Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 148
Offentligt
Aftale om nye rammer for spilmarkedet #2:
22. februar 2022
Almennyttige lotterier og styrket
kontrol
Regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedsli-
sten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet
samt Kristendemokraterne er enige om at give Danmarks frivillige foreninger en hjælpende
hånd. Foreningerne skal kunne afholde lotterier til fordel for foreningen selv eller for at do-
nere til andre gode formål.
En ny model for almennyttige lotterier
I Danmark er der monopol på lotteri. Den eneste undtagelse fra monopolet er almennyttige
lotterier, hvor hele overskuddet går til et almennyttigt formål fremfor at være en spilvirksom-
hed. Det kan for eksempel være den lokale spejderklub, der afholder et bankoarrangement og
samler ind til sin næste udflugt. Eller en større hjælpeorganisation, der sælger lodder og do-
nerer midler til gode formål.
De nuværende regler for almennyttige lotterier er dog ikke længere tidssvarende. Reglerne
gør, at de frivillige foreninger i dag har begrænsede muligheder for at afholde lotterier på den
måde, som de gerne vil. Samtidig viser tilsyn foretaget af Spillemyndigheden, at nogle forenin-
ger afholder bingoarrangementer til fordel for almennyttige formål, men i sidste ende done-
rer mindre end 1 pct. af deres salgssum. Det er i strid med de gældende regler.
Enklere regler og færre afgifter for frivillige foreninger
Aftalepartierne er enige om at indføre en ny model for almennyttige lotterier, der giver frivil-
lige foreninger m.fl. en hjælpende hånd, så de kan afholde lotterier til fordel for almennyttige
formål, hvor reglerne er enkle og tidssvarende.
Modellen indebærer, at opdelingen mellem offentlige lotterier og foreningslotterier ophæves,
så der fremover kun er et regelsæt, som gælder for alle almennyttige lotterier, og hvor krav
og gebyr mv. afhænger af det enkelte lotteris årlige salgssum, således at små foreninger ople-
ver ingen eller næsten ingen administrative byrder, mens større foreninger får lidt flere byr-
der. Derudover skal almennyttige lotterier fritages for betaling af gevinstafgift, så de slipper
for at holde styr på præmiernes værdi og afregning af afgift. Den afgift, der betales i dag, vil
således fremover gå til de gode formål fremfor at gå i statskassen. Afgiftsfritagelsen forudsæt-
ter, at EU-Kommissionen ikke har indvendinger. Modellen er beskrevet
i appendiks A.
Mulighed for liberaliseret landbaseret bingo
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 148: Orientering om spilaftale, fra skatteministeren
Aftalepartierne er også enige om, at der skal være et alternativ til udbud af almennyttigt lot-
teri til de foreninger, som ikke opfylder betingelserne for almennyttigt lotteri. Aftalepartierne
er derfor enige om at indføre mulighed for, at der kan udbydes landbaseret bingo på et libera-
liseret marked, på samme måde som onlinebingo, og med de samme grundlæggende regler
som for det øvrige liberaliserede spilmarked,
jf. appendiks A.
Aftalepartierne ønsker at følge udviklingen i det liberaliserede landbaserede bingo, og derfor
evalueres liberaliseringen efter 3 år, hvilket vil sige i 2026. Aftalepartierne orienteres om eva-
lueringen.
Indførelsen af den nye model forventes med betydelig usikkerhed at medføre et merprovenu
for staten på ca. 5 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Merprovenuet kan anvendes ved se-
nere aftaler på spilområdet.
Styrket kontrol og indsats mod matchfixing
Aftalepartierne er samtidig enige om, at Danmark skal have et velfungerende lovligt spilmar-
ked, hvor både spiludbydere og spillere har lyst til at være. Ellers vil pengespil foregå på et
ulovligt marked uden forbrugerbeskyttelse og tilsyn. Aftalepartierne ønsker derfor at styrke
indsatsen mod matchfixing og modernisere en række regler samt at sikre, at Spillemyndighe-
den har tilstrækkelige beføjelser i sin kontrol.
Styrket indsats mod matchfixing
Der er konstateret eksempler i Europa på omfattende matchfixing
i visse tilfælde med krimi-
nelle bagmænd. Matchfixing kan også være et problem i Danmark ved både højt og lavt ran-
gerende sportsbegivenheder, hvilket truer sportens omdømme og integritet.
Aftalepartierne er enige om at indføre nye krav til udbydere af væddemål, der forpligter dem
til at forebygge og bekæmpe matchfixing,
jf. appendiks B.
Hvis en spiludbyder har mistanke
om matchfixing, skal de fx krydstjekke spilleren med et register over aktive idrætsudøvere og
indberette væddemålet. Det er vigtigt, at der er en balance med de byrder, der pålægges spil-
udbyderne og formålet med byrderne. Spillemyndigheden vil derfor i dialog med branchen se
på mulighederne for at indføre de nye pligter så skånsomt som muligt. De administrative byr-
der vil blive nærmere belyst i forbindelse med den konkrete udformning af de nye pligter.
Aftalepartierne er endvidere enige om, at der foretages en analyse af, om væddemål på la-
vere rangerede hold og enkelte elementer under en sportskamp, såsom næste hjørnespark,
gule kort etc. øger risikoen for matchfixing. Analysen iværksættes ved udgangen af 2024, når
der er indsamlet tilstrækkelige data i forbindelse med det unikke spillerID og begivenhedsID.
Spildata er afgørende for bekæmpelse af matchfixing. Derfor er aftalepartierne enige om, at
sekretariatet for platformen til bekæmpelse af matchfixing, der i dag er placeret under Anti
Doping Danmark, flyttes til Spillemyndigheden. Efter indførslen af spilkortet samt det unikke
spillerID og begivenhedsID vil Spillemyndigheden have spildata, der kan understøtte bekæm-
pelsen af matchfixing, ligesom Spillemyndigheden vil kunne dele disse data med spiludby-
derne, idrætten og andre relevante aktører.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 148: Orientering om spilaftale, fra skatteministeren
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 148: Orientering om spilaftale, fra skatteministeren
Moderne regler for et mere fair spilmarked
Der sker løbende en udvikling på spilområdet, som kræver tilpasning af reglerne. Det gælder
fx tilladelsesstrukturer samt regler for salg af spil. Aftalepartierne er derfor enige om at mo-
dernisere en række regler med det formål at mindske uklarhed i det nuværende regelsæt,
jf.
appendiks B.
Udvidede beføjelser og øget myndighedsindsats
Spillemyndigheden mangler i dag muligheder for at sanktionere, når de fører kontrol med
spilsteder. Aftalepartierne er enige om at styrke Spillemyndighedens beføjelser, så de kan
føre en mere effektiv kontrol over for ulovligt spil,
jf. appendiks B.
Spillemyndigheden skal
blandt andet have mulighed for at give påbud og påtale til spiludbydere.
Derudover er aftalepartierne enige om, at der iværksættes en undersøgelse af mulighederne
for, at Spillemyndigheden kan give administrative bøder.
Kommende initiativer på spilområdet
Aftalepartierne er enige om, at der er brug for at styrke rammerne for spilmarkedet yderli-
gere. Aftalepartierne er derfor enige om at drøfte behandling af spilafhængighed og et opgør
med aggressiv markedsføringskultur i løbet af sommeren 2022.
Muligheden for at styrke behandling og forebyggelse af spilafhængighed skal afsøges. Det skal
drøftes, hvordan sundhedsområdet kan styrkes, og finansiering af behandlingscentre og be-
handlingsformer er nøgleinitiativer. Der skal desuden ses nærmere på, om der er behov for
initiativer over for skin-betting og loot boxes.
Der er endvidere behov for at se på fastere rammer for markedsføring af spil, hvor både
mængden og indholdet af spilreklamer kan reguleres yderligere. Det skal drøftes, om forbru-
gerbeskyttelsen kan styrkes ved blandt andet øget vejledning og tiltag, der synliggør spillets
omfang for spilleren.
Forlig på spilområdet
Regeringen samt Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Kon-
servative Folkeparti og Liberal Alliance har med Aftale om delvis liberalisering af spilmarkedet
fra 2010 indgået forlig om liberalisering af spilområdet, ludomaniordningen samt at overskud-
det fra Danske Lotteri Spil og Klasselotteriet udloddes. Forliget omfatter ændringer af væsent-
lig betydning for det danske spilmarked og spiludbuddet i praksis.
***
Side 4 af 4