Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 184
Offentligt
2548260_0001.png
Årsrapport
Marts 2022
Årsrapport 2021
Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Medarbejder- og Kompetencestyrelsen.................................. 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 6
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 9
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 14
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................16
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 17
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 18
Balancen............................................................................................................................... 21
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 25
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 26
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 26
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 27
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................29
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 30
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 30
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 31
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 32
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 32
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 32
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 33
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 33
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 33
Forelagte investeringer .................................................................................................. 33
It-omkostninger ................................................................................................................. 33
Supplerende bilag ............................................................................................................ 34
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens
tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en
saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0003.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0004.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Medarbejder- og
Kompetencestyrelsens økonomiske og faglige resultater for 2021. I årsrappor-
ten redegøres for styrelsens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, fi-
nansiering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen, CVR-nummer 40 78 64 49, er ansvarlig for:
§ 09.61.01. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen (Driftsbevilling)
§ 09.61.02. Vederlag mv. til ministre og eftervederlag til tidligere ministre
(Lovbunden bevilling)
§ 09.61.06 Andre personalemæssige udgifter ved udflytning (Reservationsbe-
villing)
§ 09.61.09 Retsomkostninger, gebyrer mv.
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2021.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 8. marts 2022
København, d. 7. marts 2022
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Signe Friberg Nielsen
Direktør
Medarbejder- og Kompetencesty-
relsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0005.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Medarbejder- og Kompetencesty-
relsen og regnskabsårets faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige
forhold, der har påvirket eller forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og for-
hold. Endvidere beskrives forventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af Medarbejder- og Kompeten-
cestyrelsen
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens overordnede formål er at sikre gode
rammer for velfungerende og attraktive statslige arbejdspladser, hvor ledere og
medarbejdere har de rette kompetencer til at løse samfundsvigtige velfærdsop-
gaver til gavn for den enkelte borger og samfundet i sin helhed.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens opgave er at varetage statens arbejds-
giverfunktioner, hvilket blandt andet indebærer, at styrelsen forbereder, indgår
og implementerer overenskomster og aftaler på det statslige arbejdsmarked
samt varetager de mange opgaver, der knytter sig til løn, ledelse og personale.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen samarbejder tæt med statens arbejdsgi-
vere og rådgiver om anvendelse og fortolkning mv. af Medarbejder- og Kompe-
tencestyrelsens egne regler, herunder tjenestemandsloven, tjenestemandspen-
sionsloven med tilhørende bekendtgørelser, cirkulærer samt overenskomster og
aftaler mv., der er indgået af styrelsen selv. Styrelsen rådgiver også om god em-
bedsmandsetik og
–adfærd
med henblik på at udvikle og forbedre tilliden til den
offentlige forvaltning.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen arbejder med at styrke offentlig ledelse
for at skabe værdi for borgere og samfund samt sikre gode rammebetingelser
for de statslige arbejdspladser. Styrelsen gennemfører tiltag og aktiviteter inden
for ledelsesudvikling og HR, herunder opfølgning på ledelses- og kompetenceaf-
talen samt udvikling af det statslige lederudviklingsprogram (PLUS). Derudover
gennemfører styrelsen fællesstatslige initiativer på arbejdsmiljøområdet samt
udvikler samarbejdsstrukturen i staten og mulighederne for kompetenceudvik-
ling af statens medarbejdere.
Endelig har Medarbejder- og Kompetencestyrelsen pr. 1. januar 2021 etableret
Statens Center for Rekrutteringstest, der gennemfører testforløb med person- og
logikanalyse i forbindelse med lederrekrutteringer i hele ledelseskæden op til
topledere for departementer og styrelser, dvs. fra de første stillinger med ledel-
sesopgaver i lønramme 35 og op til lønramme 38.
Der er ved udgangen af 2021 godt 90 medarbejdere i Medarbejder- og Kompe-
tencestyrelsen. Deres opgaver er forbundet med et stort ansvar og bevågenhed
fra omverdenen, og arbejdet er baseret på et transparent, solidt analytisk og
strategisk grundlag. Styrelsen arbejder for et godt og konstruktivt samarbejde
med interessenter, samarbejdspartnere og organisationer, hvor respekt og dia-
log baner vejen for at skabe de bedste resultater.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0007.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 6
2.2 Ledelsesberetning
Den centrale opgave i 2021 har været at forhandle og indgå overenskomster og
aftaler for medarbejderne i staten. Overenskomstforhandlingerne blev afsluttet i
februar 2021, og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har herefter haft fokus
på at implementere de aftalte elementer og igangsætte initiativer, der understøt-
ter ambitionen om at udvikle attraktive og bæredygtige statslige arbejdspladser.
Der er blandt andet etableret et partnerskab mellem de centrale parter på det
statslige område, der har til formål at fortsætte udvikling af bæredygtige og at-
traktive statslige arbejdspladser, som er rustet til fremtiden.
I tillæg til den rådgivning, som Medarbejder- og Kompetencestyrelsen løbende
varetager ift. anvendelse og fortolkning af styrelsens egne regler (tjeneste-
mandsloven, tjenestemandspensionsloven, cirkulærer samt de nye overenskom-
ster og aftaler mv.), har der i 2021 også været et stort fokus på rådgivning om
rammer for de statslige myndigheder og organisationers håndtering af COVID-
19. Fokus har bl.a. været på afklaring af de nærmere rammer for hjemsendelse
af medarbejdere og tilbagevenden til de statslige arbejdspladser ifm. genåbnin-
ger og nedlukninger.
Endvidere har Medarbejder- og Kompetencestyrelsen i samarbejde med Finans-
ministeriet og Beskæftigelsesministeriet gennemgået de foreløbige erfaringer
med hjemmearbejde på statslige arbejdspladser og efterset de juridiske ram-
mer. På baggrund heraf er der på medst.dk udarbejdet en temaside om hjem-
mearbejde, der giver vejledning, værktøjer og inspiration til beslutningsproces-
sen om brug af hjemmearbejde. Der er sideløbende ydet rådgivning om hjem-
mearbejde via Medarbejder- og Kompetencestyrelsens arbejdsgiverrådgivning.
