Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 201
Offentligt
2557042_0001.png
April 2022
Kontrol af digitale arbejds-
platforme afslører mange fejl
Skattestyrelsen har foretaget godt 3.700 kontroller
af personer, der udbyder tjenester på digitale ar-
bejdsplatforme. I 95 pct. af tilfældene havde udby-
derne angivet forkerte oplysninger eller slet ikke
angivet.
Størstedelen af almindelige lønmodtagere betaler automatisk skat via deres ar-
bejdsgiver. De seneste år er flere og flere borgere dog begyndt at udbyde deres
arbejdskraft gennem såkaldte digitale arbejdsplatforme. Arbejdsplatformene
formidler kontakten mellem udbyderne, det vil sige privatpersoner eller virksom-
heder, som yder en service, fx rengøring eller budkørsel, og andre privatperso-
ner eller virksomheder.
Personer, der udbyder en service på arbejdsplatforme, har ofte selv ansvar for at
indberette skat, moms og AM-bidrag. Det kan give udfordringer i forhold til skat-
tebetalingen og øge risikoen for fejl.
I januar 2020 gav Skatterådet derfor Skattestyrelsen tilladelse til at indhente
kontroloplysninger fra udvalgte platformsbaserede tjenester, der tilbyder tjene-
steydelser i form af fx rengøring af private hjem, udbringning af varer eller anden
transportservice. Oplysningerne giver Skattestyrelsen mulighed for at kontrol-
lere, om udbyderne har oplyst og betalt korrekt skat og eventuel moms af de ind-
tægter, de har haft via platformene.
Siden Skattestyrelsen fik tilladelse til at indhente oplysningerne, er der efter en
vurdering af sagernes risiko og væsentlighed gennemført godt 3.700 kontroller,
jf. figur 1.
Af disse er der fundet fejl og foretaget skattemæssige reguleringer i
over 3.500 tilfælde, hvilket svarer til 95 pct.
Figur 1. Antal kontroller af digitale arbejdsplatforme fra 2020 februar 2022
3.535
Kontroller med træf
Det svarer til, at der er fundet fejl og fo-
retaget skattemæssige reguleringer i
95 pct. af kontrollerne.
3.535
Antal kontroller med træf
Antal kontroller uden træf
194
Anm: Antal kontroller svarer til antal unikke kontroller. Er en udbyder fx reguleret for både skat og moms,
tæller dette som to kontroller.
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 201: Publikation fra Skattestyrelsen: Kontrol af digitale arbejdsplatforme
2557042_0002.png
Kontrol af digitale arbejdsplatforme afslører mange fejl
Side 2
Skatteopkrævninger for over 45 mio. kr.
Skattestyrelsens kontroller har resulteret i skatteopkrævninger for over 45 mio.
kr. i perioden fra 2020 til februar 2022. I 2022 er der til og med februar udsendt
skatteopkrævninger for 6 mio. kr.,
jf. figur 2.
Beløbet for 2022 forventes at blive
større, da Skattestyrelsen fortsat gennemfører kontrol på baggrund af de ind-
hentede oplysninger.
Figur 2. Skatteopkrævninger på baggrund af kontrol med arbejdsplatforme, mio. kr.
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
2020
Opkrævninger, mio. kr.
2021
2022
Akk. opkrævninger, mio. kr.
11
6
30
47
Kilde: Skattestyrelsen.
Boks 1. Digitale platforme
Digitale platforme er onlinetjenester, der formilder opgaver mellem udbydere og afta-
gere i form af privatpersoner eller virksomheder. Der skelnes mellem arbejdsplatforme
og kapitalplatforme:
Arbejdsplatforme formidler køb og salg af tjenesteydelser fx persontransport, rengø-
ring i private hjem, fragt eller budservice.
Kapitalplatforme formidler udlejning af privat ejendom og ejendele som eksempelvis
bolig, feriebolig eller bil.
Sådan udfører Skattestyrelsen kontrollerne
Oplysninger fra platformene giver Skattestyrelsen mulighed for fx at kontrollere
transaktioner mellem arbejdsplatformen og den enkelte udbyder, herunder be-
taling for de leverede ydelser og eventuelle gebyrer.
Mange udbydere har indtægter fra forskellige platforme. Skattestyrelsen kan fra
sag til sag også få adgang til oplysninger om udbydernes bankkonti, herunder
kontoudskrifter til brug for kontrollen.
Arbejdsplatformene tilbyder forskellige services, og derfor vil udbydernes indtje-
ning og investeringer også variere. Skattestyrelsen har modtaget oplysninger på
meget forskellige typer af udbydere. Udbydere, der tilbyder transporttjenester,
kan fx skulle investere i varevogne eller lastbiler, hvor andre kan have udgifter til
en cykel, knallert eller kost og spand. Forskellene afspejles i de reguleringer, som
Skattestyrelsen foretager, hvor der både kan være meget små eller relativt store
beløb.
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen