6. januar 2022
TIL SKATTEMINISTEREN - RENTELOVFORSLAG J.NR. 2020-4493
Skatteministeren har sendt lovforslag i høring, der medfører en lavere forrentning ved refusionsan-
modninger m.v. og fremrykning af rentestartstidspunkter, og som forventes at medføre et umiddel-
bart merprovenu på 325 mio. kr. om året, når alle forslagets delelementer er trådt fuldt i kraft.
Lovforslaget er motiveret med et ønske om at gøre op med nogle uhensigtsmæssige renteregler og
for at skabe tillid til skattevæsenet.
”DEPONERINGS”-ORDNING, NÅR SKATTEYDER FÅR MEDHOLD
1
Når Skatteministeriet vælger at indbringe en afgørelse fra Landsskatteretten (eller skatteankenævn)
for domstolene eller anke en dom, består der ikke noget aktuel, betalbar krav mod skatteyder. Skat-
testyrelsen har i en række sager tilkendegivet, at der ikke er generel hjemmel til, at skatteyder kan
foretage en frivillig deponering/indbetaling med forbehold eller lignende under retssagen. Dvs., at
skatteyder
–
ifølge Skattestyrelsen
–
må tåle store rentetilskrivninger, hvis ministeriet senere får
medhold i sagen.
I Retssikkerhedspakke V (Et opgør med urimelige skatteregler), som blev præsenteret under den for-
rige skatteminister, indgik, at en skatteyder, der havde fået medhold i Landsskatteretten, skulle have
mulighed for at
”deponere”
et bestridt skattekrav, hvis sagen blev indbragt af Skatteministeriet for
domstolene, eller hvis ministeriet ankede dom i en skattesag. Der var med den foreslåede ordning
ikke tale om deponering i erkendelse af skyld, men frembringelse af klar hjemmel til, at skatteyder fik
mulighed for at foretage en frivillig betaling for at undgå store rentetilskrivninger, hvis sagen måtte
blive tabt ved domstolene.
En deponeringsordning nåede imidlertid aldrig at blive introduceret, inden den nuværende Regering
trådte til kort tid efter, at Retssikkerhedspakke V blev præsenteret.
Har Skatteministeren haft lejlighed til at gøre sig overvejelser om en deponeringsordning, og vil mini-
steren overveje, om det foreliggende udkast til rentelovforslag kunne være egnet til at etablere en
sådan deponeringsordning, hvis en deponeringsordning kræver en lovændring?
Til brug for ministerens overvejelser er ministeren så enig i, at hvis et selskab får medhold i Lands-
skatteretten men senere taber sagen ved domstolene efter indbringelse af Skatteministeriet, og sa-
gen har været meget længe undervejs ved domstolene, så kan forrentningen blive signifikant?
Så vidt ses er det Skatteministeriets opfattelse, at forrentningen for visse krav sker efter principperne
for skattekontoen og med rentes rente, jf. Opkrævningslovens Kapitel 5. Højesteret har ikke taget
stilling til dette, og der er en række væsentlige holdepunkter til støtte for simpel rente generelt.