Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 184
Offentligt
2548261_0001.png
Årsrapport
Marts 2022
Årsrapport 2021
Motorstyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Motorstyrelsen .................................................................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 5
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 7
Målrapportering ................................................................................................................... 9
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 12
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................14
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 15
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 16
Balancen............................................................................................................................... 19
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 21
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 21
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 22
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 22
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................24
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 25
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 25
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 26
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 26
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 27
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 27
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 28
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 28
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 29
Forelagte investeringer .................................................................................................. 29
It-omkostninger ................................................................................................................. 29
Supplerende bilag ............................................................................................................ 29
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens
tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0003.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0004.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Motorstyrelsens
økonomiske og faglige resultater for 2021. I årsrapporten redegøres for styrel-
sens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver
og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Motorstyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.05. Motorstyrelsen (driftsbevilling)
§ 09.51.51. Gebyrer på motorområdet (anden bevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2021.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 9. marts 2022
Aalborg, d. 4. marts 2022
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Jørgen Rasmussen
Direktør
Motorstyrelsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0005.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Motorstyrelsen og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket el-
ler forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold. Endvidere beskrives for-
ventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af Motorstyrelsen
Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen. Det er styrelsens opgave at
sikre, at værdifastsættelse og afgiftsberegning af motorkøretøjer sker på et ens-
artet og gennemskueligt grundlag. Motorstyrelsen sikrer desuden, at alle motor-
køretøjer er registreret korrekt. Gennem målrettet vejledning og effektiv kontrol
med borgere og virksomheder sikrer styrelsen derudover, at reglerne på motor-
området efterleves. Motorstyrelsens arbejde bidrager til et smidigt og velfunge-
rende bilmarked i Danmark til gavn for både forhandlere og bilejere.
Motorstyrelsen lægger vægt på, at medarbejderne følger nye tendenser på om-
rådet, og er løbende i dialog med motorbranchen. Medarbejderne er specialister
med en høj faglighed, som altid tilstræber at levere grundig sagsbehandling for-
midlet på en forståelig måde. Både når det drejer sig om vejledning, og når det
handler om kontrol. I kontakten med borgere, virksomheder og samarbejdspart-
nere har styrelsen fokus på at levere en god og sammenhængende kundeople-
velse, der understøttes af digitale løsninger.
Sammen med høj faglighed er effektiv administration et fokuspunkt for Motorsty-
relsen, og der er derfor fokus på driftsstyring, som løbende understøtter, at sty-
relsens opgaver bliver prioriteret, så den daglige drift er struktureret og effektiv.
2.2 Ledelsesberetning
Motorstyrelsen har i 2021 særligt haft fokus på at implementere og vejlede om
de nye bilafgifter, som Folketinget vedtog i februar 2021. Loven blev vedtaget
med tilbagevirkende kraft, så afgiften på køretøjer, der er registreret og afgifts-
beregnet den 18. december 2020 eller senere, skal beregnes efter de nye reg-
ler. Den systemmæssige understøttelse af de nye regler blev implementeret den
1. juni 2021 som planlagt. Motorstyrelsen har efterfølgende haft fokus på at fo-
retage omberegninger af registreringsafgiften for de køretøjer, der har betalt af-
gift i den mellemliggende periode.
Hvis der var indgået en bindende købs- eller leasingaftale senest den 17. de-
cember 2020, har der været mulighed for fortsat at beregne afgiften efter de
regler, der var gældende på daværende tidspunkt. Motorstyrelsen har i 2021
modtaget og behandlet ca. 18.000 anmodninger fra virksomheder, der ønsker
at beregne afgiften ud fra de gamle regler.
I 2021 har Motorstyrelsen videreført fokus på virksomhedsbaserede kontroller.
Det er blandt andet sket på importområdet, hvor der via Motorstyrelsens koordi-
neringsforum er sket prioritering af målrettede vejlednings- og kontrolindsatser
på baggrund af en samlet risikovurdering af virksomhedernes adfærd.
For at understøtte styrelsens vejlednings- og kontrolindsatser har der også væ-
ret fokus på at udarbejde og implementere en adfærdsmodel på leasingområ-
det. På baggrund af de tilgængelige data i adfærdsmodellen, kan Motorstyrelsen
bedre prioritere hvilke vejlednings- og kontrolindsatser der skal igangsættes. Ad-
færdsmodellen på leasingområdet er implementeret i 4. kvartal 2021.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0007.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 6
Som en del af arbejdet med at genoprette tilliden til Skatteforvaltningen har Mo-
torstyrelsen fortsat sin dialogbaserede tilgang til interessenter og branche, bl.a. i
form af direktørbesøg ved interessenter. Derudover inddrager styrelsen interes-
senter og brancheorganisationer i forbindelse med udarbejdelse af orientering
om love og regler.
I 2021 har Motorstyrelsen i samarbejde med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
udarbejdet en ny, mere stabil og brugervenlig version af appen til køb af dagsbe-
viser, som kan bidrage til øget regelefterlevelse i forbindelse med privat anven-
delse af varebiler på gule plader.
