne på fx benzin og
diesel kan potentielt løses via andre bilafgifter
Afgift på biomasse vil fordyre den grønne
omstilling og øge CO
2
-udledningerne
Det eksisterende afgiftssystem er
differentieret ift. erhverv samt mellem
erhverv og husholdninger
Hvis differentieringer ikke kan fastholdes, vil
ensretning enten betyde højere afgift og
mindre CO
2
-udledning for erhverv eller lavere
afgift og højere CO
2
-udledning for
husholdninger
Det vurderes muligt at indrette
afgiftssystemet, så det minder om det
eksisterende, men det kræver et stort
analysearbejde
7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Plancher til teknisk gennemgang af forslag til revision af energibeskatningsdirektivet v/skatteministeren og klima-, energi- og forsyningsministeren den 20. maj 2022
2579481_0008.png
Administrative
konsekvenser
Skatteministeriet er ansvarlig
for implementering af
direktivet
Ændringerne kræver
lovgivning
Forslaget forventes at kunne
implementeres
Implementering skal ses i
sammenhæng med en grøn
skattereform
Der vil være behov for øget
kontrolindsats på flere af de
berørte områder
Der vil være behov for IT-
udviklingsarbejde ift.
systemunderstøttelse
8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Plancher til teknisk gennemgang af forslag til revision af energibeskatningsdirektivet v/skatteministeren og klima-, energi- og forsyningsministeren den 20. maj 2022
2579481_0009.png
Sammenhæng til forhandlinger om en grøn skattereform
Regeringen foreslår i forlængelse
af ekspertgruppens første
delrapport, at energiafgifterne
omlægges mest muligt til CO
2
-
afgift
Muligheder for implementering af
en grøn skattereform kan blive
påvirket af de rammer, der følger
af energibeskatningsdirektivet
Udvidelse med søfart og
luftfart flugter med
regeringens udspil
Omvendt anbefaler
ekspertgruppen ikke afgift på
biomasse, da det øger CO
2
-
udledningen
Regeringen foreslår en afgift
på raffinaderier.
Direktivforslaget lægger dog
op til, at der fortsat skal være
afgiftsfritagelse
Der kan fx indrettes en ny
CO
2
-afgift, som ikke omfattes
af energibeskatnings-
direktivet, for at give mest
mulig fleksibilitet
Energiafgifterne skal (fortsat)
opfylde minimumsniveau
Der er i forhandlingerne om
grøn skattereform
opmærksomhed på
sammenhæng til ETD og ETS
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Plancher til teknisk gennemgang af forslag til revision af energibeskatningsdirektivet v/skatteministeren og klima-, energi- og forsyningsministeren den 20. maj 2022
2579481_0010.png
Sammenhæng til
EU’s kvotehandelssystem
(ETS)
Som en del af "Fit for 55" er det
foreslået at revidere EU’s
kvotehandelssystem (ETS)
ETS mindsker risikoen for lækage
til andre EU-lande
(Indirekte) betydning for
indretningen af og fastlæggelsen
af niveau for nationale CO
2
-
afgifter
Nyt separat
kvotehandelssystem for
vejtransport og
bygninger
Kvotehandelssystem udvides til
at omfatte søfart
Videreførelse af
kvotehandelssystem for luftfart
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet er
ansvarlig for implementering af
direktivet
10
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Plancher til teknisk gennemgang af forslag til revision af energibeskatningsdirektivet v/skatteministeren og klima-, energi- og forsyningsministeren den 20. maj 2022
2579481_0011.png
Videre proces
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Plancher til teknisk gennemgang af forslag til revision af energibeskatningsdirektivet v/skatteministeren og klima-, energi- og forsyningsministeren den 20. maj 2022
2579481_0012.png
Videre
proces
for
revision
af ETD
Forslaget til revision af energibeskatningsdirektivet skal vedtages ved
enstemmighed
Den tekniske gennemgang af forslaget er afsluttet, og der pågår nu forhandlinger,
i Rådet. Det forventes ikke, at forslaget vil blive behandlet i Rådet med henblik på
generel indstilling under fransk formandskab
Regeringen har i forhandlingerne særlig fokus på, at forslaget skal indeholde
mest mulig fleksibilitet over minimumsniveau
12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Plancher til teknisk gennemgang af forslag til revision af energibeskatningsdirektivet v/skatteministeren og klima-, energi- og forsyningsministeren den 20. maj 2022
2579481_0013.png
Spørgsmål?