FAKTAARK – FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
FEBRUAR 2022
Det finanspolitiske rammeværk:
Den offentlige gæld
CENTRALE BEGREBER
Med den offentliges sektors
gæld mener økonomer ofte
den
offentlige sektors finansielle
nettogæld,
der opgør den of-
fentlige sektors samlede finan-
sielle formue. Nettogælden frem-
kommer ved at fratrække det of-
fentliges aktiver (såsom aktier og
obligationer) fra det offentliges
passiver (såsom gæld). Netto-
gælden opgøres typisk til kurs-
værdi, dvs. til markedsværdien.
ØMU-gælden
er derimod et
bruttogældsbegreb, der ikke
medregner det offentliges aktiver
(eksempelvis obligationer og ak-
tier), men alene tager udgangs-
punkt i den offentlige sektors
gæld/lån. Endvidere opgør EU
ØMU-gælden til den nominelle
værdi.
INSTITUTIONELLE KRAV
EU stiller et traktatfæstet krav til
alle
EU-lande om, at ØMU-gæl-
den som udgangspunkt ikke må
overstige 60 pct. af BNP.
DANSK LOVGIVING
Budgetloven stiller ikke krav til
størrelsen af den offentlige gæld.
De finanspolitiske målsætninger
har således primært fokus på
saldoen og udgiftssiden.
Finansministeren er ved lov be-
myndiget til at optage statslån op
til en vis grænse, mens det er in-
denrigsministeren, der fastsæt-
ter reglerne for kommunernes og
regionernes mulighed for at op-
tage gæld.
LÆS MERE HER:
Altandetlige.dk
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for
udgiftslofter 2025
Økonomisk Redegørelse december
2021
EU medregner ikke offentlige aktiver
Når økonomer skal opgøre den sam-
lede offentlige sektors gæld, sondrer
de normalt mellem den offentlige netto-
gæld og ØMU-gælden. De to gældsbe-
greber er ikke identiske og afviger der-
for fra hinanden med hensyn til opgø-
relsesmetode.
Nettogælden
Nettogælden viser det offentliges for-
muestilling, hvis alle finansielle aktiver
(herunder eksempelvis aktier i Ørsted)
indløses, og passiverne nedbringes
med de frigjorte midler. Mange økono-
miske analyser, som eksempelvis Fi-
nansministeriets holdbarhedsbereg-
ning, tager udgangspunkt i den offent-
lige nettogæld.
reducere gælden ned mod grænsen
på 60 pct. af BNP.
Danmark opfylder EU’s krav
Finansministeriet forventer, at Dan-
marks ØMU-gæld vil udgøre 34,1 pct.
af BNP i 2022. ØMU-gælden er steget
siden 2019, jf. figuren nedenfor. Det
skyldes covid-19-pandemien og de til-
hørende hjælpepakker, herunder ud-
skudte skatte- og momsindbetalinger.
ØMU-gælden forventes at stige til
godt 58 pct. af BNP frem mod 2053,
men vil på intet tidspunkt overskride
EU’s krav til ØMU-gældens øvre
grænse.
ØMU-gælden
EU stiller ikke krav til det offentliges
nettogæld, men derimod til medlems-
landenes ØMU-gæld.
ØMU-gælden er et bruttogældsbegreb.
Det betyder f.eks., at statens andel i
det børsnoterede selskab Ørsted ikke
indgår i ØMU-gælden. Det samme
gælder det offentliges beholdning af
obligationer. Til forskel fra det offentli-
ges nettogæld opgør EU ikke ØMU-
gælden til markedsværdien, men der-
imod til den nominelle værdi – dvs. som
det beløb, der skal betales, hvis gæl-
den først afdrages, når den udløber.
EU stiller et traktatfæstet krav om, at
ØMU-gæld som udgangspunkt ikke må
overstige 60 pct. af BNP. Hvis et med-
lemsland har en gæld, der er større
end det, skal landet præsentere en
plan for, hvorledes landet gradvist vil
Det offentliges nettoformue
På trods af ØMU-gælden har den of-
fentlige sektor en nettoformue sva-
rende til ca. 11 pct. af BNP (dvs. en
negativ nettogæld i 2022, se figuren
nedenfor). Det afspejler, at det offent-
liges aktiver overstiger det offentliges
passiver.
Nettoformuen er i dag større end den
var i 2019, dvs. før coronapandemien.
Det skyldes primært kursændringer
på den offentlige sektors aktiver og
passiver, herunder særligt kursstig-
ninger på statens aktiebeholdning i
energiselskabet Ørsted A/S. Men det
skyldes også, at en del af hjælpepak-
kerne herunder udskydelsen af skat-
tebetalinger ikke påvirker nettogæl-
den, idet de udskudte skatter jo udgør
et aktiv for staten.
Den offentlige nettogæld er lavere end ØMU-gælden
Finansministeriets skøn over ØMU-gælden og den offentlige nettogæld
Pct. af BNP
60
45
30
15
0
-15
2000
2010
2020
2030
2040
2050
2060
Kilde: "Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2025", Finansministeriet august 2021, "Økonomisk Redegørelse, december
2021", Finansministeriet
og Stabilitets - og Vækstpagten.
Anm: Fra 2020 til 2023 er data fra Økonomisk Redegørelse.
ØMU-gæld
Offentlig nettogæld
EU's grænse (ØMU-gæld)