Som en del af ledelses- og kompetenceaftalen har Medarbejder-og Kompetence-
styrelsen sammen med Kommunernes Landsforening (KL), Danske Regioner og
Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse ved Aarhus Universitet udviklet et
fællesoffentligt ledelsesevalueringsværktøj, der har til formål at evaluere og
skabe dialog om ledelse i den offentlige sektor. I 2021 er der også nedsat en
taskforce om ledermobilitet, der har til formål at undersøge ledermobilitet på
tværs af stat, kommuner og regioner og i efteråret 2022 komme med anbefalin-
ger til øget mobilitet. Endvidere har Medarbejder-og Kompetencestyrelsen arran-
geret og markedsført Ledelsesugen 2021, samt understøttet Ledelsesambassa-
dør Søren Kryhlmand, departementschef i Beskæftigelsesministeriet, i rollen som
ledelsesambassadør.
Derudover har Medarbejder- og Kompetencestyrelsen løst en lang række drifts-
opgaver. Eksempelvis
blev Statens Center for Rekrutteringstest (SCR) lanceret i starten af året
og status pr. 31. december 2021 er, at 14 ud af 20 ministerområder har
modtaget assistance fra SCR i forbindelse med et eller flere rekrutte-
ringsforløb. I alt har 35 institutioner fået assistance fra SCR i rekrutte-
ringsforløb.
er den juridiske rådgivningsindsats efterspurgt, og der har været et ge-
nerelt fokus på at udvikle styrelsens rådgivningsydelser. Styrelsen har
herunder opdateret opslagsværket Personaleadministrativ Vejledning
(PAV) efter OK21.
er der gennemført en lang række lederkurser i PLUS-programmet
hvor
der er fastholdt en høj brugertilfredshed til trods for de omskiftelige mu-
ligheder for at gennemføre kurserne ved fremmøde.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har til stadighed haft fokus på at etab-
lere og vedligeholde et godt og respektfuldt samarbejde med såvel parterne på
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 7
det offentlige arbejdsmarked som de øvrige statslige myndigheder, der til dag-
ligt er brugere af styrelsens ydelser. Konstruktive og positive vurderinger i inte-
ressentanalysen viser, at styrelsen fastholder et højt niveau, og at styrelsen er
kommet godt fra start.
Det har i 2021 ligeledes været en central opgave at konsolidere Medarbejder-
og Kompetencestyrelsen som en selvstændig styrelse ved eksternt at opbygge
og vedligeholde gode relationer med samarbejdspartnere og interessenter og
ved internt at udvikle og implementere arbejdsprocesser, politikker mv.
På de interne linjer har Medarbejder- og Kompetencestyrelsen fortsat arbejdet
med etablering af styrelsen som en effektiv og attraktiv arbejdsplads og organi-
sation. I den forbindelse er der igangsat et internt arbejde med at beskrive styrel-
sens strategi: ”Sammen om bæredygtige statslige arbejdspladser”.
Betingel-
serne for udvikling og konsolidering af de interne forhold har dog også i 2021
været vanskeliggjort ved de begrænsede muligheder for fremmøde frem til som-
merferien. Det er vurderingen, at styrelsen samlet set er nået langt, men at der
fortsat skal arbejdes med de interne administrative processer, politikker og med
implementering af strategien.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0009.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 8
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Medarbejder-
og Kompetencestyrelsen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2020
2021
2022
-98,0
85,6
-12,3
-12,4
-12,3
-114,0
93,0
-21,1
-21,2
-21,1
-117,6
117,5
-0,1
-0,1
-
0,8
4,1
-15,1
-0,6
-15,7
1,5
5,7
-54,1
0,7
-14,8
1,5
5,7
-54,1
-0,7
-14,8
19,9
85,2
37,8
82,5
37,8
-99,9
74,3
0,7
86,3
0,7
105
0,7
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2021 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 0,2 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld
til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2021
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret hvor relevant.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) .
Regnskabsresultatet for 2021 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen i 2021 har haft et samlet overskud på
21,1 mio. kr. i forhold til årets ordinære driftsindtægter på 114,0 mio. kr. Over-
skuddet skyldes hovedsageligt et mindreforbrug knyttet til ledelses- og kompe-
tenceaftalen, en forsinket implementering af udvidelsen af den juridiske rådgiv-
ningsfunktion samt COVID-19 relaterede mindreudgifter på udbud af lederkur-
ser. En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Udviklingen fra 2020 til 2021 viser, at Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
har fået tilført opgaver, fx knyttet til etableringen af Statens Center for Rekrutte-
ring, og udvidet aktivitetsniveauet vedrørende udbud af lederkurser. Herudover
er styrelsens grundlæggende drift blevet styrket. Årsværksforbruget er således
steget fra 74,3 i 2020 til 86,3 i 2021.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens drift og administrerede ordninger
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som sam-
let fremgår af
tabel 2.
Forklaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0010.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 9
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens driftskonto er § 09.61.01 Medarbejder-
og Kompetencestyrelsen (driftsbevilling). De administrerede ordninger udgør be-
villinger under § 09.61.02 Vederlag mv. til ministre og eftervederlag, § 09.61.06.
Personalemæssige udgifter ved udflytning, og § 09.61.09 Retsomkostninger, ge-
byrer etc., som fremgår af
tabel 12.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Bevilling
(FL + TB)
106,2
-12,1
29,1
-
Regnskab
93,1
-20,1
17,5
-
Overført
overskud
ultimo
52,9
-
2,1
-
Styrelsens overførte overskud udgjorde 52,9 mio. kr. ultimo 2021. Oplysninger
om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnskabet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har én faglig hovedopgave, som er angi-
vet i finansloven for 2021,
jf. tabel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedopga-
ver og opgøres i forhold til bevilling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Medarbejder- og Kompetencestyrelsens ressourceforbrug,
herunder bevillingen for 2021 fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelin-
gen på finansloven og tillægsbevillingsloven for 2021 samt de realiserede regn-
skabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkost-
ninger
1. Arbejdsvilkår, pension og
ledelsespolitik
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-18,7
-75,4
-94,1
Øvrige
indtæg-
ter
-
-20,1
-20,1
Omkost-
ninger
20,6
72,5
93,1
Andel af
årets
over-
skud
1,9
-22,9
-21,1
Fordelingen af bevilling er foretaget ud fra opgavernes samlede indtægter og omkostninger.
Kilde: Statens Koncernsystem og Navision Stat.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2021 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under hovedopgave
0. Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret omkostninger til styrelsens generelle ledelse,
direktions- og ledelsessekretariat, økonomi og HR, generel it, bygninger, kommu-
nikation og facility management.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0011.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 10
0. Generelle fællesomkostninger
Merforbruget på
0. Generelle fællesomkostninger
på 1,9 mio. kr. kan henføres til,
at styrelsen i løbet af 2021 har opjusteret kommunikation og driftsunderstøttel-
sen for at styrke denne del af styrelsens aktiviteter.
1. Arbejdsvilkår, pension og ledelsespolitik
For hovedopgave1.
Arbejdsvilkår, pension og ledelsespolitik
bemærkes, at der
alene er registreret de direkte omkostninger til de givne aktiviteter. Mindrefor-
bruget på 22,9 mio. kr. er primært knyttet til en række forsinkede og aflyste akti-
viteter samt vakancer i 2021. Der er et mindreforbrug på 6,4 mio. kr. knyttet til le-
delses- og kompetenceaftalen og et mindreforbrug på 2,8 mio. kr. knyttet til
OK21-aktiviteter. Udvidelsen af indsatsen på det juridiske rådgivningsområde
har i 2021 været i en planlægningsfase, hvilket indebærer et mindreforbrug på
4,7 mio. kr. Generelt har mindreforbruget været foranlediget af forsinkelser rela-
teret til COVID-19. COVID-19 har særligt haft betydning på ledelsesområdet, hvor
udskydelser, aflysninger og overgang til virtuel kursusafholdelse har indebåret
mindreudgifter på 7,3 mio. kr. Der har desuden været et mindreforbrug vedrø-
rende vakancer, hvor der særligt på det juridiske område har været en række
ubesatte stillinger.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Medarbejder- og
Kompetencestyrelsens mål- og resultatplan for 2021, der er aftalt med Skattemi-
nisteriets departement. I
tabel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Medarbejder- og Kompeten-
cestyrelsen for 2021.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Medarbejder- og Kompetencestyrelsen skal sikre, at statslige institutio-
ner oplever styrelsen som effektiv, pålidelig og kompetent, og at kerneinteressen-
terne oplever styrelsen som lydhør og samarbejdsorienteret.
1.1 Interes-
senthåndte-
ring
Resultatkravet for målet
anses for opnået ved en
gennemsnitlig score på
4,0 i interessentmålin-
gen.
Styrelsen har opnået en
score på 4,0 i interes-
sentmålingen.
Opfyldt
Pejlemærke 2: Medarbejder- og Kompetencestyrelsen skal sikre, at overenskomstfor-
handlingerne i 2021 samt implementering heraf er kendetegnet af dialog og interes-
sentinddragelse med henblik på at opnå et resultat, som understøtter gode rammer
for attraktive og velfungerende statslige arbejdspladser.
2.1 Inddragelse Der er faciliteret pro-
af statslige inte- cesser med relevante
ressenter
statslige interessenter
undervejs i overens-
komstforhandlingerne
Styrelsen har haft tæt
dialog med de statslige
arbejdsgivere. Eksem-
pelvis er der er afholdt
informationsmøder om
Opfyldt
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0012.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 11
samt i implementerings-
fasen mhp. at resultatet
understøtter attraktive
og velfungerende ar-
bejdspladser.
2.2 Dialog og
samarbejde
med organisati-
onerne
Medarbejder- og Kom-
petencestyrelsen har
gennemført overens-
komstforhandlinger på
baggrund af blandt an-
det en løbende dialog
med organisationerne.
OK21 og ydet rådgiv-
ning i forbindelse med
udsendelse af nye afta-
ler efter OK21.
Resultatet af en fælles
evaluering med organi-
sationerne viser, at
OK21 generelt forløb til-
fredsstillende og i god
dialog. Herunder kan
nævnes det gode sam-
arbejde ifm. den fælles
forhandlingserklæring,
forhandlingerne i lyset
af COVID-19 og en ef-
terfølgende god proces
ifm. implementering af
de aftalte resultater.
Der er endvidere af-
holdt et temamøde med
politisk deltagelse i
partnerskabet for bære-
dygtige og attraktive ar-
bejdspladser
Styrelsen har både før
og efter OK21 holdt mø-
der med KL og DR.
Opfyldt
2.3 Dialog med
øvrige arbejds-
giverparter
Medarbejder- og Kom-
petencestyrelsen har
gennemført overens-
komstforhandlinger på
baggrund af blandt an-
det en løbende dialog
med de øvrige arbejds-
giverparter.
Opfyldt
Pejlemærke 3: Medarbejder- og Kompetencestyrelsen skal gennem værdiskabende
ledelses- og kompetenceudvikling samt etablering af fælles retning på relevante om-
råder understøtte rammerne for en løsning af kerneopgaverne af høj kvalitet på sta-
tens arbejdspladser.
3.1 Alle 5 forløb
i PLUS-pro-
grammet (Pro-
gram for Leder-
udvikling i Sta-
ten) evalueres
positivt af delta-
gerne
3.2 Styrket un-
derstøttelse af
de statslige ar-
bejdspladser
med fælles
statslige tilbud
og løsninger
Minimum 85 pct. af del-
tagerne svarer ”meget
enig” eller ”enig” på føl-
gende spørgsmål: ”Hvor
enig er du i, at dit læ-
ringsudbytte af det
samlede kursusforløb
har været tilfredsstil-
lende”?
Udbudsproces vedr.
den fællesstatslige
rekrutteringstestløsning
er afsluttet og løsningen
er i drift i 4. kvartal
2021.
Der er afsluttet 13 hold,
hvoraf 91 pct. af delta-
gerne har svaret, at de
enten er meget enig el-
ler enig.
Opfyldt
Valg af leverandør af
testsystem og certifice-
ringer er afsluttet, og
der er ydet bistand til
+100 rekrutteringer i
2021.
Opfyldt
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0013.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 12
3.3 Medarbej-
der- og Kompe-
tencestyrelsen
går foran med
at understøtte
de statslige ar-
bejdspladser ift.
relevante dags-
ordener.
Medarbejder- og Kom-
petencestyrelsen har på
relevante områder givet
ministerområderne et
godt afsæt for at sikre
attraktive og velfunge-
rende arbejdspladser.
Styrelsen har gennem-
ført en lang række af
aktiviteter, som under-
støtter ministerområ-
derne ift. relevante
dagsordener.
Opfyldt
Pejlemærke 4: Medarbejder- og Kompetencestyrelsen skal konsolideres som en velfun-
gerende organisation, der sikrer opgaveløsning af høj kvalitet, herunder rettidig og
kompetent rådgivning.
4.1 Kompetent Målet er nået ved en
og relevant råd- score på mindst 3,5 på
givning
en skala fra 1-5 i bru-
gertilfredshedsundersø-
gelsen.
4.2 Medarbej-
der- og Kompe-
tencestyrelsen
har en kort
sagsbehand-
lingstid for pen-
sionsretlige ud-
talelser
4.3 Prognose-
præcision
90 pct. af anmodnin-
gerne om pensionsret-
lige udtalelser er fær-
digbehandlet inden for
10 arbejdsdage efter
modtagelse af anmod-
ningen.
Afvigelsen mellem fak-
tisk forbrug og prog-
nose for budget for den
samlede driftsbevilling
ligger inden for en ud-
svingsmargin på +/- 5
pct. i alle fire kvartals-
opgørelser.
Den overordnede til-
fredshedsscore i bru-
gertilfredshedsundersø-
gelsen er på 3,9.
94 pct. af sagerne er
færdigbehandlet inden
for 10 arbejdsdage.
Opfyldt
Opfyldt
For alle kvartaler gæl-
der det, at afvigelsen
ikke ligger inden for en
udsvingsmargin på +/-
5 pct.
Ikke opfyldt
4.4 Relevant og Personaleadministrativ
brugeroriente- Vejledning (PAV) er revi-
ret værktøj.
deret med resultaterne
fra OK21 den 1. august.
Der er herudover udar-
bejdet handleplan på
baggrund af brugertil-
fredshedsundersøgel-
sen vedr. PAV fra 2020
ved udgangen af 2.
kvartal 2021. Milepæ-
lene i handleplanen føl-
ges i den resterende del
af 2021.
4.5 Medarbej-
der- og Kompe-
tencestyrelsen
har en kort
sagsbehand-
lingstid for be-
85 pct. af sager om an-
modning om aktindsigt
er afsluttet inden for 7
arbejdsdage.
PAV er revideret, og der
er udarbejdet en hand-
leplan.
Opfyldt
85 pct. af sagerne er af-
sluttet inden for 7 ar-
bejdsdage.
Opfyldt
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0014.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 13
handling af an-
modninger om
aktindsigt
Pejlemærke 5: Medarbejder- og Kompetencestyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj
faglighed gennem rettidig rekruttering af nødvendige kompetencer samt strategisk
medarbejder- og ledelsesudvikling.
5.1 Interessen-
ter oplever, at
styrelsen har
kompetente
medarbejdere
med høj faglig-
hed
Resultatet af måling af
hhv. kompetencer og
faglighed (gennemsnit),
der foretages i styrel-
sernes interessentana-
lyse 2021, skal som mi-
nimum være 4,0 point.
Der måles på en skala
fra 1-5.
Det samlede resultat for
tilfredshed med medar-
bejdernes kompetencer
og den faglige kvalitet
er 4,3.
Opfyldt
5.2 Styrelsen
har identificeret
kritiske behov
for rekruttering
og kompeten-
ceudvikling
samt fasthol-
delse de kom-
mende 2-3 år
og har udarbej-
det konkrete
planer for dette
Målet anses som opnået
når: 1) Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen har
identificeret kritiske be-
hov for rekruttering, kom-
petenceudvikling og fast-
holdelse (1. halvår og 2.
halvår) samt udarbejdet
planer for tiltag, der kan
understøtte dette (2.
halvår).
Der er identificeret kriti-
ske behov for rekrutte-
ring, kompetenceudvik-
ling og fastholdelse og
udarbejdet planer for
tiltag, der kan under-
støtte dette.
Opfyldt
Kilde: Medarbejder- og Kompetencestyrelsens mål- og resultatplan for 2021.
I 2021 er der 14 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er 13 mål nået.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 2.2. Dialog og samarbejde med organisationerne.
Mål 3.3. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen går foran med at understøtte
de statslige arbejdspladser ift. relevante dagsordener.
Mål 4.3. Prognosepræcision.
Mål 2.2. Dialog og samarbejde med organisationerne
Resultatet af en fælles evaluering med organisationerne viser, at OK21 generelt
forløb tilfredsstillende og i god dialog. Herunder kan nævnes det gode samar-
bejde ifm. den fælles forhandlingserklæring, forhandlingerne i lyset af Covid-19
og en efterfølgende god proces ifm. implementering af de aftalte resultater. Der
er endvidere afholdt et succesfuldt temamøde med politisk deltagelse i partner-
skabet for bæredygtige og attraktive arbejdspladser.