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Motorstyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immate-
rielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2020
2021
2022
-297,5
300,4
2,9
2,8
2,9
-301,3
280,8
-20,4
-20,5
-20,3
-270,1
273,8
3,7
3,7
3,7
0,1
9,1
-6,2
-0,1
-41,2
0,1
12,4
-26,5
-0,1
-25,1
-
-
-
-
-
20,5
85,2
10,2
83,6
8,4
81,3
349,5
0,5
372,0
0,5
393,1
0,5
Anmærkning: Sumafvigelser skyldes afrunding. Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2021 er
tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 1,2 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte
registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2021
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret hvor relevant.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Regnskabsresultatet for 2021 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Mo-
torstyrelsen i 2021 har haft et samlet overskud på 20,3 mio. kr. i forhold til årets
samlede bevilling, heraf 7,4 mio. kr. til løn og 14,7 mio. kr. på øvrig drift og ind-
tægter. Overskuddet kan særligt henføres til færre omkostninger til blandt andet
køb af nummerplader og husleje, ligesom der har været færre lønomkostninger
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0008.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 7
som følge af flere interne rekrutteringer. En nærmere redegørelse af årets øko-
nomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Udnyttelsesgraden for lånerammen er faldet fra 20,5 pct. i 2020 til 10,2 pct. i
2021, hvilket kan henføres til afskrivninger. Se mere herom i afsnit 3.5. Antal års-
værk er steget fra 349,5 i 2020 til 372,0 i 2021, hvilket blandt andet skyldes, at
Motorstyrelsen skal foretage flere pristjek af selvanmelderes værdifastsættelser.
Prisen pr. årsværk er uændret og udgør 0,5 mio. kr.
Motorstyrelsens drift og administrerede ordninger
Motorstyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af
tabel 2.
For-
klaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Motorstyrelsens driftskonto er § 09.51.51.
Motorstyrelsen
(driftsbevilling). Den
administrerede ordning udgør bevillingen under § 09.51.51.
Gebyrer på motor-
området
(Anden bevilling), som fremgår af tabel 12.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
311,5
-59,8
-
-931,5
Regnskab
281,1
-49,7
-
-937,7
Overført
overskud
ultimo
22,8
-
-
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Styrelsens overførte overskud udgjorde 2,5 mio. kr. primo 2021. Der er et over-
skud i 2021 på 20,3 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2021 er for-
øget til 22,8 mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Motorstyrelsen har tre hovedopgaver, som er angivet i finansloven for 2021, jf.
tabel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedopgaver og opgøres i forhold til be-
villing samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Motorstyrelsens ressourceforbrug, herunder bevillingen for
2021 fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finansloven og til-
lægsbevillingsloven for 2021 samt de realiserede regnskabstal.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0009.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 8
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Retvisende værdiansættelse af
motorkøretøjer
2. Korrekt afgiftsberegning og ef-
fektiv administration og registre-
ring
3. Målrettet vejledning og effektiv
kontrol
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-61,3
-23,5
-100,4
Øvrige
indtægter
-0,2
-49,1
-
Omkost-
ninger
69,9
56,6
110,3
Andel af
årets
overskud
8,5
-16,0
9,9
-66,5
-251,7
-0,4
-49,7
44,2
281,1
-22,7
-20,3
Anmærkning: Sumafvigelser skyldes afrunding. Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud
fra den konstaterede tidsanvendelse. Fordelingen af bevilling er foretaget ud fra opgavernes samlede
indtægter og omkostninger.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2021 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under hovedopgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret omkostninger til generel ledelse og støtte-
funktioner. Derudover indgår omkostninger til koncernfælles aktiviteter, omkost-
ninger til husleje samt ledelsesstøttende aktiviteter, herunder blandt andet kom-
petenceudvikling under hovedopgave 0.
For de øvrige hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3
alene er registreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel
af opgaverne.
Der er i 2021 et samlet mindreforbrug på 20,3 mio. kr. Resultat kan overordnet
henføres til, at der har været færre anmodninger om værdifastsættelse af køre-
tøjer. På grund af covid-19-situationen har Motorstyrelsen samtidig haft vanske-
ligt ved at gennemføre de planlagte vejlednings- og kontrolindsatser.
0. Generelle fællesomkostninger
Motorstyrelsen har i 2021 haft et merforbrug på hovedopgave 0.
Generelle fæl-
lesomkostninger.
Merforbruget kan blandt andet henledes til, at der er anvendt
flere ressourcer til rekruttering og oplæring af nye medarbejdere. Der har samtidig
været et øget ressourcebehov til blandt andet dataudsøgning og behandling af
aktindsigts- og indsigelsesanmodninger.
1. Retvisende værdifastsættelse af motorkøretøjer
Der har i 2021 været ca. 21.000 anmodninger om eksportgodtgørelse. Det er et
fald på ca. 5.000 anmodninger i forhold til det budgetterede, svarende til en min-
dreindtægt på ca. 10 mio. kr. Motorstyrelsen har som følge af faldet i anmodnin-
ger også afholdt færre omkostninger i relation til eksportgodtgørelse. Der har
samtidig været færre anmodninger om værdifastsættelse af øvrige køretøjer,
hvilket har betydet, at Motorstyrelsen har anvendt færre ressourcer under ho-
vedopgave 1.
Retvisende værdifastsættelse af motorkøretøjer.
2. Korrekt afgiftsberegning og effektiv administration og registrering
Der har i 2021 været et merforbrug på ca. 10 mio. kr. under hovedopgave 2.
