Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 184
Offentligt
2548256_0001.png
Årsrapport
Marts 2022
Årsrapport 2021
Administrations- og
Servicestyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Administrations- og Servicestyrelsen ....................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 6
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 8
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 17
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................19
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 20
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 21
Balancen............................................................................................................................... 25
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 29
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 29
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 30
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 30
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................32
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 33
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 33
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 34
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 35
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 35
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 36
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 36
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 36
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 36
Forelagte investeringer .................................................................................................. 36
It-omkostninger ................................................................................................................. 36
Supplerende bilag ............................................................................................................ 36
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens
tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0003.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0004.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Administrations- og
Servicestyrelsen økonomiske og faglige resultater for 2021. I årsrapporten rede-
gøres for styrelsens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering
samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrappor-
tering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Administrations- og
Servicestyrelsen, CVR-nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen (driftsbevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisio-
nen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2021.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejl-
informationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporte-
ringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med ind-
gåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af
årsrapporten.
2.
3.
København, d. 11. marts 2022
Herning, d. 3. marts 2022
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Claus Henrik Larsen
Direktør
Administrations- og
Servicestyrelsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0005.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Administrations- og Servicestyrel-
sen og regnskabsårets faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige for-
hold, der har påvirket eller forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold.
Endvidere beskrives forventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af Administrations- og Service-
styrelsen
Administrations- og Servicestyrelsens opgave er at sikre, at departement og sty-
relserne i Skatteministeriets koncern kan fokusere på deres kerneopgaver, fordi
styrelsen effektivt varetager koncernfælles administrations- og servicefunktio-
ner.
Administrations- og Servicestyrelsens fokus er altid på, hvordan styrelsen bedst
muligt understøtter forretningens behov. Løsninger og ydelser tilpasses løbende,
når behovene ændrer sig, og der er ligeledes fokus på at optimere og kvalitets-
sikre arbejdsprocesser og sagsgange inden for blandet andet rekruttering, HR,
bygninger, service, indkøb og bogføring.
Administrations- og Servicestyrelsens ydelser er essentielle for den samlede op-
gaveløsning i Skatteministeriets koncern. Det kræver, at styrelsen både leverer
fagligt stærke løsninger og er konstruktive medspillere. Derfor er det vigtigt, at
medarbejderne står på et solidt fagligt fundament og samtidigt er både service-
mindede og løsningsorienterede.
Administrations- og Servicestyrelsens kerneopgaver er sammenfattet i nedenstå-
ende overordnede inddeling.
Koncernfælles HR, rekruttering og udvikling:
Administrations- og Servicestyrelsen fastsætter og udvikler i samarbejde med de-
partementet og styrelserne de koncernfælles retningslinjer og funktioner på HR-
området. Styrelsen understøtter Skatteministeriets institutioner med at tiltrække,
fastholde og rekruttere de rette medarbejdere, sikre et forretningsrelevant udbud
af kompetenceudvikling til både ledere og medarbejdere samt udarbejder rele-
vant tværgående ledelsesinformation.
Moderne og vedligeholdte lokaler og servicering af arbejdspladser:
Administrations- og Servicestyrelsen understøtter Skatteministeriets institutioner
med velholdte lokaler med en tidssvarende indretning af arbejdspladser og sikrer
den daglige tekniske drift og vedligeholdelse af Skatteministeriets lokaliteter samt
post- og arkivfunktioner. Styrelsen er desuden ansvarlig for at understøtte den fy-
siske sikkerhed og arbejdsmiljøet på tværs af Skatteministeriets koncern.
Effektiv og sikker drift af økonomifunktioner, systemunderstøttelse samt indkøb og
udbud:
Administrations- og Servicestyrelsen sikrer en effektiv og sikker drift af koncern-
fælles økonomisystemer og regnskabsfunktoner samt proces- og systemunder-
støttelse heraf. Styrelsen har dertil ansvaret for den koncernfælles indkøbs- og
udbudsfunktion.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 6
2.2 Ledelsesberetning
2021 har på mange måder været præget af COVID-19. Administrations- og Ser-
vicestyrelsen har haft ansvaret for at udbrede og koordinere tiltag på baggrund
af sundhedsmyndighedernes anbefalinger i hele koncernen.
Særligt i 2021 har tilbagevenden til kontorerne efter en længere hjemsendelse
fyldt meget. Administrations- og Servicestyrelsen har arbejdet på at højne trivslen
i Skatteministeriets koncern. Et eksempel er samarbejdet med de faglige organi-
sationer og Arbejdsmiljøorganisationen for Skatteministeriets koncern, for at
medarbejderne var trygge ved at vende tilbage til arbejdet på koncernens lokali-
teter, samtidigt med at styrelsen i samarbejde med Bygningsstyrelsen og ISS har
arbejdet på, at lokaliteter og services levede op til sundhedsmyndighedernes an-
befalinger. Derudover har styrelsen haft en koordinerende rolle i forhold til triv-
selsmålinger i de enkelte styrelser og departementet under hele hjemsendelsen.
På trods af COVID-19 nåede Administrations- og Servicestyrelsen Målbillede
2021. Det betyder, at Målbillede 2021 for placering af lokaliteter og medarbej-
dere overordnet set er nået. Styrelsen har dog stadig en stor rekrutterings-, byg-
nings-
og indretningsopgave i forbindelse med ”Styrket skattekontrol” der løber
frem til 2024. I 2021 blev der åbnet skattecentre i Viborg og Esbjerg, og der skal
oprettes skattecentre i Ringe og Slagelse i 2022 samt Frederikshavn og Svend-
borg i 2023.
Administrations- og Servicestyrelsen har faciliteret drøftelser af erfaringerne
med og fremadrettet brug af hjemmearbejde i Skatteministeriets koncern. En del
af opgaven har været at sikre, at samarbejdsorganisationen, herunder Hoved-
samarbejdsudvalg og Arbejdsmiljøorganisationen, var en del af drøftelserne.
Sideløbende har Administrations- og Servicestyrelsen arbejdet med forskellige til-
tag, blandt andet en række undervisningsforløb, for at styrke koncernens virtuelle
kompetencer, så medarbejdere og ledere er klædt bedst muligt på til fremtidens
arbejdsplads.
Administrations- og Servicestyrelsen har i 2021 haft fokus på at levere shared ser-
viceydelser af høj kvalitet med stabil og sikker drift, samtidigt med at styrelsen har
implementeret et nyt shared servicesystem. Det nye system skal sikre, at Admini-
strations- og Servicestyrelsen i fremtiden understøtter departementet og koncer-
nens styrelser endnu bedre, så de kan fokusere på deres kerneopgaver.
Administrations- og Servicestyrelsen har endvidere udarbejdet nye løsninger til
medarbejderudvikling. Et eksempel er en digital udviklingsplan, som sikrer, at der
kan følges op på den enkelte medarbejders udvikling.
2021 var et overgangsår, når det kommer til ferieafholdelse. Administrations- og
Servicestyrelsen har løftet en lang række opgaver for at sikre, at medarbejdere og
ledere på tværs af koncernen kendte de nye regler og fik forholdt sig til de særlige
regler, der gjaldt i overgangsåret. Generelt har der været fokus i styrelsen på at
informere om regler for ferieafholdelse.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0008.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 7
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Administrati-
ons- og Servicestyrelsen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2020
2021
2022
-565,0
558,8
-6,2
-6,6
-3,4
-559,3
-547,7
-11,5
-12,6
-8,8
-634,3
631,3
-3,0
-3,0
2,4
68,4
253,6
-28,7
-73,5
-245,8
82,5
115,0
-37,5
-80,7
-89,8
116,8
-
-
-
-
70,3
-
84,3
-
90,9
-
305,0
0,6
377,0
0,5
375,0
0,6
I 2021 er Administrations- og Servicestyrelsens opgavevaretagelse, i lighed med
sidste år, blevet finansieret fra de øvrige styrelser inden for Skatteministeriets om-
råde.
