Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 121
Offentligt
2514710_0001.png
Fra:
[email protected]
Sendt:
17-01-2022 11:02
Til:
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>
Emne:
Att. SAU Periodisk afgift på køretøjer
Skatteministeriet
Skatteminister Morten Bødskov
Skatteudvalgets formand Bjørn Brandenborg (S)
For efterhånden mange år siden skrev jeg til den daværende skatteminister Kristian Jensen og
foreslog at man på køretøjer lavede et system som i Tyskland, hvor man kan betale en periodisk
afgift. Dvs man kan have et køretøj indregistreret for en periode og betale afgiften heraf. Naturligvis
er systemet mere enkelt i Tyskland, da køretøjerne jo ikke er "afgiftsplaget".
Dog må man jo sige at der i dag er muligheder igennem f.eks. Flex Leasing at man har et køretøj på
en form for sæsonplader, dog med den forskel at køretøjet så er afmeldt og ofte uden forsikring mm.
Leasingselskaber blomstrer op, de tjener et hav af kroner på en høj rente og dyre kontrakter og det
får mig til endnu engang at spørge, hvorfor laver SKAT ikke et system så den almindelige dansker
kan have sin drømmebil på plader i en bestemt periode og måske endda igennem en lang årrække
med de såkaldte sæsonplader.
Umiddelbart må det være meget enkelt at lave et system, hvor brugeren betaler en afgift for kørsel i
den afgiftsfrie bil, ligesom mange leasingaftaler jo rent faktisk er lavet på. forskellen er dog at
mange leasingselskaber tager 8% i rente, oprettelsesgebyrer mellem kr. 10 - 25.000,- Samtidig har
mange brugere af leasingkøretøjet bundet en stor pose penge i et depositum, som kan være tvivlsom
hvorvidt kommer retur til rette ejer.
Hvis ovennævnte ikke kan praktiseres, vil jeg meget gerne have årsagen og spørge om man reel
ikke som enhver anden kan oprette et såkaldt leasingselskab og lease bilen ud til sig selv, venner og
bekendte -hvis man skulle være så heldig at have den slags. Her kunne man så pludselig til
menneskepenge være billigere kørende og reel kun afholde de faktiske udgifter og ikke tjene til
leasingselskaberne.
Mange leasingselskaber lover mange fordele om afgiften på det valgte leasingkøretøj. Faktum er
blot at mange af den slags køretøjers afgifter er steget voldsomt, hvilket er dyrt for brugeren der reel
står med den store økonomiske lussing. De er ofte lovet det modsatte og leasingselskaberne gnider
blot hænderne. De løber jo ingen risiko, for de er mere end rigelig godt sikret.
Stod SKAT for dette kunne det reguleres i takt med de reelle vurderinger og ikke på kreative og
lukrative aftaler hinanden imellem.
Det er tydeligt, hvilke ufine metoder der findes blandt firmaer der står for den almindelige bilpark
på leasing. Også dette er på skatteydernes regning og ville kunne fjernes. Nu er der pludselig tale
om ejernes egen bil, det er den reelle varer der vurderes og ikke et firma der fiktiv skifter bildele ud
med skadede for at få afgiften nedsat og berige sig yderligere.
Det er et broget marked og det kan gøres bedre, billigere og mere fair. Svindlerne i leasing marken
vil med tiden uddø.......
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 121: Henvendelse af 17/1-22 fra Mike Nielsen om periodisk afgift på køretøjer
Med venlig hilsen
Mike Nielsen
Østergade 21
6933 Kibæk
--
Mike Nielsen
DK-7400 Herning
Telefon: +45 31213255 (Danmark) +49 1575 3203323 (Tyskland)
Skype: mike.nielsen.7400