Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 114
Offentligt
2512330_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
12. januar 2022
J.nr. 2021-8905
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
www.skm.dk
Ministerredegørelse til Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Stats-
revisorernes bemærkninger om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvur-
deringssystem
Statsrevisorerne har den 25. november 2021 bedt mig om at redegøre for de foranstalt-
ninger og overvejelser, som
beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendoms-
vurderingssystem
og Statsrevisorernes bemærkninger giver anledning til.
I det følgende fremgår mine kommentarer til beretningens konklusioner og Statsreviso-
rernes bemærkninger hertil. Såfremt Statsrevisorerne måtte have et ønske herom, stiller
jeg mig gerne til rådighed for yderligere afklaring af forhold i beretningen.
Jeg tager kritikken fra statsrevisorerne og Rigsrevisionen til efterretning.
Beretningen indeholder på en række punkter en berettiget kritik af styringen i undersøgel-
sesperioden frem til udgangen af 2020, ligesom der er en berettiget kritik af, at der inden
for undersøgelsesperioden ikke i tilstrækkeligt omfang er blevet fulgt op på kritikpunk-
terne i beretningen fra 2017. I 2021 er der taget en række tiltag til at rette op på disse for-
hold. Der vil blive fulgt op på fremdriften, og Skatteministeriet vil løbende vurdere, om
der er behov for at iværksætte yderligere tiltag.
Orientering af Folketinget og afgrænsning i aktstykkerne
Rigsrevisionen når til den konklusion, at de ikke kan vurdere, om Finansudvalget er op-
lyst korrekt eller fuldstændigt. Det beklager jeg. Jeg kan dog ikke genkende billedet af, at
Skatteministeriet ikke har givet Folketinget et retvisende billede af projektets økonomi i
aktstykkerne til Finansudvalget.
Jeg mener, at Skatteministeriet har oplyst Folketinget korrekt og har været tydelig om-
kring indholdet i aktstykket. Skatteministeriet har i fortroligt akt. U af 11. april 2019 været
eksplicit om afgrænsningen af aktstykket, herunder hvilke aktiviteter, der er omfattet af
aktstykket, og hvilke der ikke er omfattet af aktstykket,
jf. side 1, 2. afsnit
og afsnittet
Øvrige
omkostninger relateret til ejendomsområdet, der ikke er omfattet af aktstykket, side 10 og 11.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Ministerredegørelse til Beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderingssystem
2512330_0002.png
I aktstykket fremgår bevillingen på FL19 til relaterede projekter og aktiviteter uden for
aktstykkets afgrænsning af rammen til it-udvikling,
jf. tabel 5.
Det fremgår endvidere, at
bevillingsbehovet i 2020 og frem til de tilknyttede projekter og aktiviteter konsolideres
frem mod FFL20. Det fremgår således tydeligt af aktstykket, at der er en række
yderligere aktiviteter, hvor udgifterne afholdes på de årlige bevillingslove. Udgiften til
programmet har været opført på en særskilt underkonto (Implementeringscenter for
Ejendomsvurderinger) under Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Jeg vurderer derfor, at Skatteministeriet har været helt eksplicit og tydelig om afgrænsnin-
gen i aktstykket. Afgræsningen i akt. U af 11. april 2019 følger den afgrænsning, der har
været lagt i de tidligere it-aktstykker. Scope i it-aktstykkerne har således været det samme.
Jeg tager til efterretning, at gennemsigtigheden i aktstykkerne kan øges. Skatteministeriet
har derfor også i det seneste aktstykke, oversendt til Finansudvalget, justeret afgrænsnin-
gen af den økonomisk ramme for projektet i forhold til tidligere aktstykker. Det betyder,
at aktstykket både omfatter udgifter henført til det tekniske it-anlæg og udgifter til øvrige
it- og tværgående aktiviteter, herunder programorganisationen. Hensigten med den nye
afgrænsning har således været at forbedre gennemsigtigheden i de samlede udgifter til ud-
viklingen af ejendomsvurderingssystemet.
Styring af økonomi, fremdrift, tidsplan og risici
Jeg anerkender, at der ikke inden for undersøgelsesperioden, som går frem til udgangen af
2020, i tilstrækkeligt omfang har været rettet op på de forhold, som Statsrevisorerne og
Rigsrevisionen påpegede i beretningen fra 2017 og i det opfølgende notat fra september
2020. Jeg anerkender endvidere, at styring af økonomi, risici mv. har været mangelfuld.
Jeg havde gerne set, at beretningen havde været mere tydelig om undersøgelsesperioden,
som går frem til udgangen af 2020, da det er min opfattelse, at det har givet anledning til
misforståelser af status i programmet for udvikling af det nye ejendomsvurderingssystem i
dag.
Regeringen iværksatte ved sin tiltræden i 2019 et eftersyn af skattevæsenets akutte it-pro-
blemer. Det førte blandt andet til, at der ved lov er etableret et uafhængigt It-tilsyn med
told- og skatteforvaltningens it-område med det formål at understøtte en bedre og stram-
mere styring på skattevæsnets it-område.
It-tilsynet har, som en af sine første opgaver i 2021, trykprøvet udviklingen af ejendoms-
vurderingssystemet vedr. de nye ejerboligvurderinger. Både det tekniske indhold i projek-
tet, tidsplaner og de økonomiske estimater er i den forbindelse blevet trykprøvet.
Trykprøvningen viste, at It-tilsynet
”pt. ikke er
stødt på forhold, som gør det umuligt at levere en
produktionsklar applikation for ejerboliger, som kan it-driftes og organisatorisk implementeres i fagstyrel-
serne”.
It-tilsynet konstaterede også,
at ”der er tale om et program med høj risiko for forsinkelser
og
fordyrelser, som dog vurderes at kunne håndteres med stram risikostyring og -mitigering”.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Ministerredegørelse til Beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderingssystem
2512330_0003.png
It-tilsynet konstaterede bl.a., at der var uklare mandater og mangel på ledelses- og ekse-
kveringskraft i programmet, behov for en ny økonomi- og risikostyringsmodel og bedre
scope- og fremdriftsrapportering. Derudover skulle der etableres en ny tilgang til kodning
og test i it-udviklingen, og endelig skulle der fastlægges en tidsplan for den resterende del
af programmet.
It-tilsynet anbefalede blandt andet en
”turn-around” med radikale justeringer i udviklings-
organisationen, og mere effektive styringsværktøjer, så det blev muligt at følge fremdrift i
leverancer sammenholdt med økonomi og risici.
Skattevæsenet har på baggrund af It-tilsynets anbefalinger implementeret gennemgri-
bende forandringer i ledelse og organisering af projektet og etableret en forbedret styring.
It-tilsynet konkluderer i sin tilsynsrapport fra 15. november 2021, på baggrund af status-
rapporteringen for oktober måned, at
”Den fremsendte statusrapportering
inkl. økonomiopfølgning
vurderer It-tilsynet er en forbedring i forhold til den rapportering It-tilsynet så ved seneste tilsynsbesøg i
juni 2021”.
De specifikke tiltag, der er taget for at forbedre styringen, herunder rette op Rigsrevisio-
nens kritik, og It-tilsynets vurdering af status herfor, præsenteres nedenfor i
Specifikt om
styring leverancer, økonomi og risici i det nye ejendomsvurderingssystem.
Jeg vil også gøre opmærksom på, at alle funktionaliteter på et overordnet niveau pr. okto-
ber 2021 er afdækket for de resterende leverancer, og at It-tilsynet i forsommeren 2022 vil
trykprøve tidsplanen for udsendelse af erhvervsvurderinger med henblik på, at der kan
forelægges et aktstykke herom for Finansudvalget i 1. halvår af 2022.
Skatteministeriet vil følge fremdriften i den fortsatte implementering af tiltagene tæt. Skat-
teministeriet har bl.a. etableret et skærpet tilsyn med ejendomsområdet i efteråret 2020.
Derfor er Skatteministeriet også et andet og bedre sted i dag end i undersøgelsesperioden,
selvom der fortsat er udfordringer og store risici forbundet med projektet.
Tiltag til styrkelse af styring af leverancer, økonomi og risici i det nye ejendoms-
vurderingssystem
I det følgende præsenteres de tiltag, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har taget til for-
bedring af styringen af udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem, bl.a. på bag-
grund af tidligere kritik fra Rigsrevisionen, regeringens eftersyn af i 2019 af skattevæsenets
akutte it-problemer samt It-tilsynets anbefalinger. Endvidere præsenteres de vurderinger
af styringen, som It-tilsynet har givet i sin seneste tilsynsrapport.
Tiltag til forbedring af styringen
Udviklings- og Forenklingsstyrelsens tiltag til forbedring af styringen er beskrevet neden-
for.
Estimering og tidsplaner.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (UFST) har foretaget en re-
estimering af programmet for udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystems
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Ministerredegørelse til Beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderingssystem
2512330_0004.png
resterende udviklingsopgaver til understøttelse af vurdering af ejerboliger. De nye estima-
ter, tidsplaner og økonomi er efterfølgende tryktestet af det uafhængige It-tilsyn for Skat-
teforvaltningen. UFST arbejder nu på at estimere udviklingsopgaverne til vurdering af er-
hvervs-, land- og skovbrugsejendomme. It-tilsynet skal ligeledes trykprøve disse planer.
It-tilsynet følger desuden løbende med i overholdelsen af tidsplanerne.
Forbedret risikostyring.
UFST har i december 2020 implementeret et nyt og mere stringent
set-up for risikostyring, der, ligesom den nye fremdriftsrapportering, tilgår ledelsen af
programmet og styregruppen. Det indebærer bl.a. en dedikeret riskmanager, der er fuld
tid på opgaven med risikostyring, hvilket ikke tidligere har været tilfældet i programmet.
Organisation og samarbejde.
Der er i UFST sket en omorganisering af programmet for udvik-
lingen af det nye ejendomsvurderingssystem med henblik på at tydeliggøre ansvar og
skabe klarere beslutningshierarkier og arbejdsgange. Programmet er i den forbindelse ble-
vet samlet i ét fagdirektørområde med én ansvarlig fagdirektør. Der er gennemført en til-
svarende forsimpling af opgaveejerskabet på de øvrige ledelsesniveauer, så der også her er
et mere klart opgaveejerskab og en klar økonomisk ramme for de respektive områder.
Økonomistyringen er desuden rykket tættere på programmet med etableringen af et dedi-
keret økonomi- og ledelsessekretariat for fagdirektørområdet. Der er desuden etableret en
ny samarbejdsmodel med fagstyrelserne baseret på bedre scopestyring og tydelig frem-
driftsrapportering. Styregruppens beslutningsmandat er blevet skærpet for at sikre det
rette fokus på de forretningsmæssige prioriteter og hastigheden i beslutninger, der skal
træffes af hensyn til programmets fremdrift. Styregruppen er ansvarlig for, at tidsplanen
og den økonomiske ramme overholdes, herunder også ifm. ønsker til forretningsmæssige
ændringer af systemet.
Rapportering på økonomi og fremdrift.
Der er implementeret en ny økonomistyringsmodel, der
hænger sammen med den nye fremdriftsrapportering. I modellen sammenholdes den fag-
lige fremdrift i programmet med de gældende tidsplaner og den afsatte økonomi, så man
løbende kan følge, om udviklingen falder bagud ift. tid eller forbrugt økonomi. Alle øn-
sker til ændringer af krav til systemet skal fremlægges for styregruppen sammen med en
estimeret pris.
Leverandører.
Der arbejdes med en ny leverandørstyringsmodel, der skal resultere i færre
kontrakter og et mere klart leverandøransvar. Derudover pågår der et arbejde i UFST og
Vurderingsstyrelsen (VURDST) med at hjemtage opgaver, der tidligere har været løst af
Kammeradvokaten.
Tekniske forhold.
UFST har igangsat en lang række tekniske optimeringstiltag, der skal sætte
programmets udviklingshastighed i vejret og nedbringe ressourceforbruget. Tiltagene in-
debærer bl.a. en ny tilgang til kodning og test med en øget grad af automatisering. Derud-
over ændres der i tilgangen til drift af systemet.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Ministerredegørelse til Beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderingssystem
2512330_0005.png
It-tilsynets vurderinger i seneste tilsynsrapport
I det følgende præsenteres de vurderinger af styringen, som It-tilsynet har givet i sin sene-
ste tilsynsrapport.
It-tilsynet har i forbindelse med det løbende tilsyn af programmet, og i It-tilsynets rapport
om undersøgelse af programmet af 8. juni 2021, bl.a. haft et særligt fokus på styringsop-
gaven i programmet. It-tilsynet anbefalede, at der var behov for at tage mere effektive sty-
ringsværktøjer i anvendelse, idet der ikke var tilstrækkelig mulighed for at følge fremdrift i
leverancer, økonomi og risici.
It-tilsynet har i sin seneste tilsynsrapport vurderet styringen på baggrund af bl.a. økono-
mirapportering af 29. oktober 2021 samt drøftelser med programmet i oktober og no-
vember. It-tilsynet vurderer, at den fremsendte statusrapportering inkl. økonomiopfølg-
ning er en forbedring i forhold til den rapportering, It-tilsynet så ved seneste tilsynsbesøg
i juni 2021. It-tilsynet observerer bl.a., at der nu er etableret en sammenhæng mellem øko-
nomi, faglig fremdrift og tidsplan. It-tilsynet vurderer, at der fortsat kan ske forbedringer
bl.a. i forhold til ledelsesmæssig kommentering, afvigelsesforklaringer og mulige tiltag i
forhold til leverancer, økonomi og risici.
It-tilsynet vil løbende følge udvikling af styringsværktøjerne i programmet. Næste tilsyn
på styringsområdet forventes at være i 1. kvartal 2022.
Afslutning
Jeg vil gerne understrege, at jeg tager den rejste kritik meget alvorligt, og at der på en
række områder er taget tiltag til at rette op på kritikken. Samtidigt er det mit håb, at det
med denne redegørelse også er lykkes at nuancere kritikken vedrørende orienteringen af
Folketinget i aktstykker sendt til Finansudvalget.
Afslutningsvist vil jeg henlede opmærksomheden på, at der siden 1. september 2021 er
udsendt ejendomsvurderinger til ejerne af næsten 50.000 parcel- og rækkehuse. Det er
forsat forventningen, at langt de fleste boligejere vil have modtaget en ny vurdering inden
udgangen af 2023. Som tidsplanen ligger lige nu, vil kun de særligt komplicerede ejerbo-
ligsegmenter ikke have modtaget en endelig ejerboligvurdering inden udgangen af 2023.
Der arbejdes på at fremskynde udsendelsen af flest mulige af de resterende ejerboligvur-
deringer inden skatteomlægningen i 2024.
Kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Side 5 af 5