Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 194
Offentligt
2553579_0001.png
April 2022
Status på udbytteområdet
Den danske stat blev i perioden 2012 til august 2015 udsat for formodet svig med refusion af angi-
veligt indeholdt udbytteskat for ca. 12,7 mia. kr. Den formodede svig skete gennem den såkaldte
blanketordning
, hvor aktionærer kunne anmode om refusion af udbytteskat ved at udfylde og ind-
sende en blanket samt tilhørende dokumentation til det daværende SKAT. Der har også været mu-
lighed for at søge refusion via den såkaldte
bankordning
,
jf. boksen nedenfor
. Der er ikke konstate-
ret systematisk svig via denne ordning. Skattemyndighederne arbejder i tre spor for at genoprette
udbytteområdet:
Civilretlige søgsmål i udbyttesagen.
Skattestyrelsen har med bistand fra Kammeradvokaten og
udenlandske advokater iværksat alle rimelige civilretlige tiltag for at tilbageføre en så stor del af de
ca. 12,7 mia. kr. som muligt og stille de involverede aktører til ansvar. Der er opnået flere gode resul-
tater, og Skattestyrelsen vurderer løbende det samlede sagskompleks og strategien herfor. Politiet
og anklagemyndigheden følger i et selvstændigt spor sagen strafferetligt.
Nuværende administration af refusion af udbytteskat.
De seneste år er administrationen af udbyt-
teområdet styrket betydeligt og beskæftiger i dag mere end 100 medarbejdere. Den nuværende
kontrol af anmodninger om refusion af udbytteskat har nedbragt risikoen for svig. Det samlede an-
tal ubehandlede refusionsanmodninger har de seneste år været stigende. Det tilskrives den omfat-
tende kontrol på området og en øget tilgang af refusionsanmodninger.
Udvikling af ny udbyttemodel.
Der arbejdes på en ny model for udbytteadministration, som i videst
mulige omfang muliggør, at Skatteforvaltningen kan opkræve den korrekte skattesats ved udbeta-
ling af udbyttet. Modellen skal imidlertid balancere en lang række hensyn, herunder minimere risi-
koen for skattesvig og sikre betaling af skyldig skat, ligesom den skal være robust og fremtidssikker.
På samme tid skal den være administrerbar og kunne systemunderstøttes.
ANMODNING OM REFUSION AF UDBYTTESKAT
Blanketordning
Ordningen indebar, at aktionærer kunne anmode
om refusion af udbytteskat ved at udfylde og ind-
sende en blanket samt tilhørende dokumentation
til det daværende SKAT. Dokumentationen skulle
bl.a. bestå i udbyttenota fra depotføreren (en uaf-
hængig finansiel virksomhed) og attestation om
bopæl/skattepligt fra den udenlandske skatte-
myndighed.
Bankordning
Ordningen indebar, at tre danske banker kunne an-
mode om refusion af udbytteskat på vegne af deres
kunder ved at indsende regneark til det daværende
SKAT. Ordningen blev lukket i september 2015, da den
ikke udgjorde den fornødne retlige ramme for refusion
af udbytteskat. Skattestyrelsen har i september 2019
konkluderet i en statusredegørelse til Folketinget, at der
på det foreliggende grundlag ikke er tale om systema-
tisk svig i bankordningen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 194: Statusnotat på udbytteområdet, fra skatteministeren
2553579_0002.png
Status på de civilretlige søgsmål i udbyttesagen
Retsforfølgning i relation til svigskomplekset (blanketordningen)
Skattestyrelsen har siden 2018 iværksat en række civilretlige tiltag i svigskomplekset i flere lande
med henblik på at stille de involverede aktører til ansvar og tilbageføre en så stor del af de ca. 12,7
mia. kr. som muligt til den danske statskasse. I samarbejde med Kammeradvokaten og de uden-
landske advokater vurderer Skattestyrelsen løbende det samlede sagskompleks og strategien her-
for.
