Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 152
Offentligt
UDKAST
Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del - Bilag 152
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J.nr. 2021-8695
Forslag
til
Lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og døds-
boskatteloven
(Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
§1
I ejendomsvurderingsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1449 af 1. oktober
2020, som ændret ved § 1 i lov nr. 2227 af 29. december 2020, § 1 i lov nr.
291 af 27. februar 2021 og § 2 i lov nr. 2614 af 28. december 2021, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 74
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Bortset fra til afsluttede dødsboer udbetales der ikke kompensation
til juridiske personer, der ikke længere eksisterer.«
2.
I
§ 76
indsættes som
stk. 3
og
4:
»Stk. 3.
Beløb under 1.500 kr. pr. ejendom udbetales ikke til et afsluttet
dødsbo, der vil skulle genoptages for at modtage kompensationen. Er flere
ejendomme vurderet samlet, gælder beløbsgrænsen efter 1. pkt. for udbeta-
lingen til den samlede ejendom.
Stk. 4.
Der svares ikke afgift efter §§ 27 eller 28 i lov om retsafgifter i
forbindelse med genoptagelse af et afsluttet dødsbo med henblik på udbeta-
ling af kompensation.«
§2
I boafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 47 af 12. januar 2015, som ændret
bl.a. ved § 2 i lov nr. 1836 af 8. december 2020 og senest ved § 4 i lov nr.
1179 af 8. juni 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 3, stk. 1, litra g,
ændres »ligningslovens §§ 8 A eller 12, og« til: »lig-
ningslovens §§ 8 A eller 12,«.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
2.
I
§ 3, stk. 1, litra h,
ændres »aktieavancebeskatningslovens §§ 35 C-35
F.« til: »aktieavancebeskatningslovens §§ 35 C-35 F, og«.
3.
I
§ 3, stk. 1,
indsættes som
litra i:
»i) arv som følge af udbetaling af kompensation efter ejendomsvurde-
ringslovens §§ 74-76.«
§3
I dødsboskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 426 af 28. marts 2019, som
ændret senest ved § 4 i lov nr. 2614 af 28. december 2021, foretages føl-
gende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »lov om skifte af dødsboer,«: »eller
genoptagelsesboer, der udelukkende genoptages med henblik på udbetaling
af kompensation efter ejendomsvurderingslovens §§ 74-76,«.
§4
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Udbetaling af kompensation efter tilbagebetalingsordningen til afslut-
tede dødsboer og konkursboer
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.1.2.1. Indførelse af beløbsgrænse for udbetaling af kompensation efter til-
bagebetalingsordningen til afsluttede dødsboer
3.1.2.2. Genindførelse af bestemmelsen om, at der ikke udbetales kompen-
sation til juridiske personer, der ikke længere eksisterer
3.2. Fritagelse fra boafgift af kompensation efter tilbagebetalingsordningen
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.3. Fritagelse for dødsbobeskatning af kompensation efter tilbagebetalings-
ordningen
3.3.1. Gældende ret
3.3.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.4. Fritagelse for retsafgift ved genoptagelse af dødsbo med henblik på ud-
betaling af kompensation efter tilbagebetalingsordningen
3.4.1. Gældende ret
3.4.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
1. Indledning
Det følger af Forlig om et nyt ejendomsvurderingssystem fra 2016 mellem
den daværende regering (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Li-
beral Alliance, Det Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti, at der
etableres en tilbagebetalingsordning. Tilbagebetalingsordningen skal sikre,
at nuværende og tidligere ejendomsejere, der har betalt grundskyld og ejen-
domsværdiskat af et for højt beskatningsgrundlag, får kompensation. Det
fremgår endvidere af aftalen, at der ikke udbetales kompensation til afslut-
tede dødsboer og afsluttede konkursboer samt i tilfælde, hvor udbetaling
ikke kan ske via Nemkontoordningen.
Forligskredsen på ejendomsområdet besluttede i 2020, at der på trods af
ejendomsvurderingsforliget fra 2016 skulle findes en løsning, så der kunne
ske udbetaling af kompensation til arvinger efter afdøde ejendomsejere, der
har betalt for meget i boligskat. Ved lov nr. 291 af 27. februar 2021 blev den
hidtil gældende regel om, at der ikke udbetales kompensation efter tilbage-
betalingsordningen til bl.a. afsluttede dødsboer, ophævet.
Med dette lovforslag fastlægges en model for udbetalingen af kompensation
til afsluttede dødsboer, der genoptages.
2. Lovforslagets baggrund
Ved ejendomsvurderingsloven, lov nr. 654 af den 8. juni 2017, er der etab-
leret en tilbagebetalingsordning, som tager højde for det forhold, at vurde-
ringer foretaget med det gamle vurderingssystem kan have været upræcise.
Tilbagebetalingsordningen er et tilbud til ejendomsejere, som har betalt
grundskyld og ejendomsværdiskat af et for højt beskatningsgrundlag, om en
kompensation, som de pågældende modtager i stedet for at skulle klage over
de hidtidige vurderinger.
Tilbagebetalingsordningen skal således ses som et alternativ til en egentlig
klagesagsbehandling af de videreførte vurderinger.
Efter den tidligere gældende vurderingslov blev ejerboliger senest vurderet
i 2011 og andre ejendomme i 2012. Siden da er disse vurderinger blevet
videreført, mens nye og ændrede ejendomme er blevet vurderet undervejs.
I 2021 blev udsendelsen af de nye 2020-ejendomsvurderinger til alle ejere
af ejerboliger i Danmark påbegyndt. De boligejere, der har betalt for meget
i boligskat i de seneste år, modtager i forlængelse heraf et tilbud om kom-
pensation efter tilbagebetalingsordningen.
5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
Forligskredsen på ejendomsområdet besluttede i 2020, at der skulle findes
en løsning, så der ville kunne ske udbetaling af kompensation til arvinger
efter afdøde ejendomsejere, der har betalt for meget i boligskat. Der blev
åbnet for dette ved lov nr. 291 af 27. februar 2021, dog således at den kon-
krete model for udbetaling af kompensation fortsat udestod. Af bemærknin-
gerne til lovforslaget, jf. ændringsforslag nr. 13, nr. 027 i tillægsbetænknin-
gen til 3. behandlingen, jf. Folketingstidende 2020-21, B, L 107 A
Bilag
26, side 17, fremgår, at det vil blive undersøgt, om der kan etableres en ord-
ning, så udbetaling af kompensation efter tilbagebetalingsordningen vil
kunne ske direkte til en afdød ejendomsejers arvinger.
En direkte udbetaling til arvinger vil dog under alle omstændigheder kræve,
at de berørte afsluttede dødsboer genoptages af domstolene (skifteretterne).
Det er vurderingen, at der for perioden 2011 til 2019 er ca. 22.000 afsluttede
dødsboer, hvor der vil være en kompensation efter tilbagebetalingsordnin-
gen, som svarer til eller overstiger den nuværende beløbsgrænse for udbeta-
ling af kompensation efter tilbagebetalingsordningen på 200 kr. pr. ejen-
dom.
