Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 184
Offentligt
2548259_0001.png
Årsrapport
Marts 2022
Årsrapport 2021
Kompetence-
sekretariatet
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Kompetencesekretariatet .............................................................. 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 7
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 9
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 10
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................12
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 13
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 14
Balancen............................................................................................................................... 16
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 18
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 19
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 19
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 19
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................21
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 22
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 22
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 23
Note 3: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 24
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 24
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 24
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 24
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 24
Forelagte investeringer .................................................................................................. 25
It-omkostninger ................................................................................................................. 25
Supplerende bilag ............................................................................................................ 25
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens
tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en
saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548259_0003.png
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548259_0004.png
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Kompetencesekre-
tariatets økonomiske og faglige resultater for 2021. I årsrapporten redegøres
for sekretariatets målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering
samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Kompetencesekretari-
atet,
CVR-nummer 11835228, er ansvarlig for:
• § 09.61.03. Kompetencesekretariatet (driftsbevilling)
• § 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond
(reservationsbevilling)
• § 09.61.05. Initiativer vedr. kompetenceudvikling (driftsbevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2021.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 3. marts 2022
København, d. 1. marts 2022
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
_____________________________
Anne-Kathrine Mandrup
Sekretariatschef
Kompetencesekretariatet
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548259_0005.png
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Kompetencesekretariatets og
regnskabsårets faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold,
der har påvirket eller forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold. Endvi-
dere beskrives forventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af Kompetencesekretariatet
Kompetencesekretariatet er etableret af parterne på det statslige overens-
komstområde, Skatteministeriet og Centralorganisationernes Fællesudvalg
(CFU) for at understøtte det fælles arbejde med kompetenceudvikling på statens
arbejdspladser. Kompetencesekretariatet (tidligere Statens Center for Kompe-
tenceudvikling) blev etableret ved overenskomstforhandlingerne i 1999 og er vi-
dereført i de efterfølgende overenskomstperioder. Kompetencesekretariatet er
opført på finansloven som en selvstændig virksomhedsbærende hovedkonto og
har egen selvstændig ledelse samt budget- og regnskabsansvar.
Kompetencesekretariatet er organiseret med en partssammensat styregruppe,
en sekretariatsgruppe og fire fondsgrupper bestående af medlemmer udpeget
af Medarbejder- og Kompetencestyrelsen samt den relevante centralorganisa-
tion. Kompetencesekretariatet ledes af en sekretariatschef, der har ansvaret for
en budget- og regnskabschef, seksten fastansatte medarbejdere samt to stude-
rende.
Mission
I et arbejdsmarked i forandring supplerer, fremmer og styrker Kompetencese-
kretariatet værdiskabende og strategisk kompetenceudvikling for den enkelte
medarbejder og statens arbejdspladser.
Vision
Kompetencesekretariatet er en naturlig sparringspartner for statslige arbejds-
pladser om systematisk og strategisk kompetenceudvikling med fokus på job-
og kompetenceudvikling. Kompetencesekretariatet styrker dialogen mellem le-
dere og medarbejdere om strategisk kompetenceudvikling for at sikre medar-
bejderens faglige udvikling og arbejdspladsens nuværende og fremtidige opga-
veløsning. Kompetencesekretariatet medvirker til at øge kompetenceniveauet
hos statens ansatte gennem professionel rådgivning og udmøntning af supple-
rende økonomisk støtte til individuel kompetenceudvikling.
I finansloven for 2021 er målene for Kompetencesekretariatet formuleret såle-
des:
”Målet er at fremme og understøtte de statslige arbejdspladsers kompetenceud-
viklingsindsats og sikre medarbejderne et øget kompetenceniveau til gavn for
både arbejdspladsernes opgaveløsning og medarbejdernes udviklingsmulighe-
der på arbejdsmarkedet (employability). Det sker primært ved at levere faglig
kompetent og målrettet rådgivning og økonomisk støtte til individuel supple-
rende kompetenceudvikling”.