Der er til ultimo februar 2022 verserende søgsmål mod ca. 500 personer og selskaber i USA, Eng-
land, Dubai, Malaysia, Canada og Danmark. Enkelte er sagsøgt i flere lande, herunder blandt andet
den formodede hovedmand, der er sagsøgt i både England og Dubai.
I forbindelse med anlæggelsen af de civile søgsmål har Skattestyrelsen gennemført en række tiltag
i flere lande, herunder opnået arrest i en række af de sagsøgtes aktiver. Aktuelt er der låst aktiver,
tilhørende de sagsøgte som fx ejendomme, til en aktuel skønnet værdi på ca. 3,5-3,9 mia. kr.
LANDESPOR I UDBYTTESAGEN
USA
England
Dubai
Malaysia
Canada
Danmark
260
Aktuelt sagsøgte
pensionsplaner, til-
knyttede personer
og selskaber.
100
Aktuelt sagsøgte
personer og selska-
ber.
31*
Aktuelt sagsøgte
personer og selska-
ber.
67
Aktuelt sagsøgte
selskaber.
10
Aktuelt sagsøgte
pensionsplaner, til-
knyttede personer
og selskaber.
1
Aktuelt sagsøgt sel-
skab
*Antallet af sagsøgte personer og selskaber i Dubai er nedskrevet betydeligt siden 2021. En stor andel af de sagsøgte har både været
sagsøgt i Dubai og England, og søgsmålet mod dem er opretholdt i England.
Særligt i forhold til England
Den 27. april 2021 afviste Retten i London samtlige af Skattestyrelsens søgsmål, idet retten fastslog,
at styrelsens krav efter engelsk ret reelt udgør et skattekrav, hvilket de engelske domstole i medfør
af nationale regler ikke kan behandle.
Skattestyrelsen opnåede efterfølgende tilladelse til at anke dommen, og appelsagen blev behand-
let ved Appeldomstolen i England den 25.-27. januar 2022. Appeldomstolen afsagde den 25. fe-
bruar 2022 dom i sagen. Det fremgår af dommen, at Appeldomstolen giver Skattestyrelsen med-
hold i, at størstedelen af de rejste krav (kravene mod 113 ud af 114 sagsøgte) kan behandles af de
engelske domstole, herunder kravet mod sagens formodede hovedmand.
Skattestyrelsen kan herefter
i forhold til størstedelen af de sagsøgte
nu få den materielle del af
sagen prøvet ved Retten i London (1. instans).
Side 2 af 8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 194: Statusnotat på udbytteområdet, fra skatteministeren
2553579_0003.png
For så vidt angår én sagsøgt har Skattestyrelsen ikke fået medhold. Appeldomstolen har således
stadfæstet Retten i Londons dom, og søgsmålet mod denne part er derfor på det foreliggende
grundlag afvist fra prøvelse ved de engelske domstole. Skattestyrelsen overvejer aktuelt sammen
med Kammeradvokaten og styrelsens engelske repræsentanter, hvilke konsekvenser dommen
skal have for sagens videre førelse.
Skattestyrelsen blev som konsekvens af afvisningsdommen i april 2021 pålagt at betale et aconto-
beløb til dækning af modpartens sagsomkostninger, der blev opgjort til ca. 400 mio. kr. I forlængelse
af Appeldomstolens afgørelse vil de udbetalte aconto beløb inkl. renter, i forhold til de sagsøgte
overfor hvem Skattestyrelsen har fået medhold, skulle returneres til styrelsen. Det bemærkes, at
der er en væsentlig risiko for, at flere af de sagsøgte ikke kan tilbagebetale beløbet, fordi de er for-
brugt. Endvidere har Skattestyrelsen
som følge af Appeldomstolens afgørelse
fået tildelt et
aconto beløb til dækning af egne sagsomkostninger i relation til sagsførelsen i forbindelse med del-
høringen om Revenue Rule ved Retten i London (1. instans) og til sagsførelsen ved Appeldomsto-
len.