Udbetalingen vil blive påbegyndt i 2022. Set i lyset af, at der på landsplan
er 53.000-55.000 dødsfald pr. år, vil en genoptagelse af ca. 22.000 dødsboer
i løbet af en kort årrække udgøre en væsentlig belastning af skifteretterne og
føre til længere ventetid for behandlingen af øvrige sager. Udbetaling af
kompensation til de afsluttede dødsboer, der genoptages, medfører endvi-
dere en væsentlig administrativ belastning af Skatteforvaltningen.
Der foreslås på denne baggrund en model, som sikrer, at arvinger efter af-
døde ejendomsejere, som har betalt for meget i boligskat, får udbetalt den
kompensation, som tilkommer det enkelte dødsbo, idet der samtidig indfø-
res en bundgrænse og en række tiltag for at understøtte en smidig og om-
kostningseffektiv administration.
Forligspartierne er således enige om, at der i forbindelse med udbetaling af
kompensation efter tilbagebetalingsordningen til afsluttede dødsboer fore-
slås følgende:
-
Indførelse af en beløbsgrænse på 1.500 kr. pr. ejendom for afslut-
tede dødsboer, der genoptages, så der ikke vil skulle udbetales kom-
pensation, hvis kompensationsbeløbet for ejendommen for dødsboet
ligger under dette beløb.
Fritagelse for, at genoptagelsesboet kan blive skattepligtigt af kom-
pensationen.
Fritagelse for bo- og tillægsboafgift af kompensationen.
6
-
-
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
-
-
Fritagelse for retsafgift ved genoptagelse af dødsbo med henblik på
udbetaling af kompensation efter tilbagebetalingsordningen
Genindførelse af reglen om, at der ikke sker udbetaling af kompen-
sation til juridiske personer, der ikke længere eksisterer, herunder
afsluttede konkursboer.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Udbetaling af kompensation efter tilbagebetalingsordningen til af-
sluttede dødsboer og konkursboer
3.1.1. Gældende ret
Reglerne om tilbagebetalingsordningen findes i ejendomsvurderingslovens
kapitel 13. Ved lov nr. 291 af 27. februar 2021 blev den hidtil gældende
bestemmelse i ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 2
hvorefter der ikke
udbetales kompensation efter tilbagebetalingsordningen til afsluttede døds-
boer, afsluttede konkursboer og i tilfælde, hvor en ejendom har været ejet af
en juridisk person, som på udbetalingstidspunktet ikke længere eksisterer
ophævet. Afsluttede dødsboer m.v. er derfor, som reglerne er i dag, omfattet
af tilbagebetalingsordningen.
I bemærkningerne til lov nr. 291 af 27. februar 2021, jf. ændringsforslag nr.
13, nr. 027 i tillægsbetænkningen til 3. behandlingen, jf. Folketingstidende
2020-21, B, L 107 A
Bilag 26, side 17, begrundes ophævelsen af § 75, stk.
2, med, at det ikke var muligt at systemunderstøtte et krav om, at udbetaling
ikke skal ske til afsluttede døds- og konkursboer og i tilfælde, hvor en ejen-
dom har været ejet af en juridisk person, som på tilbagebetalingstidspunktet
ikke længere eksisterer.
Afgørelser om kompensation efter tilbagebetalingsordningen kan ikke på-
klages til anden administrativ myndighed. Det er alene de vurderinger, som
kompensationen er beregnet på baggrund af, som kan påklages.
Kompensation udbetales tidligst efter det tidspunkt, hvor fristen for at klage
over den første nye vurdering efter ejendomsvurderingsloven udløber. Hvis
den nye vurdering påklages inden for denne frist, udsættes udbetalingstids-
punktet som udgangspunkt til det tidspunkt, hvor klagesagen er endeligt af-
gjort, da der ikke før dette tidspunkt er et endeligt grundlag for beregning af
kompensationen.
Hvis der verserer en genoptagelses-, klage- eller domstolssag om en videre-
ført vurdering på tidspunktet for udløbet af klagefristen, udsættes udbetalin-
gen, indtil den verserende sag er endeligt afsluttet. Det skyldes, at der i dette
tilfælde heller ikke for så vidt angår den specifikke vurdering, er et endeligt
grundlag for beregning af kompensationen. Hvis ejendommens ejer eller en
7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
anden klageberettiget, f.eks. en tidligere ejer, klager over en af de videre-
førte vurderinger eller omvurderinger, tages vurderingen ud af tilbagebeta-
lingsordningen. Det skyldes, at ejeren (og eventuelt andre klageberettigede)
ved klagesagsbehandlingen får en tilbundsgående realitetsprøvelse af den
pågældende vurdering.
Der er i § 103, stk. 1, nr. 1, i lov om skifte af dødsboer (herefter dødsboskif-
teloven), hjemmel til, at skifteretten kan genoptage behandlingen af et af-
sluttet dødsbo, når det findes påkrævet som følge af, at der er fremkommet
yderligere aktiver, f.eks. i form af en kompensation efter tilbagebetalings-
ordningen. Det er en konkret vurdering, om der skal ske genoptagelse. Om-
kostningerne ved en genoptagelse set i forhold til det nye aktivs størrelse
kan derfor bevirke, at genoptagelse nægtes. Skifteretten træffer således en
afgørelse i samtlige de sager, som oversendes fra Skatteforvaltningen. Ar-
vingerne vil modtage afgørelsen, som vil kunne kæres til landsretten.
Hvis et bo genoptages, tager skifteretten stilling til den videre proces for
boets fornyede behandling og afslutning og anviser i sidste ende, til hvem
Skatteforvaltningen skal udbetale det tilgodehavende beløb.
Genoptages et dødsbo som følge af Skatteforvaltningens oversendelse af en
sag til skifteretten, kan det genoptagne dødsbo ikke indgive klage over den
nye vurdering eller de videreførte vurderinger til Skatteankestyrelsen. Det
betyder, at sagerne først oversendes til skifteretten på det tidspunkt, hvor
kompensationen er endelig, dvs. når der efter klagefristens udløb ikke ver-
serer klagesager vedrørende den nye eller de videreførte vurderinger. Skif-
teretten træffer herefter afgørelse om, hvorvidt et afsluttet bo skal genopta-
ges.
Det er vurderingen, at der for perioden 2011 til 2019 er ca. 22.000 afsluttede
dødsboer, hvor der vil være en kompensation efter tilbagebetalingsordnin-
gen, som svarer til eller overstiger den nuværende beløbsgrænse for udbeta-
ling af kompensation efter tilbagebetalingsordningen på 200 kr. pr. ejen-
dom.
3.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede or dning
3.1.2.1. Indførelse af beløbsgrænse for udbetaling af kompensa-
tion efter tilbagebetalingsordningen til afsluttede dødsboer
Set i lyset af, at der på landsplan er 53.000-55.000 dødsfald pr. år, udgør
genoptagelse af ca. 22.000 dødsboer i løbet af en kort årrække en væsentlig
belastning af skifteretterne, som vil føre til længere ventetid for behandlin-
gen af øvrige sager. Udbetaling af kompensation til de afsluttede dødsboer,
8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
der genoptages, medfører endvidere en væsentlig administrativ belastning
af Skatteforvaltningen.
Det foreslås derfor at indføre en beløbsgrænse for kompensation efter tilba-
gebetalingsordningen til afsluttede dødsboer, der genoptages, på 1.500 kr.
pr. ejendom.
En beløbsgrænse på 1.500 kr. forventes at ville reducere antallet af døds-
boer, der vil kunne genoptages med henvisning til udbetaling af kompensa-
tion efter tilbagebetalingsordningen til ca. 17.000.
Efter dødsboskiftelovens § 103, stk. 1, nr. 1, gælder det fortsat, at skifteret-
terne foretager en konkret vurdering af, om der skal ske genoptagelse. Om-
kostningerne ved en genoptagelse set i forhold til det nye aktivs størrelse
kan derfor bevirke, at genoptagelse nægtes. En afgørelse om, at genopta-
gelse nægtes, kan kæres til landsretten.
I sager, hvor den kompensation, dødsboet er berettiget til, pr. ejendom udgør
mindre end 1.500 kr., vil Skatteforvaltningen således ikke skulle oversende
sagen til skifterettens behandling eller tage kontakt til skifteretterne eller
arvingerne i øvrigt.
3.1.2.2. Genindførelse af bestemmelsen om, at der ikke udbetales
kompensation til juridiske personer, der ikke længere eksisterer
Det foreslås desuden at genindføre bestemmelsen om, at der ikke udbetales
kompensation til juridiske personer, der ikke længere eksisterer, herunder
afsluttede konkursboer.
Der er siden vedtagelsen af lov nr. 291 af 27. februar 2021 således fundet
en administrativ løsning i Skatteforvaltningen, som gør det muligt at under-
støtte dette krav. Det bemærkes, at tilbagebetalingsordningen alene omfatter
ejerboliger, der vurderes pr. 1. januar 2020, hvorfor forekomsten af udbeta-
linger til juridiske personer, som ikke længere eksisterer, forventes at være
begrænset.
3.2. Fritagelse fra boafgift af kompensation efter tilbagebetalingsord-
ningen
3.2.1. Gældende ret
Arv beskattes efter boafgiftsloven. Boafgift beregnes af den del af arvebe-
holdningen, der overstiger et bundfradrag på 312.500 kr. (2022-niveau). Af
arv til nære familiemedlemmer beregnes boafgiften som en proportional af-
gift på 15 pct., jf. § 1, stk. 1.
9
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
Ægtefæller, der ikke er fraseparerede, er undtaget fra boafgiftspligten. Det
samme gælder visse pensions- og livforsikringsordninger samt arv, der til-
falder visse godkendte fonde, foreninger m.v. med almenvelgørende eller
andet almennyttigt formål, jf. boafgiftslovens § 3, stk. 1 og 2.
Af værdier, der tilfalder andre øvrige personer skal der ud over boafgiften
på 15 pct. betales en tillægsboafgift på 25 pct.
Tillægsboafgiften beregnes af værdien af hele den del af arvebeholdningen,
der tilfalder andre end de nærmeste pårørende. Det indebærer, at der ikke er
noget bundfradrag i grundlaget for beregning af tillægsboafgiften.
I privatskiftede boer er arvingerne som udgangspunkt forpligtet til at udar-
bejde og indsende en boopgørelse til skifteretten, der herefter videresender
en kopi af boopgørelsen til Skatteforvaltningen. I boopgørelsen ansættes ak-
tiver og passiver til handelsværdien.
Hvis værdiansættelsen ikke er baseret på en sagkyndig vurdering, og Skat-
teforvaltningen finder, at værdiansættelsen ikke svarer til handelsværdien,
kan Skatteforvaltningen ændre værdiansættelsen eller anmode skifteretten
om at udmelde en vurderingsmand til at foretage en sagkyndig vurdering.
Skatteforvaltningen giver skifteretten meddelelse om, hvorvidt værdiansæt-
telserne er godkendt.
Skifteretten gennemgår boopgørelsen og beregner og opkræver bo- og til-
lægsboafgiften.
3.2.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, med henblik på at lette skifteretternes og Skatteforvaltningens
sagsbehandling, at der ikke skal betales bo- og tillægsboafgift af kompensa-
tion ved udbetaling til et afsluttet dødsbo, der genoptages.
Da det samtidigt i pkt. 3.3 foreslås, at dødsboer, der genoptages med henblik
på udbetaling af kompensation, skal være skattefritaget, vil det samlet set
indebære, at boet ikke vil skulle indsende en tillægsboopgørelse til skifte-
retten, og at Skatteforvaltningen heller ikke særskilt vil skulle forholde sig
til værdiansættelsen af kompensationen. Kompensationen vil blive beregnet
efter reglerne i ejendomsvurderingslovens §§ 73 og 74, og da beløbet vil
blive udbetalt i danske kroner, vil det kunne fastsættes til kurs 100.
3.3. Fritagelse for dødsbobeskatning af kompensation efter tilbagebeta-
lingsordningen
3.3.1. Gældende ret
10
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
Dødsboer, der behandles her i landet, er som udgangspunkt pligtige at betale
indkomstskat. Som boets indkomst anses indtægter og udgifter vedrørende
den formue, der tilhører dødsboet, og som er inddraget under skiftet.
Kompensation efter tilbagebetalingsordningen er skattefri, medmindre de
pågældende ejendomsskatter var fradragsberettigede efter ligningslovens §
14, dvs. hvis der er tale om en f.eks. erhvervsvirksomhed, der har haft fra-
drag for ejendomsskatter.
Et dødsbo er fritaget for at betale indkomstskat, hvis boets aktiver og dets
nettoformue efter handelsværdien på skæringsdagen i boopgørelsen hver
især ikke overstiger et grundbeløb, som i 2022 udgør 3.070.100 kr.
Et afsluttet dødsbo, der genoptages, er fritaget for beskatning, hvis summen
af aktiverne i det oprindelige bo og det nu genoptagne bo ikke overstiger
grundbeløbet.
Det følger af gældende regler, at der i forbindelse med genoptagelse af et
dødsbo skal udarbejdes en fornyet boopgørelse (tillægsboopgørelse), herun-
der en værdiansættelse af de aktiver eller den nettoformue, der er tilført boet.
Tillægsboopgørelsen udarbejdes som udgangspunkt af skifteretten eller bo-
bestyreren og fremsendes herefter til Skatteforvaltningen med henblik på
vurdering af eventuel skattepligt.
Hvis det genoptagne bo var fritaget for beskatning, påvirkes skattefritagel-
sen for dette bo ikke af, at der i forbindelse med behandling af genoptagel-
sesboet tilføres aktiver eller en nettoformue, der bevirker, at aktiverne og
nettoformuen i det oprindelige bo og det nu genoptagne bo samlet set over-
stiger grundbeløbet.
Det følger af ovenstående, at det ikke kan udelukkes, at der i enkelte tilfælde
skal svares skat som led i genoptagelsen af et dødsbo med henblik på boets
modtagelse af et nyt aktiv i form af kompensation efter tilbagebetalingsord-
ningen. Dette vil dog i praksis formentlig være sjældent forekommende.
3.3.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, med henblik på at lette skifteretternes og Skatteforvaltningens
sagsbehandling, at dødsboer, der genoptages med henblik på udbetaling af
kompensation efter tilbagebetalingsordningen, i alle tilfælde fritages for be-
skatning af kompensationen.
Forslaget vil medføre, at der ikke skal indsendes en tillægsboopgørelse til
skifteretten, og at Skatteforvaltningen ikke skal forholde sig til værdiansæt-
telsen af kompensationen. Det medfører ligeledes, at Skatteforvaltningen
11
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
ikke skal undersøge, hvorvidt der tidligere har været fradragsret for ejen-
domsskatter efter ligningslovens § 14.
3.4. Fritagelse for retsafgift ved genoptagelse af dødsbo med henblik på
udbetaling af kompensation efter tilbagebetalingsordningen
3.4.1. Gældende ret
Det følger af § 29, stk. 1, i lov om retsafgifter, at afgiftspligten i sager om
dødsboskifte indtræder ved dødsboets udlevering. I § 29, stk. 2, er det be-
stemt, at der ikke betales afgift på ny, hvis et bo genoptages eller udleveres
til en anden behandlingsmåde.
Af lovforslagets specielle bemærkninger (Folketingstidende 2020-21, A, L
66 som fremsat, side 51) fremgår det, at § 29, stk. 2, skal forstås sådan, at
der ved overgang fra en afgiftsfri behandlingsmåde til en afgiftspligtig be-
handlingsmåde skal betales afgift for den nye behandlingsmåde, da der ikke
tidligere har været betalt afgift efter § 27. Det indebærer endvidere, at der
ved overgang fra én afgiftspligtig behandlingsmåde til en anden afgiftsplig-
tig behandlingsmåde ikke skal betales ny afgift efter § 27.
Endvidere fremgår det af de specielle bemærkninger (Folketingstidende
2020-21, A, L 66 som fremsat, side 51), at hvis et bo, der har været behand-
let efter de almindelige regler om privat skifte eller ved bobestyrer og er
afsluttet med en boopgørelse med en arvebeholdning på højst 1,5 mio. kr.,
senere genoptages, skal der under den fortsatte bobehandling betales afgift
efter § 28, hvis den samlede arvebeholdning ifølge den oprindelige boopgø-
relse og boopgørelsen efter genoptagelsen overstiger 1,5 mio. kr. Der skal
således højst betales afgift efter § 28 én gang i et bo og genoptagelsen af
samme bo, men afgørelsen af, om arvebeholdningen overstiger 1,5 mio. kr.
i et genoptaget bo, hvor der ikke under den oprindelige bobehandling blev
betalt afgift efter § 28, skal ske ud fra den samlede arvebeholdning i det
oprindelige bo og det genoptagne bo.
§ 29 i lov om retsafgifter indebærer ingen realitetsændringer i forhold til den
tidligere lov om retsafgifter, ud over de ændringer af afgiftssatserne der føl-
ger af §§ 27 og 28.
Det følger af ovenstående, at det ikke kan udelukkes, at der i enkelte tilfælde
skal betales retsafgift som led i genoptagelsen af et dødsbo med henblik på
boets modtagelse af et nyt aktiv i form af kompensation efter tilbagebeta-
lingsordningen. Dette vil dog i praksis formentlig være sjældent forekom-
mende.
3.4.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
Det foreslås med henblik på at lette skifteretternes sagsbehandling, at der
ikke skal betales afgift efter §§ 27 eller 28 i lov om retsafgifter ved genop-
tagelse af et dødsbo med henblik på udbetaling af kompensation.
Det bemærkes, at den foreslåede regel forventes at ville få begrænset betyd-
ning i praksis, idet der formentlig kun undtagelsesvis efter gældende regler
skal svares (yderligere) retsafgift som følge af genoptagelse med henblik på
udbetaling af kompensation efter tilbagebetalingsordningen.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Indførelsen af beløbsgrænsen for udbetaling af kompensation efter tilbage-
betalingsordningen til afsluttede dødsboer forventes at reducere antallet af
dødsboer, der vil kunne genoptages med henvisning til udbetaling af kom-
pensation efter tilbagebetalingsordningen. Dette forventes at medføre et be-
skedent merprovenu for det offentlige, mens fritagelsen boafgift og dødsbo-
beskatning skønnes at medføre et ikkenævneværdig mindreprovenu. Samlet
set vurderes lovforslaget et medføre et engangsmerprovenu for det offent-
lige på 3 mio. kr.
Lovforslaget vurderes med væsentlig usikkerhed isoleret set at medføre ad-
ministrative udgifter på ca. 2,1 mio. kr. i 2022, 12,7 mio. kr. i 2023 og 4,0
mio. kr. i 2024 i Skatteforvaltningen. Udgifterne vedrører særligt Vurde-
ringsstyrelsens oversendelse af de sager, hvor der er beregnet kompensation
efter tilbagebetalingsordningen, til skifteretterne og Skattestyrelsens efter-
følgende udbetaling af kompensation.
Derudover er der administrative engangsudgifter i Justitsministeriets kon-
cern på ca. 1,6 mio. kr. i 2022, 11,4 mio. kr. i 2023 og 3,3 mio. kr. i 2024,
der er behæftet med væsentlig usikkerhed. Udgifterne i Justitsministeriets
koncern er forbundet med genoptagelse af dødsboer.
Tidsplanen for udvikling og implementering af det nye ejendomsvurde-
ringssystem er fortsat risikofyldt og underlagt en række væsentlige usikker-
heder, hvilket kan påvirke tidspunktet for oversendelse af sagerne til skifte-
retterne og dermed tidspunktet for udbetaling af kompensation efter tilbage-
betalingsordningen.
For så vidt angår de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning be-
mærkes det, at bestemmelserne i lovforslaget er udarbejdet så enkelt og klart
som muligt (princip nr. 1) og bl.a. med anvendelse af eksisterende system-
understøttelse og -løsninger (princip nr. 6).
13
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
Lovforslaget indebærer ikke administrative konsekvenser for kommunerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at have begrænsede økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Det foreslås, at der ikke skal udbetales kompensation efter tilbagebetalings-
ordningen til juridiske personer, der ikke længere eksisterer, herunder af-
sluttede konkursboer. Dette skal dog ses i sammenhæng med, at tilbagebe-
talingsordningen alene omfatter ejerboliger, der vurderes pr. 1. januar 2020.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Der er med lovforslaget foreslået en række forenklingstiltag, som vil med-
føre, at borgerne vil undgå administration, f.eks. i forbindelse med Skatte-
forvaltningens udarbejdelse af tillægsboopgørelse og yderligere opkræv-
ning af boafgift.
