Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 130
Offentligt
2521335_0001.png
Lovforslag om ændring af selskabsskatteloven, skatteforvaltningsloven,
skattekontrolloven og ligningsloven (Samfundsbidrag fra den finansielle
sektor og fradragsloft over lønninger)
Formålet med lovforslaget er at gennemføre to af finansieringselementerne i den aftale
om ”en ny ret til tidlig pension”, som blev indgået imellem
Regeringen (Socialdemokra-
tiet), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten den 10. oktober 2020.
Danske lønmodtagere har med retten til Tidlig Pension, der blev indført ved lov nr. 2202
af 29. december 2020 og har kunnet opnås med virkning fra den 1. januar 2022, fået styr-
ket deres rettigheder markant. Personer med lange og hårde arbejdsliv kan nu trække sig
tilbage på en ordentlig og værdig måde. Med retten til Tidlig Pension sikres, at de, der har
været længst tid på arbejdsmarkedet og har bidraget til velfærdssamfundet gennem et
langt arbejdsliv, nu har mulighed for at stoppe med at arbejde, inden de er slidt helt ned.
Det ene finansieringselement, som lovforslaget har til hensigt at udmønte, vedrører en
forhøjet selskabsskat for finansielle selskaber, som medfører, at den finansielle sektor vil
bidrage mere til fællesskabet. Den forhøjede selskabsskat foreslås pålagt de finansielle sel-
skaber, der er undergivet offentligretligt tilsyn af Finanstilsynet i medfør af lov om finan-
siel virksomhed eller de speciallove, der gælder for særlige typer af finansielle selskaber.
Det foreslås, at den forhøjede selskabsskat for finansielle selskaber gennemføres ved, at
selskabernes skattepligtige indkomst opgjort efter lovgivningens almindelige regler multi-
pliceres med en faktor, som i 2023 udgør 25,2/22, mens faktoren i 2024 og senere år ud-
gør 26/22. Efter forhøjelsen af selskabernes skattepligtige indkomst vil skatten skulle be-
regnes med den almindelige selskabsskattesats efter selskabsskattelovens § 17, stk. 1, som
på nuværende tidspunkt er 22 pct.
Herved opnås det, at selskabernes indkomst reelt beskattes med 25,2 pct. i 2023 og 26
pct. i 2024 og senere år, hvilket vil tilvejebringe det merprovenu, som den forhøjede sel-
skabsskat ifølge aftalen om en ny ret til tidlig pension skal medføre.
Det andet element vedrører fastsættelse af et loft over fradrag for de allerhøjeste lønnin-
ger og lønaccessorier mhp. at modvirke en skæv lønudvikling for direktører mv. særligt i
store selskaber. Loftet udgør et grundbeløb på 6.339.800 kr. (2010-niveau), svarende til
ca. 7,5 mio. kr. i 2022. Grundbeløbet reguleres årligt efter personskattelovens § 20. Fra-
dragsloftet gælder pr. person pr. indkomstår, og foreslås at gælde på koncernniveau, såle-
des at det sikres, at loftet ikke kan omgås ved at ansætte samme person i flere koncernfor-
bundne selskaber. Visse former for købe- og tegningsretter til aktier foreslås også omfat-
tet af fradragsloftet. Selskaber har fradrag for købe- og tegningsretterne på udnyttelses-
tidspunktet.
Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2023 og er omfattet af de fælles ikrafttrædel-
sesdatoer.
1. februar 2022
J.nr. 2021-9643