Regnskabsresultatet for 2021 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Ad-
ministrations- og Servicestyrelsen i 2021 har haft et samlet overskud på 8,8 mio.
kr. i forhold til årets nettobevilling, heraf 2,7 mio. kr. på løn, 3,9 mio. kr. på øvrig
drift og 2,2 mio. kr. på indtægter.
Der er i 2021 realiseret udgifter i styrelsen for i alt 551,6 mio. kr. og indtægter for
i alt 560,4 mio. kr., heraf udgøre ordinære driftsindtægter 559,3 mio. kr. og ordi-
nære driftsomkostninger 547,7 mio. kr. Merindtægten på de 8,8 mio. kr. kan ho-
vedsageligt henføres til et realiseret mindreforbrug på løn på 2.7 mio. kr., hvilket
kan henføres til tilbageførslen af hensættelsen til ledelsesværktøjer. Derudover er
der realiseret merindtægter på 2,2 mio. kr., som primært vedrører viderefakture-
ring til de andre styrelser af afholdte kurser i 2021. På øvrig drift er der realiseret
et mindreforbrug på 3,9 mio. kr. som kan henføres til tilbageførsel af hensættelser
fra 2020, en mindre efterspørgsel på varer, samt færre udgifter til personalear-
rangementer i Skatteforvaltningen. Der er samtidig realiseret et merforbrug på
husleje.
En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0009.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 8
Udnyttelsesgraden for lånerammen er steget fra 70,3 pct. i 2020 til 84,3 pct. i
2021, hvilket kan henføres til øget investeringsbehov af nye lejemål, samt ombyg-
ning af eksisterende lejemål for 22,2 mio.kr. Desuden er der sket udskiftning og
ombygning af biler for 8,7 mio. kr., samt foretaget investeringer i inventar for 1,3
mio. kr.
Fra 2020 til 2021 er låneramme steget fra 97,3 mio. kr. til 97,9 mio. kr., hvilket kan
henføres til udlåning af låneramme til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på 0,6
mio. kr. Se mere herom i afsnit 3.5.
Antal årsværk er steget fra 305,0 årsværk i 2020 til 377,0 årsværk i 2021. Stig-
ningen i antal årsværk fra 2020 til 2021 skyldes en opnormering i Administrati-
ons- og Servicestyrelsen på grund af stigning i opgavemængden.
Prisen pr. årsværk er faldet fra 0,6 mio. kr. i 2020 til 0,5 mio. kr. i 2021.
Administrations- og Servicestyrelsens drift og administrerede ordninger
Administrations- og Servicestyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet
fremgår af
tabel 2.
Forklaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Administrations- og Servicestyrelsen driftskonto er § 09.31.08. Administrations-
og Servicestyrelsen (driftsbevilling), som fremgår af tabel 12.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Bevilling
(FL + TB)
614,7
-614,7
Regnskab
551,6
-560,4
Overført
overskud
ultimo
23,9
-
Styrelsens overførte overskud udgjorde 15,1 mio. kr. primo 2021. Der er et over-
skud i 2021 på 8,8 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2021 er for-
øget til 23,9 mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnskabet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Administrations- og Servicestyrelsen har tre hovedformål, som er angivet i finans-
loven for 2021, jf.
tabel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedopgaver og opgø-
res i forhold til nettobevilling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Administrations- og Servicestyrelsens ressourceforbrug, her-
under nettobevillingen for 2021 fordelt på hovedopgaver på baggrund af forde-
lingen på finansloven og tillægsbevillingsloven for 2021, samt de realiserede
regnskabstal.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0010.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 9
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Koncernfælles HR, rekruttering
og udvikling
2. Moderne og vedligeholdte lo-
kaler og servicering af arbejds-
pladser
3. Effektiv og sikker drift af øko-
nomifunktioner, systemunder-
støttelse samt indkøb og udbud
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-
-
-
Øvrige
indtægter
-42,0
-149,9
-287,1
Omkost-
ninger
33,2
149,9
287,1
Andel af
årets
overskud
-8,8
-
-
-
-81,3
81,3
-
-
-560,4
551,6
-8,8
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede
tidsanvendelse. Fordelingen af bevilling er foretaget ud fra opgavernes samlede indtægter og
omkostninger.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2021 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under hovedopgave 0.
Generelle fællesomkostninger.
Administrations- og Servicestyrelsens opgave er at sikre at de øvrige styrelser i
Skatteministeriets koncern kan fokusere på deres kerneopgaver, hvorfor alle sty-
relsens aktiviteter i princippet hører under hovedopgave 0.
Generelle fællesom-
kostninger.
Af hensyn til den interne styring, benytter styrelsen derfor en anden
opdeling af de generelle fællesomkostninger end principperne i Økonomistyrel-
sens tværstatslige krav. Under hovedopgave 0.
Generelle fællesomkostninger
er
der blandt andet registreret omkostninger til løn til direktionen, styrelsens økono-
mifunktion og ledelsessekretariat, samt øvrig drift, herunder husleje. For de øvrige
hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1.-3. alene er registreret
omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne.
Der er i 2021 et samlet mindreforbrug på 8,8 mio. kr. Resultat kan overordnet hen-
føres til COVID-19, herunder hjemsendelse af medarbejdere.
På finansloven for 2021 er Administrations- og Servicestyrelsen tildelt en brutto-
udgiftsbevilling på 614,7 mio. kr. og en tilsvarende bruttoindtægtsbevilling på
614,7 mio. kr. Dermed udgør den nettobevilling 0,0 mio. kr.
Bruttoudgiftsbevillingen på finansloven er fordelt ud på styrelsens fire hovedop-
gave med 58,7 mio. kr. på hovedopgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
142,4
mio. kr. på hovedopgave 1. Koncernfælles HR, rekruttering og udvikling, 296,5
mio. kr. på hovedopgave 2.
Moderne og vedligeholdte lokaler og servicering af
arbejdspladser
og 117,1 mio. kr. på hovedopgave 3.
Effektiv og sikker drift af øko-
nomifunktioner, systemunderstøttelse samt indkøb og udbud.
I løbet af 2021 er der realiseret indtægter for i alt 560,4 mio. kr. og udgifter for i
alt 551,6 mio. kr. Dermed bliver årets overskud på 8,8 mio. kr. Resultat kan over-
ordnet henføres til nedenstående.
Der er hovedsageligt realiseret et mindreforbrug på løn på 2,7 mio. kr., hvilket skyl-
des en tilbageførsel af en hensættelse til ledelsesværktøjer. Derudover er der re-
aliseret merindtægter på 2,2 mio. kr., som primært vedrører viderefakturering til
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 10
de andre styrelser af afholdte kurser i 2021. På øvrig drift er der et realiseret et
merforbrug på 3,8 mio. kr. vedrørende husleje, som følge af nødvendige udskift-
ninger og opgraderinger af installationer, samt realiseret et mindreforbrug på 7,7
mio. kr., som primært kan henføres til tilbageførsel af hensættelser fra 2020, da
disse hensættelser ikke længere forventes realiseret, en generel mindre efter-
spørgsel på varer og færre udgifter til personalearrangementer i Skatteforvaltnin-
gen grundet COVID-19. Årets overskud fremgår på hovedformål 0.
Generelle fæl-
lesomkostninger.
Formålsplaceringen af indtægterne er afspejlet i omkostninger, hvorfor afvigelser
i forhold til budgettet ikke fremgår. Den realiserede afvigelse mellem finansloven
og omkostninger kan primært henføres til nedenstående.
Bevillingen på finansloven
0. Generelle fællesomkostninger
Der er anvendt færre midler end forudsat på finansloven. Dette skyldes flyt af løn-
midler fra Administrations- og Servicestyrelsen til de øvrige styrelser, og at der er
tilbageført en hensættelse til ledelsesværktøjer.
1. Koncernfælles HR, rekruttering og udvikling:
Der er anvendt flere midler end forudsat på finansloven. Dette kan primært henfø-
res til styrkelse af grunddriften, øgede aktiviteter og ændringer af opgaver som
følge af flere medarbejdere i Skatteministeriets koncern. Derudover er opfølg-
ningsmetoden for interne kurser ændret, således at udgifterne indgår i formålets
omkostninger.
2. Moderne og vedligeholdte lokaler og servicering af arbejdspladser:
Der er anvendt færre midler end forudsat på finansloven. Dette kan primært hen-
føres til modsatrettede bevægelser, dels er der udgiftsført ekstra midler til reetab-
lering og fraflytning af lokationer, samt husleje. Og dels er der på grund af COVID-
19 og hjemsendelse af medarbejdere forbrugt færre midler på ydelser under de
administrative servicekontrakter, transport, forplejning m.m.
3. Effektiv, systemunderstøttelse samt indkøb og udbud:
Der er anvendt færre midler end forudsat på finansloven. Dette kan primært hen-
føres til mindre vareindkøb som følge af COVID-19. Modsat er der på grund af CO-
VID-19 forbrugt ekstra midler til blandt andet udlån af udstyr til medarbejdere i
Skatteministeriet.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Administrations- og
Servicestyrelsens mål- og resultatplan for 2021, der er aftalt med Skatteministe-
riets departement. I
tabel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering af
årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Administrations- og Service-
styrelsen for 2021.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0012.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 11
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1:
Administrations- og Servicestyrelsen skal effektivt levere relevante
shared service-ydelser af høj kvalitet, så de øvrige styrelser kan fokusere på deres
kerneopgaver
1.1 Admini-
strations- og
Servicestyrel-
sen leverer
standard sha-
red service-
ydelser af høj
kvalitet
95 pct. af sager, der er
indmeldt korrekt til Ind-
køb & Udbud samt Fak-
tura & Rejser, overhol-
der den fastsatte tids-
frist.
99 pct. af postleverin-
gen er korrekt.
97
pct.
af ansættelses-
kontrakter (medarbej-
dere og chefer) ved ny-
rekrutteringer til Skatte-
ministeriet er korrekte.
1.2 Admini-
strations- og
Servicestyrel-
sen leverer
shared ser-
viceydelser af
høj kvalitet på
regnskabsom-
rådet
95 pct. af modtagne
fakturaer er sendt til va-
remodtagelse inden for
fem hverdage.
90 pct. af fakturaer for
Administrations- og Ser-
vicestyrelsen varemod-
tages og godkendes in-
denfor ti hverdage fra
modtagelsen.
95 pct. af fakturaer, der
varemodtages og god-
kendes, er bogført in-
den for to hverdage.
1.3 Tilpasnin-
ger af lejemål
Lokaler i de nævnte
byer står klar til tiden.
99,1 pct.
Opfyldt
99,8 pct.
Opfyldt
100 pct.
Opfyldt
94,9 pct.
Ikke opfyldt
76,3 pct.
Ikke opfyldt
86,9 pct.
Ikke opfyldt
Fem ud af syv nye leje-
mål/tilpasninger af leje-
mål er gennemført retti-
digt.
Ikke opfyldt
Pejlemærke 2:
Administrations- og Servicestyrelsen skal udvikle og understøtte kon-
cernfælles rammer, vilkår og værktøjer, så Skatteministeriets koncern fortsat er en ef-
fektiv, tidssvarende og attraktiv arbejdsplads
2.1 Analyser af
fysisk sikker-
hed
Minimum to adresser er
analyseret i kvartalet,
og der er udarbejdet
rapporter med anbefa-
linger.
Den gennemsnitlige
vurdering af kvalitet og
effekt på lærings- og
To ud af fire kvartaler er
opfyldt.
Samlet set er fem
adresser analyseret.
4,5
Ikke opfyldt
2.2 Korrekte
værktøjer der
understøtter
Opfyldt
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0013.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 12
fremtidige vir-
tuelle opgave-
løsninger
videns tilbud, der under-
støtter digital kompe-
tenceudvikling, er mini-
mum 3,8 på en skala fra
1-5.
Projekt Overgang til fæl-
lesstatslig IT-løsning
fase 2 afsluttes inden
udgangen af 4. kvartal
2021.
Fase 2 blev afsluttet ret-
tidigt.
Opfyldt
2.3 Overgang
til fællesstats-
lig IT-løsning
Pejlemærke 3:
Administrations- og Servicestyrelsen skal sikre et godt samarbejde og
gode relationer til de øvrige styrelser samt gennemsigtighed og involvering i opgave-
løsningen
3.1 Prognose-
præcision
Afvigelsen mellem fak-
tisk forbrug og prog-
nose for budget for den
samlede driftsbevilling
ligger inden for en ud-
svingsmargin på +/- 5
pct. i alle fire kvartals-
opgørelser.
Resultatet af interes-
sentundersøgelsen, der
foretages i 2021, skal
som minimum være 4,0
point. Der måles på en
skala fra 1-5.
Der skal udarbejdes en
handleplan for interes-
senthåndtering for
2021 i 1. kvartal 2021.
3.3 Implemen-
tering af sha-
red servicesy-
stem
Administrations- og Ser-
vicestyrelsen har ibrug-
taget en ny shared ser-
vice systemløsning,
hvor centrale shared
serviceydelser under-
støttes.
Den gennemsnitlige til-
fredshed med services,
der leveres gennem
serviceboksen, er mini-
mum 4 på en skala fra
1-5.
Den gennemsnitlige til-
fredshed med udvalgte
aktiviteter om lederud-
vikling og lederunder-
støttelse er minimum
3,8 på en skala fra 1-5.
Målet er opfyldt.
Opfyldt
1. kvartal: 25,5 pct.
2. kvartal: 19,5 pct.
3. kvartal: 23,2 pct.
4. kvartal: 11,8 pct.
Ikke opfyldt
3.2 Interes-
senthåndte-
ring
Handleplanen er udar-
bejdet rettidigt, og re-
sultatet af interessent-
undersøgelsen er 4,1
Opfyldt
3.4 Høj kunde-
tilfredshed
med services
4,4
Opfyldt
3.5 Høj kunde-
tilfredshed
med lederud-
viklingsaktivi-
teter og leder-
understøttelse
4,6
Opfyldt
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0014.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 13
Pejlemærke 4:
Administrations- og Servicestyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj fag-
lighed gennem rettidig rekruttering af nødvendige kompetencer samt strategisk med-
arbejder- og ledelsesudvikling
4.1 Interessen-
ter oplever, at
styrelsen har
kompetente
medarbejdere
med høj faglig-
hed
Resultatet af måling af
hhv. kompetencer og
faglighed (gennemsnit),
der foretages i styrel-
sernes interessentana-
lyse 2021, skal som mi-
nimum være 4,0 point.
