Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 187
Offentligt
2551051_0001.png
ANALYSE
Marts 2022
Selskabernes
skattebetaling
Hovedaktionærer i små og
mellemstore selskaber
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
Selskabernes skattebetaling
Side 1
Indholdsfortegnelse
Indledning
............................................................................................................................ 2
Nøgletal om selskabernes skattebetaling ................................................................ 4
Skatteprovenu fra selskaber runder 350 mia. kr. ................................................................ 5
40 pct. af provenuet indbetales af én branche .................................................................... 7
Størstedelen af små og mellemstore selskaber begår fejl i skattebetalingen ..... 10
61 pct. af selskaberne begår fejl med momsangivelsen .............................................. 12
Mange fejl i skelnen mellem selskabets økonomi og privatøkonomi....................... 13
Hovedaktionærer i små og mellemstore selskaber .............................................14
Flere bliver hovedaktionærer i Danmark .............................................................................. 15
Risici ved hovedaktionærers dobbeltrolle ........................................................................... 17
Kontrol af hovedaktionærer giver resultater ...................................................................... 20
Flere små og mellemstore selskaber fravælger revision .............................................. 21
Fravalg af revision giver flere fejl............................................................................................. 22
Hovedaktionærer optager lån i selskabet uden korrekt beskatning ........................ 24
Skattehuller lukkes ved kontrol af tvangsopløste selskaber........................................ 25
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
Selskabernes skattebetaling
Side 2
Indledning
Selskaber indbetalte i 2019 over 350 mia. kr. i skatter og afgifter. Provenuet fra
selskaberne udgør dermed omkring en tredjedel af det samlede skatte- og afgifts-
provenu i Danmark på godt 1.100 mia. kr.
Skattestyrelsen har ansvar for at sikre, at selskaberne betaler de korrekte skatter
og afgifter til tiden. Det sker gennem målrettet vejledning og kontrol. Skattestyrel-
sen sikrer desuden, at det er så nemt som muligt at betale de korrekte skatter og
afgifter.
Selskabernes skattebetaling
er en årlig tilbagevendende publikation, der sætter
fokus på selskabernes skattebetaling. Det gøres i to dele
faste nøgletal og et ud-
valgt tema.
I nøgletallene præsenteres selskabernes samlede indbetalinger for indkomst-
årene 2015-2019. Det gælder provenu fra forskellige skattearter samt selskaber-
nes efterlevelse af moms- og skattereglerne.
I temaet sættes der fokus på hovedaktionærer i små og mellemstore selskaber.
Små og mellemstore selskaber udgør størstedelen af alle selskaber i Danmark, og
antallet har siden 2015 været stigende. Den tendens gælder også for antallet af
hovedaktionærer i de små og mellemstore selskaber. I 2019 var 58 pct. af disse
selskaber ejet af en eller flere hovedaktionærer.
I temaet præsenteres de seneste tendenser på området samt udfordringerne, der
kan være forbundet med hovedaktionærer og deres dobbeltrolle som både ejer
og direktør, hvor der kan ske sammenblanding mellem hovedaktionærens private
økonomi og selskabets økonomi. Derudover præsenteres Skattestyrelsens kon-
trolindsatser, der har til formål at sikre, at alle hovedaktionærer og selskaber beta-
ler den korrekte skat og moms.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0004.png
Selskabernes skattebetaling
Side 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0005.png
Selskabernes skattebetaling
Side 4
Nøgletal om selska-
bernes skattebetaling
1
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0006.png
Selskabernes skattebetaling
Side 5
Skatteprovenu fra selskaber runder 350 mia. kr.
Selskaber i Danmark indbetaler hvert år en række forskellige skatter og afgifter til
den danske stat. Det gælder blandt andet moms, lønsumsafgift og selskabsskat,
jf.
boks 1.
Tilsammen udgør selskabernes skattebetaling omkring en tredjedel af det
samlede skatte- og afgiftsprovenu på godt 1.100 mia. kr.
I 2019 udgjorde skatte- og afgiftsprovenuet indbetalt af selskaberne 351 mia. kr.
Siden 2015 er provenuet fra selskaberne dermed steget med over 13 pct. fra knap
310 mia. kr.,
jf. figur 1.
Stigningen skal ses i lyset af den generelle udvikling i sam-
fundsøkonomien i samme periode, hvor BNP er steget med 14 pct.
1
På grund af de seneste års økonomiske udvikling under COVID-19 vil der ikke
kunne observeres den samme stigning i 2020. Det skyldes, at når erhvervslivet
rammes af et uventet stød som COVID-19, vil det afspejle sig i skatte- og afgifts-
provenuet. Nøgletallene for 2020 vil fremgå af næste udgave af
Selskabernes
skattebetaling.
Figur 1. Udvikling i provenu fra skatter og afgifter, 2015-2019
Mia. kr.
400
351
350
300
250
200
150
100
50
0
2015
2016
2017
2018
2019
310
13 %
Stigning i provenu
Siden 2015 er selskabernes skatte-
indbetalinger steget med 13 pct. fra
310 mia. kr. til 351 mia. kr.
Kilde: Skattestyrelsen.
Langt størstedelen af moms og afgifter betales af forbrugerne i tilknytning til køb
af varer og ydelser, men indbetales til Skattestyrelsen af selskaberne. Dette sker
sammen med de afgifter, som er pålagt selskabernes produktion. I tillæg hertil står
selskaberne for indberetning og skatteindbetaling af en stor del af skatten af pri-
vatpersoners samlede lønninger til Skattestyrelsen.
Det samlede skatte- og afgiftsprovenu fra selskaberne udgøres af moms og løn-
sumsafgift, afgifter samt selskabsskat. Nogle selskaber er momspligtige, mens an-
dre skal betale lønsumsafgift. De momspligtige selskaber skal opkræve og indbe-
tale moms af deres salg. Selskaber, der sælger momsfri ydelser, som fx aviser, ta-
xakørsel, finansielle og sundhedsydelser, betaler i stedet lønsumsafgift.
Med knap 209 mia. kr. udgjorde moms og lønsumsafgifter langt den største andel
af det samlede skatte- og afgiftsprovenu fra selskaberne i 2019,
jf. tabel 1.
Siden
2015 er provenuet herfra steget med 18 pct. og dermed mere end det samlede
provenu.
209 mia.
