Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 118
Offentligt
2514031_0001.png
Januar 2022
Kontrol med registrering af
virksomheder forhindrer svig
Skattestyrelsen har siden 2015 forhindret knap
3.650 virksomheder i at blive registrerede på bag-
grund af mistanke om svig. Siden 2015 er kontrol-
len blevet mere målrettet, og der er i dag træf i 66
pct. af kontrollerne.
Skattestyrelsen har gennem de seneste år styrket den tidlige kontrol
med nye
virksomheder, der ønsker at registrere sig til at betale skatter og afgifter.
Indsat-
sen skal forhindre virksomheder i at blive registreret udelukkende for at begå
svig med skatter, moms og afgifter. Det kan fx være gennem kædesvig, moms-
karruselsvig og svig med indberetninger af indkomst,
jf. boks 1.
Fra 2015 til 2020 nægtede Skattestyrelsen registrering af knap 3.650 potentielle
svigsvirksomheder,
jf. figur 1.
Siden 2015 er antallet af nægtede registreringer
steget markant. Dette skyldes både, at der er gennemført flere kontroller, men
også at der er udviklet intelligente udsøgningsværktøjer, der ved hjælp af ma-
chine-learning modeller effektiviserer kontrollen og identificerer flere potentielle
svigsvirksomheder.
Figur 1. Nægtede registreringer af potentielle svigsvirksomheder, 2015-2020
4.000
3.500
3.000
2.500
1.981
2.000
1.500
1.000
500
0
2015
2016
2017
2018
2019
2020
253
568
571
589
740
927
821
1.392
2.721
3.648
3.650
Nægtede registreringer
Fra 2015 til 2020 har Skattestyrelsen
nægtet knap 3.650 potentielle svigs-
virksomheder i at blive registreret.
Antal nægtede svigsvirksomheder pr. år
Akkumuleret antal
Kilde: Skattestyrelsen.
Skattestyrelsen identificerer potentielle svigsvirksomheder gennem både digi-
tale udsøgninger og manuelle kontroller. Når den indledende udsøgning indike-
rer, at der er tale om en mulig svigsvirksomhed, udtages den til nærmere kontrol
og sagsbehandling,
jf. figur 2.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Publikation fra Skattestyrelsen: Tidlig kontrol med virksomheder forhindrer svig
2514031_0002.png
Kontrol med registrering af virksomheder forhindrer svig
Side 2
Figur 2. Proces ved digital udsøgning
Kilde: Skattestyrelsen.
Hvis den nærmere kontrol styrker mistanken, vil Skattestyrelsen nægte virksom-
heden at blive registreret. Indikatorer på svig kan fx være brug af stråmænd, fik-
tive eller kendte adresser fra tidligere svigskomplekser, risikobrancher mv.
Allerede registrerede virksomheder, som Skattestyrelsen fanger i svig ved øvrige
kontrolindsatser, påfører i gennemsnit staten et tab i skatte-, moms- og afgiftsind-
tægter for godt 1,4 mio. kr. pr. virksomhed. Hvis det antages, at de ca. 3.650 virk-
somheder ville have begået svig i samme omfang, svarer det til, at registrerings-
kontrollen har forhindret potentielle tab for et milliardbeløb fra 2015 til 2020.
Høj træfprocent vidner om målrettet kontrol
Fra 2015 til 2020 behandlede Skattestyrelsen knap 5.900 kontrolsager om regi-
strering af virksomheder. Resultaterne af kontrolsagerne viser en stigende træf-
procent fra 58 pct. i 2015 til 66 pct. i 2020,
jf. figur 3.
Det vidner om en stadig
mere målrettet kontrolindsats.
Figur 3. Resultater af kontrol med virksomhedsregistreringer, 2015-2020
1.600
1.400
1.200
1.000
800
600
400
200
0
185
253
2015
2016
2017
2018
2019
2020
568
571
589
740
927
392
417
372
400
65%
66%
70%
60%
474
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Godkendte registreriner
Træfprocent af antal sager
58%
59%
58%
61%
Nægtede registreringer
Kilde: Skattestyrelsen.
Boks 1. Forstå begreberne
Ved
kædesvig
forsøger virksomheder bevidst at begå skatte- og momsunddragelse ved at sløre, hvem i kæden af
underleverandører med fx stråmænd, fiktive virksomheder og falske fakturaer, der reelt har udført et stykke ar-
bejde, modtaget betaling og dermed i sidste ende retteligt skal betale skat og moms.
En
momskarrusel
er kendetegnet ved, at en udenlandsk leverandør sælger en vare eller ydelse til en dansk virk-
somhed, og hvor det importerende led i kæden af transaktioner ikke angiver og/eller afregner den moms, de skal.
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen