Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 124
Offentligt
2516884_0001.png
ANALYSE
Januar 2022
Virksomhedernes
skattebetaling
Vejledning og kontrol af
nystartede selvstændigt erhvervsdrivende
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
Virksomhedernes skattebetaling
Side 1
Indholdsfortegnelse
Indledning ............................................................................................................................ 2
1. Nøgletal om virksomhedernes skattebetaling .................................................. 4
Virksomheder har indbetalt over 400 mia. kr. ..................................................................... 5
87 pct. af provenuet kommer fra selskaber........................................................................... 7
Mere end halvdelen af virksomhederne begår fejl ............................................................. 9
Selvstændigt erhvervsdrivende begår ofte fejl .................................................................. 12
2. Vejledning og kontrol af nystartede selvstændigt erhvervsdrivende ......14
Mange nye virksomheder hvert år .......................................................................................... 15
Flere former for selvstændigt erhvervsdrivende............................................................... 16
Kontrol og vejledning af nystartede virksomheder .......................................................... 17
Ikke alle nye virksomheder godkendes ................................................................................ 18
Gode vaner fra start ...................................................................................................................... 20
Fra fysiske møder til digitale løsninger.................................................................................. 20
Målrettet indsats sikrer yderligere indberetning af skyldig moms ............................ 22
Nye virksomheder kræver ekstra kontrol ............................................................................. 23
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
Virksomhedernes skattebetaling
Side 2
Indledning
Virksomheder indbetalte over 400 mia. kr. i skatter og afgifter i 2019. Provenuet
fra virksomhederne udgør mere end en tredjedel af det samlede skatte- og af-
giftsprovenu på knap 1.100 mia. kr., som bidrager til finansieringen af det dan-
ske velfærdssamfund.
Skattestyrelsen er ansvarlig for at sikre, at virksomhederne indbetaler korrekte
skatter og afgifter til tiden. Det sker blandt andet gennem målrettede vejled-
nings- og kontrolindsatser.
Virksomhedernes skattebetaling
er en årligt tilbagevendende publikation, der
sætter fokus på virksomhedernes skattebetaling. Det gøres i to dele
faste nøg-
letal og et udvalgt tema.
I nøgletallene præsenteres en række nøgletal om virksomhedernes skattebeta-
ling
herunder provenuet fra forskellige skatter og afgifter samt virksomheder-
nes regelefterlevelse.
I temaet sættes der fokus på vejledning og kontrol af nystartede selvstændigt
erhvervsdrivende. Skattestyrelsen vejleder og kontrollerer virksomheder gen-
nem hele virksomhedens levetid. Allerede ved registrering vejleder Skattestyrel-
sen de nystartede virksomheder i at komme godt fra start. Skattestyrelsen kon-
trollerer samtidig, at virksomheder indberetter korrekt.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0004.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 3
1
37 %
Nøgletal om
virksomhedernes skattebetaling
Virksomheder indbe-
taler en stor del af
det samlede provenu
Moms og lønsumsafgift
udgør størstedelen af
indbetalingerne
Virksomheder
begår ofte fejl
230 mia. kr.
I 2019 indbetalte virksomheder
mere end 230 mia. kr. i moms og
lønsumsafgift.
68 %
Over halvdelen af virksomhederne
angiver ikke deres skatteoplysninger
korrekt. 68 pct. begår fejl.
I 2019 indbetalte virksomheder
knap 37 pct. af det samlede
skatte- og afgiftsprovenu.
2
Vejledning og kontrol af
nystartede selvstændigt erhvervsdrivende
Mange nye
virksomheder
Virksomheder får
tilbud om vejledning
Nægtede
registreringer
80.000
Hvert år oprettes knap 80.000
nye virksomheder.
87 %
I 2020 modtog 87 pct. af alle
nystartede selvstændigt erhvervs-
drivende tilbud om vejledning.
3.650
Fra 2015 til 2020 er 3.650 potenti-
elle svigsvirksomheder nægtet regi-
strering for skatter, moms og afgifter.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0005.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 4
Nøgletal om
virksomhedernes
skattebetaling
1
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0006.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 5
Virksomheder har indbetalt over 400 mia. kr.
Skatter og afgifter indbetalt af virksomheder udgør en stor indtægtskilde for den
danske stat. Det gælder fx moms, lønsumsafgift, selskabsskat og personskat af
overskud fra selvstændigt erhvervsdrivende.
I 2019 indbetalte virksomhederne godt 406 mia. kr. i skatter og afgifter,
jf. figur
1.
Det er en stigning på 5 pct. i forhold til 2018, og svarer til 37 pct. af det sam-
lede skatte- og afgiftsprovenu i Danmark på knap 1.100 mia. kr.
Fra 2015 til 2019 er skatte- og afgiftsprovenuet steget med 49 mia. kr.,
jf. figur
1.
Stigningen kan ses i lyset af den generelle prisudvikling og den økonomiske
udvikling. I perioder med økonomisk fremgang i samfundet producerer og sæl-
ger virksomheder flere varer. På den måde øges virksomhedernes skatte- og af-
giftsindbetalinger.
Figur 1. Udvikling i virksomhedernes skatte- og afgiftsprovenu, 2015-2019
Mia. kr.
450
400
350
300
250
200
150
100
50
0
2015
2016
2017
2018
2019
389
357
364
386
406
37 %
Skatte- og afgiftsprovenu
Skatte- og afgiftsprovenuet fra virk-
somheder udgør 37 pct. af det sam-
lede provenu i 2019.
Kilde: Skattestyrelsen.
Provenuet fra moms og lønsumsafgift udgjorde den største andel af det sam-
lede provenu fra virksomheder i perioden fra 2015 til 2019,
jf. figur 2.
