Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 156
Offentligt
2535282_0001.png
Baggrundsmateriale
Samling af skattesager i tre - fire byretter
Baggrund og status på specialisering
Oversigt over, hvor mange skatte- og afgiftssager de enkelte byretter behandler årligt.
Københavns Byret har som den eneste byret organiseret sig med en særlig afdeling til
varetagelse af skatte- og afgiftssager:
Byret
Speciali-
sering
Ingen
speciali-
sering
Antal
skatte-
og
afgifts-
sager
2014-16
i alt
5
6
22
44
20
14
11
13
12
5
8
13
79
42
5
Antal
skatte-
og
afgifts-
sager
i 2014
2
3
5
17
7
9
5
3
4
0
3
1
32
18
2
Antal
skatte-
og
afgifts-
sager
i 2015
3
3
15
20
3
5
4
8
5
3
3
7
27
7
3
Antal
skatte-
og
afgifts-
sager
i 2016
0
0
2
7
10
0
2
2
3
2
2
5
20
17
0
Bornholm
x
Esbjerg
x
Frederiksberg
x
Glostrup
x
Helsingør
x
Herning
x
Hillerød
x
Hjørring
x
Holbæk
x
Holstebro
x
Horsens
Kolding
x
København
x
Lyngby
x
Nykøbing
x
Falster
Næstved
x
18
12
3
3
Odense
x
16
2
12
2
Randers
x
24
12
8
4
Roskilde
x
25
13
9
3
Svendborg
x
5
1
3
1
Sønderborg
x
12
8
3
1
Viborg
x
14
3
8
3
Aalborg
x
31
11
15
5
Aarhus
x
25
8
10
7
I alt
469
181
187
101
Kilde: Justitias rapport ”Domstolsprøvelse
af skatte- og afgiftssager, 2017”
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 156: Henvendelse af 25/2-22 fra Advokatsamfundet og Advokatrådet om opfølgning på foretræde vedrørende retssikkerhed på skatteområdet den 24. februar 2022
2535282_0002.png
Baggrundsmateriale
Sagkyndige dommere bør anvendes i langt højere grad
Udviklingen i praksis vedrørende brug af sagkyndige dommere.
På retssikkerhedskonferencen oplyste Henrik Rothe, at i perioden 2014 til 2016
afsluttedes i gennemsnit årligt 12.084 civile sager i byretten, og kun i 274 af disse
sager, svarende til 2,26 pct, medvirkede sagkyndige dommere:
Almindelige Småsager, Antal civile sager Andel
af
sager, hvor hvor
der afsluttet
af byretssager,
der
har har været byretterne (bortset hvor
der
været
anvendt
fra boligrets- små-, har været
anvendt
sagkyndige og
anvendt
sagkyndige dommere
forbud/påbudssager) sagkyndige
dommere
dommere
2016
37
197
11.834
1,97 pct.
2015
49
253
11.891
2,53 pct.
2014
53
234
12.518
2,29 pct.
Gennemsnit
46
228
12.081
2,26 pct.
Kilde: Justitias rapport ”Domstolsprøvelse
af skatte- og afgiftssager, 2017”
Skatte- og afgiftssager er typisk ikke småsager, så denne sagstype indgår i første
kolonne (Almindelige sager).
Der er stor forskel på, hvilke byretter, der bruger sagkyndige dommere. Og generelt er
antallet faldende:
Almindelige civile sager ved byretterne med deltagelse af sagkyndige dommere, 2012-
2021:
2012
Alle byretter 53
Hjørring
Aalborg
Randers
Århus
Viborg
Holstebro
Herning
Horsens
Kolding
Esbjerg
1
3
4
3
1
3
3
0
3
1
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
53
64(?)* 49
37
38
52
36
22
35
3
7
4
3
0
0
2
2
5
0
1
8
2
2
1
1
1
4
7
3
1
3
1
5
10
4
0
0
2
0
0
0
2
1
13
1
0
0
0
5
0
1
2
3
12
0
1
1
2
1
2
2
5
1
18
1
1
1
3
0
1
0
0
4
10
1
0
1
0
1
0
2
0
1
0
0
1
1
2
0
0
0
0
0
0
24
0
0
0
0
Årstal
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 156: Henvendelse af 25/2-22 fra Advokatsamfundet og Advokatrådet om opfølgning på foretræde vedrørende retssikkerhed på skatteområdet den 24. februar 2022
2535282_0003.png
Baggrundsmateriale
Sønderborg
2
1
6
3
Odense
3
1
2
3
Svendborg
2
5
3
2
Nykøbing
0
1
1
1
Falster
Næstved
0
1
3
3
Holbæk
1
0
0
0
Roskilde
1
4
2
4
Hillerød
7
3
3
1
Helsingør
2
2
2
0
Lyngby
5
1
1
3
Glostrup
1
3
1
0
Frederiksberg
5
1
2
1
København
2
4
8
2
Bornholm
0
0
0
0
(Kilde: notat fra Domstolsstyrelsen, 2021)
* Tallet er 53 ifølge ovenstående tabel.
1
3
1
0
2
0
1
3
0
1
1
0
2
0
0
1
0
0
1
0
3
3
1
3
1
1
1
0
3
1
0
0
1
1
2
1
0
5
1
1
2
0
0
0
1
0
1
0
2
0
2
3
3
3
3
0
1
0
0
0
3
0
2
0
2
1
1
3
2
0
0
1
0
0
2
0
1
0
0
2
0
1
4
0
De to tabeller viser, at sagkyndige dommere i dag bruges i en forsvindende lille del af
alle byretssager, hvorved der ikke er sket den opprioritering af forholdet, som blev
anbefalet i domstolsreformen.
Som nævnt i Justitias rapport (side 15) er der en del sager, hvor advokater anmoder
byretterne om at gøre brug af sagkyndige dommere, men hvor retterne vælger ikke at
imødekomme sådanne anmodninger. Heroverfor ses der ikke eksempler fra praksis på,
at Skatteministeriet har anmodet om brug af sagkyndige dommere.
Der ses også eksempler på, at retten i bevismæssigt komplicerede sager har fundet
behov for deltagelse af 3 dommere, men samtidig ikke anledning til at samme forhold
skulle kræve deltagelse af sagkyndige dommere.
Af disse forhold fra praksis kan måske konkluderes, at praksis i dag ikke understøtter
en udvikling i retning mod øget brug af sagkyndige dommere, som forudsat ved
domstolsreformen.
Endelig kan nævnes, at medlemmer af skatteankenævnene og Landsskatteretten i
modsætning til medlemmer af øvrige ankenævn ikke er udpeget på baggrund af deres
faglige eller sagkyndige kompetencer. Der synes derfor at være god grund til, at
advokater i videre omfang end i dag anmoder retten om tiltrædelse af sagkyndige
dommere, men også at Skatteministeriet bliver langt mere åben over for tiltrædelse af
sagkyndige dommere.
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
3