Mål 3.3. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen går foran med at understøtte de
statslige arbejdspladser ift. relevante dagsordener
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0015.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 14
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har i 2021 igangsat en lang række initia-
tiver, som alle bidrager til at understøtte de statslige arbejdspladser ift. relevante
dagsordener. Eksempelvis er der blevet afholdt en række arrangementer om
trivsel under COVID-19 og om virtuel ledelse. Styrelsen har derudover stået i
spidsen for en tværministeriel analyse om hjemmearbejde. Formålet med analy-
sen var at understøtte de statslige arbejdsgivere bedst muligt i forbindelse med
tilbagevenden efter COVID-19. Sideløbende hermed har styrelsen rådgivet de
statslige arbejdspladser om hjemmearbejde, COVID-19 og en lang række andre
emner. Styrelsen har desuden afholdt Ledelsesugen med en række nationale ar-
rangementer målrettet ledere (fx ledelse af diversitet, ledermobilitet på tværs af
den offentlige sektor og oplæg om entreprenørstaten).
På hjemmesiden formidler styrelsen tilsvarende relevante dagsordener såsom
hybrid ledelse, hjemmearbejde og håndtering af COVID-19.
Sideløbende har styrelsen en løbende og tæt dialog med HR-chefnetværket om
relevante emner, og styrelsen bruger netværket aktivt som både rådgivnings- og
kommunikationskanal. Netværket har seks årlige ordinære møder, men har der-
udover afholdt en lang række ekstraordinære møder om håndtering af COVID-
19 og hjemmearbejde efter COVID-19.
Mål 4.3. Prognosepræcision
Der har i alle årets kvartaler været en afvigelse mellem prognosen og det fakti-
ske forbrug på over 5 pct. Afvigelserne har i alle kvartaler været knyttet til min-
dreforbrug. I første kvartal var afvigelsen på 34,1 pct., i andet kvartal var afvi-
gelse på 20,4 pct., i 3. kvartal var afvigelsen på 21,5 pct., og i 4. kvartal var afvi-
gelsen på 29,2 pct. Mindreforbruget har gennem kvartalerne vedrørt aktivitets-
ændringer knyttet til bl.a. ledelses- og kompetenceaftalen samt en udskudt udvi-
delse af rådgivningsindsatsen på det juridiske område. Der har også været afvi-
gelser knyttet til udbud af lederkurser mv. pga. COVID-19. Herudover har der ge-
nerelt være flere og længere vakancer end planlagt, hvilket bl.a. skyldes udfor-
dringer med rekruttering på visse områder.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Medarbejder- og Kompetencestyrelsens forventninger til det
økonomiske resultat for det kommende år som anført i grundbudgettet for 2022.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Regnskabsår
2021
-114,2
93,1
-21,1
Grundbudget
2022
-117,6
117,6
-
Bevilling og øvrige indtægter for Medarbejder- og Kompetencestyrelsens sam-
lede virksomhed i 2022 er budgetteret til 117,6 mio. kr., mens udgifter er bud-
getteret til 117,6 mio. kr. Hermed modsvarer det forventede forbrug for 2022 fi-
nanslovsbevillingen for 2022.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens indlæste grundbudget i Statens Kon-
cernsystem (SKS) for 2022 er på i alt 117,6 mio. kr., som er fordelt med 66,9 mio.
kr. på lønsum og 50,7 mio. kr. på øvrig drift.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 15
I 2022 vil Medarbejder- og Kompetencestyrelsen have fokus på at gennemføre
aktiviteterne i ledelses- og kompetenceaftalen inklusiv de forsinkede aktiviteter
fra 2021. For så vidt angår udvidelse af rådgivningsfunktionen på det juridiske
område er etableringsfasen påbegyndt og rekrutteringsprocessen sat i gang.
For så vidt angår OK21-relaterede projekter er der budgetteret med fuldt for-
brug af bevillingen på finansloven for 2022.
Der er desuden med virkning fra 1. januar 2022 gennemført en organisationsfor-
andring, således at Kontor for Ledelse- og Arbejdsliv opdeles i tre kontorer. For-
målet er at styrke det arbejde, Medarbejder- og Kompetencestyrelsen varetager
for så vidt angår statslig kompetenceudvikling, ledelsesudvikling og rekruttering
af statslige ledere.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0017.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 16
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 17
I dette afsnit redegøres for Medarbejder- og Kompetencestyrelsens ressource-
forbrug i finansåret 2021 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle
status på balancen. Derudover omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen
har haft det budget- og regnskabsmæssige ansvar for i 2021.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevillinger pr.
hovedkonto samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om sta-
tens regnskabsvæsen af 19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og ret-
ningslinjerne i Finansministeriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2021 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af december 2021.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultat-
disponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Be-
villingslovssystem (SB). Ved budgetter er der taget udgangspunkt i de af depar-
tementet godkendte beløb. Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én
decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender
samme fortegn som i uddata fra SKS. Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-”
i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2021.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ingen dispensationer fra det gæl-
dende regelsæt vedrørende det omkostningsbaserede område.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år, dog beregnes den
indefrosne ferie ikke, da feriemidlerne vedrørte overgangsperioden i forbin-
delse med ny ferielov.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2021,
herunder afspadseringstimer, samt en gennemsnitstimepris. Opgørelsen føl-
ger samme metode som tidligere år.
PULS (personaleudvikling/lønforhandlinger):
Der tages i opgørelsen udgangs-
punkt i den generelle lønudvikling når der fastsættes en ramme pr. medarbej-
der, og der tages højde for udviklingen i antal chefer og medarbejdere.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ingen dispensationer fra det gæl-
dende regelsæt vedrørende det udgiftsbaserede område.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 18
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Medarbejder- og Kompetencestyrelsen resultatopgørelse for
de omkostningsbaserede bevillinger.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0020.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 19
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
Tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2020
2021
2022
-83,5
-14,5
-0,3
-14,2
-94,1
-19,9
-0,4
-19,5
95,4
-22,2
-0,2
-21,9
-
-
-98,0
-
-
-
-114,0
-
-
-
-117,6
-
3,2
3,2
3,2
3,2
3,2
3,2
3,2
45,9
7,3
-2,3
0,0
50,9
0,2
4,3
27,1
85,6
-12,3
53,5
8,1
-2,1
0,6
60,1
0,2
4,9
24,5
93,0
-21,1
57,1
11,2
-2,0
0,6
66,9
0,4
3,4
43,6
117,5
-0,1
-0,0
0,0
-12,4
-0,2
0,1
-21,2
-
-
-0,1
-0,0
0,0
-12,4
-0,0
0,1
-21,1
-
0,1
-
-
-
-12,3
-
-
-21,1
-
-
0,0
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Resultatet af Medarbejder- og Kompetencestyrelsens omkostningsbaserede
driftsregnskab
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0021.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 20
er et overskud på 21,1 mio. kr., som primært vedrører mindreforbrug knyttet til
ledelses- og kompetenceaftalen, udvidelsen af den juridiske rådgivningsfunktion
samt udbud af lederkurser,
jf. afsnit 3.7.
Ordinære driftsindtægter
De samlede driftsindtægter er steget med 16,0 mio. kr. fra 2020 til 2021. Stignin-
gen i bevillingen skyldes aktivitetsudvidelse knyttet til etablering af Statens Cen-
ter for Rekrutteringstest samt udvidelse af den juridiske rådgivningsfunktion.
Stigningen i salg af varer og tjenesteydelser skyldes en aktivitetsudvidelse knyt-
tet til salg af lederkurser.
Ordinære driftsomkostninger
De ordinære driftsomkostninger er steget med 7,4 mio. kr. fra 2020 til 2021. Or-
dinære driftsomkostninger udgør 93,0 mio. kr. i 2021. Stigningen skyldes pri-
mært aktivitetsudvidelser knyttet til etablering af Statens Center for Rekrutte-
ringstest samt udbud af lederkurser.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Medarbejder- og Kompetencestyrel-
sen for 2021.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-0,1
0,0
21,1
Årets overskud på 21,1 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapita-
len.
Resultatet på § 09.61.01.40 Bod på -0,1 mio. kr. er disponeret til bortfald,
jf. an-
mærkningsteksten på FL21,
hvoraf det fremgår, at bod som tilfalder Medarbej-
der- og Kompetencestyrelsen bortfalder ved bevillingsafregningen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 21
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Medarbejder- og Kompetencestyrelsens balance for-
delt på henholdsvis kapitalanvendelsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (pas-
siver) pr. 31 december 2021.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0023.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 22
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2020
2021
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
0,7
-
-
0,7
0,5
-
0,3
0,8
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen reg-
ning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
-
24,9
-
24,9
29,0
32,6
44,5
18,5
-
63,1
68,7
71,4
-
4,0
0,1
-
-
4,6
1,0
-
2,8
-
2,8
3,6
1,2
-
1,2
2,7
-
-
-
-
0,1
-
0,1
-
-
-
-
0,7
-
0,7
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 0,2 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2021
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Den samlede balance udgør 71,4 mio. kr. pr. 31. december 2021 mod 32,6 mio.
kr. pr. 31. december 2020.
Anlægsaktiver
Udviklingen i anlægsaktiver viser samlet set en stigning på 0,7 mio. kr. fra 2020
til 2021. Anlægsaktiver udgør 1,5 mio. kr. i 2021. Stigningen i anlægsaktivernes
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 23
værdi skyldes investeringer i inventar samt investering i et fælles offentligt leder-
evalueringsværktøj. De immaterielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under
tabel 13, og de materielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under tabel 14.
For så vidt angår de finansielle anlægsaktiver er statsforskrivningen nedregule-
ret fra 2,8 mio. kr. i 2020 til 1,2 mio. kr. i 2021. Reguleringen er foretaget for at
bringe overensstemmelse mellem finanslovsbudgetteringen på FL21 og regn-
skabet. I 2022 ventes statsforskrivningen at blive reguleret tilbage til en værdi af
2,8 mio. kr. i overensstemmelse med den mere retvisende værdi, som er indar-
bejdet på FL22.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiverne inklusiv likvide beholdninger udgør 68,7 mio. kr. i 2021,
hvilket er en stigning på 39,7 mio. kr. i forhold til værdien i 2020 på 29,0 mio. kr.
Udviklingen skyldes primært en stigning i den likvide beholdning på den uforren-
tede FF5-konto, som vedrører, at det overførte overskud er vokset.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0025.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 24
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2020
2021
-2,8
-
-
19,5
-
-31,8
-15,1
-1,2
-1,2
-
-
0,1
-
-53,0
-54,1
-1,8
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydel-
ser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-0,6
-
-
-
-0,6
-0,7
-
-
-
-0,7
-4,7
-3,4
-3,1
-4,6
-
-15,7
-16,3
-32,6
-7,0
-4,1
-3,6
-
-
-14,8
-15,5
-71,4
4
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 0,6 mio. kr. fra
2020 til 2021. Hensatte forpligtelser udgør 1,8 mio. kr. i 2021. De hensatte for-
pligtelser vedrører PULS.
Langfristet gæld
Langfristet gæld udgør 0,7 mio. kr. i 2021 og kan henføres til anlægsaktiverne.
Der er afvigelse på 0,8 mio. kr. mellem anlægsaktivernes værdi (1,5 mio. kr.) og
værdien af den langfristede gæld, hvilket skyldes en likviditetsflytning til FF4-kon-
toen, som først blev foretaget efter periodeluk, hvilket er normal procedure.
Kortfristet gæld
Kortfristet gæld udgør 14,8 mio. kr. i 2021, hvoraf de største poster er skyldige
feriepenge og gæld til eksterne leverandører. I 2020 udgjorde den kortfristede
gæld 15,7 mio. kr. Reduktionen på 0,9 mio. kr. mellem 2020 og 2021 skyldes ho-
vedsageligt, at forpligtelsen for indefrossen ferie over for Lønmodtagernes Fe-
riemidler er blevet indfriet.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0026.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 25
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Medarbejder- og Kompetencestyrel-
sens egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og
viser årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2020
0.0
-2,8
-2,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-19,5
-12,3
0,0
0,0
-31,8
-34,6
-15,1
2021
-2,8
1,6
-1,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-31,8
-
-
-21,1
-0,1
-
-52,9
-54,1
-54,1
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens egenkapital udgør ultimo 2021 54,1
mio. kr., hvoraf 53,0 mio. kr. er overført overskud fra årets resultat. 21,1 mio. kr.
af det overførte overskud kan henføres til årets resultat.
Den regulerede egenkapital er nedreguleret fra 2,8 mio. kr. i 2020 til 1,2 mio. kr. i
2021. Reguleringen er foretaget for at bringe overensstemmelse mellem finans-
lovsbudgetteringen på FL21 og regnskabet. I 2022 ventes den regulerede egen-
kapital at blive reguleret tilbage til en værdi af 2,8 mio. kr. i overensstemmelse
med den mere retvisende værdi, som er indarbejdet på FL22.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0027.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 26
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB).
2021
1,5
4,0
37,8
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens låneramme ultimo 2021 udgør 4,0 mio.
kr. Trækket på lånerammen ultimo 2021 udgør 1,5 mio. kr. Lånerammen er der-
ved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Medarbejder- og Kompetencesty-
relsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.61.01
71,0
71,0
60,1
10,9
31,8
42,7
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2021 er 60,1 mio. kr. Lønsumslof-
tet primo 2021 var 71,0 mio. kr. Der er ikke tilført til lønsumsloftet på tillægsbevil-
ling. Den akkumulerede opsparing af lønsum stiger således med 10,9 mio. kr. til
42,7 mio. kr. ultimo 2021.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0028.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 27
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter
på hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Medarbejder-
og Kompetencestyrelsen. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen er ansvarlig for, og som er opgjort i bi-
drag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Navn
Bevillings-
type
Videre-
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Drift
09.61.01.
Medarbej-
der- og Kom-
petencesty-
relsen
Drift
Udgifter
106,2
93,1
13,1
52,9
Indtægter
Administrerede ordninger
09.61.02.
Vederlag mv.
til ministre
og efterve-
derlag
Lovbunden
Udgifter
-12,1
-20,1
8,0
28,3
17,2
11,1
-
Indtægter
09.61.06.
Personale-
mæssige ud-
gifter ved
udflytning
Reservati-
onsbevilling
Udgifter
-
0,3
-
0,2
-
0,1
2,1
Indtægter
09.61.09.
Retsomkost-
ninger, geby-
rer mv.
Anden
Udgifter
-
0,5
-
0,0
-
0,5
-
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
-
-
-
I det følgende er forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for hver
hovedkonto nærmere beskrevet.
Hovedkonto 09.61.01. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Der er på § 09.61.01. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen en nettoudgiftsbe-
villing på 94,1 mio. kr. Der er realiseret udgifter for 73,0 mio. kr., hvilket er et min-
dreforbrug i forhold til bevillingen på 21,1 mio. kr. svarende til en afvigelse på 22
pct.
Afvigelsen på udgiftssiden på 13,1 mio. kr. kan blandt andet henføres til et min-
dreforbrug på 6,4 mio. kr. vedrørende ledelses- og kompetenceaftalen, hvor en
række planlagte aktiviteter er blevet aflyst eller udskudt grundet COVID-19. Der
har været et mindreforbrug på 4,7 mio. kr. på grund af udskudt implementering
af udvidelsen af den juridiske rådgivning relateret til ansættelsesretlige sager i
staten. Der har desuden været et mindreforbrug vedrørende OK21-relaterede
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 28
partsprojekter, og generelt har der været et højere niveau af vakancer end plan-
lagt, hvor der særligt på det juridiske område har været en række ubesatte stillin-
ger.
Afvigelsen på indtægtssiden på 8,0 mio. kr. skyldes et planlagt højere aktivitets-
niveau på grundbudgettet 2021 knyttet til udbud og afholdelse af lederkurser
end forudsat på FL21. Herudover har kursusaktiviteten bidraget med et større
overskud end forventet i lyset af den usikkerhed omkring aktivitetsniveau og af-
holdelsesmuligheder, der i året har knyttet sig til COVID-19 og nedlukninger.
Hovedkonto 09.61.02.Vederlag mv. til ministre og eftervederlag
Der er på § 09.61.02. Vederlag mv. til ministre og eftervederlag en bevilling på
28,3 mio. kr. Der er realiseret udgifter for 17,2 mio. kr., hvilket er et mindrefor-
brug i forhold til bevillingen på 11,1 mio. kr. svarende til en afvigelse på 39,1 pct.
Afvigelsen skyldes, at færre ministre har skullet modtaget vederlag og efterve-
derlag i forhold til den på budgetteringstidspunktet afsatte bevilling. Bevillingen
på FL22 er reduceret i forhold til FL21.
Hovedkonto 09.61.06.Personalemæssige udgifter ved udflytning
Der er på § 09.61.06. Personalemæssige udgifter ved udflytning en bevilling på
0,3 mio. kr. Der er realiseret udgifter for 0,2 mio. kr., hvilket er et mindreforbrug i
forhold til bevillingen på 0,1 mio. kr. svarende til en afvigelse på 16,7 pct.
Afvigelsen kan henføres til et mindreforbrug på udbetaling af midler til outplace-
ment til statsansatte berørt af udflytning (Bedre Balance), som skyldes få ansøg-
ninger. Bevillingen er ophørt i 2022.
Hovedkonto 09.61.09. Retsomkostninger, gebyrer mv.
Der er på § 09.61.09. Retsomkostninger, gebyrer mv. en bevilling på 0,5 mio. kr.
Der er realiseret udgifter på 0,0 mio. kr., hvilket er et mindreforbrug i forhold til
bevillingen på 0,5 mio. kr. svarende til en afvigelse på 95,7 pct. Afvigelsen skyl-
des, at der stort set ikke har været udgifter til advokatbistand i forbindelse med
retssager anlagt mod Skatteministeriet i tjenestemandspensionssager eller ad-
vokatbistand i forbindelse med pensionsaftaler med aktieselskaber mv.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0030.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 29
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0031.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 30
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemærkes,
at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Medarbejder- og Kompe-
tencestyrelsens anvendte økonomisystem Navision Stat.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
0,9
-
0,4
-0,1
1,1
-0,3
-
-0,3
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0,9
-
0,1
-0,1
0,9
-0,3
-
-0,3
0,5
-0,2
-
-0,2
-
-
-
-
0,8
-0,2
-
-0,2
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat.
Udviklingsprojekter
under udførelse
0,0
0,3
-
0,0
0,3
Der er ultimo 2021 immaterielle anlægsaktiver for 0,8 mio. kr. Heraf udgør fær-
diggjorte udviklingsprojekter 0,5 mio. kr. og vedrører intranet og ESDH-system.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0032.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 31
Der har i 2021 været tilgang i immaterielle anlæg på 0,1 mio. kr., som vedrører et
system til kursustilmelding i Samarbejdssekretariatet. Da det i 2021 blev beslut-
tet at udskifte dette system, har der tilsvarende været en afgang på 0,1 mio. kr.
Der har i 2021 været tilgang på 0,3 mio. kr. i udviklingsprojekter under udførelse.
Tilgangen vedrører udviklingen af et fællesoffentligt lederevalueringsværktøj.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,1
-
0,7
-
0,8
-0,1
-
-0,1
0,1
-
0,7
-
0,8
-0,1
-
-0,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,7
-
-
-
0,7
0,0
-
0,0
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navisopn Stat.
Der er ultimo 2021 materielle anlægsaktiver for 0,7 mio. kr. Der har i 2021 været
tilgang i materielle anlæg på 0,7 mio. kr. Tilgangen omfatter inventar i form af en
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0033.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 32
investering i mutebokse. Ud over de nyindkøbte mutebokse består de materielle
anlægsaktiver af to kaffemaskiner.
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Tillæg til medarbejdere (PULS)
I alt
Kilde: Navision Stat.
2021
1,8
1,8
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ultimo 2021 bogført hensatte for-
pligtelser for samlet 1,8 mio. kr.
4.1.4
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale
jubilæumsgratiale til medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten.
Den fulde retlige forpligtelse er pr. 31. december 2021 opgjort til 1,3 mio. kr. In-
den for en femårig periode er forpligtelsen opgjort til 0,1 mio. kr. til de medarbej-
dere, der var ansat pr. 31. december 2021.
Skyldigt over/merarbejde
Under Anden kortfristet gæld er der hensat 0,7 mio. kr. til skyldigt over/merar-
bejde svarende til værdien af den udestående opsparede frihed, som de ansatte
har til gode.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen udbyder ikke varer og ydelser som ind-
tægtsdækket virksomhed, hvorfor
tabel 15
udgår af årsrapporten.
Før 2021 blev salg af lederkurser drevet som indtægtsdækket virksomhed. For
at sikre et flerårigt overblik fremgår af
tabel 16
en oversigt over Medarbejder- og
Kompetencestyrelsens akkumulerede resultat vedrørende den daværende ind-
tægtsdækkede virksomhed.
Tabel 16. Oversigt over akkumuleret resultat for den forhenværende indtægtsdækkede virk-
somhed
Kr.
Lederkurser
Ultimo 2018
-0,1
Ultimo 2019
-0,1
Ultimo 2020
-0,4
Ultimo 2021
-
Salg af lederkurser i årene 2018 og 2019 fandt sted i regi af Moderniseringsstyrelsen. Tallene for disse år er
taget med for at illustrere udviklingen, men kun regnskabstallet for 2020 er en del af Medarbejder-og
Kompetencestyrelsens regnskab.
Kilde: Navision Stat.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0034.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 33
Ud over salg af lederkurser har Medarbejder- og Kompetencestyrelsen også ind-
tægter i 2021 knyttet til salg af kurser til medlemmer af statslige samarbejdsud-
valg (0,8 mio. kr.) samt indtægter knyttet til salg af publikationen ”Lønoversigt”
(0,1 mio. kr.). Da disse ydelser har et provenu på under 5 mio. kr., og ikke hører
under kategorien lederkurser, indgår de ikke i opgørelserne.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Af
tabel 17
fremgår prisfastsætning af varer og ydelser i Medarbejder- og Kom-
petencestyrelsen for de ydelser, som afsættes som fællesstatslige løsninger.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens fællesstatslige løsninger omfatter salg
af lederkurser i regi af PLUS-programmet (Program for Ledelsesudvikling i Sta-
ten). Samlet har styrelsens fællesstatslige løsning på lederkursusområdet i 2021
givet et overskud på 3,6 mio. kr. Der er ikke krav om kommercielt afkast knyttet
til salg af fællesstatslige løsninger. Overskuddet kan primært henføres til, at der
pga. COVID-19 har været uplanlagte mindreudgifter knyttet til kursusafholdel-
sen.
Tabel 17. Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
Kr.
Statslige lederkurser (PLUS-programmet)
Direkte omkostninger i alt
Indirekte omkostninger i alt
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter i alt
Kilde: Navision Stat.
13,8
0,5
-
14,3
-17,9
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed,
hvorfor
tabel 18 og 19
udgår af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter,
hvorfor
tabel 20
udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har
været forelagt Finansudvalget, hvorfor
tabel 21 og 22
udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Medarbejder- og Kompetencestyrelsens it-
omkostninger fordelt på lønomkostninger, driftsomkostninger og investerings-
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0035.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 34
omkostninger. Tabellen indeholder de systemrettede it-omkostninger til fagsy-
stemer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af-
og nedskrivninger samt it til kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it
(it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat.
(mio. kr.)
-
1,4
1,3
-
0,2
0,2
0,1
3,0
4.8 Supplerende bilag
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548260_0036.png
Årsrapport 2021 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 35
[email protected]
+45 35 27 13 13
www.medst.dk