Provenu fra moms og lønsum
Moms og lønsumsafgifter udgjorde
knap 209 mia. kr. i 2019.
1
Kilde: Danmarks Statistik (nationalregnskabstal for 2015-2019)
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0007.png
Selskabernes skattebetaling
Side 6
Tabel 1. Samlet skatte- og afgiftsprovenu for selskaber, 2015-2019
2015
Samlet provenu
mia. kr. (løbende priser)
Moms og lønsumsafgifter
Afgifter
Selskabsskat
309,9
176,7
71,3
61,9
2016
316,1
185,1
67,3
63,8
2017
336,0
193,4
68,7
73,9
2018
336,8
203,7
69,7
63,4
2019
351,4
208,7
68,8
73,9
Anm.: Selskabsskatter omfatter selskabsskat og kulbrinteskat. Refusion af energiafgifter er fratrukket i det
samlede afgiftsprovenu. Selskabsskattesatsen udgjorde 23,5 pct. for 2015 og 22 pct. for de øvrige år. Tallene
er opgjort i juni 2021, og der kan forekomme ændringer ift. tidligere offentliggjorte tal. Ændringerne skyldes
den løbende angivelse og kontrol. Der kan forekomme afrundingsdifferencer.
Kilde: Skattestyrelsen.
I
2019 udgjorde provenuet fra afgifter knap 69 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Samlet er af-
giftsprovenuet faldet med knap 3 mia. kr. siden 2015. Afgifterne udgøres særligt
af punktafgifter, som er afgifter på blandt andet emballage, spiritus, tobak og spil
samt miljø- og energiafgifter.
Tilsammen indbetalte selskaberne knap 74 mia. kr. i selskabsskat af deres over-
skud i 2019. Siden 2015 er provenuet fra selskabsskatten steget med 19 pct., hvil-
ket er mere end stigningen i det samlede provenu. Årene 2017 og 2019 tegner sig
for historisk høje selskabsskatteprovenuer. Generelt er udsving i indbetaling af
selskabsskat ikke unormalt. Det skyldes blandt andet, at den skattepligtige ind-
komst kan variere, fx ved udvikling i selskabernes indtjening eller som følge af in-
vesteringer, afskrivninger eller underskud fra tidligere år.
Boks 1. Satser for skatter og afgifter
Selskabsskat
betales af selskaber med overskud. Satsen var i 2019 på 22 pct. af over-
skuddet i selskabet, hvilket var samme sats som fra 2016 til 2018. I 2015 var satsen 23,5
pct.
Moms
betales i forbindelse med salg af varer og tjenester. Satsen udgør 25 pct. for solgte
varer (salgsmoms), hvor selskabet kan fratrække den moms, selskabet selv har betalt ved
køb af varer (købsmoms).
Lønsumsafgift
betales blandt andet af selskaber, som ikke betaler moms af deres ydelser
(fx taxakørsel). Der findes i lønsumsafgiftsloven fire forskellige metoder hvor satser og af-
giftsgrundlag varierer. Satsen var i 2019 på mellem 4 pct. og 15 pct. Afgiftsgrundlaget af-
hænger af metode og omfatter lønsum, omsætning og/eller overskud.
Afgifter
indbetales af selskaber, der handler med eller forbruger en række produkter, som
er afgiftsbelagte.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0008.png
Selskabernes skattebetaling
Side 7
40 pct. af provenuet indbetales af én branche
I 2019 var der godt 540.000 selskaber i Danmark. Selskaberne fordeler sig på en
række forskellige brancher. Den største branche målt på provenu er handel og
transport, som inkluderer alle detailbutikker og restauranter samt erhvervsservice,
som inkluderer serviceerhverv lige fra rengøring til advokatvirksomhed.
Handel- og transportbranchen består af knap 75.000 selskaber, som tilsammen
indbetalte knap 141 mia. kr. i skatter og afgifter i 2019. Det svarer til 40 pct. af det
samlede skatte- og afgiftsprovenu fra selskaberne. Samtidig er handel og trans-
port sammen med industri samt finans og forsikring de brancher, som indbetaler
det højeste gennemsnitlige provenu pr. selskab med omkring 2 mio. kr.,
jf. tabel 2.
Selvom industribranchen kun består af knap 22.000 selskaber, bidrager selska-
berne med 43 mia. kr. Det svarer til over 12 pct. af det samlede provenu fra sel-
skaberne,
jf. tabel 2.
I branchen kultur, fritid og anden service findes flest selskaber, men relativt færre
betaler skatter og afgifter. Derfor kommer det mindste bidrag til skatte- og afgifts-
provenuet herfra,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Nøgletal for skatte- og afgiftsprovenuet fordelt på brancher, 2019
Samlet provenu
(mia. kr.)
Antal selskaber
Gennemsnit-
ligt provenu
pr. selskab
(tusinde kr.)
1.911,2
835,6
1.987,7
1.736,2
823,1
225,4
810,1
163,2
301,6
52,8
108,6
161,2
650,2
40 %
Handels- og transportbranchens
indbetaling til samlet provenu
Handels- og transportbranchen ind-
betaler 40 pct. af det samlede pro-
venu i 2019.
Handel og transport mv.
Erhvervsservice
Industri, råstofindvinding og
forsyningsvirksomhed
Øvrig finansiering og forsikring
Bygge og anlæg
Holdingselskaber
Information og kommunikation
Ejendomshandel og udlejning
Offentlig administration,
undervisning og sundhed
Kultur, fritid og anden service
Uoplyst aktivitet
Landbrug, skovbrug og fiskeri
Samlet
140,6
44,6
43,4
36,1
23,0
18,7
18,5
8,1
7,3
6,5
3,7
0,9
351,4
73.541
53.367
21.820
20.798
27.947
82.938
22.813
49.702
24.325
123.359
34.287
5.504
540.401
Anm.: Holdingselskaber er vist i en separat kategori, idet der i denne gruppe kan være datterselskaber, som
har aktiviteter i forskellige brancher. Handel og transport mv. dækker også over hoteller og restauranter.
Offentlige selskaber og private aktører på velfærdsområder falder under branchekateorien for offentlig
administration, undervisning og sundhed.
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
Selskabernes skattebetaling
Side 8
Aktieselskaber står for 65 pct. af skatteprovenuet
I Danmark findes der næsten 50 selskabsformer, som adskiller sig fra hinanden i
forhold til blandt andet ejerform, hæftelsesforhold og kapitalkrav. Kapitalkrav
dækker over det indskud, som ejer skal stille ved oprettelsen af et selskab. I denne
publikation er selskaber inddelt i fire overordnede grupper:
Aktieselskaber
er ofte større selskaber, da der er et kapitalkrav på
400.000 kr. Aktieselskaber kan være ejet af én eller flere fysiske eller juri-
diske personer eller af andre selskaber.
Anpartsselskaber
er ofte mindre selskaber, da der er et kapitalkrav på
40.000 kr. Anpartsselskabet kan være ejet af én eller flere fysiske eller ju-
ridiske personer eller af andre selskaber.
Fonde og foreninger
har ingen bagvedliggende ejere. I stedet ejer fonden
eller foreningen selv selskabet og hæfter med den formue, som er i fon-
den eller foreningen.
Øvrige selskaber
dækker over fx statslige eller kommunale selskaber og
institutioner, som ikke nødvendigvis er omfattet af reglerne for selskabs-
skat. Men de kan være omfattet af fx reglerne om moms og afgifter.
I 2019 var tæt på 60 pct. af de godt 540.000 selskaber registreret som anparts-
selskaber,
jf. figur 2.
Det store antal anpartsselskaber kan blandt andet skyldes, at
kapitalkravet er lavere for denne selskabsform. Gruppen favner en stor del af min-
dre erhvervsdrivende inden for fx handel samt bygge- og anlægsbranchen.
Siden 2018 er antallet af anpartsselskaber steget med knap 16.000. En del af stig-
ningen kan tilskrives en politisk aftale fra foråret 2019 om et stop for nye iværk-
sætterselskaber, som kunne stiftes uden kapitalkrav. Som en del af aftalen blev
det besluttet, at de eksisterende iværksætterselskaber senest i oktober 2021
skulle omregistreres til en anden selskabsform. Her er anpartsselskabet typisk den
selskabsform, der benyttes i forbindelse med omregistreringen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0010.png
Selskabernes skattebetaling
Side 9
Anpartsselskaberne indbetalte knap 72 mia. kr. i skatter og afgifter i 2019. Det
svarer til 20 pct. af det samlede skatte- og afgiftsprovenu fra selskaber.
Figur 2. Fordelingen af samlede antal selskaber og indbetalt skatte- og afgiftsprovenu fordelt på selskabsform, 2019
Selskaber
Provenu (mia. kr.)
6%
7%
17,6
33,4
28%
71,9
Aktieselskaber
Anpartsselskaber
Fonde og foreninger
228,5
59%
Øvrige selskaber
Anm.: Antallet af selskaber er opgjort som antallet af registrerede SE-numre. Det betyder, at en koncern med flere selskaber har flere SE-numre.
Kilde: Skattestyrelsen.
I 2019 var den næststørste gruppe af selskaber fonde og foreninger. Denne
gruppe udgjorde næsten 30 pct. af alle selskaber. Gruppen indbetalte knap 18
mia. kr. i skatter og afgifter, hvilket udgjorde 5 pct. af det samlede skatte- og af-
giftsprovenu fra selskaber,
jf. figur 2.
Aktieselskaber udgjorde med 7 pct. den tredjestørste selskabsgruppe. Men aktie-
selskaberne har med knap 229 mia. kr. indbetalt størstedelen af det samlede
skatte- og afgiftsprovenu fra selskaberne i 2019,
jf. figur 2.
Det svarer til 65 pct. af
det samlede provenu fra selskaber i 2019.
Når aktieselskaberne står for en forholdsvis stor andel af det samlede provenu og
den største indbetaling pr. selskab, skyldes det, at der i denne gruppe findes nogle
af de største koncerner i Danmark med en høj omsætning og overskud.
Øvrige selskaber er den mindste gruppe af selskaber og dækker over eksempelvis
fælleskommunale forsyningsselskaber. I 2019 udgjorde denne gruppe knap 6 pct.
af alle selskaber og bidrog med godt 33 mia. kr.,
jf. figur 2.
Det svarer til knap 10
pct. af det samlede skatte- og afgiftsprovenu fra selskaber.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0011.png
Selskabernes skattebetaling
Side 10
Størstedelen af små og mellemstore selskaber begår fejl i
skattebetalingen
Små og mellemstore selskaber begår ofte fejl ved angivelsen af skatteoplysninger.
Det viser Skattestyrelsens undersøgelser af regelefterlevelsen blandt de små og
mellemstore selskaber med under 250 ansatte. I opgørelsen indgår ikke store sel-
skaber,
jf. boks 2.
Formålet med undersøgelserne er at give et billede af selskabers evne og vilje til at
efterleve skattereglerne. Samtidig opnår Skattestyrelsen viden om udfordringer,
risici og tendenser, som kan danne grundlag for en målrettet vejlednings- og kon-
trolindsats over for selskaberne.
I undersøgelserne af selskabernes regelefterlevelse inddeler Skattestyrelsen fejl i
to typer: simple fejl og grove fejl. Simple fejl begås uagtsomt og kan fx skyldes mis-
forståelser. Grove fejl begås groft uagtsomt eller forsætligt og kan være strafbare.
I den seneste undersøgelse af selskabernes efterlevelse af skattereglerne er ret-
ningslinjerne for sagstilskæring ændret, så der ikke længere opereres med en ba-
gatelgrænse for fejl. Det betyder, at flere fejl afdækkes i undersøgelsen,
jf. boks 3.
Skattestyrelsens undersøgelser fra perioden 2009 til 2018 viser en stigende ten-
dens til, at de små og mellemstore selskaber begår fejl i deres skatteoplysninger.
Alene fra 2015 til 2018 er andelen steget fra 51 pct. til 62 pct.,
jf. figur 3.
Lidt over en tredjedel af stigningen i den opgjorte fejlprocent fra 2015 til 2018 kan
efter Skattestyrelsens vurdering forklares med afskaffelsen af bagatelgrænsen.
Dermed er der en stigende tendens til, at selskaberne begår fejl med indberetnin-
gen af skat udover fejlene som følge af ændringen i bagatelgrænsen.
Figur 3. Små og mellemstore selskabers efterlevelse af skattereglerne, 2009-2018
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2009
Selskaber uden fejl
2011
2013
2015
2018
54
56
54
49
38
39
36
37
43
51
7
8
9
8
11
62 %
Fejl i skattebetaling
I 2018 havde 62 pct. af selskaberne
fejl i deres skattebetalinger.
Selskaber med simple fejl
Selskaber med grove fejl
Anm.: Den stiplede linje illustrerer, at der fra 2018 ikke længere opereres med en bagatelgrænse for fejl.
Kilde: Skattestyrelsen.
I 2018 begik 51 pct. af selskaberne simple fejl, mens 11 pct. af selskaberne begik
grove fejl, hvilket er en stigning siden 2015,
jf. figur 3.
En del af stigningen kan
skyl-
des, at selskaberne ikke i samme omfang som tidligere får hjælp fra revisorer.
Dette uddybes i temaafsnittet, hvor der er fokus på hovedaktionærer i små og mel-
lemstore selskaber.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0012.png
Selskabernes skattebetaling
Side 11
Selvom omfanget af fejl har været stigende, så udgør skatteværdien af de begå-
ede fejl ikke en stigende andel af det samlede provenu. Det skyldes især, at der
beløbsmæssigt i høj grad er tale om mindre fejl.
Boks 2. Sådan måler Skattestyrelsen små og mellemstore selskabers regelefterlevelse
Små og mellemstore selskabers regelefterlevelse måles ved at kontrollere en tilfældigt udvalgt
stikprøve af selskaber. Stikprøven udvælges, så den udgør et repræsentativt udsnit af små og
mellemstore selskaber med en omsætning op til 500 mio. kr. og under 250 ansatte. Undersøgel-
sen omfatter skat og moms, men afdækker ikke told og afgifter.
På grund af kompleksiteten i store selskaber med mere end 250 ansatte gennemføres der ikke
de samme regelefterlevelsesundersøgelser af disse. Dog samler Skattestyrelsen viden om store
selskaber gennem blandt andet målrettede kontroller og international udveksling af oplysninger.
Ved hver kontrol foretages en grundig gennemgang af alle selskabernes skattemæssige forhold.
Blandt alle kontrollerede selskaber, som er momsregistrerede, er der tillige foretaget en kontrol af
selskabets momsforhold. Som hovedregel har Skattestyrelsen ved kontrollen aflagt selskabet et
på forhånd aftalt besøg. I hvert tilfælde, hvor der ikke er selvangivet korrekt, registreres de for-
skellige typer af fejl, og den samlede ændring af beskatningsgrundlaget opgøres. For hvert sel-
skab vurderes viljen og evnen til at angive korrekt baseret på antallet og karakteren af fejl.
En bestemt fejltype kan godt være vurderet som grov i et selskab, men som simpel i et andet. I
vurderingen indgår blandt andet størrelsen på den samlede regulering, antallet af fejl for samme
fejltype, samt hvorvidt fejlen er enkeltstående eller begået gentagne gange over årene.
Undersøgelser af regelefterlevelsen giver Skattestyrelsen indblik i, hvilke fejltyper der er hyppigst,
og hvilke forhold der karakteriserer selskaber, der begår henholdsvis simple og grove fejl. Målin-
gerne af regelefterlevelsen er en vigtig del af grundlaget for, at Skattestyrelsen løbende kan tilret-
telægge sit arbejde efter risiko og væsentlighed.
Boks 3. Bagatelgrænse
Skattestyrelsen har tidligere opereret med en bagatelgrænse på 4.000 kr. for skat og 2.500 for
moms. I 2016 blev retningslinjerne for sagstilskæring i forbindelse med Skattestyrelsens kontrol-
arbejde ændret. Det betød, at det ikke længere var muligt at fastsætte en beløbsgrænse for,
hvornår en sag blev registret med fejl. For Skattestyrelsens stikprøveundersøgelser af små og
mellemstore selskaber betød ændringen, at man ikke længere opererede med de hidtidige ba-
gatelgrænser. 2018-undersøgelsen vil således kunne sammenlignes med fremtidige undersø-
gelser uden videre, mens det er nødvendigt at korrigere for bagatelgrænsen i sammenligningen
med tidligere undersøgelser.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0013.png
Selskabernes skattebetaling
Side 12
61 pct. af selskaberne begår fejl med momsangivelsen
Skattestyrelsen har ligeledes undersøgt selskabernes efterlevelse af momsreg-
lerne i perioden fra 2009 til 2018. Her ses samme tendenser som i efterlevelsen af
skattereglerne.
Fra 2015 til 2018 er andelen af selskaber, der begår fejl i efterlevelsen af moms-
reglerne, steget fra 43 pct. til 61 pct.,
jf. figur 4.
En del af den stigende fejlprocent
kan tilskrives, at Skattestyrelsen ikke længere opererer med en bagatelgrænse.
Dette kan dog kun forklare en lille del af stigningen. Dermed er der en stigende
tendens til, at selskaberne begår fejl med indberetningen af moms udover fejlene
som følge af ændringen i bagatelgrænsen.
Ligesom for efterlevelsen af skattereglerne begår selskaberne flest simple fejl. I
2018 begik 48 pct. af selskaberne simple fejl, mens 13 pct. af selskaberne begik
grove fejl,
jf. figur 4.
Figur 4. Små og mellemstore selskabers efterlevelse af momsreglerne, 2009-2018
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2009
2011
2013
Selskaber med simple fejl
2015
2018
60
66
63
57
39
31
25
9
9
11
9
13
61%
Fejl med moms
i 2018 begik 61 pct. af selskaberne
fejl med momsangivelserne.
26
34
48
Selskaber uden fejl
Selskaber med grove fejl
Anm.: Den stiplede linje illustrerer, at der fra 2018 ikke længere opereres med en bagatelgrænse for fejl.
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0014.png
Selskabernes skattebetaling
Side 13
Mange fejl i skelnen mellem selskabets økonomi og privat-
økonomi
Undersøgelsen af regelefterlevelsen for perioden 2011 til 2018 viser særligt tre
hyppige fejltyper, som de små og mellemstore selskaber begår,
jf. tabel 3.
Fælles
for de typiske fejl er, at de sker i grænselandet mellem selskabets økonomi og ho-
vedaktionærernes privatøkonomi. I temadelen i denne publikation bliver de sær-
lige udfordringer for hovedaktionærer gennemgået.
En hyppig fejltype hos selskaberne relaterer sig til beskatningen af udbytte for ho-
vedaktionærer. Knap 13 pct. af selskaberne har begået denne type af fejl,
jf. tabel
3.