Dog medfører modellen, at de berørte arvinger vil blive kontaktet af skifte-
retten og blandt andet vil skulle forholde sig til de udgifter, der vil kunne
være forbundet med en genoptagelse, f.eks. udgifter til bobestyrer. I privat-
skiftede boer vil det, jf. de almindelige regler herom i dødsboskifteloven,
være arvingerne selv, der skal fordele arven imellem sig. Hvis skifteretten
træffer afgørelse om, at et bo ikke skal genåbnes, vil borgere skulle overveje,
om denne afgørelse skal kæres til landsretten.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 24. februar 2022 til den 24.
marts 2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.:
Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Anke-
styrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Boligselskabernes
14
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
2533827_0015.png
UDKAST
Landsforening, borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Busi-
ness Danmark, CEPOS, Cevea, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
Energi, Dansk Erhverv, Dansk Skovforening, Dansk Told- og Skattefor-
bund, Danske Advokater, Danske Boligadvokater, Danske Regioner, Data-
tilsynet, Den Danske Dommerforening, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Dom-
merfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, EjendomDanmark, Ejerlej-
lighedernes Landsforening, Erhvervsstyrelsen
Område for Bedre Regule-
ring (OBR), Finans Danmark, Finanstilsynet, Foreningen af Danske Skatte-
ankenævn, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension, Forsik-
ringsmæglerforeningen, Fritidshusejernes Landsforening (FL), FSR - dan-
ske revisorer, HORESTA, Investering Danmark, Justitia, KL, Kraka, Land-
brug & Fødevarer, Landbrugsstyrelsen, Landsskatteretten, Miljøstyrelsen,
Nationalbanken, Parcelhusejernes Landsorganisation, SEGES, Skatteanke-
forvaltningen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening, Vurderingsanke-
nævnsforeningen, Ældre Sagen og Økonomistyrelsen.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser
for stat, kom-
muner og regi-
oner
Negative konsekvenser/merudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Indførelsen af beløbsgrænsen for ud- Fritagelsen boafgift og dødsbobe-
betaling af kompensation efter tilba- skatning skønnes at medføre et ik-
gebetalingsordningen til afsluttede kenævneværdig mindreprovenu.
dødsboer forventes at reducere antal-
let af dødsboer, der vil kunne genop-
tages med henvisning til udbetaling
af kompensation efter tilbagebeta-
lingsordningen. Dette forventes at
medføre et beskedent merprovenu
for det offentlige.
Samlet set vurderes lovforslaget et
medføre et engangsmerprovenu for
det offentlige på 3 mio. kr.
Implemente-
Ingen
ringskonse-
kvenser for
stat, kommuner
og regioner
Lovforslaget vurderes med væsent-
lig usikkerhed isoleret set at med-
føre administrative udgifter på ca.
2,1 mio. kr. i 2022, 12,7 mio. kr. i
15
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
2533827_0016.png
UDKAST
2023 og 4,0 mio. kr. i 2024 i Skat-
teforvaltningen. Udgifterne vedrø-
rer særligt Vurderingsstyrelsens
oversendelse af de sager, hvor der
er beregnet kompensation efter til-
bagebetalingsordningen, til skifte-
retterne og Skattestyrelsens efter-
følgende udbetaling af kompensa-
tion.
Derudover er der administrative en-
gangsudgifter i Justitsministeriets
koncern på ca. 1,6 mio. kr. i 2022,
11,4 mio. kr. i 2023 og 3,3 mio. kr.
i 2024, der er behæftet med væsent-
lig usikkerhed. Udgifterne i Justits-
ministeriets koncern er forbundet
med genoptagelse af dødsboer.
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Ingen
Lovforslaget vurderes at have be-
grænsede økonomiske konsekven-
ser for erhvervslivet m.v.
Det foreslås, at der ikke skal udbe-
tales kompensation efter tilbagebe-
talingsordningen til juridiske perso-
ner, der ikke længere eksisterer,
herunder afsluttede konkursboer.
Dette skal dog ses i sammenhæng
med, at tilbagebetalingsordningen
alene omfatter ejerboliger, der vur-
deres pr. 1. januar 2020.
Ingen
Administrative Ingen
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Administrative Der er med lovforslaget foreslået en Berørte arvinger vil blive kontaktet
konsekvenser
række forenklingstiltag, som vil af skifteretten og vil bl.a. skulle for-
for borgerne
medføre, at borgerne vil undgå admi- holde sig til de udgifter, der vil
nistration, f.eks. i forbindelse med
16
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
2533827_0017.png
UDKAST
Skatteforvaltningens udarbejdelse af kunne være forbundet med en gen-
tillægsboopgørelse og yderligere op- optagelse, f.eks. udgifter til bobe-
krævning af boafgift.
styrer. I privatskiftede boer vil det,
jf. de almindelige regler herom i
dødsboskifteloven, være arvin-
gerne selv, der skal fordele arven
imellem sig. Hvis skifteretten træf-
fer afgørelse om, at et bo ikke skal
genåbnes, vil borgere skulle over-
veje, om denne afgørelse skal kæres
til landsretten.
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og na-
turmæssige
konsekvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med
de principper
for implemen-
tering af er-
hvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav
i EU-regule-
ring (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
17
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 1, 1. pkt., at krav på kom-
pensation tidligst indtræder efter 90 dage fra datering af klagestartsmedde-
lelsen, jf. § 89, stk. 8, medmindre vurderingen pr. 1. januar 2020 er påklaget.
Er vurderingen pr. 1. januar 2020 påklaget inden 90 dage fra datering af
meddelelsen, indtræder krav på kompensation først, når klagesagen er en-
deligt afsluttet, jf. § 75, stk. 1. 2. pkt. Dette skyldes, at er vurderingen på-
klaget inden for denne frist, medfører det genberegning af kompensationen,
jf. § 73, stk. 3.
Hvis der på tidspunktet for udsendelsen af klagestartsmeddelelsen verserer
en genoptagelses-, klage- eller domstolssag om en vurdering foretaget fra
den 1. oktober 2011, som endnu ikke er afsluttet på tidspunktet for udløbet
af klagefristen for de videreførte vurderinger, indtræder kravet på kompen-
sation på grundlag af denne vurdering først, når den verserende sag er ende-
ligt afsluttet, jf. ejendomsvurderingslovens § 77, stk. 2. Den verserende sag
anses først for endeligt afsluttet, når det ikke er muligt at få prøvet den på-
gældende videreførte vurdering på baggrund af prisforholdene i vurderings-
året, jf. f.eks. adgangen til prøvelse efter ejendomsvurderingslovens § 89,
stk. 1, 4.-7. pkt.
Der udbetales ikke kompensation på grundlag af en videreført vurdering,
hvis en videreført vurdering påklages inden for fristen i ejendomsvurde-
ringslovens § 89, stk. 1, 2. pkt., medmindre klagen afvises, jf. ejendomsvur-
deringslovens § 77, stk. 1. Kravet bortfalder således, hvis en videreført vur-
dering påklages og bliver behandlet i klagesystemet.
Det er således først muligt at vurdere om og i givet fald, hvilket krav der er
indtrådt, når ovenstående frister er udløbet.
Det bemærkes, at kompensation for ejendomsværdiskat for det indkomstår,
hvori en ejendomsejer er afgået ved døden, fastsættes til en forholdsmæssig
andel af kompensationen for ejendomsværdiskat for det forudgående ind-
komstår, jf. ejendomsvurderingslovens § 74 a.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
Derudover følger det af ejendomsvurderingslovens § 76, stk. 2, 1. pkt., at
beløb under 200 kr. pr. ejendom ikke udbetales. Er en ejendom ejet af flere
personer i sameje, gælder beløbsgrænsen for den samlede udbetaling til
samtlige ejere, jf. § 76, stk. 2, 2. pkt. Er flere ejendomme vurderet samlet,
gælder beløbsgrænsen efter 1. pkt. for udbetalingen til den samlede ejen-
dom, jf. § 76, stk. 2, 3. pkt.
Udbetaling af kompensation forudsætter, at udbetaling kan ske via Nemkon-
toordningen, jf. § 75, stk. 2.
Indtil 1. marts 2021 fremgik det af ejendomsvurderingslovens dagældende
§ 75, stk. 2, at der ikke skulle udbetales kompensation til afsluttede dødsboer
og konkursboer og i tilfælde, hvor en ejendom har været ejet af en juridisk
person, som på tilbagebetalingstidspunktet ikke længere eksisterer.
Med lov nr. 291 af 27. februar 2021 blev ejendomsvurderingslovens § 75,
stk. 2, ophævet. I bemærkningerne, jf. ændringsforslag nr. 13, nr. 027 i til-
lægsbetænkningen til 3. behandlingen, jf. Folketingstidende 2020-21, B, L
107 A
Bilag 26, side 17, begrundes det med, at det ikke var muligt at
systemunderstøtte et krav om, at udbetaling ikke skal ske til afsluttede døds-
og konkursboer og i tilfælde, hvor en ejendom har været ejet af en juridisk
person, som på tilbagebetalingstidspunktet ikke længere eksisterer.
Efter gældende ret skal Skatteforvaltningen oversende de sager, hvor der er
beregnet kompensation efter tilbagebetalingsordningen for et afsluttet døds-
eller konkursbo, og den beregnede kompensation for ejendommen er på 200
kr. eller derover, til skifteretten, som herefter træffer afgørelse om, hvorvidt
et afsluttet bo skal genoptages.
Om et afsluttet dødsbo skal genoptages, afgøres af skifteretten efter de al-
mindelige regler herom i dødsboskifteloven. Der er i dødsboskiftelovens §
103, stk. 1, nr. 1, hjemmel til, at skifteretten kan genoptage behandlingen af
et dødsbo, når det findes påkrævet som følge af, at der er fremkommet yder-
ligere aktiver. Det er en konkret vurdering, om der skal ske genoptagelse.
Omkostningerne ved en genoptagelse set i forhold til det nye aktivs størrelse
kan derfor bevirke, at genoptagelse nægtes. En afgørelse om nægtelse af
genoptagelse kan kæres til landsretten.
Det foreslås i ejendomsvurderingslovens
§ 74
at indsætte et nyt stykke som
stk. 3, som fastslår, at bortset fra til afsluttede dødsboer udbetales der ikke
kompensation til juridiske personer, der ikke længere eksisterer.
19
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
Dermed vil der ikke skulle udbetales kompensation til juridiske personer,
der ikke længere eksisterer, medmindre der er tale om afsluttede dødsboer.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2, hvormed det
foreslås, at der skal udbetales kompensation til afsluttede dødsboer, der gen-
optages, hvis kompensationen pr. ejendom for dødsboet er på mindst 1.500
kr.
Til nr. 2
Det følger af ejendomsvurderingslovens § 76, stk. 2, 1. pkt., at beløb under
200 kr. pr. ejendom ikke udbetales. Er en ejendom ejet af flere personer i
sameje, gælder beløbsgrænsen for den samlede udbetaling til samtlige ejere,
jf. § 76, stk. 2, 2. pkt. Er flere ejendomme vurderet samlet, gælder beløbs-
grænsen efter 1. pkt. for udbetalingen til den samlede ejendom, jf. § 76, stk.
2, 3. pkt.
Efter gældende ret skal Skatteforvaltningen derfor oversende de sager, hvor
der er beregnet kompensation efter tilbagebetalingsordningen for et afsluttet
døds- eller konkursbo, og den beregnede kompensation for ejendommen er
på 200 kr. eller derover, til skifteretten.
Fristen for at klage over den nye vurdering med efterfølgende genberegning
af kompensationen er 90 dage fra datering af klagestartsmeddelelsen, jf. §
73, stk. 5. Klages der over den nye vurdering efter 90 dage fra datering af
klagestartsmeddelelsen, medfører det ikke genberegning, jf. § 73, stk. 6.
Genoptages et dødsbo med hjemmel i dødsboskiftelovens § 103, stk. 1, nr.
1, fordi der er fremkommet et yderligere aktiv i form af kompensation efter
tilbagebetalingsordningen, vil genoptagelsen som udgangspunkt alene ske
med henblik på, at det pågældende tilgodehavende kan udloddes til arvin-
gerne.
Genoptages et dødsbo som følge af Skatteforvaltningens oversendelse af en
sag, hvori kompensationen er endelig, vil det genoptagne dødsbo ikke være
part i forhold til sagen om den nye eller de videreførte vurderinger. Det gen-
optagne dødsbo kan derfor ikke indgive klage over den nye vurdering eller
de videreførte vurderinger til Skatteankestyrelsen. Det betyder, at sagerne
først oversendes til skifteretten på det tidspunkt, hvor kompensationen er
endelig, dvs. når der efter klagefristens udløb ikke verserer klagesager ved-
rørende den nye eller de videreførte vurderinger.
20
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
Skifteretten træffer herefter afgørelse om, hvorvidt et afsluttet bo skal gen-
optages.
Det følger af § 29, stk. 1, i lov om retsafgifter, at afgiftspligten i sager om
dødsboskifte indtræder ved dødsboets udlevering. I § 29, stk. 2, er det be-
stemt, at der ikke betales afgift på ny, hvis et bo genoptages eller udleveres
til en anden behandlingsmåde.
Af de specielle bemærkninger til lovforslaget (Folketingstidende 2020-21,
A, L 66 som fremsat, side 51) fremgår det, at § 29, stk. 2, skal forstås sådan,
at der ved overgang fra en afgiftsfri behandlingsmåde til en afgiftspligtig
behandlingsmåde skal betales afgift for den nye behandlingsmåde, da der
ikke tidligere vil være betalt afgift efter § 27. Det indebærer endvidere, at
der ved overgang fra én afgiftspligtig behandlingsmåde til en anden afgifts-
pligtig behandlingsmåde ikke skal betales ny afgift efter § 27.
Endvidere fremgår det af de specielle bemærkninger (Folketingstidende
2020-21, A, L 66 som fremsat, side 51), at hvis et bo, der har været behand-
let efter de almindelige regler om privat skifte eller ved bobestyrer og er
afsluttet med en boopgørelse med en arvebeholdning på højst 1,5 mio. kr.,
senere genoptages, skal der under den fortsatte bobehandling betales afgift
efter § 28, hvis den samlede arvebeholdning ifølge den oprindelige boopgø-
relse og boopgørelsen efter genoptagelsen overstiger 1,5 mio. kr. Der skal
således højst betales afgift efter § 28 én gang i et bo og genoptagelsen af
samme bo, men afgørelsen af, om arvebeholdningen overstiger 1,5 mio. kr.
i et genoptaget bo, hvor der ikke under den oprindelige bobehandling blev
betalt afgift efter § 28, skal ske ud fra den samlede arvebeholdning i det
oprindelige bo og det genoptagne bo.
§ 29 i lov om retsafgifter indebærer ingen realitetsændringer i forhold til den
tidligere lov om retsafgifter, ud over de ændringer af afgiftssatserne der føl-
ger af §§ 27 og 28.
Det følger af ovenstående, at det ikke kan udelukkes, at der i enkelte tilfælde
skal betales retsafgift som led i genoptagelsen af et dødsbo med henblik på
boets modtagelse af et nyt aktiv i form af kompensation efter tilbagebeta-
lingsordningen. Dette vil dog i praksis formentlig være sjældent forekom-
mende.
Det foreslås i ejendomsvurderingslovens
§ 76
at indsætte to nye stykker.
21
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
Det foreslås med det foreslåede
stk. 3, 1. pkt.,
at beløb under 1.500 kr. pr.
ejendom ikke skal udbetales til et afsluttet dødsbo, der vil skulle genoptages
for at modtage kompensationen.
Dermed vil der ikke skulle udbetales kompensation efter tilbagebetalings-
ordningen til et afsluttet dødsbo, hvis den kompensation, som det afsluttede
dødsbo er berettiget til, er under 1.500 kr. pr. ejendom.
Beløbsgrænsen på 1.500 kr. pr. ejendom vil endvidere medføre, at Skatte-
forvaltningen for så vidt angår sager, hvor beløbet pr. ejendom er mindre
end 1.500 kr., ikke i forhold til det afsluttede dødsbo vil skulle generere en
afgørelse om kompensation til journalisering, og at der ikke vil skulle gives
meddelelse om kompensationen til skifteretterne. Skatteforvaltningen vil så-
ledes i disse tilfælde alene skulle beregne det beløb, som er udgangspunkt
for den videre vurdering af sagen.
Det foreslås samtidigt med det foreslåede
stk. 3, 2. pkt.,
at § 76, stk. 2, 3.
pkt., er flere ejendomme vurderet samlet, skal beløbsgrænsen efter 1. pkt.
gælde for udbetalingen til den samlede ejendom. Det foreslås med det fore-
slåede
stk. 4,
at der ikke skal svares afgift efter §§ 27 eller 28 i lov om rets-
afgifter i forbindelse med genoptagelse af et dødsbo med henblik på udbe-
taling af kompensation.
Efter ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 4, skal udbetalingen ske senest
60 dage efter kravets indtræden. Hvis skifteretten efter dødsboskiftelovens
§ 103, stk. 1, træffer afgørelse om, at et afsluttet dødsbo som følge af en
beregnet kompensation skal genoptages, tager skifteretten stilling til proces-
sen for boets videre behandling og afslutning og meddeler i sidste ende til
Skatteforvaltningen, til hvem beløbet kan udbetales med frigørende virk-
ning. Der sker alene udbetaling til én person eller én bobestyrer, som af skif-
teretten er bemyndiget til at fordele kompensationen imellem eventuelt flere
arvinger.
Det er endvidere, jf. ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 2, fortsat et krav,
at udbetaling kan ske via Nemkontoordningen. Den person eller den bobe-
styrer, som Skatteforvaltningen udbetaler beløbet til, skal således kunne
modtage kompensationen via Nemkontoordningen.
Kravet på kompensation for genoptagne dødsboer indtræder således først,
når Skatteforvaltningen har modtaget oplysning om, til hvem der kan udbe-
tales med frigørende virkning. Udbetalingsfristen på 60 dage efter § 75, stk.
4, løber således fra dette tidspunkt.
22
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
Til § 2
Til nr. 1
Arv beskattes efter boafgiftsloven. Boafgiften beregnes under ét af den sam-
lede arvebeholdning, som den afdøde person efterlader sig udover et bund-
fradrag på 312.500 kr. (2022-niveau), jf. boafgiftslovens § 4. Det følger af
boafgiftslovens § 1, stk. 1, at af arv til nære familiemedlemmer beregnes
boafgiften som en proportional afgift på 15 pct. ud over bundfradraget. Af
arv, der tilfalder andre, betales tillige en tillægsboafgift på 25 pct., jf. boaf-
giftslovens § 1, stk. 2. De 25 pct. beregnes efter fradrag af de nævnte 15 pct.,
jf. § 7.
Ægtefæller, der ikke er fraseparerede, er undtaget fra boafgiftspligten. Det
samme gælder visse pensions- og livsforsikringsordninger samt arv m.v.,
der tilfalder visse godkendte fonde, foreninger m.v. med almenvelgørende
eller andet almennyttigt formål, jf. boafgiftslovens § 3.
Det foreslås med lovforslagets
§ 2, nr. 1
og
2,
at foretage konsekvensæn-
dring af § 3, stk. 1, litra g og h, som følge af den med lovforslagets § 2, nr.
3, foreslåede indsættelse af et nyt litra, jf. nedenfor.
Det foreslås således, at der i boafgiftslovens
§ 3, stk. 1,
indsættes et nyt
litra
i,
som medfører, at i sager, hvor det afsluttede bo genoptages udelukkende
med henblik på udbetaling af kompensation efter ejendomsvurderingslo-
vens §§ 74-76, fritages kompensationen fra bo- og tillægsboafgift.
Til § 3
Til nr. 1
Det følger af dødsboskattelovens § 1, stk. 2, at dødsboer, der efter dødsbo-
skiftelovens § 2, stk. 1 eller 2, helt eller delvis behandles her i landet, er
pligtige at betale indkomstskat. Dødsboer, som afsluttes ved boudlæg uden
skiftebehandling efter dødsboskiftelovens kapitel 12, er dog ikke skatteplig-
tige.
Af dødsboskattelovens § 4 fremgår det, at et dødsbos indkomst omfatter
indtægter og udgifter vedrørende den formue, der tilhører dødsboet, og som
er inddraget under skiftet.
23
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
Kompensation efter tilbagebetalingsordningen, jf. ejendomsvurderingslo-
vens kapitel 13, er skattefri, medmindre de pågældende ejendomsskatter var
fradragsberettigede efter ligningslovens § 14, jf. ejendomsvurderingslovens
§ 74, stk. 1. Dette gælder også udbetalinger til dødsboer, der genoptages.
Efter de gældende regler er kompensationen således skattefri, hvis de for
meget betalte skatter ikke var fradragsberettigede efter ligningslovens § 14,
dvs. eksempelvis, hvis der er tale om en erhvervsvirksomhed, der har haft
fradrag for ejendomsskatter.
Det foreslås således, at der i dødsboskattelovens
§ 1, stk. 2, 2. pkt.
tilføjes,
at afsluttede dødsboer, der genoptages (genoptagelsesboer), skal være skat-
tefrie, når genoptagelsen udelukkende sker med henblik på udbetaling af
kompensation efter ejendomsvurderingslovens §§ 74-76.
Skattefritagelsen vil således ikke afhænge af, hvorvidt de for meget betalte
skatter var fradragsberettigede efter ligningslovens § 14 eller ej. I dødsboer,
der genoptages, og hvor genoptagelsen udelukkende sker med henblik på
udbetaling af kompensation efter ejendomsvurderingslovens §§ 74-76, vil
genoptagelsesboet således altid være skattefritaget.
Genoptages boet af andre årsager end med henblik på udbetaling af kom-
pensation efter ejendomsvurderingslovens §§ 74-76, eller fremkommer der
øvrige aktiver eller formuer under en genåbning efter ejendomsvurderings-
lovens §§ 74-76, gælder de almindelige regler.
I et privatskiftet bo udarbejder arvingerne en boopgørelse over boets aktiver,
passiver, indtægter og udgifter med angivelse af fordelingen mellem legata-
rer og arvinger, jf. dødsboskiftelovens § 31. Boopgørelsen indsendes senest
15 måneder efter dødsdagen til skifteretten, som videresender kopi af opgø-
relsen til Skatteforvaltningen, jf. § 32. I bobestyrerboer udarbejdes på til-
svarende vis en boopgørelse, jf. § 66, som inden to uger efter, at den er en-
delig, sendes til Skatteforvaltningen, jf. § 68, stk. 3.
Skatteforvaltningen bruger boopgørelsen til flere formål, herunder:
-
-
-
Godkendelse af værdiansættelser i boopgørelsen.
Afgørelse af, om dødsboet er skattefritaget efter dødsboskattelovens
§ 6.
Afgørelse af, hvornår dødsboets skattepligt ophører, og hvornår ud-
lodningsmodtagers skattepligt vedrørende de udloddede aktiver be-
gynder
.
24
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
UDKAST
Dødsboer, som skifteretten har udleveret til forenklet privat skifte efter
dødsboskiftelovens § 33, skal ikke indsende boopgørelse. I stedet skal Skat-
teforvaltningen godkende eller forkaste dødsboets egne værdiansættelser i
åbningsstatus, jf. boafgiftslovens § 12, stk. 4.
Lovforslagets §§ 2 og 3 medfører, at boer, som udelukkende genoptages
med henblik på udbetaling af kompensation efter ejendomsvurderingslo-
vens §§ 74-76, hverken bliver skattepligtige eller pålægges bo- og tillægs-
boafgift. Der vil således ikke være behov for udarbejdelse af en tillægsbo-
opgørelse. Da der alene er tale om en udbetaling af et beløb i danske kroner,
vil der heller ikke være behov for Skatteforvaltningens godkendelse af vær-
diansættelsen. Endelig vil der ikke være behov for, at Skatteforvaltningen
inden udbetaling af kompensationen undersøger, hvorvidt der oprindeligt
var tale om et bo, der ikke er skattefritaget, eller hvorvidt der tidligere er
sket fradrag efter ligningslovens § 14.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi de love, der fore-
slås ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne eller Grønland.
25
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
2533827_0026.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I ejendomsvurderingsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1449 af 1.
oktober 2020, som ændret ved § 1
i lov nr. 2227 af 29. december
2020, § 1 i lov nr. 291 af 27. fe-
bruar 2021 og § 2 i lov nr. 2614 af
28. december 2021, foretages føl-
gende ændringer:
§ 74. ---
Stk. 2. ---
1.
I
§ 74
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Bortset fra til afsluttede
dødsboer udbetales der ikke kom-
pensation til juridiske personer, der
ikke eksisterer.«
§ 76. ---
Stk. 2. ---
2.
I
§ 76
indsættes som
stk. 3
og
4:
»Stk. 3.
Beløb under 1.500 kr. pr.
ejendom udbetales ikke til et afslut-
tet dødsbo, der vil skulle genopta-
ges for at modtage kompensatio-
nen. Er flere ejendomme vurderet
samlet, gælder beløbsgrænsen efter
1. pkt. for udbetalingen til den sam-
lede ejendom.
Stk. 4.
Der svares ikke afgift ef-
ter §§ 27 eller 28 i lov om retsafgif-
ter i forbindelse med genoptagelse
af et afsluttet dødsbo med henblik
på udbetaling af kompensation.«
26
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
2533827_0027.png
UDKAST
§2
I boafgiftsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 47 af 12. januar 2015, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1836
af 8. december 2020 og senest ved
§ 4 i lov nr. 1179 af 8. juni 2021,
foretages følgende ændringer:
§ 3.
Undtaget fra afgiftspligten er
endvidere
a-f) ---
g) arv, legat og forsikring m.v., der
tilfalder fonde, foreninger, stiftelser
m.v. og religiøse samfund, der er
godkendt efter § 3, stk. 2, til at mod-
tage arv, legat og forsikring m.v. af-
giftsfrit eller er godkendt i henhold
til ligningslovens §§ 8 A eller 12,
og
h) arv og legat i form af aktier m.v.,
der tilfalder fonde, når overdragel-
sen er omfattet af aktieavancebe-
skatningslovens §§ 35 C-35 F.
1.
I
§ 3, stk. 1, litra g,
ændres »lig-
ningslovens §§ 8 A eller 12, og« til:
»ligningslovens §§ 8 A eller 12,«.
2.
I
§ 3, stk. 1, litra h,
ændres »ak-
tieavancebeskatningslovens §§ 35
C-35 F. « til: »aktieavancebeskat-
ningslovens §§ 35 C-35 F, og«.
3.
I
§ 3, stk. 1,
indsættes som
litra i:
»i) arv som følge af udbetaling
af kompensation efter ejendoms-
vurderingslovens §§ 74-76.«
§3
I dødsboskatteloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 426 af 28. marts
2019, som ændret senest ved § 4 i
lov nr. 2614 af 28. december 2021,
foretages følgende ændring:
§ 1. ---
27
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 152: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.)
2533827_0028.png
UDKAST
Stk. 2.
Pligt til at betale indkomst-
skat efter denne lovs bestemmelser
om beskatning af dødsboer påhviler
dødsboer, der efter § 2, stk. 1 eller
2, i lov om skifte af dødsboer helt
eller delvis behandles her i landet.
Dødsboer, der overtages af en
længstlevende ægtefælle efter
denne lovs § 58, stk. 1, eller stk. 2,
1. pkt., eller som afsluttes ved bou-
dlæg uden skiftebehandling efter
kapitel 12 i lov om skifte af døds-
boer, er dog ikke skattepligtige.
1.
I
§ 1, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes ef-
ter »lov om skifte af dødsboer,«:
»eller genoptagelsesboer, der ude-
lukkende genoptages med henblik
på udbetaling af kompensation ef-
ter ejendomsvurderingslovens §§
74-76,«.
28