Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 198
Offentligt
2556744_0001.png
Fra:
Erik Lund [mailto:[email protected]]
Sendt:
7. april 2022 10:46
Til:
[email protected];
Birgitte Vind <[email protected]>; Bjørn Brandenborg <[email protected]>;
Jens Joel <[email protected]>; Anne Paulin <[email protected]>; Anders Kronborg
<[email protected]>; Kasper Sand Kjær <[email protected]>; Malte Larsen <[email protected]>;
Thomas Jensen (S) <[email protected]>; Troels Ravn <[email protected]>; Carl Valentin
<[email protected]>; Lisbeth Bech-Nielsen <[email protected]>; Rasmus Nordqvist
<[email protected]>; Kathrine Olldag <[email protected]>; Susan Kronborg
<[email protected]>; Rune Lund <[email protected]>; Søren Søndergaard (EL)
<[email protected]>; Louise Schack Elholm <[email protected]>; Anne Honoré Østergaard
<[email protected]>; Anne Rasmussen <[email protected]>; Torsten Schack Pedersen
<[email protected]>; Kim Valentin <[email protected]>; Kenneth Mikkelsen
<[email protected]>; Dennis Flydtkjær <[email protected]>; Hans Kristian Skibby
<[email protected]>; Rene Christensen <[email protected]>; Rasmus Jarlov <[email protected]>;
Mona Juul <[email protected]>; Lars Boje Mathiesen <[email protected]>; Ole Birk Olesen
<[email protected]>; Tina Grønlund <[email protected]>; Thomas Pedersen <[email protected]>
Cc:
Mette Abildgaard <[email protected]>; Søren Pape Poulsen <[email protected]>;
'Michael Ziegler ([email protected])' <[email protected]>
Emne:
Ny inddrivelsesskandale er på vej.
Til Skatteministeren og Folketingets skatteudvalg
I er ved at lave en ny inddrivelsesskandale.
Indtil 2005 havde landets kommuner opgaven med stort set al offentlig
opkrævning/inddrivelse, herunder opkrævning/inddrivelse af ejendomsskatter
og andre ejendomsbidrag bl.a. rottebekæmpelse. En opgave som de
veluddannede kommunale pantefogeder løste indtil SKAT overtog opgaven i
2005, hvor man flyttede inddrivelsesopgaven fra de kommunale pantefogeder
til Staten.
En skandale, der indtil nu har kostet
mere end 80 mia. kr.
i manglende
inddrivelse.
D. 5. november 2015 havde jeg et konstruktivt møde med daværende
skatteminister Karsten Lauridsen, hvor jeg bl.a. fremlagde følgende forslag til
en genoprettelse af inddrivelsen:
Forslag til en effektiv inddrivelse:
På den korte bane:
1. Kommunerne får mulighed for selv at fremsende egne krav til
lønindeholdelse.
2. Kommunerne får mulighed for selv at begære en ejendom på
tvangsauktion for ejendomsskatterestancer, enten uden forudgående
udlæg eller efter et udlæg, der foretages af en kommunal pantefoged.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Henvendelse af 7/4-22 fra Allerød Kommune om forslag til en genoprettelse af inddrivelsen
3. Kommunerne får mulighed for selv at anmode Udbetaling Danmark om
modregning i børnefamilieydelser til dækning af daginstitutionsrestancer.
På den lange bane:
1. Alle personrelaterede restancer inddrives af kommunerne (evt. i et antal
§60-selskaber fordelt over hele landet).
Alle CVRNR.relaterede restancer inddrives af Staten.
2. Løbende rekruttering og uddannelse af pantefogeder genindføres.
I starten af 2017 var ejendomsskatterestancerne steget voldsomt og man
gennemførte mit forslag 2 og midlertidigt flyttede opgaven med inddrivelse af
ejendomsskatter tilbage til de kommunale pantefogeder.
På meget kort tid fik de kommunale pantefogeder inddrevet stort set alle
ejendomsskatterestancerne, og der er i dag stort ingen restancer.
Det kommunale ressourceforbrug er yderst minimalt, da kommunerne har fået
udviklet effektive meget it-systemer til inddrivelse.
Der bør aldrig være restancer på ejendomskatter, medmindre der er tale om
usælgelig ejendomme, da skyldige ejendomskatter har en fortrinsstilling som
betyder, at ejendommen kan sendes på tvangsauktion og vil blive dækket før
alt andet gæld i ejendommen.
Nu vil I så inddrive ejendomsskatter via skattekortet, men med de dårlige
erfaringer vi har med manglende inddrivelse siden Staten overtog
inddrivelsesopgaven fra de kommunale pantefogeder i 2005, er der grund til
endnu en gang at råbe vagt i gevær og påpege nogle af de udfordringer som
skatteministeriet desværre ikke har indsigt i:
Langt fra alle ejendomme i Danmark er ejet af lønmodtagere, hvor
ejendomsskatten kan indgå i skattekortet.
1.
2.
3.
4.
Hvad gør man med ejendomme, der ejes selvstændige?
Hvad gør man med ejendomme, der ejes af en forening?
Hvad gør man med ejendomme, der ejes et selskab?
Hvad gør man med ejendomme, der ejes af personer bosiddende i
udlandet?
5. Hvad gør man ved salg i løbet af året?
6. Hvad sker der med ejendomme med flere ejer, hvor en af ejerne ikke har
indtægt? Vil det så skulle opkræves som b-skatte rater?
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Henvendelse af 7/4-22 fra Allerød Kommune om forslag til en genoprettelse af inddrivelsen
2556744_0003.png
Når først ejendomskatten bliver lagt ind i skattekortet (som i forvejen er
rigeligt kompliceret) forsvinder ejendomsskattens fortrinsret, hvilket vil betyde
store tab.
Da SKAT (Gældsstyrelsen) i dag stadig ikke er i stand til at lave en effektiv
inddrivelse, vil de heller ikke få inddrevet ejendomsskatten, som nu via
skattekortet kan være blevet til en restskat, en indregnet restskatter eller B-
skatter.
Desuden vil en husejer med andre offentlige restancer blive bedre stillet end
folk som ikke ejer ejendom.
Skylder man f.eks. Restskat, børnebidrag, daginstitution eller lignede bliver
afdragsordning beregnet ud fra borgerens nettoløn.
Når ejendomsskatten lægges ind over skattekortet, vil husejerens nettoløn
blive mindre og derved skal de også afdrage mindre pr. måned end en borger
som ikke ejer ejendom.
Hvis deres nettoløn bliver tilstrækkelig lav, vil de slet ikke komme til at
afdrage.
1. Når Gældsstyrelsen igen overtager opgaven med inddrivelse af
ejendomsskatter, vil der stadig skulle foretage udlæg for alle de
ejendomsskatterestancer, der ikke kan indregnes i
forskudsregistreringen, og den opgave magtede SKAT jo ikke tidligere,
hvorfor man måske fortsat vil lade de kommunale pantefogeder
fortsætte med denne opgave?
2. Hvis Gældsstyrelsen igen overtager opgaven med inddrivelse af
ejendomsskatter, vil kommunen stadig have opgaven med at
opkræve/inddrive ejendomsbidrag (bl.a. rottebekæmpelse).
Dvs. kommunen vil have samme arbejdsopgave som nu, da arbejdet
med at opkræve ejendomsskat og ejendomsbidrag eller kun
ejendomsbidrag vil være det samme.
Vi har i dag et system til inddrivelse af ejendomsskatter, der fungerer yderst
effektivt og med brug af et minimum af ressourcer, men nu skaber I et nyt
system som helt sikkert vil fejle.
KL har i samarbejde med skatteministeriet evalueret kommunernes inddrivelse
af ejendomsskatter m.m.:
Evaluering af kommunernes inddrivelse af ejendomsskat 2017-2020 (kl.dk)
Som tidligere landsformand for Pantefogedforeningen i Danmark har jeg stadig
tæt kontakt til de kommunale pantefogeder og har derfor dyb indsigt i
problemstillingerne omkring inddrivelse, og jeg står meget gerne til rådighed,
hvis I ønsker nærmere uddybninger omkring ovenstående.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Henvendelse af 7/4-22 fra Allerød Kommune om forslag til en genoprettelse af inddrivelsen
2556744_0004.png
Med venlig hilsen
Erik Lund
Byrådsmedlem i Allerød kommune
Fhv. borgmester
Fhv. landsformand for Pantefogedforeningen i Danmark.
Erik Lund
Byrådsmedlem
Byrådet
Mobil: +4540204201
E-mail:
[email protected]
| Web:
alleroed.dk