Beretning nr.
13
Folketinget 2021-22
Beretning afgivet af Skatteudvalget den 16. marts 2022
Beretning
om
initiativer fra Skatteudvalgets parlamentariske arbejdsgruppe om iværksætteri
1. Indledning
Skatteudvalget nedsatte den 4. marts 2021 ved beretning
nr. 5 af almen art en parlamentarisk arbejdsgruppe, der skul-
le undersøge mulighederne for at forbedre skattevilkårene
for iværksættere.
Arbejdsgruppen er kommet frem til en række initiativer,
som vurderes at kunne forbedre skattevilkårene for iværk-
sættere i Danmark. Initiativerne præsenteres i indeværende
beretning med en anbefaling til regeringen om at undersøge
initiativerne yderligere. Skatteudvalget opfordrer regeringen
til at give udvalget en skriftlig tilbagemelding på beretnin-
gens forslag inden for 3 måneder fra beretningens offentlig-
gørelse.
Arbejdsgruppen har drøftet mulige initiativer for at frem-
me virksomhedsformer, der kan skabe nye iværksættere,
herunder primært demokratiske virksomheder. Arbejdsgrup-
pen noterer sig, at regeringen har nedsat et ekspertudvalg
om demokratiske virksomheder. Arbejdsgruppen har ligele-
des drøftet initiativer rettet mod særlig at få seniorer til
at blive længere på arbejdsmarkedet, hvilket kunne sikre
iværksættere fleksibel og erfaren arbejdskraft. Regeringen
og aftalepartierne bag »Styrket international rekruttering på
rimelige arbejdsvilkår og målrettet mangel på arbejdskraft«
lemper modregningsreglerne for pension, så det bliver mere
attraktivt for seniorer at arbejde. Dermed er arbejdsgruppens
intentioner imødekommet.
2. Politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og
EL) kan støtte beretningen i sin helhed.
Dansk Folkeparti støtter beretningen i sin helhed, særlig
da de enkelte punkter lægger op til, at initiativerne undersø-
ges nærmere.
Et
mindretal
i udvalget (SF) kan støtte anbefalingerne
under punkt B, F, I og J.
SF kan således ikke støtte de øvrige anbefalinger i deres
helhed, idet SF dog mener, at det vil kunne være positivt
at få undersøgt en række elementer i disse anbefalinger nær-
mere. Et eksempel er anbefaling G, hvor SF ser positivt på
at få undersøgt, hvordan mulighederne ved crowdfunding
kan udnyttes bedre og styrkes, f.eks. til at stifte anpartssel-
skaber, mens SF er skeptisk over for det andet element om
lempelse af skattereglerne for gruppeinvesteringer, herunder
da dette er en værnsregel, der imødegår skatteundgåelse fra
investeringsselskaber i lavskattelande.
SF kan ikke støtte punkt A, hvor der bl.a. peges på, at
ejere af aktier i virksomheder, der bliver børsnoteret, de
første 3 år efter børsnoteringen selv skal kunne bestemme,
om de vil beskattes efter lagerbeskatnings- eller realisations-
beskatningsprincippet. Det fremgår, at det vil føre til et ren-
tetab og en ekstra kontrolmæssig indsats. SF ser dog positivt
på, at der udføres et nyt nabotjek, herunder at der afsøges
muligheder for at nedbringe de administrative tilsynsbyrder
ved prospekter.
SF kan ikke støtte punkt C, der sigter efter at gøre medar-
bejderaktier mere attraktive for bl.a. iværksættervirksomhe-
der. Bl.a. peges der på, at ordningen for medarbejderaktier
kan udvides til også at gælde virksomheder ældre end 5 år.
SF kan ikke støtte punkt D, hvor der bl.a. peges på et
fradrag for rådgivningsomkostninger, som vil kunne koste
250 mio. kr. årligt.
SF kan ikke støtte punkt E, hvor der bl.a. lægges op til at
lempe F&U-fradraget yderligere.
SF kan ikke støtte punkt G i sin helhed.
SF kan ikke støtte punkt H, idet der peges på at øge inve-
storfradraget for indirekte investeringer i unoterede aktier.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) kan støtte anbefalin-
gerne under punkt I og J, men ikke de resterende anbefalin-
ger i beretningen, idet følgende dog bemærkes:
I forhold til anbefalingen under punkt J er Enhedslisten
villig til at se på, hvilke sektorer der kan drage fordel
af dette forslag. I forhold til administrative byrder kan
Enhedslisten støtte øget support (f.eks. juridisk). Enhedsli-
sten er dog uafklaret med hensyn til rækkevidden af anbe-
falingen. Samtidig må eventuelle lempelser af moms- og
regnskabsreglerne naturligvis ikke føre til, at risikoen for
DokumentId
Journalnummer