Der måles på en skala
fra 1-5.
Målet anses som op-
nået når
1) Administrations- og
Servicestyrelsen har
identificeret kritiske be-
hov for rekruttering,
kompetenceudvikling
og fastholdelse (1.
halvår) og
2) Udarbejdet planer for
tiltag, der kan under-
støtte dette (2. halvår).
Målet anses som op-
nået, når der
1) I første kvartal er en
platform til rådighed,
der understøtter styrel-
sernes udvikling af digi-
tale udviklingsplaner og
2) Der udbydes redska-
ber, der understøtter
styrelsernes rekrutte-
ringsprognoser og
rekrutteringsplaner i 2.
kvartal 2021.
Kilde: Administrations- og Servicestyrelsens mål- og resultatplan for 2021.
Målingens resultat af til-
fredshed med kompe-
tencer og faglighed var
4,1
Opfyldt
4.2 Styrelsen
har identifice-
ret kritiske be-
hov for rekrut-
tering og kom-
petenceudvik-
ling samt fast-
holdelse de
kommende 2-
3 år og har ud-
arbejdet kon-
krete planer
for dette
4.3 Redskaber
til understøt-
telse af konti-
nuerlig høj fag-
lighed
Administrations- og Ser-
vicestyrelsen har identi-
ficeret kritiske behov for
rekruttering, kompeten-
ceudvikling og fasthol-
delse og udarbejdet
konkrete planer for til-
tag, der kan understøtte
dette.
Opfyldt
Et ud af to delmål er op-
fyldt.
Ikke opfyldt
I 2021 er der 14 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af ni mål nået.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Udvalgte mål der er opfyldt:
Mål 1.1 Administrations- og Servicestyrelsen leverer standard shared service
ydelser af høj kvalitet
Mål 3.3 Implementering af shared service systemløsning
Mål 3.4 Høj kundetilfredshed med services
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 14
Mål der ikke er opfyldt:
Mål 1.2 Administrations- og Servicestyrelsen leverer shared service ydelser af
høj kvalitet på regnskabsområdet
Mål 1.3 Tilpasninger af lejemål
Mål 2.1 Analyser af fysisk sikkerhed
Mål 3.1 Prognosepræcision
Mål 4.3 Redskaber til understøttelse af kontinuerlig høj faglighed
Udvalgte mål der er opfyldt:
Mål 1.1 Administrations- og Servicestyrelsen leverer standard shared serviceydel-
ser af høj kvalitet
Tre ud af tre delmål er opfyldt:
Delmål om fristoverholdelse for Indkøb og Udbud samt Faktura og Rejser
I slutningen af 2020 blev den nye selvbetjeningsløsning
”Serviceportalen” taget i
brug, og i slutningen af 2021 blev den nye bagvedliggende løsning for sagsbe-
handling og bestillingsformularer lanceret.
Indkøbs- og rejsebestillinger oprettes gennem Serviceportalen, og der har været
en stigning i antal bestillinger fra institutionerne i Skatteministeriets koncern fra
2020 til 2021.
Implementering af nye systemer, og den øgede tilgang af bestillinger, har været
ressourcekrævende, men enhederne har haft stort fokus på den gode kundeop-
levelse, således at kunderne har oplevet, at tidsfristen for håndtering af bestillin-
gen blev overholdt.
Succeskriteriet var, at 95 pct. af sager, der er indmeldt korrekt til Indkøb og Udbud
samt Faktura og Rejser, overholder den fastsatte tidsfrist. Resultatet for året er
99,1 pct. baseret på 13.836 bestillinger gennem Serviceportalen.
Delmål om korrekt postlevering:
Kravet til målet var, at 99 pct. af posten blev leveret korrekt første gang. Resultat-
kravet er opnået, idet 99,8 pct. af postleveringen var korrekt. For at kunne opfylde
dette mål kræver det, at medarbejderne konstant er opdateret på hele Skattefor-
valtningens organisering med viden om, hvilke opgaver der løses hvor og af hvem.
Det er en ressourcekrævende opgave, idet organisationen løbende er under for-
andring, hvorved ansvarsområder og dermed opgaver er i bevægelse mellem sty-
relser eller fagområder. Resultatet er også opnået på baggrund at et fint samar-
bejde mellem enheden Post og Arkiv og relevante postmodtagere i Skatteforvalt-
ningen.
Delmål om ansættelseskontrakter
Kravet til målet var, at 97 pct. af ansættelseskontrakter ved nyrekrutteringer er
korrekte.
Resultatkravet er opnået, idet de 130 kontrakter, som var udtaget til stikprøve, var
korrekte.
De 130 kontrakter udgør 5 % af alle nyrekrutteringer i Skatteministeriet i 2021.
For at løse denne opgave kræver det, at vi har stærke faglige ressourcer, som i
det daglige er fleksible og gode til at arbejde sammen og hjælpe på tværs. Der er
en stor opmærksomhed på korrektheden, og derfor bruger vi mange ressourcer
på kontrol.
Målet er justeret i mål- og resultatplan 2022, delmål om postlevering udgår.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 15
Mål 3.3 Implementering af shared service systemløsning
Kravet var, at en ny shared service systemløsning skulle være implementeret ved
udgangen af 2021. Resultatkravet er opnået, idet styrelsen har omlagt alle ser-
vices i Serviceportalen til et nyt system. Den nye løsning blev taget i brug den 19.
november 2021, og understøtter de samme services mere effektivt. Alle services
har gennemgået en optimering, der forventeligt har gjort servicebestillinger
endnu mere ensartede, konkrete og nemme at gå til, for såvel sagsbehandlere
som kunder. Implementeringen af den nye løsning har løftet serviceniveauet samt
bidraget til at sikre en mere effektiv opgavevaretagelse, samt bidraget til en mere
ensartet adgang til ydelserne for kunderne. På sigt vil den nye systemløsning
kunne udgøre en erstatning for Serviceboksen, hvilket vil skabe grundlaget for, at
der med tiden kan opnås en endnu bedre og bredere understøttelse af service-
ydelserne.
Målet indgår ikke i mål- og resultatplan 2022.
Mål 3.4 Høj kundetilfredshed med services
Høj tilfredshed fra kunderne er væsentlig, idet Administrations- og Servicestyrel-
sen har som en af sine primære opgaver at levere shared serviceydelser til insti-
tutionerne i Skatteministeriets koncern. Målet vedrører tilfredsheden med ydelser
fra kontorerne Indkøb og Udbud, Personale, samt Faktura og Rejser, der er de
kontorer der modtager størstedelen af henvendelser til Administrations- og Ser-
vicestyrelsen.
Succeskriteriet var, at tilfredsheden i brugerundersøgelsen er minimum 4 på en
skala fra 1-5. Resultatet for året er 4,4 baseret på svar fra 349 respondenter.
Målet fortsættes i mål- og resultatplan 2022.
Mål der ikke er opfyldt:
Mål 1.2 Administrations- og Servicestyrelsen leverer shared serviceydelser af høj
kvalitet på regnskabsområdet
Tre ud af tre delmål er ikke opfyldt:
Delmål om afsendelse til varemodtagelse
I to ud af fire kvartaler er resultatkravet opfyldt, idet over 95 pct. af modtagne fak-
turaer er sendt til varemodtagelse inden for fem hverdage. Resultatet for året er
94,9 pct., og målet er dermed ikke opfyldt.
Den manglende målopfyldelse skyldtes primært periodevise udsving i antallet af
modtagne fakturaer, da store mængder af fakturaer, modtages primo hver må-
ned. Der har været taget højde for udsvingene i ressourceplanlægningen, dog har
en ekstraordinær stor mængde fakturaer i 4. kvartal belastet driften, hvor der blev
modtaget ca. 30.000 fakturaer i 2021 mod ca. 22.000 i samme periode i 2020.
Stigningen skyldes til dels et øget fokus fra styrelserne på at få leverandørerne til
at fakturere i rette regnskabsår og til dels, at ISS grundet manglende intern afkla-
ring tilbageholdt fakturaer for forplejning ved internt afholdte møder for de sene-
ste fire måneder. Dette har der til dels kunnet kompenseres for i form af iværksat
overarbejde i november og december, men indsatsen stod desværre ikke mål
med belastningen.
Delmål om varemodtagelse og godkendelse af fakturaer
Kravet til målet var, at 90 pct. af fakturaer for Administrations- og Servicestyrelsen
varemodtages og godkendes indenfor ti hverdage fra modtagelsen.
Ingen af kvartalerne er opfyldt.
Det samlede resultat for året er en opfyldelsesgrad på 76,3 pct.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 16
Den manglende målopfyldelse kan primært henføres til:
Oprydning i fakturaer vedrørende 2020 fra Bygningsstyrelsen/ISS, hvor
manglende dokumentation af køb, har betydet forsinkelse i varemodtagelse
Forsinkelse på håndtering af husleje fakturaer, på grund af manglende doku-
mentation og lang svartid fra Bygningsstyrelsen
Forsinkelse i varemodtagelse af varer leveret i hjemsendelsesperioder på
grund af COVID-19
Fakturaer er varemodtaget for sent internt i ADST, ugentlig fakturaopfølgning
er i igangsat for minimering af dette
Delmål om bogføring
Et ud af fire kvartaler er opfyldt, idet over 95 pct. af fakturaer, der varemodtages
og godkendes, er bogført inden for to hverdage. Resultater for året er 86,9 pct.,
og målet er dermed ikke opfyldt.
Den manglende målopfyldelse skyldes primært utilstrækkelig ressourcestyring og
planlægning i 1. kvartal. Et øget fokus på styring og ressourcer har medført en
markant stigning i målopfyldelsen i 2. og 3. kvartal. Målopfyldelsen i 4. kvartal har
været påvirket af en ekstraordinær stor mængde fakturaer, hvor knap 40 pct. af
årets fakturaer er blevet modtaget og bogført. Dette har der til dels kunnet kom-
penseres for i form af iværksat overarbejde i november og december, hvor fokus
har været på rettidig betaling af godkendte fakturaer for at imødekomme leveran-
dørernes krav.
Målet er justeret i mål- og resultatplan 2022, delmål om varemodtagelse og god-
kendelse af fakturaer udgår.
Mål 1.3 Tilpasninger af lejemål
Fem ud af syv nye lejemål/tilpasninger af lejemål er gennemført rettidigt.
Resultatkravet er ikke opfyldt for etape 0 og etape 1 vedrørende tilpasning af le-
jemålet i Aarhus, Lyseng Allé. Etableringen af de to etaper blev forsinket pga. le-
veringsproblemer med materialer samt en mindre projektudvidelse, der rykkede
på Bygningsstyrelsens tids- og leveranceplan.
Tilpasningen af lejemålet i Aarhus, Lyseng Allé er i etape 0 gennemført i 3. kvartal
2021 og etape 1 er gennemført i 1. kvartal 2022.
Målet indgår ikke i mål- og resultatplan 2022.
Mål 2.1 Analyser af fysisk sikkerhed
To ud af fire kvartaler er opfyldt.
I 1. kvartal var det ikke muligt at gennemføre lokale risikoanalyser af den fysiske
sikkerhed pga. hjemsendelse som følge af COVID-19, da analyserne kræver at der
er medarbejdere på lokationerne. I 2. kvartal skyldes den manglende resultatop-
nåelse en kombination af hjemsendelse, samt forskydning af tidsplanen, som
følge af udfordringer på de adresser der blev analyseret.
I 3. og 4. kvartal er der samlet set færdiggjort fem analyser med anbefalinger til
forbedringer af den fysiske sikkerhed.
Målet indgår ikke i mål- og resultatplan 2022.
Mål 3.1 Prognosepræcision
Resultatkravet er ikke opfyldt i nogen af de fire kvartaler.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0018.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 17
Kravet til målet var, at afvigelsen mellem faktisk forbrug og prognose for budget
for den samlede driftsbevilling ligger inden for en udsvingsmargin på +/- 5 pct. i
alle fire kvartaler.
1. kvartal: 25,5 pct.
2. kvartal: 19,5 pct.
3. kvartal: 23,2 pct.
4. kvartal: 11,8 pct.
Den manglende målopfyldelse kan primært henføres til:
Påvirkning af drift som følge af hjemsendelse og COVID-19:
o
Mindreforbrug på el, vand og varme, som følge af hjemsendelse
o
Færre udgifter på vedligehold og reparationer af Skatteforvaltnin-
gens bygninger
o
Færre udgifter på bestillings- og tilkøbsydelser som følge af hjem-
sendelse
o
Besparelse på driften af Skatteforvaltningens biler, heraf brændstof
og vedligehold
Annulleret indkøb af inventar og løsøre på grund af mulighed for genbrug
Indflytning på adresser er udskudt til 2022
Målet indgår ikke i mål- og resultatplan 2022.
Mål 4.3 Redskaber til understøttelse af kontinuerlig høj faglighed
Et ud af to kvartaler er opfyldt.
Kravet til målet var, 1) i første kvartal er en platform til rådighed, der understøtter
styrelsernes udvikling af digitale udviklingsplaner og 2) der udbydes redskaber,
der understøtter styrelsernes rekrutteringsprognoser og rekrutteringsplaner i 2.
kvartal 2021.
Første kvartal blev ikke opfyldt, selvom arbejdet med den digitale platform til ud-
viklingsplanen forløb planmæssigt, fordi der var flere større ændringer til indhol-
det, blev lanceringen af platformen forsinket.
Platformen var klar til lancering i 2. kvartal og blev testet i Administrations- og Ser-
vicestyrelsen i 3. kvartal.
Målet indgår ikke i mål- og resultatplan 2022.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Administrations- og Servicestyrelsen forventninger til det øko-
nomiske resultat for det kommende år som anført i grundbudgettet for 2022.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskabsår
2021
-560,4
551,6
-8,8
Grundbudget
2022
-634,3
636,7
2,4
Anmærkning: I 2022 overføres en tillægsbevilling på 2,4 mio. kr. fra Skattestyrelsen til Administrations- og
Servicestyrelsen.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 18
Nettobevilling og øvrige indtægter for Administrations- og Servicestyrelsens sam-
lede virksomhed i 2022 er budgetteret til 634,3 mio. kr., mens udgifter er budget-
teret til 636,7 mio. kr. Hermed bliver det forventede resultat et underskud på 2,4
mio. kr. Administrations- og Servicestyrelsen får overført en tillægsbevilling fra
Skattestyrelsen i 2022 på 2,4 mio. kr., hvorfor det forventede resultat herefter
kommer til at udgøre 0,0 kr. Hermed modsvarer det forventede forbrug for 2022
til finanslovsbevillingen for 2022.
