Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 164
Offentligt
2539751_0001.png
7. marts 2022
J.nr. 2022 - 753
Resumé af forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov
om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter og lig-
ningsloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift, afskaffelse af grøn
check for ikkepensionister m.v. og forhøjelse af det maksimale beskæf-
tigelsesfradrag)
Regeringen (Socialdemokratiet), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre og Kristendemokraterne har den 21. januar 2022 indgået
Aftale om en ny reformpakke for
dansk økonomi.
Lovforslaget udmønter tre tiltag i aftalens del om »Hurtigere i job og et
stærkere arbejdsmarked«. Tiltagene skal bidrage til, at det bedre skal kunne betale sig at
arbejde, og at den grønne omstilling understøttes med et tidssvarende afgiftssystem.
Der foreslås en markant lempelse af den almindelige elafgift i form af, at den fra juli 2022
lempes med 14 øre pr. kWh, stigende til 17 øre pr. kWh frem mod 2030. En lempelse af
den almindelige elafgift vil øge elektrificeringen i Danmark, idet der vil være flere, som får
installeret en ladestander eller en varmepumpe som supplerende opvarmning.
Det foreslås endvidere at afskaffe den grønne check for ikkepensionister fra og med ind-
komståret 2023. For indkomståret 2022 forslås det at halvere checken svarende til en af-
skaffelse pr. 1. juli 2022. Dog fastholdes og forhøjes den supplerende grønne check for
børn til 240 kr. pr. barn fra og med indkomståret 2023 for både pensionister og ikkepen-
sionister (fortsat maksimalt for to børn). For indkomståret 2022 foreslås det at forhøje
den supplerende grønne check for børn til 180 kr. pr. barn for ikkepensionister og til 220
kr. for pensionister.
Endvidere foreslås det at forhøje det maksimale beskæftigelsesfradrag, således at fradraget
maksimalt kan udgøre 42.300 kr. (2022-niveau) for indkomstårene 2023 og 2024 samt
43.500 kr. (2022-niveau) for indkomståret 2025 og efterfølgende indkomstår. Dermed fo-
reslås det maksimale beskæftigelsesfradrag i 2023 og 2024 forhøjet med 700 kr. (2022-ni-
veau), og fra og med 2025 forhøjet med yderligere 1.200 kr. (2022-niveau).
Forslaget om nedsættelsen af elafgiften skønnes at medføre et mindreprovenu, der efter
tilbageløb og adfærd udgør ca. 680 mio. kr. i 2022 og ca. 1.210 mio. kr. i 2023 faldende til
ca. 1.170 mio. kr. i 2030 (2022-niveau). Afskaffelsen af grøn check for ikkepensionister
mv. skønnes at medføre et merprovenu på ca. 320 mio. kr. målt i varig virkning efter til-
bageløb og adfærd. Forhøjelsen af det maksimale beskæftigelsesfradrag, skønnes efter til-
bageløb og adfærd at medføre et mindreprovenu på ca. 190 mio. kr. årligt i 2023 og 2024
og ca. 500 mio. kr. årligt fra og med 2025.
Lovforslaget vurderes at medføre begrænsede administrative udgifter for Skatteforvalt-
ningen i perioden 2022-2029 som følge af systemtilpasninger og vejledningsopgaver.
Det foreslås, at loven træder i kraft 1. juli 2022.