Fejlen omfatter alle former for selskabsbetalte udgifter og formuedispositioner i
et selskab, hvor overdragelsen af aktiver til hovedaktionærer er skjult for Skatte-
styrelsen
også kaldet maskeret udlodning. Hovedaktionæren bliver beskattet af
de overdragede aktiver. Fx har et selskab købt en bil, som senere er blevet solgt.
Salget er ikke indtægtsført i selskabet, men anses derimod for at være tilgået en
hovedaktionær. Derfor skal hovedaktionæren beskattes af beløbet fra salget. I et
andet tilfælde har et selskab købt en kunstgenstand, som sidenhen er overdraget
til hovedaktionæren. Her bliver hovedaktionæren beskattet af værdien af det over-
dragede aktiv.
Tabel 3. Hyppige fejltyper begået af små og mellemstore selskaber, 2011-2018
Fejltyper
Yderligere udbytte
hovedaktionærbeskatning
Yderligere udbytte - private udgifter
Ikke fradragsberettigede udgifter
Andel med fejl
(gennemsnit, 2011-2018)
12,5 pct.
11,5 pct.
8,7 pct.
13 %
Fejl i hovedaktionærbeskatning
Fra 2011 til 2018 har knap 13 pct. af
selskaberne begået fejl i beskatnin-
gen mellem hovedaktionærer og sel-
skabet.
Anm.: Grundet afskaffelsen af bagatelgrænsen er flere fejl medtaget i 2018 end for andre år.
Kilde: Skattestyrelsen.
En anden hyppig fejl vedrører private udgifter, hvor godt 11 pct. af selskaberne
begår fejl,
jf. tabel 3.
Fejltypen omfatter private udgifter, der fejlagtigt er fratrukket
i selskabet som erhvervsmæssige udgifter. Fx har selskaber betalt for en hovedak-
tionærs rejseudgifter, elektronisk udstyr eller restaurantbesøg, som havde karak-
ter af private udgifter. Derfor blev hovedaktionæren beskattet, som var der tale
om udbetalt udbytte.
Ikke fradragsberettigede udgifter udgør en tredje fejltype. Næsten 9 pct. af selska-
berne begår denne type fejl,
jf. tabel 3.
Det kan være udgifter, der ikke kan doku-
menteres tilstrækkeligt, eller som ikke er afholdt for at erhverve, sikre eller vedlige-
holde indkomsten i selskabet. Fx har et selskab fratrukket udgifter til blandt andet
varekøb uden at kunne fremlægge dokumentation for udgifterne.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0015.png
Selskabernes skattebetaling
Side 14
Hovedaktionærer i
små og mellemstore
selskaber
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0016.png
Selskabernes skattebetaling
Side 15
Flere bliver hovedaktionærer i Danmark
Størstedelen af selskaberne i Danmark er små og mellemstore selskaber med en
omsætning op til 500 mio. kr. I 2019 var der registreret tæt på 375.000 små og
mellemstore selskaber,
jf. figur 5.
Det svarer til knap 70 pct. af alle selskaber i Dan-
mark.
I Danmark registreres der hvert år flere og flere selskaber. I de seneste fem år er
der kommet næsten 78.000 flere små og mellemstore selskaber. I takt med det
stigende antal selskaber er der også sket en stigning i antallet af hovedaktionæ-
rer.
Hovedaktionærer er i denne publikation defineret som en person, der har kontrol-
lerende indflydelse på et selskab. Det vil sige en person, der ejer eller inden for de
sidste fem år har ejet mindst 25 pct. af aktierne eller anparterne i et selskab. Heri
medregnes aktier, der samtidig tilhører eller har tilhørt den skattepligtiges ægte-
fælle, forældre og bedsteforældre samt børn og børnebørn og disses ægtefæller.
Fra 2015 til 2019 er antallet af hovedaktionærer steget fra omkring 150.000 til
over 210.000. Det er en stigning på godt 60.000 hovedaktionærer,
jf. figur 5.
Der-
med er antallet af hovedaktionærer i de små og mellemstore selskaber steget
med over 40 pct. siden 2015. Det er en relativ større stigning end udviklingen i an-
tallet af små og mellemstore selskaber, der er steget med godt 25 pct. i samme
periode.
Figur 5. Antal hovedaktionærer og små og mellemstore selskaber, 2015-2019
Antal (tusinde)
400
359
374
60.000
Flere hovedaktionærer
Antallet af hovedaktionærer i små og
mellemstore selskaber er steget med
60.000 fra 2015 til 2019.
300
296
318
338
200
168
187
200
211
149
100
0
2015
2016
2017
2018
2019
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0017.png
Selskabernes skattebetaling
Side 16
I 2019 var halvdelen af de små og mellemstore selskaber ejet af én hovedaktio-
nær,
jf. figur 6.
Hovedaktionæren vil ofte repræsentere selskabet som både ejer og
direktør.
Figur 6. Hovedaktionærers ejerandele i små og mellemstore selskaber, 2019
100% Ejerandel
75-99% Ejerandel
42%
50%
50-74 % Ejerandel
25-49 % Ejerandel
0-24 % Ejerandel
5%
2%
1%
Kilde: Skattestyrelsen.
Hovedaktionærer har mulighed for at påvirke de oplysninger, der angives til Skat-
testyrelsen og kan i stort omfang selv bestemme, om fx overskuddet i selskabet
skal udbetales som aktieindkomst eller lønindkomst. Skattestyrelsen har derfor
styrket kontrollen af, om hovedaktionærer og selskaber betaler den korrekte skat.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0018.png
Selskabernes skattebetaling
Side 17
Risici ved hovedaktionærers dobbeltrolle
Hovedaktionærer har indflydelse på både selskabets økonomi og på egen afløn-
ning. Denne dobbeltrolle betyder, at der er risiko for sammenblanding af hovedak-
tionærens privatøkonomi og selskabets økonomi,
jf. figur 7.
Der kan fx være risiko
for, at værdien af goder eller udgifter ikke bliver angivet korrekt, når hovedaktio-
nærens private udgifter og selskabets udgifter blandes sammen,
jf. boks 4.
Figur 7. Sammenblanding af selskabets økonomi og hovedaktionærs privatøkonomi
Kilde: Skattestyrelsen.
Skattestyrelsen har gennem kontrolaktiviteter og stikprøveundersøgelserne af sel-
skabers regelefterlevelse erfaring med, at hovedaktionærer i små og mellemstore
selskaber kan have udfordringer med at holde selskabets økonomi og privatøko-
nomien adskilt. Derfor har Skattestyrelsen styrket den målrettede kontrol- og vej-
ledningsindsats over for netop denne gruppe.
Skattestyrelsen vejleder om skattereglerne og de særlige udfordringer, der er for
hovedaktionærerne. Det sker blandt andet i samarbejde med og gennem er-
hvervsorganisationer.
Skattestyrelsen har desuden identificeret seks områder, hvor der er størst risiko
for, at hovedaktionærerne i små og mellemstore selskaber begår fejl. Når Skatte-
styrelsen udvælger hovedaktionærer til kontrol, sker det gennem en såkaldt risiko-
baseret udsøgning, hvor hovedaktionærerne udvælges på baggrund af deres
skatteoplysninger sammenholdt med de seks risikoområder.
De seks områder er værdiansættelse af frie goder, private udgifter, aktionærlån,
skattefrie rejse- og kørselsgodtgørelser, aktionærtilgodehavende og overdragelse
af aktiver mellem hovedaktionær og selskab,
jf. figur 8
og
boks 5.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0019.png
Selskabernes skattebetaling
Side 18
Figur 8. Risikobaseret udvælgelse af selskaber og hovedaktionærer til kontrol
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0020.png
Selskabernes skattebetaling
Side 19
Boks 4. Udfordringer ved beskatning af hovedaktionærer
Hovedaktionærer kan i stort omfang selv bestemme, om overskuddet i et selskab skal ud-
betales som aktieindkomst eller lønindkomst.
Hvis beskatningen af lønindkomst er højere end beskatningen af aktieindkomst (eller om-
vendt), vil hovedaktionæren have en skattemæssig fordel ved at udbetale overskuddet
som aktieindkomst i stedet for som lønindkomst (eller omvendt). Det benævnes også ho-
vedaktionærproblemet.
Hovedaktionærproblemet er i Danmark løst ved at sætte niveauet for beskatningen af de
to typer af indkomster så ens som muligt. På den måde er der ikke er nogen skattemæssig
fordel for hovedaktionærerne ved at udbetale overskuddet gennem den ene eller anden
indkomsttype.
Boks 5. Udvælgelse af hovedaktionærer i små og mellemstore selskaber til kontrol
Når Skattestyrelsen udvælger hovedaktionærer til kontrol, sker det gennem en såkaldt risi-
kobaseret udsøgning, hvor hovedaktionærer udvælges på baggrund af deres generelle
skatteoplysninger sammenholdt med de seks risikoområder illustreret i figur 8:
Værdiansættelse af frie goder,
fx fri bil, fri bolig, frit sommerhus. Når selskabet stiller
goder til rådighed for hovedaktionærens private brug, er der tale om skattepligtige
goder. Skattestyrelsen fokuserer bl.a. på at kontrollere, om værdiansættelserne af
goderne er korrekte, samt om selskabet indberetter rettidigt og korrekt.
Private udgifter,
fx udgifter til renovering af bygninger, hvor selskabets adresse og
hovedaktionærens adresse er den samme. Selskabet har fradrag for afholdte udgif-
ter for at sikre og vedligeholde selskabets indkomst. Skattestyrelsen kontrollerer, om
udgifterne, afholdt af selskabet, er direkte relateret til selskabets drift og adskilt fra
hovedaktionærens privatøkonomi.
Aktionærlån,
fx lån ydet af selskabet til hovedaktionæren. Efter skattelovgivningen
eksisterer der ikke et lån, men en hævning, der beskattes som løn eller udbytte.
Skattestyrelsen kontrollerer, at der bliver indbetalt den korrekte skat.
Aktionærtilgodehavender,
fx lån ydet af hovedaktionæren til selskabet. Når en ho-
vedaktionær låner penge til selskabet, er der er tale om et aktionærtilgodehavende i
selskabet. Lånet skal forrentes på markedsvilkår, og renterne er skattepligtige for
hovedaktionæren. Skattestyrelsens kontrol fokuserer på, om opgørelsen af rentebe-
regningerne er korrekt, og at hovedaktionæren har medregnet renteindtægterne på
årsopgørelsen.
Skattefri rejse- og kørselsgodtgørelse,
fx godtgørelse for en weekendtur med et
møde. Hvis et selskab udbetaler skattefrie godtgørelser til en hovedaktionær, er sel-
skabet underlagt særlige kontrolforpligtigelser. I forbindelse med skattefrie godtgø-
relser kontrollerer Skattestyrelsen, om selskabet lever op til den særlige kontrolfor-
pligtigelse, herunder formålet med rejsen, inden udbetalingen til aktiviteten finder
sted.
Salg af aktiver mellem hovedaktionær og selskab,
fx overdragelse af ejendom fra
selskabet til hovedaktionær. Handel mellem selskab og dets hovedaktionær skal ske
på markedsvilkår. Skattestyrelsen har særligt fokus på, om aktiver sælges for dyrt
fra hovedaktionæren til selskabet eller for billigt fra selskabet til hovedaktionæren.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0021.png
Selskabernes skattebetaling
Side 20
Kontrol af hovedaktionærer giver resultater
Skattestyrelsen har siden 2018 skærpet kontrollen af hovedaktionærer og selska-
bers efterlevelse af skatte- og momsreglerne. Det skyldes, at risikoen for fejl er
særligt stor, når hovedaktionærer kan begunstige sig selv eller sin familie med fx
frie goder eller aktionærlån fra selskabet.
Gennem målrettet kontrol forsøger Skattestyrelsen at påvirke selskabernes regel-
efterlevelse og hovedaktionærernes adfærd til at mindske fejl inden for de seks ri-
sikoområder. Det sker både gennem kontroller, fokus på sanktioner, vejledning og
ved samarbejde med rådgivningsbranchen.
I perioden fra 2018 til 2020 har Skattestyrelsen foretaget godt 7.200 kontroller af
hovedaktionærer og deres selskaber. Kontrollerne har resulteret i, at hovedaktio-
nærer og selskaber efterfølgende har modtaget skatteopkrævninger for i alt 253
mio. kr.,
jf. figur 9.
Figur 9. Kontrol af hovedaktionærer og deres selskaber, 2018-2020
Antal
5.000
100
4.000
70
3.000
60
2.000
40
1.000
2.295
0
2018
Antal kontroller
2019
2020
2.324
2.594
0
20
100
83
80
Mio. kr.
120
7.200
Kontroller
Fra 2018 til 2020 har Skattestyrelsen
foretaget 7.200 kontroller af hoved-
aktionærer og deres selskaber.
Skatteopkrævninger (højre akse)
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0022.png
Selskabernes skattebetaling
Side 21
Flere små og mellemstore selskaber fravælger re-
vision
Små og mellemstore selskaber er som udgangspunkt pålagt at få deres årsregn-
skab revideret af en godkendt revisor. Over halvdelen af disse selskaber var i
2019 ejet af en eller flere hovedaktionærer,
jf. figur 6.
Hovedaktionærer vil som
nævnt ovenfor ofte være tæt på ledelsen og dermed have indflydelse på selska-
bets endelige beslutninger.
I nogle tilfælde kan selskaber beslutte at fravælge revision af årsregnskabet,
jf.
boks 6.
Siden 2014 har en stigende andel af små og mellemstore selskaber fra-
valgt revision af årsregnskabet. I 2014 fik 64 pct. af selskaberne revideret deres
årsregnskab, mens andelen var faldet til 40 pct. i 2019,
jf. figur 10.
Mange selskaber, der fravælger revision, beholder imidlertid fortsat revisorhjælp.
Selskaber får blandt andet hjælp til gennemsyn af årsregnskabet og til at opstille
årsregnskabet korrekt. I 2014 fik 22 pct. af selskaberne anden revisorhjælp til års-
regnskabet, mens andelen var steget til 37 pct. i 2019.
Fravælger et selskab revisorhjælp helt, skal det selv sørge for årsregnskabet. I pe-
rioden fra 2014 til 2019 steg andelen af selskaber uden revisorhjælp fra 14 pct. til
23 pct.
Figur 10. Udviklingen i små og mellemstore selskaber med revision, anden revisorhjælp eller
ingen revision eller hjælp, 2014-2019
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2014
2015
Revision
2016
Anden hjælp fra revisor
2017
2018
2019
64
58
51
46
14
14
17
19
22
23
23 %
Fravalg af revisorhjælp
I 2019 havde 23 pct. af de små og
mellemstore selskaber ingen revisor-
hjælp til årsregnskabet.
22
28
32
34
36
37
43
40
Ingen revision eller hjælp
Anm.: Figuren indeholder udviklingen for de små og mellemstore selskaber i regnskabsklasse B. Der kan
forekomme summer forskellig fra 100 på grund af afrundinger.
Kilde: Skattestyrelsen.
Boks 6. Fravalg af revision
Efter reglerne i årsregnskabslovens § 135 kan selskaber i regnskabsklasse B (defineret
som små selskaber med begrænset hæftelse, som fx anparts- og aktieselskaber) fra-
vælge revision, hvis de i to på hinanden følgende regnskabsår på balancetidspunktet
ikke overstiger to af følgende tre størrelsesgrænser: Balancesum på 4 mio. kr., nettoom-
sætning på 8 mio. kr. og gennemsnitligt antal ansatte på 12.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0023.png
Selskabernes skattebetaling
Side 22
Fravalg af revision giver flere fejl
Fravalg af revision har betydning for både selskabernes angivelser og Skattesty-
relsens kontroller. Selskaberne vil i højere grad skulle påtage sig ansvaret for, at
indberetningerne af skat og moms er korrekte og indberettet til tiden. De skal sam-
tidig i højere grad holde sig opdaterede om ændringer i skattelovgivningen, der
kan have betydning for selskabet.
Det har også betydning for Skattestyrelsen, der skal påse, om angivelser er kor-
rekte, samt foreløbigt fastsætte selskabers angivelser, hvis ikke de har overholdt
indberetningsfristerne. Uden hjælp fra revisorernes anmærkninger om forhold i
årsregnskabet, kan Skattestyrelsens kontroller blive mere omfattende.
I
en stikprøveundersøgelse fra 2018 undersøgte Skattestyrelsen, om fravalg af re-
vision havde betydning for mængden af fejl i angivelserne for skat og moms. Un-
dersøgelsen viste, at små og mellemstore selskaber generelt har udfordringer
med fejl i angivelserne, og at fravalg af revision i højere grad giver fejl i angivel-
serne af både skat og moms,
jf. figur 11.
Figur 11. Fejlprocent for små og mellemstore selskaber, der kan fravælge revision, 2018
Pct.
100
80
60
40
64
53
20
49
63
0
Fejlpct. på skat
Revision
Uden revision
Fejlpct. på moms
Anm.: Forskellene i fejlprocenten mellem de to grupper er signifikante for både skat og moms. Revision
dækker både over fuld revision og anden hjælp fra revisor.
Kilde: Skattestyrelsen.
Skattestyrelsens kontroller af små og mellemstore selskaber uden revision er der-
for også blevet styrket. Der er blandt andet udviklet digitale værktøjer til udvæl-
gelse af de selskaber med størst risiko for at begå fejl i angivelserne.
I modellen tjekkes oplysningerne fra selskaber, og de sammenholdes med andre
indikatorer for angivelsesfejl, fx tidligere revisoranmærkninger i årsregnskabet,
om selskabet er i en særlig risikofyldt branche, forskelle i selvangivet omsætning
og Skattestyrelsens beregnede omsætning som følge af selskabets momsangivel-
ser. Selskaber med størst risiko for fejl bliver derefter udvalgt til nærmere undersø-
gelse og kontrol,
jf. figur 12.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0024.png
Selskabernes skattebetaling
Side 23
Figur 12. Udvælgelse af selskaber til kontrol
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0025.png
Selskabernes skattebetaling
Side 24
Hovedaktionærer optager lån i selskabet uden
korrekt beskatning
Skattestyrelsen kontrollerer selskabers lån til hovedaktionærer
også kaldet akti-
onærlån. Aktionærlån betragtes som en hævning, der bliver beskattet efter samme
regler som løn og udbytte.
Skattestyrelsen kontrollerer, om der er betalt den korrekte skat af aktionærlånene.
Fra 2018 til 2020 har Skattestyrelsen identificeret i alt 557 hovedaktionærer, som
har optaget aktionærlån i eget selskab, men ikke betalt den korrekte skat af lånet.
Hovedaktionærerne har efterfølgende modtaget skatteopkrævninger for et samlet
beløb på knap 100 mio. kr.,
jf. figur 13.
Figur 13. Hovedaktionærer med forkert indbetalt skat af aktionærlån, 2018-2020
Antal
400
34
34
29
300
30
Mio. kr.
40
100 mio.
Kontrol af aktionærlån
Hovedaktionærer har modtaget
skatteopkrævninger for knap 100
mio. kr. som følge af kontrolindsatsen
af aktionærlån fra 2018 til 2020.
200
20
246
100
195
116
0
2018
Hovedaktionærer
2019
2020
0
10
Skatteopkrævninger (højre akse)
Anm.: I tallene indgår kontroltal fra kontrolprojekterne om hovedaktionærer og deres selskaber samt
revisors medvirken til regelefterlevelsen.
Kilde: Skattestyrelsen.
Antallet af sager har i perioden fra 2018 til 2020 været faldende, mens det gen-
nemsnitlige provenu i de enkelte sager er steget fra knap 140.000 kr. pr. sag til
250.000 kr. pr. sag. En af forklaringerne herpå er, at Skattestyrelsen er blevet
bedre til at udvælge de rigtige sager til kontrol.
Skattestyrelsens kontrolindsats i 2020 resulterede i fund af 116 hovedaktionærer,
som havde optaget et aktionærlån uden den korrekte beskatning og efterfølgende
modtog skatteopkrævninger på samlet 29 mio. kr.,
jf. figur 13.
Skattestyrelsen har fortsat fokus på aktionærlån og kontrollerer, om selskaberne
betaler den korrekte skat, når de giver lån til en af deres hovedaktionærer.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0026.png
Selskabernes skattebetaling
Side 25
Skattehuller lukkes ved kontrol af tvangsopløste
selskaber
Selskaber kan sendes til tvangsopløsning, hvis de ikke rettidigt har indsendt deres
årsrapport til Erhvervsstyrelsen og heller ikke har reageret på rykkerproceduren.
Når et selskab tvangsopløses, skal domstolene ud fra blandt andet selskabets
økonomi vurdere, hvordan selskabet eventuelt skal opløses. Fra 2016 til 2020
blev godt 51.000 selskaber sendt til tvangsopløsning.
Skattestyrelsen har i perioden visiteret og kontrolleret hovedaktionærer bag
tvangsopløste små og mellemstore selskaber. Indsatsen har i alt resulteret i op-
krævninger for knap 200 mio. kr.
Opløsning af selskaber er et område, hvor der laves mange simple fejl. Skattesty-
relsens indsats fokuserer på, at disse fejl opdages og rettes så tidligt som muligt,
hvilket øget muligheden for, at den korrekte skat bliver betalt og afregnet.
Skattestyrelsen visiterer alle tvangsopløste små og mellemstore selskaber. Der
kontrolleres blandt andet for beskatning af omsætning, som ikke er oplyst til Skat-
testyrelsen (udeholdt omsætning) og aktionærlån samt opgørelse af manglende
købsmoms og salgsmoms. Langt de fleste selskaber bliver tvangsopløst, uden der
er behov for, at Skattestyrelsen foretager yderligere kontrol. Dog bliver de mest ri-
sikobetonede selskaber og hovedaktionærerne bag udtaget til en nærmere kon-
trol,
jf. boks 7.
Her kontrollerer Skattestyrelsen, om der er indtjening og andre aktiviteter, som
ikke er beskattet korrekt, eller om hovedaktionærerne har trukket værdier ud af
selskabet uden beskatning forud for opløsningen.
Fra 2016 til 2020 har Skattestyrelsen i alt udtaget 738 hovedaktionærer til nær-
mere kontrol. Der er i 663 tilfælde opdaget uoverensstemmelser mellem de oplys-
ninger, de tvangsopløste selskaber har angivet til Skattestyrelsen og forholdene af-
dækket ved kontrollerne. Det har medført skatteopkrævninger for i alt 198 mio. kr.,
jf. figur 14.
Figur 14. Kontrol af hovedaktionærer i de tvangsopløste selskaber, 2016-2020
Antal
300
52
250
200
150
100
50
0
2016
2017
2018
2019
2020
220
130
95
35
44
35
50
40
30
20
10
0
Mio. kr.
60
738
Kontrollerede hovedaktionærer
Skattestyrelsen har fra 2016 til 2020
kontrolleret 738 hovedaktionærer
bag de tvangsopløste selskaber. I
663 tilfælde betød det en skatteop-
krævning.
33
190
103
Kontrollerede hovedaktionærer
Skatteopkrævninger (højre akse)
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0027.png
Selskabernes skattebetaling
Side 26
Resultaterne fra kontrolindsatsen viser også, at nogle tvangsopløste selskaber
indberetter kunstigt høje beløb fx for lønudbetaling til hovedaktionæren. Ved at
indberette en kunstig høj lønudbetaling med en meget høj trækprocent kan hoved-
aktionæren forsøge at trække penge ud til sig selv i stedet for at betale selskabets
kreditorer, herunder Skattestyrelsen. I disse tilfælde opkræves de korrekte beløb
hos hovedaktionæren i forbindelse med Skattestyrelsens kontrol.
Skattestyrelsen arbejder ikke alene på at bekæmpe fejl ved tvangsopløsning af
selskaber. Sammen med selskabernes kuratorer, advokater, revisorer og banker
fastlægger Skattestyrelsen selskabernes værdi og eventuelle skjulte værdier, så
de kan beskattes. Derudover involverer samarbejdet også Erhvervsstyrelsen, skif-
teretterne og myndigheder i andre lande. Der er således også på dette område et
stærkt tværgående myndighedssamarbejde.
Boks 7. Skattestyrelsens kontrol af tvangsopløste selskaber
I kontrollerne af tvangsopløste selskaber indhenter Skattestyrelsen blandt andet oplys-
ninger fra regnskabsmateriale, bankkontoudtog og privatforbrugsoplysninger. Oplysnin-
gerne sammenholdes med selskabernes selvangivne indkomster, momsangivelser, af-
regning af A-skat og AM-bidrag samt beskatning af hovedaktionærerne.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Publikation fra Skattestyrelsen: Selskabernes skattebetaling marts 2022
2551051_0028.png
Selskabernes skattebetaling
Side 27
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen