Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 148
Offentligt
22. februar 2022
Appendiks B
Styrket kontrol og indsats mod matchfi-
xing
Styrket indsats mod matchfixing
Udbydere af væddemål skal:
nægte modtagelse af indsats i væddemål, hvor der er en formodning om matchfixing. I dag
skal der være en begrundet mistanke.
have indrettet deres spilsystem, så det er i stand til at identificere mistænkelige spilmøn-
stre/mulig matchfixing.
tilbageholde udbetalingen af gevinster fra væddemål til personer, hvor der er en konkret
mistanke eller viden om aftalt spil hos personen.
have en whistleblowerordning for de ansatte mv., så der anonymt kan gives informationer
om evt. lovovertrædelser af spillelovgivningen og matchfixing, eller mistanke herom til Spil-
lemyndigheden ligesom de skal på hvidvaskområdet.
sikre sig, at medarbejderne og forhandlerne, som sælger væddemål, modtager den for-
nødne uddannelse i risici for matchfixing.
have kendskab til, hvem spilleren er (KYC
Know Your Customer).
udvide undersøgelsen af en spiller, hvis der er rimelig grund til at formode, at spilleren og
spillet kan være forbundet til matchfixing.
tjekke spillerne op mod en til enhver tid opdateret liste over aktive idrætsudøvere inden for
de sportsgrene, hvor der udbydes væddemål.
forpligtes til at underrette Spillemyndigheden mv., når udbyderen har viden om, mistanke
om eller rimelig grund til at formode, at en transaktion mv. har tilknytning til matchfixing.
Udbydere af væddemål skal endvidere internt have:
en risikovurdering, der giver et overblik over og en forståelse for, hvor og i hvilket omfang
spiludbyderen er udsat for at blive misbrugt til matchfixing og hvilke tiltag, der er nødven-
dige for at begrænse risiciene herfor.
en politik for, hvordan opgaver relateret til matchfixing skal bekæmpes.
forretningsgange, som udmønter politikken.
egenkontrol med, at politik og forretningsgange overholdes.
Spillemyndigheden skal kunne dele informationer om aftalt spil med spiludbyderne, idrætten
og andre relevante aktører.
Udbydere af væddemål med en indtægtsbegrænset tilladelse omfattes af samme forpligtelser
som spiludbydere med en almindelig tilladelse.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 148: Orientering om spilaftale, fra skatteministeren
Sekretariatet for den nationale platform til bekæmpelse af matchfixing flyttes fra Anti Doping
Danmark til Spillemyndigheden.
Moderne regler for et mere fair spilmarked
Landbaseret spil
Spil på elektronisk simulerede sportsbegivenheder, fx simulerede hestevæddeløb, hvor en til-
fældighedsgenerator på forhånd har fundet vinderhesten, svarer til spil på gevinstgivende
spilleautomater. Reglerne for de to spil ensrettes derfor, således at elektronisk simulerede
væddeløb fremover vil falde ind under gældende regler og afgifter for gevinstgivende spil-
leautomater.
Der fastsættes mere præcise regler for salg af spil via selvbetjeningsterminaler, fx opstillet i
kiosker, for at forhindre, at bl.a. børn og unge under den tilladte alder køber spil.
Landbaserede spilleautomater
Tilladelsesstrukturen for opstilling af spilleautomater ændres, fra at der gives en tilladelse til
et spilsted, til at der meddeles en generel tilladelse til at opstille spilleautomater de steder,
hvor kommunale regler mv. tillader det, og hvor lokalet kan godkendes af Spillemyndigheden.
Det årlige gebyr for tilsyn ændres fra et gebyr pr. spilleautomat til en gebyrtrappe, hvor geby-
ret afhænger af den samlede omsætning omfattet af tilladelsen.
Tilladelser
For indtægtsbegrænsede tilladelser:
begrænses brugen ved at mindske perioden for tilladelsens anvendelse og tilladt omsæt-
ning.
ændres opgørelsesmetoden for sponsorerede gevinster.
udskilles sms-gættekonkurrencer til en selvstændig tilladelsesform.
fraviges kravet om, at årsrapporten skal udarbejdes af en ekstern akkrediteret virksomhed.
Årsrapporter og årsredegørelser
Oplysninger om hvidvask genindføres som en del af årsrapporterne og årsredegørelserne til
Spillemyndigheden.
Udvidede beføjelser og øget myndighedsindsats
Spillemyndighedens beføjelser
Spillemyndigheden får hjemmel til at udstede påbud eksempelvis om, at en spiludbyder skal
overholde visse procedurer. Hvis et påbud ikke overholdes, vil der skulle ske en politianmel-
delse.
Spillemyndigheden skal kunne give en påtale (advarsel) i de tilfælde, hvor et påbud ikke giver
mening, fx fordi spiludbyderen har bragt orden i forholdene, inden afgørelsen om påbuddet
er truffet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 148: Orientering om spilaftale, fra skatteministeren
Spillemyndigheden får hjemmel til at kræve forevisning af legitimation fra unge, når der er
tvivl om, hvorvidt alderskravet overholdes. Dette skal gælde, uanset indførelse af et spilkort.
Strafferetligt ansvar det rette sted
Reglerne ændres, så et spilsted eller ejeren af en beværtning kan gøres strafferetligt ansvarlig
for forhold på salgsstedet, fx kiosken og beværtningen. Med et strafferetligt ansvar vil tilladel-
sen som bestyrer af et spilsted lettere kunne tilbagekaldes og nægtes, end det er tilfældet i
dag.
Der indføres et krav om en dansk tilladelse for spilleverandører (B2B) og andre leverandører.
Med et tilladelseskrav kan man gøre leverandøren strafferetligt ansvarlig, og tilladelsen til at
levere spil vil kunne tilbagekaldes.
Øget myndighedsindsats
Spillemyndigheden får mulighed for at offentliggøre endelige bøder mv. til juridiske personer
for overtrædelse af spillelovgivningen.
Der indføres en ny bestemmelse om, at spiludbyderen straks skal informere Spillemyndighe-
den, hvis der sker væsentlige ændringer af de forudsætninger, hvorpå tilladelsen til at udbyde
spil er givet.
De nuværende bestemmelser ændres, så spiludbyderen skal meddele Spillemyndigheden,
hvis et medlem af bestyrelsen/direktionen, som er blevet godkendt ifm. med tilladelsen til at
udbyde spil, bliver dømt for et strafbart forhold, og at en godkendt bestyrer/ansat skal med-
dele Spillemyndigheden, hvis denne bliver dømt for et strafbart forhold.
Spillemyndighedens hjemmel til behandling af spildata udvides, så data kan analyseres med
henblik på at opfylde spillelovens formål og forebygge problematisk spil og kriminalitet. Det
kan give mulighed for behandling, samkøring og i nærmere bestemt omfang videregivelse af
data til fx Hvidvasksekretariatet.
Der indføres et unikt spillerID og begivenhedsID hos Spillemyndigheden. Med disse ID vil Spil-
lemyndigheden kunne se en spillers usædvanlige spilmønstre og usædvanligt spil på en begi-
venhed på tværs af spiludbyderne og dermed kunne understøtte spiludbydernes opmærk-
somhedspligt samt bidrage til forebyggelsen af eksempelvis hvidvask og matchfixing. På bag-
grund af disse spildata vil der blive iværksat en undersøgelse af, om der er særlige problemer
med matchfixing på lavere rangerede hold eller enkelte elementer under en sportskamp, så-
som det næste hjørnespark og gule kort.
Side 3 af 3