Kompetencesekretariatet har fire hovedopgaver i OK21:
Den Statslige Kompetencefond
Rådgivning og udbredelse af kendskab til Den Statslige Kompetencefond
Administration af fonden og forbedringer i fondens IT-system
Særlige indsatser inden for OAO’s fondsområde.
Rådgivning om strategisk kompetenceudvikling
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 6
Kompetencesekretariatet stiller forskellige rådgivningstilbud til rådighed
for arbejdspladserne
Arbejdspladsernes tilrettelæggelse af effektfuld, strategisk og systematisk
kompetenceudvikling.
Tværgående indsatser
At styrke arbejdspladsernes arbejde med og realisering af systematisk og
strategisk kompetenceudvikling med fokus på, at de ansattes kompetence-
behov og udvikling heraf konkret planlægges og fremmes
At fremme 55+ ansattes mulighed for kompetenceudvikling
At fremme dialog på tværs af fondsgrupperne med henblik på at sikre en
bred vidensdeling og understøtte samarbejdet på tværs af fondsområ-
derne.
Øvrige opgaver
Lovpligtige opgaver på uddannelsesområder.
Overenskomstparterne har aftalt grundlaget for den statslige kompetenceind-
sats i OK21. Tre udmøntende aftaler (cirkulærer) er udarbejdet:
Aftale om Kompetenceudvikling (”Kompetenceaftalen”)
Aftale om organiseringen af parternes fælles arbejde med kompetenceudvik-
ling i staten
Aftale om Den Statslige Kompetencefond.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 7
2.2 Ledelsesberetning
Den Statslige Kompetencefond blev aftalt i overenskomstforliget mellem de
statslige overenskomstparter i 2018, og er videreført på samme niveau i OK21.
Den Statslige Kompetencefond er opdelt i fire fondsgrupper efter de fire central-
organisationer: Akademikerne, CO10, LC og OAO. Antallet af ansøgninger til fon-
den og forbruget af fondsmidlerne i 2021 viser, at Den Statslige Kompetence-
fond har bidraget til at kompetenceudvikle et stort antal statsligt ansatte medar-
bejdere. I 2021 har sekretariatet således behandlet 7.242 ansøgninger, givet
6.586 tilsagn og 656 afslag.
De tre mest støttede aktiviteter er: diplomuddannelser, master-/kandidatuddan-
nelser og øvrige kompetenceudviklingsaktiviteter af mere end fem dages varig-
hed. Det faglige indhold i aktiviteterne har i flest tilfælde omhandlet temaer in-
denfor: Undervisning, vejledning og pædagogik, ledelse, digitalisering og it samt
strategi, organisation og proces. Akademikerne, LC, CO10 og OAO HK Stat har i
stort omfang brugt støttemidlerne i 2021 inklusiv de videreførte midler fra OK18.
OAO Øvrige har i mindre grad brugt deres midler.
OAO-indsatserne, der er aftalt i OK21,
’Fra ufaglært til faglært’ og ’Bedre til ord,
tal og it’ er i 2021 begyndt at tage form. Begge indsatser bliver udviklet i en ar-
bejdsgruppe i regi af OAO-fondsgruppen.
Førstnævnte får titlen ’Bliv Faglært’, og
hertil er der i 2021 klargjort en kampagnehjemmeside med tilhørende ansøg-
ningssystem, som forventes lanceret primo 2022. I arbejdsgruppen er de indle-
dende drøftelser om indsatsen ’Bedre til ord, og it’ også påbegyndt.
I 2021 har kommunikationsindsatsen om fonden haft fokus på at formidle de
gode historier om, hvordan fondsmidlerne er blevet brugt til kompetenceudvik-
ling, der gavner både de statslige medarbejdere og arbejdspladser. Historierne
er formidlet via parternes og sekretariatets kommunikationskanaler. Statistik fra
sekretariatets hjemmeside, nyhedsbreve, sociale medier mv. melder om, at infor-
mation om fonden når langt ud til inspiration for statsligt ansatte og deres ar-
bejdspladser. Samtidig er nye medier til kommunikation blevet afprøvet, og der
er igangsat en egenproduktion af lydfortællinger og videospots.
Kompetencesekretariatet rådgiver statslige arbejdspladser om fem temaer in-
den for Kompetenceaftalens rammer: SU’s arbejde med kompetenceudvikling,
kompetencestrategi, MUS, GRUS og kompetenceudvikling med værdi. Efter-
spørgslen fra statens arbejdspladser er generelt stigende, om end en del af akti-
viteterne blev aflyst eller rykket som følge af COVID-19. I januar 2021 introduce-
rede sekretariatet online inspirationsmøder om digitale MUS-samtaler, som blev
en stor succes med fire gennemførte møder og i alt 631 deltagere. I 2021 har
sekretariatet gennemført 19 fysiske rådgivninger, fire online inspirationsmøder
og 15 digitale rådgivninger. Efterspørgslen er størst på kompetencestrategi og
MUS/GRUS.
Som en del af OK21 har parterne besluttet, at der skal igangsættes tre tværgå-
ende indsatser. En indsats rettet mod at styrke de statslige arbejdspladsers ar-
bejde med og realisering af systematisk og strategisk kompetenceudvikling med
fokus på, at de ansattes kompetencebehov og udvikling heraf konkret planlæg-
ges og fremmes. En indsats, der skal fremme 55+ ansattes muligheder for kom-
petenceudvikling. Der etableres i perioden ligeledes dialog på tværs af fonds-
gruppeområderne med formålet om at sikre en bred vidensinddragelse på tværs
af statens arbejdspladser samt understøtte samarbejdet på tværs af fondsområ-
derne.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548259_0009.png
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 8
Parterne har udpeget medlemmer til Den statslige referencegruppe, som er det
formelle partsophæng i efteruddannelsesudvalget for Handel, Administration,
Kommunikation og Ledelse (HAKL). Den statslige referencegruppe holder to år-
lige møder.
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Kompetence-
sekretariatet.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2020
2021
2022
-16,4
21,3
4,9
-0,8
-0,7
-17,6
20,6
3,0
0,4
0,5
-19,8
23,6
3,8
-0,0
0,0
2,5
2,2
-8,4
-2,7
-2,9
1,0
0,6
-7,9
-1,0
-2,4
0,8
0,5
7,9
-0,8
-2,4
61,9
100
25,2
100
19,6
100
16,9
0,7
16,7
0,7
18,8
0,7
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) samt Statens Budgetsystem (SBS).
Regnskabsresultatet for 2021 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at
Kompetencesekretariatet i 2021 har haft et samlet underskud på 0,5 mio. kr. i
forhold til årets samlede bevilling. Resultatet kan primært henføres til en tillægs-
bevilling på 0,6 mio. kr., der er overført fra § 09.61.03. Kompetencesekretariatet
til reservationsbevilling § 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond. Merforbruget
dækkes af sekretariatets egenkapital. En nærmere redegørelse af årets økono-
miske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Udnyttelsesgraden for lånerammen er faldet fra 61,9 pct. i 2020 til 25,2 pct. i
2021, hvilket kan henføres til, at der ikke har været større investeringer i 2021.
Se mere herom i afsnit 3.5.
Kompetencesekretariatets drift og administrerede ordninger
Kompetencesekretariatet er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af
tabel 2.
Forklaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548259_0010.png
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 9
Kompetencesekretariatets driftskonti er følgende:
§ 09.61.03. Kompetencesekretariatet (Driftsbevilling)
§ 09.61.05. Initiativer vedr. kompetenceudvikling (driftsbevilling)
Den administrative ordning udgør bevillingen under § 09.61.04. Den Statslige
Kompetencefond (reservationsbevilling) som fremgår af
tabel 12.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Bevilling
(FL + TB)
24,5
-6,9
61,6
-
Regnskab
20,7
-2,6
79,0
-
Overført
overskud
ultimo
7,5
44,0
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Kompetencesekretariatet har én hovedopgave, som er angivet i finansloven for
2021,
jf. tabel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedopgaver og opgøres i for-
hold til bevilling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Kompetencesekretariatets ressourceforbrug, herunder bevil-
lingen for 2021 fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finans-
loven og tillægsbevillingsloven for 2021 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Styrke værdiskabende og stra-
tegisk kompetenceudvikling for
den enkelte medarbejder og sta-
tens arbejdspladser
I alt
Bevilling
(FL+TB)
5,9
11,7
Øvrige
indtægter
-0,6
-2,0
Omkost-
ninger
6,5
14,1
Andel af
årets un-
derskud
0,0
0,5
17,6
-2,6
20,7
0,5
Anmærkning: Det er forudsat, at opgave 0. Generelle fællesomkostninger hverken skal give over-eller
underskud, og derfor er bevillingen som udgangspunkt sat lig forbruget.
Kilde: Statens Koncernsystem og Navision Stat.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2021 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under hovedopgave
0. Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret omkostninger til sekretariatets støttefunktio-
ner og daglig ledelse af driften. Yderligere omfatter opgaven også betaling af
husleje, systemydelser samt administration af øvrige hovedopgaver.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548259_0011.png
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 10
For den øvrige hovedopgave bemærkes, at der under hovedopgave 1 alene er
registreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opga-
verne. Med formålet om at styrke værdiskabende og strategisk kompetenceud-
vikling for den enkelte medarbejder og statens arbejdspladser leverer Kompe-
tencesekretariatet professionel rådgivning og udmøntning af økonomisk støtte
til individuel kompetenceudvikling. Der er registreret omkostninger for 14,1 mio.
kr., der omhandler rådgivning af statens arbejdspladser, rådgivning om indivi-
duel kompetenceudvikling og Den Statslige Kompetencefond, kommunikations-
indsatser, møder mv.
Der er i 2021 et samlet merforbrug på 0,5 mio. kr. Resultat kan overordnet hen-
føres til tillægsbevilling på 0,6 mio. kr. der er overført til § 09.61.04. Den Statslige
Kompetencefond, der er med til at nedbringe Kompetencesekretariatets egen-
kapital.
0. Generelle fællesomkostninger
For
0. Generelle fællesomkostninger
er forbruget på 6,5 mio. kr. lig med bevillin-
gen. Det kan tilskrives, at fordelingen af indtægter og tillægsbevillinger er tilpas-
set forbruget.
1. Styrke værdiskabende og strategisk kompetenceudvikling for den enkelte
medarbejder og statens arbejdspladser.
Årets mindreforbrug skyldes primært en bevillingsflytning ultimo året på 0,6 mio.
kr., der er overført til § 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond. Tillægsbevillin-
gen nedbringer Kompetencesekretariatets egenkapital. Det er sket med henblik
på, at midlerne kommer til anvendelse i Den Statslige Kompetencefond.
2.4 Målrapportering
Kompetencesekretariatet er undtaget for udarbejdelse af afsnit
2.4 Målrapporte-
ring
på baggrund af sekretariatets størrelse og strategi
jf. Økonomistyrelsens
godkendelse og vejledning om årsrapport for statslige institutioner 2021.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Kompetencesekretariatets forventninger til det økonomiske
resultat for det kommende år, som det er anført i grundbudgettet for 2022.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskabsår
2021
-20,2
20,7
0,5
Grundbudget
2022
-23,7
23,7
0,0
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) samt Statens Budgetsystem (SBS).
Bevilling og øvrige indtægter for Kompetencesekretariatets samlede virksomhed
i 2022 er budgetteret til 23,7 mio. kr., mens udgifter er budgetteret til 23,7 mio.
kr. Hermed bliver det forventede resultat i balance på 0,0 mio. kr. Den primære
ændring i bevilling og øvrige indtægter skyldes en tillægsbevilling i 2021 på i alt
2,1 mio. kr. fra driftsbevilling § 09.61.03. Kompetencesekretariatet til § 09.61.04.