I 2019
indbetalte virksomheder mere end 230 mia. kr. i moms og lønsumsafgift, hvilket
er en stigning på knap 6 mia. kr. i forhold til året forinden,
jf. figur 2.
Moms er en afgift, som virksomheder skal opkræve af deres salg af varer og
ydelser. Det er dog ikke alle virksomheder, der er momspligtige, og det er ikke al
salg, der er momspligtigt. Virksomheder, der sælger visse former for ydelser, fx
den finansielle sektor, dagblade og taxakørsel, er fritaget for moms. De skal der-
imod som regel betale lønsumsafgift. Lønsumsafgift betales som en andel af
virksomhedens samlede lønudgifter, omsætning og/eller overskud.
Langt størstedelen af afgifter og moms betales af forbrugerne, når de køber va-
rer og ydelser. Det er dog virksomhedernes ansvar efterfølgende at indbetale
moms og afgifter til Skattestyrelsen
Provenuet fra selskabsskat er steget fra godt 63 mia. kr. i 2018 til knap 74 mia.
kr. i 2019. Stigningen udgør over halvdelen af den samlede stigning i provenuet
fra virksomhederne. Provenuet fra personskat af overskud fra selvstændigt
230 mia.
Provenu fra moms og lønsumsafgift
I 2019 indbetalte virksomheder mere
end 230 mia. kr. i moms og lønsums-
afgift.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0007.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 6
erhvervsdrivende er samtidig steget fra 30 mia. kr. i 2018 til knap 34 mia. kr. i
2019, mens virksomheders afgiftsbetalinger har været på et stabilt niveau fra
2015 til 2019,
jf. figur 2.
Figur 2. Udvikling i provenu fra skatter og afgifter, 2015-2019
Mia. Kr.
450
400
350
300
250
200
150
100
28
50
0
2015
Afgifter
2016
2017
2018
2019
Selskabsskat
62
28
64
32
74
30
63
34
74
199
207
217
226
231
69
67
65
68
67
Moms og lønsumsafgift
Skat af overskud fra selvstændigt erhvervsdrivende
Anm.: 1) Provenuet fra personskat af overskud fra selvstændigt erhvervsdrivende er opgjort som et skøn
på 40 pct. af virksomhedens skattemæssige resultat. 2) Selskabsskatter omfatter selskabsskat og
kulbrinteskat. Selskabsskattesatsen udgjorde 24,5 pct. for 2014, 23,5 pct. for 2015 og 22 pct. for de øvrige
år. 3) Refusion af energiafgifter er fratrukket i det samlede afgiftsprovenu. Tallene er opgjort 30. juni 2021.
Der kan forekomme afrundingsdifferencer.
Kilde: Skattestyrelsen.
Boks 1. Satser for skatter og afgifter
Selskabsskat
- satsen var i 2019 på 22 pct. af overskuddet i selskabet.
Personskat af overskud
- selvstændigt erhvervsdrivende (ejerne) skal som udgangspunkt
betale skat af virksomhedens nettoresultat, hvor satsen afhænger af personlige skattefor-
hold. I tillæg kan selvstændigt erhvervsdrivende vælge at anvende virksomhedsordningen
eller kapitalafkastordningen, der giver skattemæssige vilkår, som til en vis grad kan sidestil-
les med selskabernes.
Moms
satsen udgør 25 pct. af værdien af de solgte varer (salgsmoms), hvor
virksomheden
kan fratrække den moms, virksomheden selv har betalt ved køb af varer (købsmoms).
Lønsumsafgift -
der findes i lønsumsafgiftsloven fire forskellige metoder, hvor satser og af-
giftsgrundlag varierer. Satsen var i 2019 på mellem 3,54 pct. og 15 pct. Afgiftsgrundlaget
afhænger af metode og omfatter lønsum, omsætning og/eller overskud.
Afgifter
- indbetales af virksomheder, der handler med eller forbruger en række produkter,
som er afgiftsbelagte. Afgiftssatsen og -grundlaget varierer mellem forskellige typer af afgif-
ter.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0008.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 7
87 pct. af provenuet kommer fra selskaber
I Danmark var der mere end 910.000 registrerede virksomheder i 2019. Det er
10.000 flere end i 2018. Virksomhederne varierer både i størrelse og driftsform.
Nogle er små selvstændigt erhvervsdrivende, mens andre er store multinatio-
nale selskaber. I denne publikation er virksomhederne grupperet i to ejerformer:
Selskaber
dækker over den type virksomhed, hvor ejerne fx ejer anpar-
ter eller aktier i selskabet. Typiske eksempler på selskaber er aktie- og
anpartsselskaber, men betegnelsen dækker også over fonde og for-
eninger mv.
Selvstændigt erhvervsdrivende
dækker over alle de driftsformer, hvor
ejeren hæfter personligt. Det kan være enkeltmandsvirksomheder, som
fx en tømrermester eller en frisør.
Hovedparten af selskaberne er registreret som anpartsselskaber. Anpartssel-
skaber er ofte mindre selskaber, da der i forbindelse med etableringen af sel-
skabet er et kapitalkrav på 40.000 kr. Aktieselskaber er derimod typisk større
selskaber, da der er et kapitalkrav på 400.000 kr. For en uddybende gennem-
gang af de særlige forhold, som knytter sig til selskaber, kan der henvises til
publikationen
Selskabernes skattebetaling.
Selvstændigt erhvervsdrivende er typisk enkelte personer, der ejer og driver en
virksomhed alene eller med få ansatte. Mange selvstændigt erhvervsdrivende
driver ofte virksomhed, der knytter sig til serviceerhverv, såsom håndværksvirk-
somhed og detailhandel. I temaet i denne publikation rettes fokus mod nystar-
tede selvstændigt erhvervsdrivende.
I Danmark er der flere selskaber end selvstændigt erhvervsdrivende,
jf. figur 3.
Størstedelen af virksomhedernes skatte- og afgiftsprovenu indbetales af selska-
ber, der i 2019 stod for 87 pct. af det samlede provenu fra virksomheder.
I 2019 indbetalte selskaber over 350 mia. kr. i skatter og afgifter, mens selv-
stændigt erhvervsdrivende indbetalte godt 54 mia. kr.,
jf. figur 3.
Figur 3. Antal virksomheder og skatte- og afgiftsprovenu fordelt på ejerform, 2019
87 %
Andel af provenu fra selskaber
I 2019 indbetalte selskaberne skatter
og afgifter for mere end 350 mia. kr.
Det svarer til godt 87 pct. af det sam-
lede provenu fra virksomheder.
Selskaber
Selvstændigt
erhvervsdrivende
540.401
Antal:
372.098
Antal:
Skatte- og afgiftsprovenu:
Skatte- og afgiftsprovenu:
351
mia. kr.
54
mia. kr.
nu: enu:
Anm.: 1) Provenuet for gruppen af selvstændigt erhvervsdrivende omfatter både selvstændige
erhvervsvirksomheder med SE-numre og dem uden SE-numre, såsom mindre udlejningsvirksomheder.
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0009.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 8
Selskaber betaler selskabsskat, som betales af selskabernes skattepligtige over-
skud. I 2019 indbetalte selskaber knap 74 mia. kr. i selskabsskat,
jf. tabel 1.
Selskaber betaler også en række afgifter. Det gælder blandt andet punktafgifter
som fx chokoladeafgift, tobaksafgifter samt emballage- og elafgifter. I 2019 ind-
betalte selskaber knap 69 mia. kr. i afgifter og knap 209 mia. kr. i moms og løn-
sumsafgift,
jf. tabel 1.
Selvstændigt erhvervsdrivende indbetaler primært personskat af overskud samt
moms og lønsumsafgift. I 2019 indbetalte selvstændigt erhvervsdrivende knap
34 mia. kr. i personskat af overskud og knap 23 mia. kr. i afgifter,
jf. tabel 1.
Selvstændigt erhvervsdrivende betaler ofte færre afgifter end selskaber, da de
typisk er servicevirksomheder, hvis ydelser ikke i samme omfang er afgiftsbe-
lagt.
Tabel 1. Samlet skatte- og afgiftsprovenu fordelt på ejerform og skatte- og afgiftstyper, 2019
Mia. kr. (løbende priser)
Selskabsskat
Personskat af overskud
Moms og lønsumsafgift
Afgifter
Selskaber
73,9
0
208,7
68,8
Selvstændigt
erhvervsdrivende
0
33,6
22,8
-2,0
Samlet
73,9
33,6
231,5
66,8
Samlet
351,4
54,4
405,8
Anm.: 1) For selvstændigt erhvervsdrivende er provenuet for personskat af overskud opgjort
som et skøn på 40 pct. af virksomhedens skattemæssige resultat. 2) Det samlede provenu for
”afgifter” ved selvstændigt erhvervsdrivende er negativt, fordi de selvstændigt erhvervsdrivende
samlet set har modtaget mere i refusion af elafgifter og andre energiafgifter, end de har betalt i
punktafgifter. 3) For selskaber inkluderer tabellen det samlede skatteprovenu indbetalt af aktie-
og anpartsselskaber, fonde og foreninger samt øvrige selskaber. Selskabsskatter omfatter sel-
skabsskat og kulbrinteskat. Refusion af energiafgifter er fratrukket i det samlede afgiftsprovenu.
4) Der kan forekomme afrundingsdifferencer.
Kilde: Skattestyrelsen.
Boks 2: Sådan er tallene opgjort
Alle tal og data, der danner grundlag for analysen om virksomhedernes samlede skatte- og af-
giftsprovenu, er baseret på virksomhedernes angivelser i perioden 2015-2019. Alle oplysninger
er opgjort den 30. juni 2021, og der kan forekomme ændringer, da virksomhederne og Skattefor-
valtningen har mulighed for at foretage ændringer tre år tilbage i tiden. Hertil kommer de transak-
tioner, som er omfattet af den forlængede ligningsfrist, som betyder, at der kan ske ændringer
seks år tilbage i tid.
Normalt er det muligt at opgøre det samlede skatte og afgiftsprovenu godt 11 måneder efter
regnskabsåret. For denne publikation betyder det, at data om virksomhedernes skatte- og af-
giftsindbetalinger 2019 ville være tilgængelige i november/december 2020. Men på grund af
COVID-19 har virksomhederne fået udskudt fristerne for angivelse af moms og skat, hvorfor data
for 2019 først har været tilgængelig i juni 2021.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0010.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 9
Mere end halvdelen af virksomhederne begår fejl
Mange virksomheder begår fejl ved angivelsen af skatte- og momsoplysninger.
Det viser Skattestyrelsens undersøgelser af regelefterlevelsen blandt små og
mellemstore virksomheder med under 250 ansatte. Undersøgelserne danner et
billede af virksomheders vilje og evne til at efterleve skatte- og momsreglerne.
Det giver Skattestyrelsen mulighed for at målrette vejlednings- og kontrolindsat-
ser mod de virksomheder, hvor risikoen for at begå fejl eller svindel er størst,
jf.
boks 3.
I undersøgelserne af virksomhedernes regelefterlevelse inddeler Skattestyrelsen
fejl i to typer; simple fejl og grove fejl. Simple fejl begås uagtsomt og kan fx skyl-
des misforståelser. Grove fejl begås groft uagtsomt eller forsætligt og kan være
strafbare.