For så vidt angår det ene søgsmål, hvor Skattestyrelsen ikke fik medhold, skal de samlede omkost-
ninger i relation til sagsførelsen ved Retten i London (1. instans) opgøres endeligt. Den sagsøgtes
omkostninger til sagsførelsen ved Appeldomstolen skal ligeledes afregnes.
Det bemærkes i øvrigt, at Skattestyrelsen inden appelsagens behandling indgik forlig med en af de
sagsøgte. Sagsomkostningerne til denne ene sagsøgte vil således heller ikke blive tilbageført.
Forlig i udbyttesagen (svigskomplekset)
I stedet for at føre sager ved domstolene kan Skattestyrelsen beslutte at indgå et forlig med parter,
som har været involveret i den formodede svig. Et forlig er i denne sammenhæng en aftale, hvor
Skattestyrelsen undlader at føre en retssag
eller hæver en retssag, hvis Skattestyrelsens modpar-
ter opfylder nogle nærmere angivne betingelser. Det handler ofte om betaling af et bestemt beløb
og eventuelt samarbejde med Skattestyrelsen. Det vil altid være en konkret vurdering, om det er en
fordel for Skattestyrelsen at indgå forlig samt på hvilke vilkår.
I vurderingen indgår en række forhold, fx hvilket resultat Skattestyrelsen kan forvente i en retssag
mod parten og den procesrisiko, en retssag indebærer. Videre vil forligspartens betalingsevne også
blive inddraget i vurderingen. Herudover giver et forlig en række umiddelbare fordele for Skattesty-
relsen fx sikkerheden i at modtage betaling, ligesom der med forliget kan være aftalt en samar-
bejdsforpligtelse, eksempelvis dokumentudveksling, der kan bidrage til Skattestyrelsens oplysning
af de resterende verserende sager. Hvis Skattestyrelsen indgår forlig fremfor at fortsætte med en
retssag, er det fordi Skattestyrelsen sammen med styrelsens advokater vurderer, at det er den bed-
ste løsning for Skattestyrelsen og dermed det mest gunstige resultat.
Skattestyrelsen har på nuværende tidspunkt indgået en række forlig, der i alt beløber sig til ca. 1,9
mia. kr. I overensstemmelse med forligsaftalerne har Skattestyrelsen på nuværende tidspunkt
modtaget ca. 1 mia. kr. heraf.
Side 3 af 8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 194: Statusnotat på udbytteområdet, fra skatteministeren
2553579_0004.png
I maj 2019 blev der indgået forlig med 61 amerikanske pensionsplaner og en række dertil knyttede
personer og selskaber, som samlet set har indvilget i at tilbagebetale 1,6 mia. kr. Den efterfølgende
true up-proces
altså Skattestyrelsens mulighed for at efterprøve det faktiske beløb
har ført til en
opskrivning af det endelige forligsbeløb. Forligssummen er således nu godt 1,7 mia. kr. uden renter.
Udover betaling har nogle af forligsparterne, hvor det har været hensigtsmæssigt, som en del af af-
talerne endvidere forpligtet sig til at samarbejde med Skattestyrelsen og understøtte Skattestyrel-
sen i andre søgsmål i udbyttesagen blandt andet ved at give Skattestyrelsen relevant materiale og
informationer. Forligsparterne har opfyldt deres forligsforpligtelser og har indtil videre udleveret
mange tusinde dokumenter til Skattestyrelsen. Materialet har i kombination med øvrige udleverede
dokumenter i sagerne blandt andet medført, at Skattestyrelsen har indgivet stævning mod nye per-
soner, ligesom det har bidraget til at udvide kredsen af sagsøgte i USA i en række allerede anlagte
retssager.
Søgsmål mod dansk advokatfirma
Skattestyrelsen stævnede i juni 2020 et dansk advokatfirma for et krav på ca. 750 mio. kr. ekskl.
renter. Forinden sagens anlæg havde Skattestyrelsen anmodet Kammeradvokaten om at vurdere,
om der var grundlag for at rejse krav mod advokatfirmaet for den ydede rådgivning til en af sagens
hovedaktører. På baggrund af den store mængde materiale, der er tilgået Skattestyrelsen løbende
i sagen, er det Kammeradvokatens vurdering, at det pågældende advokatfirma har handlet an-
svarspådragende i forbindelse med dets rådgivning af en tysk bank om lovligheden af bankens di-
spositioner i forbindelse med de senere ansøgninger om refusion af udbytteskat. Hovedforhand-
lingen i sagen blev gennemført ved Østre Landsret i februar og marts 2022. Der forventes dom i
sagen den 28. april 2022.
Retsforfølgning i relation til bankordningen
Skattestyrelsen har i relation til bankordningen anlagt sag mod en udenlandsk pensionskasse for
uretmæssigt at have modtaget ca. 900 mio. kr. i udbytterefusion i perioden 2011-14. Sagen er under
behandling i Østre Landsret og behandles sammen med en sag om samme beløb anlagt af Skatte-
styrelsen mod den bank i bankordningen, som administrerede de pågældende refusioner i Dan-
mark, idet aftalen med banken indeholder en bestemmelse om udtrykkelig hæftelse for uretmæs-
sige tilbagebetalinger.
Skattestyrelsen har derudover anlagt sag mod ni udenlandske banker. Otte banker for disses age-
ren i forbindelse med den udenlandske pensionskasse, hver for betaling af en relevant del af det
beløb, der tidligere er stillet krav om over for den udenlandske pensionskasse og banken i bankord-
ningen, og en bank for ca. 900 mio. kr. som depotbank for den udenlandske pensionskasse. Skatte-
styrelsen arbejder på, at sagerne mod de ni banker kan behandles sammen med de to øvrige sager.
Efter afklaringen vil sagerne mod pensionskassen, banken i bankordningen og de ni udenlandske
banker i givet fald skulle forberedes og berammes til hovedforhandling.
Provenu og omkostninger
Udviklingen i indsatsen vedrørende de civilretlige tiltag i udbyttesagen har ført til væsentlige opju-
steringer af de økonomiske skøn. Kammeradvokaten vurderede i 2019 med væsentlig usikkerhed,
at de samlede udgifter til de civilretlige tiltag ville udgøre op mod 2,4 mia. kr. inkl. risici for perioden
Side 4 af 8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 194: Statusnotat på udbytteområdet, fra skatteministeren
2553579_0005.png
2017-2027. Samtidig vurderede Kammeradvokaten med væsentlig usikkerhed, at de iværksatte til-
tag ville kunne indbringe et bruttoprovenu på op til ca. 5,5-6,0 mia. kr. Provenu fra søgsmål i bank-
ordningen indgik ikke i skønnet i 2019.
Kammeradvokaten vurderer nu fortsat med væsentlig usikkerhed, at udgifterne kan beløbe sig til
op mod ca. 4,3 mia. kr. inkl. risici for perioden 2017-2029. Med lige stor usikkerhed vil der kunne
indbringes et bruttoprovenu på op til ca. 8,5-9,5 mia. kr., hvoraf ca. 900 mio. kr. vedrører bankordnin-
gen.
De tre væsentligste fordyrende aktiviteter omfatter, 1) at søgsmålskredsen er blevet udvidet særligt
i USA og Danmark, hvor også en række banker er blevet stævnet, 2) at der i tidligere skøn ikke var
og kunne tages højde for udviklingen i England, og 3) at dommen fra retten i London og appelsagen
om Revenue Rule-spørgsmål i England har medført en række direkte og afledte omkostninger i
blandt andet USA og Malaysia, hvor der er en lignende national regel. Som følge heraf har der været
et øget proces-, sags- og koordinationsbehov i Danmark.
Provenuskønnets opjustering på ca. 3,0-3,5 mia. kr. beror på større indsigt i betalingsevnen hos de
sagsøgte og viden om indgåelse af forlig og tilkendegivelser herom. Skattestyrelsen har aktuelt ind-
gået forlig for i alt ca. 1,9 mia. kr., hvoraf Skattestyrelsen har modtaget godt ca. 1 mia. kr.
Det bemærkes dog, at både udgifts- og provenuskønnet fortsat er forbundet med stor usikkerhed,
idet sagskomplekset er af en ganske særlig karakter, hvilket det hidtidige sagsforløb har vist, lige-
som den lange budgetteringshorisont gør det svært at afgive en nøjagtig prognose.
Nuværende administration af refusion af udbytteskat
Siden den formodede svig med refusion af udbytteskat fandt sted, er der sket en væsentlig styr-
kelse af administrationen af området, baseret på indhentede erfaringer efter 2015. Der er i dag mere
end 100 årsværk dedikeret til området. Samtidig har Skattestyrelsen udarbejdet nye vejledninger
og arbejdsbeskrivelser til at understøtte et effektivt kontrolarbejde. Området er underlagt et meget
højt kontrolniveau sammenlignet med andre områder i Skatteforvaltningen.
Som det også fremgik af statusnotatet om udbytteområdet i maj 2021, følger Skattestyrelsen regel-
efterlevelsen og udviklingen på området tæt.
Revideret kontrolstrategi
I 2021 har Skattestyrelsen revideret kontrolstrategien på udbytteområdet. Den nye strategi tager
afsæt i den viden og de erfaringer, som Skattestyrelsen løbende får gennem kontroller og analyser
af området. Det gælder fx viden om tendenser, regelefterlevelse og kendskabet til aktionærer.
Den reviderede strategi er målrettet ud fra en vurdering af risiko og væsentlighed og baserer sig på
de erfaringer, som Skattestyrelsen har indhentet siden 2015. Den reviderede strategi bidrager der-
ved til at sikre, at kontrollen er så effektiv som mulig. Området er fortsat underlagt et meget højt
kontrolniveau sammenlignet med andre områder i Skatteforvaltningen.
Side 5 af 8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 194: Statusnotat på udbytteområdet, fra skatteministeren
2553579_0006.png
Skattestyrelsen estimerer, at der med den reviderede strategi årligt kan afsluttes ca. 27.000-32.000
sager. Dermed kan den reviderede strategi bidrage til, at Skattestyrelsen i højere grad kan følge med
tilgangen af nye refusionsanmodninger.
Som på andre områder er kontrolstrategien udtryk for en afvejning af provenusikring og ressource-
anvendelse. Skattestyrelsen opnår løbende ny viden og følger tendenser, hvilket kan give anledning
til at justere kontrolstrategien igen på et senere tidspunkt.
Sagsbehandling og ophobet sagspukkel
På trods af at Skattestyrelsen seneste tiltag betyder det høje kontroltryk samt en øget tilgang af
refusionsanmodninger, at der i dag har ophobet sig et stort antal ubehandlede sager om refusion.
Den store sagsbunke bestod ved udgangen af februar 2022 af ca. 93.600 sager om refusion af ud-
bytteskat. I løbet af de sidste år har været en stigning i tilgangen af nye refusionsanmodninger fra
ca. 10.500 i 2016 til ca. 26.000 i 2021
.
Den gennemsnitlige liggetid for anmodninger om refusion af udbytteskat forventes at være flere år.
Ansøgere af udbytterefusion modtager rentegodtgørelse, når anmodningen efter en given periode
ikke er færdigbehandlet, og når forsinkelsen ikke skyldes forhold hos ansøgerne. Der er i alt fra 1.
januar til 31. december 2021 udbetalt ca. 200 mio. kr. i renter, og der er i alt udbetalt over 600 mio.
kr. i renter på afsluttede sager fra 2016 og frem til ultimo februar 2022. Den store sagstilgang og
nuværende sagsbehandlingstid er således forbundet med væsentlige renteudgifter.
Skattestyrelsen overvejer løbende mulighederne for at iværksætte yderligere initiativer, der kan
være med til at nedbringe sagsbunken og dermed reducere de lange ventetider og renteudgifter,
herunder om der i en periode skal tilføres flere ressourcer til bunkeafvikling.
Nedsættelse af rentekompensation i udbyttesager
Efter udbyttesagen har ophobningen af ubehandlede sager om refusion medført store udgifter til
rentekompensation for staten. For at reducere statens udgifter i et sagskompleks, hvor staten alle-
rede har lidt et stort tab, forventer regeringen at fremsætte lovforslag i maj 2022, hvor rentesatsen
foreslås nedsat fra 4,8 pct. til 3,4 pct. årligt.
Status på arbejdet med ny udbyttemodel
En tværministeriel arbejdsgruppe anbefalede i juni 2017, at der indføres en ny udbyttemodel base-
ret på nettoindeholdelse i stedet for den nuværende refusionsordning. På den baggrund blev der i
et samarbejde mellem Skatteministeriet og branchen udarbejdet en konkret skitse til en ny model.
Modelskitsen var baseret på nettoindeholdelse i stedet for refusion med den hensigt, at hovedpar-
ten af de udenlandske aktionærer ville få indeholdt udbytteskat med den korrekte skattesats sam-
tidig med udbytteudbetalingen. Med den præsenterede model påtog bankerne sig en objektiv hæf-
telse for at tilbagebetale manglende skat til Skatteforvaltningen, hvis Skatteforvaltningens efterføl-
gende kontrol måtte vise, at der var indeholdt for lidt udbytteskat.
Side 6 af 8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 194: Statusnotat på udbytteområdet, fra skatteministeren
2553579_0007.png
Det er efterfølgende konstateret, at modellen krævede, at nuværende dele af de underliggende it-
systemer skulle udskiftes, og dermed at modellen ikke som forudsat kunne bygge på Skatteforvalt-
ningens eksisterende it-systemer.
Skatteministeriet gennemførte derfor i 2021 en foranalyse af den oprindelige nettoindeholdelses-
model og to alternative modeller. Foranalysen skulle afdække eventuelle risici og tekniske barrierer
ved de tre modeller, herunder muligheder, begrænsninger og realiserbarhed i forhold til lovgivning,
administration og it-understøttelse. På baggrund af foranalysen har Skatteministeriet iværksat en
dybdegående undersøgelse af en række udeståender i forhold til en forenklet nettoindeholdelses-
model. Disse udeståender skal afklares, før der kan træffes endelig beslutning om en ny udbytte-
model. Undersøgelsen forventes afsluttet i 2. halvår 2022.
Det bemærkes, at Skatteforvaltningens kapacitet til nye it-udviklingsprojekter er begrænset i de
kommende år, da der er igangsat en række større it-udviklingsprogrammer. Det er således en for-
udsætning for implementeringen af en forenklet nettoindeholdelsesmodel, at der er tilgængelig ud-
viklingskapacitet hertil i Skatteforvaltningen.
Næste skridt
Folketingets partier vil i lighed med tidligere løbende blive orienteret om udviklingen i de forskellige
spor i genopretningen af udbytteområdet. I forhold til de tre hovedspor i arbejdet er de umiddelbare
næste skridt fremhævet nedenfor.
Skatteministeriet vil oversende et aktstykke med de reviderede økonomiske skøn og anmodning
om finansiering til merudgifter til de civilretlige tiltag på ca. 210 mio. kr. ekskl. risici til Folketinget i
april 2022. I tilfælde af at risici indtræder og bevillingsbehovet i 2022 bliver større vil der blive fore-
lagt yderligere aktstykke herom. Folketingets partier vil løbende blive orienteret ved større ændrin-
ger i provenuet og de forventede udgifter.
Regeringen forventer at fremsætte lovforslag i maj 2022, hvor rentesatsen i sager om udbyttesager
foreslås nedsat fra 4,8 pct. til 3,4 pct. årligt.
I forhold til udviklingen af en ny udbyttemodel forventes den yderligere analyse af den alternative
model at være færdig i 2. halvår 2022. Folketinget vil blive orienteret om resultaterne heraf.
Side 7 af 8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 194: Statusnotat på udbytteområdet, fra skatteministeren
2553579_0008.png
Side 8 af 8