Den Statslige Kompetencefond.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 11
Kompetencesekretariatets indlæste grundbudget i Statens Koncernsystem (SKS)
for 2022 er på i alt 23,7 mio. kr., som er fordelt med 13,4 mio. kr. på lønsum og
10,3 mio. kr. på øvrig drift.
I fjerde kvartal 2021 fastlagde Styregruppen Kompetencesekretariatets nye
strategi for OK21- perioden, som løber til første kvartal 2024. Strategien er fast-
lagt på baggrund af OK21-aftalen, som fastlægger en lang række opgaver og
indsatser, hvoraf en stor del skal sættes i gang i løbet 2022. Begge dokumenter
er styrende for Kompetencesekretariatets arbejde. I 2022 skal Kompetencese-
kretariatet igangsætte fem store indsatser med forskelligt fokus på kompetence-
udvikling af medarbejdere på statslige arbejdspladser. Derudover bliver opga-
ven at fortsætte med at skabe opmærksomhed på og administrere Den Statslige
Kompetencefond samt rådgive statslige medarbejdere om mulighederne i fon-
den. Samtidig skal Kompetencesekretariatets rådgivningsydelser fortsat udvikles
og i endnu højere grad tilrettelægges i dialog med statslige arbejdspladser og
deres medarbejdere.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548259_0013.png
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 12
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 13
I dette afsnit redegøres for Kompetencesekretariatets ressourceforbrug i finans-
året 2021 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balan-
cen. Derudover omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det bud-
get- og regnskabsmæssige ansvar for i 2021.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevillinger pr.
hovedkonto, samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Kompetencesekretariatet følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabs-
væsen af 19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Fi-
nansministeriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2021 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af december 2021.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultat-
disponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Be-
villingslovssystem (SB). Ved budgetter er der taget udgangspunkt i de af depar-
tementet godkendte beløb. Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én
decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender
samme fortegn som i uddata fra SKS. Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-” i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2021.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Kompetencesekretariatet har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt
vedrørende det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes
ikke at være væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år, dog beregnes den
indefrosne ferie ikke, da feriemidlerne vedrørte overgangsperioden i forbin-
delse med ny ferielov.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere har til gode pr. 31. december 2021, herunder ek-
sempelvis afspadseringstimer, flextimer samt specifikke timepriser pr. medar-
bejder (opgjort pr. december). Opgørelsen følger samme metode som tidli-
gere år.
Reetablering:
Hensættelsesforpligtelsen er baseret på skøn. Opgørelsen er
baseret på en gennemsnitsomkostning pr. kvadratmeter kontorareal hen-
holdsvis øvrige arealer, herunder, arkiv mv. Opgørelsen er opgjort under de
forudsætninger, som fremgår af kontrakten. Opgørelsen følger samme me-
tode som tidligere år.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548259_0015.png
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 14
Resultatløn:
Hensættelsesforpligtelsen er baseret på skøn. Opgørelsen er op-
gjort på baggrund af forventninger i forhold til årets resultater. Opgørelsen
følger samme metode som tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Kompetencesekretariatet har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt
vedrørende det udgiftsbaserede område. Sekretariatet har ikke anvendt regn-
skabsmæssige skøn vedrørende det udgiftsbaserede regnskab.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Kompetencesekretariatets resultatopgørelse for de omkost-
ningsbaserede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
Tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
2020
2021
2022
-16,4
-
-
-
-17,6
-
-
-
-19,8
-
-
-
-
-
-16,4
-
-
-17,6
-
-
-19,8
-
-
-
1,3
1,3
1,4
1,4
1,4
1,4
10,9
1,5
-
-0,3
12,0
2,8
1,1
4,1
21,3
4,9
10,6
1,5
-0,1
0,1
12,0
1,5
1,1
4,6
20,6
3,0
11,6
1,7
-
0,1
13,4
0,3
1,1
7,4
23,6
3,8
-5,7
0,0
-0,8
-2,6
0,0
0,4
-3,8
-
-0,0
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548259_0016.png
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 15
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
-
-
-0,7
-
-
0,5
-
-
0,0
-
0,1
-0,7
-
0,1
0,5
-
0,0
0,0
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) samt Statens Budgetsystem (SBS).
Resultatet af Kompetencesekretariatets omkostningsbaserede driftsregnskab
viser et underskud på 0,5 mio. kr. Årets resultat kan hovedsageligt henføres til til-
lægsbevilling overført fra § 09.61.03. Kompetencesekretariatet til reservations-
bevilling § 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond med henblik på at midlerne
kommer til anvendelse i Den Statslige Kompetencefond. Merforbruget nedbrin-
ger Kompetencesekretariatets egenkapital.
Ordinære driftsindtægter
Kompetencesekretariatets samlede bevilling er steget med 1,2 mio. kr. fra 2020
til 2021. Den samlede bevilling udgør 17,6 mio. kr. i 2021. Stigningen skyldes pri-
mært, at der samlet er overført 2,1 mio. kr. i tillægsbevilling til reservationsbevil-
ling § 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond, hvor der i 2020 var overført 3,1
mio. kr.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er reduceret med 0,9 mio. kr. fra 2020 til 2021. Or-
dinære driftsomkostninger udgør 20,6 mio. kr. i 2021. Den samlede reduktionen
på 0,9 mio. kr. skyldes primært færre afskrivninger på 1,3 mio. kr. samt stigning i
bidrag til tilknytningsordning (OK21) på 0,3 mio. kr.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Kompetencesekretariatet for 2021.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
0,00
0,00
-0,5
Årets underskud på 0,5 mio. kr. overføres til egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser
Kompetencesekretariatet har i 2021 tilbageført/reguleret hensættelser vedrø-
rende feriepengeforpligtelse samt lønhensættelser. På grund af sekretariatets
størrelse er beløb ikke oplyst, da oplysningen kan være personhenførbar.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548259_0017.png
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 16
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Kompetencesekretariatets balance fordelt på hen-
holdsvis kapitalanvendelsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver) pr. 31
december 2021.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2020
2021
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2,2
-
0,3
2,5
0,9
-
0,1
1,0
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen reg-
ning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
11,1
-1,2
-
9,9
12,1
15,0
9,7
0,7
-
10,4
11,1
12,5
-
2,2
-
-
-
0,6
-
-
0,4
-
0,4
2,9
0,4
-
0,4
1,4
0,0
-
-
-
-
-
0,0
0,0
-
-
-
-
-
0,0
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Den samlede balance udgør 12,5 mio. kr. pr. 31. december 2021 mod 15,0 mio.
kr. pr. 31. december 2020.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548259_0018.png
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 17
Anlægsaktiver
Udviklingen i
anlægsaktiver
viser samlet set en reducering på 1,5 mio. kr. fra
2020 til 2021. Anlægsaktiver udgør 1,4 mio. kr. i 2021. Saldoen for immaterielle
aktiver er formindsket med 1,5 mio. kr. fra 2020 til 2021, hvoraf 1,3 mio. kr. kan
henføres til afskrivninger på it-system til administration af ansøgninger til Den
Statslige Kompetencefond. De immaterielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet
under
tabel 13,
og de materielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under
ta-
bel 14.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en reducering på 1,0 mio. kr.
fra 2020 til 2021. Omsætningsaktiver udgør 11,1 mio. kr. i 2021. Under omsæt-
ningsaktiver er saldoen for tilgodehavender reduceret med 1,6 mio. kr., hvilket
skyldes, at der har været mindre omfang af tilgodehavender i 2021. Likvide be-
holdninger er forøget med 0,5 mio. kr. hvilket primært skyldes faldet i tilgodeha-
vender ultimo 2021.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydel-
ser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
2020
2021
-0,4
-
-
-
-
-8,0
-8,4
-1,0
-0,4
-
-
-
-
-7,5
-7,9
-1,2
-2,7
-
-
-
-2,7
-1,0
-
-
-
-1,0
-0,8
-0,2
-0,6
-0,9
-0,5
-
-2,9
-5,6
-15,0
-1,1
-0,2
-0,7
0,0
-0,4
-
-2,4
-3,4
-12,5
3
Passiver i alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548259_0019.png
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 18
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 0,2 mio. kr. fra
2020 til 2021. Hensatte forpligtelser udgør 1,2 mio. kr. i 2021. Udviklingen kan
henføres til regulering i hensættelse til reetablering af sekretariatets lejemål
samt lønhensættelse.
Langfristet gæld
Udviklingen i langfristet gæld viser samlet set et fald på 1,7 mio. kr. fra 2020 til
2021. Langfristet gæld udgør -1,0 mio. kr. i 2021. Faldet i langfristet gæld skyl-
des reduktion af FF4 Langfristet gæld grundet reduktion i Kompetencesekretari-
atets anlægsmasse.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set et fald på 0,5 mio. kr. fra 2020 til
2021. Kortfristet gæld udgør -2,4 mio. kr. i 2021. Under kortfristet gæld er sal-
doen for Indefrosne feriepenge afregnet til Lønmodtagernes Feriemidler ultimo
august 2021, hvilket resulterer i et fald på 0,9 mio. kr. Dertil kommer, at Leveran-
dører af varer og tjenesteydelser er forøget med 0,4 mio. kr. Ændringen kan pri-
mært henføres til et intern statslig køb, der havde betalingsdato i efterfølgende
finansår.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Kompetencesekretariatets egenkapi-
tal. Forklaringerne til
tabel 9
uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets
ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2020
-0,4
-
-0,4
-
-
-
-
-
-
-7,3
-
-
-0,7
-
-
-8,0
-8,4
-8,4
2021
-0,4
-
-0,4
-
-
-
-
-
-
-8,0
-
-
0,5
-
-
-7,5
-7,9
-7,9
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548259_0020.png
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 19
Kompetencesekretariatets egenkapital udgør ultimo 2021 7,9 mio. kr., hvoraf
7,5 mio. kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2021 reduceret
med 0,5 mio. kr. svarende til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB).
2021
1,0
4,0
25,2
Kompetencesekretariats låneramme ultimo 2021 udgør 4,0 mio. kr. Trækket på
lånerammen ultimo 2021 udgør 1,0 mio. kr. svarende til summen af immaterielle
og materielle anlægsaktiver. Lånerammen er derved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Kompetencesekretariatet er ikke omfattet af lønsumsloft, hvorfor
tabel 11
udgår
af årsrapporten.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter
på hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Kompetencese-
kretariatet. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Kompetencese-
kretariatet er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
Drift
09.61.03.
Navn
Bevillings-
type
Videre-
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Kompetence-
sekretariatet
Drift
Udgifter
Indtægter
23,0
-5,4
1,5
-1,5
20,7
-2,6
0,0
-0,0
2,3
-2,8
0,0
0,0
-7,5
09.61.05
Initiativer vedr.
kompetenceudvik-
ling
Drift
Udgifter
Indtægter
-
Reservationsbevilling
09.61.04
Den Statslige
Kompetencefond
Reservati-
ons
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
61,6
-
79,0
-
-17,4
-
-44,0
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 20
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på
afvigelser på øvrige bevillinger indgår i det følgende.
Hovedkonto 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond
Hovedkonto 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond har realiseret en merud-
gift på -17,4 mio. kr. Merforbruget blev aftalt ved årets begyndelse og dækkes af
kontoens opsparing (videreførsel). Hovedkontoen har ultimo 2021 en opsparing
på -44,0 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548259_0022.png
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 21
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548259_0023.png
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 22
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-3
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Kompetencesekretaria-
tets anvendte økonomisystem Navision Stat.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
6,1
-
0,3
-0,4
6,0
-5,1
-
-5,1
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
6,1
-
0,3
-0,4
6,0
-5,1
-
-5,1
0,9
-1,1
-
-1,1
-
-
-
-
0,9
-1,1
-
-1,1
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat.
Udviklingsprojekter
under udførelse
0,3
0,1
-
-0,3
0,1
Færdiggjorte udviklingsprojekter er ultimo 2021 opgjort til 0,9 mio. kr. og består
af projektdatabase, ESDH-system, it-system til administration af Den Statslige
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548259_0024.png
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 23
Kompetencefond, værktøjerne Kompetencetjekket og Kompetenceløftet samt
sekretariatets hjemmeside.
Der er foretaget skrotning af anlæg Kompetencefondssystem på 0,4 mio. kr., da
anlægget ikke længere benyttes. Dette betyder, at der er forskel mellem årets af-
og nedskrivninger i
tabel 6 og tabel 13
svarende til værdien af det skrottede an-
læg.
Udviklingsprojekter under opførsel er ultimo 2021 opgjort til 0,1 mio. kr. og be-
står af anlægget
Kompetencefokus.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0,2
-
-
-
0,2
-0,2
-
-0,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,1
-
-
-
0,1
-0,1
-
-0,1
0,4
-
-
-
0,4
0,4
-
-0,4
0,0
-0,0
0,0
-0,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,0
-
-
-
0,0
-0,0
0,0
-0,0
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 24
Materielle anlægsaktiver er ultimo 2021 opgjort til 0,0 mio. kr. og består af kli-
maanlæg, brandalarm samt to touchskærme til møderum.
4.1.3
Note 3: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Kompetencesekretariatet har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgrati-
ale til medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige
forpligtelse er pr. 31. december 2021 opgjort til 0,4 mio. kr. Inden for en femårig
periode er forpligtelsen opgjort til under 0,1 mio. kr. til de medarbejdere, der var
ansat pr. 31. december 2021.
Husleje
Kompetencesekretariatet har en eventualforpligtelse i form af husleje, da sekre-
tariatet er forpligtet til at betale seks måneders husleje, såfremt lejemålet fraflyt-
tes. Forpligtelsen er opgjort til 0,7 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige sager, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Kompetencesekretariatet har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor
tabel 15
og 16
udgår af årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Kompetencesekretariatet sælger ikke fællesstatslige løsninger, hvorfor
tabel 17
udgår af årsrapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Kompetencesekretariatet har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor
tabel 18
og 19
udgår af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Kompetencesekretariatet har i 2021 udført tilskudsfinansierede aktiviteter for i
alt 0,0 mio. kr. De tilskudsfinansierede aktiviteter udgøres af interne fondsprojek-
ter, der er bevilliget af § 09.61.04.30. Fonden til udvikling af statens arbejdsplad-
ser, og som gennemføres i regi af Kompetencesekretariatet via § 09.61.05. Initi-
ativer vedr. kompetenceudvikling.
Af
tabel 20
fremgår en oversigt over Kompetencesekretariatets tilskudsfinansie-
rede aktiviteter.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548259_0026.png
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 25
Tabel 20. Oversigt over akkumuleret resultat for tilskudsfinansierede aktiviteter, kr.
Ordning
Overført
overskud
fra tidli-
gere år
-0,5
-0,5
Årets
Tilskud
-
-
Årets
Udgifter
0,0
0,0
Årets
Resultat
-
-
Overskud
til videre-
førelse
-0,4
-0,4
AMU-projekt-
midler 2
I alt
Kilde: Navision Stat.
4.6 Forelagte investeringer
Kompetencesekretariatet har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt
Finansudvalget, hvorfor
tabel 21 og 22
udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Kompetencesekretariatets it-omkostninger
fordelt på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger.
Tabellen indeholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-om-
kostninger til ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskriv-
ninger samt it til kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it
(it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
(mio. kr.)
-
0,5
0,0
1,4
1,6
1,6
0,0
3,4
Anmærkning: Kompetencesekretariatets registreringsramme giver på nuværende tidspunkt ikke mulighed
for at opgøre de anvendte personaleomkostninger til it, hvorfor disse data ikke indgår i tabellen.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat.
4.8 Supplerende bilag
Kompetencesekretariatet har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548259_0027.png
Årsrapport 2021 Kompetencesekretariatet
Side 26
[email protected]
+45 33 18 69 69
www.kompetenceudvikling.dk