I den seneste undersøgelse af virksomhedernes efterlevelse af skattereglerne er
retningslinjerne for sagstilskæring ændret, så der ikke længere opereres med en
bagatelgrænse for fejl. Det betyder, at flere fejl afdækkes i undersøgelsen, som
dermed giver et mere retvisende billede af regelefterlevelsen,
jf. boks 4.
Der begås flere fejl blandt virksomheder end på personområdet. Det skyldes
først og fremmest, at det er mere komplekst at lave skatteindberetning for virk-
somheder end for personer. Men det skyldes også, at godt 92 pct. af skatteop-
lysningerne på personområdet automatisk overføres til årsopgørelsen fra tredje-
parter, som fx arbejdsgivere, banker og pensionsselskaber. Virksomheder skal
derimod i langt højere grad selv angive oplysninger om fx indkomst, overskud,
gæld og omkostninger, hvilket øger risikoen for fejl.
Fejl i indberetning af skat
Skattestyrelsens undersøgelser viser, at mere end halvdelen af virksomhederne
ikke angiver deres skatteoplysninger korrekt. Andelen af virksomheder, der be-
går fejl, er således steget fra 51 pct. i 2009 til 68 pct. i 2018,
jf. figur 4.
Figur 4. Udvikling i virksomhedernes efterlevelse af skattereglerne, 2009-2018
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
-
2009
2011
2013
2015
2018
Virksomheder uden fejl
Virksomheder med simple fejl
Virksomheder med grove fejl
48
46
44
42
32
42
45
47
50
56
9
8
9
9
12
68 %
Virksomheder der begår fejl
I 2018 angav 68 pct. af virksomhe-
derne forkerte skatteoplysninger.
Kilde: Skattestyrelsen.
Alene fra 2015 til 2018 er andelen af virksomheder, der begår fejl, steget fra 58
pct. til 68 pct,
jf. figur 4.
Når der konstateres fejl, kan langt de fleste henføres til
simple fejl, som fx kan skyldes manglende viden, uhensigtsmæssige interne pro-
cesser eller misforståelser. Det skønnes, at ca. halvdelen af stigningen kan for-
klares med, at der ikke længere opereres med en bagatelgrænse for fejl,
jf. boks
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0011.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 10
4.
Dermed er der en stigende tendens til, at virksomhederne begår fejl med ind-
beretningen af skat på trods af ændringen i bagatelgrænsen.
Fejl i angivelse af moms
Virksomhederne begår færre fejl på momsområdet end på skatteområdet, men
undersøgelserne viser, at der også bliver begået flere og flere fejl i momsangi-
velsen. I 2009 havde 40 pct. af virksomhederne fejl i momsangivelsen, mens an-
delen var steget til 65 pct i 2018,
jf. figur 5.
Udviklingen i fejlbilledet skyldes særligt, at andelen af virksomheder, der begår
simple fejl, steg fra 39 pct. i 2015 til 51 pct. i 2018. Det skønnes, at ca. en tredje-
del af stigningen skyldes, at der ikke længere opereres med en bagatelgrænse
for fejl,
jf. boks 4.
Dermed er der en stigende tendens til, at virksomhederne be-
går fejl med indberetningen af moms på trods af ændringen i bagatelgrænsen.
Samtidig er andelen af virksomheder, der begår grove fejl, steget fra 9 pct. i
2015 til 14 pct. i 2018,
jf. figur 5.
Figur 5. Udvikling i virksomhedernes efterlevelse af momsreglerne, 2009-2018
Pct.
100
90
80
30
70
60
50
40
30
20
10
-
2009
2011
2013
2015
2018
Virksomheder uden fejl
Virksomheder med simple fejl
Virksomheder med grove fejl
60
59
54
52
35
31
35
39
51
10
10
11
9
14
65 %
Virksomheder der begår fejl
I 2018 angav 65 pct. af virksomhe-
derne forkerte momsoplysninger.
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0012.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 11
Boks 3. Sådan måler Skattestyrelsen små og mellemstore virksomheders regelefterlevelse
Små og mellemstore virksomheders regelefterlevelse måles ved at kontrollere en tilfældigt ud-
valgt stikprøve af virksomhederne. Stikprøven udvælges, så den udgør et repræsentativt udsnit af
alle små og mellemstore virksomheder med under 250 ansatte. Undersøgelsen afdækker ikke
told og afgifter.
Der foretages en grundig gennemgang af virksomhedernes moms- og skattemæssige forhold.
Skattestyrelsen har som hovedregel aflagt virksomheden et besøg. I tilfælde, hvor der ikke er
selvangivet korrekt, registreres de forskellige typer af fejl, og ændringen af beskatningsgrundla-
get opgøres. Ligeledes vurderes virksomhedernes vilje og evne til at angive korrekt baseret på
antallet og karakteren af fejl. Informationer om regelefterlevelsen giver Skattestyrelsen indblik i,
hvilke fejltyper der er hyppigst, og hvilke forhold der karakteriserer virksomheder, som begår sim-
ple og grove fejl.
En bestemt fejltype kan godt være vurderet som grov i en virksomhed, men som simpel i en an-
den. I vurderingen indgår blandt andet størrelsen på den samlede regulering, antallet af fejl for
samme fejltype samt hvorvidt fejlen er enkeltstående eller begået gentagne gange.
På grund af kompleksiteten i store virksomheder med mere end 250 ansatte gennemføres der
ikke de samme regelefterlevelsesundersøger af disse. Dog samler Skattestyrelsen generelt viden
gennem blandt andet målrettede kontroller og international udveksling af oplysninger.
Boks 4. Bagatelgrænse
Skattestyrelsen har tidligere opereret med en bagatelgrænse på 4.000 kr. for skat og 2.500 for
moms. I 2016 blev retningslinjerne for sagstilskæring i forbindelse med Skattestyrelsens kontrol-
arbejde ændret. Det betød, at det ikke længere var muligt at fastsætte en beløbsgrænse for, hvor-
når en sag blev registret med fejl. For Skattestyrelsens stikprøveundersøgelser af små og mel-
lemstore virksomheder betød ændringen, at man ikke længere opererede med de hidtidige ba-
gatelgrænser. 2018-undersøgelsen vil således kunne sammenlignes med fremtidige undersø-
gelser uden videre, mens det er nødvendigt at korrigere for bagatelgrænsen i sammenligningen
med tidligere undersøgelser.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0013.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 12
Selvstændigt erhvervsdrivende begår ofte fejl
Når selvstændigt erhvervsdrivende begår fejl i moms- og skatteangivelsen, kan
det skyldes manglende kendskab til reglerne, manglende evne til at indberette
korrekt eller simpelthen misforståelser.
Fra 2015 til 2018 er andelen af selvstændigt erhvervsdrivende med simple fejl i
skatteangivelsen steget fra 53 pct. til 59 pct., og i samme periode er antallet af
simple fejl i momsangivelsen steget fra 42 pct. til 52 pct,
jf. figur 6.
Udviklingen
fra 2015 til 2018 skal ses i lyset af afskaffelsen af bagatelgrænsen, men der er
samlet tale om en stigende tendens til fejl fra 2011 og frem.
Figur 6. Udvikling i simple fejl for selvstændigt erhvervsdrivende, 2009-2018
Pct.
70
60
53
44
42
59
52
50
40
30
20
10
0
2009
2011
2013
2015
2018
Selvstændigt erhvervsdrivende med simple fejl i skatteangivelsen
Selvstændigt erhvervsdrivende med simple fejl i momsangivelsen
Kilde: Skattestyrelsen.
Der er ligeledes en stigende tendens til grove fejl. Andelen af selvstændigt er-
hvervsdrivende, der begår grove fejl i skatteangivelsen, er steget fra 10 pct. i
2009 til 13 pct. i 2018, mens andelen for moms er steget fra 10 pct. til 15 pct. i
samme periode.
Fejl i indberetning af skat
Når selvstændigt erhvervsdrivende begår fejl i skatteangivelsen, hører fejlene
ofte til fejltypen
private udgifter.
Det omfatter udgifter af privat karakter, som er
fratrukket i virksomhedens skattepligtige indkomst. Fx har en erhvervsdrivende
fratrukket udgift til ægtefællens deltagelse i en studietur. I gennemsnit begik
godt 23 pct. af selvstændigt erhvervsdrivende fejl i angivelsen af private udgifter
i perioden fra 2011 til 2018,
jf. tabel 2.
Fejltypen
ikke fradragsberettigede udgifter
omfatter udgifter, der ikke opfylder
dokumentationskrav eller ikke kan fradrages. Fx har en virksomhed opgivet fra-
drag for udokumenterede udgifter til husleje i erhvervslokaler, som ikke er i over-
ensstemmelse med virksomhedens adresse og lejekontrakt. I gennemsnit begik
knap 14 pct. af selvstændigt erhvervsdrivende denne type fejl i perioden 2011 til
2018,
jf. tabel 2.
23 %
Private udgifter
Godt 23 pct. af de selvstændige er-
hvervsdrivende fratrækker fejlagtigt
private udgifter i indberetningen af
skat.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0014.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 13
Tabel 2. Hyppige fejltyper i skatteangivelsen for selvstændigt erhvervsdrivende, 2011-2018
Fejltyper
Andel med fejl
(gennemsnit, 2011-2018)
Diverse private udgifter
Ikke fradragsberettigede udgifter
Ikke selvangivne erhvervsmæssige indtægter
23,4 pct.
13,9 pct.
10 pct.
Anm.: Grundet afskaffelsen af bagatelgrænsen er flere fejl medtaget i 2018 end for andre år.
Kilde: Skattestyrelsen.
Fejltypen
ikke selvangivne erhvervsmæssige indtægter
omfatter indtægter, som
ikke er opgivet til Skattestyrelsen. Fx havde en udlejningsvirksomhed større ind-
tægter fra feriehuse end opgivet. I gennemsnit begik 10 pct. af selvstændigt er-
hvervsdrivende denne type fejl i perioden 2011 til 2018,
jf. tabel 2.
Fejl i angivelse af moms
Ved momsangivelsen begår selvstændigt erhvervsdrivende ofte fejl, der handler
om forholdet mellem virksomhedens økonomi og ejerens privatøkonomi.
Der begås flest fejl i fejltypen
diverse private udgifter.
Det omfatter fejlagtigt fra-
drag for købsmoms af udgifter, der kvalificeres som private. Fx har en virksom-
hed fratrukket moms af udgifter til to iPhones, til trods for at der kun er en person
i virksomheden. I gennemsnit har knap 20 pct. af selvstændigt erhvervsdrivende
i perioden 2011 til 2018 begået denne fejltype,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Hyppige fejltyper i momsangivelsen for selvstændigt erhvervsdrivende, 2011-2018
Fejltyper
Andel med fejl
(gennemsnit, 2011-2018)
Diverse private udgifter
Privat andel
Manglende dokumentation for købsmomsen
19,8 pct.
15,2 pct.
8,6 pct.
20 %
Private udgifter
Knap 20 pct. af de selvstændige er-
hvervsdrivende fratrækker fejlagtigt
private udgifter i momsangivelsen.
Anm.: Grundet afskaffelsen af bagatelgrænsen er flere fejl medtaget i 2018 end for andre år.
Kilde: Skattestyrelsen.
Fejltypen
privat andel
omfatter en ændret fordeling af driftsudgifter mellem pri-
vat og erhverv. Fx har en virksomhed fratrukket udgiften til halm til halmfyret, der
producerer varme til både stuehuset og driftsbygningen. I perioden fra 2011 til
2018 begik godt 15 pct. af de selvstændigt erhvervsdrivende denne type fejl,
jf.
tabel 3.
Fejltypen
manglende dokumentation for købsmomsen
omfatter fradrag for
købsmomsen, der ikke er godkendt på grund af manglende dokumentation for
udgiften. Fx har en virksomhed fratrukket moms af kursus og restaurationsydel-
ser uden at kunne fremlægge dokumentation for, at kurset er afholdt. I gennem-
snit begår mere end 8 pct. af de selvstændigt erhvervsdrivende denne type fejl,
jf. tabel 3.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0015.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 14
Vejledning og kontrol
af nystartede selv-
stændigt erhvervsdri-
vende
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0016.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 15
Mange nye virksomheder hvert år
Skattestyrelsens grundlæggende opgave er at sikre, at borgere og virksomheder
betaler de korrekte skatter og afgifter til tiden. Samtidig er det Skattestyrelsens
opgave at gøre det, så nemt som muligt at gøre det rigtige.
I 2020 blev der oprettet knap 80.000 nye virksomheder. Det svarer til 9 pct. af
alle virksomheder i Danmark. Og er knap 5.000 flere nystartede virksomheder
end i 2015,
jf. figur 7.
Figur 7. Nystartede og ophørte virksomheder i Danmark, 2015-2020
100.000
90.000
80.000
70.000
60.000
50.000
40.000
30.000
20.000
10.000
0
2015
2016
2017
start
2018
ophør
2019
2020
46.184
74.756
79.739
80.000
Nystartede virksomheder
Hvert år oprettes knap 80.000 virk-
somheder.
77.374
Anm.: Ophørte virksomheder, der har anmodet om genstart, er ikke inkluderet.
Kilde: Skattestyrelsen.
I takt med det stigende antal nye virksomheder er der flere virksomheder, der
skal forholde sig til de gældende pligter og regler. Det kan være en stor opgave
at sætte sig ind i de mange skatte- og afgiftsregler, som gælder uanset virksom-
hedens størrelse. Derfor har Skattestyrelsen fokus på vejledningsindsatser over
for virksomhederne.
Hvert år lukkes mange virksomheder også. Det er også Skattestyrelsens opgave,
at der bliver afregnet skatter og afgifter, når en virksomhed lukker.
I 2019 og 2020 lukkede nogenlunde samme antal virksomheder, som blev regi-
streret,
jf. figur 7.
Siden 2015 er antallet af ophørte virksomheder om året steget
med 68 pct. Det skyldes, at Erhvervsstyrelsen siden 2018 har lukket en række
virksomheder som følge af ny lovgivning. Det drejer sig særligt om lukning af fri-
villige foreninger og anpartsselskaber uden aktivitet. Disse lukninger udgør 40
pct. af det samlede antal ophørte virksomheder.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0017.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 16
Flere former for selvstændigt erhvervsdrivende
Nye virksomheder skal vælge virksomhedsform. Valget af virksomhedsform for
selvstændigt erhvervsdrivende afhænger i første omgang af, hvorvidt den for-
ventede momspligtige omsætning for virksomheden vil være over eller under
50.000 kr. årligt.
I 2020 udgjorde nystartede selvstændigt erhvervsdrivende ca. 45 pct af de i alt
ca. 80.000 nystartede virksomheder.
I denne publikation er selvstændigt erhvervsdrivende grupperet i tre virksom-
hedsformer. Fælles for alle tre former er, at der ikke er et kapitalkrav. Dog hæfter
ejeren eller ejerne personligt og ubegrænset for hele virksomhedens gæld.
En
enkeltmandsvirksomhed
er en personligt ejet virksomhed med kun
én ejer, som hæfter personligt for virksomheden. En enkeltmandsvirk-
somhed skal registreres for fx moms eller lønsumsafgift.
En
personligt ejet mindre virksomhed
er typisk deltids- eller fritidsbe-
skæftigelse med overskud for øje. Virksomhedstypen er kun mulig, hvis
den momspligtige omsætning forventes at være mindre end 50.000 kr.
Et
interessentskab
er ejet af mindst to ejere, som kaldes interessenter.
De kan være fysiske personer og juridiske personer, fx et selskab. Inte-
ressenterne hæfter personligt, ubegrænset og solidarisk.
Fra 2015 til 2020 steg antallet af nystartede selvstændigt erhvervsdrivende fra
ca. 26.000 til godt 35.000. Hovedparten af de nystartede selvstændigt erhvervs-
drivende er registreret som enkeltmandsvirksomheder. Dog er andelen af ny-
startede enkeltmandsvirksomheder faldet fra 71 pct. i 2015 til 68 pct. i 2020,
jf.
figur 8.
Figur 8. Andel af nystartede selvstændigt erhvervsdrivende fordelt på virksomhedsform, 2015-
2020
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2015
2016
Enkeltmandsfirma
2017
2018
Personligt ejet mindre virksomhed
2019
2020
Interessentskab
71
72
72
71
70
68
21
22
21
23
24
25
8
7
6
5
6
7
25 %
Personligt ejet mindre virksomhed
I 2020 udgjorde personligt ejede min-
dre virksomheder 25 pct. af alle ny-
startede virksomheder.
Anm.: 1) Efter implementering af den nye virksomhedsform personligt ejet mindre virksomheder kunne
enkeltmandsvirksomheder og interessentskaber skifte virksomhedsform med tilbagevirkende kraft. Derfor
rækker data for personligt ejet mindre virksomhed længere tilbage end 2014. 2) Det er ikke registreringen
eller virksomhedsformen, der skatteretligt er afgørende for om en person anses som værende
selvstændigt erhvervsdrivende.
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0018.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 17
Kontrol og vejledning af nystartede virksomheder
Gennem proaktiv vejledning kan Skattestyrelsen hjælpe nystartede virksomhe-
der med at opbygge gode regnskabsrutiner fra start, og gennem kontrol sikrer
Skattestyrelsen, at der sker så få fejl som muligt.
Gennem en virksomheds levetid vejleder og kontrollerer Skattestyrelsen løbende
virksomheden,
jf. figur 9.
Figur 9. Eksempel på kontrol og vejledning af en selvstændig erhvervsdrivende
Kilde: Skattestyrelsen.
En ny virksomhed skal som det første registrere sig på virk.dk. Registreringsan-
modningen kontrolleres af Skattestyrelsen, som skal godkende, at virksomheden
kan registreres for moms, A-skat, punktafgifter mv. Skattestyrelsen sikrer blandt
andet, at virksomhederne bliver registreret korrekt. Derudover forebygges tab
ved konkursryttere, dårlige betalere samt svigsvirksomheder. Bliver virksomhe-
den godkendt, kontakter Skattestyrelsen virksomheden via mail med tilbud om
relevante vejledninger og informationer. På den måde får virksomheden mulig-
hed for at få nogle gode vaner fra start i forhold til at indberette og betale de kor-
rekte skatter og afgifter.
Skattestyrelsen laver løbende stikprøvekontroller af nystartede virksomheder for
at sikre, at reglerne overholdes. I kontrollen er Skattestyrelsen blandt andet op-
mærksom på forkert eller manglende indberetning af skat og moms. Opdages
en fejl eller manglende indberetning laver Skattestyrelsen en skønsmæssig fore-
løbig fastsættelse af det manglende beløb. Desuden får virksomheden besked
på at rette fejlen eller bliver kontaktet af Skattestyrelsen med henblik på en kon-
trol af regnskabet.
Når nystartede virksomheder lukker, foretager Skattestyrelsen ligeledes stikprø-
vekontroller for at sikre, at der bliver indbetalt korrekt skat og moms, fx ved over-
dragelse til ejeren privat.
I 2020 blev Folketingets partier enige om at styrke og reformere skattekontrollen
i Danmark. Reformen implementeres i fire etaper og tilfører i alt 1.000 ekstra
medarbejdere til Skatteforvaltningen frem mod 2024. En del af disse medarbej-
dere skal understøtte arbejdet med en styrket kontrol og vejledning af små- og
mellemstore virksomheder.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0019.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 18
Ikke alle nye virksomheder godkendes
Skattestyrelsen kontrollerer registreringer af nye virksomheder for at forhindre
virksomheder i at blive oprettet med henblik på svig. Det kan fx være med hen-
blik på kædesvig, momskarruselsvig og svig med indberetninger af indkomst.
Skattestyrelsen identificerer potentielle svigsvirksomheder gennem digital og ma-
nuel kontrol. Indikerer den indledende digitale og manuelle kontrol tegn på svig,
udtages virksomheden til nærmere kontrol og sagsbehandling. Hvis kontrollen
styrker mistanken om svig, vil Skattestyrelsen nægte virksomheden at blive regi-
streret,
jf. figur 10.
Figur 10. Proces ved digital udsøgning
Kilde: Skattestyrelsen.
I 2020 nægtede Skattestyrelsen knap 930 potentielle svigsvirksomheder i at
blive registreret, hvoraf knap halvdelen var selvstændigt erhvervsdrivende,
jf. fi-
gur 11.
Mellem 2015 og 2020 har Skattestyrelsen i alt nægtet registrering af godt 3.650
potentielle svigsvirksomheder. Selvstændigt erhvervsdrivende udgjorde 45 pct.
af de afviste registreringer,
jf. figur 11.
Figur 11.
Antal nægtede registreringer af nystartede virksomheder, 2015-2020
4.000
3.500
3.000
2.500
1.981
2.000
1.500
1.000
500
0
253
107
2015
2016
Nægtede registreringer
Nægtede registreringer akkumuleret
2017
2018
2019
2020
821
568
215
571
269
589
294
740
344
1.392
927
421
2.721
3.648
3.650
Nægtede registreringer
Fra 2015 til 2020 har Skattesty-
relsen nægtet ca. 3.650 virksom-
heder i at blive registreret for
skatter, moms og afgifter.
heraf selvstændigt erhvervsdrivende
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
Virksomhedernes skattebetaling
Side 19
Det stigende antal potentielle svigsvirksomheder, der bliver nægtet registrering,
skyldes blandt andet, at Skattestyrelsen siden 2015 har intensiveret bekæmpel-
sen af svig i registreringsfasen. Det sker blandt andet gennem flere kontroller
samt udvikling af bedre digitale udsøgningsværktøjer.
Hvis en svigsvirksomhed bliver momsregistreret, vil det efter Skattestyrelsens
skøn i gennemsnit medføre et tab for staten på ca.1,4 mio. kr. i skatter, moms og
afgifter. Dermed har Skattestyrelsen med registreringskontrollen forhindret po-
tentielle tab for et milliardbeløb fra 2015 til 2020.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0021.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 20
Gode vaner fra start
For at sikre, at virksomheder opbygger gode vaner fra start, igangsætter Skatte-
styrelsen løbende initiativer for at støtte de nye virksomheder. Skattestyrelsen
inviterer nystartede virksomheder til at deltage i både webinarer, videoguides
og fysiske informationsmøder. Her får virksomheder brancherelevante råd til op-
start samt viden om gældende regler og pligter som fx moms, lønsum, bogfø-
ring, oplysningsskemaer og forskud.
Initiativerne skal sikre, at nye virksomheder nemt har adgang til information om
gældende regler, så de kan opbygge gode regnskabsrutiner fra start og dermed
mindske antallet af fejl. De proaktive vejledningsinitiativer er baseret på erfarin-
ger og viden om nye virksomheders typiske fejl.
Figur 12. Eksempel på vejledning til nystartede virksomheder
Kilde: Skattestyrelsen.
I 2020 modtog mere end 28.000 ud af 32.000 selvstændigt erhvervsdrivende
vejledningstilbud på mail. Det svarer til 87 pct. af alle nystartede selvstændigt er-
hvervsdrivende. Størstedelen af virksomhederne, der modtog tilbuddet, var
momspligtige enkeltmandsvirksomheder og interessentskaber.
Skattestyrelsens erfaring er, at virksomheder, der har deltaget i vejledningsakti-
viteter, har bedre styr på de områder, hvor der oftest begås fejl.
87 %
Tilbud om vejledning
I 2020 modtog 87 pct. af alle nystar-
tede selvstændigt erhvervsdrivende
tilbud om vejledning.
Fra fysiske møder til digitale løsninger
Fysiske informationsmøder har tidligere været det bærende element i den gene-
relle vejledning. Disse blev suppleret med vejledningsmøder, som dækker over al
personlig vejledning af den enkelte virksomhed, herunder telefoniske og fysiske
møder.
De seneste år er interessen for digitale tilbud steget, og Skattestyrelsen har gjort
det nemmere for virksomhederne at deltage. I 2015 deltog knap 5.700 virksom-
heder på Skattestyrelsens fysiske informationsmøder, mens kun ca. 300 deltog i
2020. Til gengæld deltager flere og flere virksomheder i de digitale tilbud, som
indebærer video-on-demand og webinars. I 2016 deltog godt 1.000 virksomhe-
der i de digitale vejledningstilbud. I 2020 var antallet steget til mere end 6.000,
jf.
figur 13.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0022.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 21
Figur 13. Deltagerstatistik fordelt på vejledningsindsatser, 2015-2020
7000
6000
5000
4000
3000
2000
1.033
1000
0
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Fysisk vejledning
Digitale vejledningstilbud
5.684
4.841
3.939
3.298
2.239
1.209
859
303
5.032
6.030
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0023.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 22
Målrettet indsats sikrer yderligere indberetning
af skyldig moms
I 2020 igangsatte Skattestyrelsen en særlig indsats målrettet selvstændigt er-
hvervsdrivende, der havde indberettet for lidt moms.
Inden virksomhederne indkaldes til kontrol, laver Skattestyrelsen en indledende
risikobaseret udsøgning efter aktiviteter, der ofte betyder fejl i indberetningerne.
Det giver Skattestyrelsen mulighed for at gøre virksomhederne opmærksomme
på eventuelle manglende indberetninger, inden de indkaldes til kontrol.
På den baggrund gennemførte Skattestyrelsen i 2020 en indsats målrettet virk-
somheder, der havde indberettet for lidt moms. Over 2.300 virksomheder mod-
tog et brev, der oplyste om problemet. Virksomhederne fik således mulighed for
at indberette korrekt, inden Skattestyrelsen ville gennemføre en egentlig kontrol.
Indsatsen resulterede i, at knap 930 virksomheder rettede deres manglende
momsindberetning fra i alt 160 mio. kr. til i alt 116 mio. kr. En måned efter bre-
vene var sendt, var der indberettet yderligere moms for 44 mio. kr.,
jf. figur 14.
Figur 14. Resultat for indsats målrettet virksomheder der har indberettet for lidt moms, 2020
Mio. kr.
200
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
Før brevudsendelse
Efter brevudsendelse
160
116
44 mio.
Yderligere indberettet moms
Som resultat af brevudsendelsen ind-
berettede virksomhederne yderligere
moms for i alt 44 mio. kr. på blot en
måned.
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0024.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 23
Nye virksomheder kræver ekstra kontrol
Skattestyrelsen har særligt fokus på virksomheder, der er under to år gamle, da
mange af virksomhederne ikke oplyser deres skattemæssige resultat, og en del
virksomheder lukker i første leveår.
Når en nystartet enkeltmandsvirksomhed lukker, er der risiko for, at aktiver i virk-
somheden overdrages til ejeren, uden der betales skatter og afgifter. Virksomhe-
den kan være oprettet med henblik på svindel.
Skattestyrelsen foretager derfor kontroller ud fra en risikovurdering, som blandt
andet er baseret på virksomhedens momsoplysninger.
Som led i reformen af en styrket skattekontrol er der tilført flere ressourcer til
kontrol af virksomheder med en levealder under to år, herunder virksomheder
med ophør inden for første leveår.
Skattestyrelsen foretog i 2020 i alt 240 kontroller af nye enkeltmandsvirksomhe-
der. Kontrollerne omfattede virksomheder, der manglende at oplyse deres skat-
temæssige resultat, og virksomheder der ophørte indenfor det første leveår. Der
blev fundet fejl i godt 200 af kontrollerne, hvilket giver en træfprocent på 85 pct.,
jf. figur 15.
Kontrollerne resulterede efterfølgende i opkrævninger for ca. 9 mio.
kr. På baggrund af resultaterne i 2020 er indsatsen styrket i 2021.
Figur 15. Træfprocent for kontroller af nystartede virksomheder med en levealder under to år,
2020
15%
85%
Kontroller med træf
Kontroller uden træf
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling
2516884_0025.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 24
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen