Hillerød den 31. marts 2022
Folketingets Skatteudvalg
Skatteministeren har en 23. marts 2022 besvaret fire spørgsmål, SAU 345-348, stillet af Skatteudvalget på
foranledning af skatteudvalgsmedlem Ole Birk Olesen.
Lad mig indledningsvis udtrykke min taknemmelighed over, at Folketingets Skatteudvalg viser interesse for
de formodentlig mange sager, der ligger til grund for udvalgets spørgsmål.
Det er min opfattelse, at Skatteministeren i hans svar tilbageholder væsentlige oplysninger, at
Skatteministeren derved misligholder ministerens sandhedspligt og pligt til at give fyldestgørende
oplysninger til Folketinget og at Skatteministeren med disse svar har vildledt Folketingets Skatteudvalg.
Vedrørende Skatteministerens svar til SAU 345
I svar til SAU 345 skriver Skatteministeren, at
”Da
felt 233 indeholder en række forskellige indtægtstyper,
kan et ekstraordinært afkast på en lagerbeskattet pensionsopsparing medføre et Autoforskud, dvs. et
automatisk dannet forslag til ændret forskudsopgørelse i det efterfølgende indkomstår, såfremt en række
kriterier i øvrigt er opfyldt”.
Af ministerens svar til SAU 348 fremgår det, at de refererede kriterier er, at
(citat):
”…
den skattepligtiges samlede skat ændres med mere end 5 pct. i forhold til den senest beregnede
forskudsskat, og at den samlede ændring udgør mindst 5.000 kr.”
Skattestyrelse har til mig skriftligt oplyst, at skattestyrelsens IT-system
”AutoForskud”
systematisk og
konsekvent fremfører et ekstraordinært afkast af en lagerbeskattet pensionsopsparing i et skatteår til en
tilsvarende forøgelse af indkomstgrundlaget i det følgende skatteår. Da denne skatteberegning foregår
systematisk i et IT-system (”AutoForskud”), så må det konkluderes, at alle skatteborgere, der i skatteåret
2019 havde ekstraordinære afkast på lagerbeskattede pensionsopsparinger, fik disse ekstraordinære afkast
fremført som forøgelse af indkomstgrundlaget i 2020. Skatteåret 2019 var investeringsmæssigt særdeles
lukrativt, og det må antages, at alle eller langt størstedelen af de ca. 420.000 borgere, der i 2019 have
lagerbeskattede pensionsopsparinger uretmæssigt fik forøget deres indkomstgrundlag, og dermed deres
skat, i 2020. Skattemyndigheden afviser (jf. skatteministerens svar til SAU 346) at oplyse, hvor mange
borgere, der på denne måde er blevet uretmæssigt behandlet af skattemyndigheden, men en
overslagsberegning viser, at skattemyndigheden i 2020 på denne måde uretmæssigt har indkrævet i
størrelsesordenen 8
–
12 mia. kroner. Skatteministerens svar må forstås således, at et ekstraordinært
afkast på en lagerbeskattet pensionsopsparing
kan
medføre en ændret forskudsopgørelse i det
efterfølgende indkomstår. Imidlertid forholder det sig sådan, at et ekstraordinært afkast på en
lagerbeskattet pensionsopsparing
vil
medføre en ændret forskudsopgørelse i det efterfølgende indkomstår
(med mindre ændringen er under en bagatelgrænse). Jeg mener at Skatteministeren svar til SAU 345 er
både mangelfuldt og misvisende, og at Skatteministeren derved vildleder Skatteudvalget.
Vedrørende Skatteministerens svar til SAU 346
Skattestyrelsen har den 23. juni 2020 via e-mail sendt mig et krav om yderligere skattebetaling på 28.730
kroner som følge af, at skattestyrelsen har fremført en (urealiseret) gevinst på 103.633 af lagerbeskattet
pensionsopsparing i 2019. I henhold til offentlighedsloves § 15 stk. 1 er Skattestyrelsen forpligtet til at
journalisere sådanne breve, og i henhold til offentlighedsloves § 15 stk. 3 skal journalisering foretages på en