Korrekt afgiftsberegning og effektiv administration og registrering.
Merforbruget
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0010.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 9
skyldes især, at Motorstyrelsen i 2021 har afholdt flere omkostninger til håndte-
ring af bindende købs- og leasingaftaler. Der er i 2021 behandlet ca. 18.000 an-
modninger om bindende købs- og leasingaftaler. Motorstyrelsen har samtidig af-
holdt flere omkostninger i relation til beregning og vejledning vedrørende de nye
bilafgifter, der blev vedtaget af Folketinget i februar 2021.
3. Målrettet vejledning og effektiv kontrol
Omkostningerne til hovedopgave 3.
Målrettet vejledning og effektiv kontrol
ved-
rører primært vejlednings- og kontrolaktiviteter. Der har i 2021 været et mindre-
forbrug til hovedopgaven på ca. 23 mio. Kr. Som følge af situationen vedrørende
covid-19 har det været vanskeligt for Motorstyrelsen at afholde de planlagte vej-
lednings- og kontrolindsatser.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Motorstyrelsens
mål- og resultatplan for 2021, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I
tabel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Motorstyrelsen for 2021.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Motorstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en ef-
fektiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever styrel-
sen som lydhør og samarbejdsorienteret
1.1 Omdømme
(koncernfæl-
les)
Resultatet af den årlige
omdømmemåling, som
foretages i 3. kvartal
2021, skal som mini-
mum være 3,7 point.
Der måles på en skala
fra 1-5
Resultatet af den lø-
bende måling af til-
fredsheden med Motor-
styrelsens vejlednings-
indsats skal i gennem-
snit minimum være 3,7
point for telefonbetje-
ning og 4,0 point for
mailbesvarelser. Der
måles på en skala fra 1-
5
Resultatet af interes-
sentundersøgelsen, der
foretages i 2021, skal
som minimum være 3,6
point. Der måles på en
skala fra 1-5.
Resultatet af den årlige
omdømmemåling er 3,6
point.
Ikke opfyldt
1.2 Kundetil-
fredshed (kon-
cernfælles)
Resultatet af den lø-
bende måling af til-
fredsheden med styrel-
sens vejledningsindsats
er 3,9 point for telefon-
betjening og 3,9 point
for mailbesvarelser
Delvist opfyldt
1.3 Interes-
senthåndte-
ring (koncern-
fælles)
Styrelsen har udarbej-
det en handleplan for
interessenthåndtering.
Resultatet af interes-
sentundersøgelsen er
3,7 point.
Opfyldt
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0011.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 10
Der skal udarbejdes en
handleplan for interes-
senthåndtering for
2021 i 1. kvartal 2021.
Pejlemærke 2: Motorstyrelsen skal sikre korrekt afgiftsberegning og høj regelefterle-
velse ved at levere høj kvalitet og korrekthed i sagsbehandlingen samt gennem mål-
rettet og integreret vejledning og kontrol
2.1 Korrekthed
i sagsbehand-
lingen
2.2 Træfpro-
center ved
kontrolindsat-
ser
Mindst 95 pct. af de ud-
tagne stikprøver på
sagsbehandlingen er
udført uden fejl
Risikobaserede pristjek
af brugte importerede
køretøjer og leasingkø-
retøjer udføres i 2021
med en samlet træfpro-
cent på minimum 50
pct.
Kontroltrykket i form af
pristjek af selvanmeldte
importerede brugte kø-
retøjer øges gradvist fra
10 til 15 pct. for selvan-
meldte importerede
brugte køretøjer i løbet
af 2021
Der er gennemført pris-
tjek af minimum 1.000
genberegninger på lea-
singområdet, pristjek af
minimum 1.000 værdi-
fastsættelser af leasing-
køretøjer og minimum
10 efterkontroller med
leasingvirksomheder
Motorstyrelsen foreta-
ger kvartalsvist en be-
slutning om målretning
af vejlednings- og kon-
trolindsatser samt
eventuel sanktionering
på baggrund af en sam-
let risikovurdering af
virksomhedernes ad-
færd
99,5 pct. af de udtagne
stikprøver er gennem-
ført uden fejl.
Risikobaserede pristjek
af brugte importerede
køretøjer og leasingkø-
retøjer er udført med en
træfprocent på 29,8
pct.
Der er gennemført pris-
tjek af ca. 3.700 selvan-
meldte værdifastsættel-
ser af brugte importe-
rede køretøjer.
Opfyldt
Ikke opfyldt
2.3 Pristjek af
brugte selvan-
meldte impor-
terede køretø-
jer
Ikke opfyldt
2.4 Kontrol på
leasingområ-
det
Der er gennemført pris-
tjek af ca. 1.400 genbe-
regninger på leasing-
området, pristjek af ca.
800 værdifastsættelser
på leasingkøretøjer og
15 efterkontroller med
leasingvirksomheder.
Motorstyrelsen har fore-
taget en kvartalsvis be-
slutning om målretning
af vejlednings- og kon-
trolindsatser.
Delvist opfyldt
2.5 Sammen-
hæng mellem
vejledning og
kontrol
Opfyldt
Pejlemærke 3: Motorstyrelsen skal sikre en effektiv og realistisk planlægning samt
rettidig og korrekt eksekvering med videreudvikling af Motorstyrelsens drifts- og re-
sultatstyring og implementering af nye sagsbehandlingsværktøjer
3.1 Fristover-
holdelse
100 pct. af de lovbe-
stemte frister vedrø-
rende eksportgodtgø-
relse, bindende svar
vedrørende registre-
ringsafgift,
Fristen er overholdt i 71
pct. af sagerne vedrø-
rende eksportgodtgø-
relse, 77 pct. af sagerne
vedrørende bindende
svar, 99 pct. af
Delvist opfyldt
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0012.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 11
indsigelsessager og
aktindsigtsanmodnin-
ger er overholdt
3.2 Sagsbe-
handlingstid
ved eksport af
brugte køretø-
jer
Målet er nået, når sags-
behandlingstiden ved
værdifastsættelse af
brugte eksporterede
køretøjer ved udgangen
af 2021 er højest 4,2 ti-
mer
Sagsbehandlingstiden
ved værdifastsættelse
af brugte importerede
køretøjer er højest 2,8
timer ved udgangen af
2021
Afvigelsen mellem fak-
tisk forbrug og prog-
nose for budget for den
samlede driftsbevilling
ligger inden for en ud-
svingsmargin på +/- 5
pct. i alle fire kvartals-
opgørelser
indsigelsessager og
100 pct. af aktindsigts-
anmodninger.
Den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid ved
værdifastsættelse af
brugte eksporterede
køretøjer var i 2021
5,37 timer.
Den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid ved
værdifastsættelse af
brugte importerede kø-
retøjer var i 2021 2,8 ti-
mer.
Afvigelsen mellem fak-
tisk forbrug og prog-
nose for budget over-
steg 5 pct. i tre kvarta-
ler.
Ikke opfyldt
3.3 Sagsbe-
handlingstid
ved import af
brugte køretø-
jer
3.4 Prognose-
præcision
(koncernfæl-
les)
Opfyldt
Ikke opfyldt
Pejlemærke 4:
Motorstyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig
rekruttering af nødvendige kompetencer samt strategisk medarbejder- og ledelsesud-
vikling
4.1 Interessen-
ter oplever, at
styrelsen har
kompetente
medarbejdere
med høj faglig-
hed (koncern-
fælles)
4.2 Styrelsen
har identifice-
ret kritiske be-
hov for rekrut-
tering og kom-
petenceudvik-
ling samt fast-
holdelse de
kommende 2-
3 år og har ud-
arbejdet kon-
krete planer
for dette (kon-
cernfælles)
Resultatet af måling af
hhv. kompetencer og
faglighed (gennemsnit),
der foretages i styrel-
sernes interessent-ana-
lyse 2021, skal som mi-
nimum være 3,1 point.
Der måles på en skala
fra 1-5.
Målet anses som op-
nået, når Motorstyrel-
sen: 1) har identificeret
kritiske behov for re-
kruttering, kompetence-
udvikling og fasthol-
delse (1. halvår) og 2)
Udarbejdet planer for
tiltag, der kan under-
støtte dette (2. halvår).
Resultatet af måling af
tilfredshed med hhv.
kompetencer og faglig-
hed er 3,1 point.
Opfyldt
Motorstyrelsen har
identificeret kritiske be-
hov for rekrutteringer,
kompetenceudvikling
og fastholdelse samt
udarbejdet planer for
tiltag, der kan under-
støtte dette.
Opfyldt
Kilde: Motorstyrelsens mål- og resultatplan for 2021.
I 2021 er der 14 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af seks mål
nået og tre mål er delvist nået.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0013.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 12
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 1.1. Omdømme.
Der gennemføres en årlig måling af styrelsens omdømme
blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning. Målingen har, udover
det generelle omdømme, fokus på danskernes tillid til styrelsen.
Motorstyrelsens omdømme er positivt. Gennemsnittet for styrelsens overord-
nede omdømme er 3,6 på en skala fra 1 til 5.
Mål 2.2. Træfprocenter ved kontrolindsatser.
Risikobaserede pristjek af selvan-
melderes værdifastsættelser har til formål at identificere de tilfælde, hvor der er
den største risiko for uoverensstemmelser mellem værdifastsættelser foretaget
af henholdsvis selvanmeldere og Motorstyrelsen og dermed sikre en korrekt af-
giftsberegning.
Motorstyrelsen har i 2021 gennemført ca. 5.400 risikobaserede pristjek af selv-
anmeldte værdifastsættelser af brugte importerede køretøjer og leasingkøretø-
jer. Der er i ca. 1.600 af disse foretaget en regulering. I 2021 har Motorstyrelsen
blandt andet ændret udvælgelsesmetoden af risikobaserede pristjek, så de i hø-
jere grad udvælges på baggrund af virksomhedernes adfærd. Der har i 2021 på-
gået en dataindsamling, der har medført en lavere træfprocent. Det er Motorsty-
relsens forventning, at den fremadrettede prioritering af kontrol på baggrund af
virksomhedernes adfærd vil medføre en øget træfprocent fremadrettet.
Mål 2.3. Pristjek af brugte selvanmeldte importerede køretøjer.
Motorstyrelsen
udsøger køretøjer til pristjek hver måned for at sikre en kontinuerlig opdagelses-
risiko. Kontroltrykket ved selvanmeldte importerede brugte køretøjer opgøres
som antal afsluttede pristjek i 2021 sammenholdt med antallet af selvanmeldte
køretøjer i 2021.
Der er i 2021 gennemført pristjek af ca. 3.700 selvanmeldte brugte importerede
køretøjer. De gennemførte pristjek svarer til et kontroltryk på ca. 6 pct. Motorsty-
relsen har i 2021 været nødsaget til at prioritere værdifastsættelsesressourcer til
øvrige værdifastsættelsesopgaver og til håndtering af omberegninger vedrø-
rende grøn omstilling af vejtransporten.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Motorstyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for
det kommende år som anført i grundbudgettet for 2022.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Regnskabsår
2021
-301,4
281,1
-20,3
Grundbudget
2022
-270,1
273,8
3,7
Bevilling og øvrige indtægter for Motorstyrelsens samlede virksomhed i 2022 er
budgetteret til 270,1 mio. kr., mens udgifter er budgetteret til 273,8 mio. kr. Her-
med bliver det forventede resultat et underskud på 3,7 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 13
Motorstyrelsens indlæste grundbudget i Statens Koncernsystem (SKS) for 2022
er på i alt 223,41 mio. kr., som er fordelt med 180,7 mio. kr. på lønsum, 93,1 mio.
kr. på øvrig drift og 50,4 mio. kr. på indtægter.
Underskuddet afspejler, at der forventes en øget forbrugsmulighed på 3,7 mio.
kr. til en særlig procedure for partshøring.
De forventede udgifter i 2022 er ca. 7 mio. kr. lavere end de realiserede udgifter i
2021. Faldet i udgifter skyldes primært, at udgifter til koncernfælles aktiviteter fra
2022 og frem afholdes af Administrations- og Servicestyrelsen.
Motorstyrelsen forventer indtægter i 2022 på 49,4 mio. kr. fra anmodninger om
eksportgodtgørelse. De forventede indtægter er baseret på, at der forventes
21.000 anmodninger. Der budgetteres tilsvarende med omkostninger på 49,4
mio. kr. til Motorstyrelsens sagsbehandling af eksportsager. Der forventes derud-
over en indtægt på 1,0 mio. kr. i forbindelse med udsendelse af informations-
breve til ejere og brugere af køretøjer.
Ud fra tilgængelige data om virksomhedernes adfærd vil Motorstyrelsen i 2022
fortsat have fokus på at sikre målrettede vejlednings- og kontrolinitiativer. Det
forventes, at Motorstyrelsens adfærdsmodeller på import- og leasingområdet vil
levere data om virksomhedernes adfærd, som medfører, at Motorstyrelsen i
2022 får bedre mulighed for at igangsætte vejlednings- og kontrolindsatser, der
er målrettet de enkelte virksomheder. Motorstyrelsen forventer desuden i 2022
at have et øget fokus på at vurdere, om kontrolsager skal sendes til strafvurde-
ring ved Skattestyrelsen ved mistanke om afgiftsunddragelse som følge af grov
uagtsomhed eller forsæt.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0015.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 14
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 15
I dette afsnit redegøres for Motorstyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2021
udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derud-
over omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og
regnskabsmæssige ansvar for i 2021.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevillinger pr.
hovedkonto, samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Motorstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af
19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmini-
steriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2021 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af december 2021.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultat-
disponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Be-
villingslovssystem (SB). Ved budgetter er der taget udgangspunkt i de af depar-
tementet godkendte beløb. Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én
decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender
samme fortegn som i uddata fra SKS. Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-”
i tabellerne.
Der er ikke sket ændring i anvendt regnskabspraksis i 2021 udover ændring i
opgørelsen af forpligtelse til over-/merarbejde og opgørelsen af engangsveder-
lag og særlig honorering for ledere, som beskrevet nedenfor.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Motorstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Det vurderes
ikke, at der er væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år, dog beregnes den
indefrosne ferie ikke, da feriemidlerne vedrørte overgangsperioden i forbin-
delse med ny ferielov.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2021,
herunder eksempelvis afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnits-
timepris. ATN-dage til medarbejdere og ledere indgår ikke længere i opgørel-
sen af den øvrige hensatte forpligtelse under kortfristet gæld (note 3). Oplys-
ning om ATN-dage er indarbejdet som en eventualforpligtelse (note 4). Herud-
over følger opgørelsen samme metode som tidligere år.
Engangsvederlag:
Der er foretaget skønsmæssige hensættelser til engangs-
vederlag for medarbejdere og ledere for honorering af særlig indsats i 2021,
der forventes udmøntet i 2022. I tidligere år har udbetalingen vedrørt perio-
den 1. april til 31. marts. Den hensatte forpligtelse har derfor været opgjort
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 16
som 75 pct. af den forventede udbetaling. For 2021 vedrører udbetalingen
kalenderåret. Hele den forventede udbetaling er derfor hensat i regnskabet.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Motorstyrelsen har dispensation fra Økonomistyrelsen om, at der under § 38 kan
indregnes en andel af debitorer tilknyttet ordninger under finanslovens § 9. Ind-
regningen sker for fordringer, hvor opkrævning er sket i Skatteforvaltningens
økonomisystem SAP38.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Motorstyrelsens resultatopgørelse for de omkostningsbase-
rede bevillinger.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0018.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 17
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2020
2021
2022
-253,4
-
-
-
-251,7
-0,5
-0,5
-
-219,7
-
-
-
-
-44,1
-297,5
-
-49,1
-301,3
-
-50,4
-270,1
-
-
-
11,3
11,3
13,0
13,0
13,9
13,9
157,7
21,4
-7,0
0,2
172,3
-
23,9
92,9
300,4
2,9
162,1
22,2
-8,0
1,1
177,5
0,1
22,0
68,3
280,8
-20,4
-
-
-
-
180,7
0,0
-
79,2
273,8
3,7
-0,0
0,0
2,8
-0,1
-
20,5
-
-
3,7
-
0,0
2,9
-0,0
0,3
-20,3
-
-
3,7
-
-
2,9
-
-
-20,3
-
-
3,7
Anmærkning: Sumafvigelser skyldes afrunding.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0019.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 18
Resultatet af styrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et overskud
på 20,3 mio. kr. Årets resultat kan hovedsageligt henføres til færre lønomkost-
ninger og færre omkostninger til blandt andet køb af nummerplader.
Ordinære driftsindtægter
Motorstyrelsens samlede bevilling er reduceret med 1,7 mio. kr. fra 2020 til
2021. Den samlede bevilling udgør 251,7 mio. kr. i 2021. Reduktionen skyldes
bl.a. bevillingsoverførsler mellem styrelser i Skatteforvaltningen. Der har i 2021
været en indtægt fra gebyr i forbindelse med anmodning om eksportgodtgørelse
på 49,1 mio. kr., svarende til ca. 21.000 anmodninger. Gebyret er omkostnings-
dækkende, hvilket betyder at indtægterne finansierer Motorstyrelsens omkost-
ninger i forbindelse med værdifastsættelse af køretøjer ved udbetaling af ek-
sportgodtgørelse.
Ordinære driftsomkostninger
De ordinære driftsomkostninger er reduceret med 19,5 mio. kr. fra 2020 til 2021.
Ordinære driftsomkostninger udgør 280,8 mio. kr. i 2021. Reduktionen skyldes
primært, at omkostninger til opkrævning og rykkere af motorfordringer i 2021 er
afholdt af Skattestyrelsen. Før 2021 blev omkostningerne afholdt af Motorstyrel-
sen. Tillægsbevillingen er modsvaret af, at Motorstyrelsen har haft færre omkost-
ninger til opkrævning og rykkere af motorfordringer.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Motorstyrelsen for 2021.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-
-
20,3
Årets overskud på 20,3 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapita-
len.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Motorstyrelsen har i 2021 tilbageført følgende hensættelser registreret primo
2021:
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere og ho-
norering af særlig indsats for ledere i 2021 var i alt 3,8 mio. kr. Der er tilbage-
ført hensættelser til engangsvederlag for medarbejdere og honorering af
særlig indsats for ledere på 2,9 mio. kr. Hensættelsen er herefter fuldt tilbage-
ført.
Periodiseringsposter:
Der er sket modregning i tilsvarende faktura for i alt 1,5
mio. kr. pr. 31. december 2021 for så vidt angår periodiseringer foretaget pr.
31. december 2020. Der er ikke tilbageført periodiseringsposter uden, at der
er sket modregning i en tilsvarende faktura.
Over-/merarbejde:
Der er tilbageført forpligtelse til over-/merarbejde på i alt
1,5 mio. kr., hvorefter den samlede hensættelse til over-/merarbejde udgør
1,4 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0020.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 19
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Motorstyrelsens balance fordelt på henholdsvis kapi-
talanvendelsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver) pr. 31 december
2021.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2020
2021
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
0,1
0,1
0,1
-
-
0,1
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen reg-
ning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
-
36,4
-
36,4
42,8
46,6
37,6
2,0
-0,0
39,6
51,9
55,7
-
3,6
2,8
-
-
10,9
1,5
-
3,7
-
3,7
3,8
3,7
-
3,7
3,8
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: Sumafvigelser skyldes afrunding. Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er
tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 1,2 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte
registrering under anden kortfristet gæld til periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf.
Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2021
. Der er
tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0021.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 20
Den samlede balance udgør 54,5 mio. kr. pr. 31. december 2021 mod 46,6 mio.
kr. pr. 31. december 2020.
Anlægsaktiver
Anlægsaktiver udgør 3,8 mio. kr. i 2021. De immaterielle anlægsaktiver er nær-
mere beskrevet under tabel 13.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 9,1 mio. kr. fra
2020 til 2021. Omsætningsaktiver udgør 51,9 mio. kr. i 2021. Under omsæt-
ningsaktiver er saldoen for tilgodehavender forøget med 7,3 mio. kr.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2020
2021
-3,7
-
-
-
-
-2,5
-6,2
-2,9
-3,7
-
-
-
-
-22,8
-26,5
-4,0
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydel-
ser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-0,1
-
-
-
-0,1
-0,1
-
-
-
-0,1
-10,1
-3,8
-10,7
-16,6
-
-
-41,2
-41,3
-50,5
-9,1
-4,8
-11,2
-0,1
-
-
-25,1
-25,2
-55,7
4
Aktiver
Passiver i alt
Anmærkninger: Sumafvigelser skyldes afrunding. Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 1,1 mio. kr. fra
2020 til 2021. Hensatte forpligtelser udgør 4,0 mio. kr. i 2021. Stigningen kan
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0022.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 21
henføres til ændringen i opgørelsesmetoden, der betyder at hensættelsen i 2021
vedrører hele kalenderåret.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en reducering på 16,1 mio. kr. fra
2020 til 2021. Kortfristet gæld udgør 25,1 mio. kr. i 2021. Under kortfristet gæld
er saldoen for indefrosne feriepenge formindsket med 16,5 mio. kr. Reducerin-
gen kan henføres til at de indefrosne feriepenge er overført til Lønmodtagernes
Feriemidler.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Motorstyrelsens egenkapital. Forkla-
ringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets ændringer
som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2020
-3,7
-
-3,7
-
-
-
-
-
-
-5,4
-
-
2,9
-
-
-2,5
-6,2
-6,2
2021
-3,7
-
-3,7
-
-
-
-
-
-
-2,5
-
-
-20,3
-
-
-22,8
-26,5
-26,5
Motorstyrelsens egenkapital udgør ultimo 2021 26,5 mio. kr., hvoraf 22,8 mio.
kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2021 forøget med 20,3 mio.
kr., hvoraf 20,3 mio. kr. kan henføres til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0023.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 22
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB).
2021
0,1
0,5
10,2
Motorstyrelsens låneramme ultimo 2021 udgør 0,5 mio. kr. Trækket på låneram-
men ultimo 2021 udgør 0,1 mio. kr. Lånerammen er derved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Motorstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Anmærkning: Sumafvigelser skyldes afrunding-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.05.
177,8
190,6
177,1
13,5
19,9
33,3
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2021 er 177,1 mio. kr. Lønsums-
loftet primo 2021 var 177,8 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt tilført lønsum
på 12,8 mio. kr., der vedrører Kontroletape 2 og en øget disponeringsmulighed.
Den akkumulerede opsparing af lønsum stiger således til 13,5 mio. kr. ultimo
2021.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter
på hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Motorstyrelsen.
Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Motorstyrelsen er ansvarlig
for, og som er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0024.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 23
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Navn
Bevillings-
type
Videre-
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Drift
09.31.05
Motorstyrel-
sen
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
09.51.51
Gebyrer på
motorområ-
det
Anden
Udgifter
-
-
-
-
311,5
-59,8
281,1
-49,7
30,4
-10,1
-22,8
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
-931,5
-937,7
6,2
I det følgende er forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for hver
hovedkonto nærmere beskrevet.
Hovedkonto 09.31.05. Motorstyrelsen
Der er på
§ 09.31.05. Motorstyrelsen
en udgiftsbevilling i 2021 på 311,5 mio. kr.
Der er realiseret udgifter på 281,1 mio. kr., svarende til et mindreforbrug på 30,4
mio. kr. Der er en indtægtsbevilling på 59,8 mio. kr. Der er realiseret indtægter på
49,7 mio. kr., svarende til en mindreindtægt på 10,1 mio. kr. Der er en samlet net-
toafvigelse på 20,3 mio. kr.
Mindreforbruget kan primært henføres til færre lønomkostninger som følge af
færre tilgange og flere afgange end forventet. Der har derudover været færre
omkostninger til blandt andet køb af nummerplader og husleje.
Der har i 2021 været ca. 21.000 anmodninger om eksportgodtgørelse. Der var
på finansloven forudsat 25.000 anmodninger. Det betyder, at der i 2021 har væ-
ret en mindreindtægt på ca. 9,7 mio. kr., svarende til 16,5 pct. Som følge af det
færre antal anmodninger har der ligeledes været afholdt færre omkostninger
vedrørende eksportgodtgørelse.
Hovedkonto 09.51.51. Gebyrer på motorområdet
Der er på
§ 09.51.51. Gebyrer på motorområdet
en indtægtsbevilling i 2021 på
931,5 mio. kr. Der er realiseret indtægter på 937,7 mio. kr., hvilket er en merind-
tægt på 6,2 mio. kr., svarende til 0,7 pct. Indtægterne på hovedkontoen vedrører
hovedsageligt indtægter fra nummerplader, ejer-/brugerskifte mv. Merindtæg-
terne vedrører blandt andet øgede indtægter fra salg af nummerplader.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0025.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 24
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0026.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 25
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-4
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Motorstyrelsens an-
vendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,1
-
0,1
-0,1
-
-0,1
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0,1
-
0,1
-0,1
-
-0,1
0,1
-0,1
-
-0,1
-
-
-
-
0,1
-0,1
-
-0,1
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Anmærkning: Sumafvigelser skyldes afrunding.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
0,1
-
-
-0,1
-
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0027.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 26
Motorstyrelsen har i 2021 færdiggjort udviklingen af en robotics-løsning til frem-
søgning af ejer- og brugerforhold på køretøjer. Anlægget har ultimo 2021 en
samlet værdi på 0,1 mio. kr.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Motorstyrelsen har ikke materielle anlægsaktiver.
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0028.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 27
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til engangsvederlag for medarbejdere og
honorering af særlig indsats til ledere
Forpligtelse til udbetaling af over-/merarbejde til special-
og chefkonsulenter
I alt
Kilde: SAP Intern.
3,7
0,3
4,0
Motorstyrelsen har ultimo 2021 bogført hensatte forpligtelser for samlet 4,0 mio.
kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger udgøres af 3,7 mio.
kr. vedrørende engangsvederlag for medarbejde og honorering af særlig indsats
for ledere og 0,3 mio. kr. vedrørende udbetaling af over-/merarbejde til special-
og chefkonsulenter.
4.1.4
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Motorstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til med-
arbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forplig-
telse er pr. 31. december 2021 opgjort til 4,6 mio. kr. Inden for en femårig peri-
ode er forpligtelsen opgjort til 0,4 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr.
31. december 2021.
Udlæg
Motorstyrelsen foretager udlæg til blandt andet opbevaring af beslaglagte køre-
tøjer og besigtigelse af køretøjer, hvortil omkostningen skal afholdes af den på-
gældende skyldner. Modtages der ikke betaling fra skyldner modsvarende ud-
lægget, opføres udlægget som et tab under resultatopgørelsen. Eventualforplig-
telsen til udlæg er pr. 31. december 2021 opgjort til 0,9 mio. kr. Heraf er fordrin-
ger svarende til 0,3 mio. kr. under opkrævning, mens fordringer svarende til 0,7
mio. kr. er sendt til inddrivelse. Værdien af fordringerne under inddrivelse er efter
kursværdimodellen opgjort til 0,7 mio. kr.
ATN-ordning
Motorstyrelsen anvender ATN-ordning, hvor ATN-dage for medarbejdere og le-
dere ikke kan komme til udbetaling, men alene kan afspadseres inden for en be-
stemt periode. ATN-dage i alt pr. 31. december 2021 udgør 180 dage, der sva-
rer til 0,3 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige sager, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Af
tabel 15
fremgår prisfastsætning af varer og ydelser i Motorstyrelsens ind-
tægtsdækkede virksomhed.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0029.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 28
Tabel 15. Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
Mio. kr.
Udsendelse af informationsbreve
Direkte omkostninger i alt
Indirekte omkostninger i alt
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter i alt
Kilde: SAP Intern.
0,3
0,1
-
0,4
-0,4
Af
tabel 16
fremgår en oversigt over Motorstyrelsens akkumulerede resultat ved-
rørende indtægtsdækkede virksomhed.
Tabel 16. Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
Kr.
Udsendelse af in-
formationsbreve
Kilde: SAP Intern.
Ultimo 2018
-
Ultimo 2019
-
Ultimo 2020
-
Ultimo 2021
0,0
Motorstyrelsens indtægtsdækkede virksomhed omfatter Motorstyrelsens og Ud-
viklings- og Forenklingsstyrelsens omkostninger i forbindelse med håndtering af
fejlrettelser mv. af registrerede køretøjer samt udsendelse af informationsbreve
til ejere og brugere af køretøjer, Samlet har der været balance mellem omkost-
ninger og indtægter på styrelsens indtægtsdækkede virksomhed i 2021.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Motorstyrelsen har ikke ydelser, der sælges som fællesstatslige løsninger, hvor-
for tabel 17 udgår af årsrapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Af
tabel 18
fremgår en oversigt over Motorstyrelsens gebyrordninger, der er ad-
ministrativt fastsat.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
Kr.
Eksportgodtgø-
relse
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Årets resultat
2018
Årets resultat
2019
Årets resultat
2020
Årets resultat
2021
-
-
-
-
-
-
-44,1
29,0
-15,1
-49,1
50,9
1,8
Anmærkning: Gebyrordningen ved anmodning om eksportgodtgørelse er indført pr. 1. januar 2020. Der
indgår derfor ikke en opgørelse over ordningen for 2017-2019
Kilde: SAP Intern.
Gebyrordningen vedrører udbetaling af eksportgodtgørelse. Gebyret er omkost-
ningsdækkende, og indført pr. 1. januar 2020 i forbindelse med, at selvanmel-
derordningen ved eksport af brugte køretøjer er afskaffet pr. 1. juli 2020.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0030.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 29
Gebyret er indført i medfør af registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 6. I medfør § 7
c, stk. 7, i registreringsafgiftsloven er gebyret i bekendtgørelse nr. 897 af 16. juni
2020 om opkrævning af gebyr i forbindelse med anmodning om eksportgodtgø-
relse for brugte motorkøretøjer fastsat til 2.350 kr. pr. køretøj ved indgivelsen af
anmodning om eksportgodtgørelse.
Der var i 2021 et merforbrug fra gebyrordningen på 1,8 mio. kr. Merforbruget
skyldes, at Motorstyrelsen har haft flere omkostninger til sagsbehandling end
forudsat ved beregning af gebyrets størrelse.
Styrelsen har ikke gebyrordninger, hvor gebyret er fastsat ved lov, hvorfor tabel
19 udgår af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Styrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 20
udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Styrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget,
hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Motorstyrelsens it-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedlige-
hold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
(mio. kr.)
-
-
-
-
-
-
0,8
0,8
4.8 Supplerende bilag
Styrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548261_0031.png
Årsrapport 2021 Motorstyrelsen
Side 30
www.motorst.dk
Motorstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen