April 2022
Kontrol af digitale arbejds-
platforme afslører mange fejl
Skattestyrelsen har foretaget godt 3.700 kontroller
af personer, der udbyder tjenester på digitale ar-
bejdsplatforme. I 95 pct. af tilfældene havde udby-
derne angivet forkerte oplysninger eller slet ikke
angivet.
Størstedelen af almindelige lønmodtagere betaler automatisk skat via deres ar-
bejdsgiver. De seneste år er flere og flere borgere dog begyndt at udbyde deres
arbejdskraft gennem såkaldte digitale arbejdsplatforme. Arbejdsplatformene
formidler kontakten mellem udbyderne, det vil sige privatpersoner eller virksom-
heder, som yder en service, fx rengøring eller budkørsel, og andre privatperso-
ner eller virksomheder.
Personer, der udbyder en service på arbejdsplatforme, har ofte selv ansvar for at
indberette skat, moms og AM-bidrag. Det kan give udfordringer i forhold til skat-
tebetalingen og øge risikoen for fejl.
I januar 2020 gav Skatterådet derfor Skattestyrelsen tilladelse til at indhente
kontroloplysninger fra udvalgte platformsbaserede tjenester, der tilbyder tjene-
steydelser i form af fx rengøring af private hjem, udbringning af varer eller anden
transportservice. Oplysningerne giver Skattestyrelsen mulighed for at kontrol-
lere, om udbyderne har oplyst og betalt korrekt skat og eventuel moms af de ind-
tægter, de har haft via platformene.
Siden Skattestyrelsen fik tilladelse til at indhente oplysningerne, er der efter en
vurdering af sagernes risiko og væsentlighed gennemført godt 3.700 kontroller,
jf. figur 1.
Af disse er der fundet fejl og foretaget skattemæssige reguleringer i
over 3.500 tilfælde, hvilket svarer til 95 pct.
Figur 1. Antal kontroller af digitale arbejdsplatforme fra 2020 februar 2022
3.535
Kontroller med træf
Det svarer til, at der er fundet fejl og fo-
retaget skattemæssige reguleringer i
95 pct. af kontrollerne.
3.535
Antal kontroller med træf
Antal kontroller uden træf
194
Anm: Antal kontroller svarer til antal unikke kontroller. Er en udbyder fx reguleret for både skat og moms,
tæller dette som to kontroller.
Kilde: Skattestyrelsen.