Administrations- og Servicestyrelsens indlæste grundbudget i Statens Koncernsy-
stem (SKS) for 2022 er på i alt 636,7 mio. kr., som er fordelt med 226,6 mio. kr. på
lønsum og 410,1 mio. kr. på øvrig drift.
Der er ved udarbejdelse af Administrations- og Servicestyrelsens grundbudget ta-
get udgangspunkt i styrelsens bruttoudgiftsbevilling under § 09.31.08 på 634,3
mio. kr., samt en tillægsbevilling på 2,4 mio. kr. fra Skattestyrelsen. Grundbudget-
tet er udarbejdet med udgangspunkt i den tildelte ramme for Administrations- og
Servicestyrelsen, hvor der er foretaget en budgettering for hver af de underlig-
gende afdelinger og enheder. Udgangspunktet for grundbudgettets periodisering
er således de konkrete forventninger til aktivitets- og udgiftsniveau hen over året.
Administrations- og Servicestyrelsens vil i 2022 fortsat fokusere på kerneopgaven
og levere sikker drift og høj kvalitet. Styrelsen vil fortsætte arbejdet med at udvikle
nye brugbare løsninger inden for shared serviceydelser, som skal bidrage til en
fortsat udvikling af Skatteministeriets koncern. Administrations- og Servicestyrel-
sen vil i 2022 sætte særligt fokus på at styrke styrelsens kundefokus. Det vil ske
ved blandt andet at undersøge muligheden for en lettere adgang for kunderne til
styrelsens ydelser, samt i højere grad at stille data til rådighed for kunderne om-
kring de leverede ydelser og effekten af disse. Dette - med henblik på at kunne
optimere understøttelsen af styrelserne efter deres behov og ønsker.
Som en naturlig konsekvens af Administrations- og Servicestyrelsens tværgående
rolle i Skatteministeriets koncern afhænger styrelsens succes af evnen til at un-
derstøtte behovene på tværs af koncernen. I 2022 vil Administrations- og Service-
styrelsen blandt andet have fokus på at understøtte hele koncernen i forhold til at
sikre høj faglighed, herunder arbejde med langsigtede planer for rekruttering og
kompetenceudvikling på tværs af koncernen.
Det konstruktive samarbejde med de faglige organisationer, Skatteforvaltningens
hovedsamarbejdsudvalg og hovedarbejdsmiljøudvalg vil også fortsat blive prio-
riteret højt i 2022.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0020.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 19
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 20
I dette afsnit redegøres for Administrations- og Servicestyrelsen ressourceforbrug
i finansåret 2021 udtrykt ved en resultatopgørelse, samt den finansielle status på
balancen. Derudover omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det
budget- og regnskabsmæssige ansvar for i 2021.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevillinger pr.
hovedkonto, samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Administrations- og Servicestyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens
regnskabsvæsen af 19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retnings-
linjerne i Finansministeriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2021 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprin-
cipper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for stats-
lige institutioner
af december 2021.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultat-
disponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Be-
villingslovssystem (SB). Ved budgetter er der taget udgangspunkt i de af departe-
mentet godkendte beløb. Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én de-
cimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme
fortegn som i uddata fra SKS. Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0”
i ta-
bellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-” i tabellerne.
Der er ikke sket ændring i anvendt regnskabspraksis i 2021 udover ændring i op-
gørelse af forpligtelse til over-/merarbejde, som er beskrevet nedenfor.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Administrations- og Servicestyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende
regelsæt vedrørende det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes
ikke at være væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra specifikke
oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete metode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år, dog beregnes den inde-
frosne ferie ikke, da feriemidlerne vedrørte overgangsperioden i forbindelse
med ny ferielov.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af
timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2021, herun-
der eksempelvis afspadsering, flextimer, samt en gennemsnitstimepris. ATN-
dage til medarbejdere og ledere indgår ikke længere i opgørelsen af den øvrige
hensatte forpligtelse under kortfristet gæld, note 3. Oplysning om ATN-dage er
indarbejdet som en eventualforpligtelse, note 4. Herudover følger opgørelsen
samme metode som tidligere år.
Reetablering:
Opgørelsen er baseret på en gennemsnitsomkostning pr. kva-
dratmeter kontorareal henholdsvis øvrige arealer, herunder kælder, arkiv mv.
Opgørelsen er opgjort pr. lejemål, både statslige og private lejemål, og under
de forudsætninger, som fremgår af kontrakterne. Opgørelsen følger samme
metode som sidste år.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 21
Ledelsesværktøjer:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af tillæg til engangs-
vederlag, varigt tillæg i seks måneder og kompetenceudvikling i forbindelse
med varig og midlertidig fastholdelse af medarbejdere i forbindelse med de
nye styrelser i Skatteforvaltningen. Opgørelsen er foretaget på baggrund af
midler til ledelsesværktøjer, der er disponeret i 2021, men som skal udmøntes
i 2022. Opgørelsen følger samme metode som anvendt i Skatteforvaltningens
årsrapport i tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Administrations- og Servicestyrelsen har ikke et udgiftsbaseret regnskab.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Administrations- og Servicestyrelsens resultatopgørelse for
de omkostningsbaserede bevillinger.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0023.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 22
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2020
2021
2022
-
-565,0
-0,0
-565,0
-
-559,3
-0,7
-558,5
-612,3
-20,6
-1,0
-
-
-
-565,0
-
-
-559,3
-0,4
-
-634,3
-
-
-
12,5
12,5
12,2
12,2
16,7
16,7
175,4
21,9
-6,6
-17,7
172,9
15,5
4,3
353,7
558,8
-6,2
194,4
26,7
-6,2
-13,2
201,7
17,9
17,1
298,9
547,7
-11,5
231,6
-
-5,0
-
226,6
21,9
-
366,1
631,3
-3,0
-1,4
1,0
-6,6
-1,1
-
-12,6
-
-
-3,0
-
3,2
-3,4
-
3,8
-8,8
-
5,4
2,4
-
-
-3,4
-
-
-8,8
-
-
2,4
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0024.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 23
Der er på finansloven for 2022 indarbejdet en ny bevillings- og omkostningsstruk-
tur for Administrations- og Servicestyrelsen. Administrations- og Servicestyrelsen
modtager derfor fra og med 2022 igen en almindelig driftsbevilling.
Resultatet af styrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et overskud
på 8,8 mio. kr. Årets resultat kan hovedsageligt henføres til realisering af et min-
dreforbrug på grund af hensættelser, samt lavere efterspørgsel af varer og lavere
generelle omkostninger end forventet.
Ordinære driftsindtægter
De samlede indtægter er reduceret med 5,7 mio. kr. fra 2020 til 2021. De samlede
indtægter udgør 559,3 mio. kr. i 2021. Reduceringen i de samlede indtægter skyl-
des, at styrelsen i 2021 har haft en lavere indtægt fra de øvrige styrelser i år.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er reduceret med 11,1 mio. kr. fra 2020 til 2021. Or-
dinære driftsomkostninger udgør 547,7 mio. kr. i 2021. Reduceringen i de ordi-
nære driftsomkostninger skyldes primært en reducering af andre ordinære drifts-
omkostninger med 54,8 mio. kr. som kan henføres til følger af COVID-19, herunder
hjemsendelse af medarbejdere. Med modsatrettet effekt ses en stigning i perso-
naleomkostningerne på 28,8 mio. kr., som kan henføres til en udvidelse af styrel-
sens enheder.
Finansielle poster
Finansielle omkostninger er forøget med 0,6 mio. kr. fra 2020 til 2021. Stigningen
i finansielle omkostninger skyldes primært renteudgifter i forbindelse med inve-
steringer i bygninger.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Administrations- og Servicestyrelsen for
2021.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-
-
8,8
Årets overskud på 8,8 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapita-
len.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Administrations- og Servicestyrelsen har i 2021 tilbageført følgende hensættelser
registreret primo 2021:
Over- merarbejdsforpligtelsen:
Der er tilbageført 2,3 mio. kr. af den opgjorte
hensættelse ultimo 2020 vedrørende forpligtelser til over-/merarbejde. Udbe-
taling til over-/merarbejde for 2021 var i alt på 1,4 mio. kr.
Engangsvederlag:
Der er tilbageført en hensættelse på 3,2 mio. kr. vedrørende
medarbejdere. Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere i 2021 var
i alt 3,2 mio. kr. Der er tilbageført en hensættelse på 1,2 mio. kr. vedrørende
ledere. Udbetalingen til engangsvederlag for ledere i 2021 var i alt 1,2 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0025.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 24
Reetablering:
Der er tilbageført hensættelse til reetablering for 10,3 mio. kr.
som følge af fraflytning af lejemål, hvorefter den samlede hensættelse udgør
130,9 mio. kr.
Ledelsesværktøjer:
Der er tilbageført en hensættelse på 5,2 mio. kr. Udbetalin-
gen til Ledelsesværktøjer til medarbejdere i Skatteforvaltningen i 2021 var i alt
0,1 mio. kr.
Feriepengeforpligtelsen:
Der er tilbageført en hensættelse på 11,2 mio. kr. ved-
rørende feriepengeforpligtelse. Hensættelsen på 11,2 mio. kr. er den bereg-
nede skyldig forpligtelse og den er beregnet ud fra Økonomistyrelsens vejled-
ning.
Periodiseringsposter:
Der er sket modregning i tilsvarende fakturaer for i alt
36,7 mio. kr. i første halvår 2021. Der er tilbageført periodiseringsposter for 5,1
mio. kr. uden at der er sket modregning i en tilsvarende faktura i 2021 for så
vidt angår periodiseringer foretaget pr. 31. december 2020, hvor der blev fo-
retaget periodiseringer for i alt 47,1 mio. kr. Der er tilbageført periodiserings-
poster på grund af annulleret faktureringer, flyt til investering og mindre faktu-
rering i henhold til periodiseringen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0026.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 25
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Administrations- og Servicestyrelsens balance fordelt
på henholdsvis kapitalanvendelsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver)
pr. 31 december 2021.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2020
2021
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen reg-
ning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
114,2
19,6
-
133,7
387,3
469,4
128,7
7,6
-
136,2
251,3
347,4
-
243,8
9,7
-
-
79,3
35,7
-
13,6
-
13,6
82,0
13,6
-
13,6
96,1
37,8
-
28,8
-
1,8
-
68,4
53,6
-
26,9
-
2,0
-
82,5
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Den samlede balance udgør 347,4 mio. kr. pr. 31. december 2021 mod 469,4
mio. kr. pr. 31. december 2020.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 26
Materielle anlægsaktiver
Udviklingen i anlægsaktiver viser samlet set en stigning på 14,1 mio. kr. fra 2020
til 2021. Anlægsaktiver udgør 82,5 mio. kr. i 2021. Saldoen for grunde, arealer og
bygninger er forøget med 15,8 mio. kr. fra 2020 til 2021, hvilket kan henføres til
udvidelser og ombygninger af eksisterende lejemål, samt etablering af to nye
skattecentre. Saldoen for transportmateriel er formindsket med 1,9 mio. kr., hvil-
ket kan henføres til en større stigning af afhændelse af biler end indkøb heraf.
De materielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under tabel 14.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en reducering på 136 mio. kr. fra
2020 til 2021. Omsætningsaktiver udgør 251,3 mio. kr. i 2021. Under omsæt-
ningsaktiver er saldoen for tilgodehavende reduceret med 164,5 mio. kr., hvilket
primært skyldes at indtægten på 145 mio. kr. sendt fra Skatteforvaltningens andet
interne økonomisystem SAP38 sidste år, og som vedrører hele Skatteministeriets
§9, er blevet indbetalt og fordelt til de øvrige relevante styrelser i 2021. Posten var
primært til Skattestyrelsen og vedrører udbyttesagen. Periodeafgrænsningspo-
ster er øget med 26 mio. kr. fra 2020 til 2021. Periodeafgrænsningsposter udgør
35,7 mio. kr. i 2021. Af disse udgør 21,8 mio. kr. periodiseret husleje for 1 kvartal
2022, 1,1 mio. kr. vedrørende specialbiler med udstyr, 12,5 mio. kr. vedrørende
periodiseret Karnov licens for 2022, samt 0,2 for medlemskontingenter.
Udviklingen i de likvide beholdninger skyldes dels, at betalingerne til leverandø-
rerne er fremrykket, hvilket giver et lavere likviditetsflow på FF7 kontoen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0028.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 27
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2020
2021
-13,6
-
-
-
-
-15,1
-28,7
-121,3
-13,6
-
-
-
-
-23,9
-37,5
-139,5
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-73,5
-
-
-
-73,5
-80,7
-
-
-
-80,7
-214,8
-4,5
-11,2
-15,4
-
-
-245,8
-319,3
-469,4
-71,2
-4,7
-13,8
-0,1
-
-
-89,8
-170,5
-347,4
4
Passiver i alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 18,2 mio. kr. fra
2020 til 2021. Hensatte forpligtelser udgør 139,5 mio. kr. i 2021. Stigningen kan
henføres til reetableringsforpligtelse af fraflyttet ejendomme, da der på baggrund
af de seneste fraflytninger er vist et behov for en forøgelse af udgifterne. Reetab-
leringsforpligtelsen modsvarer i højere grad de faktiske reetableringsomkostnin-
ger ved fraflytning.
Langfristet gæld
Udviklingen i langfristet gæld viser samlet set en stigning på 7,2 mio. kr. fra 2020
til 2021. Langfristet gæld udgør 80,7 mio. kr. i 2021. Under langfristet gæld er sal-
doen for FF4 Langfristet gæld forøget med 7,2 mio. kr. Stigningen kan henføres til
øgede investeringer i bygninger.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en reducering på 156 mio. kr. fra
2020 til 2021. Kortfristet gæld udgør 89,8 mio. kr. i 2021. Under kortfristet gæld
er saldoen for leverandører af varer og tjenesteydelser formindsket med 143,6
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 28
mio. kr. Reduceringen kan henføres til Administrations- og Servicestyrelsens for-
deling af indtægter på 145,0 mio. kr. fra Skatteforvaltningens andet interne øko-
nomisystem SAP38 til de øvrige styrelser.
Den samlede forpligtelse til feriepenge er steget med 2,6 mio. kr. Stigningen i den
opgjorte forpligtelse for 2021 kan primært henføres til en stigning i antal af med-
arbejder i Administrations- og Servicestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0030.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 29
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Administrations- og Servicestyrelsens
egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser
årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2020
-13,6
-
-13,6
-
-
-
-
-
-
-11,7
-
-
-3,4
-
-
-15,1
-28,7
-28,7
2021
-13,6
-
-13,6
-
-
-
-
-
-
-15,1
-
-
-8,8
-
-
-23,9
-37,5
-37,5
Administrations- og Servicestyrelsens egenkapital udgør ultimo 2021 37,5 mio.
kr., hvoraf 23,9 mio. kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2021 for-
øget med 8,8 mio. kr., hvoraf alle 8,8 mio. kr. kan henføres til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB).
2021
82,5
97,9
84,3
Administrations- og Servicestyrelsens låneramme ultimo 2021 udgør 97,9 mio. kr.
Lånerammen er blevet forhøjet fra 97,3 mio. kr. til 97,9 mio. kr., da der er overført
0,6 mio. kr. til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen vedrørende projekt om digital
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0031.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 30
post
SKAT Ligning. Formålet med projektet er at flytte fysiske breve til digitale
breve. Projektet var under udførelse i 2021.
Trækket på lånerammen ultimo 2021 udgør 82,5 mio. kr. Lånerammen er derved
overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Administrations- og Servicestyrel-
sen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.08.10.
220,3
220,3
201,7
18,6
25,7
44,3
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2021 er 201,7 mio. kr. Lønsums-
loftet primo 2021 var 220,3 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af lønsum sti-
ger således til 44,3 mio. kr. ultimo 2021.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter på
hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Administrations- og
Servicestyrelsen. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Admini-
strations- og Servicestyrelsen er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til stats-
regnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Navn
Bevillings-
type
Videre-
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Drift
09.31.08
Administrati-
ons- og Ser-
vicestyrelsen
Drift
Udgifter
614,7
551,6
63,1
-23,9
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
-614,7
-560,4
-54,3
I det følgende er forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for hver ho-
vedkonto nærmere beskrevet.
§ 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen
Der er på § 09.31.08. en nettobevilling i 2021 på 0,0 mio. kr., herunder en brutto-
udgiftsbevilling på 614,7 mio. kr. og tilsvarende en bruttoindtægtsbevilling på
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 31
614,7 mio. kr. Der er realiseret udgifter på 551,6 mio. kr. og indtægter på 560,4
mio. kr., hvilket er en merindtægt på 8,8 mio. kr.
Årets resultat på 8,8 mio. kr. svarer til 1,4 pct. af bruttoudgiftsbevillingen. Årets
resultat kan primært henføres til realiseret merindtægter på 2,2 mio. kr., realiseret
mindreforbrug på løn på 2,7 mio. kr., og realiseret mindreforbrug på øvrige drift
på 3,9 mio. kr.
For uddybende forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbe-
villingen henvises til årsrapportens øvrige afsnit.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0033.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 32
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0034.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 33
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-4
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Administrations- og Ser-
vicestyrelsens anvendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver. Administrations- og Service-
styrelsen har ingen immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0035.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 34
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
og bygninger
Grunde, arealer
Infrastruktur
og maskiner
Produktionsanlæg
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
58,8
-
17,1
-
76,0
-22,3
-
-22,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
69,9
-
5,8
-
75,7
-48,6
-0,1
-48,8
20,9
-
-2,6
-
18,3
-16,3
-
-16,3
149,7
-
20,2
-
169,9
-87,2
-0,1
-87,4
53,6
-1,3
-
-1,3
-
-
-
-
-
-
-
-
26,9
-7,7
-
-7,7
2,0
2,8
-
2,8
82,5
-6,1
-
-6,1
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Der er ultimo 2021 materielle anlægsaktiver for 169,9 mio. kr. Heraf udgør
Grunde, arealer og bygninger samt Transportmateril 151,7 mio. kr. Grunde, area-
ler og bygninger indeholder blandt andet aktiverne netværksinstallationer, alarm-
systemer og udluftningssystemer for mange bygninger, som styrelsen varetager
for Skatteforvaltningen. Transportmateriel vedrører tjenestebiler for Skatteforvalt-
ningen inklusive de specialindrettede toldbiler.
Årets tilgang for bygninger er 22,2 mio. kr., samt afgang for bygninger er 5,1 mio.
kr. Årets tilgang for transportmateriel er 8,7 mio. kr., samt afgang for transportma-
teriel er 2,9 mio. Årets tilgang for inventar er 1,4 mio. kr., samt afgang for inventar
er 4,0 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0036.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 35
Der er i 2021 foretaget afskrivninger for 17,9 mio. kr. fordelt med 6,4 mio. kr. på
bygninger herunder nedskrivninger for i alt 0,5 mio. kr. som følge af afhændelse
af anlæg i forbindelse med fraflytning af adresser. Der er foretaget afskrivninger
for 10,4 mio. kr. på biler og 1,1 mio. kr. på inventar.
Der har i 2021 været en afgang på biler på 0,4 mio. kr., hvorfor der er tilbageført
afskrivninger på 0,2 mio. kr. Dette har medført et tab på 0,2 mio. kr.
Det bemærkes, at der er forskel mellem årets af- og nedskrivninger i tabel 14 på
6,1 mio. kr. og årets af- og nedskrivninger i tabel 6 på 17,9 mio. kr. Afvigelsen på
11,8 mio. kr. skyldes tilbageførsel af afskrivninger for anlæg i forbindelse med af-
hændelse/salg i 2021.
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til ledelsesværktøjer
Forpligtelse til engangsvederlag
Forpligtelse til elever og manglende udbetalt til pension
Forpligtelse til special- og chefkonsulenter
Forpligtelse til reetablering
I alt
Kilde: SAP Intern.
1,0
5,3
0,8
1,5
130,9
139,5
Administrations- og Servicestyrelsen har ultimo 2021 bogført hensatte forpligtel-
ser for samlet 139,5 mio. kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkost-
ninger udgøres af 5,3 mio. kr. vedrørende engangsvederlag for medarbejdere og
honorering af særlig indsats til ledere, 1,0 mio. kr. vedrørende ledelsesværktøjer,
0,8 mio. kr. vedrørende periodisering på elever og manglende udbetaling til pen-
sion og 1,5 mio. kr. vedrørende forpligtelse til special- og chefkonsulenter. For
hensatte forpligtelser registreret under den øvrige drift er indregnet 130,9 mio. kr.
til reetablering.
4.1.4
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Administrations- og Servicestyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubi-
læumsgratiale til medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den
fulde retlige forpligtelse er pr. 31. december 2021 opgjort til 4,7 mio. kr. Inden for
en femårig periode er forpligtelsen opgjort til 0,3 mio. kr. til de medarbejdere, der
var ansat pr. 31. december 2021.
ATN-dage
Administrations-
og Servicestyrelsen anvender ATN-ordning, hvor ATN-dage for
medarbejdere og ledere ikke kan komme til udbetaling, men alene kan afspadse-
res indenfor en bestemt periode. ATN-dage i alt pr. 31. december 2021 udgør 285
dage, der svarer til 0,6 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0037.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 36
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Styrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 udgår af
årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Administrations- og Servicestyrelsen har ikke ydelser, der sælges som fælles-
statslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår af årsrapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Styrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og 19 udgår af
årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Styrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 20
udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Styrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget,
hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Administrations- og Servicestyrelsens it-om-
kostninger fordelt på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsom-
kostninger. Tabellen indeholder de systemrettede it-omkostninger til fagsyste-
mer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og
nedskrivninger samt it til kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it
(it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
(mio. kr.)
-
-
-
-
-
3,0
3,0
4.8 Supplerende bilag
Styrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548256_0038.png
Årsrapport 2021 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 37
www.adst.dk
Administrations- og
Servicestyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen